Autoilua tässä ihmettelin...

... taas ajellessa, mökille ja takaisin, Mansesterin moottoritietä. Toki sama ilmiö on tullut vastaan oikeastaan kaikkialla ja aina, mutta kun tuolla tiellä kumia kulutan usein, on aikaa ihmetellä menoa.

Niin että mikä juttu se on, että jos nyt autoilija X ajaa kymmeniä kilometrejä 100km/h ja kun se autoilija X ryhtyy ohittamaan, niin vauhti putoaa? Ei pari kilsaa ole vielä mitään, mutta kun se vauhti putoaa helposti 10km/h, toisinaan jopa 20km/h, niin mitä siellä päässä liikkuu? Ei varmaan mitään, ei yhtään mitään. Ymmärrän, että ohittaminen voi tuntua jännittävältä, mutta miten pääset nopeiten eroon siitä jännittävästä tilanteesta? No et ainakaan laskemalla nopeutta...

Tää vaan pistään silmään, kun se on niin yleistä ja hiton vaarallista. Tänään paluumatkalla mökiltä tuli koettua tuo noin ~50 kertaa ja niistä noin 20 kertaa oli siten, että ensin ajettiin vaikkapa 100km/h ja äkkiä hypättiin eteeni ohittamaan hitaampaa, mutta sitten pudotettiinkin nopeutta reippaasti vain hölläämällä kaasua, jolloin itte sainkin sitten polkaista jarrua. Saakelin vaarallista menoa paskakeleillä.

Kysympähän vaan, että kannattaako alkaa edes moottoritiellä ohittamaan kiivaasti juoksevaa vuohta jos ei uskalla ohittaa? No ei kannata. Kannattaako edes ajaa moottoritiellä jos jo 100km/h on hankala vauhti? No ei kannata, osta junalippu.

t: Teiden Musta Ritari

99

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli meneekö tuo nyt niin että X ajaa oikealla kaistalla sitä satasta ja sinä vasemmalla suunnilleen samaa tahtia sen kanssa, sitten sen äxän eteen ilmestyy hitaampi ja se pomppaa sinun eteen siihen vasemmalle kaistalle ja samalla hidastaa kulkuaan? No eipä tuohon oikein selistystä keksi, itseä ärsyttää nuo pomppijat kun eivät yhtään katso peileihin ja aina se vasemman kaistan kulku siitä tosiaan hidastuu kun neropatti tökkäisee pieneen väliin. En ole kyllä tuohon kiinnittänyt huomiota että se hiljentäisi, vaan usein ilmeisesti jatkaa samalla vauhdilla mitä eteni siinä oikealla kaistalla ja kun se on vähemmän kuin vasemmalla kaistalla kaikki sen perässä joutuu sitten jarruttamaan.

      -harmiseikirj-

      • Kuvaamasi skenaario täsmää, sillä poikkeamalla, että jos naapurit ajaa sen noin 100, niin minä en ihan... Ajelen yli sen, tyypillisesti noin 15km/h yli isoilla teillä.

        Kyllä ne hämmästyttävän usein hidastavat siirryttyään ohittamaan. Se ihmetyttää. No ja toki myös vituttaa ihan suoraan sanoen. Jos ajat 100km/h ja toteat että sillä vauhdilla tarvitset ohituksen, niin et sitten saatana ainakaan hidasta.

        Fakta on se, että valtaosa suomalaisista on ihan ok autoilijoita, sanotaan 80/20, mutta jos tulee mitään poikkeamaa siihen tuttuun jonossa ajamiseen, vaikka vain ohittaminen muuten tyhjällä moottoritiellä, niin valtaosa suomalaisista on sysipaskoja autoilijoita, sanotaan taas 80/20.

        Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois. Niin paskaa se ajaminen oikeasti on tuolla isoilla teillä. Ja mitä olen isojen autojen kuskien kanssa jutellut, niin mun näkemys on todella suopea.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kuvaamasi skenaario täsmää, sillä poikkeamalla, että jos naapurit ajaa sen noin 100, niin minä en ihan... Ajelen yli sen, tyypillisesti noin 15km/h yli isoilla teillä.

        Kyllä ne hämmästyttävän usein hidastavat siirryttyään ohittamaan. Se ihmetyttää. No ja toki myös vituttaa ihan suoraan sanoen. Jos ajat 100km/h ja toteat että sillä vauhdilla tarvitset ohituksen, niin et sitten saatana ainakaan hidasta.

        Fakta on se, että valtaosa suomalaisista on ihan ok autoilijoita, sanotaan 80/20, mutta jos tulee mitään poikkeamaa siihen tuttuun jonossa ajamiseen, vaikka vain ohittaminen muuten tyhjällä moottoritiellä, niin valtaosa suomalaisista on sysipaskoja autoilijoita, sanotaan taas 80/20.

        Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois. Niin paskaa se ajaminen oikeasti on tuolla isoilla teillä. Ja mitä olen isojen autojen kuskien kanssa jutellut, niin mun näkemys on todella suopea.

        Kieltämättä tympii ne pomppijat, eihän se kovin vaikeaa olisi antaa sen vasemman kaistan mennä ja sitten hyppelehtiä sinne mutta kai se tilanne yllättää että ohoh hitaampi edessä vaihdanpa kaistaa enkä katso peiliin onko siellä kenties joku tulossa vähän kovempaa vauhtia, ja sitten toinen syy että minähän en halua jäädä tähän hitaamman taakse kikkimääm niin hidastanpa sitten muita ihan tarkoituksella. Kun kaikki oppisi ennakoimaan ja ajattelemaan myös muita se varmaan sujuvoittaisi liikennettä huomattavasti.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kuvaamasi skenaario täsmää, sillä poikkeamalla, että jos naapurit ajaa sen noin 100, niin minä en ihan... Ajelen yli sen, tyypillisesti noin 15km/h yli isoilla teillä.

        Kyllä ne hämmästyttävän usein hidastavat siirryttyään ohittamaan. Se ihmetyttää. No ja toki myös vituttaa ihan suoraan sanoen. Jos ajat 100km/h ja toteat että sillä vauhdilla tarvitset ohituksen, niin et sitten saatana ainakaan hidasta.

        Fakta on se, että valtaosa suomalaisista on ihan ok autoilijoita, sanotaan 80/20, mutta jos tulee mitään poikkeamaa siihen tuttuun jonossa ajamiseen, vaikka vain ohittaminen muuten tyhjällä moottoritiellä, niin valtaosa suomalaisista on sysipaskoja autoilijoita, sanotaan taas 80/20.

        Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois. Niin paskaa se ajaminen oikeasti on tuolla isoilla teillä. Ja mitä olen isojen autojen kuskien kanssa jutellut, niin mun näkemys on todella suopea.

        "Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois."

        Tuo on vähän sama kuin yhdellä kaverilla sillä poikkeuksella että sen mielestä nuo 50% on aina "akkoja", joskus ihan oikeasti huvittaa kun se autosta soittaa ja purkaa "siellä on akka ratissa..." ja poikkeuksetta kun joku estää sen ajolinjoja, hidastelee tms, se on "akka", huvittaa sille koettaa selittää että ei se ole aina sukupuolisidonnaista ja naiset on keskimäärin ihan hyviä kuskeja, ei vakuuta "kaikilta akoilta pitäisi ottaa kortti pois". Niin jos kuvittelitte harmiksen suhteellisen lievien palstakommenttien olevan naisvihaa pitäisi varmaan joskus äänittää sen autoilupuhetta ja litteroida se tekstiksi :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois."

        Tuo on vähän sama kuin yhdellä kaverilla sillä poikkeuksella että sen mielestä nuo 50% on aina "akkoja", joskus ihan oikeasti huvittaa kun se autosta soittaa ja purkaa "siellä on akka ratissa..." ja poikkeuksetta kun joku estää sen ajolinjoja, hidastelee tms, se on "akka", huvittaa sille koettaa selittää että ei se ole aina sukupuolisidonnaista ja naiset on keskimäärin ihan hyviä kuskeja, ei vakuuta "kaikilta akoilta pitäisi ottaa kortti pois". Niin jos kuvittelitte harmiksen suhteellisen lievien palstakommenttien olevan naisvihaa pitäisi varmaan joskus äänittää sen autoilupuhetta ja litteroida se tekstiksi :D

        -harmiseikirj-

        Tästä sivusta totean, että mä tunnen myös sellasia "akka ratissa" valittajia, jotka eivät itse varsinaisesti edes sisäistä mitä siinä sanovat. En nyt siis väitä, että sun kaverisi ei tajuaisi. Hän voi tarkottaa sen just noin kuten sanookin. Mulla kuitenkin on sellaisiakin tuttavia, jotka istuvat suht usein minun (nainen) kyydissäkin ja he aidosti arvostavat mun ajotaitoani (omansakin edelle) ja sitten saattavat istua siinä mun vieressäni valittaen niistä muista "akoista ratissa". Se on suorastaan koomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä sivusta totean, että mä tunnen myös sellasia "akka ratissa" valittajia, jotka eivät itse varsinaisesti edes sisäistä mitä siinä sanovat. En nyt siis väitä, että sun kaverisi ei tajuaisi. Hän voi tarkottaa sen just noin kuten sanookin. Mulla kuitenkin on sellaisiakin tuttavia, jotka istuvat suht usein minun (nainen) kyydissäkin ja he aidosti arvostavat mun ajotaitoani (omansakin edelle) ja sitten saattavat istua siinä mun vieressäni valittaen niistä muista "akoista ratissa". Se on suorastaan koomista.

        Joo siis minäkäänhän en koskaan ole väheksynyt naisten ajotaitoa, se kun ei ole sukupuolikysymys ollenkaan mutta huvittaa se vaahtoaminen ja kyllä se ihan tosissaan on. Huomioimatta jää myös se että se itse on melko kaheli kuski, kerran ajettiin moottoritiellä samaan suuntaan se edellä ja se sitten alkoi jonkun audin kanssa siinä kilpaa puikkelehtimaan, oli hauska seurata kun kaksi k-päätä puikkii ja ei hesaria väliin sopisi kun vaihtelevat vuorotellen kaistaa toistensa eteen, itse tulin siellä perässä vasenta kaistaa enkä paljon jäänyt niistä, hauska oli seurata sitä touhua. Sitten kun pysähdyttiin huoltsikalle kahville se toinen oli k-pää, ei hän :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis minäkäänhän en koskaan ole väheksynyt naisten ajotaitoa, se kun ei ole sukupuolikysymys ollenkaan mutta huvittaa se vaahtoaminen ja kyllä se ihan tosissaan on. Huomioimatta jää myös se että se itse on melko kaheli kuski, kerran ajettiin moottoritiellä samaan suuntaan se edellä ja se sitten alkoi jonkun audin kanssa siinä kilpaa puikkelehtimaan, oli hauska seurata kun kaksi k-päätä puikkii ja ei hesaria väliin sopisi kun vaihtelevat vuorotellen kaistaa toistensa eteen, itse tulin siellä perässä vasenta kaistaa enkä paljon jäänyt niistä, hauska oli seurata sitä touhua. Sitten kun pysähdyttiin huoltsikalle kahville se toinen oli k-pää, ei hän :D

        -harmiseikirj-

        Juu. Kyllä mullakin tulee aina välillä käytetty fraasia "mies ratissa 🙄" kuvaamaan tietynlaisten idioottien ajotyyliä. Se on sellata herjaa. Ne tyypit kyllä on likipitäen rajastaan miehiä, mutta ei kaikki miehet tietenkään aja siihen tyyliin. 😀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kieltämättä tympii ne pomppijat, eihän se kovin vaikeaa olisi antaa sen vasemman kaistan mennä ja sitten hyppelehtiä sinne mutta kai se tilanne yllättää että ohoh hitaampi edessä vaihdanpa kaistaa enkä katso peiliin onko siellä kenties joku tulossa vähän kovempaa vauhtia, ja sitten toinen syy että minähän en halua jäädä tähän hitaamman taakse kikkimääm niin hidastanpa sitten muita ihan tarkoituksella. Kun kaikki oppisi ennakoimaan ja ajattelemaan myös muita se varmaan sujuvoittaisi liikennettä huomattavasti.

        -harmiseikirj-

        Peileihin kattominen tuntuu olevan kovin yliarvostettua nykyisin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois."

