Ajonesto tee-se-itse

Juha

Mielestäni kaikissa autoissa pitäisi olla
jonkinlainen ajonestolaite. Erityisesti
vanhemmat automerkit ovat varkaiden suosiossa,
koska niissä ei ole ajonestoa valmiina tai
jälkiasennettuna.
Myös itse tehty rattilukko, tai moottorin käynnis-
tyksen esto ainakin hidastaa liikkeellelähtöä.

Itse tehty viritys on myös siitä hyvä, ettei
sitä pysty opiskelemaan ennakkoon.
Laita autoosi salakytkin, joka estää sytytyksen
tai startin toiminnan. Ruiskukoneissa poltto-
aineen syötön esto on parempi ratkaisu.
Tällöin palamatonta polttoainetta ei joudu
katalysaattoriin.
Kun autoni oli uusi, niin otin erään releen
pois kytkentärasiasta taskuun yöksi.
Myöhemmin rakensin saman releen liittimiin
käynnistyksen eston. Hyvin on toiminut 12v.
Ei käynnisty ilman lupaa, luvalla taas käynnistyy
heti. Laitetta ei tosin ole koeteltu tosi-
tilanteessa, luojalle kiitos.

18

13461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaavaa

      On tullut ajateltua kun maaseudulta kaupunkiin muutti. Päävirtakytkin olisi varmaan aivan
      turhan järeä varkaanpysäytin, vaan tosiaan joku
      salakytkin olisi paikallaan. Sen sijainti voisi
      olla sellainen että, sitä ei voisi vahingossakaan saada kytkettyä ajossa päälle (millään kehon
      osalla :D )...

      • Ajoneston ja keskuslukon ka...

        Eihän tuossa hommassa ole minkäänlaista järkeä. Joka helevetin kerta kun autoon menet, avaat ovet avaimella lukosta ja sitten vääntelet ja kääntelet omia nappuloitasi, jotta saat auton käyntiin.

        Keskuslukituksen kauko-ohjausboksi jossa on samassa myös AJONESTO maksa 89 euroa!!! löytyy nimellä Viper 210HV.

        Täysin typerää tommonen, minä en ainakaan pysty käsittämään.


      • SpeedyGame
        Ajoneston ja keskuslukon ka... kirjoitti:

        Eihän tuossa hommassa ole minkäänlaista järkeä. Joka helevetin kerta kun autoon menet, avaat ovet avaimella lukosta ja sitten vääntelet ja kääntelet omia nappuloitasi, jotta saat auton käyntiin.

        Keskuslukituksen kauko-ohjausboksi jossa on samassa myös AJONESTO maksa 89 euroa!!! löytyy nimellä Viper 210HV.

        Täysin typerää tommonen, minä en ainakaan pysty käsittämään.

        Ihan miten sinä En-Ole-Pihi asian haluat nähdä... Mulla tarpeeks vanha (-77) arvoauto johon en tod aio hälyjä tai estoja laittaa. Aika vtun sama sun mielipiteet pihiydestä. Minä henkkoht mieluummin repäsen pyörijän irti yöks kun laitan vanhaan uusia vehkeitä. Ja tarkkakorvanen sakemanni kyllä kertoo ajoissa jos joku pihalle hiipii. Uudemmassa kyllä Hälyt ja estot. Ei siks että olis tärkeempi,vaan koska ei haittaa 'lookia'.


      • jkl
        Ajoneston ja keskuslukon ka... kirjoitti:

        Eihän tuossa hommassa ole minkäänlaista järkeä. Joka helevetin kerta kun autoon menet, avaat ovet avaimella lukosta ja sitten vääntelet ja kääntelet omia nappuloitasi, jotta saat auton käyntiin.

        Keskuslukituksen kauko-ohjausboksi jossa on samassa myös AJONESTO maksa 89 euroa!!! löytyy nimellä Viper 210HV.

        Täysin typerää tommonen, minä en ainakaan pysty käsittämään.

        taas joku ylioppilas larvanto täälä laukoo teorioitaan.käynnistyksen esto omalla katkaisijalla on ihan jees.


