Sähköautojen akkujen korjaaminen?

Käytännössä asiakkaalla ainut vaihtoehto on viedä auto merkkiliikkeen huoltoon ja ostaa merkkiliikkeen uudet akut.
Tuo on aikas kallista.
Käytännössä tuo on siis yli 55 000€ maksava läjä standardi 18650 3.6V akkuja jotka ovat ryhminä koteloissa.
Sähköauton akustot on rakennettu niin, että niitä ei voi avata. Kennostot on rakennettu niin, että ne ovat aerodynamiikan kannalta edulliset. Useimmiten ne ovat auton keskellä ja pohjassa suojapellin takana. Ainut korjaus toisiaan on se, että vaihdatat tehtaan uuden paketin ja hinta euroina 15-55 tonnia.

Onko mielestänne mahdollista, että:
Luodaan EU-standardi jonka mukaan sähköautoissa on oltava akustot jotka on huollettavissa ja joihin voi osaavassa huoltoliikkeessä vaihtaa nuo 18650 kennot.
Samaan direktiiviin voisi laittaa, että akustossa olevan elektroniikan on oltava vaihdettavissa/uusittavissa ilman, että koko akusto menee roskikseen.
Tämä ajatukseni ei siis koske auton ja autotehtaan akuston valvonta- ja lautaus-elektroniikkaa joka on tietty jokaisella valmistajalla omansa.


EU on tehnyt ihan vastaavan jutun kun pakotti autotehtaat jotka haluavat myydä autojaan EU-alueelle käyttämään autodiagnostiikassa STANDARDI OBD-väylää.
Nyt voi kuka tahansa ostaa OBD palikan 10€-600€ jolla näkee autonsa tilan ja virheet vaikkapa puhelimellaan.

Onko tämä ideani kehityskelpoinen?
Kertokaa mielipiteenne

21

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katselin asiaa netistä.
      Alla linkki kun Nissanin (vissiin Nissanin) akku puretaan. Tuossa autossa on kaksi akkua ja ne on autossa sisällä eikä ulkona alla.
      Ei ihan helppo juttu mutta ainakin mahdollinen. Tuo video kertoo myös, että ainakin jenkeissä on jo olemassa yrityksiä jotka nimenomaan vaihtavat näitä kennoja noihin sähköautojen akkuihin.
      https://www.youtube.com/watch?v=AIPkRR4Hv-w

    • Anonyymi

      Mulle tulee tästä mieleen että lähdetäänkö ampumaan hyttystä norsupyssyllä.

      Miksi pitäisi lähteä tuollaiseen projektiin joka nostaisi sähköautojen kuluttajahintoja vain hyvin harvinaisen skenarion takia?
      Sähköaton akut kestävät pidempään kuin se muu auto sen ympärillä. Akkuja joutuu vaihtamaan erittäin harvoin muuten kuin kolarin tai muun kolhimisen seurauksena.

      • Miksi sitten on nyt jopa Suomessa on ainakin yksi yritys jonka toimiala on (Tesla) sähköautojen akustojen korjaaminen?

        Miksi sitten youtubessa on suosittu suomalainen video jossa Teslan ostanut kaveri polttaa akku vikaisen Teslan hiekkakuopalla kun käytetty uudempi Tesla on edullisempi kuin akuston uusiminen??

        https://www.youtube.com/watch?v=opSMQPAbB6c


    • Anonyymi

      Aloituksessa oli joitain tarkoituksellisia virheitä

      1. Akustot voi avata
      2. akut koostuu moduleista jotka voi vaihtaa suhteellisen helposti eikä kustannus ole valtavan suuri. Moduleita on akuissa 6-12kpl

      • Modulit Teslaan noin 1000€/kpl


      • Anonyymi

        Voihan ne avata, tilailla käytettyjä moduleita ja vaihdella vaikka mitä mutta kuka sen haluaa tehdä ja millä hinnalla. Pitää saada myöa tiiviisti kokoon, tehdä erilaiset turvatestit, ottaa vastuu tekosistaan ja ennen kaikkea se on luvanvaraista toimintaa. Mitäs kun korjattu akku syttyy palamaan ja polttaa paljon muuta mennessään. Kuka korvaa, ei ainakaan vakuutusyhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan ne avata, tilailla käytettyjä moduleita ja vaihdella vaikka mitä mutta kuka sen haluaa tehdä ja millä hinnalla. Pitää saada myöa tiiviisti kokoon, tehdä erilaiset turvatestit, ottaa vastuu tekosistaan ja ennen kaikkea se on luvanvaraista toimintaa. Mitäs kun korjattu akku syttyy palamaan ja polttaa paljon muuta mennessään. Kuka korvaa, ei ainakaan vakuutusyhtiö.