        Tuo on vähän sama kuin yhdellä kaverilla sillä poikkeuksella että sen mielestä nuo 50% on aina "akkoja", joskus ihan oikeasti huvittaa kun se autosta soittaa ja purkaa "siellä on akka ratissa..." ja poikkeuksetta kun joku estää sen ajolinjoja, hidastelee tms, se on "akka", huvittaa sille koettaa selittää että ei se ole aina sukupuolisidonnaista ja naiset on keskimäärin ihan hyviä kuskeja, ei vakuuta "kaikilta akoilta pitäisi ottaa kortti pois". Niin jos kuvittelitte harmiksen suhteellisen lievien palstakommenttien olevan naisvihaa pitäisi varmaan joskus äänittää sen autoilupuhetta ja litteroida se tekstiksi :D

        -harmiseikirj-

        No ainakin tänään, sadekelillä, enin osa ohittamistani mulkuista oli ihan oikeita mulkkuja, siis miehiä. Toki väliin osui joku nainenkin, yleensä oli puhelin toisessa kädessä kun ohitin, niin enpä ihmettele ettei ajaminen oikein sujunut...


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kuvaamasi skenaario täsmää, sillä poikkeamalla, että jos naapurit ajaa sen noin 100, niin minä en ihan... Ajelen yli sen, tyypillisesti noin 15km/h yli isoilla teillä.

        Kyllä ne hämmästyttävän usein hidastavat siirryttyään ohittamaan. Se ihmetyttää. No ja toki myös vituttaa ihan suoraan sanoen. Jos ajat 100km/h ja toteat että sillä vauhdilla tarvitset ohituksen, niin et sitten saatana ainakaan hidasta.

        Fakta on se, että valtaosa suomalaisista on ihan ok autoilijoita, sanotaan 80/20, mutta jos tulee mitään poikkeamaa siihen tuttuun jonossa ajamiseen, vaikka vain ohittaminen muuten tyhjällä moottoritiellä, niin valtaosa suomalaisista on sysipaskoja autoilijoita, sanotaan taas 80/20.

        Jos multa kysytään, niin Suomessa ajavista noin 50%:lta pitäisi ottaa kortti pois. Niin paskaa se ajaminen oikeasti on tuolla isoilla teillä. Ja mitä olen isojen autojen kuskien kanssa jutellut, niin mun näkemys on todella suopea.

        Sä olet varmaan se keski-iän ylittäny kyrpä ottas ajava kuski ne on ne suomen tieliikenteessä olevista kuskeista ne vaarallisimmat kun eivät osaa edes hermojaan hillitä se on se ryhmä miltä ne kortit pitäs ottaa pois sinunkin palikka pitäs ymmärtää että tieliikenteessä on kaikenlaista viheltäjää niihin pitää osata varautua eli siis ei nukuta auton ratissa jos ei osata ottaa muita tielläliikkujia huomioon rekkakuskien vitutuksen ymmärrän heillä on kusipäisen työnjohdon määräämät tiukat aikataulut joissa he yrittävät pysyä ja meidän muidenkin tulisi ottaa huomioon että isossa autossa voi olla painoa jopa kymmeniätuhansia kiloja jolloinen jarrutusmatka ei todellakaan ole lyhyt kovasta vauhdista ja rekalle so kahdeksankymppiä täydessä lastissa on kova vauhti monelta on tainnu jo sillä vauhdilla jarrut pettää täydessä lastissa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet varmaan se keski-iän ylittäny kyrpä ottas ajava kuski ne on ne suomen tieliikenteessä olevista kuskeista ne vaarallisimmat kun eivät osaa edes hermojaan hillitä se on se ryhmä miltä ne kortit pitäs ottaa pois sinunkin palikka pitäs ymmärtää että tieliikenteessä on kaikenlaista viheltäjää niihin pitää osata varautua eli siis ei nukuta auton ratissa jos ei osata ottaa muita tielläliikkujia huomioon rekkakuskien vitutuksen ymmärrän heillä on kusipäisen työnjohdon määräämät tiukat aikataulut joissa he yrittävät pysyä ja meidän muidenkin tulisi ottaa huomioon että isossa autossa voi olla painoa jopa kymmeniätuhansia kiloja jolloinen jarrutusmatka ei todellakaan ole lyhyt kovasta vauhdista ja rekalle so kahdeksankymppiä täydessä lastissa on kova vauhti monelta on tainnu jo sillä vauhdilla jarrut pettää täydessä lastissa

        Sulla on niin massiivisia ongelmia luetun ymmärtämisen sekä hermojen pitämisen kanssa, että en edes viitsi jatkaa keskustelua. Semminkin kun puhut ihan eri asiasta kuin mistä kirjoitin, niin se on kuules heipähei.


    • Anonyymi

      tuo dyyni-elokuva oli mielewstäni hauska mutta sinänsä pelottavakin kun tuo hiekkamqato ja kaikkea

      mutta mikä hauskaa oikeasti niiin tosi-tv -jutut joissa on tytt6öjä

    • Anonyymi

      Mä olen paljon useammin törmännyt ilmiöön niin päin, että ohitttavan auton nopeus kiihtyy, kun lähdet ohitukseen. Mikä siinä onkin, että ensiksi se auto ajaa pitkän aikaa 90 km/h, mutta kun lähdet ohittamaan, niin sen nopeus nousee 110 km/h? Jos sen ohitettavan nopeus ei nousisi, niin pääsisit ohitse ihan nopeusrajoituksen puitteissa, mutta lopulta se ohitus alkaa venyä niin pirusti, että on syytä nostaa oma nopeus vähintään 130 km/h. En tajua mikä tuossa oikein on.

      • No tuo on toinen mikä esiintyy yleisesti, ei tosin niin oman kokemuksen niin yleisesti kuin tuo aloituksessa mainittu. Menneinä vuosina tuota mainitsemaasi esiintyi melkein jokaisen ohitettavan kohdalla, oli se kyllä yksi perkele silloin, mutta siitäkin selvisi kun aina ohittaessa painoi vain kaasun pohjaan nopeusmittarista piittaamatta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No tuo on toinen mikä esiintyy yleisesti, ei tosin niin oman kokemuksen niin yleisesti kuin tuo aloituksessa mainittu. Menneinä vuosina tuota mainitsemaasi esiintyi melkein jokaisen ohitettavan kohdalla, oli se kyllä yksi perkele silloin, mutta siitäkin selvisi kun aina ohittaessa painoi vain kaasun pohjaan nopeusmittarista piittaamatta.

        Minulle tuo taas on äärimmäisen yleistä. Tapahtuu ihan joka kerta, kun ei ole jonossa ajoa, vaan baana on tyhjä.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No tuo on toinen mikä esiintyy yleisesti, ei tosin niin oman kokemuksen niin yleisesti kuin tuo aloituksessa mainittu. Menneinä vuosina tuota mainitsemaasi esiintyi melkein jokaisen ohitettavan kohdalla, oli se kyllä yksi perkele silloin, mutta siitäkin selvisi kun aina ohittaessa painoi vain kaasun pohjaan nopeusmittarista piittaamatta.

        Sen sijaan tohon sun kuvaamaasi taas en törmää lähes koskaan.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No tuo on toinen mikä esiintyy yleisesti, ei tosin niin oman kokemuksen niin yleisesti kuin tuo aloituksessa mainittu. Menneinä vuosina tuota mainitsemaasi esiintyi melkein jokaisen ohitettavan kohdalla, oli se kyllä yksi perkele silloin, mutta siitäkin selvisi kun aina ohittaessa painoi vain kaasun pohjaan nopeusmittarista piittaamatta.

        Koska meidän kokemukset ovat ilmeisesti noissa asioissa likipitäen vastakkaiset, niin mä olen taoipuvainen toteamaan, että tuon täyryy liittyä jotenkin omaan ajotapaan. Siis jokin meidän kummankin ajotavoissa altistaa sille, että juuri noita tilanteita tulee jatkuvasti eteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tuo taas on äärimmäisen yleistä. Tapahtuu ihan joka kerta, kun ei ole jonossa ajoa, vaan baana on tyhjä.

        No se voi olla, että mun tapani ajaa on sellainen, että jos latu on auki, niin ohittamista hankaloittava ei uskalla painaa niin paljon kaasua kuin minä uskallan. Siksi en ehkä noita niin noteeraa, kun minä ohitan, niin minähän ohitan. Jos se ei käy, niin voi sitten hetkeä myöhemmin painaa kaasua ja ohittaa minut, se on ihan ok.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koska meidän kokemukset ovat ilmeisesti noissa asioissa likipitäen vastakkaiset, niin mä olen taoipuvainen toteamaan, että tuon täyryy liittyä jotenkin omaan ajotapaan. Siis jokin meidän kummankin ajotavoissa altistaa sille, että juuri noita tilanteita tulee jatkuvasti eteen.

        No kuten tuossa jo totesin, niin jos lähden ohittamaan, niin sille on syynsä ja sitten myös ohitan. On toki kilkpa-ajajiakin kohdalle osunut, väistämätöntä, mutta niiden kanssa voi elää.

        Mu ajotapa on kirjaimellisesti reipas, tapahtuu pääosin ohituskaistaa pitkin, niin väistämättä kohtaan mainitsemiani tilanteita. Noita ei suostu ohitettavaksi -tilanteita kohtaan vähemmän, mikä taas johtuu siitä, että voin aivan mainiosti ajaa 160km/h jos tilanne sitä edellyttää. Useimpien ohitettavien hermot ei kestä niin pitkälle ohittamisen haittaamista...


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No se voi olla, että mun tapani ajaa on sellainen, että jos latu on auki, niin ohittamista hankaloittava ei uskalla painaa niin paljon kaasua kuin minä uskallan. Siksi en ehkä noita niin noteeraa, kun minä ohitan, niin minähän ohitan. Jos se ei käy, niin voi sitten hetkeä myöhemmin painaa kaasua ja ohittaa minut, se on ihan ok.

        Mun on paha sanoa tuohon mitään. Tuo on lopulta aina sellainen juttu, joka täytyy analysoida ihan itse, seuraamalla miten ne tilanteet tulevat eteen. Jos siis on kiinnostunut tajuamaan mistä on kyse ja miten itse ehkä voi siihen ongelman toistuvuuteen omassa elämässä vaikuttaa.

        Sen verran totean, että mä automaattisesti tuosta kuvauksesta oletinkin, että sä luultavasti ajat hieman lujempaa kuin minä yleensä. Oma nopeuteni on yleensä myös ylinoeuden puolella, mutta sä ajat luultavasti jotain viitisen kilometriä tunnissa lujempaa kuin mä normaalisti, silloin kun saat itse määrätä tahdin. Ton viitisen kilometriä tunnissa vedin halustani sillä kokemuksella, että missä nopeudessa itseltäni yleensä katoaa tuo kokemus.

        Yleensä mä siis ajan ensiksi mulle tyypillistä nopeutta ja tehtyäni muutaman tuollaisen ohituksen, joissa joudun nostamaan nopeutta reilusti, kun ohitettava alkaa "kisuttelemaan" perusnopeutenikin kasvaa. Sitten sellaisessa rauhallisessakin liikenteessä tulee autoja perä edellä suht tiheään vastaan ja nopeus ei enää laske lainkaan. Sitten paanatetaan loppumatka pääkaupunkiseudulle sataaneljääkymppiä tai kovempaa.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No se voi olla, että mun tapani ajaa on sellainen, että jos latu on auki, niin ohittamista hankaloittava ei uskalla painaa niin paljon kaasua kuin minä uskallan. Siksi en ehkä noita niin noteeraa, kun minä ohitan, niin minähän ohitan. Jos se ei käy, niin voi sitten hetkeä myöhemmin painaa kaasua ja ohittaa minut, se on ihan ok.

        Mutta siis kyllä tuo sunkin ongelmasi todennäköisin juurisyy on varsin selvä, kun hekten mietit ja seuraat miten ne tulevat. Mä luultavasti tajusin sen jo. 😛


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No kuten tuossa jo totesin, niin jos lähden ohittamaan, niin sille on syynsä ja sitten myös ohitan. On toki kilkpa-ajajiakin kohdalle osunut, väistämätöntä, mutta niiden kanssa voi elää.

