https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ad2524b4-16ae-455a-8586-2bec9432c020
uskokaa jo
Kitkoilla vahinkoja
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
Hän myös huomauttaa, että siinäkin saattaa olla eroa, minkälainen kuljettaja valitsee alleen kitkarenkaat.
Kitkarengas on vaarallinen tuote
186
1420
Vastaukset
- Anonyymi
Tuolla firmalla on oman ilmoituksensa mukaan hieman yli 25000 autoa asiakkailla ja tuskin niissä kaikissa on kitkarenkaita, eli taas ihan hevonvitun onneton Iltapaskan juttu.
- Anonyymi
Ja moottori lehden Vesalainen puhuu paskaa?
lähetäppä hälle viestiä ja tehkää uusi juttu asiasta jooko?
Todistaa pitää - Anonyymi
liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
ojaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja moottori lehden Vesalainen puhuu paskaa?
lähetäppä hälle viestiä ja tehkää uusi juttu asiasta jooko?
Todistaa pitääsekin sitten viimein todettu
kitkoilla henki lähempänä meno
sekin sitten viimein todettu
kitkoilla henki lähempänä meno - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sekin sitten viimein todettu
kitkoilla henki lähempänä meno
sekin sitten viimein todettu
kitkoilla henki lähempänä menoOlen samaa mieltä.
Ajan kitkarenkailla ja joka päivä on kuolema lähempänä.
Tilastojen mukaan yhtä todennäköisesti kuolema lähestyy nastarenkailla ajavia. - Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
🍒 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18126374x
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
PS. uskokaa ennen turmaa-osta hankookin halpa ja hyvä nasta- Anonyymi
Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.kukaan ei mahda liukkaalle tielle mitään vaikka ois kankkunen tai fangio siksi aina nastat jos hirvi hyppää eteen ja jarruttaa sikana saa nastalla pysähtyyn mutta ei kitkalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kukaan ei mahda liukkaalle tielle mitään vaikka ois kankkunen tai fangio siksi aina nastat jos hirvi hyppää eteen ja jarruttaa sikana saa nastalla pysähtyyn mutta ei kitkalla!
Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.Kuski jolle ei vahinkoja satu ei ole eläessään autoa ajanu vaikka kortin omistaakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.Kyllä renkaat vaikuttaa, kitkoilla tai nastoilla, jos ne on huonot vaikka olisi kummonen ratinpyörittäjä.
Mutta vaikka olisi kuinka hyvät kitkat, niin esim nyt tiet ja kadut, risteykset on kuin luistinratoja. Nasta pitää paremmin, sitä et voi sinäkään kieltää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.
Nastat ovat paremmat sileällä vesijäällä. Muuten ei ole väliä, kummat on alla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.No, sittenhän pitäisi saada ajella nahkakaljuilla, jos renkailla ei ole väliä, eikö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.
Peilijäätä et ole nähnytkään. Peilijäällä pysähtyy, mutta po vähintään rallipiikit. Et sinä tiedä, kun kaupungin katuja ajat. Kelit on ollut vähintään mielenkiintoiset ja tiet on hirveässä kunnossa kuin kynnöspeltoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.
No ei kyllä jäällä pidä yhtä hyvin.
Minulla on alla kitkat ja kannatan nastarengaskieltoa Etelä-Suomeen tai ainakin pääkaupunkiseudulle. Silti fakta on, että jäällä hyväkuntoinen nasta toimii paremmin. Pääkallokelillä kitkoilla on oltava varovainen ja huolellinen, mutta niin on myös pari talvea ajetuilla nastarenkailla. Kaikilla muilla pinnoilla, eli suurimman osan ajasta kitka on selvästi nastarengasta parempi.
Pääväylät etelässä ovat täysin lumettomia ja jäättömiä ja nastarenkailijat kuluttavat sekä päällystettä että tuhoavat omia renkaitaan kuivilla teillä. Hatuttaa, kun renkaista irtoavat nastat iskevät konepeltiin tai lasiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kukaan ei mahda liukkaalle tielle mitään vaikka ois kankkunen tai fangio siksi aina nastat jos hirvi hyppää eteen ja jarruttaa sikana saa nastalla pysähtyyn mutta ei kitkalla!
Kuten Ensio Itkonen sanoisi:
Kitkarenkaat vaativat uhrinsa.
- Anonyymi
Kai niitä kitkoja käyttää kädetönkin.
No oikeasti tuo on vain yhden talven mitättömän pienestä automäärästä tehty tilasto ja edellisinä talvina suuremmista määristä tehdyt tilastot ovat kertoneet toisinpäin. Eli kannattaa aina katsoa hieman laajemmin asiaa kuin yhden vuoden ja todella pienen automäärään perustuvaa yskäistä.- Anonyymi
kun kitkarenkaalla ajaa 10000km niin onko siinä enään jääpitoa ollenkaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun kitkarenkaalla ajaa 10000km niin onko siinä enään jääpitoa ollenkaan?