      • ja blaablaa
        Ajoneston ja keskuslukon ka... kirjoitti:

        Eihän tuossa hommassa ole minkäänlaista järkeä. Joka helevetin kerta kun autoon menet, avaat ovet avaimella lukosta ja sitten vääntelet ja kääntelet omia nappuloitasi, jotta saat auton käyntiin.

        Keskuslukituksen kauko-ohjausboksi jossa on samassa myös AJONESTO maksa 89 euroa!!! löytyy nimellä Viper 210HV.

        Täysin typerää tommonen, minä en ainakaan pysty käsittämään.

        Mulla on -88 Accord enkä ole koskaan edes miettinyt ostaa siihen mitään vitun ajonestoja.Paljon helpompaa on puolalta lähtevän johdon väliin laittaa katkaisija ja se piiloon kojelaudan alle,maksaa n.3 euroa eikä asennuskaan kestä kuin n.5min.Vikoja ei tule kuten noihin halpamalli ajonestoihin jotka estää ajon niin tehokkaasti ettei pääse itsekkään liikkeelle.Että asentele sinä vaan niitä helvetin Vipereitäs niin osaavat tekee halvalla toimivaa.


      • NigAri
        Ajoneston ja keskuslukon ka... kirjoitti:

        Eihän tuossa hommassa ole minkäänlaista järkeä. Joka helevetin kerta kun autoon menet, avaat ovet avaimella lukosta ja sitten vääntelet ja kääntelet omia nappuloitasi, jotta saat auton käyntiin.

        Keskuslukituksen kauko-ohjausboksi jossa on samassa myös AJONESTO maksa 89 euroa!!! löytyy nimellä Viper 210HV.

        Täysin typerää tommonen, minä en ainakaan pysty käsittämään.

        Aloitusehdotus oli aivan hyvä.

        On näet nähty useita tapauksia kun "kaupasta ostettu ja jonkun asentajan" ajonestolaitteeseen on tullut vika.
        Ollaan oltu kaukana kotiseudulta ja on kulunut jo vuosi asennuksesta, kukaan ei ole edes kuullut ko. ajonestolaitteesta, eikä tietenkään osaa sitä poistaa järjästelmästä.
        Vai osaatko sinä, vaimosi ja lapsesi sen poistaa, joskus pimeässä ja pakkasessa asumattomalla seudulla.

        Eli olet sitä mieltä että ajonestolaitteesen ei tule mitään vikaa koskaan.
        Olet sitä mieltä että heti löytyy paikalline asentaja joka osaa sen korjata.

        Kyllä jokin "salakatkaisija" on parempi, eikä sitä tarvitse käyttää joka päivä.
        Olen havainnut että harvoin auto viedään ensimmäisenä yönä, usein se huomataan vasta kun se seisoo yli 3 yötä samassa paikassa.

        Ja lisäisin vielä.
        Jos järjästelmäasi huutaa, kun sen joku keksii niin sitä huudatetaan öisin ja seuraavaksi joku hermostuu yölliseen huutoon ja lyö ikkunat sisään.
        Siis sellaosia voi olla ne kaupasta ostetut.


    • toimii

      Minun vanhassa koslassa on ollut jo vuosia omavalmisteinen ajonesto, joka toimii, eikä maksa paljon.
      Startin herättivirta releistetään tyytille, se on siinä.
      Nyt, kun varas yrittää startata, niin vain tyytti pelaa, eikä auto yritäkkään käynnistyä.

      Osat noin 10 euroa.

      Teollisesti valmistetut ajonestot on rikollisten hyvin tuntemia ja ne on suht helppo ohittaa.
      Minun estolaitetta he ei tunne, eikä näin ollen osaa ohittaa. Eikä sen olemassaolo näy ulos.

      • SpeedyGame

        Just näin. Helvatin hieno häly! Wau. Saan kai ottaa käyttöön? Kato Larvanto,ei nää jutut oo mitään kovin vaikeita virityksiä jos yhtään tahtoo yrittääkään ymmärtää. Sun kohdalla tietty on parempi painella vehoon vaan laittaan se piipaapiipaa. Ethän itke täällä kun sun hienot uudet ohitettiin..


