Ennen oli asunnon sisälämpötila+24c astetta

Anonyymi-ap

Nyt se on enää vain +22c astetta.
Mihin tällä pyritään?
Siihen, että sisällä on kylmää ja vetoisaa
sekä siihen että olet viluinen ja kylmissäsi.
Sekä siihen, että sinulla on kokoajan nuha tai flunssa.
Vuokrahintaa tulisi myöskin laskea tämän hömpän vuoksi. Ei todellakaan ole kiva palella sisällä

427

5610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt se on vain +21c astetta piti kertomani.

      • Anonyymi

        Sitä minäkin että 21 on oikea ja pirun kylmää on kaikki fleecet päälle ja sänkyyn makoilemaan niin tarkenee ja miksi pirussa on olemassa patterit asunoissa kun ei niihin saa hönkyä että tarkenisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä minäkin että 21 on oikea ja pirun kylmää on kaikki fleecet päälle ja sänkyyn makoilemaan niin tarkenee ja miksi pirussa on olemassa patterit asunoissa kun ei niihin saa hönkyä että tarkenisi.

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.


      • Anonyymi

        Ei ole edes sitä. +20c. Vaatetta saa pukea päälle että tarkenee. Makuuhuoneessa taitaa olla vain +18c.


      • Anonyymi

        No voi kyynel,kyllä tollasessa lämpötilassa pitäisi tareta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi kyynel,kyllä tollasessa lämpötilassa pitäisi tareta.

        Samat tyypit ku kesällä +18 ulkona. LIIAN KUUMA LÄÄH PUUH EI JAKSA MITÄÄN.Nyt sittem +18 on kylmä. En tajua heitä joille +18 sekä kuuma että kylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi kyynel,kyllä tollasessa lämpötilassa pitäisi tareta.

        Lämpötila muodostuu: lämpötilasta, ilmankosteudesta ja vetoisuudesta.


      • Anonyymi

        Tiedustelin mm. tota Motivalta, joka sen ankan päästi valloilleen, ja ne sanoi, että se on ilmavirtauksettomassa tilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        Olen ollut talvipuoliskolla 23, 22, 21, 20 ja 18c:ssä ja 18c on järkyttävän kylmä sisällä kun itse on viileää tyyppiä.

        Liikkuessa ulkona, lämpenee, ja 15c on se raja jossa mulla on mahdollisesti takki t-paidan päällä.

        Käytän sisällä lisälämmitintä/vilttiä ja puuvillatakkia ja tuplasukkia/tossuja/paksuja sukkia kun on alle 22c, joka tapahtuu syksyllä.

        Keäpuoliskolla sisällä on 24-34c, Siltä välin yleensä, että kylmää vettä voisi kierrättää pattereissa. Tuuletin päällä voi olla jo 25 tai26c:ssä ja/tai asusteena shortsit ja pari pyyhettä nojatuolilla ja nukun peiton päällä.

        Ihanteellinen sisälämpötila mulle on 23-24c t-paidalla. ja 22 että 25-27c vaatii vain vähän muutoksia, Niiden yli ja ali on järeämpien toimien aika ja ei säästä sähkössä vaan maksaa lisää kun käyttää lisälämmitystä tai edes lisävaatetusta kun vaatteet kuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat tyypit ku kesällä 18 ulkona. LIIAN KUUMA LÄÄH PUUH EI JAKSA MITÄÄN.Nyt sittem 18 on kylmä. En tajua heitä joille 18 sekä kuuma että kylmä.

        Kaheksantoista ulkona ei oo kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        Ei, kyllä meillä on +24C tänäänkin.
        Jos läpötila pääsee laskemaan alle 22+C minua paleltaa.
        Kyllä kotona pitää pystyä olemaan t-paidassa ja alkkareissa, ei helvetti villapaitoja tarvita sisällä.
        Minua ei mitkää energian säästösäännöt sido.
        Ilman täkkiä pitää pystyä nukkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut talvipuoliskolla 23, 22, 21, 20 ja 18c:ssä ja 18c on järkyttävän kylmä sisällä kun itse on viileää tyyppiä.

        Liikkuessa ulkona, lämpenee, ja 15c on se raja jossa mulla on mahdollisesti takki t-paidan päällä.

        Käytän sisällä lisälämmitintä/vilttiä ja puuvillatakkia ja tuplasukkia/tossuja/paksuja sukkia kun on alle 22c, joka tapahtuu syksyllä.

        Keäpuoliskolla sisällä on 24-34c, Siltä välin yleensä, että kylmää vettä voisi kierrättää pattereissa. Tuuletin päällä voi olla jo 25 tai26c:ssä ja/tai asusteena shortsit ja pari pyyhettä nojatuolilla ja nukun peiton päällä.

        Ihanteellinen sisälämpötila mulle on 23-24c t-paidalla. ja 22 että 25-27c vaatii vain vähän muutoksia, Niiden yli ja ali on järeämpien toimien aika ja ei säästä sähkössä vaan maksaa lisää kun käyttää lisälämmitystä tai edes lisävaatetusta kun vaatteet kuluu.

        Minä pärjään 22:ssa vielä pelkässä yöpaidassa, ei ole edes sukkia jalassa. Yöllä tulee kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        Oot ihanan sexy mies. 🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi kyynel,kyllä tollasessa lämpötilassa pitäisi tareta.

        Kyllä. Johan taas on kauheeeeetaaaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat tyypit ku kesällä 18 ulkona. LIIAN KUUMA LÄÄH PUUH EI JAKSA MITÄÄN.Nyt sittem 18 on kylmä. En tajua heitä joille 18 sekä kuuma että kylmä.

        Niin se on tyhjän valittajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä meillä on 24C tänäänkin.
        Jos läpötila pääsee laskemaan alle 22 C minua paleltaa.
        Kyllä kotona pitää pystyä olemaan t-paidassa ja alkkareissa, ei helvetti villapaitoja tarvita sisällä.
        Minua ei mitkää energian säästösäännöt sido.
        Ilman täkkiä pitää pystyä nukkumaan.

        Jaa. Kyllä minulla on ihan asteiden mukainen vaatetus ja peitto päällä. Voi teitä saatanan valittajia. Teidät on kärrättävä venäjälle tai Ukrainaan eturintamalle tai Israelin tapettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        Osta lämpöpatterit?? Ja niiden lämpö menee harakoille!!Kun kattoimurit ovat päällä.. Voi p.. näitä viestejä joita "fiksut" ihmiset kirjoittelevat.. Laita lämmintä päälle!! joo !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä meillä on 24C tänäänkin.
        Jos läpötila pääsee laskemaan alle 22 C minua paleltaa.
        Kyllä kotona pitää pystyä olemaan t-paidassa ja alkkareissa, ei helvetti villapaitoja tarvita sisällä.
        Minua ei mitkää energian säästösäännöt sido.
        Ilman täkkiä pitää pystyä nukkumaan.

        Älä valita kyllä tulee olemaan vielä kylmempää taikka lämpiimpää ,kyllä nato auttaa😆😆😆😆😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valita kyllä tulee olemaan vielä kylmempää taikka lämpiimpää ,kyllä nato auttaa😆😆😆😆😆

        Osta petroolitakka nurkkaa , niin luulet tarkenevasi kun näet tulen Loimun! Haaaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Kyllä minulla on ihan asteiden mukainen vaatetus ja peitto päällä. Voi teitä saatanan valittajia. Teidät on kärrättävä venäjälle tai Ukrainaan eturintamalle tai Israelin tapettavaksi.

        Ja sinut kuuraketilla mustaan aukkoon kun puhut noin rumia.
        Puskamanaaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötila muodostuu: lämpötilasta, ilmankosteudesta ja vetoisuudesta.

        Kesällä ulkona +19....hyvin tarkenee vaikkei aurinko paistaisi. Mutta kun talvella on sisällä +19, kärsii vilusta vaikka kuinka laittaisi vaatetta päälle. Mistähän tuo johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä meillä on 24C tänäänkin.
        Jos läpötila pääsee laskemaan alle 22 C minua paleltaa.
        Kyllä kotona pitää pystyä olemaan t-paidassa ja alkkareissa, ei helvetti villapaitoja tarvita sisällä.
        Minua ei mitkää energian säästösäännöt sido.
        Ilman täkkiä pitää pystyä nukkumaan.

        Et varmaan itse tarvitse asuntosi lämmityksestä maksaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta petroolitakka nurkkaa , niin luulet tarkenevasi kun näet tulen Loimun! Haaaa

        Vanha kunnon POD-petroolilämmitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötila muodostuu: lämpötilasta, ilmankosteudesta ja vetoisuudesta.

        Melkein tärkein on lämpösäteily.
        Nytkin läppärin vieressä pieni DDR-säteilylämmitin.
        Ei tarvitse koko työhuonetta lämmittää kun tunteja puuhaa tietokoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        Siehän oot aivan pöljä.Omalla kustannuksella lisä lämpöä.Mistä sitä vuokraa maksetaan???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä meillä on 24C tänäänkin.
        Jos läpötila pääsee laskemaan alle 22 C minua paleltaa.
        Kyllä kotona pitää pystyä olemaan t-paidassa ja alkkareissa, ei helvetti villapaitoja tarvita sisällä.
        Minua ei mitkää energian säästösäännöt sido.
        Ilman täkkiä pitää pystyä nukkumaan.

        Se on oikein.Ei ole ku +20.. Viileä on.Mutta minkäs teet lämpötila säädetty +20,ei auta termostaattia vääntää isommalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Kyllä minulla on ihan asteiden mukainen vaatetus ja peitto päällä. Voi teitä saatanan valittajia. Teidät on kärrättävä venäjälle tai Ukrainaan eturintamalle tai Israelin tapettavaksi.

        Kärrää ittes saunan taakse..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        Nyt täytyy laittaa hieman omia kokemuksiani aiheesta:

        Nykyisin asun kerrostalossa, jossa asunto-osakken omistus antaa oikeuden joko asua ko. asunnossa tai vuokrata se haluamalleen vuokralaiselle ja nauttia vuokratulosta.

        Täällä lämmitys toimii talvella oikein hyvin, kesällä sensijaan asunnossa on järkyttävän kuuma, kun taloyhtiö ei ole tilannut HELENin kaukokylmäratkaisua.

        Mutta olen aiemmin asunut LUMOn vuokra-asunnossa:
        Siellä talvella oli niin kylmä, että sormia alkoi särkeä.

        On tosiaan helppoa pukea ensin T-paita ja sitten vielä pitkähihainen paita päälle, niin vartalon osalta LUMOnkin asunnossa tarkenee, vaikka siellä lämmitys onkin säädetty minimiinsä, eli vuokrat maksimiin ja lämmitys minimiin, jotta LUMO itse tekisi maksimimäärän voittoa. Törkeintä oli LUMOn pyrkimys riistää vuokralaisiltaan heille lailla kuuluva oikeus kilpailuttaa haluamansa sähkönmyyjä, mutta tämän sijasta LUMO pyrki pakottamaan vuokralaisensa LUMO energia oy:n asiakkaiksi.

        Tällainen touhu pitäisi lailla kieltää: Jokaisella suomalaisella tulee olla oikeus kilpailuttaa haluamansa sähkönmyyjä.

        Mutta se sormisärky ei ollut hauskaa.
        Ja talvihanskat sisällä ei sekään ole hyvä ratkaisu: ensin kädet hikoavat ja sitten kun lähdet ulos, niin sitten vasta käsiä paleleekin kun kädet on totutettu liian lämpimään.
        Eli LUMOn asukkaiden siis pitäisi hankkia erikseen sisähanskat, kun muuten iskee sormisärky, kun lämmityskuluissa säästetään.

        HELEN muuten on nostanut kaukolämmön hintaa, mutta vähemmän kuin kustannustason nousun mukaan.
        Sähkön osalta asia on toisin, siksi vaihdoin Helenin vanhan kiinteähintaisen (jonka sopimuskausi päättyi keväällä 2023) kilpailevan yhtiön pörssisähkösopimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi omalla kustannuksellasi ostaa sähkölämmityspattereita ja maksaa lisälämpösi itse sähkölaskullasi.
        Omassa asunnossani on noin 18-19 astetta riippuen kuinka kylmä yö on ollut.
        Talviaikana on siinä 14-15 astetta. Pukeutuminen: T-Paaita aluspaidaksi, puuvillapaita päälle, villapusero, ja päälle päätteeksi fleece takki. Kun menee ulos, voi laittaa vielä ulko päällystakin lisäksi. Pitkät kalsarit lyhyiden kalsareiden päälle.

        pelkkä pukeutuminen ei riitä koska siitä huolimatta hengittä asunnon kylmän kosteaa ilmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valita kyllä tulee olemaan vielä kylmempää taikka lämpiimpää ,kyllä nato auttaa😆😆😆😆😆

        Nato vastaan Venäjä sota tuottaa ainakin paikallisesti lämpöä ja kylmyyttä.

        Sodan jälkeiset ajat lienevät tasalämpösempiä.

        Vihermittarit näyttävät luonnollisesti nousevia hellelukuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siehän oot aivan pöljä.Omalla kustannuksella lisä lämpöä.Mistä sitä vuokraa maksetaan???

        Vuokraa maksetaan paskahuusista ja keittiöstä.

        Muut tilat voit lämmittää vaikka nuotiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötila muodostuu: lämpötilasta, ilmankosteudesta ja vetoisuudesta.

        Lämpötilan muodostuu lämpötilasta, ei mistään muusta. Lämpötilan tunne muodostuu kertomistasi asioista, eli lämmönsiirtokertoimesta ihon päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Kyllä minulla on ihan asteiden mukainen vaatetus ja peitto päällä. Voi teitä saatanan valittajia. Teidät on kärrättävä venäjälle tai Ukrainaan eturintamalle tai Israelin tapettavaksi.

        Niin,mutta kuka sinut hoitaa ja maksaa hoitos, jos vain haavoitut ja jäät pahasti vammaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinut kuuraketilla mustaan aukkoon kun puhut noin rumia.
        Puskamanaaja

        Hmm..Enhän minä nyt sinne, kun kuuraketinkin kulkukin on hyvin suunniteltua ja laskelmoituakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokraa maksetaan paskahuusista ja keittiöstä.

        Muut tilat voit lämmittää vaikka nuotiolla.

        Ka..Katon...Lattian...sekä neljänseinän olemassaolosta...Kaikki muu on sitten maksettava erikseen ellei siitä´sitten ole muutoin ilmoitettu...


    • Anonyymi

      Makuuhuone on vain+20c kyllä on törkeää tälläinen vedätys. Vuokrahintaa alas sitten samaten.

      • Anonyymi

        Viileässä kuulemma nukkuu paremmin. Kesäpeitolla ei tietenkään tarkene. Pitää olla paksumpi talvipeitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viileässä kuulemma nukkuu paremmin. Kesäpeitolla ei tietenkään tarkene. Pitää olla paksumpi talvipeitto.

        Ja kuljet samassa lämpötilassa kesällä sortsit ja t-paita päällä. Voisko vaan sana talvi tehdä töppöset mielessäsi?


      • Anonyymi

        Huomaa että on kaupunkilainen kertostalotyyppi...
        Ei taida olla ihmiskunnalla toivoa, jos suunta on tämä...
        Ei kukaan ns. normaali heppu tarvitse 24 astetta lämpöä...
        19-20 on riittävä, ellei hillu alasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viileässä kuulemma nukkuu paremmin. Kesäpeitolla ei tietenkään tarkene. Pitää olla paksumpi talvipeitto.

        Maatessa liikkumattomana ja nukuessa kylmenee eikä pärjää ilman peittoa edes 23c:ssä, koska on liian kylmä. Makuuhuoneen tulee sopivalla hetkellä olla riittävän lämmin ja muulloin ei jos siellä ei vietää aikaansa. Kohteistettua ja ajastettua lämmitystä voi ajatella myös siellä jossa viettää aikaansa. Näin erityisesti lämpimämmissä maissa joissa on lämmintä sisällä vain kesällä ja sähkön hinta mahdollisesti korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa että on kaupunkilainen kertostalotyyppi...
        Ei taida olla ihmiskunnalla toivoa, jos suunta on tämä...
        Ei kukaan ns. normaali heppu tarvitse 24 astetta lämpöä...
        19-20 on riittävä, ellei hillu alasti.

        Maalla syntynyt on geneettisesti sopeutunut kylmempään. Jos siihen lisää vielä fyysisen työn, niin pärjää viileämmässä. 21c:ssä puolet ihmisistä elää mukavasti ja toinen puoli ihmisistä palelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viileässä kuulemma nukkuu paremmin. Kesäpeitolla ei tietenkään tarkene. Pitää olla paksumpi talvipeitto.

        Kirjoita pukille tuo painopeiton,on hyvä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoita pukille tuo painopeiton,on hyvä...

        Minä ostin sähköllä toimivan lämpöpatterin joka varaa läpöä öljyyn.
        Sisällä nyt +24,C
        Yöksi suljen sen jotta sähkön kulutus ei nousisi.


      • Anonyymi

        Juujuu. Niinhän ne alentaa. + 20 on ihan hyvä makuuhuonessa. Laita päällesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viileässä kuulemma nukkuu paremmin. Kesäpeitolla ei tietenkään tarkene. Pitää olla paksumpi talvipeitto.

        Tietenkin. Senhän sanoo järki. Ja ulkona ulkovaatetus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa että on kaupunkilainen kertostalotyyppi...
        Ei taida olla ihmiskunnalla toivoa, jos suunta on tämä...
        Ei kukaan ns. normaali heppu tarvitse 24 astetta lämpöä...
        19-20 on riittävä, ellei hillu alasti.

        On myös sellaisia ihmisiä, jotka ei voi hillua ja joiden verekierto on huono. Istu siinä sitten tietsikan ääressä sormet kohmeessa. On vanhuksilla asuntoja, jossa vesi jäätyy huoneen nurkassa, kun taloyhtiöt säästävät. Ei todellakaan ole tarkoitus, että sisällä täytyisi olla villapusero ja toppahousut päällä, silloin ei tarkene olla ulkona ollenkaan. Nuorten on helppoa sanoa, kun pystyvät hyppäämään haara-perushyppelyä lämpimikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös sellaisia ihmisiä, jotka ei voi hillua ja joiden verekierto on huono. Istu siinä sitten tietsikan ääressä sormet kohmeessa. On vanhuksilla asuntoja, jossa vesi jäätyy huoneen nurkassa, kun taloyhtiöt säästävät. Ei todellakaan ole tarkoitus, että sisällä täytyisi olla villapusero ja toppahousut päällä, silloin ei tarkene olla ulkona ollenkaan. Nuorten on helppoa sanoa, kun pystyvät hyppäämään haara-perushyppelyä lämpimikseen.

        Jotkut Pieree täkin LP alle , pieruhan lämmittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maatessa liikkumattomana ja nukuessa kylmenee eikä pärjää ilman peittoa edes 23c:ssä, koska on liian kylmä. Makuuhuoneen tulee sopivalla hetkellä olla riittävän lämmin ja muulloin ei jos siellä ei vietää aikaansa. Kohteistettua ja ajastettua lämmitystä voi ajatella myös siellä jossa viettää aikaansa. Näin erityisesti lämpimämmissä maissa joissa on lämmintä sisällä vain kesällä ja sähkön hinta mahdollisesti korkeampi.