Kitkarenkaassa on se hyvä puoli, että sen pito ei juurikaan heikkene renkaan kuluessa, toisin on nastarenkaassa kun nastat irtoilee ja pyöristyy, niin se jääpito heikkenee oleellisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkaassa on se hyvä puoli, että sen pito ei juurikaan heikkene renkaan kuluessa, toisin on nastarenkaassa kun nastat irtoilee ja pyöristyy, niin se jääpito heikkenee oleellisesti.
Aivan samaa mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun kitkarenkaalla ajaa 10000km niin onko siinä enään jääpitoa ollenkaan?
On. Olen ajanut omilla 30tkm ja pitää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On. Olen ajanut omilla 30tkm ja pitää.
Ainakin kolme rengassarjaa menee tuossa ajassa e-Suomessa, pohjoisessa voi pärjätä vähemmällä.
- Anonyymi
Täysin typerää keskustelua, Vastuu ja vika on AINA kuskilla. Olkoon kyse millaisesta renkaasta tahansa ja millaisesta kelistä tahansa. Kesä tai talvi.
Pito renkaasta loppuu siinä vaiheessa kun kuski ylittää sen hetkisen turvallisen tilannenopeuden niillä renkailla jotka hänellä on alla.
Kaikista renkaista loppuu pito jossain vaiheessa ja vain kuski voi ylittää turvallisen tilannenopeuden. Rengas ei päätä nopeutta.- Anonyymi
Turvallinen tilannenopeus on muuten huomattavasti matalampi nopeus, kuin sen nopeus, jossa renkaan pitoominaisuudet loppuvat.
- Anonyymi
No tuosta suuresta viisaudestahan ei nyt ole edes kyse, vaan kitkojen ja nastojen eroista.
Toisaalta ei ole kuskin vika jos keli poikkeaa jossain kohtaa tietä oleellisesti muualla ollutta olosuhdetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuosta suuresta viisaudestahan ei nyt ole edes kyse, vaan kitkojen ja nastojen eroista.
Toisaalta ei ole kuskin vika jos keli poikkeaa jossain kohtaa tietä oleellisesti muualla ollutta olosuhdetta.Siinä mielessä keskustelu on idioottimaista että kitkarenkailla ja nastarenkailla ei edes voi olla mitään eroa turvallisuuden suhteen. Kumpikin ovat täsmälleen yhtä turvallisia jos kuski ei ylitä turvallista tilannenopeutta.
Eri olosuhteissa kitkoilla/nastoilla voi olla samassa tilanteessa eri korkein turvallinen tilannenopeus mutta se ei tee renkaasta yhtään sen turvallisempaa tai turvattumampaa.
Kummankin renkaan rajan voi ylittää jos ei osaa ajaa turvallisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuosta suuresta viisaudestahan ei nyt ole edes kyse, vaan kitkojen ja nastojen eroista.
Toisaalta ei ole kuskin vika jos keli poikkeaa jossain kohtaa tietä oleellisesti muualla ollutta olosuhdetta.Aina kuski vastaa nopeudesta,ei rengas.
Ja kun suistumisia tai ulosajoja mitä on itse nähnyt niin aina on ojassa olevalla tai penkassa sutivalla nastarenkaat.
Lapsellinen ja asenteellinen kitkavastaisuus saa vain uutta tuulta purjeisiin vaikka kerran kitkoilla ajava ei todellakaan palaa nastoihin.
Kaikki turhat syyt pitää ainoastaan nastarenkaita oikeana turvalliseen liikkumiseen ovat harhaa.
Kun kuski on pääosassa, ennakointi sitten ennen reakointia jonka jälkeen ajoneuvon ominaisuudet ja renkaat vielä, että on pari muuttujaa ennen ojaan ajoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turvallinen tilannenopeus on muuten huomattavasti matalampi nopeus, kuin sen nopeus, jossa renkaan pitoominaisuudet loppuvat.
Olen eri mieltä. Ajelin "turvallista" nopeutta, n 40 km/t, koska vettä tuli taivaan täydeltä ja näkyvyys nolla. Niin vaan tunsin perseessäni kuinka auto nousi vesipatjan päälle. Onneksi ei tullut autoja vastaan. Olisiko satanen auttanut?
- Anonyymi
Että ihan 4,4%?? No on ihan valtava ero joo :D Kitkarenkaat on kiellettävä!
- Anonyymi
Olisi myös hauska tietää millainen suhde kitka/nastarenkaissa on kun kyseessä on kuitenkin todella pieni otanta liisarifirman 25000 auton kannasta.
- Anonyymi
Tilasto ilman maantieteellistä jakautumatietoa on melkoisen turha.
Pääkaupunkiseudulla liisareista suuri osa on kitkoilla ja korpisuomeen mennessä nastoilla. Kitkat onnistuvat silti saamaan suolatuolla etelän teilläkin suhteellisesti enemmän kolinaa kuin syrjemmälle painottuvat nastarenkailijat. Mielenkiintoista olisi nähdä mikä olisi kolinajakauma alueittain. Pohjoiskarjalan kaikki 10 kitkaliisaria on hinattu ainakin kerran ojan pohjalta kun 178 nastarenkaalla ajaneesta vain 10 on myös päätynyt ojan pohjalle... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilasto ilman maantieteellistä jakautumatietoa on melkoisen turha.
