Kitkarengas on vaarallinen tuote

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ad2524b4-16ae-455a-8586-2bec9432c020

uskokaa jo

Kitkoilla vahinkoja

Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

– Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

Hän myös huomauttaa, että siinäkin saattaa olla eroa, minkälainen kuljettaja valitsee alleen kitkarenkaat.

186

1420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuolla firmalla on oman ilmoituksensa mukaan hieman yli 25000 autoa asiakkailla ja tuskin niissä kaikissa on kitkarenkaita, eli taas ihan hevonvitun onneton Iltapaskan juttu.

      • Anonyymi

        Ja moottori lehden Vesalainen puhuu paskaa?

        lähetäppä hälle viestiä ja tehkää uusi juttu asiasta jooko?

        Todistaa pitää


      • Anonyymi

        liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu












        ojaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja moottori lehden Vesalainen puhuu paskaa?

        lähetäppä hälle viestiä ja tehkää uusi juttu asiasta jooko?

        Todistaa pitää

        sekin sitten viimein todettu

        kitkoilla henki lähempänä meno





















        sekin sitten viimein todettu

        kitkoilla henki lähempänä meno


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sekin sitten viimein todettu

        kitkoilla henki lähempänä meno





















        sekin sitten viimein todettu

        kitkoilla henki lähempänä meno

        Olen samaa mieltä.

        Ajan kitkarenkailla ja joka päivä on kuolema lähempänä.

        Tilastojen mukaan yhtä todennäköisesti kuolema lähestyy nastarenkailla ajavia.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        🍒 ­N­y­­m­f­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18126374x

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.


      PS. uskokaa ennen turmaa-osta hankookin halpa ja hyvä nasta

      • Anonyymi

        Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
        Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
        Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
        Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
        Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
        Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
        Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.

        kukaan ei mahda liukkaalle tielle mitään vaikka ois kankkunen tai fangio siksi aina nastat jos hirvi hyppää eteen ja jarruttaa sikana saa nastalla pysähtyyn mutta ei kitkalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kukaan ei mahda liukkaalle tielle mitään vaikka ois kankkunen tai fangio siksi aina nastat jos hirvi hyppää eteen ja jarruttaa sikana saa nastalla pysähtyyn mutta ei kitkalla!

        Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
        Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
        Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
        Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.

        Kuski jolle ei vahinkoja satu ei ole eläessään autoa ajanu vaikka kortin omistaakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
        Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
        Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
        Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.

        Kyllä renkaat vaikuttaa, kitkoilla tai nastoilla, jos ne on huonot vaikka olisi kummonen ratinpyörittäjä.
        Mutta vaikka olisi kuinka hyvät kitkat, niin esim nyt tiet ja kadut, risteykset on kuin luistinratoja. Nasta pitää paremmin, sitä et voi sinäkään kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.

        Nastat ovat paremmat sileällä vesijäällä. Muuten ei ole väliä, kummat on alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain todellinen idiootti voi väittää et vahinkotiheys liittyisi renkaisiin.
        Vahingot sattuu aina kuskin takia. Vain ja ainoastaan kuski vaikuttaa siihen mitä auto tekee.
        Jos kuski tekee virhearvion tai ei osaa ajaa se ei liity renkaisiin millään tavalla.
        Hyvät kuskit osaa ajaa oli alla mitkä vaa renkaat. Vahinkoja sattuu vain huonoille kuskeille.

        No, sittenhän pitäisi saada ajella nahkakaljuilla, jos renkailla ei ole väliä, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.

        Peilijäätä et ole nähnytkään. Peilijäällä pysähtyy, mutta po vähintään rallipiikit. Et sinä tiedä, kun kaupungin katuja ajat. Kelit on ollut vähintään mielenkiintoiset ja tiet on hirveässä kunnossa kuin kynnöspeltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysähtyy kitkalla yhtä hyvin kuin nastalla, oli sitten peilijää tai ei. Kokemusta on.

        No ei kyllä jäällä pidä yhtä hyvin.

        Minulla on alla kitkat ja kannatan nastarengaskieltoa Etelä-Suomeen tai ainakin pääkaupunkiseudulle. Silti fakta on, että jäällä hyväkuntoinen nasta toimii paremmin. Pääkallokelillä kitkoilla on oltava varovainen ja huolellinen, mutta niin on myös pari talvea ajetuilla nastarenkailla. Kaikilla muilla pinnoilla, eli suurimman osan ajasta kitka on selvästi nastarengasta parempi.

        Pääväylät etelässä ovat täysin lumettomia ja jäättömiä ja nastarenkailijat kuluttavat sekä päällystettä että tuhoavat omia renkaitaan kuivilla teillä. Hatuttaa, kun renkaista irtoavat nastat iskevät konepeltiin tai lasiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kukaan ei mahda liukkaalle tielle mitään vaikka ois kankkunen tai fangio siksi aina nastat jos hirvi hyppää eteen ja jarruttaa sikana saa nastalla pysähtyyn mutta ei kitkalla!

        Kuten Ensio Itkonen sanoisi:
        Kitkarenkaat vaativat uhrinsa.