        Mulla jäätyy huoneessani nenä ja naama kun lämpötila laskee puoli kolmen aikoihin rajusti ja patteri viilenee. Ikkunoista vetää ja jalat on jäässä sekä olkapäät naaman ja nenän lisäksi. Betoniseinät ovat ihan kylmät. Kun menen nukkumaan niin laitan päälleni peiton pussilakanoineen. Itse tekemäni sänkypeiton paksua samettilankaa kaksin kerroin joka painaa 4+kg, viltin ja vielä toisen peiton joka on pedatussa pedissä päällimmäisenä. Varalla on vielä yksi viltti. Vanhat talot ovat vetoisia. Mainittakoot että minulla on reuma ja vatsaan tehtyjen leikkauksien vuoksi ääreisverenkierto huono. Makuuasennossa ruumiinlämpöni laskee ja joskus joudun menemään juomaan kuumaa juomaa tai syömään jotain lämmintä. Syön illalla yhdeksän ja kymmenen välillä aterian niin nukun paremmin ja on lämpimämpi.
        Suosittelen lämpimästi syömään illalla niin nukkuu paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut Pieree täkin LP alle , pieruhan lämmittää.

        Kannattaa kaka*a, se lämmittää vielä enemmän ja kauemmin.
        Hevosenkak*a voi syttyä tuleen, ainakin lantalassa kesäkuumalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maatessa liikkumattomana ja nukuessa kylmenee eikä pärjää ilman peittoa edes 23c:ssä, koska on liian kylmä. Makuuhuoneen tulee sopivalla hetkellä olla riittävän lämmin ja muulloin ei jos siellä ei vietää aikaansa. Kohteistettua ja ajastettua lämmitystä voi ajatella myös siellä jossa viettää aikaansa. Näin erityisesti lämpimämmissä maissa joissa on lämmintä sisällä vain kesällä ja sähkön hinta mahdollisesti korkeampi.

        Sinulla on tosi paha ongelma verenkierrossa. Tuo ei ole mitenkään normaalia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalla syntynyt on geneettisesti sopeutunut kylmempään. Jos siihen lisää vielä fyysisen työn, niin pärjää viileämmässä. 21c:ssä puolet ihmisistä elää mukavasti ja toinen puoli ihmisistä palelee.

        Maalla syntynyt??? Kyllä vaan maalla syntynytkin tarvii lämpötilaksi vähintään+22.Olen syntynyt maalla,eikä mitkään geneettiset vaikuta asiaan.Höpöttäjä olet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viileässä kuulemma nukkuu paremmin. Kesäpeitolla ei tietenkään tarkene. Pitää olla paksumpi talvipeitto.

        Hmm...Lämpö ei ole tiedettä vaan vain kylmän läsnäoloa.


    • Anonyymi

      Minusta 24 astetta on kuuma. Itse olen säätänyt lämpötilan 19 asteeseen ja se on minusta sopiva lämpötila. Makuuhuoneessa minulla on vain 18 astetta.

      • Anonyymi

        Ylipäätään sellaiset, jotka haluaa tuollaista järjettömän lämmintä 24 astetta ovat pelkkiä hemmoteltuja kermaperseitä. Lisäksi taloyhtiöissä lämpötilan maksimi on määritellään lämpökeskuksessa ja mikään taloyhtiö ei todellakaan laita lämpötilaa noin korkeaksi vain koska rääkyvät vuokralaiset niin haluavat. Kukaan ei halua maksaa liikaa vastiketta.

        Ja kannattaa muistaa, että taloyhtiöissä joissa on kaukolämpö ei erotella toisten maksamia lämmityskustannuksia mitenkään. Taloyhtiön lämpökustannukset maksetaan köntässä ja osakkaat maksavat vain hoitovastikkeen mukana lämmityksen. Sellainen osakas joka käyttää kaksi kertaa enemmän energiaa lämmitykseen ei maksa euroakaan enempää lämmityksessä kuin se joka säästää lämmityksessä. Joten jos vuokra-asunnossa käytetään enemmän lämmitykseen niin siitä maksaa kaikki osakkaat taloyhtiössä, ei vain vuokraisäntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään sellaiset, jotka haluaa tuollaista järjettömän lämmintä 24 astetta ovat pelkkiä hemmoteltuja kermaperseitä. Lisäksi taloyhtiöissä lämpötilan maksimi on määritellään lämpökeskuksessa ja mikään taloyhtiö ei todellakaan laita lämpötilaa noin korkeaksi vain koska rääkyvät vuokralaiset niin haluavat. Kukaan ei halua maksaa liikaa vastiketta.

        Ja kannattaa muistaa, että taloyhtiöissä joissa on kaukolämpö ei erotella toisten maksamia lämmityskustannuksia mitenkään. Taloyhtiön lämpökustannukset maksetaan köntässä ja osakkaat maksavat vain hoitovastikkeen mukana lämmityksen. Sellainen osakas joka käyttää kaksi kertaa enemmän energiaa lämmitykseen ei maksa euroakaan enempää lämmityksessä kuin se joka säästää lämmityksessä. Joten jos vuokra-asunnossa käytetään enemmän lämmitykseen niin siitä maksaa kaikki osakkaat taloyhtiössä, ei vain vuokraisäntä.

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä +20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        20c makuuhuone ei ole kylmä, vaan se on täysin normaali. Itsellä on 18c makuuhuoneessa ja se riittää. Tuo 20c makuuhuoneessa on kylmä vain hemmotellun kermaperseen mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20c makuuhuone ei ole kylmä, vaan se on täysin normaali. Itsellä on 18c makuuhuoneessa ja se riittää. Tuo 20c makuuhuoneessa on kylmä vain hemmotellun kermaperseen mielestä.

        Lisäksi sellaista taloyhtiötä jossa on kaukolämpö tuskin on Suomessa, jossa asunnoissa annettaisiin olla 24 asteen lämpö talvella. Tällaisia lämpötiloja voi olla vain niissä asunnoissa joissa on sähkölämmitys ja oma mittari. Ja silloin usein vuokralainen maksaa itse sähkön. Jos haluaa 24 astetta niin sitten vuokralainen maksaa 100-200 euroa kuussa lämmityksestä lisää. Nimittäin sähkölämmitys vie todella paljon sähköä, monta kertaa enemmän kuin kaikki muu sähkön kulutus yhteensä. Esimerkiksi sähkölämmitteisessä ok-talossa usein yli 80% sähköstä menee lämmitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        Viime yönä minun makkarissani oli aamulla 15,5 astetta. Hyvin nukuin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste

        Jim Jam Jum sanoi kuukautisköyhä ,kun laittoi housuihinsa lämpimän leivän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Jos on jokin sisäelinsairaus ei ole hyväksi nukkua tarpeettoman viileässä se voi pahentaa tilannetta


      • Anonyymi

        Meillä on omakotitalossa sisälämpötila 22° C. Yöksi pannaan makkarin ovi kiinni, ikkuna auki ja nukkumislämpötila 13-15°C. Siinä nukkuu parhaiten koska on happipitoinen ilma. Tietenkin peiton pitää olla sellainen ettei palele. Sellaisia saa kaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi sellaista taloyhtiötä jossa on kaukolämpö tuskin on Suomessa, jossa asunnoissa annettaisiin olla 24 asteen lämpö talvella. Tällaisia lämpötiloja voi olla vain niissä asunnoissa joissa on sähkölämmitys ja oma mittari. Ja silloin usein vuokralainen maksaa itse sähkön. Jos haluaa 24 astetta niin sitten vuokralainen maksaa 100-200 euroa kuussa lämmityksestä lisää. Nimittäin sähkölämmitys vie todella paljon sähköä, monta kertaa enemmän kuin kaikki muu sähkön kulutus yhteensä. Esimerkiksi sähkölämmitteisessä ok-talossa usein yli 80% sähköstä menee lämmitykseen.

        En ihmettele sitten yhtään että Suomessa on hometta. Home ei viihdy lämpimässä, koska siellä on kuivaa. Home rakastaa viileää ja kosteaa.

        Se mikä ehkä lämmityksessä säästetään, maksetaan takaisin pilaantuvina kosteatiloina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. Töissä käyvä on osan aikaa poissa kotoa, mutta eläkeläiset ym kotona olevat kaiken päivää. Iän myötä verenkierto hidastuu ja asunto tuntuu kylmältä jo 22 asteessa. Turhaa säästää lämmityksessä; kun energiaa ei kulu, hintoja nostetaan. Lopputulos: sama kulu, mutta asukkaat palelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste

        Tarkasta ilmastointi, koska epäilemättä ilmassa on epäpuhtauksia jos "kuiva" ilma ärsyttää ja kuivattaa limakalvoja.

        Kuiva ilma ei kuivata eikä ärsytä limakalvoja. Sen ärsytyksen aiheuttaa epäpuhtaudet ilmassa.

        Mieti esimerkiksi sitä mistä syystä ihmiset menevät rutikuivaan suolahuoneeseen ja nauttivat siellä olostaan niin että sitä käytetään terveyden edistämisessä ja erityisesti herkille ihmisille? Suola huoneessa ei ole tippaakaan kosteutta ilmassa, mutta silti ihmiset sanovat että on hyvä hengittää.

        Sinun talosi, jos siellä on vain alle 20 astetta, on taatusti täynnä homeita. Lyön pääni siitä vetoa että sen vuoksi joudut kärsimään noista oireista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime yönä minun makkarissani oli aamulla 15,5 astetta. Hyvin nukuin.

        Nukkuuhan sitä ulkonakin, jos on tarpeeksi hyvä makuupussi, mutta sisällä sentään olettaisi tarkenevan ihan peitolla. Ja tuollaisia 15,5 asteen lämpötiloja joku voi pitää vain omakotitalossa ta rivitalossa, jossa lämpöön voi itse vaikuttaa. Tietääkseni lämpötiloista, joka asuinhuoneissa vähintään pitää olla, on ihan määräykset. Luulen, ettei ainakaan alle 21 asteen voi mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi sellaista taloyhtiötä jossa on kaukolämpö tuskin on Suomessa, jossa asunnoissa annettaisiin olla 24 asteen lämpö talvella. Tällaisia lämpötiloja voi olla vain niissä asunnoissa joissa on sähkölämmitys ja oma mittari. Ja silloin usein vuokralainen maksaa itse sähkön. Jos haluaa 24 astetta niin sitten vuokralainen maksaa 100-200 euroa kuussa lämmityksestä lisää. Nimittäin sähkölämmitys vie todella paljon sähköä, monta kertaa enemmän kuin kaikki muu sähkön kulutus yhteensä. Esimerkiksi sähkölämmitteisessä ok-talossa usein yli 80% sähköstä menee lämmitykseen.

        "Lisäksi sellaista taloyhtiötä jossa on kaukolämpö tuskin on Suomessa, jossa asunnoissa annettaisiin olla 24 asteen lämpö talvella. "

        -Todellisuudessa tilanne on kuitenkin toinen, johtuen siitä että huolimatta kaiken maailman hienoista termistaateista (Calypso) ja 'järjestelmän tasapainottamisesta niin laajempi järjestelmä ei milloinkaan toimi ideaalisesta. Että sinne vihoviimeiseen ääripään asuntoon saataisiin se suositusten mukainen max. +23C lämpö johtaa se linjasäädöistä ja termostaateista huolimatta tilanteeseen, jossa alkupään asunnot kykenevät nappulat kaakkoon laittamalla kertomasi +24C saavuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. Töissä käyvä on osan aikaa poissa kotoa, mutta eläkeläiset ym kotona olevat kaiken päivää. Iän myötä verenkierto hidastuu ja asunto tuntuu kylmältä jo 22 asteessa. Turhaa säästää lämmityksessä; kun energiaa ei kulu, hintoja nostetaan. Lopputulos: sama kulu, mutta asukkaat palelevat.

        "Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. "

        - Kyllä asukkaiden ikä otetaan huomioon! Lämpötilasuosituksissa on ikäihmisten asunnoille maksimisuositus 23C mutta ei enempää muiden haitojen johdosta.

        Kaivan linkin suosituksen jos haluat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään sellaiset, jotka haluaa tuollaista järjettömän lämmintä 24 astetta ovat pelkkiä hemmoteltuja kermaperseitä. Lisäksi taloyhtiöissä lämpötilan maksimi on määritellään lämpökeskuksessa ja mikään taloyhtiö ei todellakaan laita lämpötilaa noin korkeaksi vain koska rääkyvät vuokralaiset niin haluavat. Kukaan ei halua maksaa liikaa vastiketta.

        Ja kannattaa muistaa, että taloyhtiöissä joissa on kaukolämpö ei erotella toisten maksamia lämmityskustannuksia mitenkään. Taloyhtiön lämpökustannukset maksetaan köntässä ja osakkaat maksavat vain hoitovastikkeen mukana lämmityksen. Sellainen osakas joka käyttää kaksi kertaa enemmän energiaa lämmitykseen ei maksa euroakaan enempää lämmityksessä kuin se joka säästää lämmityksessä. Joten jos vuokra-asunnossa käytetään enemmän lämmitykseen niin siitä maksaa kaikki osakkaat taloyhtiössä, ei vain vuokraisäntä.

        Kuullostat eräältä kansanedustajalta. 😅👌


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        +20 on lämmin. Ulkonakin tarkenee silloin jo kohtuu vähillä vaatteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Ei voi vähentää kun on jo alasti ja kuuma edelleen. Aina voi pukea sen sijan lisää pääälle ja ostaa lmpöpattereita. Sinä vanha huutelet kuin tukalan kuuma +23 on kesällä. Ihan sama lämpötila +23 on vaikka ois vuodenaikana talvi. Mikä logiikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. "

        - Kyllä asukkaiden ikä otetaan huomioon! Lämpötilasuosituksissa on ikäihmisten asunnoille maksimisuositus 23C mutta ei enempää muiden haitojen johdosta.

        Kaivan linkin suosituksen jos haluat.

        Entäs jos taloissa on sekaisin ikäihmisiä ja nuorempia. Miten yksiin asuntoihin voi saada eri lämmön kuin toisiin. Termostaatit on vakiolla jokaiselle, ei pysty säätämään kuin pienemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        Muuta maalle.
        Täällä aina mukavan lämmintä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään sellaiset, jotka haluaa tuollaista järjettömän lämmintä 24 astetta ovat pelkkiä hemmoteltuja kermaperseitä. Lisäksi taloyhtiöissä lämpötilan maksimi on määritellään lämpökeskuksessa ja mikään taloyhtiö ei todellakaan laita lämpötilaa noin korkeaksi vain koska rääkyvät vuokralaiset niin haluavat. Kukaan ei halua maksaa liikaa vastiketta.

        Ja kannattaa muistaa, että taloyhtiöissä joissa on kaukolämpö ei erotella toisten maksamia lämmityskustannuksia mitenkään. Taloyhtiön lämpökustannukset maksetaan köntässä ja osakkaat maksavat vain hoitovastikkeen mukana lämmityksen. Sellainen osakas joka käyttää kaksi kertaa enemmän energiaa lämmitykseen ei maksa euroakaan enempää lämmityksessä kuin se joka säästää lämmityksessä. Joten jos vuokra-asunnossa käytetään enemmän lämmitykseen niin siitä maksaa kaikki osakkaat taloyhtiössä, ei vain vuokraisäntä.

        Minkä takia niin moni viileämmässä pärjäävä olisi noin aggressiivisen kriittinen? Aina voi vähentää lämpöä. Olisi ymmärrettävä, jos enemmän tarvitsevat olisivat hyvinkin aggressiivsempia. On myös taloudellisesti kallista kun tarvii kallista lisälämmitystä, jos rajoittimen poistaminen ei tuo enemmän lämpöä, kuten se usein ei tuo koska säädetty konehuoneessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20c makuuhuone ei ole kylmä, vaan se on täysin normaali. Itsellä on 18c makuuhuoneessa ja se riittää. Tuo 20c makuuhuoneessa on kylmä vain hemmotellun kermaperseen mielestä.

        Ääni muuttuisi kellossa jos joutuisit elämään vastaavissa alilämmöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Ei oikein voi tietyn rajan jälkeen vähentää vaatetusta järkevästi, mutta sitä voi ladata päälle järkevämmin, vaikka sitten onkin takkia, vilttiä ja villasukkia.

        Lähes kaikki tulee hyvin toimeen 22c:ssä ja sitä on helppo säädellä mm. vaatetuksella, ja kyseinen koskee lähinnä talvipuoliskoa, kun kesällä kaupunkilaisilla(kin) on liian kuuma.

        Ei voi vain joku valita, mikä olisi kullekin paras lämpötila, ellei kaikki kerrostalossa ole samaa mieltä. 22c on yleiseurooppalainen keskilämpötila kun on tiedusteltu sopivinta sisälämpötilaa. Etelä-Suomessa on parasta pitää se siinä, kun taas mm. Lappia kohden 21c on parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste

        Alle 18c jo homettaa asunnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste

        Hyvin olen pärjännyt 24-45c:ssä läpi vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on omakotitalossa sisälämpötila 22° C. Yöksi pannaan makkarin ovi kiinni, ikkuna auki ja nukkumislämpötila 13-15°C. Siinä nukkuu parhaiten koska on happipitoinen ilma. Tietenkin peiton pitää olla sellainen ettei palele. Sellaisia saa kaupasta.

        Lämpimässä nukkuu paremmin. Kun oli 18c, niin nukuin pirun huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ihmettele sitten yhtään että Suomessa on hometta. Home ei viihdy lämpimässä, koska siellä on kuivaa. Home rakastaa viileää ja kosteaa.

        Se mikä ehkä lämmityksessä säästetään, maksetaan takaisin pilaantuvina kosteatiloina.

        Omakotitaloa ostaessa home onkin juuri siksi iso riski. Jos haisee vähänkin joltain, niin hometta luultavasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. "

        - Kyllä asukkaiden ikä otetaan huomioon! Lämpötilasuosituksissa on ikäihmisten asunnoille maksimisuositus 23C mutta ei enempää muiden haitojen johdosta.

        Kaivan linkin suosituksen jos haluat.

        Senioritaloissa taitaa olla minimi 24c.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 on lämmin. Ulkonakin tarkenee silloin jo kohtuu vähillä vaatteilla.

        Mikä ero on ulkona ja sisällä? Liikkuminen, joka kuumentaa, ja silloin ei kylmä ilma vaikuta ja voi tuntua hyvältä, ja sama jos sellainen on sisälläkin, niin kylmempi huoneilma tuntuu hyvältä, kun taas pahalta muutoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi vähentää kun on jo alasti ja kuuma edelleen. Aina voi pukea sen sijan lisää pääälle ja ostaa lmpöpattereita. Sinä vanha huutelet kuin tukalan kuuma 23 on kesällä. Ihan sama lämpötila 23 on vaikka ois vuodenaikana talvi. Mikä logiikka?

        Lämpöpatterit kuluttaa sähköä äärimmäisesti eivätkä ole parhaita lämmityslähteitä, eikä koko asunnon tai edes huoneen tarvitse olla yhtä lämmin. Jos taloyhtiä lisää asteen lämpöä, ei se maksa noin mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos taloissa on sekaisin ikäihmisiä ja nuorempia. Miten yksiin asuntoihin voi saada eri lämmön kuin toisiin. Termostaatit on vakiolla jokaiselle, ei pysty säätämään kuin pienemmälle.