Pääkaupunkiseudulla liisareista suuri osa on kitkoilla ja korpisuomeen mennessä nastoilla. Kitkat onnistuvat silti saamaan suolatuolla etelän teilläkin suhteellisesti enemmän kolinaa kuin syrjemmälle painottuvat nastarenkailijat. Mielenkiintoista olisi nähdä mikä olisi kolinajakauma alueittain. Pohjoiskarjalan kaikki 10 kitkaliisaria on hinattu ainakin kerran ojan pohjalta kun 178 nastarenkaalla ajaneesta vain 10 on myös päätynyt ojan pohjalle...onkos pohjois karjalassa vain 10 autoa leasingina joissa kitkat???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi myös hauska tietää millainen suhde kitka/nastarenkaissa on kun kyseessä on kuitenkin todella pieni otanta liisarifirman 25000 auton kannasta.
Voisiko verrata nyt käynnissä oleviin gallupeihin (pressa) eli kysytään 1000:lta vihervassarilta, "Pekka", seuraava galluppi, kysytään 1000:ltä kokkareelta, "Allu"?
- Anonyymi
Jos vaimosi kuskaa vaikka neljää lasta sun autolla missä on kitkarenkaat niin juotko kaljaa ihan rauhassa?
- Anonyymi
Meillä vaimo ajaa kitkarenkailla ja nyt kun auto vaihtui, niin suosittelin kitkoja ja ne hän halusikin ilman suositustani. Conti 7 on loistava rengas ja vaimolla ajot on pääosin maantietä.
- Anonyymi
Voihan sen oman ajotaidottomuuden noinkin ilmaista, kuten aloittaja tekee. Ei kuulosta niin nololta, kuin että en osaa ajaa talvella
- Anonyymi
Juuri noin.
Olen myynyt renkaita, en nyt paljon mutta satoihin autoihin kuitenkin parikymmentä vuotta sitten viimeksi. Itse ostin ensimmäiset nastattomat renkaat vuonna-93. Ja sen jälkeen vain nastattomia.
Autoni ovat tosin olleet painavampaa sorttia eli Saabeja, Volvoja, Mersuja ym...
Monta kertaa huvitti kun asiakas tuli ja tilasi renkaat ja asennuksen ja halusi "halvat mutta hyvät" nastarenkaat. Mutta ei kitkarenkaita. No minähän tarjosin hinnat eri renkaista ( kymmenisen eri nastarengasta oli tarjolla tukkurillani ).
Asiakas tuli renkaanvaihtoon ja aivan loppu olevat, lähes kaikki nastat kadottaneet vanhat renkaat alla. Taatusti mikä tahansa kitkarengas olisi silloin ollut parempi kuin millä kaveri oli ajanut vuosia.
Paikkakuntani taksimiehet harrastivat sitä että nyppivät nastat vanhoista talvirenkaista ja ajelivat gummit loppuun keväällä.Monet taksit ostivat myös ainoastaan uusia kitkarenkaita.
Joka syksy alle uudet kitkarenkaat ja keväällä loppuun mitä on jäljellä.
En ole milloinkaan kuullut keneltäkään kitkarenkaiden oikealta käyttäjältä mitään huonoa kitkarenkaista. Lähinnä nastarenkaita kehuvat niitä myyvät.
Ja varmaan hieman epävarmat autoilijat.
Parissa autossa on tullut mukana vanhat hyvännäköiset nastarenkaat.
Aika nopeasti on todettu että saa olla varovainen, todella varovainen.
Vanha kovettunut nastarengas on todella hengenvaarallinen jos on tottunut tuoreisiin kitkoihin. Nyt alkaa kolmas talvi näillä ja ajan kesään niin pitkälle kun on vähänkin pintaa.
Siinä aikanaan renkaita vaihdellessa ja myydessä asiakkaille kuuli usein mielestäni kieroutunutta asennetta. "Ei kannata vielä vaihtaa nastarenkaita ettei ne turhaan kulu" tai "milloinkahan voisi vaihtaa kesärenkaat alle ettei talvirenkaat kulu suotta".
Mielestäni talvirenkaat juuri saavat kuluakin koska tärkeämpää on se että alla on uudehkot kumit eikä vanhat kovettuneet. Kesällä nyt pärjää melkein millä vaan.
Vaikka ei niitä ajotaitoja saa edes rahalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin.
Olen myynyt renkaita, en nyt paljon mutta satoihin autoihin kuitenkin parikymmentä vuotta sitten viimeksi. Itse ostin ensimmäiset nastattomat renkaat vuonna-93. Ja sen jälkeen vain nastattomia.
Autoni ovat tosin olleet painavampaa sorttia eli Saabeja, Volvoja, Mersuja ym...
Monta kertaa huvitti kun asiakas tuli ja tilasi renkaat ja asennuksen ja halusi "halvat mutta hyvät" nastarenkaat. Mutta ei kitkarenkaita. No minähän tarjosin hinnat eri renkaista ( kymmenisen eri nastarengasta oli tarjolla tukkurillani ).
Asiakas tuli renkaanvaihtoon ja aivan loppu olevat, lähes kaikki nastat kadottaneet vanhat renkaat alla. Taatusti mikä tahansa kitkarengas olisi silloin ollut parempi kuin millä kaveri oli ajanut vuosia.
Paikkakuntani taksimiehet harrastivat sitä että nyppivät nastat vanhoista talvirenkaista ja ajelivat gummit loppuun keväällä.Monet taksit ostivat myös ainoastaan uusia kitkarenkaita.
Joka syksy alle uudet kitkarenkaat ja keväällä loppuun mitä on jäljellä.
En ole milloinkaan kuullut keneltäkään kitkarenkaiden oikealta käyttäjältä mitään huonoa kitkarenkaista. Lähinnä nastarenkaita kehuvat niitä myyvät.
Ja varmaan hieman epävarmat autoilijat.
Parissa autossa on tullut mukana vanhat hyvännäköiset nastarenkaat.
Aika nopeasti on todettu että saa olla varovainen, todella varovainen.
Vanha kovettunut nastarengas on todella hengenvaarallinen jos on tottunut tuoreisiin kitkoihin. Nyt alkaa kolmas talvi näillä ja ajan kesään niin pitkälle kun on vähänkin pintaa.
Siinä aikanaan renkaita vaihdellessa ja myydessä asiakkaille kuuli usein mielestäni kieroutunutta asennetta. "Ei kannata vielä vaihtaa nastarenkaita ettei ne turhaan kulu" tai "milloinkahan voisi vaihtaa kesärenkaat alle ettei talvirenkaat kulu suotta".
Mielestäni talvirenkaat juuri saavat kuluakin koska tärkeämpää on se että alla on uudehkot kumit eikä vanhat kovettuneet. Kesällä nyt pärjää melkein millä vaan.
Vaikka ei niitä ajotaitoja saa edes rahalla.Hyvin kirjoitettu moktaratt
Mutta vähän totta
- Anonyymi
jospa niitä ei tutkimustuloksia ole ennen osattu tai haluttu analysoida?
- Anonyymi
hyvä aihe
kohta saamma lukea että eniten vakavia kolareita kitkarenkailla? - Anonyymi
osta hankook nastarenkaat 300 ja kierros alle-sama pito kuin nokian ja contit
- Anonyymi
Huonompi pito, eikä Hanakookit kestä.
- Anonyymi
seide so
- Anonyymi
lisää tutkimusta tehkää
- Anonyymi
hyvä testi nyt etelässä-auraajat ja hiekoitus lakossa
- Anonyymi
https://www.is.fi/autot/art-2000010023416.html
oikeassa on kitkan ystävät-kunnon kuski niin tiellä pyssyy - Anonyymi
Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
- Anonyymi
Kitkoilla ajava osaa ja ymmärtää ennakoida kelin vaihtelut ja ajaa sen mukaan.
- Anonyymi
Siis autoliiton teppo vesalainen? no se ukko ei osaa ajaa vaan on semmosen köröttäjä pelkäääjän näköinenkin! nastat sais kieltää koko maassa
- Anonyymi
Onhan se kitka vaarallinen, TM:n talvirengastestissäkin oli otsikko "kitkarengas on jo vaarallisen hyvä".
- Anonyymi
kuinkas toimii kun jäätä etelässä?
- Anonyymi
Parhaat kitkat toimii oikein hyvin. Kiitos kysymästä.
- Anonyymi
Kitkalla ajettu 38 vuotta ja ajan reippaasti, suoraan sanoen kovaa. Aina on pärjätty myös saariston rengastiellä talvella jossa on valtavasti jäätä tiessä. Kitkarengas puree paremmin jäähän kuin paraskaan nasta, se on fakta. Nastakuski on vaarallinen.
- Anonyymi
Kannattais pysyä faktoissa.
"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
Faktat on aina faktoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattais pysyä faktoissa.
"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
Faktat on aina faktoja.Tules ajamaan saariston rengastie siten että sulla heiluu nopeusmittari välillä jopa 160-170 talvikelissä, näin siis kitkoilla voi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tules ajamaan saariston rengastie siten että sulla heiluu nopeusmittari välillä jopa 160-170 talvikelissä, näin siis kitkoilla voi!
kunnon nastoilla pääsee 225 jäätiellä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tules ajamaan saariston rengastie siten että sulla heiluu nopeusmittari välillä jopa 160-170 talvikelissä, näin siis kitkoilla voi!
Kunnes napsahtaa ja henki pois mu onnea toivotaan ettei tuo sun luulos siittä että olet superkuski aiheuta jonkun kyydissä olijasi hengenlähtöä jossai kohti
- Anonyymi
viitasaarella autoissa mitkä renkaat?
- Anonyymi
Kielikouluun.
- Anonyymi
toiko talvi ajatuksia rengasvalintaan helsingissä?
- Anonyymi
Kielikouluun.