        Mu ajotapa on kirjaimellisesti reipas, tapahtuu pääosin ohituskaistaa pitkin, niin väistämättä kohtaan mainitsemiani tilanteita. Noita ei suostu ohitettavaksi -tilanteita kohtaan vähemmän, mikä taas johtuu siitä, että voin aivan mainiosti ajaa 160km/h jos tilanne sitä edellyttää. Useimpien ohitettavien hermot ei kestä niin pitkälle ohittamisen haittaamista...

        Niin minunkin ajotapani on reipas, mutta olen varmaan ajellut enemmän tuolla autobahneilla, että tiedän miten vaikeaa joskus voi olla arvioida takaa tulevan auton nopeutta. Suomalaisista valtaosa ei ole siellä ajellut ja oppinut sitä arvioimista. ihan samalla tavalla sun on likipitäen mahdoton oikeasti luotettavsti arvioida mitä nopeutta se toinen on siinä oikealla ajanut, ennen kuin "pomppaa" sun eteesi. Kysymys on puhtaasti sinun liian kovasta tilannenopeudestasi, etkä sä voi olettaa toisen ottavan huomioon, että ajat reilua ylinopeutta. Ylinopeushan on sinun vikasi, eikä se ole asia, joka toisten pitäisi olettaa.

        Toinen suurella todennäköisyydellä jatkaa tasan sillä nopeudella, jolla hän on jo ennen sitä ohitusta ajanut. Se hidastamisen tunne on vain sinun omassa selkäytimessäsi ja johtuu siitä sun oman nopeutesi rajusta muutoksesta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No kuten tuossa jo totesin, niin jos lähden ohittamaan, niin sille on syynsä ja sitten myös ohitan. On toki kilkpa-ajajiakin kohdalle osunut, väistämätöntä, mutta niiden kanssa voi elää.

        Mu ajotapa on kirjaimellisesti reipas, tapahtuu pääosin ohituskaistaa pitkin, niin väistämättä kohtaan mainitsemiani tilanteita. Noita ei suostu ohitettavaksi -tilanteita kohtaan vähemmän, mikä taas johtuu siitä, että voin aivan mainiosti ajaa 160km/h jos tilanne sitä edellyttää. Useimpien ohitettavien hermot ei kestä niin pitkälle ohittamisen haittaamista...

        Ja siis jos sä ajaisit rajoitusten mukaan ja kokisit tuota jatkuvasti, niin silloin sulla olisi varaa valittaakin muiden ajotyylistä. Kylmä fakta, jonka sä itsekin suorana sanoit on kuitenkin, että sä ajat reilua ylinopeutta, jolloin sun ongelmasi on puhtaasti sinun oman alotyylisi aiheuttama ongelma.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No kuten tuossa jo totesin, niin jos lähden ohittamaan, niin sille on syynsä ja sitten myös ohitan. On toki kilkpa-ajajiakin kohdalle osunut, väistämätöntä, mutta niiden kanssa voi elää.

        Mu ajotapa on kirjaimellisesti reipas, tapahtuu pääosin ohituskaistaa pitkin, niin väistämättä kohtaan mainitsemiani tilanteita. Noita ei suostu ohitettavaksi -tilanteita kohtaan vähemmän, mikä taas johtuu siitä, että voin aivan mainiosti ajaa 160km/h jos tilanne sitä edellyttää. Useimpien ohitettavien hermot ei kestä niin pitkälle ohittamisen haittaamista...

        En voi sietää odottelua. Olen ihminen, jolle asiat tapahtuvat nyt, ei huomenna. Avasin oven ja istahdin penkille. Tervehdykseeni ei vastattu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis jos sä ajaisit rajoitusten mukaan ja kokisit tuota jatkuvasti, niin silloin sulla olisi varaa valittaakin muiden ajotyylistä. Kylmä fakta, jonka sä itsekin suorana sanoit on kuitenkin, että sä ajat reilua ylinopeutta, jolloin sun ongelmasi on puhtaasti sinun oman alotyylisi aiheuttama ongelma.

        Melko massiivinen määrä täysin toisarvoista analyysiä, joka vieläpä perustuu olettamalle jonka määritelmä on tilanteesta riippuen esimerkiksi "ylinopeutta" tai "reilua ylinopeutta". Suoraan sanottuna sä siis arvailet ja heittelet päätelmääsi niin paljon sopivia muuttujia, että ne muuttujat varmasti sopivat siihen loppupäätelmään jonka päätit jo kun kun kirjoitit ensimmäisen sanan ensimmäiseen kommenttiisi.

        Ainoa asia josta voisin olla samaa mieltä, on se että 99% nykyautoilijoista ei osaa seurata tapahtumia peileissään kuin peruuttaessaan, jos edes silloin. Ja jos et katso myös taakse, tulet väistämättä tekemään vaarallisia peliliikkeitä, joskus hengenvaarallisiakin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No kuten tuossa jo totesin, niin jos lähden ohittamaan, niin sille on syynsä ja sitten myös ohitan. On toki kilkpa-ajajiakin kohdalle osunut, väistämätöntä, mutta niiden kanssa voi elää.

        Mu ajotapa on kirjaimellisesti reipas, tapahtuu pääosin ohituskaistaa pitkin, niin väistämättä kohtaan mainitsemiani tilanteita. Noita ei suostu ohitettavaksi -tilanteita kohtaan vähemmän, mikä taas johtuu siitä, että voin aivan mainiosti ajaa 160km/h jos tilanne sitä edellyttää. Useimpien ohitettavien hermot ei kestä niin pitkälle ohittamisen haittaamista...

        '' ei suostu ohitettavaksi -tilanteita kohtaan vähemmän, mikä taas johtuu siitä, että voin aivan mainiosti ajaa 160km/h jos tilanne sitä edellyttää.''

        Jos ajat ennakoivasti, ajat samalla myös taloudellisesti ja turvallisesti. Liikenneturva suosittelee rauhallista ajotapaa, joka antaa aikaa muun liikenteen havainnointiin ja jonka avulla säästää


    • Siis tarkoitatko nyt että joku siirtyy ohituskaistalle, mutta ei ohitakkaan, vaan jää siihen tukkeeksi? Tämä tuntuu olevan nykyään hyvin yleistä.

      • Tuo on yksi tapa kuvata tilannetta. Yleensä se esiintyy niin, että ennen ohitusta vauhti on X ja ohittaessa yllättäen paljon vähemmän kuin X. Ei mitään logiikkaa, paitsi jos pelkää ajamista, mutta prosentuaalisesti määrä on niin suuri, että tuolla logiikalla vähintään 40% autoilijoista kesättalvet pelkäävät ajamista. Ostakaa junalippu, kiitos.


    • Anonyymi

      Suvelalaisille ei pitäisi ajokorttia antaa.

    • Anonyymi

      tuollainen hassua jos unessakin näkee jotain noita tosi-tv tyttöjä

    • Anonyymi

      No voi ny kilin vi**u

    • Anonyymi

      Ajan paljon. Pääosin autoileva porukka on todella fiksua. Rampilta tulevalle tehdään tilaa, päästetään jonosta eteen, osataan suhteuttaa oma nopeus muiden nopeuteen, pidetään turvavälit, yms.

      Aina löytyy niitäkin, jotka ajattelevat ettei säännöt ja nopeusrajoitukset koske itseä ja koko tie on vain omaa kulkemista varten. Mutta harvassa ovat, onneksi.

      Mun mielestäni liikenne soljuu yleisesti ottaen oikein hyvin. Ego kannattaa jättää kotiin ja järki napata mukaan. Aikaa varata reilusti ylimääräistä.

      Turvallista matkaa!

      xLiner

      • Mä en tiedä missä sä ajelet, mutta kuvauksesi ei kyllä osu yhtään pk-seudun työmatkaliikenteeseen Helsingin länsireunalta länteen ja pohjoiseen. Olen koko loppukesän/syksyn seurannut tapahtumia matkoillani työpaikalle tai sieltä takaisin ja esimerkiksi kertaakaan ei ole annettu rampilta tullessa tai ramppikaistalle siirtyessä tilaa. Ei kertaakaan. Samoin turvavälit on ihan tuurista kiinni ja kun itse koitat pitää edes siedettävän välin eteesi, on joku kiinni takapuskurissa.

        Mitän periferiassa on tullut ajeltua, niin siellä tuo kuvauksesi täsmää huomattavasti paremmin. Mutta ei pk-seudulla, täällä mennään ego ja kännykkä edellä, muista viis.


    • Anonyymi

      Toisaalta Aleksis Kiven kuolinmökki on yksi historiallisimmista rakennuksista

      • Anonyymi

        Kuitenkin J. H. Erkon taiteilijakoti Erkkolassa on nykyään koti useille kulttuuritapahtumille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin J. H. Erkon taiteilijakoti Erkkolassa on nykyään koti useille kulttuuritapahtumille

        Mutta Eino Leinon täyshoitola Onnela tunnetaan nykyään nimellä Majatalo Onnela


    • Ei autoilussa, varsinkin talvella, ole muita ihmeempiä niksejä kuin tilannenopeus, turvaväli, ja matkaan varattu aika 🙄 Tosin vaikka itse pitäisi nuo mielessä, niin väistämättä aika usein pitää sopeutua asetelmaan missä läheskään kaikki muut tienkäyttäjät ei noita juttuja ole sisäistänyt.

      Oli auto melkein mikä tahansa, niin yleensä tykkään kesälläkin ajaa satasta tai hiukan yli moottoritiellä, mutta hyvin harvoin täyttä 120kmh lasissa. Joskus jos joku liian hieno auto lähtee ohittamaan selkeästi ylinopeutta ajaen, niin saatan itsekin vähän lisätä vauhtia että toinen joutuu ajamaan vielä enemmän ylinopeutta, mutta nuo rajoittuu lähinnä tiettyihin sähkö- ja premiumautoihin 😅

      Jopa Jaguarilla aikoinaan härnäsin naapurin pikkumersumiestä, kun jo kiihdytyskaistalta toinen singahti takaani ohituskaistalle, jolloin pysyin itse oikealla kaistalla ja survoin 3.0 V6:sen kaasun pohjaan nelosvaihteella. Ja whoom, maisema vaihtui 140kmh lasissa kunnes hiljensin hiukan ennen seuraavaa liittymää, ja annoin naapurin lähestyä kyseistä kohtaa ohituskaistalla varmaan samat 140kmh B-Mersun mittarissa 😂 Äkkiseltään sanoisin, että taitaa olla ainoa kerta elämässäni kun olen tietoisesti ajanut ylinopeutta, tai tuonut jonkinlaista kilpailuasetelmaa siviililiikenteeseen 🤨 Hiasella sain ne elämäni ainoat liikennesakot, mutta se oli puhdas vahinko kun itkin ajaessa enkä noteerannut että nopeusrajoitus putosi satasesta ensin 80 ja lopulta 60kmh risteysalueelle tultaessa 🤨

      Nykyisellä 451tkm ajetulla 1,4 bensa-Meganella ei nyt kuuhun mennä, mutta hyvä puoli on se, että Accordin kokoluokkaa pykälää pienempänä autona (ikä ja kilsat huomioiden) ei kovin todennäköisesti tule ajettua vahingossa ylinopeutta 😂 Ihan normaali ajettava ja kunnossa se sinänsä on, mutta kyllä siinä erilaisia tutinoita ja ääniä on eri lailla kuin mitä 200tkm ajetussa japanilaisessa ruostepommissa oli 🙄 Vaikka sinänsä vähemmän rengasmelua tässä on, jousitus paljon pehmeämpi ja mukavampi jne. mutta puuttuva ilmansuodatinkotelon osa korostaa imuääniä itse asiassa aika coolisti, pakoputkisto vuotaa ja ääntää, moottorin ja vaihteiston tukikumit taitaa olla hiukan kuluneet ajan myötä jne. 😅

    • Mä luulen, että keski-ikä autoilijoilla on noussut ihan viimesenä 10-20 vuoden aikana merkittävästi. Usein töhöilijä on 70-80 vuotias mies Nissan Kaskailla. Ei näe, ei kuule, mutta silti liikenteessä, vaikka jo vähän pelottaa. 😆

      Nissanin mittarihan heittää sen 15 km/h. Kun ajaa mittarisatasta, todellinen nopeus on 85km/h. Ja kun ajat 80km/h mittarin mukaan, niin se todellinen on 65/km/h.