    • Anonyymi

      Kai niitä kitkoja käyttää kädetönkin.
      No oikeasti tuo on vain yhden talven mitättömän pienestä automäärästä tehty tilasto ja edellisinä talvina suuremmista määristä tehdyt tilastot ovat kertoneet toisinpäin. Eli kannattaa aina katsoa hieman laajemmin asiaa kuin yhden vuoden ja todella pienen automäärään perustuvaa yskäistä.

      • Anonyymi

        kun kitkarenkaalla ajaa 10000km niin onko siinä enään jääpitoa ollenkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kun kitkarenkaalla ajaa 10000km niin onko siinä enään jääpitoa ollenkaan?

        Kitkarenkaassa on se hyvä puoli, että sen pito ei juurikaan heikkene renkaan kuluessa, toisin on nastarenkaassa kun nastat irtoilee ja pyöristyy, niin se jääpito heikkenee oleellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaassa on se hyvä puoli, että sen pito ei juurikaan heikkene renkaan kuluessa, toisin on nastarenkaassa kun nastat irtoilee ja pyöristyy, niin se jääpito heikkenee oleellisesti.

        Aivan samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kun kitkarenkaalla ajaa 10000km niin onko siinä enään jääpitoa ollenkaan?

        On. Olen ajanut omilla 30tkm ja pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Olen ajanut omilla 30tkm ja pitää.

        Ainakin kolme rengassarjaa menee tuossa ajassa e-Suomessa, pohjoisessa voi pärjätä vähemmällä.


    • Anonyymi

      Täysin typerää keskustelua, Vastuu ja vika on AINA kuskilla. Olkoon kyse millaisesta renkaasta tahansa ja millaisesta kelistä tahansa. Kesä tai talvi.

      Pito renkaasta loppuu siinä vaiheessa kun kuski ylittää sen hetkisen turvallisen tilannenopeuden niillä renkailla jotka hänellä on alla.
      Kaikista renkaista loppuu pito jossain vaiheessa ja vain kuski voi ylittää turvallisen tilannenopeuden. Rengas ei päätä nopeutta.

      • Anonyymi

        Turvallinen tilannenopeus on muuten huomattavasti matalampi nopeus, kuin sen nopeus, jossa renkaan pitoominaisuudet loppuvat.


      • Anonyymi

        No tuosta suuresta viisaudestahan ei nyt ole edes kyse, vaan kitkojen ja nastojen eroista.
        Toisaalta ei ole kuskin vika jos keli poikkeaa jossain kohtaa tietä oleellisesti muualla ollutta olosuhdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuosta suuresta viisaudestahan ei nyt ole edes kyse, vaan kitkojen ja nastojen eroista.
        Toisaalta ei ole kuskin vika jos keli poikkeaa jossain kohtaa tietä oleellisesti muualla ollutta olosuhdetta.

        Siinä mielessä keskustelu on idioottimaista että kitkarenkailla ja nastarenkailla ei edes voi olla mitään eroa turvallisuuden suhteen. Kumpikin ovat täsmälleen yhtä turvallisia jos kuski ei ylitä turvallista tilannenopeutta.
        Eri olosuhteissa kitkoilla/nastoilla voi olla samassa tilanteessa eri korkein turvallinen tilannenopeus mutta se ei tee renkaasta yhtään sen turvallisempaa tai turvattumampaa.
        Kummankin renkaan rajan voi ylittää jos ei osaa ajaa turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuosta suuresta viisaudestahan ei nyt ole edes kyse, vaan kitkojen ja nastojen eroista.
        Toisaalta ei ole kuskin vika jos keli poikkeaa jossain kohtaa tietä oleellisesti muualla ollutta olosuhdetta.

        Aina kuski vastaa nopeudesta,ei rengas.
        Ja kun suistumisia tai ulosajoja mitä on itse nähnyt niin aina on ojassa olevalla tai penkassa sutivalla nastarenkaat.

        Lapsellinen ja asenteellinen kitkavastaisuus saa vain uutta tuulta purjeisiin vaikka kerran kitkoilla ajava ei todellakaan palaa nastoihin.

        Kaikki turhat syyt pitää ainoastaan nastarenkaita oikeana turvalliseen liikkumiseen ovat harhaa.
        Kun kuski on pääosassa, ennakointi sitten ennen reakointia jonka jälkeen ajoneuvon ominaisuudet ja renkaat vielä, että on pari muuttujaa ennen ojaan ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvallinen tilannenopeus on muuten huomattavasti matalampi nopeus, kuin sen nopeus, jossa renkaan pitoominaisuudet loppuvat.

        Olen eri mieltä. Ajelin "turvallista" nopeutta, n 40 km/t, koska vettä tuli taivaan täydeltä ja näkyvyys nolla. Niin vaan tunsin perseessäni kuinka auto nousi vesipatjan päälle. Onneksi ei tullut autoja vastaan. Olisiko satanen auttanut?


    • Anonyymi

      Että ihan 4,4%?? No on ihan valtava ero joo :D Kitkarenkaat on kiellettävä!

      • Anonyymi

        Olisi myös hauska tietää millainen suhde kitka/nastarenkaissa on kun kyseessä on kuitenkin todella pieni otanta liisarifirman 25000 auton kannasta.