        Termostaatin voi ottaa pois, jos se siitä on kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on omakotitalossa sisälämpötila 22° C. Yöksi pannaan makkarin ovi kiinni, ikkuna auki ja nukkumislämpötila 13-15°C. Siinä nukkuu parhaiten koska on happipitoinen ilma. Tietenkin peiton pitää olla sellainen ettei palele. Sellaisia saa kaupasta.

        Saman olen havainnut. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki ajoittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman olen havainnut. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki ajoittain.

        Kun pakkasilma pyyhkii naamaa, siinä nukkuu parhaiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        No ei se ole jääkylmää nähnytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos taloissa on sekaisin ikäihmisiä ja nuorempia. Miten yksiin asuntoihin voi saada eri lämmön kuin toisiin. Termostaatit on vakiolla jokaiselle, ei pysty säätämään kuin pienemmälle.

        Vanhemmilla ikkuna raollaan patteri pienellä toiset yöpyvät laavullakin,kun lämmitetään liikaa maksaahan tuo kerrostaloissa kesällä ulkona +25 ja sisällä 25-35 tulehdukset ja nesteytys osastolla,kun kroppa lämpee ja potilashuoneesta lämpö pienelle alkoi tulehdusarvot(yli 450) laskea ja lääkitykset tauolle ja kotiin.Yksityiselämä tukalan lämpimässä toimi kuin vakio asteissa limakalvot kuivuu ja vanhemmilla enemmän kohtuus kaikessa ja työtä tehdessä päästään lepoon pitääkö tyyny hiessä ja märkä iho vaihtovaatteet aina valmiina.


      • Anonyymi

        Aivojen kannalta nollaa,kun nukkuu hyvin ja voimia uuteen päivään lääkitystä vailla kuntoansa hoitaen.Aikamoinen säästökin lämmitys ja sairaanhoitokulut minimissä jää säästöä.Tietokoneetkaan ym lämpö kosteus ja ilmasto huoneessa säädetty erikseen sekä muutkin sähkölaitteet ladatessa kuumentua liikaa liian lämpimässä,kohtuutta käyttö-ohjeiden mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste

        Tulehdukset ja niveltulehdukset pahenee lämpimässä kylmähoito tarpeen.Viileässä ei flunssia ym .Aivotoimintaan vaikuttaa unenlaatuun.Syntyvyyteenkin liika lämpö sisuskalut kuivattaa ja pöpöt lisääntyy sekä voimia vähentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitaloa ostaessa home onkin juuri siksi iso riski. Jos haisee vähänkin joltain, niin hometta luultavasti on.

        Omakotitalot myytävänä kuka maailmanaikana pystyy osteleen kalliitakin omistaa,jos jotain tapahtuu,eikä päivätkään ole tiedossasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Vaatetta päälle niin tarkenee.Vanhat käävät on suurimpia ruikuttajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 18c jo homettaa asunnon.

        Älä höpötä, mikään ei hometa 18 asteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulehdukset ja niveltulehdukset pahenee lämpimässä kylmähoito tarpeen.Viileässä ei flunssia ym .Aivotoimintaan vaikuttaa unenlaatuun.Syntyvyyteenkin liika lämpö sisuskalut kuivattaa ja pöpöt lisääntyy sekä voimia vähentää.

        Aivotoiminnasta puheenollen niin ainakin puolet ihmiskunnasta kai voisi sitten jäädyttää alkaisi se aivotoiminta pelaamaan ja mieluummin suurin osa näistä jotka päättävät maailma asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. Töissä käyvä on osan aikaa poissa kotoa, mutta eläkeläiset ym kotona olevat kaiken päivää. Iän myötä verenkierto hidastuu ja asunto tuntuu kylmältä jo 22 asteessa. Turhaa säästää lämmityksessä; kun energiaa ei kulu, hintoja nostetaan. Lopputulos: sama kulu, mutta asukkaat palelevat.

        Suosittelen talvi käyttön laadun makuupussin hankkimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin olen pärjännyt 24-45c:ssä läpi vuoden.

        Asutko saunassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        Laita päällesi. Se on niin yksinkertaista. Tuommoinen valittaja jos joutuisi sotaan,niin loppuisi turhat valitukset siihen paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20c makuuhuone ei ole kylmä, vaan se on täysin normaali. Itsellä on 18c makuuhuoneessa ja se riittää. Tuo 20c makuuhuoneessa on kylmä vain hemmotellun kermaperseen mielestä.

        Näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Ja lisätä jos palelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. Töissä käyvä on osan aikaa poissa kotoa, mutta eläkeläiset ym kotona olevat kaiken päivää. Iän myötä verenkierto hidastuu ja asunto tuntuu kylmältä jo 22 asteessa. Turhaa säästää lämmityksessä; kun energiaa ei kulu, hintoja nostetaan. Lopputulos: sama kulu, mutta asukkaat palelevat.

        Ai että joka asunnossa eri lämpötila asukkaan iän mukaan ? Voi taivas teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos taloissa on sekaisin ikäihmisiä ja nuorempia. Miten yksiin asuntoihin voi saada eri lämmön kuin toisiin. Termostaatit on vakiolla jokaiselle, ei pysty säätämään kuin pienemmälle.

        Äiti, 95, sai taloyhtiöltä sähkölämmittäjän, jota pitää päällä tarpeen mukaan olkkarissa telkkaria katsoessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman olen havainnut. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki ajoittain.

        Kerrostalasunnossa on pakko välillä tuulettaa, kun ilmastointi vetää kaiken hapen asunnosta. Kun lähtee ulos, alipaine vetää oven takaisin kiinni. Ilmastointiluukku saattaa paukahtaa isolle omia aikojaan, kun sen jättää vähän raolle.


      • Anonyymi

        Se on kyllä nukkumista varten paras👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        23 asteessa eläjät on vammaisia. Heillä on jokin sairaus, mikä laittaa palelemaan alemmissa lämpötiloissa tai heillä ei ole talvivaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. Töissä käyvä on osan aikaa poissa kotoa, mutta eläkeläiset ym kotona olevat kaiken päivää. Iän myötä verenkierto hidastuu ja asunto tuntuu kylmältä jo 22 asteessa. Turhaa säästää lämmityksessä; kun energiaa ei kulu, hintoja nostetaan. Lopputulos: sama kulu, mutta asukkaat palelevat.

        Kyllä eläkeläisillä on iän tuomaa viisautta, että he osaavat talvella pukeutua oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Kiitos nauruista. Mieleni loi kuvan kerrostalosta jossa yksi kiikkustuolissa istuva on tyytyväinen ja neuloo sukkaa kun muut asukkaat hilluu alasti kuin jossain nudistikolhoosissa pyyhkien hikeään otsaltaan ja juoden jäisiä drinksuja zimmareissa tai ihan aatamin ja eevan asussa. Ja vastapäisessä talossa jossa on viileämpi niin yks sun toinen ukkeli kiikaroi mahdollisia eevoja jotka ilkosillaan kärsivät kuumuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ihmettele sitten yhtään että Suomessa on hometta. Home ei viihdy lämpimässä, koska siellä on kuivaa. Home rakastaa viileää ja kosteaa.

        Se mikä ehkä lämmityksessä säästetään, maksetaan takaisin pilaantuvina kosteatiloina.

        Edellisessä asunnossa lämmitys katkaistiin kesäisin pois ja patteri oli aivan kylmä suihku- ja wc tiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä asukkaiden ikäkin pitäisi ottaa huomioon näitä lämpötiloja säädettäessä. "

        - Kyllä asukkaiden ikä otetaan huomioon! Lämpötilasuosituksissa on ikäihmisten asunnoille maksimisuositus 23C mutta ei enempää muiden haitojen johdosta.

        Kaivan linkin suosituksen jos haluat.

        Mutta se veto. Ikkunoista vetää ja ikkunan yläpuolella on suora aukko ulos ja jos sitä painaa väkisten niin sen vanhan ikkunan muovinen tuuletusaukko hajoaa palasiksi ja yhtä ikkunaa ei uskalla edes avata kun se voi tippua karmeistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 on lämmin. Ulkonakin tarkenee silloin jo kohtuu vähillä vaatteilla.

        Eri asia jos on talvi ja ikkunoista ja muista rakosista vetää.
        Odota vain kun ikää tulee ja varsinkin jos reuma vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi vähentää kun on jo alasti ja kuuma edelleen. Aina voi pukea sen sijan lisää pääälle ja ostaa lmpöpattereita. Sinä vanha huutelet kuin tukalan kuuma 23 on kesällä. Ihan sama lämpötila 23 on vaikka ois vuodenaikana talvi. Mikä logiikka?

        Sivuliisa
        Kesällä on ulkona lämmin vaikka vetäis. Talvella pakkasta voi olla -27'C! Vähemmällä plus lämpötilalla seinät ovat jääkylmät sängyn vieressä ja lattialla tuntuu veto ja ikkunoista pakkanen jäädyttää peittosi ja sänkysi jääkylmäksi. Peittoja pitää olla 6kg painosta päälläsi jotta tarkenet. Silti naama ja nenä on jäässä. Pitäisi ostaa kommandopipo päähän.

        Itse en ole tuo ap-valittaja mutta pystyn tuntemaan myötätuntoa omien kokemusteni pohjalta ja varsinkin kun ikää on ja reuma vaivaa. Toissayönä oli suonenvetoa kun painoa oli peittojen muodossa paljon jalkojen päällä jota vielä vaivasi säärihaavat molemmissa jaloissa. Vessareissu yöpaitasillaan oli kylmä, mutta meinasin nukahtaa pöntölle pissahädän jälkeen kun siellä oli ihanan lämmin kahden patterin hehkuessa lämpöä. Torkahdin hetkeksi istualleni, kunnes säpsähdin siihen että meinasin tippua pöntöltä lattialle. Ei kun äkkiä takaisin peiton alle. Tärisin aikani.

        Minulla laskee syke 36-40 lukemaan kun olen vaakatasossa ja hereilläni. Lämpötila voi olla hetkessä 34,8 - 35,6. Normaalisti se on pystyssä 36,1-36,3. Ja naama on jäässä alkaen nenästä. Ulko-ovessakin on rakonen alapuolella.

        Se kylmä alkaa puoli kolmen aikoihin sitä ennen on siedettävää ja kestää ainakin kuuteen - seitsemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos taloissa on sekaisin ikäihmisiä ja nuorempia. Miten yksiin asuntoihin voi saada eri lämmön kuin toisiin. Termostaatit on vakiolla jokaiselle, ei pysty säätämään kuin pienemmälle.

        Minun asunnossani on keittiön patteri kuumimmillaan vessan/kylpyhuoneen pattereiden (2) lisäksi. Sitten on makuuhuoneen patteri ja olohuoneen patteri. Eteisen käytävän patteri ei tunnu toimivan. Tuulikaapin patteri on vessan pattereiden lisäksi lämpimimmät ja komeron patteri on kylmä kun säädin sen viileämmäksi kesällä kun oli kuuma komero kun saunassa olis ollut kun etsin sieltä jotakin. Pitää kontata polvivammaisena ja hyllyjen alta säätää lämpimämmäksi. Nyt komero on myös aika viilee.
        Mutta kannattaa syödä illalla pari tuntia ennen nukkumaan menoa niin nukkuu paremmin kun itsellään on polttoainetta kehossaan niin se lämmittää. Varsinkin liharuoka. Kasviruoka on huono lämmittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpimässä nukkuu paremmin. Kun oli 18c, niin nukuin pirun huonosti.

        Samoin. +23*C talvella ok. Kesällä se on liian kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitaloa ostaessa home onkin juuri siksi iso riski. Jos haisee vähänkin joltain, niin hometta luultavasti on.

        Tai Kalman hajua. Joku on kohdannut viimeiset hetkensä siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi sellaista taloyhtiötä jossa on kaukolämpö tuskin on Suomessa, jossa asunnoissa annettaisiin olla 24 asteen lämpö talvella. Tällaisia lämpötiloja voi olla vain niissä asunnoissa joissa on sähkölämmitys ja oma mittari. Ja silloin usein vuokralainen maksaa itse sähkön. Jos haluaa 24 astetta niin sitten vuokralainen maksaa 100-200 euroa kuussa lämmityksestä lisää. Nimittäin sähkölämmitys vie todella paljon sähköä, monta kertaa enemmän kuin kaikki muu sähkön kulutus yhteensä. Esimerkiksi sähkölämmitteisessä ok-talossa usein yli 80% sähköstä menee lämmitykseen.

        Helsingin laajasalossa on vuokrakasarmi, jossa lämpötila talvella25 , kesällä 28. Ikkunat pidetään auki läpi vuoden. Asukkaat ei taatusti maksa itse vuokriaan tai sähköjään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä innoissasi asiasta!
        Tervetuloa käymään jääkylmässä 20c makuuhuoneessa. Puhutko vielä sitten kermaperseistä?
        Tuskin puhut.

        +20C makuuhuone ei ole jääkylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman olen havainnut. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki ajoittain.

        Kuopiolainen ystäväni pitää kerrostaloasunnon parvekkeen ovea auki talvella kun muuten lämpötila nousee lähelle 26C. Savossa ilmeisesti energia halpaa kun ei kiinnosta tai ole taitoa säätää patterikierron lämpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jim Jam Jum sanoi kuukautisköyhä ,kun laittoi housuihinsa lämpimän leivän.

        kuukautisköyhä - tuo on feministien keksimä uusi termi talousasioita ymmärtämättömälle.


        Kokonainen pakkaus (14-20 kpl koosta riippuen) terveyssiteitä maksaa alle 1€.
        Näin, jos ostat sellaista merkkiä, jota ei koskaan mainosteta.

        Esim. Lidlistä löytyy Lidlin omalla tuotemerkillä, samoin K-kaupoista Pirkka -merkkisenä.
        S-Ryhmästä en tiedä kun Rainbow -tuotemerkki lopetetaan (S-Ryhmän johtaijien idioottimainen päätös).

        Mutta jos ostat sitä merkkiä, jonka mainokset pyörivät jatkuvasti TV:ssä, niin tiedoksi: sinä maksat sen kalliin TV -mainonnan ostamiesi pakkausten hinnoissa.
        Eli kuukautisköyhyys on täysin itseaiheutettua ja johtuu tyhmyydestä: eli jos ostat sitä tuotemerkkiä, mitä eniten TV:ssä mainostetaan, niin tottakai sen TV -mainonnnan kustannukset on lisätty pakkauksen hintaan - valmistuskustannusten, kuljetus -ja varastointikustannusten sekä normaalin myyntivoiton lisäksi.

        Jos vaimo pyytää ostamaan terveyssiteitä, niin minulle ei ole mikään ongelma lisätä 1 paketti Lidlissä myytävää Lidlin omaa tuotemerkkiä olevia terveyssiteitä ostoskoriin, ja pakkauksen hinta on alle 1€, ja 1 pakkaus riittää yksiin kuukautisiin mainiosti.

        Ali aivan turha haloo aiheesta - kuukautisköyhyys on helposti torjuttavissa sillä ettei enää osta TV:ssä mainostettua merkkiä, vaan sellaista merkkiä, jota ei mainosteta, niin ei joudu maksamaan mainoskuluja tuotteen hinnassa.


        t:järkimies (ei viinamies)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20 astetta on epäterveellinen, kuivattaa limakalvoja.
        Makuuhuoneessani vaihtelee 19...20 astetta vain koske ohjaavan termostaatin eroalue valitettavasti on yksi aste

        Nukkuu sen ajan kun tarkenee , muun ajan voi hyppiä kalamiestä ja juoda votkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein voi tietyn rajan jälkeen vähentää vaatetusta järkevästi, mutta sitä voi ladata päälle järkevämmin, vaikka sitten onkin takkia, vilttiä ja villasukkia.

        Lähes kaikki tulee hyvin toimeen 22c:ssä ja sitä on helppo säädellä mm. vaatetuksella, ja kyseinen koskee lähinnä talvipuoliskoa, kun kesällä kaupunkilaisilla(kin) on liian kuuma.

        Ei voi vain joku valita, mikä olisi kullekin paras lämpötila, ellei kaikki kerrostalossa ole samaa mieltä. 22c on yleiseurooppalainen keskilämpötila kun on tiedusteltu sopivinta sisälämpötilaa. Etelä-Suomessa on parasta pitää se siinä, kun taas mm. Lappia kohden 21c on parempi.

        Vetoisa luukku tuntuu 21 asteessa kylmältä ja paksuseinäinen, tiiviillä ikkunoilla oleva asunto tuntuu lämpimältä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuukautisköyhä - tuo on feministien keksimä uusi termi talousasioita ymmärtämättömälle.


        Kokonainen pakkaus (14-20 kpl koosta riippuen) terveyssiteitä maksaa alle 1€.
        Näin, jos ostat sellaista merkkiä, jota ei koskaan mainosteta.

        Esim. Lidlistä löytyy Lidlin omalla tuotemerkillä, samoin K-kaupoista Pirkka -merkkisenä.
        S-Ryhmästä en tiedä kun Rainbow -tuotemerkki lopetetaan (S-Ryhmän johtaijien idioottimainen päätös).

        Mutta jos ostat sitä merkkiä, jonka mainokset pyörivät jatkuvasti TV:ssä, niin tiedoksi: sinä maksat sen kalliin TV -mainonnan ostamiesi pakkausten hinnoissa.
        Eli kuukautisköyhyys on täysin itseaiheutettua ja johtuu tyhmyydestä: eli jos ostat sitä tuotemerkkiä, mitä eniten TV:ssä mainostetaan, niin tottakai sen TV -mainonnnan kustannukset on lisätty pakkauksen hintaan - valmistuskustannusten, kuljetus -ja varastointikustannusten sekä normaalin myyntivoiton lisäksi.

        Jos vaimo pyytää ostamaan terveyssiteitä, niin minulle ei ole mikään ongelma lisätä 1 paketti Lidlissä myytävää Lidlin omaa tuotemerkkiä olevia terveyssiteitä ostoskoriin, ja pakkauksen hinta on alle 1€, ja 1 pakkaus riittää yksiin kuukautisiin mainiosti.

        Ali aivan turha haloo aiheesta - kuukautisköyhyys on helposti torjuttavissa sillä ettei enää osta TV:ssä mainostettua merkkiä, vaan sellaista merkkiä, jota ei mainosteta, niin ei joudu maksamaan mainoskuluja tuotteen hinnassa.


        t:järkimies (ei viinamies)

        Miesten kuukautissiteet ovat todella kalliita, ainakin 2,50 kipale.

        Ja Toisekseen , kun ei tiedä, mihin se pitää tunkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuullostat eräältä kansanedustajalta. 😅👌

        Hmm..Tingitkö useinkin, rehellisyydestäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuta maalle.
        Täällä aina mukavan lämmintä

        Hmm..Kesälläkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman olen havainnut. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki ajoittain.

        Hmm..Vaihdevuodetko jo vaivaavat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen talvi käyttön laadun makuupussin hankkimista.

        Madam ,olivatpasinulla sitten huonot-taikka hyvät ajat niin petivaatteiden iltasiltitys kannattaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asutko saunassa?

        Hmm..Uskotko tonttuihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äiti, 95, sai taloyhtiöltä sähkölämmittäjän, jota pitää päällä tarpeen mukaan olkkarissa telkkaria katsoessa.

        Hmm. Aidon Kelakallenko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kylmässäkyyhöttäjät on vammaisia, normaali sisälämpötila on 23 astetta.
        Alle tuon on kidutusta varsinkin vanhalle.
        Aina voi vähentää vaatetusta jos tuntuu kuumalta.