      Nämä teiden valkohapset tekevät liikkumisesta vaarallista...tulevat jatkuvasti perä edellä vastaan. Lisäksi ne on helkatin itsepäisiä m.lkkuja. Kun tulee ohituskaista, niin ditten ne saat.nat keksii mikä se kaasupoljin on...sitten saa ajaa lätkä lattiassa, että pääsee ohi.. mutta kun on päässyt, ne häviää mutkien taa jatkamaan spacecarina oloa...😡

      • Anonyymi

        Takapuskurissa raapijat ja vaarallisia ohituksia tekevät ajavat Audeilla ja Mersuilla.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takapuskurissa raapijat ja vaarallisia ohituksia tekevät ajavat Audeilla ja Mersuilla.

        xLiner

        No minusta huomattavaa alinopeutta syyttä ajavat aiheuttaa enempi noita ohitusongelmia.

        Jotkut naulapäiset kuskit on lopulta aika vähissä. Jonon tekee usein joko rekka, peräkärryllinen auto tai sitten nämä syyttä alinopeutta ajavat. Ja kun ei ole suoranaista syytä, kuiva hyvä keli, mutta ei uskalla ajaa, niin se kieltämättä siirtyy tunnetasolla takana ajajaan...

        Itse kun joskus ajsn vaikka traktorilla isommilla teillä, suunnittelen mahdollisimman pieniä teitä, vaikka matkaa tulis enempi. Lisäksi päästelen jonoja ohi levikkeillä. Varaan sikaa erikoishommiin.

        Ja peräkärriä vetäessä katselen myös mitä muu nopeammin liikkuva liikenne tekee. Ohituskaistojen päissä tarkkailen sivupeilistä, vieläkö joku yrittää ohi tms.

        Jokaisen pitäis ajaa moottoripyörällä jonkinverran, ettö näkisi miten tolloja autoilijat yleensä on. On aika huoletonts menoa, kun on peltien ympäröimänä...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No minusta huomattavaa alinopeutta syyttä ajavat aiheuttaa enempi noita ohitusongelmia.

        Jotkut naulapäiset kuskit on lopulta aika vähissä. Jonon tekee usein joko rekka, peräkärryllinen auto tai sitten nämä syyttä alinopeutta ajavat. Ja kun ei ole suoranaista syytä, kuiva hyvä keli, mutta ei uskalla ajaa, niin se kieltämättä siirtyy tunnetasolla takana ajajaan...

        Itse kun joskus ajsn vaikka traktorilla isommilla teillä, suunnittelen mahdollisimman pieniä teitä, vaikka matkaa tulis enempi. Lisäksi päästelen jonoja ohi levikkeillä. Varaan sikaa erikoishommiin.

        Ja peräkärriä vetäessä katselen myös mitä muu nopeammin liikkuva liikenne tekee. Ohituskaistojen päissä tarkkailen sivupeilistä, vieläkö joku yrittää ohi tms.

        Jokaisen pitäis ajaa moottoripyörällä jonkinverran, ettö näkisi miten tolloja autoilijat yleensä on. On aika huoletonts menoa, kun on peltien ympäröimänä...

        Varaat vähän enemmän aikaa matkaan. Ei hitaasti ajavat ole riski vaan ne jotka eivät osaa liikennnesääntöjä 😌

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varaat vähän enemmän aikaa matkaan. Ei hitaasti ajavat ole riski vaan ne jotka eivät osaa liikennnesääntöjä 😌

        xLiner

        Tai noudata niitä sääntöjä....

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varaat vähän enemmän aikaa matkaan. Ei hitaasti ajavat ole riski vaan ne jotka eivät osaa liikennnesääntöjä 😌

        xLiner

        No mä aika harvoin nykyään ohitan, jos ei ole ohituskaistaa...

        Siis autolla...moottoripyörällä pääsee ohi kyllä ripeästi ja lyhyrmmälläkin pätkällä, se kiihtyy nopeesti. Ja se kiihtyvyys on kivaa. 😁

        Mutta minusta alinopeudestakin voidaan sakottaa...eli sitten rikkoo lakia...

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383

        Ihan kannattaa miettiä tuotakin...


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä aika harvoin nykyään ohitan, jos ei ole ohituskaistaa...

        Siis autolla...moottoripyörällä pääsee ohi kyllä ripeästi ja lyhyrmmälläkin pätkällä, se kiihtyy nopeesti. Ja se kiihtyvyys on kivaa. 😁

        Mutta minusta alinopeudestakin voidaan sakottaa...eli sitten rikkoo lakia...

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383

        Ihan kannattaa miettiä tuotakin...

        Noita merkkejä vois kylvää isommille/vilkkammille teille...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mä aika harvoin nykyään ohitan, jos ei ole ohituskaistaa...

        Siis autolla...moottoripyörällä pääsee ohi kyllä ripeästi ja lyhyrmmälläkin pätkällä, se kiihtyy nopeesti. Ja se kiihtyvyys on kivaa. 😁

        Mutta minusta alinopeudestakin voidaan sakottaa...eli sitten rikkoo lakia...

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383

        Ihan kannattaa miettiä tuotakin...

        Jos on huono keli, tuo liikennemerkki ei välttämättä päde. Tilannenopeus...

        Kiusanteko on sitten asia erikseen.

        En ole muuten missään nähnyt tuollaista merkkiä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mä aika harvoin nykyään ohitan, jos ei ole ohituskaistaa...

        Siis autolla...moottoripyörällä pääsee ohi kyllä ripeästi ja lyhyrmmälläkin pätkällä, se kiihtyy nopeesti. Ja se kiihtyvyys on kivaa. 😁

        Mutta minusta alinopeudestakin voidaan sakottaa...eli sitten rikkoo lakia...

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383

        Ihan kannattaa miettiä tuotakin...

        Yksi tuttu pääsi hengestään jokunen vuosi sitten moottoripyöräavusteisesti. Olisko ollut liian lyhyt välimatka edellä ajavaan koheltajaan. Kops ja henki pois. Oli ainakin nopea lähtö.

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Noita merkkejä vois kylvää isommille/vilkkammille teille...

        Ei voi. Suomen kelit.

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Noita merkkejä vois kylvää isommille/vilkkammille teille...

        Ja mietipä nyt, räpäskää sataa jään päälle ja liikenteessä olette sinä ja Rande.. liikennemerkki näyttää minimiksi viittäkymppiäsatasen normirajoituksella ja jossain kohtaa vauhti hiljenee 45 km/h. Te kilipäät lähdette raivo päällä kiroten letkan ohi ja jysäytätte koulutaksin kylkeen joka on luisunut tielle poikittain... Rekka kun tukkii tien kauempana.

        Teillä ei ehkä sittenkään ole oikeutta siihen.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai noudata niitä sääntöjä....

        xLiner

        tai ei noudata


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Noita merkkejä vois kylvää isommille/vilkkammille teille...

        Mikään ei muuten vtuta miestä enempää kuin se että joku ohittaa... 🤣

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on huono keli, tuo liikennemerkki ei välttämättä päde. Tilannenopeus...

        Kiusanteko on sitten asia erikseen.

        En ole muuten missään nähnyt tuollaista merkkiä.

        xLiner

        En mäkään oo nähnyt, mutta ehkä motareilla etelässä voi ollakin.

        No toi tilannenopeus on vähän liukuva käsite...kuiva kesäinen keli, hyvä tie ja auto ajaa 100 km/h nopeusrajoitusalueella 80 km/h vaan siksi, että kuski pelkää...minusta se on huono lähtökohta...silloin pitäisi keksiä muita keinoja liikkua oikeasti. 🙄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei muuten vtuta miestä enempää kuin se että joku ohittaa... 🤣

        xLiner

        No joistakin varmasti... mä ajan moottoripyörällä yleensä rajoitusten mukaan. Välillä autotkin menee ohi...eikä vituta yhtään. Mutta ei kyllä vituta perse edellä vastaankaan tulevat...on helppo huokaista ohi. Moottoripyöräily on rentouttavaa. 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja mietipä nyt, räpäskää sataa jään päälle ja liikenteessä olette sinä ja Rande.. liikennemerkki näyttää minimiksi viittäkymppiäsatasen normirajoituksella ja jossain kohtaa vauhti hiljenee 45 km/h. Te kilipäät lähdette raivo päällä kiroten letkan ohi ja jysäytätte koulutaksin kylkeen joka on luisunut tielle poikittain... Rekka kun tukkii tien kauempana.

        Teillä ei ehkä sittenkään ole oikeutta siihen.

        xLiner

        No en tiedä Rsndesta, mutta en mä autolla kovin herkästi ohita, jos ei ole motari, tai ohituskaista...

        Mä oon ajellut sen verran, että keskituntinopeus ei liioin nouse ohituksilla lyhyellä matkalla...alle 500 km. Että jos ei ole mahkuja ohittaa siihen tarkoitettua ksistaa pitkin, ei voita ajassa kovinkaan paljon...siis jotain 10-20 km/h alinopeutta ajavia...

        Mutta ymmärrän, että jotkut muut ei mieti samoin...kaupoissakin on niitä jononvaihtajia, jotka höntyilee...

        Oikeastaan ali- ja ylinopeutta ajavat on riski...yhtälailla...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No en tiedä Rsndesta, mutta en mä autolla kovin herkästi ohita, jos ei ole motari, tai ohituskaista...

        Mä oon ajellut sen verran, että keskituntinopeus ei liioin nouse ohituksilla lyhyellä matkalla...alle 500 km. Että jos ei ole mahkuja ohittaa siihen tarkoitettua ksistaa pitkin, ei voita ajassa kovinkaan paljon...siis jotain 10-20 km/h alinopeutta ajavia...

        Mutta ymmärrän, että jotkut muut ei mieti samoin...kaupoissakin on niitä jononvaihtajia, jotka höntyilee...

        Oikeastaan ali- ja ylinopeutta ajavat on riski...yhtälailla...

        ajaminen on


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        En mäkään oo nähnyt, mutta ehkä motareilla etelässä voi ollakin.

        No toi tilannenopeus on vähän liukuva käsite...kuiva kesäinen keli, hyvä tie ja auto ajaa 100 km/h nopeusrajoitusalueella 80 km/h vaan siksi, että kuski pelkää...minusta se on huono lähtökohta...silloin pitäisi keksiä muita keinoja liikkua oikeasti. 🙄

        Ahaa... 😈

        Mä teen ens kesänä autoreissuja ympäri Suomen ja ajan ihan joka paikassa ainakin 15 km/h vähemmn kuin max nopeus on... Kahtelen maisemia... 😌

        Ja tietysti ajan lähellä keskiviivaa ☝️

        Vois aloittaa savosta... 🤔

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa... 😈

        Mä teen ens kesänä autoreissuja ympäri Suomen ja ajan ihan joka paikassa ainakin 15 km/h vähemmn kuin max nopeus on... Kahtelen maisemia... 😌

        Ja tietysti ajan lähellä keskiviivaa ☝️

        Vois aloittaa savosta... 🤔

        xLiner

        Tervetuloa. 😁

        Mä ajan täällä lyhyitä matkoja ja ei tientulpat juuri haittaa. Zäästän vaan polttoainetta, kun ei tartte Nisukasta kaikkea repiä. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Tervetuloa. 😁

        Mä ajan täällä lyhyitä matkoja ja ei tientulpat juuri haittaa. Zäästän vaan polttoainetta, kun ei tartte Nisukasta kaikkea repiä. 😁

        Hmph 😤

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        ajaminen on

        Niin on....tuolla on paljon tonttuja liikenteessä. Ikinä ei tiedä mitä joku keksii...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hmph 😤

        xLiner

        Multa ei hermo nykyään tiellä mene helposti. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Multa ei hermo nykyään tiellä mene helposti. 😁

        ei multakaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        ei multakaan

        Silti en voi olla ihmettelemättä, miksi kukaan lähtee liikenteen sekaan, kun pelkää, tai ei osaa ajamista?

        Ja nykyautot on kuin luotu just näille...autoa kokoajan kehitetään siihen suuntaan, ettei ihmisen tarvitse itse keskittyä tekemiseen. On abs, esp...kaistavahdit, peruutustutkat ja peruutusautomaatit...