      • Anonyymi

        Tilasto ilman maantieteellistä jakautumatietoa on melkoisen turha.
        Pääkaupunkiseudulla liisareista suuri osa on kitkoilla ja korpisuomeen mennessä nastoilla. Kitkat onnistuvat silti saamaan suolatuolla etelän teilläkin suhteellisesti enemmän kolinaa kuin syrjemmälle painottuvat nastarenkailijat. Mielenkiintoista olisi nähdä mikä olisi kolinajakauma alueittain. Pohjoiskarjalan kaikki 10 kitkaliisaria on hinattu ainakin kerran ojan pohjalta kun 178 nastarenkaalla ajaneesta vain 10 on myös päätynyt ojan pohjalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilasto ilman maantieteellistä jakautumatietoa on melkoisen turha.
        Pääkaupunkiseudulla liisareista suuri osa on kitkoilla ja korpisuomeen mennessä nastoilla. Kitkat onnistuvat silti saamaan suolatuolla etelän teilläkin suhteellisesti enemmän kolinaa kuin syrjemmälle painottuvat nastarenkailijat. Mielenkiintoista olisi nähdä mikä olisi kolinajakauma alueittain. Pohjoiskarjalan kaikki 10 kitkaliisaria on hinattu ainakin kerran ojan pohjalta kun 178 nastarenkaalla ajaneesta vain 10 on myös päätynyt ojan pohjalle...

        onkos pohjois karjalassa vain 10 autoa leasingina joissa kitkat???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi myös hauska tietää millainen suhde kitka/nastarenkaissa on kun kyseessä on kuitenkin todella pieni otanta liisarifirman 25000 auton kannasta.

        Voisiko verrata nyt käynnissä oleviin gallupeihin (pressa) eli kysytään 1000:lta vihervassarilta, "Pekka", seuraava galluppi, kysytään 1000:ltä kokkareelta, "Allu"?


    • Anonyymi

      Jos vaimosi kuskaa vaikka neljää lasta sun autolla missä on kitkarenkaat niin juotko kaljaa ihan rauhassa?

      • Anonyymi

        Meillä vaimo ajaa kitkarenkailla ja nyt kun auto vaihtui, niin suosittelin kitkoja ja ne hän halusikin ilman suositustani. Conti 7 on loistava rengas ja vaimolla ajot on pääosin maantietä.


    • Anonyymi

      Voihan sen oman ajotaidottomuuden noinkin ilmaista, kuten aloittaja tekee. Ei kuulosta niin nololta, kuin että en osaa ajaa talvella

      • Anonyymi

        Juuri noin.
        Olen myynyt renkaita, en nyt paljon mutta satoihin autoihin kuitenkin parikymmentä vuotta sitten viimeksi. Itse ostin ensimmäiset nastattomat renkaat vuonna-93. Ja sen jälkeen vain nastattomia.
        Autoni ovat tosin olleet painavampaa sorttia eli Saabeja, Volvoja, Mersuja ym...
        Monta kertaa huvitti kun asiakas tuli ja tilasi renkaat ja asennuksen ja halusi "halvat mutta hyvät" nastarenkaat. Mutta ei kitkarenkaita. No minähän tarjosin hinnat eri renkaista ( kymmenisen eri nastarengasta oli tarjolla tukkurillani ).
        Asiakas tuli renkaanvaihtoon ja aivan loppu olevat, lähes kaikki nastat kadottaneet vanhat renkaat alla. Taatusti mikä tahansa kitkarengas olisi silloin ollut parempi kuin millä kaveri oli ajanut vuosia.
        Paikkakuntani taksimiehet harrastivat sitä että nyppivät nastat vanhoista talvirenkaista ja ajelivat gummit loppuun keväällä.Monet taksit ostivat myös ainoastaan uusia kitkarenkaita.
        Joka syksy alle uudet kitkarenkaat ja keväällä loppuun mitä on jäljellä.
        En ole milloinkaan kuullut keneltäkään kitkarenkaiden oikealta käyttäjältä mitään huonoa kitkarenkaista. Lähinnä nastarenkaita kehuvat niitä myyvät.
        Ja varmaan hieman epävarmat autoilijat.
        Parissa autossa on tullut mukana vanhat hyvännäköiset nastarenkaat.
        Aika nopeasti on todettu että saa olla varovainen, todella varovainen.
        Vanha kovettunut nastarengas on todella hengenvaarallinen jos on tottunut tuoreisiin kitkoihin. Nyt alkaa kolmas talvi näillä ja ajan kesään niin pitkälle kun on vähänkin pintaa.
        Siinä aikanaan renkaita vaihdellessa ja myydessä asiakkaille kuuli usein mielestäni kieroutunutta asennetta. "Ei kannata vielä vaihtaa nastarenkaita ettei ne turhaan kulu" tai "milloinkahan voisi vaihtaa kesärenkaat alle ettei talvirenkaat kulu suotta".
        Mielestäni talvirenkaat juuri saavat kuluakin koska tärkeämpää on se että alla on uudehkot kumit eikä vanhat kovettuneet. Kesällä nyt pärjää melkein millä vaan.
        Vaikka ei niitä ajotaitoja saa edes rahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin.
        Olen myynyt renkaita, en nyt paljon mutta satoihin autoihin kuitenkin parikymmentä vuotta sitten viimeksi. Itse ostin ensimmäiset nastattomat renkaat vuonna-93. Ja sen jälkeen vain nastattomia.
        Autoni ovat tosin olleet painavampaa sorttia eli Saabeja, Volvoja, Mersuja ym...
        Monta kertaa huvitti kun asiakas tuli ja tilasi renkaat ja asennuksen ja halusi "halvat mutta hyvät" nastarenkaat. Mutta ei kitkarenkaita. No minähän tarjosin hinnat eri renkaista ( kymmenisen eri nastarengasta oli tarjolla tukkurillani ).
        Asiakas tuli renkaanvaihtoon ja aivan loppu olevat, lähes kaikki nastat kadottaneet vanhat renkaat alla. Taatusti mikä tahansa kitkarengas olisi silloin ollut parempi kuin millä kaveri oli ajanut vuosia.
        Paikkakuntani taksimiehet harrastivat sitä että nyppivät nastat vanhoista talvirenkaista ja ajelivat gummit loppuun keväällä.Monet taksit ostivat myös ainoastaan uusia kitkarenkaita.
        Joka syksy alle uudet kitkarenkaat ja keväällä loppuun mitä on jäljellä.
        En ole milloinkaan kuullut keneltäkään kitkarenkaiden oikealta käyttäjältä mitään huonoa kitkarenkaista. Lähinnä nastarenkaita kehuvat niitä myyvät.
        Ja varmaan hieman epävarmat autoilijat.
        Parissa autossa on tullut mukana vanhat hyvännäköiset nastarenkaat.
        Aika nopeasti on todettu että saa olla varovainen, todella varovainen.
        Vanha kovettunut nastarengas on todella hengenvaarallinen jos on tottunut tuoreisiin kitkoihin. Nyt alkaa kolmas talvi näillä ja ajan kesään niin pitkälle kun on vähänkin pintaa.
        Siinä aikanaan renkaita vaihdellessa ja myydessä asiakkaille kuuli usein mielestäni kieroutunutta asennetta. "Ei kannata vielä vaihtaa nastarenkaita ettei ne turhaan kulu" tai "milloinkahan voisi vaihtaa kesärenkaat alle ettei talvirenkaat kulu suotta".
        Mielestäni talvirenkaat juuri saavat kuluakin koska tärkeämpää on se että alla on uudehkot kumit eikä vanhat kovettuneet. Kesällä nyt pärjää melkein millä vaan.
        Vaikka ei niitä ajotaitoja saa edes rahalla.