        Aina voi myös lisätä vaatetusta, kun tuntuu kylmältä omassa vuokra kämpässäni on kesällä 27-34C kesällä ja talven tullessa 17-18C. mielestäni hyvin pystyy elämään, jos oikein hyytää kevennän vaatetusta ja teen pieni muotoisen lihas reenin odotan että vähän jäähdyn ja puen vaatetta takaisin päälle välttäen hikoilua, koska kosteus vain lisäisi kylmän tunnetta. Sormeni on vähän kohmeessa tätä kirjoittaessa koska ikkuna hohkaa kylmää tuosta näytön takaa näppäimistölle.

        3 vuotta sitten tämä tuntui vielä sietämättömälle ja olen tässä viimeiset 5 vuotta asunut.

        se on mentaalinen asenne se lämpötilojen tunteminen liian kylmänä tai kuumana.

        oma preferessini on mielummin kyseisellä vaatetuksella liian viileä, kuin että on niin kuuma, ettei enään ole edes mistä vähentää, jos ei nyt sitten ala ihoa ja lihas kudosta repimään päältään :D


    • Anonyymi

      Media on toitottanut eli aivopessyt, että makuuhuone pitää olla talvella kylmä ja muutenkin lämpötila matala. Syynä tietenkin vain ja ainostaan raha kuten kaikessa, on vaan puettu joksikin terveysjutuksi, kuka näitä valheita uskoo.

      • Anonyymi

        Näin on.


    • Anonyymi

      Muuten 24 on sairaan lämmintä 20c on pv lämpönä hyvä 18c yö lämpönä.

    • Anonyymi

      24 on niin kuuma ettei pysty nukkumaan

      • Itse pidän makuuhuoneen termostaatin pienemmällä kuin muissa huoneissa.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Itse pidän makuuhuoneen termostaatin pienemmällä kuin muissa huoneissa.

        Itse teen juuri päinvastoin, koska muissa huoneissa on vaatteet päällä. Lämpimässä on mukava nukkua ja helpompi nukahtaa, ainakin minun.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Itse pidän makuuhuoneen termostaatin pienemmällä kuin muissa huoneissa.

        Sitten kannattaa pitää myös ovi kiinni, muuten muut patterit yrittää lämmittää sen samaan lämpötilaan muiden huoneiden kanssa.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Itse pidän makuuhuoneen termostaatin pienemmällä kuin muissa huoneissa.

        Eihän sitä ota huomioon kuin henkilöt jotka haluaa lämpimämpää. Muilla on aina liian kuuma ja termostaatti pidetään täysillä ja sitten valitetaan ja haukutaan muita.


      • Anonyymi

        Kesällä kun kerrostalo lämpiää 28:aan, niin hiki lentää.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Itse pidän makuuhuoneen termostaatin pienemmällä kuin muissa huoneissa.

        Monta huonetta, pääsitpähän kehumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä kun kerrostalo lämpiää 28:aan, niin hiki lentää.

        Kerrostaloissa,jos pitkään hellettä tulee hiessä hengitysongelmia,nesteytys ei toimi ju otuaan hiki kastelee ja nivelrikot ja tulehdukset pahentaa oloa lanssi kuskaa viileään ja tippaa suoneen,kun voimatkin ehtyy.Turvotukset lämmittää viileessä alkaa ottaa nesteet ja virkistyy.


    • Anonyymi

      Jos on kylmä niin osta töpseliin liitettävä lämmitin? Ihme tyhjästä parkumista taas...mikä teitä vaivaa?

      • Sama veivaaminen näkyy myös muissa lämpöasioissa, kehitetään yhä toimivampia sekoitushanoja, ja taloyhtiöt samanaikaisesti pakottavat huoltofirmat säätämään ne niin, että niiden kautta kulkisi mahdollisimman vähän vettä. Vesi kun maksaa, varsinkin lämmin.

        Tunkkaantunutta ilmaa ei enää lasketa ulos, vaan se kierrätetään viruksineen päivineen. Lämpöä säästyy, mutta virukset, jopa bakteeritkin, voivat hyvin ja sairastuttavat muitakin.

        Talot rakennetaan tahallaan tiiviiksi kuin pullo. Sisäilmaa pilataan silläkin lisää, mutta taas lämpöä säästyy.

        Kapasiteettia luodaan koko ajan lisää, mutta sitä saa käyttää entistä vähemmän. 🌹👀


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Sama veivaaminen näkyy myös muissa lämpöasioissa, kehitetään yhä toimivampia sekoitushanoja, ja taloyhtiöt samanaikaisesti pakottavat huoltofirmat säätämään ne niin, että niiden kautta kulkisi mahdollisimman vähän vettä. Vesi kun maksaa, varsinkin lämmin.

        Tunkkaantunutta ilmaa ei enää lasketa ulos, vaan se kierrätetään viruksineen päivineen. Lämpöä säästyy, mutta virukset, jopa bakteeritkin, voivat hyvin ja sairastuttavat muitakin.

        Talot rakennetaan tahallaan tiiviiksi kuin pullo. Sisäilmaa pilataan silläkin lisää, mutta taas lämpöä säästyy.

        Kapasiteettia luodaan koko ajan lisää, mutta sitä saa käyttää entistä vähemmän. 🌹👀

        Juuri näin tehdään.


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Sama veivaaminen näkyy myös muissa lämpöasioissa, kehitetään yhä toimivampia sekoitushanoja, ja taloyhtiöt samanaikaisesti pakottavat huoltofirmat säätämään ne niin, että niiden kautta kulkisi mahdollisimman vähän vettä. Vesi kun maksaa, varsinkin lämmin.

        Tunkkaantunutta ilmaa ei enää lasketa ulos, vaan se kierrätetään viruksineen päivineen. Lämpöä säästyy, mutta virukset, jopa bakteeritkin, voivat hyvin ja sairastuttavat muitakin.

        Talot rakennetaan tahallaan tiiviiksi kuin pullo. Sisäilmaa pilataan silläkin lisää, mutta taas lämpöä säästyy.

        Kapasiteettia luodaan koko ajan lisää, mutta sitä saa käyttää entistä vähemmän. 🌹👀

        Uusi suihkusuutin tuhlaa vettä, kun pesu kestää kauan pitkällä tukalla, eikä suuttimesta saa kunnolla vettä. Vanha oli parempi. Nyt on kuin yrittäisi peseytyä tihkusateella. Ja se vielä tihuttaa koko ajan silmään, kun vähän tukkeutuu. Eikä pysy pitimessä, pyörii siinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uusi suihkusuutin tuhlaa vettä, kun pesu kestää kauan pitkällä tukalla, eikä suuttimesta saa kunnolla vettä. Vanha oli parempi. Nyt on kuin yrittäisi peseytyä tihkusateella. Ja se vielä tihuttaa koko ajan silmään, kun vähän tukkeutuu. Eikä pysy pitimessä, pyörii siinä.

        Meillekin on tulossa, kunhan kerkeävät. Olen arvellut juuri näin käyvän. 🌹👀


    • Anonyymi

      Pullamössösukupolvi palelee kun kesällä menee pilveen.
      Suomessa kuuluu pitää talvella vaatteita päällä.

      • Anonyymi

        Suomessa nimenomaan sisällä talvella ei kuulu pitää vaatteita päällä. Etelässä on kylmä, yksinkertaiset ikkunat ja eristämättömät seinät, siellä kuuluu talvivaatteet sisällekin.


      • Anonyymi

        Terasseilla on sähkölämmitys. Pitäisi saada keskustana yleisesti, että pärjää, tommonen 24c.


    • Jos haluaa olla kotonaan alasti (mikä toki voi olla mukavaa) tuollainen +24 astetta on sopiva. Jos sisälämpötila on +22 on hyvä pitää edes jotain päällä - riippuu tietenkin ihmisestä.

      Miten sisälämpötilan alentaminen muka lisää vetoisuutta?

      • Anonyymi

        Ja miten flunssa voi ihmiseen tulla sisälämpötilaa alentamalla, kuten aloittaja viittasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miten flunssa voi ihmiseen tulla sisälämpötilaa alentamalla, kuten aloittaja viittasi.

        Menkää parvekkeelle nukkumaan kun niin sitä kylmää rakastatte.
        "Ja miten se flunssa voi siellä tulla?".
        😂❄️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menkää parvekkeelle nukkumaan kun niin sitä kylmää rakastatte.
        "Ja miten se flunssa voi siellä tulla?".
        😂❄️

        Ei ole parveketta. Iso terassi kyllä löytyy. Mutta nukun mieluiten suht viileässä (17-18 astetta) makkarissa.


      • Anonyymi

        Ihmiset on alasti vain rannalla auringossa, vuoteessa ja suihkussa. Sopiva lämpötila sille on 30c karkeasti. Vuoteessa peiton alla ei virtaa ilma, jolloin pärjää paremmin, ja ruumiinlämpö lämmittää. Pitkät housut lähtee jalasta tossa 28c alkaen, niin sisällä kuin ulkona. Nilkat paljaaksi/sukat pois sitä ennen, tai voi olla kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menkää parvekkeelle nukkumaan kun niin sitä kylmää rakastatte.
        "Ja miten se flunssa voi siellä tulla?".
        😂❄️

        Kohtuus kaikessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menkää parvekkeelle nukkumaan kun niin sitä kylmää rakastatte.
        "Ja miten se flunssa voi siellä tulla?".
        😂❄️

        Koronaflunssa yllättää taas pitkästä aikaa , nyt on kiireesti sännättävä piikille ja sitten maski turvallisesti naamalle

        😆😆😆😆😇😂😂😂😂😂😂


    • Anonyymi

      22? Itselläni on talvisin maksimissaan 19-20, yleensä 16-17. Pukeutumiskysymys,

      • Anonyymi

        Monia meitä 70-80-vuotiaita huvittaa tuo sisälämpötiloista mariseminen. Säät ja vuodenajat ovat asioita joita on vaikea hallita. Sen sijaan olosuhteisiin sopiva pukeutuminen on nykyään todella helppoa, jos vertaa sitä esim. 1950-luvun aikoihin, jolloin nykyaikaisia tekstiilityyppejä ja lämpökuituja ei olluttdes tiedossa. 60-70-luvuilla alkoi outo ja ihmeellinen ajanjakso, jolloin ryssiltä vaihtokaupoista saatu öljy oli lähes ilmaista, ja omakotitaloihin ei laitettu edes kunnollisia lämpöeristeitä, koska se ei ollut kannattavaa. Niitä punatiilellä vuorattuja 120 neliöisiä homeisia "aravataloja" on saatavana aika halvalla.
        Nyt pitäisi nuorempienkin tajuta missä ollaan menossa. Eli pitääkö lämmittää ilmaa, joka joudutaan pumppaamaan lämmityksen jälkeen pihalle.
        Vai olisiko järkevämpää lämmittää sopivasti ja säästää, jolloin rahaa jäisi muuhun? Kuten ulkoiluasusteisiin ja ulkoharrastuvälineisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monia meitä 70-80-vuotiaita huvittaa tuo sisälämpötiloista mariseminen. Säät ja vuodenajat ovat asioita joita on vaikea hallita. Sen sijaan olosuhteisiin sopiva pukeutuminen on nykyään todella helppoa, jos vertaa sitä esim. 1950-luvun aikoihin, jolloin nykyaikaisia tekstiilityyppejä ja lämpökuituja ei olluttdes tiedossa. 60-70-luvuilla alkoi outo ja ihmeellinen ajanjakso, jolloin ryssiltä vaihtokaupoista saatu öljy oli lähes ilmaista, ja omakotitaloihin ei laitettu edes kunnollisia lämpöeristeitä, koska se ei ollut kannattavaa. Niitä punatiilellä vuorattuja 120 neliöisiä homeisia "aravataloja" on saatavana aika halvalla.
        Nyt pitäisi nuorempienkin tajuta missä ollaan menossa. Eli pitääkö lämmittää ilmaa, joka joudutaan pumppaamaan lämmityksen jälkeen pihalle.
        Vai olisiko järkevämpää lämmittää sopivasti ja säästää, jolloin rahaa jäisi muuhun? Kuten ulkoiluasusteisiin ja ulkoharrastuvälineisiin?

        Nii siinähän se ongelma juuri on että ilmaa lämmitetään eikä jtn materiaalia joka varaa lämpöä. Tiili on hyvä osana tälläistä rakennetta juuri siksi että se varaa lämpöä. TeksTIILI asiat on sit ihan erikseen. Pakko mennä sotkemaan nämäkin...

        Rahaa pitää olla paljon jos sillä meinas kämppää lämmänä pitää ja tuskin paljoa ees vaatetta tarvii ku lämmittäessä tulee nii hiki ja on niin kova homma.


    • Anonyymi

      kaikkilla kerma persees

      • Anonyymi

        Siksi niille tulee kuuma.


    • Anonyymi

      Tämän kaupungin vuokrakasarmit kylmee yöksi . Kuvittelevat ettei ihmiset huomaa !

      • Anonyymi

        Ulkomailla voi olla noin, että lämmitys riippuu kuukaudesta, asuinalueesta, kellonajasta. Jos on päivätöissä, niin se voi passata, että vain ammulla (ehkei) ja illalla on lämmintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomailla voi olla noin, että lämmitys riippuu kuukaudesta, asuinalueesta, kellonajasta. Jos on päivätöissä, niin se voi passata, että vain ammulla (ehkei) ja illalla on lämmintä.

        Kylpyamme ja käsienpesuallas täyteen kuumaa vettä ja paskahuusin ovea säätäen huoneistoon valuu subtrooppista lämmintä ilmaa suloisesti.


    • Anonyymi

      Kyllä minun asunnossa on yli +24 astetta ja ylikin jos vain haluan, minulla on pattereissa sellaiset termostaatit josta saa lämpöä säädellä.

      • Anonyymi

        Miten se on mahdollista, yleensä ne on jumitettu taloyhtiön puolesta määrättyyn asentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se on mahdollista, yleensä ne on jumitettu taloyhtiön puolesta määrättyyn asentoon.

        Se säädetään pannuhuoneesta tai sieltä vain jako vaikka ottaa koko termostaatin pois ei vaikutusta. tosin suurin osa kerros taloissa ei ole.


    • Anonyymi

      Rakenteet mätänevät, jos rakennusta pidetään liian viileänä.

      Parempi on säätää lämmitystä vuorokauden mukaan, eli päivällä pitää sen 24 astetta ja antaa yöksi jäähtyä vaikka 20 asteeseen.

      Tuohan tapahtuu puulämmitteisessä rakennuksessa usein luonnostaankin, kun illalla laitetaan pellit kiinni ja aamulla aletaan puuhellalla keittämään aamupuuroa.

      • Anonyymi

        Kerrankin joku puhuu asiaa!


      • Anonyymi

        Mätänemisen aiheuttaa kosteus.
        Noudatetaan talopuoskari Panu Kailan "hengittävyysoppeja".
        Päästetään huoneilman kosteus seinän sisään


      • Anonyymi

        Liian viileänä rakenteille on yleensä noin 5-10 celcius astetta Suomen oloissa. Tuskin näin kylmänä kukaan pitää torppaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian viileänä rakenteille on yleensä noin 5-10 celcius astetta Suomen oloissa. Tuskin näin kylmänä kukaan pitää torppaansa.

        Mille rakenteille 5-10c on liian viileää? Homevaroitus tulee jo alle 20c:ssä. Kylppärissä tarvitaan hyvät eristykset tai lattialämmitys, johon ei muuten riitä 25c huonelämpötilakaan.


    • Anonyymi

      Noin 19 asteessa omakotitalossa viihtyy, ja pitää lämmityskulut kohtuullisina. Unet ovat makoisammat hieman viileässä.
      Vierailut kerrostalossa eivät ole miellyttäviä, juuri liiallisen lämpötilan vuoksi, joka tuntuu erityisesti öisin.

      • Anonyymi

        19c on aivan liian kylmä stadilaiselle, joka tarvii keskimäärin 21 tai 22c. Yöunet 19c olisivat traagiset, kun uni maistuu parhaiten lämpimänä, kun keho käy kylmänä.


    • Anonyymi

      Kerran vuokralla asuessani pani vuokranantaja lämmöt poikki keväällä ajoissa särki lämmönvaihtimen ettei lämpöä tule liikaa taloon

    • Anonyymi

      Osana vihreää vilun siirtymää

      • Anonyymi

        Se on asian päätotuus ja siihen mukaan tulee sitten landet ja vuokranantajat, vaikkei lisälämpö juuri mitään maksakaan. 24c maksimilämpö ja sitä voi säädellä alemmas termostaatista on tulevaisuutta, kunhan tullaan järkiin ja päästään energiakriisistä, vaikkei Suomessa enää olekaan mitään kriisiä - vain törkeää rahastusta perustarpeista.


    • Anonyymi

      Onneksi on varaa omistaa ja asua omakotitalossa, jossa itse saa säätää asuintilojensa lämmön huonekohtaisesti. Oleskelutiloissa on 22, makuuhuoneessa 18 kylpyhuoneessa 26 ja sauna lämmitetään 90, kellarissa 8 ja autotallissa 12 .
      Kun itse maksaa oman sähkönkulutuksensa, ei tarvitse syyttää muita.
      Meitä omakotitalojen omistajia on paljon, joten saamme itse päättää millaista lämmitysjärjestelmää käytämme.
      Jos on kylmä voi pukea vaatteitakin enemmän päälleen jos sattuu omistamaan useamman vaatekerran.

      • Anonyymi

        Kyllä minun kaukolämmitetyssä kerrostaloasunnossa on nytkin 24 astetta tässä olohuoneessa ja saunassa näyttää olevan 26 astetta. Ja parvekkeella –2 asetetta.


      • Anonyymi

        Toisen tiedon mukaan omakotitaloja Suomessa on 1,1 miljoonaa.
        Viime viikolla oli jossain määrä 1,2 miljoonaa.

        (Tarkoittaa mm. hurjaa ympäristövihamielisyyttä ja rahastusta "sekajätteillä"
        Jätteet voisi lajitella ja viedä Sortti-asemille, mutta sekäjätelaskutus jatkuu.
        Lajittelu näin hiipuu ja sekajätteenä tuhotaan paljon kierätysraaka-ainetta.)


    • Anonyymi

      Asuntokohtaista lämpöä on mahdotonta säätää samaksi kerrostalossa.

      • Anonyymi

        Varsinkin, kun kerrostalossa ei saa asukas itse säätää lämpötilaa, paitsi tietenkin pienemmälle.

        Se tarkoittaa sitä että yläkerrassa olevat saavat sen 24 astetta, ja laittavat patteria pienemmälle, mikä käynnistää sen että alakerroksista alkaa lämmin ilma karata ylöspäin ja ilma menee täysin harakoille ja pitää lämmityskustannuksia korkeina kaikille kun käytännössä alakerrokset lämmittävät ilmaa jotta ihmiset pärjäisivät.

        Tuosta syntyy ns. savupiippuefekti, jossa korvausilmaa otetaan lämmitettäväksi kylmästä porraskäytävästä, eikä suinkaan ilmanvaihtoon.

        Jotta ilmankierto toimisi, pitäisi kerrostaloissa yläkerrosten patterit olla sellaisia joita ei saa säätää. Tuolloin lämmin ilma pysyisi ylhäällä j alkaisi pikkuhiljaa talven aikana lämmittämään myös alakerroksia. Silloin ilman vaihto toimisi normaalisti, eli ihmiset saisivat raikasta hengitysilmaa, mutta varsinaisesti lämmitettyä ilmaa ei karkaisi ulos niin paljon kuin nykyään.