        Oikeesri noi tekee autoilijoista vaan enemmän matkustajia...miksi ei olla sitä jo siis lähtökohtaisestikin?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Silti en voi olla ihmettelemättä, miksi kukaan lähtee liikenteen sekaan, kun pelkää, tai ei osaa ajamista?

        Ja nykyautot on kuin luotu just näille...autoa kokoajan kehitetään siihen suuntaan, ettei ihmisen tarvitse itse keskittyä tekemiseen. On abs, esp...kaistavahdit, peruutustutkat ja peruutusautomaatit...

        Oikeesri noi tekee autoilijoista vaan enemmän matkustajia...miksi ei olla sitä jo siis lähtökohtaisestikin?

        Parempi olisi jos vähän pelkäsi, tulee ajettua tarkemmin ja varmistellen.

        Falck kiskoo sellaisia itseensä ja autoonsa luottavia hyviä ja pelottomia autoilijoita penkoista lumisateilla. Jolleivät ole pahemmin töppäilleet.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olisi jos vähän pelkäsi, tulee ajettua tarkemmin ja varmistellen.

        Falck kiskoo sellaisia itseensä ja autoonsa luottavia hyviä ja pelottomia autoilijoita penkoista lumisateilla. Jolleivät ole pahemmin töppäilleet.

        xLiner

        Ne on just niitä, mitkä ei osaa ajaa. Ne on tottuneet, että auto hoitaa..tai muut väistää tms.

        Niin sanottuja "hesalaiskuskeja".


      • No en tiedä onko noin, mutta olen huomannut tuon mainitsemani toimintamallin yleistyneen viime vuosina, on syy mikä hyvänsä. Ja kun mun ajotapani ja suoritetarpeeni ei ole muuttunut mihinkään neljännesvuosisataan, niin havainto muutoksesta on melkoisen validi.

        Keskimäärin olen sitä mieltä, että suomalaisten ajo-osaaminen on heikentynyt viimeisten parinkymmennen vuoden aikana. Jos sataa, pelätään. Jos on pakkasta, pelätään. Aurinko paistaa kirkkaasti, pelätään. Moottoritiellä ajaa myös rekka, pelätään. Ukostaa muttei sada, pelätään. Moottoritien vieressä on lampaita laitumella, pelätään.

        Suomeksi sanoen olen melkoisen varma, että ajo-opetuksen taso on laskenut prosentuaalisesti yhtä paljon kuin sen hinta on noussut. Toinen mahdollinen vaihtoehto on, että huomattavan moni ajaa hyvin vähän ja vain tuttuja reittejä sen 5km kauppaan ja takas tms. Kun sillä osaamisella päädyt moottoritielle, niin kyllä, hiivatin moni tulee yllättymään.

        Tässä vasta noin neljä viisi viikkoa sitten ajelin pidempää vetoa motarilla keskellä päivää. Tie kuiva, ilma kuiva, puolipilveä, kymmenisen astetta, oikeastaan täydellinen ajokeli. Yhtäkkiä huomaan että jonkin punaisen pikkuauton ahteri tulee vastaan hiivatin nopeasti. Jalka kaasulta, nopea vilkaisu peileihin, vilkku naps ja ohituskaistalle. Ohi ajaessani katsoin kuskia, niin se oli joku 30-40v mies, mutta ajoi 120km/h motarilla noin 80km/h. Ite vetelin siinä kohden vakkarilla 130km/h, käytännössä siis noin 125km/h. Huomasin peileistä, että aika moni muukin sai tehdä nopeita peliliikkeitä, mm. yksi Keskon ylipitkä täykkäri joka riuhtaisi aika reippaasti ittensä ohituskaistalle ja sillä varmasti se rajotin pitää nopeuden satasessa.


      • randombypasser kirjoitti:

        No en tiedä onko noin, mutta olen huomannut tuon mainitsemani toimintamallin yleistyneen viime vuosina, on syy mikä hyvänsä. Ja kun mun ajotapani ja suoritetarpeeni ei ole muuttunut mihinkään neljännesvuosisataan, niin havainto muutoksesta on melkoisen validi.

        Keskimäärin olen sitä mieltä, että suomalaisten ajo-osaaminen on heikentynyt viimeisten parinkymmennen vuoden aikana. Jos sataa, pelätään. Jos on pakkasta, pelätään. Aurinko paistaa kirkkaasti, pelätään. Moottoritiellä ajaa myös rekka, pelätään. Ukostaa muttei sada, pelätään. Moottoritien vieressä on lampaita laitumella, pelätään.

        Suomeksi sanoen olen melkoisen varma, että ajo-opetuksen taso on laskenut prosentuaalisesti yhtä paljon kuin sen hinta on noussut. Toinen mahdollinen vaihtoehto on, että huomattavan moni ajaa hyvin vähän ja vain tuttuja reittejä sen 5km kauppaan ja takas tms. Kun sillä osaamisella päädyt moottoritielle, niin kyllä, hiivatin moni tulee yllättymään.

        Tässä vasta noin neljä viisi viikkoa sitten ajelin pidempää vetoa motarilla keskellä päivää. Tie kuiva, ilma kuiva, puolipilveä, kymmenisen astetta, oikeastaan täydellinen ajokeli. Yhtäkkiä huomaan että jonkin punaisen pikkuauton ahteri tulee vastaan hiivatin nopeasti. Jalka kaasulta, nopea vilkaisu peileihin, vilkku naps ja ohituskaistalle. Ohi ajaessani katsoin kuskia, niin se oli joku 30-40v mies, mutta ajoi 120km/h motarilla noin 80km/h. Ite vetelin siinä kohden vakkarilla 130km/h, käytännössä siis noin 125km/h. Huomasin peileistä, että aika moni muukin sai tehdä nopeita peliliikkeitä, mm. yksi Keskon ylipitkä täykkäri joka riuhtaisi aika reippaasti ittensä ohituskaistalle ja sillä varmasti se rajotin pitää nopeuden satasessa.

        Luultavammin tyyppi oli valinnut autostaan vähäisimmän kulutuksen ja näppäsi vakkarin siihen. .

        Veikkaaan.

        Enkä mä tsjuakaan yli 80 km/h tunnissa teiyä täällä.... muuta kuin motarit...ehkä ohituskaistatiet...


      • Disseisback kirjoitti:

        Luultavammin tyyppi oli valinnut autostaan vähäisimmän kulutuksen ja näppäsi vakkarin siihen. .

        Veikkaaan.

        Enkä mä tsjuakaan yli 80 km/h tunnissa teiyä täällä.... muuta kuin motarit...ehkä ohituskaistatiet...

        No ei se sillä vakkariasetuksella kuitenkaan toimi niin, että ajaa 100km/h satasen alueella ja kun lähtee ohittamaan hitaampaa, päättää vakkariasetus pudottaa nopeuden samalle tasolle ohitettavan kanssa. Kyllä se on ihminen joka sen valinnan siitä nopeudesta siinä tilanteessa tekee ja se on asia jota ihmettelen.

        Ajan monesti moottoriteillä hieman nopeampaa kuin 80% muusta liikenteestä ja siinä ehtii hyvin seurailla näin omituisia ilmiöitä kun monta kilometriä lähestyy 112km/h ajavan perää ajamalla 115km/h ja kun se tavoitettava lähtee ohittamaan, niin johan on perkele, olenkin melkein puskurissa kiinni kun kaveri pudotti nopeutta reilusti ohittaessaan. Tää on niin arkipäivää, että se ihmetyttää. Ja kyllä se varmasti liittyy pitkälti kokemattomuuteen, siihen että ohittaminen on jotenkin jännittävää.


      • randombypasser kirjoitti:

        No ei se sillä vakkariasetuksella kuitenkaan toimi niin, että ajaa 100km/h satasen alueella ja kun lähtee ohittamaan hitaampaa, päättää vakkariasetus pudottaa nopeuden samalle tasolle ohitettavan kanssa. Kyllä se on ihminen joka sen valinnan siitä nopeudesta siinä tilanteessa tekee ja se on asia jota ihmettelen.

        Ajan monesti moottoriteillä hieman nopeampaa kuin 80% muusta liikenteestä ja siinä ehtii hyvin seurailla näin omituisia ilmiöitä kun monta kilometriä lähestyy 112km/h ajavan perää ajamalla 115km/h ja kun se tavoitettava lähtee ohittamaan, niin johan on perkele, olenkin melkein puskurissa kiinni kun kaveri pudotti nopeutta reilusti ohittaessaan. Tää on niin arkipäivää, että se ihmetyttää. Ja kyllä se varmasti liittyy pitkälti kokemattomuuteen, siihen että ohittaminen on jotenkin jännittävää.

        Mä joskus mietin tuota myös...en ehkä kokenut tuota samoin...koin sen niin, ethä kun vaihdokn vasemmalle kaistalle, nin ohitus kesti sata vuotta....ihan kun se toinen ois laittanut kaasua yks kaks...sit kohdalla vasta se jää ja pääsee ohi, sekä ohitettava jää nopeammin taakse... mut jossain vaiheessa tulee joku jumi...mut luulen että se on jokin etäisyyden hahmottamisen ongelma minulla...luultavasti vakkarilla se toinenkin ajaa...joku 5-10 km/h ero on tosi vähän...


      • Disseisback kirjoitti:

        Mä joskus mietin tuota myös...en ehkä kokenut tuota samoin...koin sen niin, ethä kun vaihdokn vasemmalle kaistalle, nin ohitus kesti sata vuotta....ihan kun se toinen ois laittanut kaasua yks kaks...sit kohdalla vasta se jää ja pääsee ohi, sekä ohitettava jää nopeammin taakse... mut jossain vaiheessa tulee joku jumi...mut luulen että se on jokin etäisyyden hahmottamisen ongelma minulla...luultavasti vakkarilla se toinenkin ajaa...joku 5-10 km/h ero on tosi vähän...

        No me puhutaan nyt ihan eri asiasta. Sinä puhut siitä, että tuntuu kuin ohitettava kiihdyttäisi tms. ja minä puhun siitä, että joku toinen lähtee esim. 120km/h vauhdista ohittamaan, mutta pudottaakin sitten ohitusvauhtinsa vaikkapa 110km/h:n. Ja kun minä olen tuon edellä ohittavan takana, ajanut sen perässä 120km/h ties kuinka pitkään, niin tulee usein vähän kiire etsiä jarrupoljinta kun se yhtäkkiä ohittaessaan pudottaa nopeuttaan jonkun 10km/h, mikä on aika tyypillistä vielä.

        Joo, 5km/h ei ole mikään nopeusero motarilla, hyvä kun huomaa. 10km/h:n huomaa ja vaikkei sekään vielä suuri ero ole, niin jos vauhti nousee tai laskee yhtäkkiä sen verran, niin sen kyllä huomaa.


      • randombypasser kirjoitti:

        No me puhutaan nyt ihan eri asiasta. Sinä puhut siitä, että tuntuu kuin ohitettava kiihdyttäisi tms. ja minä puhun siitä, että joku toinen lähtee esim. 120km/h vauhdista ohittamaan, mutta pudottaakin sitten ohitusvauhtinsa vaikkapa 110km/h:n. Ja kun minä olen tuon edellä ohittavan takana, ajanut sen perässä 120km/h ties kuinka pitkään, niin tulee usein vähän kiire etsiä jarrupoljinta kun se yhtäkkiä ohittaessaan pudottaa nopeuttaan jonkun 10km/h, mikä on aika tyypillistä vielä.

        Joo, 5km/h ei ole mikään nopeusero motarilla, hyvä kun huomaa. 10km/h:n huomaa ja vaikkei sekään vielä suuri ero ole, niin jos vauhti nousee tai laskee yhtäkkiä sen verran, niin sen kyllä huomaa.

        No tavallaan sama...

        Sitä ei hoksaa mitä muut todellisuudessa ajaa...

        Joskus oon tsekannut, että onko toisella vakkari päällä, että oon koettanut himmata sen nopeuteen oman nopeuden, mutta se jojoilee... varmaan ilmdnvastus muuttuu välillä tms. Että ei pysy se väli vain nopeuden täsmäämisellä....ja 100 km/h nopeudella se yksi sekunti on muistaakseni 27 m... että puhutaan pienistä eroista....

        Luulen, että nopeuserot lopulta ei ole ihan lineaarisia ja se vippaa käsitystä...