        Hyvin kirjoitettu moktaratt
        Mutta vähän totta


    • Anonyymi

      jospa niitä ei tutkimustuloksia ole ennen osattu tai haluttu analysoida?

    • Anonyymi

      hyvä aihe

      kohta saamma lukea että eniten vakavia kolareita kitkarenkailla?

    • Anonyymi

      osta hankook nastarenkaat 300 ja kierros alle-sama pito kuin nokian ja contit

      • Anonyymi

        Huonompi pito, eikä Hanakookit kestä.


    • Anonyymi

      seide so

    • Anonyymi

      lisää tutkimusta tehkää

    • Anonyymi

      hyvä testi nyt etelässä-auraajat ja hiekoitus lakossa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

      • Anonyymi

        Kitkoilla ajava osaa ja ymmärtää ennakoida kelin vaihtelut ja ajaa sen mukaan.


      • Anonyymi

        Siis autoliiton teppo vesalainen? no se ukko ei osaa ajaa vaan on semmosen köröttäjä pelkäääjän näköinenkin! nastat sais kieltää koko maassa


    • Anonyymi

      Onhan se kitka vaarallinen, TM:n talvirengastestissäkin oli otsikko "kitkarengas on jo vaarallisen hyvä".

    • Anonyymi

      kuinkas toimii kun jäätä etelässä?

      • Anonyymi

        Parhaat kitkat toimii oikein hyvin. Kiitos kysymästä.


    • Anonyymi

      Kitkalla ajettu 38 vuotta ja ajan reippaasti, suoraan sanoen kovaa. Aina on pärjätty myös saariston rengastiellä talvella jossa on valtavasti jäätä tiessä. Kitkarengas puree paremmin jäähän kuin paraskaan nasta, se on fakta. Nastakuski on vaarallinen.

      • Anonyymi

        Kannattais pysyä faktoissa.
        "Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."

        Faktat on aina faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattais pysyä faktoissa.
        "Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."

        Faktat on aina faktoja.

        Tules ajamaan saariston rengastie siten että sulla heiluu nopeusmittari välillä jopa 160-170 talvikelissä, näin siis kitkoilla voi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tules ajamaan saariston rengastie siten että sulla heiluu nopeusmittari välillä jopa 160-170 talvikelissä, näin siis kitkoilla voi!

        kunnon nastoilla pääsee 225 jäätiellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tules ajamaan saariston rengastie siten että sulla heiluu nopeusmittari välillä jopa 160-170 talvikelissä, näin siis kitkoilla voi!

        Kunnes napsahtaa ja henki pois mu onnea toivotaan ettei tuo sun luulos siittä että olet superkuski aiheuta jonkun kyydissä olijasi hengenlähtöä jossai kohti


    • Anonyymi

      viitasaarella autoissa mitkä renkaat?