        Tuolloin myös kesällä, jäähdytetty ilma pysyisi asunnoissa pidempään, eikä kuumaa ilmaa tulvisi esimerkiksi avoimisista lasitetuista parvekkeista asuntoon.

        Meidän kerrostalossa on yläkerroksissa noin 24,2 astetta. Sen sijaan alakerroksissa on 22,8 astetta. Tuollainen lämpötila on niin vähäinen että ihminen joka ei pue talvivaatteita päälle, alkaa menettämään ydinlämpöään, eli keho alkaa jäähtymään. Tuosta on valitettu jatkuvasti, mutta asialle ei tehdä mitään koska ilmastointi on säädetty. Toki on säädetty, sillä ilmanvaihto toimii. Mutta ongelmana on juuri se savupiippuefekti joka lähtee käyntiin sillä että yläkerrassa laitetaan lämpöä pienemmälle, jolloin alakerran patterit alkavat epätoivoisesti "lämmittämään" alahuoneistoista ylöspäin karkaavaa ilmaa.


      • Anonyymi

        Mikä siinä on mahdotonta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin, kun kerrostalossa ei saa asukas itse säätää lämpötilaa, paitsi tietenkin pienemmälle.

        Se tarkoittaa sitä että yläkerrassa olevat saavat sen 24 astetta, ja laittavat patteria pienemmälle, mikä käynnistää sen että alakerroksista alkaa lämmin ilma karata ylöspäin ja ilma menee täysin harakoille ja pitää lämmityskustannuksia korkeina kaikille kun käytännössä alakerrokset lämmittävät ilmaa jotta ihmiset pärjäisivät.

        Tuosta syntyy ns. savupiippuefekti, jossa korvausilmaa otetaan lämmitettäväksi kylmästä porraskäytävästä, eikä suinkaan ilmanvaihtoon.

        Jotta ilmankierto toimisi, pitäisi kerrostaloissa yläkerrosten patterit olla sellaisia joita ei saa säätää. Tuolloin lämmin ilma pysyisi ylhäällä j alkaisi pikkuhiljaa talven aikana lämmittämään myös alakerroksia. Silloin ilman vaihto toimisi normaalisti, eli ihmiset saisivat raikasta hengitysilmaa, mutta varsinaisesti lämmitettyä ilmaa ei karkaisi ulos niin paljon kuin nykyään.

        Tuolloin myös kesällä, jäähdytetty ilma pysyisi asunnoissa pidempään, eikä kuumaa ilmaa tulvisi esimerkiksi avoimisista lasitetuista parvekkeista asuntoon.

        Meidän kerrostalossa on yläkerroksissa noin 24,2 astetta. Sen sijaan alakerroksissa on 22,8 astetta. Tuollainen lämpötila on niin vähäinen että ihminen joka ei pue talvivaatteita päälle, alkaa menettämään ydinlämpöään, eli keho alkaa jäähtymään. Tuosta on valitettu jatkuvasti, mutta asialle ei tehdä mitään koska ilmastointi on säädetty. Toki on säädetty, sillä ilmanvaihto toimii. Mutta ongelmana on juuri se savupiippuefekti joka lähtee käyntiin sillä että yläkerrassa laitetaan lämpöä pienemmälle, jolloin alakerran patterit alkavat epätoivoisesti "lämmittämään" alahuoneistoista ylöspäin karkaavaa ilmaa.

        Kylmintä voi olla ylin, alin ja ulkoseinä. Lämmönkierrot muutoin ovat epätieteellisiä ajatuksia, jotka täytyy arvailujen sijaa tutkia, kuten ilman virtauksetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin, kun kerrostalossa ei saa asukas itse säätää lämpötilaa, paitsi tietenkin pienemmälle.

        Se tarkoittaa sitä että yläkerrassa olevat saavat sen 24 astetta, ja laittavat patteria pienemmälle, mikä käynnistää sen että alakerroksista alkaa lämmin ilma karata ylöspäin ja ilma menee täysin harakoille ja pitää lämmityskustannuksia korkeina kaikille kun käytännössä alakerrokset lämmittävät ilmaa jotta ihmiset pärjäisivät.

        Tuosta syntyy ns. savupiippuefekti, jossa korvausilmaa otetaan lämmitettäväksi kylmästä porraskäytävästä, eikä suinkaan ilmanvaihtoon.

        Jotta ilmankierto toimisi, pitäisi kerrostaloissa yläkerrosten patterit olla sellaisia joita ei saa säätää. Tuolloin lämmin ilma pysyisi ylhäällä j alkaisi pikkuhiljaa talven aikana lämmittämään myös alakerroksia. Silloin ilman vaihto toimisi normaalisti, eli ihmiset saisivat raikasta hengitysilmaa, mutta varsinaisesti lämmitettyä ilmaa ei karkaisi ulos niin paljon kuin nykyään.

        Tuolloin myös kesällä, jäähdytetty ilma pysyisi asunnoissa pidempään, eikä kuumaa ilmaa tulvisi esimerkiksi avoimisista lasitetuista parvekkeista asuntoon.

        Meidän kerrostalossa on yläkerroksissa noin 24,2 astetta. Sen sijaan alakerroksissa on 22,8 astetta. Tuollainen lämpötila on niin vähäinen että ihminen joka ei pue talvivaatteita päälle, alkaa menettämään ydinlämpöään, eli keho alkaa jäähtymään. Tuosta on valitettu jatkuvasti, mutta asialle ei tehdä mitään koska ilmastointi on säädetty. Toki on säädetty, sillä ilmanvaihto toimii. Mutta ongelmana on juuri se savupiippuefekti joka lähtee käyntiin sillä että yläkerrassa laitetaan lämpöä pienemmälle, jolloin alakerran patterit alkavat epätoivoisesti "lämmittämään" alahuoneistoista ylöspäin karkaavaa ilmaa.

        Toimiiko se savupiippuefekti myös pilvenpiirtäjissä, alhaalla 15 ylimmässä 100 kerrosta ylempänä 35.


    • Anonyymi

      Meillä työpaikalla pyrkii olemaan liian lämmintä, työstökeskukset kun lämmittävät hallia vähän liikaa, tahtoo lämpötila nousemaan hyvinkin +30 asteeseen.

    • Anonyymi

      Pizzeriassa lämpömittari +35-50 välillä uuni vieressä

      • Anonyymi

        Viherpizzerioissa on vain 34-49c.


    • Anonyymi

      Terveellinen ja hyvä lämpötila on +22 astetta.
      Talvella pitää laittaa ikkunoissa olevat ilmastointilaitteet talviasentoon, muuten asunnossa on kylmää ja vetoista.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko raitisilmaventtiiliä? Ja tarkoitatko kiinni? :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko raitisilmaventtiiliä? Ja tarkoitatko kiinni? :D

        Jos en laittaisi kiinni raitisilmaventtiiliä niin jäätyisin talvella.


      • Anonyymi

        Juuri niin teenkin, mutten ole enää pidemmällä istuen testaillut. 22c ei riitä kolmannekselle ihmisistä ilman lisävaatetusta - joka ei ole mielekästä kun noin ilmaiseksi saisi keskuslämmityksellä asteen lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin teenkin, mutten ole enää pidemmällä istuen testaillut. 22c ei riitä kolmannekselle ihmisistä ilman lisävaatetusta - joka ei ole mielekästä kun noin ilmaiseksi saisi keskuslämmityksellä asteen lisää.

        Ilmaiseksi ja ilmaiseksi. Siinä on se taikasana joka mädättää koko kaupunki yhteisön. Kuvitellaan, että yhteiskunta ilmaiseksi tarjoaa meille lämpimät asunnot. Toisaalla on sanottu että 1 asteen tiputtaminen toisi 5 % säästön lämmityskuluissa, mutta 1 asteen nostoko ei toisi lisäkuluja.
        On järjetöntä, että sisälämpötilaa pidetään yli 21°, uloskin on mukavampi mennä, kun on valmiiksi pusero päällä, ei muuta kuin takki niskaan. Nykyisin ihmiset ja varsinkin lapset viettää liikaa aikaa sisätiloissa ja vanhemmat totuttaa lapset t-paitalämpötiloihin -25°pakkasessakin.


    • Anonyymi

      Mulla on huoneenlämpö noin 15 astetta ja hyvin tarkenee. Olen tuskissani jos lämpötila olisi yli 20.

      • Anonyymi

        Joko sinun mittari on täyttä paskaa tai sitten puhut täyttä paskaa. Jos oleilisit oikeasti 15 asteessa kaiket päivät, sinun kehon ydinlämpötila olisi laskenut jo pahasti hypotermian puolelle. 15 asteessa joudut jatkuvasti kuluttamaan energiaa liikkumalla siihen että ääriosasi pysyisivät tarpeeksi lämpimänä. Ääriosilla tarkoitan nenänpäätä, sormia, varpaita jne. Et pystyisi esimerkiksi katsomaan televisiota tai oleilemaan tietokoneella tuollaisessa lämpötilassa.

        24 astetta on sellainen lämpötila jossa kehon ääriosat eivät menetä lämpöään vaan kehon normaali energianpoltto pystyy pitämään ne terveinä.

        Käy ostamassa kunnon lämpömittari ja tarkasta kuinka paljon tuo edellinen mittarisi valehtelee sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko sinun mittari on täyttä paskaa tai sitten puhut täyttä paskaa. Jos oleilisit oikeasti 15 asteessa kaiket päivät, sinun kehon ydinlämpötila olisi laskenut jo pahasti hypotermian puolelle. 15 asteessa joudut jatkuvasti kuluttamaan energiaa liikkumalla siihen että ääriosasi pysyisivät tarpeeksi lämpimänä. Ääriosilla tarkoitan nenänpäätä, sormia, varpaita jne. Et pystyisi esimerkiksi katsomaan televisiota tai oleilemaan tietokoneella tuollaisessa lämpötilassa.

        24 astetta on sellainen lämpötila jossa kehon ääriosat eivät menetä lämpöään vaan kehon normaali energianpoltto pystyy pitämään ne terveinä.

        Käy ostamassa kunnon lämpömittari ja tarkasta kuinka paljon tuo edellinen mittarisi valehtelee sinulle.

        Tänään tarkistin että 17 astetta on lämpötila. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki koko yön. Siinä mukavasti viileä happipitoinen ilma hyväilee naamaa. En tykkää lämpimästä huoneesta. Jos on vaikkapa 20, nukun ilman peittoa. Näin se vaan on vaikket uskoisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään tarkistin että 17 astetta on lämpötila. Olen pitänyt talvellakin ikkunaa auki koko yön. Siinä mukavasti viileä happipitoinen ilma hyväilee naamaa. En tykkää lämpimästä huoneesta. Jos on vaikkapa 20, nukun ilman peittoa. Näin se vaan on vaikket uskoisi.

        Otan esimerkin. Syksyllä menin Powerparkkiin yhdeksi yöksi. Mulle oli varattu sellainen vankkurimajoitus joita siellä on muutama. Kun menin kämppään eka kertaa, huomasin että ilmalämpöpumpun lämpötila oli säädetty 20 asteeseen. Hitto, ei sellaisessa voi meikäläinen nukkua. Säädin lämmöt johonkin kuuteentoista eli pumppu puhalsi suorastaan kylmää ilmaa huoneeseen. Hyvä oli nukkua niiden paksujen peitteiden alla. Ihanan viileää oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan esimerkin. Syksyllä menin Powerparkkiin yhdeksi yöksi. Mulle oli varattu sellainen vankkurimajoitus joita siellä on muutama. Kun menin kämppään eka kertaa, huomasin että ilmalämpöpumpun lämpötila oli säädetty 20 asteeseen. Hitto, ei sellaisessa voi meikäläinen nukkua. Säädin lämmöt johonkin kuuteentoista eli pumppu puhalsi suorastaan kylmää ilmaa huoneeseen. Hyvä oli nukkua niiden paksujen peitteiden alla. Ihanan viileää oli.

        En voisi kuvitella että asuisin jossain kerrostalossa. Ne ovat hirveitä pätsejä kesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan esimerkin. Syksyllä menin Powerparkkiin yhdeksi yöksi. Mulle oli varattu sellainen vankkurimajoitus joita siellä on muutama. Kun menin kämppään eka kertaa, huomasin että ilmalämpöpumpun lämpötila oli säädetty 20 asteeseen. Hitto, ei sellaisessa voi meikäläinen nukkua. Säädin lämmöt johonkin kuuteentoista eli pumppu puhalsi suorastaan kylmää ilmaa huoneeseen. Hyvä oli nukkua niiden paksujen peitteiden alla. Ihanan viileää oli.

        Kun olin nuori joskus neljäkymmentä vuotta sitten, nukuin aitassa pitkään syksyyn. Ulkona saattoi olla pakkasta ja nenä huurussa vaan nukuin siellä.

        Aittarakennus kuten arvaattekin, on kuin harakan pesä, täynnä rakoja. Siellä pystyi nukkumaan ihan hyvin mutta toki peitteitä oli oltava tuplasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olin nuori joskus neljäkymmentä vuotta sitten, nukuin aitassa pitkään syksyyn. Ulkona saattoi olla pakkasta ja nenä huurussa vaan nukuin siellä.

        Aittarakennus kuten arvaattekin, on kuin harakan pesä, täynnä rakoja. Siellä pystyi nukkumaan ihan hyvin mutta toki peitteitä oli oltava tuplasti.

        Eno vitsaili kun kuuli että minua ei meinaa saada sisälle nukkumaan syksyllä, että pitääkö hänen tuoda kylmäkone nurkanpäähän että tulisin sisälle nukkumaan. Hän oli alan asentaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eno vitsaili kun kuuli että minua ei meinaa saada sisälle nukkumaan syksyllä, että pitääkö hänen tuoda kylmäkone nurkanpäähän että tulisin sisälle nukkumaan. Hän oli alan asentaja.

        Tällä hetkellä makuuhuoneen lämpötila on noin 15.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä makuuhuoneen lämpötila on noin 15.

        Myönnän että hieman paleltaa ilman mitään peitteitä, mutta peitteen kanssa on oikein mukavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko sinun mittari on täyttä paskaa tai sitten puhut täyttä paskaa. Jos oleilisit oikeasti 15 asteessa kaiket päivät, sinun kehon ydinlämpötila olisi laskenut jo pahasti hypotermian puolelle. 15 asteessa joudut jatkuvasti kuluttamaan energiaa liikkumalla siihen että ääriosasi pysyisivät tarpeeksi lämpimänä. Ääriosilla tarkoitan nenänpäätä, sormia, varpaita jne. Et pystyisi esimerkiksi katsomaan televisiota tai oleilemaan tietokoneella tuollaisessa lämpötilassa.

        24 astetta on sellainen lämpötila jossa kehon ääriosat eivät menetä lämpöään vaan kehon normaali energianpoltto pystyy pitämään ne terveinä.

        Käy ostamassa kunnon lämpömittari ja tarkasta kuinka paljon tuo edellinen mittarisi valehtelee sinulle.

        24c voi olla paras terveelle liikkumattomalle ihmiselle. Itse olen useimmiten vähän kuuma kun teen aivotyötä ja 23c on mulle silloin sopivin, vaikkei 24c ole mulle epämukava. Kun taas 22c on jo kyseenalainen, riippuen päivästä ja ilmavirtauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän että hieman paleltaa ilman mitään peitteitä, mutta peitteen kanssa on oikein mukavaa.

        Monen mielestä 13 on sopiva lämpötila, siitähän on vain 7 astetta 20 asteeseen.
        Ja siis keittiön puolella.


      • Anonyymi

        +5 astetta on sopiva asuntoon, makkasissa voi olla +1. Villapaitoja 4-5 kpl päällekkäin ja nenä on auki.


    • Anonyymi

      Sopiva lämpötila on 19 C.

      • Anonyymi

        Norpat pärjää kylmemmässäkin mukavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norpat pärjää kylmemmässäkin mukavasti.

        Oriveden norppana allekirjoitan tuon.


    • Anonyymi

      Nyrkkisääntö on, että aste säästää 5 % lämmityskuluissa vuositasolla.

      • Anonyymi

        Anonyymi
        2023-11-16 13:02:36


        Jos ulkona on -22C ja sisällä +23C niin lämpötilaero, jota lämmityksellä kompensoidaan on 50 astetta.

        Yhden (1) asteen lämpötilan pudotus edustaa lämmityskaudella noin 12/50 osaa eli kahta prosenttia (2%) energian tarpeesta.

        Lämpöenergian tarve näyttäisi menevän aika lailla lineaarisesti lämpötilaeron mukaan sähköpattereiden valintaoppaan laskurin perusteella. Siihen löytyy jopa paikkakuntakohtainen "astelukutaulukko" avittamaan sähköpatterien valintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        2023-11-16 13:02:36


        Jos ulkona on -22C ja sisällä 23C niin lämpötilaero, jota lämmityksellä kompensoidaan on 50 astetta.

        Yhden (1) asteen lämpötilan pudotus edustaa lämmityskaudella noin 12/50 osaa eli kahta prosenttia (2%) energian tarpeesta.

        Lämpöenergian tarve näyttäisi menevän aika lailla lineaarisesti lämpötilaeron mukaan sähköpattereiden valintaoppaan laskurin perusteella. Siihen löytyy jopa paikkakuntakohtainen "astelukutaulukko" avittamaan sähköpatterien valintaa.

        TYPO

        "Yhden (1) asteen lämpötilan pudotus edustaa lämmityskaudella noin 2/50 osaa eli neljää prosenttia (2%) energian tarpeesta."

        - Pointti on se, ettei kyseistä 50C lämpötilaeroa ole kuin muuutamina päivinä vuodessa etelä-Suomessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TYPO

        "Yhden (1) asteen lämpötilan pudotus edustaa lämmityskaudella noin 2/50 osaa eli neljää prosenttia (2%) energian tarpeesta."

        - Pointti on se, ettei kyseistä 50C lämpötilaeroa ole kuin muuutamina päivinä vuodessa etelä-Suomessa

        *idun-*iddu, keran vielä#¤%&

        1/50 osa on 2 prosenttia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        2023-11-16 13:02:36


        Jos ulkona on -22C ja sisällä 23C niin lämpötilaero, jota lämmityksellä kompensoidaan on 50 astetta.

        Yhden (1) asteen lämpötilan pudotus edustaa lämmityskaudella noin 12/50 osaa eli kahta prosenttia (2%) energian tarpeesta.

        Lämpöenergian tarve näyttäisi menevän aika lailla lineaarisesti lämpötilaeron mukaan sähköpattereiden valintaoppaan laskurin perusteella. Siihen löytyy jopa paikkakuntakohtainen "astelukutaulukko" avittamaan sähköpatterien valintaa.

        Totesin tuossa, että vuositasolla 5 %. Huippupakkaspäivänä tietysti vähemmän.


      • Anonyymi

        Mitkä on lämmityksen kokonaiskustannukset per henkilö? Asia on tapetilla enimmäkseen Keski- ja Etelä-Euroopassa, joilla omakotitalo tai sen kaltainen ja suuremmat lämmityskustannukset mm. paskoista asunnoista johtuen.


    • Anonyymi

      Voihan sitä ostaa itelle lisälämmittimen. Muutamalla kympillä saa lämpöpuhaltimia jonka laittaa yöksi päälle jos paleltaa.

