Miten uskoa, kun ei voi uskoa?

Anonyymi-ap

Näin kysyy dogmatiikan emeritusprofessori uutuuskirjassaan. Hän ei näytä osaavan itse vastata tähän kysymykseen. Hän vetoaa Lutheriin ja Raamattuun: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista", ja jättää vastaamatta kysymykseensä. Onko hänelle käynyt samoin kuin monelle muullekin teologille: Usko on mennyt.

28

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten uskoa, vaikka lentäviin lehmiin tai puhuviin aaseihin, kun ei voi uskoa?

      Sanoisin, että tarvitaan aika vahvat todisteet tai jonkinlainen mielen häiriö.

      • Anonyymi

        Ei uskoon tarvita todisteita. Oikeudessa tarvitaan todisteet ja tieteessä tarvitaan todistaminen.

        Usko tulee ihmisen sisältä. Se joko on tai sitten se ei ole. Mutta perusteita se ei tarvitse, koska se nimensä mukaisesti on uskoa. SANAN mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskoon tarvita todisteita. Oikeudessa tarvitaan todisteet ja tieteessä tarvitaan todistaminen.

        Usko tulee ihmisen sisältä. Se joko on tai sitten se ei ole. Mutta perusteita se ei tarvitse, koska se nimensä mukaisesti on uskoa. SANAN mukaisesti.

        Tahto uskoa yhdistettynä itsesuggestiotekniikoihin kyllä auttaa todistettomissa uskomisessa. Lisäpontta saa ajamalla elämänsä jonkinlaiseen umpikujaan, jossa henkimaailman apu tuntuu tarpeelliselta. Esimerkiksi päihteistä on tuossa apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskoon tarvita todisteita. Oikeudessa tarvitaan todisteet ja tieteessä tarvitaan todistaminen.

        Usko tulee ihmisen sisältä. Se joko on tai sitten se ei ole. Mutta perusteita se ei tarvitse, koska se nimensä mukaisesti on uskoa. SANAN mukaisesti.

        Kommenttisi mukaan usko Jumalaan tulee ihmisen sisältä, Lutherin mukaan usko on täysin Jumalan teko.
        Millaista se ihmisestä itsestään tuleva usko sitten oikein on?
        Mikäli ajatellaan sanakirjan mukaan uskon olevan varmuutta tuntea jostakin asiasta tai jonkin asian olemassaolosta ja pitää jotakin asiaa totena, niin millainen usko on satavarmasti oikeaa uskoa oikeaan Jumalaan?


    • Anonyymi

      jotkut uskoo positiivisiin asioihin vaikka ne ovat valheita , uskonto on samanlainen
      merkel luuli päästävänsä maahan kivoja ihania ihmisiä 🤣

      • Anonyymi

        Liikaa niitä tosiaan tuli.

        Mutta kai jokainen ymmärtää, että suurin osa heistä on ihan normaaleja ihmisiä, jotka vain haluavat työtä ja paremman elämän.

        Jos on edes hitusen kykyä ja halua kriittiseen ajatteluun, ei lähde yleistämään mätämunien tekemisiä kaikkia maahan muuttajia koskeviksi.

        Mutta tuon ymmärtäminen ei onnistu kaikilta...


    • Anonyymi

      On uskottava siihen, mikä on oikein. Jos sitä varten on uskottava Jumalaan, sitten niin on tehtävä. Jos ei voi uskoa Jumalaan, sitten on uskottavat ilman.

      Ei se nyt sen vaikeampaa ole.

    • Anonyymi

      Juuri siksi on hurmahenget. Raamattu selittää asian siten että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

    • Anonyymi

      Eihän sellaista piimähermoa ole vielä syntynytkään, joka jaksaa uskonnollisia jaarituksia kuunnella, kun aletaan perustella sitä sekä tätä, kinata siitä sekä tästä ja lopulta mennään itsekin sekaisin omista selityksistään.

      Juuri siksi uudessa liitossa on hurmahenget. Sanat ovat sanoja, mutta Henki tekee eläväksi. Siten sana tulee lihaksi kuten siellä sanassa sanotaan ja se tarkoittaa sitä että turha lässytys loppuu.