      • Anonyymi

        Kielikouluun.


    • Anonyymi

      toiko talvi ajatuksia rengasvalintaan helsingissä?

      • Anonyymi

        Kielikouluun.


    • Anonyymi

      hui saamari

    • Anonyymi

      kuinkas eteläsuomessa kitkat luistaa kun talvi yllätti?

      • Anonyymi

        ihmiset ei kerro kokemuksista ei


      • Anonyymi

        Hyvin toimivat, ei mitään ongelmia näin nastarengaskieltoa odotellessa.
        Nastoilla ei saa ajaa edes Tukholma keskustassa. Jos Saksassa on nastat alla, niin matka ei jatku ennen kun on vaihdettu alle nastattomat renkaat. Eli jos yhtään käy autolla muualla on aika typerää ostaa nastarenkaat.


    • Anonyymi

      Kumiakin irtoaa pehmeistä kitkarenkaista paljon enemmän.

      • Anonyymi

        Ei irtoa, on sen verran sitkeää tavaraa. En tosin tunne kiinakumien kulumista, mutta ainakin Nokian ja Contin kitkat kestää pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei irtoa, on sen verran sitkeää tavaraa. En tosin tunne kiinakumien kulumista, mutta ainakin Nokian ja Contin kitkat kestää pitkään.

        Ei kestä, pehmeä kuluu aina nopeammin. Hyvin niillä muuten pärjäsi, mutta ei ole varaa ostaa koko ajan uusia.


    • Anonyymi

      moniko on vaihtanut takaisin nastoihin kun on kokeillut kitkarenkaita

      Naisille tämä kysymys

      • Anonyymi

        En ota ikinä enää nastarenkaita.

        t:nainen.


      • Anonyymi

        Ei kaikki naiset ole tyhmiä ja hitaasti matelevia. Itse eivät vaihdakaan renkaita, ajavat lopuun mitkä myyjä onnistuu myymään. Yleensä naisille voi myydä mitä tahansa.


    • Anonyymi

      sähköauto ja kitkarengas ...vakuutsyhtiö varmaan maksaa mielelellän vahingot..

      • Anonyymi

        Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.

        Hah..pulkkamäessä lapsena painavimmat menivät lujempaa ja pysähtyvät hitaammin kun liukuvat pitemmälle...sama se on autoissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.

        ja vauhtia kun luulee että painava on turvallinen 150kmh vauhdissa...LIUKUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä poika. Lisääntynyt massa lisää pitoa.

        ja tehot vauhtia? mutkassa ulos kuin leppäkeihäs....


    • Anonyymi

      just testasin kia rioa uusilla nastarenkailla....vaikka kuinka yrittää saada sivuluistoon niin ei onnistu kun ajavakutus ja nastarenkaat pitää huolen....samoiten jarrutus onnistuu hienosti...

      • Anonyymi

        Eikö olekin kurjaa, kun ei saa nastoilla luisteltua? heh! Minusta on aika omituista kitka-speden kommentti että kitkarenkaalla on mukava sladitella ja että niillä PÄRJÄÄ. 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö olekin kurjaa, kun ei saa nastoilla luisteltua? heh! Minusta on aika omituista kitka-speden kommentti että kitkarenkaalla on mukava sladitella ja että niillä PÄRJÄÄ. 🤣

        kiitos Moktar VWskoda


    • Anonyymi

      näkyy tulevissa vakuutuslaskuissa...onnea

    • Anonyymi

      etelässä talvi kitkat liukuuuuuuuuuuuuuuuu autooooooooooooo

    • Anonyymi

      Nastoilla ajavat ovat enemmän riskirajoja hakevia kuin kitkoilla ajavat.
      Ugh!

      • Anonyymi

        Ajoavustimiin luottavat ja nelivedolla ajavat riskirajoilla, usein ei ole edes kokemusta ja taitoa itse oikaista luistoa.


    • Anonyymi

      Sähköautoilla tulee enempi peräänajo ja kun ne pysähtyy hitaammin äkkijarrutuksella..leveät renkaat alla on kuin lumi kelkalla ajelisi...saattepa nähdä että kolarit lisääntyy ajan myötä sähköautoilla..

      https://www.ts.fi/teemat/170652

      • Anonyymi

        Ja enemmän painoa, akkulavetti ei pysähdy hetkessä. Samoin ajo-ominaisuudet muutenkin onnettomat teslalla esim mutka-ajossa.


      • Anonyymi

        liukuuuuuuuukuolemaaaaaan-luki hautakivessä


      • Anonyymi

        sodäär sanoo Moktar Gubta VW


      • Anonyymi

        Laitoin omaan autooni kapeimmat ja pienimmällä mahdollisella vanteella olevat kitkat, jotka nekin tosin olivat 235/60R18. Korkeampi profiili ja kapeampi rengas on talvella selvästi parempi ja mukavampi. Olisin ottanut vielä kapeammat, jos tämä olisi ollut mahdollista.


    • Anonyymi

      kovasti uutiset kertoo että nyt tulee onnettomuuksia

      olis mukava tietää monessa autossa on kitkarenkaat allah

    • Anonyymi

      Kitka ja tesla

      • Anonyymi

        Volkkari ei ollut onnistunut softan kanssa.