        Vähän kuten se jarrutusmatka/nopeus....tuplaa nopeus, niin jarrutusmatka nelinkertaistuu...


      • Disseisback kirjoitti:

        No tavallaan sama...

        Sitä ei hoksaa mitä muut todellisuudessa ajaa...

        Joskus oon tsekannut, että onko toisella vakkari päällä, että oon koettanut himmata sen nopeuteen oman nopeuden, mutta se jojoilee... varmaan ilmdnvastus muuttuu välillä tms. Että ei pysy se väli vain nopeuden täsmäämisellä....ja 100 km/h nopeudella se yksi sekunti on muistaakseni 27 m... että puhutaan pienistä eroista....

        Luulen, että nopeuserot lopulta ei ole ihan lineaarisia ja se vippaa käsitystä...

        Vähän kuten se jarrutusmatka/nopeus....tuplaa nopeus, niin jarrutusmatka nelinkertaistuu...

        Kyllä ne vakkarilla ajavat sieltä erottaa, ei se vauhti juuri jojoile edes tuulenpuuskissa, se on hyvin pientä se nopeusmuutos. Jos vauhti jojoilee enemmän kuin sen 1-2km/h, niin joko kaveri ei aja vakkarilla tai sitten sen vakkarissa on isommin vikaa. Ja ainakin vanhat vakkarit on kuin junia, ne tekee vain sitä yhtä, ne ei ennakoi eikä kikkaile, ne joko toimii tai sitten ei.

        No jos pilkkua hierotaan, niin nopeuserot eivät muuta olekaan kuin lineaarisia. Yksilön kokemus nopeuden muuttumisesta ei ole lineaarinen ensinkään ja kuten sanoit, nopeuden lisäys muuttaa jarrutusmatkaa eksponentiaalisesti (kuivalla tiellä).

        No en tiedä miten ne nyt menee, mutta kyllä mä näen aika usein muiden autoilijoiden liikkeistä jo mitä tapahtuu seuraavien parin kolmen sekunnin kuluessa, oli kyse sitten kaverista edessä tai peileissä. Esim. kaistanvaihdot näkee ajoissa, kun 99,9% autolijoista alkaa painaa vaivihkaa kohti toista kaistaa pari-kolme sekuntia ennen vilkkua. Ja samoin näkee ne, jotka aikovat loikata eteesi, koska niistäkin 99,9% kiihdyttää etukäteen vauhtiaan ja vasta viime hetkellä tempaisevat vilkun päälle ja loikkaavat eteen. Ja sama toisinpäin, jos kaveri ei aio loikata eteesi ohittamaan, niin se pitää vauhtinsa tai jopa hieman hidastaa varmistaakseen turvallisuuden, niin teen minäkin nopeammin ajaville. Samoin myös motarilta poistuvista 99,9% alkaa pudottamaan vauhtiaan 100-200m ennen liittymää, mutta lätkäisevät vilkun päälle vasta juuri ennen motarilta poistumistaan.

        Voisin luetella noita erilaisia tiedostamattomia maneereja jonkun kymmentä, mutta noita näkee erimerkiksi mökkimatkallani useita kymmeniä per sivu. Niitä oppii hyvin lukemaan ja ennakoimaan tulevia peliliikkeitä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Kyllä ne vakkarilla ajavat sieltä erottaa, ei se vauhti juuri jojoile edes tuulenpuuskissa, se on hyvin pientä se nopeusmuutos. Jos vauhti jojoilee enemmän kuin sen 1-2km/h, niin joko kaveri ei aja vakkarilla tai sitten sen vakkarissa on isommin vikaa. Ja ainakin vanhat vakkarit on kuin junia, ne tekee vain sitä yhtä, ne ei ennakoi eikä kikkaile, ne joko toimii tai sitten ei.

        No jos pilkkua hierotaan, niin nopeuserot eivät muuta olekaan kuin lineaarisia. Yksilön kokemus nopeuden muuttumisesta ei ole lineaarinen ensinkään ja kuten sanoit, nopeuden lisäys muuttaa jarrutusmatkaa eksponentiaalisesti (kuivalla tiellä).

        No en tiedä miten ne nyt menee, mutta kyllä mä näen aika usein muiden autoilijoiden liikkeistä jo mitä tapahtuu seuraavien parin kolmen sekunnin kuluessa, oli kyse sitten kaverista edessä tai peileissä. Esim. kaistanvaihdot näkee ajoissa, kun 99,9% autolijoista alkaa painaa vaivihkaa kohti toista kaistaa pari-kolme sekuntia ennen vilkkua. Ja samoin näkee ne, jotka aikovat loikata eteesi, koska niistäkin 99,9% kiihdyttää etukäteen vauhtiaan ja vasta viime hetkellä tempaisevat vilkun päälle ja loikkaavat eteen. Ja sama toisinpäin, jos kaveri ei aio loikata eteesi ohittamaan, niin se pitää vauhtinsa tai jopa hieman hidastaa varmistaakseen turvallisuuden, niin teen minäkin nopeammin ajaville. Samoin myös motarilta poistuvista 99,9% alkaa pudottamaan vauhtiaan 100-200m ennen liittymää, mutta lätkäisevät vilkun päälle vasta juuri ennen motarilta poistumistaan.

        Voisin luetella noita erilaisia tiedostamattomia maneereja jonkun kymmentä, mutta noita näkee erimerkiksi mökkimatkallani useita kymmeniä per sivu. Niitä oppii hyvin lukemaan ja ennakoimaan tulevia peliliikkeitä.

        No oon mäkin nähnyt, että kiihdytetään hiukan, että keretään siihen eteen ohittamaan, vaikka pieni hidastus sen sijaan toisi tilanteen, että nopeammin takaa tuleva ohittaja menisi ensin ja sitten basta tämä nipinnapin ohittaja...

        Se on kai se "minä ensin"-ajattelu, vaikka jokatapauksessa se takaa kovimmin tuleva tulisi ohittamaan tämän tyypin seuraavaksi...


      • Disseisback kirjoitti:

        No oon mäkin nähnyt, että kiihdytetään hiukan, että keretään siihen eteen ohittamaan, vaikka pieni hidastus sen sijaan toisi tilanteen, että nopeammin takaa tuleva ohittaja menisi ensin ja sitten basta tämä nipinnapin ohittaja...

        Se on kai se "minä ensin"-ajattelu, vaikka jokatapauksessa se takaa kovimmin tuleva tulisi ohittamaan tämän tyypin seuraavaksi...

        Juu, noita kyllä sattuu, mutta sen aika hyvin näkee sen edellä olevan ajotavasta, että loikataanko sieltä kipikapi väliin, vaikka muuten ajaisikin selvästi hitaammin. Eipä siinä, sitten mennään niillä ehdoilla, ohi pääsee myöhemminkin jos on tarpeen.


      • randombypasser kirjoitti:

        Juu, noita kyllä sattuu, mutta sen aika hyvin näkee sen edellä olevan ajotavasta, että loikataanko sieltä kipikapi väliin, vaikka muuten ajaisikin selvästi hitaammin. Eipä siinä, sitten mennään niillä ehdoilla, ohi pääsee myöhemminkin jos on tarpeen.

        Joo, näin se on. Ja yhä muistutan siitä, että kuskikanta on pariinkymmeneen vuoteen nostanut keski-ikää roimasti. Vielä 20 vuotta sitten noi vanhimmat olivat 50-60 vuotiaita...

        Ja taas 20 vuotta sitten ei 70-80 vuotiaat juurikaan autoilla ajelleet. Se oli aika harvinaista, mutta nyt arkipäivää.


    • Ajan aina jalka polkimella, en käytä (ajonopeuden säädintä?) niin siis tosiaan se mun meno on hyvinkin kenguru maista.. vitsi vitsi.. pitäis keskittyä siihen ajamiseen. Ajatukset jos vähän harhailee, niin menokin on sen mukaista..

      Jos ohitan niin kyllä ihan reippaasti ohitan.. enkä jää siihen ohitus kaistalle kökkimään.. mutta yleensä jään niiden hitaiden autojen taakse ja körröttelen sitten siinä. Annan kiireellisempien mennä ensin ja sitten vasta ohitan sen hitaan ajajan.

      Täytyy toivoa ettei ikinä ajeta peräkanaa…😁

    • Anonyymi

      Kaikkien kauhu, rattiraivoaja liikenteessä, tunnistettavissa ääntelystä: "tööt tö tö tö tö tööt tööt tööööööööööööt". Luotettavan näköhavainnon tekeminen haastavaa johtuen täysin ennakoimattomasta käytöksestä, tyypillisiä havaintotilanteita: pöpelikössä, poliisiauton edessä tiensivussa tai punaisissa liikennevaloissa, tuntomerkkeinä punainen naama, pullistuneet verisuonet otsassa ja ohimoilla, suu auki muotoilemassa sanalitaniaa tyylissä: "*#&%@#* tunari, mene nyt jo *#@&%#* siitä *#%#&?@#* teiden tukko". Rattiraivoaja saattaa myös yrittää kommunikoida kansainvälisin käsimerkein sekä ilmeisesti morsettamalla ajovaloja väläyttelemällä.

    • Kuinkahan paljon ylinopeutta ajoit, jos jouduit motarilla koskemaan jarrupolkimeen :D?

      • Rajoitus 100, mun vakkarissa 115, todellinen nopeus 108-110 riippuen miten tuuli on osunut milloinkin, ohittaessa mittarissa noin 120 etten jää tukkeeksi hätäsimmille, joita niitäkin riitti yllättävän paljon. Ja mitä lyhyempi ajomatka, sitä vähemmän nopeus nousee, kun ei siitä ole mitään hyötyä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Rajoitus 100, mun vakkarissa 115, todellinen nopeus 108-110 riippuen miten tuuli on osunut milloinkin, ohittaessa mittarissa noin 120 etten jää tukkeeksi hätäsimmille, joita niitäkin riitti yllättävän paljon. Ja mitä lyhyempi ajomatka, sitä vähemmän nopeus nousee, kun ei siitä ole mitään hyötyä.

        Jaa. Tuo viikonloppuliikenne kuulostaa jännältä. En nimittäin tunnista kuvailemaasi ilmiötä lainkaan vaikka puolet kilometreistäni ajan nelikaistatietä. Liikenne soljuu suorastaan tylsän rauhallisesti. Jos rekka saavuttaa oikealla kaistalla rekan niin voi olettaa että se siirtyy vasemmalle ja silloin ihan ennakoimalla voi jarruttamatta laskea oman nopeuden kohti sitä 88km/h jolla välttää törmäämisen rekan perään. Joskus on joku joka ajaa vasenta rajoitus +30km/h, mutta ohituskaista ei silti ole varattu vain heille ellei sitten ole sinistä vilkkuvaloa katolla.


    • Anonyymi

      Millä autolla?

    • Mielenkiintoista, itse en oikein tunnista tuota ilmiötä vaan pikemminkin niin, että ensin ajan jonkun 10km/h alinopeutta ajavan perässä rauhassa, kunnes tulee hyvä tilanne ohittaa ja siinä samassa ohitettava löytääkin kaasupolkimensa. En ole kuin jotain ihan yksittäisiä tuollaisia tilanteita kohdannut, että joku jäisi junnaamaan ohittaessaan muutoin kuin kaksikaistaisilla teillä. Se vasta typerää on, kun kaksi autoa ajaa rinta rinnan "alinopeutta" tukkien molemmat kaistat ja se vasemmalla ajava on vasemmalla sen takia, kun joskus 5km päästä hänen on päästävä ryhmittäytymään vasemmalle 🙄 Onhan se hyvä ennakoida, mutta kohtuu tässäkin olisi hyvä.

      Itse ohitan aina mahdollisimman rivakkaasti, vaikka pyrin siihen, etten edes lähde ohitukseen, jollei sitä pysty rauhassa tekemään. Odotan ohituskaistaa tai pitkää suoraa, talvella pimeässä lumen pöllytessä en edes lähde ohi jne. Perille pääseminen on tärkeämpää, vaikka joskus kaasujalkani ehkä on hieman raskas, mutta maltti on silti liikenteessä valttia. Sinullekin muistutukseksi 😆

      • Juu, tuo on nimenomaan moottoriteiden ongelma, kas kun sitä tuplakaistaa jatkuu ihan loppuun asti. Maanteillä tilanne on vähän eri, siinä ei kannata hirveän pitkään vetkutella vastaantulevien kaistalla.