- Anonyymi
hui saamari
- Anonyymi
kuinkas eteläsuomessa kitkat luistaa kun talvi yllätti?
- Anonyymi
ihmiset ei kerro kokemuksista ei
- Anonyymi
Hyvin toimivat, ei mitään ongelmia näin nastarengaskieltoa odotellessa.
Nastoilla ei saa ajaa edes Tukholma keskustassa. Jos Saksassa on nastat alla, niin matka ei jatku ennen kun on vaihdettu alle nastattomat renkaat. Eli jos yhtään käy autolla muualla on aika typerää ostaa nastarenkaat.
- Anonyymi
Kumiakin irtoaa pehmeistä kitkarenkaista paljon enemmän.
- Anonyymi
Ei irtoa, on sen verran sitkeää tavaraa. En tosin tunne kiinakumien kulumista, mutta ainakin Nokian ja Contin kitkat kestää pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei irtoa, on sen verran sitkeää tavaraa. En tosin tunne kiinakumien kulumista, mutta ainakin Nokian ja Contin kitkat kestää pitkään.
Ei kestä, pehmeä kuluu aina nopeammin. Hyvin niillä muuten pärjäsi, mutta ei ole varaa ostaa koko ajan uusia.
- Anonyymi
moniko on vaihtanut takaisin nastoihin kun on kokeillut kitkarenkaita
Naisille tämä kysymys- Anonyymi
En ota ikinä enää nastarenkaita.
t:nainen. - Anonyymi
Ei kaikki naiset ole tyhmiä ja hitaasti matelevia. Itse eivät vaihdakaan renkaita, ajavat lopuun mitkä myyjä onnistuu myymään. Yleensä naisille voi myydä mitä tahansa.
- Anonyymi
sähköauto ja kitkarengas ...vakuutsyhtiö varmaan maksaa mielelellän vahingot..
- Anonyymi
Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.
Hah..pulkkamäessä lapsena painavimmat menivät lujempaa ja pysähtyvät hitaammin kun liukuvat pitemmälle...sama se on autoissa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.
ja vauhtia kun luulee että painava on turvallinen 150kmh vauhdissa...LIUKUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.
ja tehot vauhtia? mutkassa ulos kuin leppäkeihäs....
- Anonyymi
just testasin kia rioa uusilla nastarenkailla....vaikka kuinka yrittää saada sivuluistoon niin ei onnistu kun ajavakutus ja nastarenkaat pitää huolen....samoiten jarrutus onnistuu hienosti...
- Anonyymi
Eikö olekin kurjaa, kun ei saa nastoilla luisteltua? heh! Minusta on aika omituista kitka-speden kommentti että kitkarenkaalla on mukava sladitella ja että niillä PÄRJÄÄ. 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö olekin kurjaa, kun ei saa nastoilla luisteltua? heh! Minusta on aika omituista kitka-speden kommentti että kitkarenkaalla on mukava sladitella ja että niillä PÄRJÄÄ. 🤣
kiitos Moktar VWskoda
- Anonyymi
näkyy tulevissa vakuutuslaskuissa...onnea
- Anonyymi
etelässä talvi kitkat liukuuuuuuuuuuuuuuuu autooooooooooooo
- Anonyymi
Nastoilla ajavat ovat enemmän riskirajoja hakevia kuin kitkoilla ajavat.
Ugh!- Anonyymi
Ajoavustimiin luottavat ja nelivedolla ajavat riskirajoilla, usein ei ole edes kokemusta ja taitoa itse oikaista luistoa.
- Anonyymi
Sähköautoilla tulee enempi peräänajo ja kun ne pysähtyy hitaammin äkkijarrutuksella..leveät renkaat alla on kuin lumi kelkalla ajelisi...saattepa nähdä että kolarit lisääntyy ajan myötä sähköautoilla..
https://www.ts.fi/teemat/170652- Anonyymi
Ja enemmän painoa, akkulavetti ei pysähdy hetkessä. Samoin ajo-ominaisuudet muutenkin onnettomat teslalla esim mutka-ajossa.
- Anonyymi
liukuuuuuuuukuolemaaaaaan-luki hautakivessä
- Anonyymi
sodäär sanoo Moktar Gubta VW
- Anonyymi
Laitoin omaan autooni kapeimmat ja pienimmällä mahdollisella vanteella olevat kitkat, jotka nekin tosin olivat 235/60R18. Korkeampi profiili ja kapeampi rengas on talvella selvästi parempi ja mukavampi. Olisin ottanut vielä kapeammat, jos tämä olisi ollut mahdollista.
- Anonyymi
kovasti uutiset kertoo että nyt tulee onnettomuuksia
olis mukava tietää monessa autossa on kitkarenkaat allah - Anonyymi
Kitka ja tesla
- Anonyymi
Volkkari ei ollut onnistunut softan kanssa.
