Hoitosuhteen päättäminen potilaan toimesta?

Anonyymi-ap

Hei.

Olen ollut erikoisairaanhoidon piirissä syntymästä lähtien. Fyysinen krooninen sairaus. Eli minulla on pysyvä hoitosuhde.

Nut kun käyttöön otettu Omakanta niin olen huomannut että sinne on kirjattu vääriä tietoja, olen yrittänyt näitä muuttaa oikaisupyynnöllå ilman tuloksia.

Epäilen myös että tietojani on katseltu ilman oikeuksia. Siis Omakanta vuotaa, yksityisyydestä ei tietoakaan.

Olen totaalisen kyllästynyt koko Omakantaan, virheellisiin kirjauksiin.

Voinko vaatia että Omakanta otetaan pois käytöstä ja mikäli tämä ei onnistu kenelle valitan?

Miten katkaisen / lopetan hoitosuhteen tuonne erikoissairaanhoitoon?

4

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omakannasta ei pääse eroon, voit vain lopettaa sen käytön jos haluat. Tietosi on ja pysyy Kanta-palvelussa, sillä se korvaan aiemmat sairaaloiden ym. paperiset arkistot joissa sinunkin tietoja on ilmeisesti edelleen.

Kanta-palvelun virheitä voi yrittää korjata raportoimalla virheistä tiedon kirjoittaneelle taholle. Voi kuitenkin olla ettei tietoja "korjata" jos lääkäri tai muu tiedon kirjoittaja katsoo sen olevan oikein.

Jos epäilee että tietoja on katseltu asiattomasti, sen voi osin tarkistaa itsekin omakannasta, mutta kerran listaa tutkiessani totesin että olin itse se ainoa sivullinen tietoja katsellut. Tietoja katselleista voi pyytää lokitieoston ja jos sieltä löytyy mielestäsi asiattomia katseluja, asiasta voi tehdä kantelun. Mutta pitää huomioida että esimerkiksi toimistohenkilön tekemä tietojen katselu on asiallista kun olet soittanut hänelle ja varannut vaikkapa lääkäriaikaa.

Eiköhän hoitosuhteen voi lopettaa sillä että ilmoittaa hoitavalle lääkärille että hoidot voidaan lopettaa. Ketään ei pakoteta ottamaan vastaa hoitoja (paitsi tahdonvastaisessa mielenterveyshoidoissa).

• Anonyymi

OmaKantaan voi tehdä tietojen luovutus kiellon.

• Anonyymi

Ei apua aloittajan ongelmiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      117
      4898
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      116
      3979
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      222
      3913
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1396
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1374
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      174
      1374
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1155
    Aihe