      • Anonyymi

        Jussi Halla-aholla lipevät ja vakuuttavat sanat tulivat avioliiton ulkopuoliseksi lihaksi, kuten myös Jörnineellä Donnerilla. Mutta kuinkas Leo Mellerillä, auttoiko edes raha ja menestys geenejä täyttämään maan pienillä mellereillä?


    • Anonyymi

      Olen huomannut että seurakunnissa kavahdetaan jos joku puhuu epäilyksistään. Omasta uskostaan vouhottajat sensijaan ovat hyvin suosiossa. Eihän jeesuksen opetuslapsijoukossakaan ollut kovin vahvaa uskoa, ei edes sinapinsiemenenkään vertaa

      • Anonyymi

        Eräs pappi tunnusti minulle että hänelläkin on hyvin heikko usko ja usein hänkin epäilee kristinuskon dogmeja. Se tuntui hienolta. En ollut siis ainoa joka epäilee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs pappi tunnusti minulle että hänelläkin on hyvin heikko usko ja usein hänkin epäilee kristinuskon dogmeja. Se tuntui hienolta. En ollut siis ainoa joka epäilee.

        Niinhän siinä usein käy, että vähän tietävät ja ymmärtävät ovat kaikkein varmimpia siitä, että Raamatun sana on absoluuttisen totta.

        Papit ovat teologian maistereita ja ovat opsikelleet Raamatua vuosikausia, ja siksi he tietävät siitä yhtä ja toista, mistä seurakuntalaisilla ei ole aavistustakaan.

        Kerran yksi pappi jopa kertoi, että humanistien (sekulaari-) kanssa on helpompi keskustella, kuin seurakuntalaisten kanssa.


      • Anonyymi

        Opetuslasten usko oli aluksi heikkoa. Mutta epäilevä Tuomaskin muutti mielensä kun näki ylösnousseen Jeesuksen haavat.


    • Anonyymi

      Itselläni kyky uskoa väheni vähenemistään aikuisiässä, kunnes vähän oli viisikymppisenä tein valintani ja erosin kirkosta. Yksi syy sille oli varmasti kristittyjen loputtomat oppiriidat. Niihin kiistoihin kun perehtyy molempien osapuolien argumentaation kautta, käy helposti niin, että molemmat uskonopit osoittautuvat falskeiksi. Vuosien ja vuosikymmenten kuluessa uskonnon vaatima älyllinen epärehellisyys alkaa tuntua liian suurelta.

      Itselleni ateismi on ollut hyvä vaihtoehto; eikä oikeastaan edes vaihtoehto. Kun ei enää usko, niin ei usko.

    • Kun kirkon edelleen voimassa olevat tunnustuskirjat saivat muotonsa, oli vallalla käsitys, ettei usko tosin voi itsestään syntyäkään, mutta se syntyy KASVATTAMALLA.

      Tämä käsitys ei pidä paikkansa. Uskoa ei synnytä kasvatus eikä epäluterilainen uskoontulo, siis varmuudella ei mikään. Kaikessa hiljaisuudessa onkin kirkon julistuksessa siirrytty uskon vaatimuksesta TOIVON olemassaoloon.

      "Mua auta Herra, mä toivon vaan, vaikk' ei ois toivoa ollenkaan. En päästä sua, ennen kuin mua käyt siunaamaan." 🌹👀

      • Anonyymi

        "Kun kirkon edelleen voimassa olevat tunnustuskirjat saivat muotonsa, oli vallalla käsitys, ettei usko tosin voi itsestään syntyäkään, mutta se syntyy KASVATTAMALLA. "

        Kasvuympäristö nimenomaan määrittelee hyvin pitkälle mihin ihminen sitten uskoo aikuisena.

        Jopa siinä määrin, että yli 95% niistä jotka aikuisina uskovat, uskovat enemmän tai vähemmän niin kuin heidät on kasvatettu uskomaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kun kirkon edelleen voimassa olevat tunnustuskirjat saivat muotonsa, oli vallalla käsitys, ettei usko tosin voi itsestään syntyäkään, mutta se syntyy KASVATTAMALLA. "

        Kasvuympäristö nimenomaan määrittelee hyvin pitkälle mihin ihminen sitten uskoo aikuisena.

        Jopa siinä määrin, että yli 95% niistä jotka aikuisina uskovat, uskovat enemmän tai vähemmän niin kuin heidät on kasvatettu uskomaan.

        Pitää paikkansa, mutta samaan aikaan pitää myös paikkansa, että valtaosa niistä, joita on pyritty kasvattamaan tiettyyn usko, ei usko niin. 🌹👀


    • Anonyymi

      Älyyn ja tietoon turvaava ihmismieli kykenee "uskomaan" varsin rajoitetusti.

      Pelastava usko on "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa."

      Pelastavaan, hengelliseen uskoon ei ihmismieli kykene, vaan kyseessä on yliluonnollinen, ihmiseen ulkoapäin vaikutettu, näkymättömään näkevä uskon lahja. .

      • Anonyymi

        Kävin helluntaiseurakunnassa nuorempana usein. Ei siellä ainakaan mitään yliluonnollista uskoon tulemista näkynyt. Pelkkää ihmismielen sielullista manipulointia. Se on kyllä ulkoapäin vaikutettua eli lipeväkielinen seurakunnan pastori oli asialla. Se vei minut pois siitäkin vähästä uskosta mikä minulla silloin vielä oli


    • Anonyymi

      Raamatun kokonaisvaltainen sanoma, on hyvin yksinkertainen ja selkeä. Usko ei tule teologiaa opiskelemalla. Pyhä Henki tuo kristallin kirkkaan Jumalan sanoman janoavalle. Tosin tämä ei sulje teologiaa pois Jumalan sanoman tajuamiselta, vaan yhtyneenä ne täydentää toisiaan,

      • Anonyymi

        No niin siinä se on.

        Mutta joku voima saa vain ihmisen etsimään Raamatusta mitä vaikeimpia selityksiä ja oppeja.

        Sekä käyttämään Raamattua lyömävälineenä kuin pesäpallomailaa.

        Ongelma on ehkä se, että pelkkäämme Pyhää Henkeä silloin kun se ei ole muuta kuin kuivakiskoinen teologinen selitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin siinä se on.

        Mutta joku voima saa vain ihmisen etsimään Raamatusta mitä vaikeimpia selityksiä ja oppeja.

        Sekä käyttämään Raamattua lyömävälineenä kuin pesäpallomailaa.

        Ongelma on ehkä se, että pelkkäämme Pyhää Henkeä silloin kun se ei ole muuta kuin kuivakiskoinen teologinen selitys.

        Kun sielullinen mielen manipulointi ja suoranainen aivopesu sanotaan Pyhäksi Hengeksi, yksinkertaisten ihmisten on vaikea sitä huomata ja tämä on kaiken menestyksellisen aivopesun tarkoituskin.


    • Anonyymi

      Joh.20:22-23 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päälensä, ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut, joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. Matt.16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaassa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaassa. Matt.18:18 Totisesti minä sanon teille kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.

    • Anonyymi

      Matt.11:29-30 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä, niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani keveä. Ap.t.15:10 Miksi te siis myt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?

    • Anonyymi

      Edesmennyt eksegetiikan professori Heikki Räisänen sanoi kun häneltä kysyttiin mitä on kuoleman jälkeen: Kun minä kuolen, eikö se ole sitten siinä. Näin vapaasti käännettynä. Harvinaisen rehellistä puhetta. Teologien on todella vaikea myöntää epäuskonsa koska heitä on totuttu pitämään juuri uskon asiantuntioina ja ilmentyminä. Tuollainen vaatimus vie vain teeskentelyyn ja epärehellisyyteen.

      • Anonyymi

        Oh hoh???
        Ja tuollainen professori kouluttaa tulevia pappeja.
        Ei ole ihme, että luterilainen kirkko on noin pihalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      158
      2569
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      135
      1966
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      106
      1815
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      73
      1480
    5. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      78
      1414
    6. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      24
      1392
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1100
    8. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      222
      906
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      60
      906
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      73
      900
    Aihe