- Anonyymi
kovasti on nyt kolareita suomessa?
mikä on syy? Jää ja renkaat mitkä on allah? - Anonyymi
Nyt kun tulee plussakelit koko Suomeen niin liukkautta piisaa
- Anonyymi
kitkat likuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuliukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
- Anonyymi
Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa. - Anonyymi
kuinkas renkaat jäällä ja tuiskussa toimii?
tuli talvi rallaaa - Anonyymi
Uskaltauduin kokeilemaan huippuluokan uutta nastarengasta pitkän kitka-ajelun jälkeen. On kuin eri maailma olisi avautunut. Pitoa piisaa, eikä ajamiseen tarvitse keskittyä pidon osalta yhtä neuroottisesti. Nastan ääni antaa jo ennakkoon tietoa liukkaudesta kun taas kitkoissa ei. Pito on sata kertaa parempi lumituiskun jälkeisellä tamppautuneella lumella tai sitten jääpinnoilla. Rapinaa toki on mutta mieluummin pitoa kuin hiljaisuutta.
- Anonyymi
Kuluvan syksyn ja alkutalven aikana on sattunut liki ennätyksellisen paljon ulosajoja ja kolareja, myös kuolemiin ja vakaviin loukkaantumisiin johtaneita. 95 prosentilla kolareissa ja ulosajoissa mukana olleista henkilöautoista oli nastarenkaat!
- Anonyymi
Monella pinnalla kitkoilla pito oli jopa parempi, mutta kun tiesi ettei nastoja tarvitse sääliä niin renkaat kului sitäkin nopeammin. Jos kestäisivät paremmin niin voisin käyttää edelleen, kuluneet renkaat voisi ajaa loppuun kesällä, mutta joka vuosi piti ostaa kaksi uutta rengasta. Hyvät kesärenkaat myös paremmat kesällä kuin kitkarenkaat uusinakaan.
- Anonyymi
Nuorilla on kova into revitellä renkaat ruvelle ja leikkiä pikku-Kallea. Kitkarenkaat on talvelle suunnitellut ja kesärenkaat kesäksi. Renkaat saa kulumaan tasaisesti jos niiden paikkaa vaihtaa välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorilla on kova into revitellä renkaat ruvelle ja leikkiä pikku-Kallea. Kitkarenkaat on talvelle suunnitellut ja kesärenkaat kesäksi. Renkaat saa kulumaan tasaisesti jos niiden paikkaa vaihtaa välillä.
Itsehän väitit nastojen kuluvan nopeasti, ei ne kulu ellet sudita sulalla, kitkat kuluu pehmeinä väkisin nopeammin.
- Anonyymi
joko etelä suomessa vaihdetaan kitkat alta pois? liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuojaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
- Anonyymi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/karkkilassa-vakava-onnettomuus-tie-erittain-liukas/8840744
mitä renkaita on auton allah? - Anonyymi
Laitoin akalle alle kitkat jotta ei tulis enää kotio...
- Anonyymi
Oomimoktarvw
- Anonyymi
Jääkelit tuli ja ojanpiennar tutuksi?
- Anonyymi
Katsoin youtubesta viime vuoden nastattomien renkaiden amerikkalaisen talvirengastestin, Nokian Hakkapeliitta 10 voitti. Vertailun vuoksi oli Nokian nastoitettuna, oli esim pidossa ylivoimainen, mutta monessa samaa luokkaa kuin nastoittamaton ja muutamassa hiukan heikompi.
Huonoimmat talvirenkaat olivat paljon huonompia, mutta niistäkin yksi oli kuivan kelin jarrutuksessa selvästi paras, Nokian taas heikoin veden syrjäyttämisessä.
Toisessa testissä oli eri rengaskoot, 225-275, 225 oli paras, vaikkakin eri testeissä muutkin oli välillä parhaita.- Anonyymi
oliko Nokian tehnyt taas erikoisrenkaat vertailuun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oliko Nokian tehnyt taas erikoisrenkaat vertailuun?
Ei kukaan tee, sillä testiin menevät renkaat hankitaan satunnaisista rengasliikkeitä, eli ovat ihan kuluttajille myytävää tavaraa.
Tiesit kyllä, mutta et osaa kuin muistella ikivanhoja juttuja.
- Anonyymi
Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
Joko Moottori.fi tiedottaa kunnon tutkimuksesta? - Anonyymi
Kitkoilla vahinkoja
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä. - Anonyymi
joko jää ja lumi auttaa ymmärtämään asiaa?
- Anonyymi
kuinkas jääkeleissä luistellaan yhdessä?
kommentoikaa kokemuksia - Anonyymi
Lapsille ja vaimolle mukavaa matkaa ....
- Anonyymi
onko kiistäjiä?
- Anonyymi
Kitkoilla vahinkoja
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa. - Anonyymi
Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
hih - Anonyymi
aidasta läpi helsingissä taksi...oliko kitkat
- Anonyymi
eikun suffeli
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikun suffeli
ahaa
- Anonyymi
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa. - Anonyymi
Kyllä kitkoilla joutuu tulemaan ympyröihin ja liikenteen kiillottamiin risteyksiin nastoja varovaisemmin. Varsinkin tuo kääntyminen ja jarrutus samaan aikaan, aiheuttaa sivuttaispidon menettämisen helposti. Joten jalka pois jarrulta ja nopeus sopivaksi, niin kyllä kitkoilla hyvin pärjää. Nuo liisaajat taitavat olla tavallista useammin myöhässä tapaamisistaan. Eli käyttäjiksi valikoituu riskialttiimpia kuskeja, joilla on firman maksamat täydet vakuutukset ja rento ajamisen meininki, kun mällit eivät ole omasta kukkarosta pois.
