Sähköautojen akkujen korjaaminen?

Käytännössä asiakkaalla ainut vaihtoehto on viedä auto merkkiliikkeen huoltoon ja ostaa merkkiliikkeen uudet akut.
Tuo on aikas kallista.
Käytännössä tuo on siis yli 55 000€ maksava läjä standardi 18650 3.6V akkuja jotka ovat ryhminä koteloissa.
Sähköauton akustot on rakennettu niin, että niitä ei voi avata. Kennostot on rakennettu niin, että ne ovat aerodynamiikan kannalta edulliset. Useimmiten ne ovat auton keskellä ja pohjassa suojapellin takana. Ainut korjaus toisiaan on se, että vaihdatat tehtaan uuden paketin ja hinta euroina 15-55 tonnia.

Onko mielestänne mahdollista, että:
Luodaan EU-standardi jonka mukaan sähköautoissa on oltava akustot jotka on huollettavissa ja joihin voi osaavassa huoltoliikkeessä vaihtaa nuo 18650 kennot.
Samaan direktiiviin voisi laittaa, että akustossa olevan elektroniikan on oltava vaihdettavissa/uusittavissa ilman, että koko akusto menee roskikseen.
Tämä ajatukseni ei siis koske auton ja autotehtaan akuston valvonta- ja lautaus-elektroniikkaa joka on tietty jokaisella valmistajalla omansa.


EU on tehnyt ihan vastaavan jutun kun pakotti autotehtaat jotka haluavat myydä autojaan EU-alueelle käyttämään autodiagnostiikassa STANDARDI OBD-väylää.
Nyt voi kuka tahansa ostaa OBD palikan 10€-600€ jolla näkee autonsa tilan ja virheet vaikkapa puhelimellaan.

Onko tämä ideani kehityskelpoinen?
Kertokaa mielipiteenne

21

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katselin asiaa netistä.
      Alla linkki kun Nissanin (vissiin Nissanin) akku puretaan. Tuossa autossa on kaksi akkua ja ne on autossa sisällä eikä ulkona alla.
      Ei ihan helppo juttu mutta ainakin mahdollinen. Tuo video kertoo myös, että ainakin jenkeissä on jo olemassa yrityksiä jotka nimenomaan vaihtavat näitä kennoja noihin sähköautojen akkuihin.
      https://www.youtube.com/watch?v=AIPkRR4Hv-w

    • Anonyymi

      Mulle tulee tästä mieleen että lähdetäänkö ampumaan hyttystä norsupyssyllä.

      Miksi pitäisi lähteä tuollaiseen projektiin joka nostaisi sähköautojen kuluttajahintoja vain hyvin harvinaisen skenarion takia?
      Sähköaton akut kestävät pidempään kuin se muu auto sen ympärillä. Akkuja joutuu vaihtamaan erittäin harvoin muuten kuin kolarin tai muun kolhimisen seurauksena.

      • Miksi sitten on nyt jopa Suomessa on ainakin yksi yritys jonka toimiala on (Tesla) sähköautojen akustojen korjaaminen?

        Miksi sitten youtubessa on suosittu suomalainen video jossa Teslan ostanut kaveri polttaa akku vikaisen Teslan hiekkakuopalla kun käytetty uudempi Tesla on edullisempi kuin akuston uusiminen??

        https://www.youtube.com/watch?v=opSMQPAbB6c


    • Anonyymi

      Aloituksessa oli joitain tarkoituksellisia virheitä

      1. Akustot voi avata
      2. akut koostuu moduleista jotka voi vaihtaa suhteellisen helposti eikä kustannus ole valtavan suuri. Moduleita on akuissa 6-12kpl

      • Modulit Teslaan noin 1000€/kpl


      • Anonyymi

        Voihan ne avata, tilailla käytettyjä moduleita ja vaihdella vaikka mitä mutta kuka sen haluaa tehdä ja millä hinnalla. Pitää saada myöa tiiviisti kokoon, tehdä erilaiset turvatestit, ottaa vastuu tekosistaan ja ennen kaikkea se on luvanvaraista toimintaa. Mitäs kun korjattu akku syttyy palamaan ja polttaa paljon muuta mennessään. Kuka korvaa, ei ainakaan vakuutusyhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan ne avata, tilailla käytettyjä moduleita ja vaihdella vaikka mitä mutta kuka sen haluaa tehdä ja millä hinnalla. Pitää saada myöa tiiviisti kokoon, tehdä erilaiset turvatestit, ottaa vastuu tekosistaan ja ennen kaikkea se on luvanvaraista toimintaa. Mitäs kun korjattu akku syttyy palamaan ja polttaa paljon muuta mennessään. Kuka korvaa, ei ainakaan vakuutusyhtiö.