        Maanteillä ei nykyisin enää viitti kovin herkästi edes ohitella, yleensä siitä on vain enemmän stressiä kuin hyötyä ja viiden kilometrin päässä sitä löytää ittensä taas jonkun asuntoauton hanurista kuitenkin.

        Kyllä mulla malttia löytyy ajamiseen, se ei ole ongelma. En ole vuosikausiin ajanut yhtään sen nopeampaa kuin mihin kulloinenkin pirssi, etenkin sen renkaat ja omat taidot riittävät, ne rajat on kyllä opeteltu jo pentuvuosina 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Juu, tuo on nimenomaan moottoriteiden ongelma, kas kun sitä tuplakaistaa jatkuu ihan loppuun asti. Maanteillä tilanne on vähän eri, siinä ei kannata hirveän pitkään vetkutella vastaantulevien kaistalla.

        Maanteillä ei nykyisin enää viitti kovin herkästi edes ohitella, yleensä siitä on vain enemmän stressiä kuin hyötyä ja viiden kilometrin päässä sitä löytää ittensä taas jonkun asuntoauton hanurista kuitenkin.

        Kyllä mulla malttia löytyy ajamiseen, se ei ole ongelma. En ole vuosikausiin ajanut yhtään sen nopeampaa kuin mihin kulloinenkin pirssi, etenkin sen renkaat ja omat taidot riittävät, ne rajat on kyllä opeteltu jo pentuvuosina 😁

        Riippuu matkan pituudesta, viitsinkö maantiellä lähteä ohi. Jos lähden sukuloimaan viiden tunnin päähän, niin tuolla matkalla kyllä ohittelen, mikäli keliolosuhteet sen sallii, mutta jos on esim pitkä jono edessä ja tiedän olevani 30min päästä perillä, niin ei maksa vaivaa. Turvavälin jätän aina, jos jään jonoon könnäämään, jotta joku muu hätäisempi pystyy ohittelemaan turvallisemmin. Sekin on ärsyttävää, kun porukka ajaa kiinni toistensa takamuksissa ja sitten niilläkin, jotka haluaisivat mennä ohi, on ohittelu vaikeaa. Itsekin kyllä vähän hymähtelen, kun joku volvokuski (idiooteimmat ohitukset viime aikoina on olleet volvokuskien tekemiä) lähtee raivolla koko letkan ohi ja tekee todella riskialttiita ohituksia, että ei järki paljon päätä pakota, mutta samalla ihmettelen ihmisten tarvetta olla päästämättä ohittelijaa eteensä. Siis väkisin pidetään tiukat välit, että tähän ei kyllä kukaan tule.

        Olipa diplomaattisesti ilmaistu, että joskus kuitenkin menet pikkuisen ylinopeutta 😂


      • Aletheias kirjoitti:

        Riippuu matkan pituudesta, viitsinkö maantiellä lähteä ohi. Jos lähden sukuloimaan viiden tunnin päähän, niin tuolla matkalla kyllä ohittelen, mikäli keliolosuhteet sen sallii, mutta jos on esim pitkä jono edessä ja tiedän olevani 30min päästä perillä, niin ei maksa vaivaa. Turvavälin jätän aina, jos jään jonoon könnäämään, jotta joku muu hätäisempi pystyy ohittelemaan turvallisemmin. Sekin on ärsyttävää, kun porukka ajaa kiinni toistensa takamuksissa ja sitten niilläkin, jotka haluaisivat mennä ohi, on ohittelu vaikeaa. Itsekin kyllä vähän hymähtelen, kun joku volvokuski (idiooteimmat ohitukset viime aikoina on olleet volvokuskien tekemiä) lähtee raivolla koko letkan ohi ja tekee todella riskialttiita ohituksia, että ei järki paljon päätä pakota, mutta samalla ihmettelen ihmisten tarvetta olla päästämättä ohittelijaa eteensä. Siis väkisin pidetään tiukat välit, että tähän ei kyllä kukaan tule.

        Olipa diplomaattisesti ilmaistu, että joskus kuitenkin menet pikkuisen ylinopeutta 😂

        Olen havainnut saman jo vuosia sitten, enää vain saksalaiset merkit eivät ole pahimpia idiootteja, vaan myös Volvo on noussut samaan ryhmään merkkinä. Kertoo paljon, rahasta.

        Ainahan mä ajan ylinopeutta, paitsi taajamissa missä lapsia vilistää joka suuntaan. Mutta muuten keli, renkaat ja auto itsessään määrittää vauhdin. Sen verran on tullut luisteltua ja vesiliirreltyä, että enää ei tartte, voi ottaa iisimminkin. Enimmäkseen 🙄😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Olen havainnut saman jo vuosia sitten, enää vain saksalaiset merkit eivät ole pahimpia idiootteja, vaan myös Volvo on noussut samaan ryhmään merkkinä. Kertoo paljon, rahasta.

        Ainahan mä ajan ylinopeutta, paitsi taajamissa missä lapsia vilistää joka suuntaan. Mutta muuten keli, renkaat ja auto itsessään määrittää vauhdin. Sen verran on tullut luisteltua ja vesiliirreltyä, että enää ei tartte, voi ottaa iisimminkin. Enimmäkseen 🙄😁

        Idiootteja mahtuu toki kaikenlaisten autojen rattiin, mutta muutamat merkit kieltämättä korostuu. Volvo on yksi niistä merkeistä, joiden ratista yhä useammin löytyy turhan ärhäkkä kuski. Me bemukuskit ajetaan aina fiksusti 😁

        Taajamissa ajan myös varovasti, erityisesti koulujen ja muiden lähistöllä, jossa liikkuu paljon lapsia. Sen kanssa en pystyisi elämään, että olw hurjastellut ja aiheuttanut jollekin lapselle vahinkoa. Sama pätee tietty muihinkin, mutta lapset on erityisryhmä.

        Kah, minä en ole koskaan edes lähtenyt liirtoon. Kun osaa ajaa, pysyy tiellä ihan luistelemattakin 🤣


      • Aletheias kirjoitti:

        Idiootteja mahtuu toki kaikenlaisten autojen rattiin, mutta muutamat merkit kieltämättä korostuu. Volvo on yksi niistä merkeistä, joiden ratista yhä useammin löytyy turhan ärhäkkä kuski. Me bemukuskit ajetaan aina fiksusti 😁

        Taajamissa ajan myös varovasti, erityisesti koulujen ja muiden lähistöllä, jossa liikkuu paljon lapsia. Sen kanssa en pystyisi elämään, että olw hurjastellut ja aiheuttanut jollekin lapselle vahinkoa. Sama pätee tietty muihinkin, mutta lapset on erityisryhmä.

        Kah, minä en ole koskaan edes lähtenyt liirtoon. Kun osaa ajaa, pysyy tiellä ihan luistelemattakin 🤣

        Hmmm... Onkohan sulla vaikeuksia sisäistää miesoletetun kirjoituksia? Totesin, että "enää vain saksalaiset merkit eivät..." ja seuraavaksi hehkutat bemukuskeja... Jotka vielä taannoin oli pahimmat 😂 Nyt en enää tiedä, volvoistit on keulineet aika pahasti jo jonkun vuoden ja siksipä mietinkin Volvon hankkimista tässä 😁

        Juups, taajamat on se paikka missä mennään ryömien ja pää pyörii kuin karuselli. Saaketti että ihmisillä on taas haasteita heijastimien käyttämisessä, saa olla tarkkana. Onneksi enemmistö muksuista kulkee nykyään liki kokovartaloheijastavissa vermeissä, niin helpommin äkkää teletapit tien reunassa.

        Niin, yksi ajaa tällä tavalla, toinen tuolla ja kolmas luoja ties millä. Itte olen aina pitänyt sitä arvokkaana tietona/tuntumana, että tiedän millaisilla vauhdeilla/liikkeillä/kumeilla autoni irtoaa tienpinnasta milläkin kelillä. Toki se mahdollistaa paremmin ylinopeudet, mutta toisaalta se myös opettaa tuntemaan sen koska kuskin kontrolli alkaa lipsumaan, oli keli mikä hyvänsä. Opettaa tuntemaan miten se ajaminen elää kulloisellakin kokonaisuudella. Varmaan on hyödyllisempi taito ammatti- ja kilpa-ajajille, mutta kyllä mä tykkään ekoilla ja tokilla liukkailla loppuvuodesta aina kokeilla, että jaa tälleen irtoaa takaosa tiestä(jäästä) ja tuota ei kannatakaan tehdä kun auto puskee jne. Saa aika rauhassa sitten ajella sen varsinaisen talven, kun tuntuma on haettu.


      • randombypasser kirjoitti:

        Hmmm... Onkohan sulla vaikeuksia sisäistää miesoletetun kirjoituksia? Totesin, että "enää vain saksalaiset merkit eivät..." ja seuraavaksi hehkutat bemukuskeja... Jotka vielä taannoin oli pahimmat 😂 Nyt en enää tiedä, volvoistit on keulineet aika pahasti jo jonkun vuoden ja siksipä mietinkin Volvon hankkimista tässä 😁

        Juups, taajamat on se paikka missä mennään ryömien ja pää pyörii kuin karuselli. Saaketti että ihmisillä on taas haasteita heijastimien käyttämisessä, saa olla tarkkana. Onneksi enemmistö muksuista kulkee nykyään liki kokovartaloheijastavissa vermeissä, niin helpommin äkkää teletapit tien reunassa.

        Niin, yksi ajaa tällä tavalla, toinen tuolla ja kolmas luoja ties millä. Itte olen aina pitänyt sitä arvokkaana tietona/tuntumana, että tiedän millaisilla vauhdeilla/liikkeillä/kumeilla autoni irtoaa tienpinnasta milläkin kelillä. Toki se mahdollistaa paremmin ylinopeudet, mutta toisaalta se myös opettaa tuntemaan sen koska kuskin kontrolli alkaa lipsumaan, oli keli mikä hyvänsä. Opettaa tuntemaan miten se ajaminen elää kulloisellakin kokonaisuudella. Varmaan on hyödyllisempi taito ammatti- ja kilpa-ajajille, mutta kyllä mä tykkään ekoilla ja tokilla liukkailla loppuvuodesta aina kokeilla, että jaa tälleen irtoaa takaosa tiestä(jäästä) ja tuota ei kannatakaan tehdä kun auto puskee jne. Saa aika rauhassa sitten ajella sen varsinaisen talven, kun tuntuma on haettu.

        Mä ymmärsin täydellisesti miesoletetun kirjoituksen, mutta korjasin sitä vain vähän 🤣

        Volvokuskeista puheen ollen... Olin tänään työreissulla vähän kauempana ja motarilla oli aamuruuhkaa. Menin rauhassa vasenta kaistaa, kun oikealla oli tungosta ja siinä meni muutama rekkakin. Siinä kohdin myös liittyi autoja motarille. Sain jonkun etäisen ja hiljensin vauhtia, ja siinä samassa rekkojen välistä ponnahti Volvo suoraan mun eteen eli se oli liittynyt motarille ja siinä samassa ampaisi vasemmalle kaistalle, vaikka minä olin tulossa sitä pitkin. Ensin tööttäs rekkakuski, sitten minä. Jouduin lyömään jarrut kiinni, mutta onneks olin laskenut nopeutta sen verran, että sain jarrutettua. Ja onneks oli talvirenkaat alla ja paineetkin kävin ihan ite tarkistamassa. Hemmetin volvokuskit! 😬 Älä vaan hanki Volvoa 😁

        Täällä päin porukka käyttää yllättävän hyvin heijastinliivejä ainakin lenkkeillessään ja alakouluikäisillä lapsilla on hyvin heijastavia vaatteita, mutta teinit on oikea murheenkryyni. Jösses, miten me väännetään siitä, että vois laittaa edes sen yhden heijastavan asian itseensä kiinni!! Taidan teipata salaa heijastinteippiä oman teinin vaatteisiin.. 🤔

        Nyt on joutunut vähän hakemaan taas tuntumaa autoon, kun on talvirenkaat alla ja tien pinta liukas. Se ei sovi yhtään mun ajotyyliin, kun pidän kesäisen vauhdikkaasta menosta. Ei se nyt silti auta kuin ajella maltilla ja pitää kurveissa nopeudet maltillisina.. Mutta tiedän, että moni muukin tekee tuota tuntuman hakua, kokeilee hieman (turvallisessa paikassa) että saa paremman näppituntuman autoon ja olosuhteisiin.