- Anonyymi
hyvää julkisuutta-säilyy henki
- Anonyymi
liuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
- Anonyymi
ammattina autoilu-Teppo tietää
- Anonyymi
kuinkas se vakuutus suhtautuu vaarallisiin renkaisiin?
- Anonyymi
Vaarallisiin voi suhtautua nihkeästi, mutta jos on kyseessä lailliset talvirenkaat, niin ei ole mitään sanomista.
Höpöpoika.
- Anonyymi
ja sähköautoissa vielä pahemmat kitkat kun voimaa liikaa? ihmiset ei hallitse autojaan?
- Anonyymi
Kerro toki mitä eroa sähköautossa on kitkoissa tai nastoissa, no ainakin nastat irtoaa jos tehoja käyttää. Kitkat toimii paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki mitä eroa sähköautossa on kitkoissa tai nastoissa, no ainakin nastat irtoaa jos tehoja käyttää. Kitkat toimii paremmin.
Toisena talvena kitkoissa ei vaan ole enää juurikaan kulutuspintaa kun käyttää tehoja, nastarenkaissa on pintaa ja suurin osa nastoista tallessa. Vanhoissakin nastarenkaissa vain pieni osa nastoista irronnut, vaikka väkisin sutii välillä jäättömälläkin pinnalla.
Kitka on hyvä mutta sitten vesi kanssa jos vettä sataa se on kyllä ei täydellinen
- Anonyymi
uskaltaako TM tehdä kattavaa testiä ja tutkimusta asiasta?
Teppo Vesalainen puhuu varsin painavaa asiaa-Kitkarengas on vaarallinen - Anonyymi
Sulan jälkeen pikkupakkanen pahin pääkallokeli, silloin kitkoilla saa olla varovainen. Valtiontalouden kannalta nastat tarttis kieltää.
- Anonyymi
Huomen aamulla kolisee
- Anonyymi
Testi ja mainos vedätys?
- Anonyymi
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle,
sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa,
Vesalainen tuumaa.- Anonyymi
Tuo on kovin pieni otanta ja vain yksi pieni liisausfirma. Vakuutusyhtiöiden yhteinen tilasto kertoo puolestaan, että kitkarenkailla tapahtuu vähemmän hengenvaarallisia kolareita ja se kertoo hieman toista viestiä asiasta.
Tuo on vain jonkun "nava höörd" Vesalaisen ajatus ja arvaus.
- Anonyymi
enemmän aineistoa julki ja käyttökokemuksia
- Anonyymi
Paljon taas kolareita kertoo uutiset
monessako autossa on kitkarenkaat ollut - Anonyymi
Kehä lll:lla on tapahtunut useampi erillinen liikenneonnettomuus Ala-Tikkurilan ja Suutarilan liittymien välillä ja tiellä on useampi rekka jumissa, Helsingin poliisi tiedottaa viestipalvelu X:ssä.
Molemmat kaistat Kehä lll:lla itään päin ovat poliisin mukaan tukossa tällä hetkellä. Poliisi on paikalla ohjaamassa liikennettä.
Tilanteesta aiheutuu merkittävää haittaa liikenteelle. Liikennehaitan kestosta poliisilla ei ole toistaiseksi arviota.
Erittäin liukasta
Poliisi varoittaa, että tie paikan päällä on paikoitellen erittäin liukas. - Anonyymi
uskokaa jo
Kitkoilla vahinkoja
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä. - Anonyymi
kuinkas rysähti?
- Anonyymi
aja hiljaa isi nyt vaan
- Anonyymi
Kelin ja pidon mukaan ajettava kaikilla renkailla, valitettavasti joutuu katsomaan nopeusrajoituksiakin ettei maantierosvot ryöstä.
- Anonyymi
lisää dataa tulee kovaa vauhtia?
sää taas pyryttää vaan ja jäätä riittää - Anonyymi
aja hiljaa isi nyt vaan
- Anonyymi
Isoin ongelma on vaaralliset kuskit ja useimmiten ne niitä joilla pyrkivä ajotyyli yhdeistettynä asenneongelmaan.
- Anonyymi
uskaltaako TM tehdä laajaa käyttökokemus testiä? viiden vuoden jakso
- Anonyymi
kohta liukuu ja lujaaa-jäätä luvassa
- Anonyymi
https://www.ts.fi/uutiset/6220502
ja syyt auton allah?
kertokaa - Anonyymi
Mummo meni risteyksessä renkaat sutissa ohi .kättä vaan heilautti..oli kuulema ajellut vanhoilla kitkoilla..