        Mitäpä jos ottaisit selvää etkä vain stressaisi asialla.

        Mitäs jos korjattu bensakone syttyy palamaan? varmaan tilanne on sama kuin sähköauton kanssa. Jos on naapurin Jaska kännipäiten korjaillut niin ei hyvältä näytä mutta on myös tähän erikoistuneita firmoja mitkä korjaa akut tehtaan ohjeiden mukaan.
        Ei akut mitään ihmetekniikkaan kokoonpanoltaan ole. Ruuveilla nekin on koottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä jos ottaisit selvää etkä vain stressaisi asialla.

        Mitäs jos korjattu bensakone syttyy palamaan? varmaan tilanne on sama kuin sähköauton kanssa. Jos on naapurin Jaska kännipäiten korjaillut niin ei hyvältä näytä mutta on myös tähän erikoistuneita firmoja mitkä korjaa akut tehtaan ohjeiden mukaan.
        Ei akut mitään ihmetekniikkaan kokoonpanoltaan ole. Ruuveilla nekin on koottu.

        Joka mies irrottaa kotipajassa yli 500 kg painavan Teslsn akuston, purkaa, etsii, tutkii, mittaa, vaihtelee moduleita, taas mittaa, kasaa, testaa tiiviyden, eristykset, nostaa takaisin ja ei kun takaisin baanalle.


    • Anonyymi

      Autonvalmistajat ovat lieroja ja kakkaa pukkaa markkinoilla.🤬

      • Anonyymi

        Diesel-gaten tapauksessa tämä tuli todettua.


    • Anonyymi

      Ei voi lopuksi köyhille myydä,kuten polttomoottorivehkeitä!

    • Anonyymi

      Kylä ne selasia rimpuloita,että ei kannata kalliita akkuja vaihtaa. Riihimäelle kamaa!

      • Anonyymi

        Ei riitä akut. Muutenkin loppu jo.Ei sähkömoottorit ja muusöötölaiteiststo ikuisuuksia kestä!


    • Anonyymi

      Sähköautoakkojen korjaaminen tapahtuu mielisairaaloissa, joissa heidät oiennetaan taas polttomoottorin käyttäjäksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Akkupojilla Teslan S/X akun korjaustyö maksaa n 6000 € ja siihen tulee sitten päälle tarvittavien moduleiden ym vaihdettavien osien hinnat. Takuu 12kk/30tkm ilman maksullista lisätakuuta. Korjaus kestää 2-4 vkoa.
      https://www.akkuauto.fi/akkukorjaus-sx/

      • Anonyymi

        Jos kosteus tuhoaa akkua sisältäpäin, niin korjaus tuskin kannattaa.


    • Anonyymi

      Akkujen korjaaminen... vastaava vika polttomoottoriautossa olisi, että bensat tai dieselit pitäisi korjata... mutta enpä ole moisesta kuullut, saati että pitäisi tuhansia tai kymmeniä tuhansia maksaa moisesta höynäytyksestä...

    • Anonyymi

      ei ole köyhän auto ei

    • Anonyymi

      Onhan ihmisen tapa maksaa korjaukset /remontit myös muissa kulutus hyödykkeissä . Niin mikä se sähköauton kuluissa olisi pelastus ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Raimo laamanen

      Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      15
      2256
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      174
      2221
    3. Aloitko pelätä siis

      Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      105
      1087
    4. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

      Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      973
    5. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

      Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      172
      898
    6. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

      Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      867
    7. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      36
      824
    8. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      132
      770
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

      maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      30
      766
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

      Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      724
    Aihe