        Mitäpä jos ottaisit selvää etkä vain stressaisi asialla.

        Mitäs jos korjattu bensakone syttyy palamaan? varmaan tilanne on sama kuin sähköauton kanssa. Jos on naapurin Jaska kännipäiten korjaillut niin ei hyvältä näytä mutta on myös tähän erikoistuneita firmoja mitkä korjaa akut tehtaan ohjeiden mukaan.
        Ei akut mitään ihmetekniikkaan kokoonpanoltaan ole. Ruuveilla nekin on koottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä jos ottaisit selvää etkä vain stressaisi asialla.

        Mitäs jos korjattu bensakone syttyy palamaan? varmaan tilanne on sama kuin sähköauton kanssa. Jos on naapurin Jaska kännipäiten korjaillut niin ei hyvältä näytä mutta on myös tähän erikoistuneita firmoja mitkä korjaa akut tehtaan ohjeiden mukaan.
        Ei akut mitään ihmetekniikkaan kokoonpanoltaan ole. Ruuveilla nekin on koottu.

        Joka mies irrottaa kotipajassa yli 500 kg painavan Teslsn akuston, purkaa, etsii, tutkii, mittaa, vaihtelee moduleita, taas mittaa, kasaa, testaa tiiviyden, eristykset, nostaa takaisin ja ei kun takaisin baanalle.


    • Anonyymi

      Autonvalmistajat ovat lieroja ja kakkaa pukkaa markkinoilla.🤬

      • Anonyymi

        Diesel-gaten tapauksessa tämä tuli todettua.


    • Anonyymi

      Ei voi lopuksi köyhille myydä,kuten polttomoottorivehkeitä!

    • Anonyymi

      Kylä ne selasia rimpuloita,että ei kannata kalliita akkuja vaihtaa. Riihimäelle kamaa!

      • Anonyymi

        Ei riitä akut. Muutenkin loppu jo.Ei sähkömoottorit ja muusöötölaiteiststo ikuisuuksia kestä!


    • Anonyymi

      Sähköautoakkojen korjaaminen tapahtuu mielisairaaloissa, joissa heidät oiennetaan taas polttomoottorin käyttäjäksi.

    • Anonyymi

      Tuossa muutama asiaa valaiseva video.
      Suomessa kaksi sähköautojen akkujen korjaamiseen erikoistunutta yritystä.
      Lisää varmasti tulee kun akkutakuun jälkeisiä autoja tulee enempi.

      https://www.youtube.com/watch?v=opSMQPAbB6c

      https://www.youtube.com/watch?v=d_pXMm3Pi9c

      https://www.youtube.com/watch?v=210NDr0CnJI

    • Anonyymi

      Akkupojilla Teslan S/X akun korjaustyö maksaa n 6000 € ja siihen tulee sitten päälle tarvittavien moduleiden ym vaihdettavien osien hinnat. Takuu 12kk/30tkm ilman maksullista lisätakuuta. Korjaus kestää 2-4 vkoa.
      https://www.akkuauto.fi/akkukorjaus-sx/

      • Anonyymi

        Jos kosteus tuhoaa akkua sisältäpäin, niin korjaus tuskin kannattaa.


    • Anonyymi

      Akkujen korjaaminen... vastaava vika polttomoottoriautossa olisi, että bensat tai dieselit pitäisi korjata... mutta enpä ole moisesta kuullut, saati että pitäisi tuhansia tai kymmeniä tuhansia maksaa moisesta höynäytyksestä...

    • Anonyymi

      ei ole köyhän auto ei

    • Anonyymi

      Onhan ihmisen tapa maksaa korjaukset /remontit myös muissa kulutus hyödykkeissä . Niin mikä se sähköauton kuluissa olisi pelastus ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      305
      3457
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      244
      1905
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      96
      1393
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1323
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1223
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1143
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      966
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      894
    Aihe