- Anonyymi
Tuumaa kuin ps
- Anonyymi
jäätä luvassa etelsuomeen....liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
- Anonyymi
pahamaa ja tuote
- Anonyymi
Jäällä kusiluistin...vakuutusyhtiöiden pitäisi laittaa lisämaksu jos ruttaa toisen auton kitkarenkailla ajamalla perään....
- Anonyymi
eloon muks
- Anonyymi
Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
Hän myös huomauttaa, että siinäkin saattaa olla eroa, minkälainen kuljettaja valitsee alleen kitkarenkaat.
Satasen vauhdista varmempaa menoa? - Anonyymi
Käytettynä huonompi kuin uusi kesärengas...
- Anonyymi
asiantuntija sanoo Teppo
- Anonyymi
Lapsiperheen valinta?
- Anonyymi
Yli 25 vuoden kitkarengaskokemuksella voin kertoa että kitkarenkaat ovat erinomaiset.
Tällä hetkellä alla on 225x65x17 kitkat, samat kuudetta talvea.
Aiemmat kokemukset Blizzak, Hankook, Nokia ja Goodyear merkeistä.
Jokainen rengas toistaan perempi, paras kuitenkin Goodyear.
Ajan kitkoilla ympärivuoden.
Oma kokemukseni kitkoista kesällä on että kyllä ne talvella liukkaammat on kuin kesällä, mutta muutosta ei kevään tullen huomaa lainkaan.- Anonyymi
Voi ne lumella ja pakkasella pitää mutta jäällä turhakkeet....kokemattomalle kuskille todella vaaralliset....puolikuluneena. ..???? Onhan näistä tuhansia testejä YouTubessa....käy katsomassa ..kirjoitat vaan kitkarenkaat jäällä YouTubeen..ja ihmettele?
- Anonyymi
hih
- Anonyymi
pois suomesta tollaset tuotteet
- Anonyymi
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
Hän myös huomauttaa, että siinäkin saattaa olla eroa, minkälainen kuljettaja valitsee alleen kitkarenkaat.
PS. eikö tutkimusta asiasta saa tehdä? - Anonyymi
Ensi vuonna ei saa enää ajaa M+S merkinnöillä olevilla, aika idiootteja kyllä jos sakottavat, mutta katsastuksessa ei kelpaa.
- Anonyymi
Kipin kapin uudet kitka renkaat ostamaan muuten ajat kesärenkailla.
https://www.is.fi/autot/art-2000010222267.html - Anonyymi
Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
PS. Autoliiton toimittaja puhuu!- Anonyymi
No nyt lupas alijäähtynyttä vettä teille....onneksi on nastat..?
- Anonyymi
Ei kyllä nykynastakaan pidä oikein mitään jäätikällä, vaikka jään sisällä ja pinnallakin hiekkaa. Aurinko sulattaa välillä ja pinta tosi kovaa kun ei ole karhennettu millään, nopeus tuntuu vaan lisääntyvän jarruttaessa ja abs pidentää entisestään jarrutusmatkaa. Edellisellä autolla pystyi höyhenjarruttamaan ilman abs, mutta tässä tulee paljon herkemmin mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kyllä nykynastakaan pidä oikein mitään jäätikällä, vaikka jään sisällä ja pinnallakin hiekkaa. Aurinko sulattaa välillä ja pinta tosi kovaa kun ei ole karhennettu millään, nopeus tuntuu vaan lisääntyvän jarruttaessa ja abs pidentää entisestään jarrutusmatkaa. Edellisellä autolla pystyi höyhenjarruttamaan ilman abs, mutta tässä tulee paljon herkemmin mukaan.
Kokemuksesta ABS on huono...äkkijarrutuksessa....rrrrrrrrr ja klonks.perään..
- Anonyymi
Taas liukuu kitkakuljettajat ojaaaaan.keli pahenee
- Anonyymi
Radiossa soi ,tunnen kuinka vauhti kiihtyy..
- Anonyymi
koska asia myönnetään ?
- Anonyymi
taas paljon kolareita kertoo uutiset ja ojaan suistumisia myös
mitkä renkaat allah? - Anonyymi
Kitkoilla vahinkoja
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
PS. Näin sitä vain tuumataan tapporenkaista suomessa? - Anonyymi
pahoja kolareita taas!
- Anonyymi
joko tutkitaan lisää kolareiden syitä?
- Anonyymi
Vaimon autoon kitkat alle ja perheelle turvallista matkaa toivottaa isäntä?
- Anonyymi
uskokaa jo
Kitkoilla vahinkoja
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa. - Anonyymi
yhdessä kuin moktar gubta puhutaan
- Anonyymi
Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.
– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
PS. onnea matkaan vaimo ja lapset.... - Anonyymi
liukuuko hyvin?
kuulemma taas jäätä pitkin suomea.... - Anonyymi
Kitkarenkaita voi hyvin pitää keväällä pitempään ja laittaa syksyllä aikaisemmin alle, nyt liukastelevat kesärenkailla joka kevät ja syksy.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1294388
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233072Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132564- 462131
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2591723Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471639- 321567
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201456- 281440
- 951211