Olen harrastanut jo vuosia vaellusta eri puolla Suomea.
Kolmisen vuotta sitten pysähdyin tauolle eräällä laavulla ja havahduin siihen, että tulosuunnassani noin 100m päässä seisoskeli harmaa iso koira tai susi. Eläimellä ei näkynyt pantaa. Söin evääni laavun suojissa ja kurkistelin pari kolme kertaa laavun suojista eläimen suuntaan, joka vain seisoi kaikessa rauhassa ja katsoi minun suuntaani. Tein johtopäätöksen, että minun pitää poistua paikalta. Rämäytin puukalikalla nuotion peltikannen kiinni ja poistuin laavun suojissa paikalta. Tuon jälkeen en nähnyt enää eläintä jatkaessa matkaani.
Tapauksen jälkeen olen susialueilla vaeltaessani seuraillut aktiivisesti myös takamaastoa ja viime kesänä tein kaksi havaintoa perässäni hiippalleesta sudesta.
Kummallakaan kerralla eläimet eivät pyrkineet lähestymään. Olivat varsin kaukana ja kävivät näköetäisyydellä, kun pidin taukoa.
Onko muilla vastaavia havaintoja?
Miksi susi seuraa yksinvaeltajaa?
16
336
Vastaukset
- Anonyymi
Susi oli siis seurannut jälkiäsi..
- Anonyymi
Näin minä olen alkanut tulkitsemaan.
- Anonyymi
Sudella on nälkä ja odottaa tilaisuutta.
- Anonyymi
Sudella hyvä hajuaisti, joten ne eväät varmasti houkuttelee niitä.
Ehkä laavun ruuanmurut houkuttelevat jyrsijöitä joita joku yksinäinen susi on oppinut pyydystämään. Laumassa eli perheryhmässä eläessään sudet keskittyvät suurempaan riistaan, mutta yksinäiset nuoret sudet joutuvat hakemaan ruokansa mistä sattuu ja silloin hiiret, myyrät ja sopulitkin kelpaavat.
Ainoa kerta kun olen nähnyt suden luonnossa "vahingossa" oli tapaus, jossa susi jolkotti jäätä myöten n. 100 metrin päässä poikittain minun kulkusuuntaani. Se ei edes päätään kääntänyt minua katsoakseen vaikka varmasti oli huomannut, ettei ollut yksin järven jäällä. Se eteni viivasuoraan kohti päättämäänsä päämäärää.- Anonyymi
Se haluaa susta frendin.
- Anonyymi
Jos susi hakeutuu ihmisen jäljille, se on mahdollisesti vaarallinen. Ei se pelkkää uteliaisuuttaan ole liikkeellä. Luonnossa liikkuva ihminen ei yleensä seuraa taustapeiliään ja sieltä saattaa jäädä tärkeitäkin asioita huomaamatta. Susi ei kuitenkaan kuulu metsässä liikkujan jäljille.
- Anonyymi
Joku on ruokkinut sutta, ehkä se kaipaa makupaloja ihmiseltä. Moni heittää esim. pudonneen leivän taukopaikalle.
- Anonyymi
No tokihan peto saalista seuraa.
- Anonyymi
Laumasta eksynyt on evästä.
- Anonyymi
Älä ilmoita sitä minnekään.
Anna niiden olla.
Ei ole syömässä sinua, olet sen
perheen reviirillä. - Anonyymi
Kyllä tuo on varsin tavallinen tilanne. Susi kyllä seuraa jossain määrin ihmistä, mutta aivan samoin tekee karhu. Yleensä sitä seuralaista ei vain näe.
- Anonyymi
Varmaan siinä toivossa, että yksinkulkija suden mielestä todennäköisemmin kuukahtaa. Siinähän olis illallismahis hukka voi tuumia.
Meillä oli metsäinen tie kulkea lapsilla kouluun. Joskus yksinäisen suden jäljet saattoi nähdä Ylä-Savon korkeudellakin.
Nyt susihavaintoja nähdään Länsi-Suomen alueillakin.
Enemmän susilaumat kun yksinäinen susi olisivat ehkä lapsille vaarallisempia.
Se pystytään tosjaan kokein osoittamaan notta kaikki maailman koirat polveutuvat susista. - Anonyymi
Nykyään erikokoisia susilaumoja asustelee lähes koko maassa. Lisäksi etelä- ja länsi-Suomessa nuo ovat päässeet tottumaan ihmiseen, eli eivät juuri ihmistä pelkää. Tämä on ongelma luonnossa liikkujien kannalta.
- Anonyymi
Itärajan yli tullut arojen urossuri painaa jopa 49 kg verran. Tällainen susi ottaa jo aseistamattomalta aikuiseltakin mieheltä nirrin pois.
Kyllä se perässä seiraillut susi on ruoanhakumielessä seuraillut. Jos kulkija jää istuksimaan maahan, paljas niska suden näkäkenttään päin, niin kyllä se susi tulee. Se ottaa niskasta kiinni, ja alkaa ravistella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212322
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4262179Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971186Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13985- 45819
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16787Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109786Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167717Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33705