      Kerrostalojen ja rivareiden kaukolämpöverkossa on max. veden lämpötila jota korkeammalle ei pattereiden lämpö nouse vaikka termostatti olisi täysillä. Ja mitä kauempana huoneisto sijaitsee lämpökeskuksesta sitä suurempi on putkiston lämpöhäviö.

      • Anonyymi

        Puhallin halvan sähkön aikaan maksoi sen tehon verran vuodessa, jos päällä 24/7. Halpa Lämpöpuhallin hajoaa nopeasti, jääden vain puhallus. Paikallislämmitys on edullisinta, esim kattoon asennettuna, ja sen voi asteen kahden tasolla laittaa pois päältä kun asunto itsekin on lämmennyt sen verran.


    • Anonyymi

      Nyt + 21,6 c kämpässä on vesikiertoinen lattialämmitys.
      Samoin kaikissa yhtiön asunnoissa.
      Itse ei pääse mitään säätöjä tekemään.

      Joissakin oli +18c huoltomies tilattu tarkistamaan virtaukset.
      Mitens siellä lömmönjakohuoneen laitteistot on säädetty.

      Periaatteessa kaikkiin huoneistoihin pitäisi saada samat lämpötilat.
      Jos on verkoston tasapainoitus perseellään,
      niin lämmöt voi olla mitä sattuu eri kerroksien asunoissa.

      Öiseen aikaan lämpötila asunnoissa voi tippua +1c <--> + 2c
      Lämmönsiirtimessä kytkeytyy ns yöpudotus päälle.
      Aamulla alkaa sitten nostamaan lömpötilaa.

      • Anonyymi

        Lämpöä voi laskea illalla, kun kämppä lämmennyt, ja viimeistään ammuyöstä laittaa lisää lämpöä. Lattialämmitys toimii suuremmalla viiveellä. Asuin sellaisessa kerran ja oli hyödytön säädinkin, kun aina oli 25c, ja kesällä toki kuumempi, aurongosta johtuen, mutta oli toki ilmavirtaus niin sisään kuin ulos, että tuntui viileämmältä - jonka haitta on suurempi lämpötilan tarve, jos tuloilmaa talvella ei lämmitetä saamaten.


    • Anonyymi

      Kansa on tottunut vuosikymmenten mittaan liian hyvälle ja nyt on kova valitus kun saavutettuja etuja, kalliita sellaisia, karsitaan.

      Näihin kuuluu asuinhuoneistojen lämpötilojen laskeminen. Maksaa lämmittäminen nyt hiukan eri tavalla kuin 1980-luvulla.

      • Anonyymi

        1980-luvulla ei ollut valittamista; viherpöperöt ja snobit tulivat pilaamaan asioita vasta 2010 jälkeen, jolloin myös kovat lattiat tuli pehmeiden meluttomien lattioiden tilalle. Hyvä on parempi kuin vähemmän hyvä, mutta kehitys mennyt väärään suuntaan, mainituista syistä.


    • Anonyymi

      Minä laitan pahvilevyt lattioille ja matot niiden päälle, niin lämpöä voi pudottaa jopa 15 asteeseen ja pärjää avojaloin aivan hyvin.

      • Anonyymi

        Isä pani ikkunaan pahvisuojan, että edes jossakin lämmin ois.


    • Anonyymi

      Tervetuloa. On lottovoitto syntyä Suomeen! Täällä saat palella ja maksaa ruuasta ja polttoaineesta maltaita ja mansikoita.

      • Anonyymi

        Todellakin näin on onnelassa.


    • Anonyymi

      Hei aloittaja, +22 sisällä ei ole kylmää nähnytkään.Sitten kun hengitys höyryää sisällä niin sitten on kylmää.

    • Anonyymi

      Alle 24 asteen lämpötila tarkoittaa huoneen olevan varastotilaa.

      • Anonyymi

        Jaa.


    • Anonyymi

      Taloyhtiöissäkin on eroja lämmitysten suhteen.
      Jos on jokin vanhempi Sato vuokrakasarmi.
      Tai Lumo-Koijaamo,niin lämmöt voi olla mitä sattuu,
      kun vetää kaikista ovista ja ikkunoista.

      Asukas ei voi olla väärässä,kun isännöitsijä pistää lämpölukematiedot tiskiin,
      ne tosin ovat kesälämpötiloja,talvisin ei mittauksia suoriteta.

    • Anonyymi

      21 asetta on yleinen suositus. Se on sitä myös terveyden kannalta. Toimivassa järjestelmässä asukas voi termostaatilla valita noin 18 - 24 asteen väliltä. Aloittajan nuha johtuu liian lämpimän asunnon kuivuudesta tai muista syistä. Ehkä palelemisellekin löytyy sama syy.

      • Anonyymi

        Ilmavirran vaikutus? Seinien lämpötilan vaikutus?


      • Anonyymi

        Termostaatilla et voi Lumon taloissa tehdä mitään muuta kuin laskea lämpöä.


      • Anonyymi

        21c on ilmavirraton Motivan suositus viheraikana, joka riittää puolelle ihmisistä. Terveydelle paras? Se on vitsi, jolla viitataan asumismukavuuteen puolelle ihmisistä ja pyritään perustelemaan kylmää. Toimivaa järjestelmää ei ole vielä olemassa, ja se maksimi on 22c mitä saa, jos jotain on pakolla asetettu.


    • Anonyymi

      Lämmöt Alas ja Vuokrat Ylös!
      T. SekooMus

      • Anonyymi

        Te rikkaat vasemmistolaiset laittakaa vain ne lisälämppärit laulamaan. Varmaan jotain tukiaisiakin saattee niiden kustannuksiin.


      • Anonyymi

        Samaa pataa kuin kokoomuksen ajamat halpatyöt ja mamupolitiikka, jotka ovat yrityksien valheellisia vatimuksia, että saadaan halvempaa työvoimaa.


    • Anonyymi

      22 ei ole kylmä. 24 on liikaa sisälämpötilaksi. Ostakaa lämpölisäpatterit kaupasta jos viluttaa 22 asteessa. Ei muutako töpselliin ja lämmin tullee.

      • Anonyymi

        Ei köyhyyteen pakotetuilla ole rahaa, ostella mitään pattereita ja maksella lisää sähkölaskuja, kyllä se on vuokranantajien velvollisuus, pitää asunto kunnolla lämpimänä.


      • Anonyymi

        Kaikille minäminäminä inttäjille tiedoksi että asumisterveysasetuksessa on määritetty ilman virtausnopeuden mukainen vähimmäislämpötila.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545
        "Ilman virtausnopeus ei saa ylittää kaavion 1 vetokäyrän virtausnopeutta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei köyhyyteen pakotetuilla ole rahaa, ostella mitään pattereita ja maksella lisää sähkölaskuja, kyllä se on vuokranantajien velvollisuus, pitää asunto kunnolla lämpimänä.

        Varsinkin jos vuokraa hipoo tonnia.


      • Anonyymi

        Ja rahaa tulee, kun omalla painokoneella painaa.


      • Anonyymi

        Jos maksat plus sen haitan, ettei sen lämpö ole yhtä tasokasta kuin keskuslämmityksen,

        Samalla mittaa vaastaan sitten itsekin, että 22c on liian kylmäa. 23-24c on sopiva sisälämpötila. Pistäkää termostaatista vähemmän lämpöä; säästyneet rahat voitte osoittaa viherjärjestöille eikä tarvitse enää valittaa, että on liian kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja rahaa tulee, kun omalla painokoneella painaa.

        Marinin hallituksella oli käytössä oma painokone ja kaikki raha meni muttei riittänyt.


    • Anonyymi

      Tervetuloa Lumon vuokra luukkuun,22neliötä vuokra 710e kuussa.Tuloilma 19astetta,luulisin tohon hintaan saavan lämmityksen.Iskee AY mafian ahneus lämmityksenkin suhteen

      • Anonyymi

        Eikö olekin ankeaa olla kylmässä kopissa päivät ja varsinkin yöt. Pukeudu sen mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö olekin ankeaa olla kylmässä kopissa päivät ja varsinkin yöt. Pukeudu sen mukaisesti.

        Meillä on niin kylmä, että joutuu käymään suihkussakin vaatteet päällä. Naapuri käy taloyhtiön saunassakin vaatteet päällä, kun joku 70c ja sekin valittamalla 66c:stä. Itse en käy, kun samaan aikaa joku toinen jo pukkaa vieresessä pukuhuonessa ja suikussa eikä lukkoja ole.


    • Anonyymi

      Ahneutta kaiken ilmaiseksi saaneilla, ökyrikkailla perintö- ja verosuunnittelija-pörssirikollisilla, ja kovaa sellaista. Vuokralaisia ei enää osata arvostaa, eikä välitetään vakavasti sairaitten, vanhusten ja vammaisten voinnista, vain ahneus, ahneus, rahanhimo vie Teekutsuliikettä, äärioikeiston osake-vakuutuskuoririkollisia.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18018979/2000ekk-minimielakkeet-ennenaikaisen-laitos--ja-kotihoidon-tarpeen-poistaminen#comment-123191989

      Ylihinnoiteltuja, homeisia ja vetoisia vuokramurjuja, vartioidaan kuin suurtakin omaisuutta ja niiden asukkaita pahoinpidellään, kiusataan, kytätään, hankaloitetaan normaali elämää, kaikin mahdollisin tavoin. Erittäin raskasta vanhuksille, sairaille ja vammaisille.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17168811/elakelaiskoyhyys-on-koko-koyhyysongelman-ydinta--ikarasismia-nais-vammais-sairausvihaa

    • Anonyymi

      Vain sairaat vanhukset haluavat jotain+24 lämpöjä kämppiinsä ja se on sairasta ja epäterveellistä ja siksi ovat aina kipeinä. Sellaiset +21-22 on maksimi ja sopiva terve lämpötila asuntoon.

      • Anonyymi

        Vetoisuus vaikuttaa oleellisesti ihon lämpötilaan.
        Jos asut jossain ilmastoimattomassa pussissa +20-21 saattaa tuntua ihan ok. Mutta kun pienen asunnon poikki vetää korvausilma on kylmä. Tai jos asuntoon puhalletaan tuloilmaa tai jos tämä puhallettu tuloilma ei ole lämmintä, kuten monissa moderneissa "hybridi-lämmitetyissä" taloissa joissa on lämmitys on yhdistelmä seinäpatteria ja talteenotetulla lämmöllä esilämmitettyä ilmaa.


      • Anonyymi

        Vuokralla asuvilla vois olla +18 sopivin lämpötila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokralla asuvilla vois olla 18 sopivin lämpötila.

        Ja nostakaa vuokria lisää, eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokralla asuvilla vois olla 18 sopivin lämpötila.

        Menehän inhimillisyys kurssille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetoisuus vaikuttaa oleellisesti ihon lämpötilaan.
        Jos asut jossain ilmastoimattomassa pussissa 20-21 saattaa tuntua ihan ok. Mutta kun pienen asunnon poikki vetää korvausilma on kylmä. Tai jos asuntoon puhalletaan tuloilmaa tai jos tämä puhallettu tuloilma ei ole lämmintä, kuten monissa moderneissa "hybridi-lämmitetyissä" taloissa joissa on lämmitys on yhdistelmä seinäpatteria ja talteenotetulla lämmöllä esilämmitettyä ilmaa.

        Vetoisuus oli myytti; sen vaikutus on asteen verran; testaa itse. Variaatiota siihen tosin tulee , riippuen miten lämmin iho kullakin on, mutta sama storia silloinkin, ja ihon lämpötilaeroista johtuu juuri, miksi on eroa kylmän tunnussa. Ihmisten kainaloiden ruumiinlämpökin vaihtelee noin 26,3-27,2 välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokralla asuvilla vois olla 18 sopivin lämpötila.

        Vuokranantajalle sopivin on toki mahdollisimman alhainen, ja alle 21c on vaikea saada perusteluja, vaikka laki taitaakin sallia jopa 18c. Itsellän hänellä on mukavat 23c.


    • Anonyymi

      Kovaa väkivaltaahan se on, haavoittuvimpien ihmisten pahoinpitelyä. Vakavissa sairauksissa, pitäisi olla lämpötila tuo 24 vähintään ja asunnot muutenkin vedottomia, tiivistettyjä ja homeettomia, ym kunnossa, eivät ole.

      Muka "voittoa tavoittelemattomissa" yhdistyksissä, järjestöissä, kirkoissa, ym kiertävät vain veroja ahneuksissaan, mutta vuokrat ovat silti, huonokuntoisista home-vetoisuus-kylmistä luukuista, kaikkea muuta kuin voittoa tavoittelemattomia.

      • Anonyymi

        Sairaat on hoidettava sairaaloissa.


      • Anonyymi

        Kirkot ei taida harjoittaa kiskontaa.


    • Anonyymi

      Sääliksi käy sellaisia rikkaita perintö- ja verosuunnittelija-pörssirikollisia, jotka käyttävät elämänsä köyhimpien kiusaamiseen ja kyttäämiseen, eivätkä osaa edes matkustaa, tai tehdä mitään muutakaan järkevää, ilmaiseksi saaduilla varoilla.

    • Anonyymi

      Siihen tottuu.
      T. +16

      • Anonyymi

        Näin on käynyt; sisälämpötila 19 - 20 astetta.


      • Anonyymi

        Useammassa sukupolvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useammassa sukupolvessa.

        Aivan vain yhden elämän aikana.


    • Anonyymi

      Vai että ennen 24 astetta. No entäs sitä ennen, asunnot oli aina kylmiä, oli sitten maalla tai kaupungissa.
      Jos oli puita, pystyivät lämmittämään, mutta se olikin tukalan kuumaa hetken ja sitten taas jäähtyi. Äkkiä ne puut loppui jos koko ajan piti kuumana.
      Silloin lämmitettiin vain pari huonetta. Asuntoihin jätettiin tiloja, joissa ei pakkasilla käyty. Oleskelivat vaan lämpimissä tiloissa.
      Villavaatteet päällä, huopatossut jalassa.

      • Anonyymi

        Ja sitten vielä aamuisin oli juomavesiämpäri jäässä. Joten mukavaa oli laittaa tulta hellaan ja alkaa keittää aamupuuroaan kun sai sen jään pinnalta rikottua.


      • Anonyymi

        Ennen oli kerrostaloissa vähintään 24c, jos niin halusi.


    • Anonyymi

      Villasukat ovat oivallinen keksintö. Lisäksi liian lämmin huoneilma on tutkitusti terveydelle haitallista, muistaakseni +20 tai +21 on kaikken paras lämpötila.

      • Anonyymi

        Ei ole lämpö haitalista eihän Eläkeläiset muuten Etelään lähde talveksi.


      • Anonyymi

        Linkki tutkimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki tutkimukseen.

        Tutkimuksia siihen ei tarvita, mutta kyllä niitä löytyy. Etsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole lämpö haitalista eihän Eläkeläiset muuten Etelään lähde talveksi.

        Mummelista,joka peitto jalkojen ympäri ulkona penkillä yötä päivää kerrottiin eräässä lehdessäkin toimittaja otti selvää.


    • Anonyymi

      Sossu kyseli selvitystä halkojen määrästä ja eväsi maksusitoumuksen,silloin toimi noin ja ainut sossu oli kunta.

      Tuumasin, ei sit ja kaivoin 100 vuotiaan omakotitalon kellarista sen helletuulettimen.
      Sen suuntasin Tammikuun alusta kohti sähköpatteria ja sammutin aina kun ylitti 32 astetta.
      Helmikuussa löin sossulle käteen Tammikuun mittavan sähkölaskun. Lievä kauhistus nousi sossun silmiin.
      Tuumasin ettei epäämäsi ja nyt lupaamasi maksusitoumus halkoihin kerkee vaikuttaa helmikuun laskuun.

      Halot on sen jälkeen tullu kiitettävästi.
      Toi 30- 32 astetta on ihan kiva kun on alasti ja päivällä ku pitää makkarin oven kiinni...

      • Anonyymi

        Menisit töihin. Saisit elämälläsi tehtyä vähän jotain järkevämpääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menisit töihin. Saisit elämälläsi tehtyä vähän jotain järkevämpääkin.

        Ei se ehdi kun pitää olla alasti kotona pervoilemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menisit töihin. Saisit elämälläsi tehtyä vähän jotain järkevämpääkin.

        Tulihan se sieltä. Koeta painaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menisit töihin. Saisit elämälläsi tehtyä vähän jotain järkevämpääkin.

        Töitä ei saa enää edes juuri koulusta tulleet, kun ei ole työkokemusta, jota ei Suomen koulutuksissa saa sitä 2v minimi. Todistuksen voi parin vuoden työttömyyden jälkeen heittää roskiin jos ei hae jatkokoulutukseen sairaanhoitajaksi esim. sähköalan koulutuksen jälkeen. Työttömät ei saa sen enempää töitä kuin vuokra-asuntoja yksityisiltä, jos muaaltakaan - jonkun ison kämpän ollen mahdollinen poikkes, siis yli kolmion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töitä ei saa enää edes juuri koulusta tulleet, kun ei ole työkokemusta, jota ei Suomen koulutuksissa saa sitä 2v minimi. Todistuksen voi parin vuoden työttömyyden jälkeen heittää roskiin jos ei hae jatkokoulutukseen sairaanhoitajaksi esim. sähköalan koulutuksen jälkeen. Työttömät ei saa sen enempää töitä kuin vuokra-asuntoja yksityisiltä, jos muaaltakaan - jonkun ison kämpän ollen mahdollinen poikkes, siis yli kolmion.

        Miten haetaan,kun muutosneuvottelut pukkaa ei 20-40 vuoden työkokemuksellakaan mitään työtä saisi kun koulutus ja kokemus vähäistä,miten pärjäisivät samaten työttömät tohtoritkin.Monta tehdasta lopetettu ja väki kadulle ei tiedä kuinka monta taas jouluksi työttömäksi jää.Maksa sitten energialaskuja ym.


    • Anonyymi

      Kyllä minimi on 22 astetta sen alle jos menee niin kylmä tulee.

      • Anonyymi

        Normaalikäyrän huippu koko kansalla on 21-22c:ssä.


    • Anonyymi

      Se on sitä nykymeininkiä, kun ennen tajuttiin, että halpaa lystiä, ja jos haluaa viileämpää, voi pistää patteria pienemmälle. Henkilöä kohden - ainakin entisten sähköjen hinnoissa jolloin noi päätökset tehtiin - kuukaudessa säästyy viisi euroa henkilöä kohden kun lasketaan lämoöä yhdellä asteella.

      22c oli Euroopassa yleisesti, ja siihen otettava lukuun, että siellä on paljon yksiöiden tapaisia ja taloja, ja lämmityskulut silloin kovat, varsinkin kun ovat satojakin vuosia vanhoja taloja. Taloissa ei Suomessakaan pidetä kuin 21c korkeintaa.

      40% ihmisistä Suomessakin pitää vähintään 22c:tä sopivana. 60%:lle siis passaa sen alle. Vanhukset ja ei-fyysisen työn tekijät, ja viileämmät henkilöt, tarvii 23-25c, ja senioritaloilla lämpötila pidetäänkin korkeammalla.

    • Anonyymi

      Ihan sopiva 21. Ei ole kylmä. Vaatetta voi lisätä jos on viileää .

      • Anonyymi

        Ei ole järkevää lisätä tarpeettomasti ja epämukavasti vaatetta kun on sisällä. Riittävä lämpö ei maksa keskuslämmityksellä mitään mainitsemisen arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole järkevää lisätä tarpeettomasti ja epämukavasti vaatetta kun on sisällä. Riittävä lämpö ei maksa keskuslämmityksellä mitään mainitsemisen arvoista.

        Miten niin ei ole järkevää pukeutua lämpimästi, jos on kylmä. Siis voiko ihminen tästä enää tyhmentyä? Muutenkin keskustelu täällä on järkevät vastaan tyhmät.


    • Anonyymi

      Lumon taloissa lämmön säästö valuu osakkeen omistajille.

      • Anonyymi

        Ja osalle sen maksaa Kela.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja osalle sen maksaa Kela.

        Kela joo maksaa riistot, mutta yksiöt on sen verran kalliita, että asukas maksaa itse osan vuokrasta, eli se ryöstö tapahtuu myös köyhiltä, joka tulisi huomioida kelalla. Politiikka patistaa etsimään halvemman, jossa ei tässä ole jörkeä, kun se halvempi, jos löytyy, on vuodessa parissa taas liian kallis, ja asukas maksaa suurimman osan muuttokuluista.


    • Anonyymi

      Olen miltei koko aikuisikäni asunut kerrostalossa, eikä koskaan ole ollut aloittajan mainitsemaa lämpötilaa asunnossa, onneksi. Ei myöskään vetoa ole asunnossani ollut, kunhan älyää tiivistää ikkunat ei vetoa ole. +22 on ihan sopiva sisälämpötila, ja ellei riitä niin voi vaatetusta lisätä, ei sisällä tarvitse aluspaidassa ja pikkukalsareissa tarjeta.

      • Anonyymi

        Ei se veto pelkistä ikkunanpielistä tule vaan viileistä seinä- ja ikkunapinnoista joissa viilentyvä ilma laskeutuu alaspäin. Mökillä hirsitalossa 20 on miellyttävä lämpö, kaupungissa kivitalossa isoilla ikkunoilla 22-23.


    • Anonyymi

      kottona on liika alas aste. halutaisin syntyinarea ei rahaa. suomi parempi raha nainen kesä talvi paljon vaate. february suku tulla yhdistys.

    • Anonyymi

      Vihreä Suomi:)) palekaa saatanat!

      • Anonyymi

        Kouluun hoitamaan tuo lukihäiriö, mars.


    • Anonyymi

      Meillä tekee sen, että kun lämpötila laskee nopeasti sisälämpokin laskee eli laitteisto ei reagoi riittävän nopeasti ulkoilman lämmönmuutokseen. Silloin (harvoin) laitan lisälämppärin makkariin ja hyvin pärjää.

      • Anonyymi

        Makuuhuone on se huone, jota ei välttis tartte lämmitellä laisinkaan. Ainakaan jos muu huusholli on normilämmin. Unet ovat paremmat viileässä, jotkut nukkuvat sen takia jopa ulkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makuuhuone on se huone, jota ei välttis tartte lämmitellä laisinkaan. Ainakaan jos muu huusholli on normilämmin. Unet ovat paremmat viileässä, jotkut nukkuvat sen takia jopa ulkona.

        Meit on paljon paljon yksiöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makuuhuone on se huone, jota ei välttis tartte lämmitellä laisinkaan. Ainakaan jos muu huusholli on normilämmin. Unet ovat paremmat viileässä, jotkut nukkuvat sen takia jopa ulkona.

        Sanopa se sille joka herää yöllä viileyteen eli "makuasia", samaten kuten yleensäkin huoneiden lämpötila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopa se sille joka herää yöllä viileyteen eli "makuasia", samaten kuten yleensäkin huoneiden lämpötila.

        Eikö sulla rassukalla ole peittoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sulla rassukalla ole peittoa ?

        Sen verran pitää huoneessa olla lämpöä, ettei tartte peittoa eikä välttämättä yövaatteitakaan. Sopii mulle 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran pitää huoneessa olla lämpöä, ettei tartte peittoa eikä välttämättä yövaatteitakaan. Sopii mulle 😆

        Pötyjäsi paasaat. Järki karkuteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pötyjäsi paasaat. Järki karkuteillä.

        Härittekse sua jotenkin? Vai onko sulla vain pakonomainen tarve määritellä mikä kenellekin sopii? Se voi olla pakko-oireinen häiriö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pötyjäsi paasaat. Järki karkuteillä.

        Ihmiset eivät ole ominaisuuksiltaan saman kaltaisia. Kyseessä on perinnöllisyyksien ominausuuksista MUTTA myös oman itsensä tahdosta.
        Armeijassa saamelaisilla oli hiki kun etelän hemmoteltut pitivät teltassa kaminaa kuumana.
        Joten tottumukset ja perinnöllisyys ovat yksilöllisiä ominaisuuksina.


    • Anonyymi

      Mökissäni jossa olen asunut ikäni, niin 15-20 on lämmintä. En ole pahemmin sairastellut, vaikka olen ison osan vuorokaudesta munasillani. Ihminen sairastuu liian lämpimissä huoneissa. Nytkin kävelin saunomaan ulkosaunaan ja ihan alasti, eikä palele.

      • Anonyymi

        Sinä olet karaistunut, jota tavalliset ihmiset eivät todellakaan ole. Kylmään ja viileään pitää tottua, jotta siitä tulee ihan normiolotila.


      • Anonyymi

        Et sinäkään asu Siperiassa *)


    • Anonyymi

      Pue lämmintä päällesi. Talviaikaan sisällä(kään) ei tarvitse olla vain T-paita ja shortsit päällänsä. Tunnet kai villatakin ja -sukat.

    • Anonyymi

      Viileä sisäilma lisää vetoisuutta? Mihin tuo perustuu?

      • Anonyymi

        Viileisiin betoniseinä- ja ikkunapintoihin. Niissä ilman lämpötila laskee ja valuu alaspäin.


      • Anonyymi

        Kylmä tuntuu muun muassa vetona. Oletko elämää kokematon?


    • Anonyymi

      Mitä uliset? Minulle riittää +17c.

    • Anonyymi

      Aikanaan kun muutin kerrostalokämppääni niin se oli tosiaan 17 asteen hujakoilla. Vaatekaapeissa vaatteet tuntui kosteilta. Taloyhtiön papat nääs kävivät omin luvin lämmönjakohuoneessa laskemassa patteriveden lämpötilaa. Hallitukseen tuli liikettä vasta kun ilmoitin että kaupungin terveystarkastaja on tilattu käymään, herrat ovat tervetulleita mukaan. Pelästyivät ja oikein tilasivat LVI-liikkeenkin mukaan. Asentaja sanoi kerran huoneisiin vilkaistuaan että patterit on alamittaiset. Ne riittää välikerroksen huoneistoihin joissa on 2-3 kylmää seinää, ei ylimpään kerrokseen jossa on yksi lämmin seinä ja ulkokatto suoraan pään päällä. Kaikki patterit meni vaihtoon. Ja lämmönjakohuoneen lukko vaihdettiin.

    • Anonyymi

      Mullon nyt 20. Viel pärjää. Joku 17 ois jo paha.

    • Anonyymi

      Lämpötilan säätely ei tee asunnosta vetoisaa. Sen tekee ilmavirtaukset. Eikä ilmavirtaukset aiheuta flunssaa. Virukset aiheuttaa. Kuiva ja pölyinen, sekä likainen ilma taas voi aiheuttaa limakalvoärsytystä, joka voi saada nenän vuotamaan ja yskimään. Se ei ole flunssaa.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä aiheutakaan flunssaa mutta epämiellyttävän tunteen kyllä.


    • Anonyymi

      Mistähän se johtuu? Tosiaankin uuniin saa laittaa reilusti puita, mutta ei lämpiä kuten ennen lämpeni.

      Hallituksen salajuoni?

    • Anonyymi

      +22 on pari astetta liikaa ,,,makkarissa +17 loistava niin nukkuu hyvin..

    • Anonyymi

      Paras uni tulee teltassa, jossa on pieni kamina. Illalla nukahtaa makuipussiin hyvin ja aamulla tulet kamiinaan ja vielä nokoset päälle.

    • Anonyymi

      Toiset tykkää viileämmästä, toiset lämpimästä. Skorpioni ja härkä haluaa mielummin vähän lämpimämpää - skorppari on lämpimien alueiden asukki, ja härällä on herkkä terveys.

      • Anonyymi

        Poikasena 1940- luvulla asustelin maatalon tuvassa. Sisä- ja ulkoasu olivat samat hattua ja lapasia lukuun ottamatta. Kylmässä tuvassa piti olla paksusti vaatetta ja ulkona oli meno päällä. Hiihtoa mäenlaskua, lumitöitä, halontekoa... niin tarkeni niillä sisätamineilla.


    • Anonyymi

      nyt näyttää takan vieressä olevan 30 astetta en usko kylmän vaivaavan lämpöä ihmisille ja hyvää tahtoa

      terveiset täältä kuusamon metsistä

    • Anonyymi

      Sopiva sisälämpötila on 21-22°C. Makuuhuoneessa voi olla vähemmänkin.

    • Anonyymi

      Kokeilepa laittaa säleverhot kiinni iltaisin ja muut verhot kiinni myös.

      Verhot ei saa tietysti peittää lämpöpattereita.

      Jos sinulla on vain yksi ovi parvekkeelle, laita sen eteen myös verho.

      Laita raitisilmaventtiilit talviasentoon.

      Vedon tunne vähenee ja näin tarkenet paremmin.

    • Anonyymi

      ei meillä enää noin lämmintä ole, yöksi patterit lähes kylmillään ja aamulla antavat vähän lämpöä, siinä 20-20,5 astetta sisälämpö vaikka patterien venttiilit ovat aivan auki

    • Anonyymi

      No ei kai ihmisen tartte hellerajoilla koko ajan elellä. Nykyisin aikuiset ja etenkin lapset kulkevat talvisinkin kotonaan tekokuitu t-paidat päällä shortseissa tai kalsareissa, ennen pukeuduttiin lämpimämmin kotioloissakin. Ei ole mukavaa olla hiki pinnassa päivät ja yöt, thaikkulan tyyliin.

    • Anonyymi

      Ennen sulla on ollut aivan liian kuuma siellä asunnossa jos on ollut 24 astetta..
      20-21 astetta on paras ja terveellisin lämpötila.
      Ilmeisesti asut kerrostalossa,,, niisä 1 asteen lämpötilan lasku säästää lämmityskuluissa n. 5 %, eli vuokrankorotuspaine pienenee..

    • Anonyymi

      Itse pidän trooppista lämpötilaa kotona eksoottisten eläintenkin vuoksi.

      • Anonyymi

        Eksoottiset eläimet sinne, minne ne kuuluvat. Mene sinäkin mukana.


    • Anonyymi

      Onko aloittaja(kaan) ikinä koskaan huomannut, että liike pitää lämpimänä.

    • Anonyymi

      Brysselin ilmastobyrokraattien aikaansaannosta kaikki tuo lämpötilan lasku ja sisäilman kierrätys, joka lisää vetoisuutta.
      Vituttaa vanhaa miestä että vanhoilla päivillä pitää palella vaikka villasukat ja fleesi päällä.
      Kerrostalossa lämmitys säädetty, ettei yli 20C juuri nouse.

      • Anonyymi

        Lisälämppäri auttaa! Simppeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisälämppäri auttaa! Simppeliä.

        Juu ja jotkut voi viedä sähkölaskun perusturvaan.


    • Anonyymi

      Meillä on vain 18 Helsingissä!

    • Anonyymi

      Kyllä kun talvella on sisällä Olohuoneessa pöydällä +18 mittarissa ja ulkona -20 niin ei taho tareta koska seinät hohkaa kylmää.... MIKÄ on oikee lämpö ihan lainkin puitteissa nykyään Suomessa. Terv. Eläkeukko kerrostalossa keskellä Suomea !

    • Anonyymi

      Olen huolissani kun palmun alta tulleet mamut kärsivät kylmyydestä.
      Onneksi saunan ovea voi pitää auki niin sieltä tulee kivasti lämmintä.
      Lämpötila on silloin 25 astetta ja satelliittikanavat näkyvät ihan ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Meillä pitävät uunia. Se on päällä heti elokuusta ja pakkasten tullessa on luukku kokonaan pois. termari jotain 60 asteessa ja vain ylälämpö.
        olen monta vuotta katellut.


    • Anonyymi

      Kylmässä sydänsairaudet ja kuolemat lisääntyvät. Se tuntuu olevan nyt suoranainen pankkiirien tavoite.

      • Anonyymi

        Myös pippeli kutistuu.


    • Anonyymi

      Katkarapumallia..eroja ei lämpötilalla.

      • Anonyymi

        Muutin pari vuotta sitten kerrostaloon missä on koneellinen ilmanvaihto ja lattialämmitys ei siis pattereita. aika tarkka siitä kuinka säädetty lattialämmityksen lämpötila,ilmastointi puhaltaa normaalisti kahden tunnin välein automaattisesti. jostain syystä taloyhtiö pudotti lämpöä viime vuodesta tähän vuoteen 20 -18 peruslämpö. toki tuo on ihan ok. lattia lämmöllä kun voi säätää ite ja puhaltimen sammuttaa mitä näitä kumpaakaan ei kuulemma saa tehdä? En ole perehtynyt systeemiin mutta sohvan paikka oli pakko muuttaa koska se puhallus mitä tulee automaattisesti on näin talvella vähän vi..mai.en kesällä taas ok.


    • Anonyymi

      Pitäsi laskea kaksi astetta., ja taas en kaksi astetta.
      Vessan pöntökin jo umpi jääsä.
      Mihin tällä pyrimme?

    • Anonyymi

      Säästöihin pyrittään vaikka pyllyn kustannuksella tätänykyä.

    • Anonyymi

      Näyttäisi 23 astetta olevan näin aamutuimaan. Tarkenee t-paita päällä ja paljain jaloin juoda aamukaffetta.

    • Anonyymi

      Toisille pitää olla todella lämmintä, mutta meidän omakotitalossa riittää 20 astetta, makuuhuoneissa 18 astetta on hyvä ja olemme terveitä.
      Jos lämpöä nostetaan sähkölämmitteisissä asunnoissa se tietää suurta nousua myös sähkölaskussa, myös niillä jotka vuokralla-asuvat vuokra tietysti nousee.

      • Anonyymi

        Vuokrat nousee joka ikinen vuosi vaikka ei olisi lämmitystä laisinkaan eikä juoksevaa vettä,


    • Anonyymi

      Laita t paidan ja kalsarien päälle vaatetta.ja sukat jalkaan.

    • Anonyymi

      Nykyään on keinotekoisesti määritelty että lämpötila pitäisi olla korkeintaan tuo 22 astetta. Mutta tosi on, ettei se riitä, sillä silloin sisällä palelee vaikka olisi parikin pitkähihaista päällä, Se riittää vain silloin kun siivoaa tai tekee muuta ruumiillista työtä, mutta ei paikallaan oloon. Ja suurimmaksi osaksihan sitä paikallaan ollaan.

      • Anonyymi

        Tottahan se on että bakteerikin kestää jäädytyksen mutta kuuma on pahaksi.


    • Anonyymi

      Kotimökissä oli monesti alle 15 astetta talvisin ja ikkunaruudut kyökissä jäässä, ettei kovalla pakkasella nähnyt ulos ilman jään raaputusta.
      Kissa meni viluissaan uuninpäälle.

    • Anonyymi

      Venäjällä on joko helvetin kylmä tai helvetin kuuma. Kas kun ei ole kunnon termostaatteja tai edes taitoa säätöihin ja siellä energiaa tuhlataan surutta.

      Ei ihme, että Suomessa iivanaa paleltaa.

    • Anonyymi

      +24c on ihan likaa. Joku 21-22c on sopiva. Narkkarit pitää lämpimästä kun heidän verenkierto on pilattu.

    • Anonyymi

      Nyyh nyyh laita vaatetta päälle

    • Anonyymi

      Itse superlämpimissä asunnoissa tassuttelevat, äärifasisti-pörssirikolliset, Ollilan myyräntyöryhmineen, ovat laskeneet, että lämpötilan laskeminen, tappaa sopivasti eniten vakavasti sairaita, vammaisia ja vanhuksia.

      https://demokraatti.fi/joka-toinen-paiva-yli-65-vuotias-suomalainen-tekee-itsemurhan-onko-vanhuksienkin-suomessa-kohtapuoliin-jo-pakko-siirtya-rikollisuuden-pariin

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17882467/aito-huoltovarmuus-2000ekk-valttamaton-ja-kiireellinen

      https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6353720

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17725482/30e-vale-elakekorotus-otettiin-tuhatkertaisesti-550e-miinuksella-olevista-elakkeista#comment-118865254

      Haavoittuvimpiahan köyhyyteen pahoinpideltyjä, noilla lämpötilan laskuilla murhataan, jälleen.

    • Anonyymi

      meillä 20 astetta ja isännöitsijä pakotti ottamaan tuuletusikkunoihin venttiilit jotka ovat auki melkein koko ajan.Eli vetoa riittää,varsinkin kun kattoimurit pärähtävä käyntiin. Ilma on hyvin vaihtunut muutenkin ilman noita venttiilejä. Nyt myös pitää laittaa kaikkiin nasuodattimet ettei lika ja siitepöly pääse asuntoon.Älytön homma..

      • Anonyymi

        Eikä niitä saa kiinni aika outoa jos näin.


    • Anonyymi

      Meillä on enää 18 astetta, suora sähkölämmitys. Tuohan on jo lämmin, mitä sulla on lämmintä.

    • Anonyymi

      Nuoremmat voi mennä ulos jos sisällä on liian kuuma tai kylmä.
      Ne jotka eivät voi, laittakaa kuumavesipullo sänkyyn ja kunnollinen pyjama ja villasukat.
      Olen itse joskus joutunut laittamaan kaksi pyjamaa, villasukat, pipon ja sormikkaat, kun isännöitsijä innostui ilmeisesti syytämään jäähilettä pattereihin talvipakkasella.
      Mutta se kuumavesipullo ei kuluta ainakaan sähköä.
      Sitten voi laittaa lämpöpatjan, sähköllä kylläkin toimivat.
      Ja arvaatteko miksi ennenvanhaan oli asunnoissa paljon seinävaatteita, paksuja ryijyjä?
      No siksi justiinsa. Ei vedä virtaukset. Betoniseinä hohkaa kylmää.

    • Anonyymi

      Ryijyt seinillä ja paksut villamatot lattioilla pitävät tosiaankin seinä-ja lattiapinnat lämpiminä ja huoneilmakin on lämpöisempää samalla 22 asteen lämmöllä.

      Vielä -70 luvulla laitettiin asuntoihin kokolattiamattoja jotka tuntuivat miellyttäviltä, mutta sitten niitä poistettiin terveyssyistä- Itsellänikin oli makuuhuoneessa kokolattiamatto joka oli miellyttävä ja helppo pitää puhtaana kun imuroi tehosuulakkeella kerran viikossa perusteellisesti.
      Minulle ei tullut minkäänlaista terveyshaittaa, mutta lattiasaneerauksessa kaikkiin huoneisiin laitettiin parketit.
      Kaihoisasti ajattelen nyt sitä lämmintä kokolattiamattoa jonka ansiosta ei lattiatasossa tuntunut vetoa lainkaan.

      • Anonyymi

        Ei voi nykyään kun on näitä torakoita ja lutikoita ja mitä niitä nyt olikaan.


    • Anonyymi

      Minä asuin talossa missä ei ollut muita lämmönlähteitä kuin pönttöuuni ja keittiössä puuhella. Talvisin töiden jälkeen kun lämmitti niin hyvä jos 20 asteeseen sai lämmöt. Nukuin pitkissä alusvaatteissa, villasukissa ja villapaidassa. Aamulla kun heräsi niin hengitys höyrysi. Aamukahvi oli mukava ja sillä oli oikeasti merkitystä, nykyään kun on lämmin pirtti niin se on vain kahvia.
      Muistelen kyllä lämmöllä sitä taloa, paras missä olen asunut. Se karaisi mukavasti ettei kovatkaan pakkaset olleet mitään mutta nyt kun asun lämpimässä talossa niin pienikin pakkanen tuntuu julmetulta. Löysin akan niin sehän ei siellä viihtynyt. Olen säätänyt lämmöt +21 ja silti sillä on kaksi paksua paitaa päällään. Heikkoa tekoa on nykyihmiset.

    • Anonyymi

      AIVAN PERSEEESTÄ KOKO TOUHU

      • Anonyymi

        Moni pitää suvunjatkamista järkevänä maassa missä on 2 kuukautta kesää.


    • Anonyymi

      Kyllä se NATO pelleily auttaa , on tilattu sotakoneita jenkeistä ja vieläpä neljä sotalaivaakin ,kuule kärsi vaan eläkä valita asuntosi lämpötilaa tullaan vielä laskemaan vielä kymmenen astetta ja eläkkeitä rukkaamaan että Herra valruusi saisi täällä olla herroiksi mutta eiköhän kokoomuksen persekin vielä jäädy😆

    • Anonyymi

      Mitä sinä valitat ,ollaan hankkimassa uusia hävittäjiä ja sotalaivoja ne ovat tärkeämpiä kuin sinun hyvinvointisi

    • Anonyymi

      Krokotiilini vaatii vähintäänkin 28 asteen lämpötilan, hänen ehdoillaan eletään.

    • Anonyymi

      Noita uusia taloja ihmettelen, kun on parin kerroksen korkuinen olohuone ja isot ikkunat. Lämpö on sitten katonrajassa ja elo kuin näyteikkunassa. Joillakin on varaa pröystäillä.

      • Anonyymi

        Arkkitehtien muutkin päähänpinttymät maksetaan kalliisti.
        Lasiseinien tyranniasta maksavat linnut hengellään.


      • Anonyymi

        Jo ennen vanhaan tiedettiin, että huoneiden pitää olla korkeita, jotta painovoimainen ilmanvaihto toimii. Alle neljän metriä korkeita huoneita ei pitäisi edes sallia.


    • Anonyymi

      +22C° astetta on pyhähenki eli veteraanien kunnioittamista rajan molemmin puolin silloin patteri on sopivan kuuma tai liian kuuma kerrostalossa kahva on silloin lämpimät sisävaatteet shaalivillapeitto etc. kengät kuivuu tuossa lämmössä ja ikkunat tuuletus pitää olla talven kiinni ja kesällä ukonilmojen aikaan

    • Anonyymi

      Laittakaa normaalisti vaatetta päälle. Ei talvella tarvitse olla t-paidassa ja shortseissa. Itselleni sopii 20 astetta hyvin. Makuuhuoneessa saa olla vaikka 18 astetta, niin nukkuu paremmin. Villasukat jalkaan.

      • Anonyymi

        Tämä on vain sinun mielipiteesi, minulla miellyttävä 23,8 koko asunnossa.


    • Anonyymi

      Nykyiset rakennukset on sellaisia himmeleitä, ettei niissä lämpö pysy.
      Pitäisi monien muidenkin kuin Lehdon mennä nurin, kun eivät tee kunnon rakennuksiakaan enää!
      Parin vuoden kuluttua muutosta on uudet talot lähes purkukuntoisia ja hyvät rak.tarvikkeet turattu pilalle!

    • Anonyymi

      Muuttaisitte etelään. Sinne missä on aurinkoa, lämpöä ja tyhmiä vääränvärisiä ihmisiä.

    • Anonyymi

      Väännä patterit täysille. Meillä on omassa rivitaloasunnossa normisti 25-26 astetta.
      Makkarissa 20-21 astetta.

      • Anonyymi

        No k uudet talot on kyllä paljo nvedottomampia kuin sotienjälkeen tehdyt jos ei ole mitään eristysremppaa paljon tehty.
        Toki vetäähän sitä uudemmissa kerros ja rivitaloisskain jos joku paikka jo kulahtanu tai väärin tehty.


      • Anonyymi

        Ts. ette siis osaa pukeutua - ettekä ymmärrä energian säästämisestä mitään.


    • Anonyymi

      Älä palele! Sytytä tuli takkaan, kääriydy peittoon ja ota lasillinen kuumaa rommia.

    • Anonyymi

      Huh. Itselleni taas tulee sellainen olo, kuin suurikokoisella koiralla, joka on unohdettu auringonpaisteessa autoon pitkäksi venähtäneen kauppareissun ajaksi heti, kun on vähänkin yli +15C varjossa. Pidän talvisinkin parvekkeen ovea auki - sillä kylmyyttä vastaan voi aina tehdä jotakin, kuten pukeutua, laittaa toinen peitto ylle tms. mutta jos on kuuma, puhaltimet vain pyörittävät sitä hehkuvaa ilmaa ympäri kämppää ja kuihdun kesäisin n. 10kg täällä E-Suomessa asuessani. Muutin tänne P-Pohjanmaalta, jossa oli parempi.

    • Anonyymi

      Täällä on täysin sama juttu. Pattereita ei saa lämpöiseksi vaikk ovat täysillä. Niiden täytyis olla kuumia mutta täällä eivät ole. Mistä tämä johtuu?

      • Anonyymi

        Toivottavasti niissä rakennuksissa missä nyt on niitä paljonpuhuttuja tulijoita, olisi kylmät patterit.


      • Anonyymi

        Veikkaan, että pannuhuoneessa on säätö lämmitysveden lämpötilan kontrolloimiseksi, ja automatiikkaa. Jos ulkolämpötila on esim. vähän päälle nollan, niin lämmitysvesi saattaa olla noin 30-asteista, tms. Olen ajatellut asiaa tältä kannalta: asukas ei ehkä pysty kontrolloimaan lämmitysveden lämpötilaa (jos ei valita asiasta), eikä voi vaikuttaa siihen, millä vauhdilla lämmitysveden pumppu toimii. Mutta se vähä mihin pystyy vaikuttamaan, on lämmitysveden ohjaaminen isoon lämpöpatteriin: sen termostaatti tai venttiili väännetään täysille, ja sitten pikkulämpöpattereden nupit väännetään kylmemmälle, ja katsotaan mittarista, nouseeko lämpö hiukan. Olen ajatellut, että pienestä lämpöpatterista vesi kulkee nopeammin ohi, ja vaikuttaa lämpöä suhteessa vähemmän kuin iso lämpöpatteri, eli että ei kannata yrittää pienellä patterilla nostaa sisälämpötilaa, vaan mieluummin isolla.


      • Anonyymi

        "Täällä on täysin sama juttu. Pattereita ei saa lämpöiseksi vaikk ovat täysillä. Niiden täytyis olla kuumia mutta täällä eivät ole. Mistä tämä johtuu?"
        - - -

        - Termostaatti pyrkii toimimaan siten, että sen mekanismi avaa anturin mitatessa lämmitystarvetta venttiiliä ja päästää lämmitysveden kiertämään patterissa. Patteri tuntuu silloin lämpimälle.

        - Termostaatti pyrkii toimimaan myös siten, että sen mekanismi sulkee venttiilin eikä päästä lämmitysvettä kiertämään patterissa, kun säädetty lämpötila on saavutettu*. Patteri tuntuu silloin kylmälle jonkin ajan kuluttua. Mikäs olikaan huonesi lämpötila??

        Meille vaihdettiin uudet modernit ermostaatit, joissa suurin mahdollinen asetusarvo on esiasetettu +23C. Voin suositella, patteriventtiilien pyörittely on nykyään historiaa!


        *Sulkeutumislämpötila on yleensä 2°C korkeampi kuin aseteltu arvo


    • Anonyymi

      Jos tuollainen lämpötila ei riitä, niin parempi lähteä Afrikkaan.

    • Anonyymi

      Mun vuokrakämppään vaihdettiin uudet ikkunat. Entiset olivat hieman vetoiset, mutta uusissa ikkunoissa on tuuletusritilöitä joista jääkylmä ilma suorastaan suihkuaa sisään. Voi saatana! Hampaat kalisee jo nyt ja talvi on vasta tulossa.

    • Anonyymi

      Liiku lämpimikses. Lihakset lämmittää.

      Kannattaa tutkia kilpirauhasarvot jos ei +21C tarkene.

    • Anonyymi

      Meillä on makuuhuoneissa noin 19-20 astetta ja muualla noin 21 astetta ja se on ihan hyvä ja riittävä. Onko aloittajalla jokin verenkiertohäiriö vai vetääkö asunnossa niin paljon että lämpötila pitäisi olla noin korkea kuin 24 astetta?

    • Anonyymi

      Tuo 24 astetta on ehdoton minimi, ja sekin tuntuu jo aika vilakalta. Meillä pidetään huoneet 26 asteessa, jolloin sisätiloissa viihtyy parhaiten.

    • Meillä noin 20c ja yöllä tuli kuuma. Lämmitämme puilla ja energian hinnan nousu motivoi säästämään.

      Kyllä sinne kerrostaloihin saa lämpöä,mutta se maksaa ja joutuu nostamaan vuokraa. Kaukolämpö stadissa taisi nousta sen 30 pinnaa.

    • Anonyymi

      Ei helevetti. Meillä on +20C ja on tukala kuumemmassa. Tarviiko sitä t paidassa shortseissa talvella olla.

      • Anonyymi

        Ulkovaatteet päällä ollaan ulkona.

        Sisällä tarkenee ilmankin.


    • Anonyymi

      minulla omistusasunto ja kaukolämpö. 20 astetta, vilu kapajaa

      • Anonyymi

        Pue lämmintä päällesi ja / tai liiku.


    • Anonyymi

      Mun omistus asunto ja 27 ast. , joutu valittaa liian lämpimästä , nyt 23-24 ok .

    • Anonyymi

      Minä kärsin jo alle kouluikäisenä unettomuudesta, koska meillä oli kotona aina hiton kuuma. Isäni kai paleli liikaa talvisodassa. Muistan, kun etsin tyynystä poskelle viileämpää kohtaa. Sitten käänsin tyynyn ja etenin pitkin tyynyä viileämpään kohtaan ja taas käänsin tyynyä niin kauan, että lopulta nukahdin.

      Äitini siirtyi usein yöllä olohuoneen sohvalla koska siellä oli pienemmät keskuslämmityspatterit kuin makuuhuoneessa.

      Historia toistaa itseään. Mieheni palelee villapaidassa ja villasukissa ja haluaa yli 22 asteen lämpötilaa, ja minä haluan noin 20 asteen lämpötilaa, ja kuljen kotona paljain jaloin hihattomassa puuvillassa.

      • Anonyymi

        "Historia toistaa itseään. Mieheni palelee villapaidassa ja villasukissa ja haluaa yli 22 asteen lämpötilaa, ja minä haluan noin 20 asteen lämpötilaa, ja kuljen kotona paljain jaloin hihattomassa puuvillassa."

        Jaaha. Nyt löytyi selitys, miksi niitä lapsia syntyy niin paljon. Miehellä on aina kylmä, ja naisella niin kuuma, että oleskelee vähissä vaatteissa.


    • Anonyymi

      Lämpötilan ei kuulu olla kuin korkeintaan 22 astetta

    • Anonyymi

      Minä en tosiaankaan ala kotonani kärsiin vilusta. Jos on kylmä lisään lämpöä. Jos on nälkä syön. Jos jano juon, jos kusihätä menen kuselle jne. Mihinkään noista en ala totutteleen, kuten täällä moni toitottaa.

      • Anonyymi

        Mitä jos laittaisit vaatteet päälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos laittaisit vaatteet päälle?

        Hmm..henkarinko?


    • Anonyymi

      Nyt kannattaisi varautua katkoksiin. Silloin ei ole hyvä, että asunnot on jo ennakolta viilennetty mahdollisimman paljon!

    • Anonyymi

      meillä on ok talossa 25-28 astetta lämpöö ja ollaan aina alasti.

    • Anonyymi

      Miksi kadulla ei näy kasoittain kuolleita ihmisiä kun lämpötila on pakkasella ja ihmiset kuitenkin liikkuvat ulkoha huolimatta siitä, että lukuisissa ketjun kirjoituksissa todistellaan, miten jo +22 asteen lämpötilassa hypotermia uhkaa ja kaikki taudit aina keuhkokuumeeseen saakka iskevät?

      Onko kellään tullut mieleen, että tarkeneminen on myös pukeutumiskysymys? Se, että käyttää sisällä villasukkia ei vielä tee elämästä mitään tuskaista eloonjäämistaistelua.

      Ihmisiä on asunut Suomessa noin 10.000 vuotta. Kuinkahan pitkän ajan +24 asteen sisälämpötila on ollut yleistä? Onko koskaan?

    • Anonyymi

      Kun olisikin edes se 22, nykyisin on 16-19, riippuen missä kohdassa asuntoa on.

    • Anonyymi

      Osakkeen omistajien on saatava rahaa.

      • Anonyymi

        Osaketaloissa on kyllä lämpöä ihan kivasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaketaloissa on kyllä lämpöä ihan kivasti.

        Vuokrayhtiöiden osakkeiden omistajien.


    • Anonyymi

      Eihän ulkolämpötilakaan ole 24 astetta kesälläkään kuin harvoina hellepäivinä. 24 on liikaa asuintiloissa.
      Puulämmitteisissä maalaistaloissa sisälämpö pysyttelee 20 kieppeillä, minkä jokainen kesämökkiläinen tietää. Kyllä siinäkin lämpötilassa voi olla, villatakki vain päälle jos vilu yllättää.

      • Anonyymi

        Talvella pihalta tuleva korvausilma on kylmää ja asunnossa on koneellisesta ilmanvaihdosta johtuen vedon tunne. Iho kuitenkin tottuu tähän ajan myötä, vaikka lämpötila ei ole korkeampi joulukuussa ja kevättalvella. Eli tämä on normaali syksyinen ilmiö.


      • Anonyymi

        Hmm..Sisäpolitiikkaa ja diplomatiaa kasakuntamme pyhätön sielunvärinässä.


    • Anonyymi

      Onkohan tämä nyt yleinen ongelma pääkaupunkiseudulla? Meilläkin on julmetun kylmää tänä talvena. Viime talvi oli vielä ihan normaali. Kaukolämpöverkon vedenlämpötilaa laskettu liikaa Helenkin putkistoissa?

    • Anonyymi

      Seleeninpuute saatta olla yksi asia, joka vaikuttaa lämmöntunteeseen. Kun saadaan ruoasta öljyjä, seleenintarve saattaa kasvaa. Kilpirauhashormonin tuotantoon tarvitaan seleeniä. Kilpirauhashormoni nostaa kehon lämpötilaa, vaikuttaa rasvanpolttoon. Eräs lääkäri ulkomailla määräsi kolesterolilääkkeen asemesta kilpirauhaslääkettä.

      • Anonyymi

        Seleeni ei auta yksin, myös jodia pitää saada riittävästi. Suomalaiset saavat todennäköisesti nykyään liian vähän jodia, koska sitä ei välttämättä ole kaupan valmisruokaeineksien suolassa.


    • Mitä ihmettä, kuinka tuommoses saunas saa edes oltua? 19-20 nii on mukavan vilpoonen, ei tuu nuhaa kun ei oo kokoajan nii hiostavan kuumaa.

      • Anonyymi

        Onko teillä saunassa vähän päälle 20 astetta? Itsellä 80 astetta.


    • Anonyymi

      Huomaa että kovin moni ei lue edes otsikkoa tai ei edes ymmärrä sitä:
      Ennen oli asunnon sisälämpötila+24c astetta.

      Ennen, ei enää!

    • Anonyymi

      22 oliskin kiva lämpö.
      Mutta kun joutuu yhtenään tuulettamaan ja pitämään ikkunoita ja parvekkeenovia talvellakin auki kessukkaterroristin vuoksi jotta edes vähän saisi hengitettyä.
      Pitäisikö tästä viedä isännöitsijä oikeuteen kun tupakkalaki sanoo ettei savua saa tulla asuntoon ja edes parvekkeellekaan. Hulluhan polttaa kuin hullu kun ei kielletä.

    • Anonyymi

      Itsellä 24 astetta ja lisääkin saa, jos kääntää säätönuppia suuremmalle. Mutta en asu vuokralla.

    • Anonyymi

      Nyt + 22,1 c digimittarin mukaan.

      Kämpässä on vesikiertoinen lattialämmitys.
      Ilmanvaihto.Keskitetty tulo ja poisto.LTO:LLa

    • Anonyymi

      Työpaikalla käy kauhea kylmä veto koko ajan! Ei ihme että paikkoja särkee!

    • Anonyymi

      Mitä te täällä kitisette aikuiset ihmiset? Itselläni kotona sisälämpötila on säädetty 19 asteeseen ja se riittää hyvin. Yhtään enempää ei tarvitse.

      • Anonyymi

        älä selitä


    • Anonyymi

      Aste silloin toinen tällöin. Joo kustannukset vähenee, mutta tällä menolla kymmenen vuoden kuluttua sisälämpötila on lähellä nollaa. Joo säästetään lämmitysenergiassa, mutta samaan tahtiin nousee sähkö ja kaukolämpö, siirtoineen :(((((

    • Anonyymi

      tässä talossa +20c ja naapuritalos +19c. kun sulkee ilmastoinnin lähes kokonaan saa noin asteen lämpösempää...suo siellä vetelä täällä

    • Anonyymi

      Säästöjä

    • Anonyymi

      Nuo kaukolämpötalot ovat säätäneet , jotta yöksi lämpö kokonaan poissa . luulevat ? Ettei ihmiset herää pakkaseen ? Näin esim.porvoossa .

    • Anonyymi

      ikeasta uusi lämmin peitto niin ei enää herää paleluun aamuyöstä

    • Anonyymi

      Ai teillä on sentään +22? Meillä jo viime talvesta +21 ja kehotus laittaa villasukkia päällekkäin jos paleltaa. Kuulemma Ukrainan sota sen teki. Joopajoo.

    • Anonyymi

      Kyllähän kannattaa patterit vääntää täysille kaukolämpö pakkasella

    • Anonyymi

      Sähköä riittää pitää kuluttaa

    • Anonyymi

      Energiaa ei tarvitse säästellä

    • Anonyymi

      oottakaas vuosi kaksi niin +15 on luksusta. Sota tulee ja pula-aika.

      • Anonyymi

        leikkuri iskee lämpöönkin. siinä on vaan se että koko talvi flunssaa ja vtusta


    • Anonyymi

      rommiakin menee jo heti aamusta

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      167
      2971
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      136
      2038
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      109
      1996
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      86
      1709
    5. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      83
      1576
    6. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      24
      1552
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1120
    8. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      68
      1072
    9. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      268
      1068
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      74
      948
    Aihe