      • Aletheias kirjoitti:

        Mä ymmärsin täydellisesti miesoletetun kirjoituksen, mutta korjasin sitä vain vähän 🤣

        Volvokuskeista puheen ollen... Olin tänään työreissulla vähän kauempana ja motarilla oli aamuruuhkaa. Menin rauhassa vasenta kaistaa, kun oikealla oli tungosta ja siinä meni muutama rekkakin. Siinä kohdin myös liittyi autoja motarille. Sain jonkun etäisen ja hiljensin vauhtia, ja siinä samassa rekkojen välistä ponnahti Volvo suoraan mun eteen eli se oli liittynyt motarille ja siinä samassa ampaisi vasemmalle kaistalle, vaikka minä olin tulossa sitä pitkin. Ensin tööttäs rekkakuski, sitten minä. Jouduin lyömään jarrut kiinni, mutta onneks olin laskenut nopeutta sen verran, että sain jarrutettua. Ja onneks oli talvirenkaat alla ja paineetkin kävin ihan ite tarkistamassa. Hemmetin volvokuskit! 😬 Älä vaan hanki Volvoa 😁

        Täällä päin porukka käyttää yllättävän hyvin heijastinliivejä ainakin lenkkeillessään ja alakouluikäisillä lapsilla on hyvin heijastavia vaatteita, mutta teinit on oikea murheenkryyni. Jösses, miten me väännetään siitä, että vois laittaa edes sen yhden heijastavan asian itseensä kiinni!! Taidan teipata salaa heijastinteippiä oman teinin vaatteisiin.. 🤔

        Nyt on joutunut vähän hakemaan taas tuntumaa autoon, kun on talvirenkaat alla ja tien pinta liukas. Se ei sovi yhtään mun ajotyyliin, kun pidän kesäisen vauhdikkaasta menosta. Ei se nyt silti auta kuin ajella maltilla ja pitää kurveissa nopeudet maltillisina.. Mutta tiedän, että moni muukin tekee tuota tuntuman hakua, kokeilee hieman (turvallisessa paikassa) että saa paremman näppituntuman autoon ja olosuhteisiin.

        Joo, en kyllä uskalla Volvoa hankkia kun olen jo ilman sitäkin kuulemma Teiden Musta Ritari 😂 Tosin se ei kyllä pidä paikkaansa, koska tiedän että kaverit poimi sen nimityksen Monty Pythonista (none shall pass...) ja kyllä mä ihan sujuvasti päästä nopeammat ohitseni 😁

        Mulla oli vastaava kokemus sekä mennessä että tullessa mökiltä. Mennessä ehdin näkemään, että ihan kuin joku olisi tulossa rampilta alas, tullessa vain yhtäkkiä joku maagisesti ilmestyi rekkojen välistä eteeni. En kyllä jaksanut kattoa minkä merkkiset ne autot oli, oli sen verran siinä muuta ajateltavaa. Joku sieltä tuli ja tuonne se meni, viuh.

        Teinit on varmaan ainoa pinta, johon heijastimet ei tartu, ei sitten mitenkään 🤔

        Mulla on vakioreitit missä käyn kaartelemassa hiukan, niin saa sen perstuntuman jos ei työajossa ehdi moista tuntumaa imaisemaan. On sopivaa mutkaista pikkutietä hyvällä näkyvyydellä peltojen keskellä, niin voi vähän kokeilla miten ne talvikumit taas pitivätkään vai pitivätkö ollenkaan. Ei ehkä sovi kaikille, mutta itse koen hyötyväni siitä, että saan hallitusti hakea sitä tuntumaa,


      • randombypasser kirjoitti:

        Joo, en kyllä uskalla Volvoa hankkia kun olen jo ilman sitäkin kuulemma Teiden Musta Ritari 😂 Tosin se ei kyllä pidä paikkaansa, koska tiedän että kaverit poimi sen nimityksen Monty Pythonista (none shall pass...) ja kyllä mä ihan sujuvasti päästä nopeammat ohitseni 😁

        Mulla oli vastaava kokemus sekä mennessä että tullessa mökiltä. Mennessä ehdin näkemään, että ihan kuin joku olisi tulossa rampilta alas, tullessa vain yhtäkkiä joku maagisesti ilmestyi rekkojen välistä eteeni. En kyllä jaksanut kattoa minkä merkkiset ne autot oli, oli sen verran siinä muuta ajateltavaa. Joku sieltä tuli ja tuonne se meni, viuh.

        Teinit on varmaan ainoa pinta, johon heijastimet ei tartu, ei sitten mitenkään 🤔

        Mulla on vakioreitit missä käyn kaartelemassa hiukan, niin saa sen perstuntuman jos ei työajossa ehdi moista tuntumaa imaisemaan. On sopivaa mutkaista pikkutietä hyvällä näkyvyydellä peltojen keskellä, niin voi vähän kokeilla miten ne talvikumit taas pitivätkään vai pitivätkö ollenkaan. Ei ehkä sovi kaikille, mutta itse koen hyötyväni siitä, että saan hallitusti hakea sitä tuntumaa,

        Ihan ansaitti arvonimi, teiden musta ritari 😂 Mutta pysyttele silti siitä Volvosta erossa 😁

        En ymmärrä, miksi joidenkin täytyy ajaa kuun idiootit. Virheitä sattuu kaikille ja joskus ihmiset tekee virhearviointeja nopeuksista ja etäisyyksistä, mutta esim reilu ylinopeus ruuhkassa ei ole virhe vaan pelkkää pissapäisyyttä. Jollei oma henki merkitse mitään, niin voisi edes muita miettiä sen verran, että jättää typerimmät temput tekemättä 😡

        Teineissä on todella jonkinlainen pinta, josta valuu pois niin heijastimet, lämpimät vaatteet ja hyvät neuvot 😂 Kai maar se jossain vaiheessa helpottaa.. On pojalla sentään valot fillarissa (jopa takana se punainen vilkkuva) ja kypärä päässä, että jotain se on sekin.

        Ei tuo yhtään hullummalta kuulosta, fiksuahan se on harjoitella ajoa ja tuntumaa niin hallitsee auton todennäköisesti paremmin ääritilanteissa. Mä rakastan ajaa mutkaisilla maalaisteillä, tosin ihan kesällä. Menin aikoinaan sellaista reittiä tallille ja mä leikin aina olevani joku rallikuski sillä pätkällä 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Ihan ansaitti arvonimi, teiden musta ritari 😂 Mutta pysyttele silti siitä Volvosta erossa 😁

        En ymmärrä, miksi joidenkin täytyy ajaa kuun idiootit. Virheitä sattuu kaikille ja joskus ihmiset tekee virhearviointeja nopeuksista ja etäisyyksistä, mutta esim reilu ylinopeus ruuhkassa ei ole virhe vaan pelkkää pissapäisyyttä. Jollei oma henki merkitse mitään, niin voisi edes muita miettiä sen verran, että jättää typerimmät temput tekemättä 😡

        Teineissä on todella jonkinlainen pinta, josta valuu pois niin heijastimet, lämpimät vaatteet ja hyvät neuvot 😂 Kai maar se jossain vaiheessa helpottaa.. On pojalla sentään valot fillarissa (jopa takana se punainen vilkkuva) ja kypärä päässä, että jotain se on sekin.

        Ei tuo yhtään hullummalta kuulosta, fiksuahan se on harjoitella ajoa ja tuntumaa niin hallitsee auton todennäköisesti paremmin ääritilanteissa. Mä rakastan ajaa mutkaisilla maalaisteillä, tosin ihan kesällä. Menin aikoinaan sellaista reittiä tallille ja mä leikin aina olevani joku rallikuski sillä pätkällä 😄

        Vai vielä ansaittu, pah! 😂

        Tuollaiset rekkojen välistä viuhvauh ohituskaistalle yllättäen on kyllä pirun pahoja vetoja, siinä ei jää kellekään paljon aikaa reagoida. Tai vaikka menisi ohituskaistalta äkkiä rekkojen väliin, sekään ei ole hyvä.

        Kyllähän se yleensä antaa hiukan enemmän pelivaraa, jos pikkasen ylimääräistä harjottelee. Se on kuitenkin taas puoliksi uusi auto kun vaihtaa talvi/kesäkumit alle, tuntuma on hyvin erilainen, etenkin jos/kun tiellä on jäätä/vettä. Aika pieni vaiva vetästä pari ylimääräistä lenkkiä ja hiukan antaa lapikasta autolle, kokeilla myös rivakampaa jarrun polkaisua.

        Meillä oli junnuna nuo omat rallipolkumme, niin asfalttia kuin soraakin, oli ihan kiva leikitellä. Ne oli ja on hiljaisia pätkiä, mutta pientä riskiä niissä tietty oli, että ei voinut polkea miten huvitti ja hyvä niin. Mutta kyllä ne jotain perstuntumaa autoon keskimäärin opetti, oppi tuntemaan millon perse alkaa irtoamaan soralta, keula yrittää alkaa puskemaan tai luistamaan ja muuta semmosta. Silloisen autokoulun kakkosvaiheen liukkaan kelin rata oli parasta mitä rahalla sai, pääsi luistelemaan valvotuissa ja turvallisissa olosuhteissa luvalla ja oikeastaan pakosta. Oispa niitä ajosettejä ollut enemmän 🤗


    • Anonyymi

      Eniten ihmettelen niitä jotka ajaa esim 80 alueella noin 70-75kmh, mutta kun tulee ohituskaista ja 100 alue niin nämä alinopeus ajajat löytää aina sen turboruuvin ja kohta heillä on 120 lasissa kun minun pitäisi päästä ohi. Sama juttu, kun ohituskaista loppuu ja alkaa 80 alue. Heillä taas vauhti 70kmh 🙄

      • No juu, tuo on kyllä yksi mielenkiintoinen ryhmä. Sen huomaa hyvin aina kun tulee ohituskaistan paikka, niin jummi kun on autoissa potkua. Olen viime vuodet niillä pätkillä keskittynyt vain pitämään oman ajonopeuteni ja unohtamaan sen, mitä tapahtuu ohituskaistan kohdalla. Kun se kaista loppuu, niin sitten ajellaan taas rauhassa 70km/h, mikäpäs siinä. Jos on hyvät kesäkelit ja vähän liikennettä, niin voin tuollaisen tapauksen ohittaa muualla kuin ohituskaistalla, mutta pääosin en vaivaudu.


    • Anonyymi

      Liikenneonnettomuudet tapahtuvat enimmäkseen ohituksissa. Onko aina pakko painaa ylinopeutta ohi, jos joku ajaa 98 km/h satasen alueella.

      • Jos Veijo Vantaalta haluaa ajaa moottoritiellä 98km/h 100km/h alueella, niin Veijo saa tehdä niin, se on oikein hyvä. Jos minä haluan ajaa 105km/h samaisella tien pätkällä, niin se on yhtä ok ja niin minä teen. Voi olla, että takaa tulee Jonne Jakomäestä ja painaa sillä bemarillaan 150km/h, niin sitten Jonne tekee niin, ainakin jos Jonne ajaa sitä vauhtiaan tasaisesti ja ennakoitavasti. Jos Jonne jojoilee vauhtinsa kanssa, niin sitten meillä on ongelmia tiedossa.


    • Mun työautossa on adaptivinen vakkari, niin se poistaa osan tuosta ärsytyksestä.
      Malttia liikenteeseen 😉👍

      • Adaptiivinen..


      • Ne on kätsyjä vehkeitä, ainakin toimiessaan oikein. Kai ne nykyisin jo uusissa autoissa pääosin oikein toimivatkin, mutta ekat pari sukupolvea oli vähän niin ja näin, välillä riippui ihan päivästä...


      • Xena-183 kirjoitti:

        Adaptiivinen..

        Vai apaattinen? 🤔😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Vai apaattinen? 🤔😂

        Kyllä se aina vähän hätkähdyttää, kun ajelee apaattisena ajatuksissaan ja yhtäkkiä edessä onkin joku traktori ja auto jarruttaa sitä itse. 😄


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7160
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      331
      1018
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      855
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe