Latausasemien vyöry jatkuu rajuna, Pistoke päihitti bensapumpun.
Sähköä saa Suomessa autoonsa jo useammasta paikasta kuin bensiiniä tai dieseliä. Helmikuussa 2023 Suomessa oli 757 miehitettyä huoltoasemaa ja 1 275 miehittämätöntä jakelupistettä. Bensiinikäyttöisen henkilöauton saa siis tankattua 2 032 paikassa ympäri Suomen.
Sähköautojen latausta taas on tarjolla kaikkiaan 2 368 paikassa, kertoo Sähköautoilijat ry:n tilasto.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2023/pistoke-paihitti-pumpun/
Sähköautojen latauskenttiä on jo enemmän kuin asemia, joilla voi tankata bensaa tai dieseliä.
77
1066
Vastaukset
- Anonyymi
Itkettääkö?
- Anonyymi
Huoltoasemayrittäjät ovat jo pitkään olleet pulassa koska polttoaineen myyminen ei kannata. Jos hintoja voisi nostaa 30% niin sitten miehitettyjäkin kannattaisi juuri ja juuri pitää. Myös kylmäasemat ovat muuttumassa tappiollisiksi. Siksi asemien määrä laskee kovaa kyytiä koska kaikille yrittäjille ei riitä asiakkaita niin paljoa kuin kapea myyntikate edellyttäisi.
- Anonyymi
ABC-asemat ovat oivaltaneet muutoksen ja elävät ajoissa sen mukaan.
- Anonyymi
Siellä voi ladata autonsa ja käydä kahvilla tai syömässä.
Nyt muuten Nestekin on alkanut rakentaa latausasemia.- Anonyymi
Huomanneet kuinka valtavasti polttoaineiden myynti on vähentynyt.
- Anonyymi
Polttomoottoriautoille riittää mainiosti kylmä tankkauspiste. Tankki täyteen muutamassa minuutissa ja menoksi. Niitä kannattaa pitää vielä kauan, koska polttomoottoriautot eivät katoa koskaan.
Sähköautojen latauspisteitä pitää olla runsaammin ja tiheämmässä lyhyemmän rangen takia. Latauskenttä kannattaa rakentaa asiointipisteen (mm. kauppa, tienvarsiravintola ym.) yhteyteen jotta saadaan asiakas latauksen ajaksi ostamaan muita palveluita ja tavaroita. Kate voidaan ottaa tuosta oheismyynnistä, latausta voidaan tarjota jopa omakustannushintaa jolla kuoletetaan perustamis- ja käyttökulut. - Anonyymi
Patteriauto on pakko käydä lataamssa vähänväliä ja siksi niitä asemia pitää olla jokapaikassa. Polttoaineentankkaukseen riittää vähemmän asemia koska polttomoottoreita ei tarvitse tankata niin usein. Mutta myös polttomoottorilla ajellessa voi käydä kahvilla ja syömässä jos siltä tuntuu mutta ei sen vuoksi, että pitäisi tankata joka kylällä. Auto ei saa määrätä milloin pitää pysähtyä kahville ja syömään. Niin ja onhan se sekin, että niille toimiville lataureillekin pitää jonottaa. On siinä aikaa kahvitella ja syödä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautoille riittää mainiosti kylmä tankkauspiste. Tankki täyteen muutamassa minuutissa ja menoksi. Niitä kannattaa pitää vielä kauan, koska polttomoottoriautot eivät katoa koskaan.
Sähköautojen latauspisteitä pitää olla runsaammin ja tiheämmässä lyhyemmän rangen takia. Latauskenttä kannattaa rakentaa asiointipisteen (mm. kauppa, tienvarsiravintola ym.) yhteyteen jotta saadaan asiakas latauksen ajaksi ostamaan muita palveluita ja tavaroita. Kate voidaan ottaa tuosta oheismyynnistä, latausta voidaan tarjota jopa omakustannushintaa jolla kuoletetaan perustamis- ja käyttökulut.Sähköautolle riittää yleensä se oman kotiparkkipaikan latauspiste, josta saa pörssisähkön hintaista sähköa halpaan yöaikaan. Matkan varrella lataaminen on poikkeustapaus, josta voi maksaa hieman enemmän pikalaturissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautoille riittää mainiosti kylmä tankkauspiste. Tankki täyteen muutamassa minuutissa ja menoksi. Niitä kannattaa pitää vielä kauan, koska polttomoottoriautot eivät katoa koskaan.
Sähköautojen latauspisteitä pitää olla runsaammin ja tiheämmässä lyhyemmän rangen takia. Latauskenttä kannattaa rakentaa asiointipisteen (mm. kauppa, tienvarsiravintola ym.) yhteyteen jotta saadaan asiakas latauksen ajaksi ostamaan muita palveluita ja tavaroita. Kate voidaan ottaa tuosta oheismyynnistä, latausta voidaan tarjota jopa omakustannushintaa jolla kuoletetaan perustamis- ja käyttökulut.Joo...ei ne hevosetkaan minnekään oo kadonnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauto on pakko käydä lataamssa vähänväliä ja siksi niitä asemia pitää olla jokapaikassa. Polttoaineentankkaukseen riittää vähemmän asemia koska polttomoottoreita ei tarvitse tankata niin usein. Mutta myös polttomoottorilla ajellessa voi käydä kahvilla ja syömässä jos siltä tuntuu mutta ei sen vuoksi, että pitäisi tankata joka kylällä. Auto ei saa määrätä milloin pitää pysähtyä kahville ja syömään. Niin ja onhan se sekin, että niille toimiville lataureillekin pitää jonottaa. On siinä aikaa kahvitella ja syödä.
Ei täyssähköä tarvitse ladata jatkuvasti, mutta pistokehybridiä täytyy, jos haluaa ajaa sähköllä. Lisäksi hybridien lataustehot ovat aika pienet, niin aikaa menee pienen akun kanssa jopa enemmän. Itse teen työmatkaa täyssähköllä, ja nyt tällä viikolla auto on ollut kahden lounastauon aikana laturissa, ja loppuviikosta kerran taas jossain kohtaa kahvitauolla. Tähän mennessä kilometrejä on tullut tällä viikolla noin 700. Viikkoon mahtuu yli 10 erilaista taukoa kahvia, lounasta ja muuta, muuta vain parilla siis lataus. Tuo jatkuvasti ja pitkään lataaminen ei ole enää nykyaikasen sähköauton kohdalla totta. Enemmän meni aikaa kun piti erikseen tankata ja käydä syömässä. Ja mikä mukavinta, latauspistetä on hyvien ruokapaikkojen yhteydessä muuallakin kuin perinteisillä huoltsikoilla ja ABC:llä. Suosikkipaikkojani ovat Ramin konditoria Visulahdessa, ja Karoliinan kahvimylly. Aivan parhaat taukopaikat :) Joten kyllä kuski voi ihan itse päättää missä kahvinsa juo, ja myös sen lataako vai ei :)
Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole ärsyttää ketään, vaan halusin korjata tuon "pakko käydä lataamassa joka paikassa" käsityksen nykyaikaan. Hyviä kilometrejä kaikille käyttövoimaan katsomatta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauto on pakko käydä lataamssa vähänväliä ja siksi niitä asemia pitää olla jokapaikassa. Polttoaineentankkaukseen riittää vähemmän asemia koska polttomoottoreita ei tarvitse tankata niin usein. Mutta myös polttomoottorilla ajellessa voi käydä kahvilla ja syömässä jos siltä tuntuu mutta ei sen vuoksi, että pitäisi tankata joka kylällä. Auto ei saa määrätä milloin pitää pysähtyä kahville ja syömään. Niin ja onhan se sekin, että niille toimiville lataureillekin pitää jonottaa. On siinä aikaa kahvitella ja syödä.
Harva sähköauto pystyy lataamaan itsensä 80 peos puolessa tunnissa
Lisäksi ykeensä saat jonotaa latausassean 2 h ja jos koettisi käy katausasemalla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täyssähköä tarvitse ladata jatkuvasti, mutta pistokehybridiä täytyy, jos haluaa ajaa sähköllä. Lisäksi hybridien lataustehot ovat aika pienet, niin aikaa menee pienen akun kanssa jopa enemmän. Itse teen työmatkaa täyssähköllä, ja nyt tällä viikolla auto on ollut kahden lounastauon aikana laturissa, ja loppuviikosta kerran taas jossain kohtaa kahvitauolla. Tähän mennessä kilometrejä on tullut tällä viikolla noin 700. Viikkoon mahtuu yli 10 erilaista taukoa kahvia, lounasta ja muuta, muuta vain parilla siis lataus. Tuo jatkuvasti ja pitkään lataaminen ei ole enää nykyaikasen sähköauton kohdalla totta. Enemmän meni aikaa kun piti erikseen tankata ja käydä syömässä. Ja mikä mukavinta, latauspistetä on hyvien ruokapaikkojen yhteydessä muuallakin kuin perinteisillä huoltsikoilla ja ABC:llä. Suosikkipaikkojani ovat Ramin konditoria Visulahdessa, ja Karoliinan kahvimylly. Aivan parhaat taukopaikat :) Joten kyllä kuski voi ihan itse päättää missä kahvinsa juo, ja myös sen lataako vai ei :)
Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole ärsyttää ketään, vaan halusin korjata tuon "pakko käydä lataamassa joka paikassa" käsityksen nykyaikaan. Hyviä kilometrejä kaikille käyttövoimaan katsomatta!Juu juu.... näinhän se menee. ajoin wanhalla polttomoottoriautojja kahden päivän aikana 1600km. Tankkasin kerran. Syönti ja taukoaikoja ei määrännyt auto vaan minä.
Pidän autoni kunnossa niin sitä kertakäyttöpatteriautoa ei tarvitse tehdä minulle. Ajattelen sen verran luontoa ja ajan oikealla autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täyssähköä tarvitse ladata jatkuvasti, mutta pistokehybridiä täytyy, jos haluaa ajaa sähköllä. Lisäksi hybridien lataustehot ovat aika pienet, niin aikaa menee pienen akun kanssa jopa enemmän. Itse teen työmatkaa täyssähköllä, ja nyt tällä viikolla auto on ollut kahden lounastauon aikana laturissa, ja loppuviikosta kerran taas jossain kohtaa kahvitauolla. Tähän mennessä kilometrejä on tullut tällä viikolla noin 700. Viikkoon mahtuu yli 10 erilaista taukoa kahvia, lounasta ja muuta, muuta vain parilla siis lataus. Tuo jatkuvasti ja pitkään lataaminen ei ole enää nykyaikasen sähköauton kohdalla totta. Enemmän meni aikaa kun piti erikseen tankata ja käydä syömässä. Ja mikä mukavinta, latauspistetä on hyvien ruokapaikkojen yhteydessä muuallakin kuin perinteisillä huoltsikoilla ja ABC:llä. Suosikkipaikkojani ovat Ramin konditoria Visulahdessa, ja Karoliinan kahvimylly. Aivan parhaat taukopaikat :) Joten kyllä kuski voi ihan itse päättää missä kahvinsa juo, ja myös sen lataako vai ei :)
Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole ärsyttää ketään, vaan halusin korjata tuon "pakko käydä lataamassa joka paikassa" käsityksen nykyaikaan. Hyviä kilometrejä kaikille käyttövoimaan katsomatta!500km range on näillä keleillä enemmänkin 350km. Ja jos saa ladata vain 80% niin ei sitäkään. Ajat 150km niin on 200km jäljellä. Siinä saa alkaa jo miettimään missä pääsis lataamaan. Ja perkule se anc laturi on tiettt just lounasaikaan jo varattu.
Ajoin volvo C40 6kk ja sen jälkeen 9kk tesla model Y:llä. Ei enää ikinä sähköautoa. Vaihdoin mersun hybridiin jolla ajaa 120km sähköllä kesällä ja nyt pakkasella 98km näyttää range aamulla. 11kw laturi ja 55kw pika. Ajaa kuin sähköllä mutta ilman lataus ahdistusta, suosittelen kaikille.
- Anonyymi
Polttisten määrä laskee jopa nopeammin kuin sähköautojen määrä lisääntyy.
Mihin ne häviää? Vai eikö ne vaan kestä ja paalataan.- Anonyymi
Polttikset paalataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttikset paalataan.
Patteriautot räjähtelee itsekseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriautot räjähtelee itsekseen.
Polttiksia räjähtelee enemmän.
- Anonyymi
Laadukkaita sähköautoja onko niitä, kinkit taitaa olla surekeita?🤮
- Anonyymi
Ja sähköautokanta on vain 2,7% ja nykyiselläänkin latauspaikkoja saa jonottaa hermot ruvella. Pidetään vaan sähköautot paikallisajossa ja kotilatauksessa. Jos sähköautoja olisi 100% autokannasta niiden lastaaminen olisi katastrofaalista. Latauspaikkoja pitäisi olla 97% nykyistä enemmän.
- Anonyymi
Tyhjäksi hukkainvestoinniksi jäävät. Ei kulu kymmentä vuotta kun niitä puretaan pois kaikessa hiljaisuudessa.
- Anonyymi
Toisaalta noista latauspaikoista vain noin kolmasosassa on tarjolla yli 22 kW:n lataus, sujuvaan lataukseen matka päällä se 100 kW asema on melkolailla minimi.
- Anonyymi
Joo, täytyy ottaa kuitenkin huomioon, että yli 300 km.n siirtymiä autoilla tehdään suhteellisen vähän. Näille ac latauspisteille on tällöin käyttöä paljonkin kun määränpäässä voi ladata lähellä käymispaikkaa, jolloin taas pääsee takaisin lataamatta. Nyt 4 vuotta ajanut sähköautolla ja pikalatausta olen tarvinnut vain muutaman kerran vaikka vanhempien luona tulee käytyä 330km.n päässä kymmenisen kertaa vuodessa, perillä on sadan metrin päässä asiointilataus jolla pärjännyt.
- Anonyymi
Kertaakaan en ole joutunut jonottamaan latausta. En ole kyllä niillä käynytkään kuin kesälomilla.
- Anonyymi
Polttomoottori autoa ei tarvitse tankata joka viikko ja tankkaus kestäää pari minuuttia , niin vaikka puolet asemista lopettaisi niin asemat riittää oikein hyvin .
- Anonyymi
Ei se kestä vain pari minuuttia jos sinne joutuu ensin ajamaan 15 minuuttia.
Sähköauto ladataan kotona eikä se kestä kuin pari sekuntia. Ei tarvitse ajaa minnekään.
Se on vain polttiskuskin päässä tuo olettamus että pitää mennä jonnekin tankkaamaan tai lataamaan. Sellaista ajoa on arjessa vain muutaman kerran vuodessa. Paitsi tietenkin niillä jotka ajavat kusematta lappiin ja takaisin kerran viikossa. Ja myyntiratsuilla.
- Anonyymi
Yksi syy bensa-asemien vähenemiseen on varmasti se, että nykyisillä bensa/dieselautoilla ajaa tankillisella jopa yli 1000 km, kun takavuosina tankillisella pääsi vain n. 400 km.
- Anonyymi
Ei kannata lähteä huoltoasemayrittäjäksi. Polttoaineesta ei saa katetta.
Ja polttisten määrä vähenee hurjaa vauhtia joten ei ole tulevaisuuttakaan tuolla alalla.
Siksi kylmäasemat lisääntyvät vaikka tankkauspisteiden määrä laskee koko ajan.- Anonyymi
Onko jossain vielä huoltoasemia? Pelkkiä "liikenneasemia". Eikö latauspisteet ole nykyisin vain pullamössö ja kaljanmyyntipaikkoja pyöreille patteriautokuskeille. Heillä on aikaa istua syömässä ja juomassa samalla kun patterit latautuu.
- Anonyymi
Saako niistä sitä hehkutettua 1-2 euroa/100 km sähköä?
- Anonyymi
Samaa sähköä kyllä mutta pikalatauksesta se on kalliimpaa. Tuo on kotilatauksen hinta. Kotilatausta käytetään 99.9% ajomatkoista. Bensaa saa vain huoltoasemilta mutta nykyisi niitä pitää jo haeskella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa sähköä kyllä mutta pikalatauksesta se on kalliimpaa. Tuo on kotilatauksen hinta. Kotilatausta käytetään 99.9% ajomatkoista. Bensaa saa vain huoltoasemilta mutta nykyisi niitä pitää jo haeskella.
Minä saan bensaa muutaman kilometrin säteellä ainakin 5-6 asemalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä saan bensaa muutaman kilometrin säteellä ainakin 5-6 asemalta.
Minä saan sähköä 4 m päästä ulko-ovelta ja koskaan ei tarvi jonottaa eikä aikaa mene kuin 10 sekuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä saan sähköä 4 m päästä ulko-ovelta ja koskaan ei tarvi jonottaa eikä aikaa mene kuin 10 sekuntia.
Meinaatko, että 10 s päästä on akku täynnä ja voit lähteä milloin vain matkaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä saan sähköä 4 m päästä ulko-ovelta ja koskaan ei tarvi jonottaa eikä aikaa mene kuin 10 sekuntia.
Etkö saakkaan 3m päästä? Luulin, että vain SINUA varten on ne lähimmät.
Mutta ei SINULLEKAAN riitä 10 sek lataus vaikka on yritetty.
- Anonyymi
"Bensiinikäyttöisen henkilöauton saa siis tankattua 2 032 paikassa ympäri Suomen."
"Sähköautojen latausta taas on tarjolla kaikkiaan 2 368 paikassa, kertoo Sähköautoilijat ry:n tilasto."
1) Yksi ainoa polttoainepumppu palvelee tankit täyteen aivan hurjaa määrä polttareita per vuorokausi.
2) Edelliseen rinnastettuna yhdellä latauspisteellä ei ladata tankkia täyteen kuin homeopaattiselle määrälle patteriautoja.
Mutta mikäpä siinä kun EV-fanit kokevat toistamiseen tahtoa ampua "logiikallaan" omaan polvensa.
Ei muuta kuin vain lisää rakentamaan latauspaikkoja veromaksajien ja polttarikuskienkin tuella ... näkymät ovat "valoisia" ... Kempowerillekin ...
"Sähköautokauppa vaipuu ”kuoleman laaksoon” vuosina 2024–2027, ennusteet sanovat"
- https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautokauppa-vaipuu-kuoleman-laaksoon-vuosina-2024-2027-ennusteet-sanovat/- Anonyymi
Kotona ne sähköautot ladataan. Vain fossiilit olettavat että auto pitää aina tankata jossain muualla kuin kotona. Tästä syystä niitä latauspisteitä ei tarvita niin suuria määriä mutta silti niitä rakennetaan koko ajan lisää kun se on hyvä tulevaisuuden investointi.
Ja itse asiassa niitä latauspaikkoja on jo yli 3000. Aika paljon niitä tuli taas vuodessa :-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotona ne sähköautot ladataan. Vain fossiilit olettavat että auto pitää aina tankata jossain muualla kuin kotona. Tästä syystä niitä latauspisteitä ei tarvita niin suuria määriä mutta silti niitä rakennetaan koko ajan lisää kun se on hyvä tulevaisuuden investointi.
Ja itse asiassa niitä latauspaikkoja on jo yli 3000. Aika paljon niitä tuli taas vuodessa :-)Kerro vielä, miten nuo latauspisteet saadaan kannattavaksi. Vai pitääkö niihin käyttää polttariautojen verotuloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro vielä, miten nuo latauspisteet saadaan kannattavaksi. Vai pitääkö niihin käyttää polttariautojen verotuloja.
Latauskenttien omistajat huolehtivat kyllä että toiminta on kannattavaa.
Kotilatauksessa käytetystä sähköstä maksetaan vero (melkein kolmannes sähkön hinnasta). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotona ne sähköautot ladataan. Vain fossiilit olettavat että auto pitää aina tankata jossain muualla kuin kotona. Tästä syystä niitä latauspisteitä ei tarvita niin suuria määriä mutta silti niitä rakennetaan koko ajan lisää kun se on hyvä tulevaisuuden investointi.
Ja itse asiassa niitä latauspaikkoja on jo yli 3000. Aika paljon niitä tuli taas vuodessa :-)Sähköautojen kysyntä hiipuu ja latauspaikkojen rakennusvauhti hiipuu. Kempowerin kurssikin on pudonnut 50%.
- Anonyymi
Patteriautot on niin painaviakin että jonkinlainen tievero olisi paikaallaan.
Kuluttavat teitä enemmän kun kevyet oikeat autot.- Anonyymi
Koska tuo on paikkansa pitämätön vale niin oletan että haluat todistaa asian esittämällä esim. linkin artikkeliin jossa tuon tutkimukset tulokset on julkaistu.
- Anonyymi
Sittenhän kuorma- ja linja-autoille pitäisi määrätä oikein iso tievero kun ovat niin painavia ja kuluttavat tietä todella paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sittenhän kuorma- ja linja-autoille pitäisi määrätä oikein iso tievero kun ovat niin painavia ja kuluttavat tietä todella paljon.
Niillähän on jo paljon suuremmat verot etkö muka tienny.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tuo on paikkansa pitämätön vale niin oletan että haluat todistaa asian esittämällä esim. linkin artikkeliin jossa tuon tutkimukset tulokset on julkaistu.
Eipäs ole. Todista asia ihan itelles vaan ja tutki asioita jostain muualta kun täältä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tuo on paikkansa pitämätön vale niin oletan että haluat todistaa asian esittämällä esim. linkin artikkeliin jossa tuon tutkimukset tulokset on julkaistu.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9d52a7b6-51ed-4b65-8440-fc0eb7bbc283 Kuorma - auto +sähköauto, niin kyllä tulee yhteispaino ja tiet kuluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tuo on paikkansa pitämätön vale niin oletan että haluat todistaa asian esittämällä esim. linkin artikkeliin jossa tuon tutkimukset tulokset on julkaistu.
Olen tutkinut ihan itse patteriautojen painoja katselemalla esitteitä jossa ne on julkaistu, tee itse samoin. Voit myös mennä autoliikkeeseen ja siellä onneton automyyjä voi sinulle näyttää artikkelin, kertoa painot ja todistaa asian.
- Anonyymi
Muutama litra kanisterissa peräkontissa varalla niin autolla pääsee käytännössä aina huoltikselle, jossa 5 minuutissa tankki täynnä taas jopa tuhannen kilometrin matkaan. Ylivoimaisen helppoa ja nopeaa. Uusi akku satasella kaupasta enintään 5 vuoden välein, eikä murheita.
- Anonyymi
Polttiskuskin ei tarvitse puuduttaa takamustaan ABC:n muovituolissa haistellen Hesen upporasvan käryjä. Tankkaus ja GO!
- Anonyymi
Latausahdistus on poistunut valtavien latausasemien lisäyksen myötä.
- Anonyymi
Oulussa on ainakin aivan helppo käydä täältä Helsingistä. Latausta on tarjolla kaikkialla.
- Anonyymi
Bensa-asema oli joskus ennen bensan myyntiä varten. Nykyään ne ovat keskikalja-myymälöitä joista saa myös ylihintaista paskaa ruokaa.
Sähköautot ladataan 90% kotona. Minnekään ei tarvitse lähteä erikseen tankkaamaan.
Sitten jos tulee se erikoistarve niin lataus hoituu kauppakeskusten parkkihalleissa silläaikaa kun herrasväki käy kaupassa tai syömässä ravintolassa.
Ehkä 2-4 kertaa vuodessa joten eipä sillä ole juurikaan väliä.- Anonyymi
Kovin on pienet ympyrät jos 2-4 latausta vuodessa riittää muualla kuin kotona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin on pienet ympyrät jos 2-4 latausta vuodessa riittää muualla kuin kotona.
Niin no. Jätin laskuista pois ne kun työmatkoilla lataan hotellilla. Ne on vähän niinkuin kotilataus.
Ja sitten tietenkin kun lähdetään oikeasti pidemmmälle niin ne matkat lennetään. En viitsi hukata omaa tai perheen aikaa autossa istumiseen. Se on kaikki pois oikeasta tekemisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no. Jätin laskuista pois ne kun työmatkoilla lataan hotellilla. Ne on vähän niinkuin kotilataus.
Ja sitten tietenkin kun lähdetään oikeasti pidemmmälle niin ne matkat lennetään. En viitsi hukata omaa tai perheen aikaa autossa istumiseen. Se on kaikki pois oikeasta tekemisestä.Lentämällä pidemmät matkat kuljetaan, mutta sellainen 3.500 - 5.000 km kesälomareissu tulee tehtyä autolla joka vuosi. Sitten 600-800 km matkoja pari kuukaudessa ainakin sulan kelin aikaan. Sähköautolla ei käytännössä tulisi mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no. Jätin laskuista pois ne kun työmatkoilla lataan hotellilla. Ne on vähän niinkuin kotilataus.
Ja sitten tietenkin kun lähdetään oikeasti pidemmmälle niin ne matkat lennetään. En viitsi hukata omaa tai perheen aikaa autossa istumiseen. Se on kaikki pois oikeasta tekemisestä.Oikeesti. Olen viettänyt aikaa ja kilometrejä nuorempana tien päällä etten yhtään kaipaan elämäni ympyröiden laajentamista auton ratin takana.
Asvaltti on asvalttia eikä se elämää paljoa laajenna vaikka sitä katselisi kuinka monta kilometriä. Elämää kannattaa laajentaa muualla kuin tien päällä. Käy kalassa, lue hyvä kirja, leiki lastesi kanssa, pelaa uusi golf-kenttä.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeesti. Olen viettänyt aikaa ja kilometrejä nuorempana tien päällä etten yhtään kaipaan elämäni ympyröiden laajentamista auton ratin takana.
Asvaltti on asvalttia eikä se elämää paljoa laajenna vaikka sitä katselisi kuinka monta kilometriä. Elämää kannattaa laajentaa muualla kuin tien päällä. Käy kalassa, lue hyvä kirja, leiki lastesi kanssa, pelaa uusi golf-kenttä....Nimenomaan elämää kannattaa laajentaa siihen suuntaan mikä kiinnostaa. Ja se onnistuu parhaiten ajamalla polttomoottoriautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan elämää kannattaa laajentaa siihen suuntaan mikä kiinnostaa. Ja se onnistuu parhaiten ajamalla polttomoottoriautolla.
Mites laajennat elämääsi polttomoottoriautolla esim. Boliviaan? Kanadaan tai Australiaan.
Jos rajaa elämänsä piirin autoon niin jää jo maantieteellisessäkin mielessä paitsisuurimmasta osasta maailmaa.
Puhumattakaan kun aletaan puhumaan oikeasti tärkeistä asioista elämässä. Silloin paikasta toiseen ryntäileminen on se kaikkein alimman henkisen tason asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites laajennat elämääsi polttomoottoriautolla esim. Boliviaan? Kanadaan tai Australiaan.
Jos rajaa elämänsä piirin autoon niin jää jo maantieteellisessäkin mielessä paitsisuurimmasta osasta maailmaa.
Puhumattakaan kun aletaan puhumaan oikeasti tärkeistä asioista elämässä. Silloin paikasta toiseen ryntäileminen on se kaikkein alimman henkisen tason asia.Kauas lennetään ja vuokrataan auto.
Minusta kotona tai mökillä jatkuva kököttäminen on elämän tuhlausta. Ei ole minun juttuni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauas lennetään ja vuokrataan auto.
Minusta kotona tai mökillä jatkuva kököttäminen on elämän tuhlausta. Ei ole minun juttuni.Juuri näin. Jos kytkee elämän laajentamisen minkäänlaiseen autoon niin kaventaa elämänsä hyvin pieneen laatikkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Jos kytkee elämän laajentamisen minkäänlaiseen autoon niin kaventaa elämänsä hyvin pieneen laatikkoon.
Ei vaan autolla pääsee näkemään maailmaa ja suuri määrä tavaraa, mm. harrastuksiin liittyviä juttuja kulkee näppärästi mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan autolla pääsee näkemään maailmaa ja suuri määrä tavaraa, mm. harrastuksiin liittyviä juttuja kulkee näppärästi mukana.
Säälittäviä selityksiä. Olen muuttanut toiselle mantereelle työn takia. Lensin itse ja muuttotavarat tuli laivalla kontissa.
Auto on vain yksi tapa liikkua ja pirun rajoittava sellainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säälittäviä selityksiä. Olen muuttanut toiselle mantereelle työn takia. Lensin itse ja muuttotavarat tuli laivalla kontissa.
Auto on vain yksi tapa liikkua ja pirun rajoittava sellainen.Olin nuorempana henkisesti autoholisti ja ajoin paljon. En edes ajatellut että saman matkan voisi tehdä fiksumminkin.
Nyt olen isoisä ja elämänkokemusta on sen verran että esimerkiksi Helsingissä en ole käynyt autolla moneen vuoteen vaikka asiaa on sinne viikoittain. Samoin Viitasaaren pohjoispuolella en ole autolla käynyt vuosiin.
Vaikka minulla olisi edelleen polttis niin se ei muuttaisi tätä mitenkään. Autolla ajaminen muuttui pakkopullaksi jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Nyt ymmärrän että olin typerys kun en ajatellut vaihtoehtoja jo aiemmin. Auto on hyvä tapa matkustaa jotkut matkat mutta todella typerä ratkaisu moniin liikkumistarpeisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin nuorempana henkisesti autoholisti ja ajoin paljon. En edes ajatellut että saman matkan voisi tehdä fiksumminkin.
Nyt olen isoisä ja elämänkokemusta on sen verran että esimerkiksi Helsingissä en ole käynyt autolla moneen vuoteen vaikka asiaa on sinne viikoittain. Samoin Viitasaaren pohjoispuolella en ole autolla käynyt vuosiin.
Vaikka minulla olisi edelleen polttis niin se ei muuttaisi tätä mitenkään. Autolla ajaminen muuttui pakkopullaksi jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Nyt ymmärrän että olin typerys kun en ajatellut vaihtoehtoja jo aiemmin. Auto on hyvä tapa matkustaa jotkut matkat mutta todella typerä ratkaisu moniin liikkumistarpeisiin.Käyn joka vuosi Norjassa. Millään muulla kulkuneuvolla kuin autolla matkanteko ei ole yhtä helppoa, koska tavaraa pitää kuljettaa mukana paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyn joka vuosi Norjassa. Millään muulla kulkuneuvolla kuin autolla matkanteko ei ole yhtä helppoa, koska tavaraa pitää kuljettaa mukana paljon.
Kannattaisko jo laajentaa reviiriä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisko jo laajentaa reviiriä?
Onhan tuota reviiriä laajennettu yli 30 maahan.
- Anonyymi
Vandaaleille tipsi; Rikkokaa sähköautojen latausasemat/johdot. Pistää patteripellejä harmittamaan.
- Anonyymi
Mikä sinua vaivaa? Oletko ihan terve?
Miti nyt hiukan miksi näet tuollaista vaivaa ja miksi toisten ihmisten pitäisi tehdä niin kuin sinä haluat? - Anonyymi
Ja miksi noin pitäisi tehdä? Senkö takia, että olet kateellinen idiootti joka rääkyy muuten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi noin pitäisi tehdä? Senkö takia, että olet kateellinen idiootti joka rääkyy muuten?
Jotta vandaalit jättäisivät vanhat harraste-jenkkiautot ym rauhaan, ja keskittyisivät niihin jotka eivät maksa autoilustaan yhteiskunnalle mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotta vandaalit jättäisivät vanhat harraste-jenkkiautot ym rauhaan, ja keskittyisivät niihin jotka eivät maksa autoilustaan yhteiskunnalle mitään.
Ja sähköautoilijat maksavat autoilustaan senkin kateellinen idiootti. Sähköstä maksetaan verot, myös sähköautostaan vuosittain valtiolle, uudesta autosta maksetaan ALV jne. Todellisuudessa tuo harrasteauton omistaja maksaa usein vähemmän autoilusta valtiolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sähköautoilijat maksavat autoilustaan senkin kateellinen idiootti. Sähköstä maksetaan verot, myös sähköautostaan vuosittain valtiolle, uudesta autosta maksetaan ALV jne. Todellisuudessa tuo harrasteauton omistaja maksaa usein vähemmän autoilusta valtiolle.
Lisään… Esimerkiksi uuden sähköauton hankinnasta voi olla yli 10 tonnia pelkkää veroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään… Esimerkiksi uuden sähköauton hankinnasta voi olla yli 10 tonnia pelkkää veroa.
Omassa bensa-auotassanikin oli v. 2017 yli 10000 EUR autoveroa, Sähköautoissa on jostain kumman syystä alempi vero kuin muissa. Mutta odottakaa vaan sähköautoilijat. Kun niitä vaan alkaa olla enemmän, niin silloin alkaa valtion toimesta tapahtua. Vertaillen diesel henkilöautojen diesel-verom nosto.takavuosina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omassa bensa-auotassanikin oli v. 2017 yli 10000 EUR autoveroa, Sähköautoissa on jostain kumman syystä alempi vero kuin muissa. Mutta odottakaa vaan sähköautoilijat. Kun niitä vaan alkaa olla enemmän, niin silloin alkaa valtion toimesta tapahtua. Vertaillen diesel henkilöautojen diesel-verom nosto.takavuosina.
Kaikissa on alvia 24 %.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa on alvia 24 %.
Sähköautot ovat aina maksaneet vuosittaisen "dieselveron" jota bensa-autojen ei tarvii maksaa.
- Anonyymi
Asutko Korsossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa on alvia 24 %.
Nyt en puhunut alvista mitään. Tarkoitin, että autovero on lievempi sähköautoissa. Lievempi autovero on myös niiden mahdollisissa lisävarusteissa. Ainakin saksalaisissa premium-merkeissä lisävarusteisiin menee helposti n.8000 eurosta ylöspäin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503581
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.393043Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1472877SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.722353Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s451829Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.951626Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671124- 821091
- 511066
Miten tällaista voi tapahtua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?41935