    • Anonyymi

      kovasti on nyt kolareita suomessa?

      mikä on syy? Jää ja renkaat mitkä on allah?

    • Anonyymi

      Nyt kun tulee plussakelit koko Suomeen niin liukkautta piisaa

      • Anonyymi

        kitkat likuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuliukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu


    • Anonyymi

      Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

    • Anonyymi

      kuinkas renkaat jäällä ja tuiskussa toimii?

      tuli talvi rallaaa

    • Anonyymi

      Uskaltauduin kokeilemaan huippuluokan uutta nastarengasta pitkän kitka-ajelun jälkeen. On kuin eri maailma olisi avautunut. Pitoa piisaa, eikä ajamiseen tarvitse keskittyä pidon osalta yhtä neuroottisesti. Nastan ääni antaa jo ennakkoon tietoa liukkaudesta kun taas kitkoissa ei. Pito on sata kertaa parempi lumituiskun jälkeisellä tamppautuneella lumella tai sitten jääpinnoilla. Rapinaa toki on mutta mieluummin pitoa kuin hiljaisuutta.

    • Anonyymi

      Kuluvan syksyn ja alkutalven aikana on sattunut liki ennätyksellisen paljon ulosajoja ja kolareja, myös kuolemiin ja vakaviin loukkaantumisiin johtaneita. 95 prosentilla kolareissa ja ulosajoissa mukana olleista henkilöautoista oli nastarenkaat!

    • Anonyymi

      Monella pinnalla kitkoilla pito oli jopa parempi, mutta kun tiesi ettei nastoja tarvitse sääliä niin renkaat kului sitäkin nopeammin. Jos kestäisivät paremmin niin voisin käyttää edelleen, kuluneet renkaat voisi ajaa loppuun kesällä, mutta joka vuosi piti ostaa kaksi uutta rengasta. Hyvät kesärenkaat myös paremmat kesällä kuin kitkarenkaat uusinakaan.

      • Anonyymi

        Nuorilla on kova into revitellä renkaat ruvelle ja leikkiä pikku-Kallea. Kitkarenkaat on talvelle suunnitellut ja kesärenkaat kesäksi. Renkaat saa kulumaan tasaisesti jos niiden paikkaa vaihtaa välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorilla on kova into revitellä renkaat ruvelle ja leikkiä pikku-Kallea. Kitkarenkaat on talvelle suunnitellut ja kesärenkaat kesäksi. Renkaat saa kulumaan tasaisesti jos niiden paikkaa vaihtaa välillä.

        Itsehän väitit nastojen kuluvan nopeasti, ei ne kulu ellet sudita sulalla, kitkat kuluu pehmeinä väkisin nopeammin.


    • Anonyymi

      joko etelä suomessa vaihdetaan kitkat alta pois? liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuojaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan

    • Anonyymi

      Laitoin akalle alle kitkat jotta ei tulis enää kotio...

    • Anonyymi

      Oomimoktarvw

    • Anonyymi

      Jääkelit tuli ja ojanpiennar tutuksi?

    • Anonyymi

      Katsoin youtubesta viime vuoden nastattomien renkaiden amerikkalaisen talvirengastestin, Nokian Hakkapeliitta 10 voitti. Vertailun vuoksi oli Nokian nastoitettuna, oli esim pidossa ylivoimainen, mutta monessa samaa luokkaa kuin nastoittamaton ja muutamassa hiukan heikompi.

      Huonoimmat talvirenkaat olivat paljon huonompia, mutta niistäkin yksi oli kuivan kelin jarrutuksessa selvästi paras, Nokian taas heikoin veden syrjäyttämisessä.

      Toisessa testissä oli eri rengaskoot, 225-275, 225 oli paras, vaikkakin eri testeissä muutkin oli välillä parhaita.

      • Anonyymi

        oliko Nokian tehnyt taas erikoisrenkaat vertailuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oliko Nokian tehnyt taas erikoisrenkaat vertailuun?

        Ei kukaan tee, sillä testiin menevät renkaat hankitaan satunnaisista rengasliikkeitä, eli ovat ihan kuluttajille myytävää tavaraa.
        Tiesit kyllä, mutta et osaa kuin muistella ikivanhoja juttuja.


    • Anonyymi

      Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

      Joko Moottori.fi tiedottaa kunnon tutkimuksesta?

    • Anonyymi

      Kitkoilla vahinkoja

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

    • Anonyymi

      joko jää ja lumi auttaa ymmärtämään asiaa?

    • Anonyymi

      kuinkas jääkeleissä luistellaan yhdessä?

      kommentoikaa kokemuksia

    • Anonyymi

      Lapsille ja vaimolle mukavaa matkaa ....

    • Anonyymi

      onko kiistäjiä?

    • Anonyymi

      Kitkoilla vahinkoja

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

    • Anonyymi

      Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.
      hih

    • Anonyymi

      aidasta läpi helsingissä taksi...oliko kitkat

      • Anonyymi

        eikun suffeli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikun suffeli

        ahaa


    • Anonyymi

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

    • Anonyymi

      Kyllä kitkoilla joutuu tulemaan ympyröihin ja liikenteen kiillottamiin risteyksiin nastoja varovaisemmin. Varsinkin tuo kääntyminen ja jarrutus samaan aikaan, aiheuttaa sivuttaispidon menettämisen helposti. Joten jalka pois jarrulta ja nopeus sopivaksi, niin kyllä kitkoilla hyvin pärjää. Nuo liisaajat taitavat olla tavallista useammin myöhässä tapaamisistaan. Eli käyttäjiksi valikoituu riskialttiimpia kuskeja, joilla on firman maksamat täydet vakuutukset ja rento ajamisen meininki, kun mällit eivät ole omasta kukkarosta pois.

    • Anonyymi

      hyvää julkisuutta-säilyy henki

    • Anonyymi

      liuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    • Anonyymi

      ammattina autoilu-Teppo tietää

    • Anonyymi

      kuinkas se vakuutus suhtautuu vaarallisiin renkaisiin?

      • Anonyymi

        Vaarallisiin voi suhtautua nihkeästi, mutta jos on kyseessä lailliset talvirenkaat, niin ei ole mitään sanomista.
        Höpöpoika.


    • Anonyymi

      ja sähköautoissa vielä pahemmat kitkat kun voimaa liikaa? ihmiset ei hallitse autojaan?

      • Anonyymi

        Kerro toki mitä eroa sähköautossa on kitkoissa tai nastoissa, no ainakin nastat irtoaa jos tehoja käyttää. Kitkat toimii paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki mitä eroa sähköautossa on kitkoissa tai nastoissa, no ainakin nastat irtoaa jos tehoja käyttää. Kitkat toimii paremmin.

        Toisena talvena kitkoissa ei vaan ole enää juurikaan kulutuspintaa kun käyttää tehoja, nastarenkaissa on pintaa ja suurin osa nastoista tallessa. Vanhoissakin nastarenkaissa vain pieni osa nastoista irronnut, vaikka väkisin sutii välillä jäättömälläkin pinnalla.


    • Kitka on hyvä mutta sitten vesi kanssa jos vettä sataa se on kyllä ei täydellinen

    • Anonyymi

      uskaltaako TM tehdä kattavaa testiä ja tutkimusta asiasta?

      Teppo Vesalainen puhuu varsin painavaa asiaa-Kitkarengas on vaarallinen

    • Anonyymi

      Sulan jälkeen pikkupakkanen pahin pääkallokeli, silloin kitkoilla saa olla varovainen. Valtiontalouden kannalta nastat tarttis kieltää.

      • Anonyymi

        Huomen aamulla kolisee


    • Anonyymi

      Testi ja mainos vedätys?

    • Anonyymi

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle,
      sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa,
      Vesalainen tuumaa.

      • Anonyymi

        Tuo on kovin pieni otanta ja vain yksi pieni liisausfirma. Vakuutusyhtiöiden yhteinen tilasto kertoo puolestaan, että kitkarenkailla tapahtuu vähemmän hengenvaarallisia kolareita ja se kertoo hieman toista viestiä asiasta.
        Tuo on vain jonkun "nava höörd" Vesalaisen ajatus ja arvaus.


    • Anonyymi

      enemmän aineistoa julki ja käyttökokemuksia

    • Anonyymi

      Paljon taas kolareita kertoo uutiset

      monessako autossa on kitkarenkaat ollut

    • Anonyymi

      Kehä lll:lla on tapahtunut useampi erillinen liikenneonnettomuus Ala-Tikkurilan ja Suutarilan liittymien välillä ja tiellä on useampi rekka jumissa, Helsingin poliisi tiedottaa viestipalvelu X:ssä.

      Molemmat kaistat Kehä lll:lla itään päin ovat poliisin mukaan tukossa tällä hetkellä. Poliisi on paikalla ohjaamassa liikennettä.

      Tilanteesta aiheutuu merkittävää haittaa liikenteelle. Liikennehaitan kestosta poliisilla ei ole toistaiseksi arviota.
      Erittäin liukasta

      Poliisi varoittaa, että tie paikan päällä on paikoitellen erittäin liukas.

    • Anonyymi

      uskokaa jo

      Kitkoilla vahinkoja

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

    • Anonyymi

      kuinkas rysähti?

    • Anonyymi

      aja hiljaa isi nyt vaan

      • Anonyymi

        Kelin ja pidon mukaan ajettava kaikilla renkailla, valitettavasti joutuu katsomaan nopeusrajoituksiakin ettei maantierosvot ryöstä.


    • Anonyymi

      lisää dataa tulee kovaa vauhtia?

      sää taas pyryttää vaan ja jäätä riittää

    • Anonyymi

      aja hiljaa isi nyt vaan

    • Anonyymi

      Isoin ongelma on vaaralliset kuskit ja useimmiten ne niitä joilla pyrkivä ajotyyli yhdeistettynä asenneongelmaan.

    • Anonyymi

      uskaltaako TM tehdä laajaa käyttökokemus testiä? viiden vuoden jakso

    • Anonyymi

      kohta liukuu ja lujaaa-jäätä luvassa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mummo meni risteyksessä renkaat sutissa ohi .kättä vaan heilautti..oli kuulema ajellut vanhoilla kitkoilla..