      • d-daddy

        Idahan on hyvä saat vielä äänimerkin yrityksestä =)


      • Hattuapitäänostaa

        No nyt täytyy kylläkin hattua nostaa äijälle, ajattelin jo aikani mites vois vanhaan 80 luvun autooni toteuttaa jonkinlaisen hienon Tee-se-itse-mies ajonestolaitteen ja tuossa vois ollakkin muuten ideaa Virtalukolta ja Releen kautta Tyytille, mut sit se pitäis saada tehtyä taas niin että se menee startille omassa käytössä, mutta sitten kun jättää auton parkkiin niin sen sitten kytkee sen sillai, että vain tyytti rupee huutamaan, jos sitä yritetään käynnistää luvattomalla asialla.


    • millainen

      Miten lähtisitte piilokatkaisijalla
      toteuttamaan varkaiden kiusausta 80-luvun
      diisselimaasturissa? Eli siis mihin piuhaan
      laittaisitte katkon?

      Feikkivilkkuvaroitusled on virallisessa
      lootassaan kojelaudan päällä, mutta sen
      piilokytkin (vaikka ei näykään) voi jossain
      tapauksessa vahingossa mennä ajon aikana
      päälle jos räplää...

      • jos vaikka

        Jos vaikka polttoaineensyötön katkaisevan magneettiventtiilin kytkisi kiinni piilokatkaisimen taakse?


    • Ressu

      Joskus olen ajellut Venäjällä vanhalla Mazdalla. Yöpymisen ajaksi olen ottanut pois esimerkiksi "pyörijän" virranjakajasta tai ottanut pois puolan johdon.
      On siinä vähäksi aikaa ihmettelemistä, kun kosla ei käynnisty mitenkään. Ei siinä voro kehtaa ruveta "vieraan autoa korjaamaan".
      Varkaudesta ei sinällään suurta vahinkoa olisi koitunut, mutta matkanteko olisi loppunut hankalaan tilanteeseen.

    • Jouni

      1.Ratti irti!
      2.Renkaat irti!
      3.Kone irti!
      4.Pistä emäntä autoon yöksi!
      5.Auto olohuoneeseen!
      6.ikkunaan auton hinnaksi 5€!
      7.Paskanna kuskinpenkille!

      • säästämiskeino

        lopeta ittes jos ei ole järkevää keskusteltavaa


      • larvanto
        säästämiskeino kirjoitti:

        lopeta ittes jos ei ole järkevää keskusteltavaa

        Mä hakkaa aina auton jättäessäni jakopään lekalla paskaksi niin ei pääse rosmo ajeleen.


      • pastorimukana

        Helpommalla pääsette, kun laitatte pastorin taskuun.


    • elendir

      Onhan noita hyväksi koettuja konsteja. Teidän erään, jonka auto yritettiin viedä, mutta bensa loppui 200 metrin päähän - eivät olleet vorot löytäneen penkin alle kätkettyä bensapumpun katkaisijaa. Toinen hyvä konsti on vastus, jonka resistanssi kasvaa virran mennessä siitä läpi. Sellaisen kun laittaa sytytysjohtoon, niin auto käy hetken ja sitten sammuu. Siinä kannattaa luonnollisestikin olla ohitusjohto katkaisijoineen omaa käyttöä varten. Miksi sitten moinen vastus? Silloin auton sammuminen vaikuttaa konevialta. Jollei auto käynnisty lainkaan, voi ovelampi varas alkaa etsimään käytönestokatkaisijaa. Sitä paitsi, kun auto on kerran ollut käynnissä, on varkaalla yleensä kohtalainen kiire poistua paikalta.
      Hyvin näkyvä rattilukko on tehokas jo ennalta ehkäisemään varkauksia, eipä tarvitse hankkia uutta lukkopesää/ikkunaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2814
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      522
      2645
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      55
      1077
    Aihe