    • Anonyymi

      Tuumaa kuin ps

    • Anonyymi

      jäätä luvassa etelsuomeen....liukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    • Anonyymi

      pahamaa ja tuote

    • Anonyymi

      Jäällä kusiluistin...vakuutusyhtiöiden pitäisi laittaa lisämaksu jos ruttaa toisen auton kitkarenkailla ajamalla perään....

    • Anonyymi

      eloon muks

    • Anonyymi

      Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

      Hän myös huomauttaa, että siinäkin saattaa olla eroa, minkälainen kuljettaja valitsee alleen kitkarenkaat.

      Satasen vauhdista varmempaa menoa?

    • Anonyymi

      Käytettynä huonompi kuin uusi kesärengas...

    • Anonyymi

      asiantuntija sanoo Teppo

    • Anonyymi

      Lapsiperheen valinta?

    • Anonyymi

      Yli 25 vuoden kitkarengaskokemuksella voin kertoa että kitkarenkaat ovat erinomaiset.

      Tällä hetkellä alla on 225x65x17 kitkat, samat kuudetta talvea.
      Aiemmat kokemukset Blizzak, Hankook, Nokia ja Goodyear merkeistä.
      Jokainen rengas toistaan perempi, paras kuitenkin Goodyear.

      Ajan kitkoilla ympärivuoden.
      Oma kokemukseni kitkoista kesällä on että kyllä ne talvella liukkaammat on kuin kesällä, mutta muutosta ei kevään tullen huomaa lainkaan.

      • Anonyymi

        Voi ne lumella ja pakkasella pitää mutta jäällä turhakkeet....kokemattomalle kuskille todella vaaralliset....puolikuluneena. ..???? Onhan näistä tuhansia testejä YouTubessa....käy katsomassa ..kirjoitat vaan kitkarenkaat jäällä YouTubeen..ja ihmettele?


    • Anonyymi

      hih

    • Anonyymi

      pois suomesta tollaset tuotteet

    • Anonyymi

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

      Hän myös huomauttaa, että siinäkin saattaa olla eroa, minkälainen kuljettaja valitsee alleen kitkarenkaat.

      PS. eikö tutkimusta asiasta saa tehdä?

    • Anonyymi

      Ensi vuonna ei saa enää ajaa M+S merkinnöillä olevilla, aika idiootteja kyllä jos sakottavat, mutta katsastuksessa ei kelpaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

      PS. Autoliiton toimittaja puhuu!

      • Anonyymi

        No nyt lupas alijäähtynyttä vettä teille....onneksi on nastat..?


      • Anonyymi

        Ei kyllä nykynastakaan pidä oikein mitään jäätikällä, vaikka jään sisällä ja pinnallakin hiekkaa. Aurinko sulattaa välillä ja pinta tosi kovaa kun ei ole karhennettu millään, nopeus tuntuu vaan lisääntyvän jarruttaessa ja abs pidentää entisestään jarrutusmatkaa. Edellisellä autolla pystyi höyhenjarruttamaan ilman abs, mutta tässä tulee paljon herkemmin mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä nykynastakaan pidä oikein mitään jäätikällä, vaikka jään sisällä ja pinnallakin hiekkaa. Aurinko sulattaa välillä ja pinta tosi kovaa kun ei ole karhennettu millään, nopeus tuntuu vaan lisääntyvän jarruttaessa ja abs pidentää entisestään jarrutusmatkaa. Edellisellä autolla pystyi höyhenjarruttamaan ilman abs, mutta tässä tulee paljon herkemmin mukaan.

        Kokemuksesta ABS on huono...äkkijarrutuksessa....rrrrrrrrr ja klonks.perään..


    • Anonyymi

      Taas liukuu kitkakuljettajat ojaaaaan.keli pahenee

    • Anonyymi

      Radiossa soi ,tunnen kuinka vauhti kiihtyy..

    • Anonyymi

      koska asia myönnetään ?

    • Anonyymi

      taas paljon kolareita kertoo uutiset ja ojaan suistumisia myös

      mitkä renkaat allah?

    • Anonyymi

      Kitkoilla vahinkoja

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

      PS. Näin sitä vain tuumataan tapporenkaista suomessa?

    • Anonyymi

      pahoja kolareita taas!

    • Anonyymi

      joko tutkitaan lisää kolareiden syitä?

    • Anonyymi

      Vaimon autoon kitkat alle ja perheelle turvallista matkaa toivottaa isäntä?

    • Anonyymi

      uskokaa jo

      Kitkoilla vahinkoja

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.

    • Anonyymi

      yhdessä kuin moktar gubta puhutaan

    • Anonyymi

      Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna. Tieto ei Vesalaista yllätä.

      – Kun sattuu se haastava olosuhde kohdalle, sattuu vahinko ehkä kuitenkin helpommin kitkan kanssa, Vesalainen tuumaa.


      PS. onnea matkaan vaimo ja lapset....

    • Anonyymi

      liukuuko hyvin?

      kuulemma taas jäätä pitkin suomea....

    • Anonyymi

      Kitkarenkaita voi hyvin pitää keväällä pitempään ja laittaa syksyllä aikaisemmin alle, nyt liukastelevat kesärenkailla joka kevät ja syksy.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      129
      4388
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3072
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2564
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2131
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      259
      1723
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1639
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1567
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1456
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1440
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1211
    Aihe