Autovalmistajat tämän jo tietävätkin, mutta monille suomi24:n keskustelijoille asia on uusi.
EU:n tiukkenevat päästövaatimukset kohdistuvat lähitulevaisuudessa myös jarrupölyyn. Polttomoottoriautossa jarrupölyä syntyy liikaa, koska polttomoottoriauton vauhtia ei voi jarruttaa moottorilla niin kuin sähköautoilla.
Renkaiden aiheuttamat hiukkaspäästöt pudottavat nastarenkaat pois pelistä jo lähitulevaisuudessa. Siksi rengasvalmistajat eivät ole enää viime vuosina kehittäneet nastarenkaitaan vaan paukkuja on lyöty kitkarenkaiden kehittämiseen.
"Polttomoottoriauto ei läpäise tiukkenevia päästövaatimuksia e-polttoaineellakaan." Arvatkaapa SYY=
14
231
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä manuaalilaatikolla olevalla polttomoottoriautolla voi jarruttaa moottorilla kun vaihtaa vaihdetta pykälää pienemmäksi ja nostaa kytkimen ylös.
- Anonyymi
Huuhaata kirjoitit. Rengaspölyn suhteen on aivan sama, millä auton vauhtia hillitään.
- Anonyymi
Teitä ei pidä aurata, suolata ja hiekoittaa, tulee paljon päästöjä ja pölyä. Renkaatkin pitää tehdä kulumattomiksi, pito niissä saa olla olematon.
- Anonyymi
Euro 7 jossa olisi ollut jarrupölyimurit & Co, kuopattiin jo jonkin aikaa sitten ja jonka teknologiavaatimuksista osa olisi koskenut myös patteriautoja.
Polttarin paikallispäästöistä 30% syntyy jarruista ja renkaista.
Patteriauto on panavempi ja sillä tulisi ajaa jarruttamista säästellen, joka ei suinkaan kaikilla ole tapana.
EV painavempana kuluttaa enempi renkaita ja bitumia. Jarrujakin se kuluttaa painavempana enempi, ellei aja hyvin maltillisesti ja ennakoivasti.
Avaus oli siis jälleen kerran karikatyristä kukkua.- Anonyymi
Tota... en tiedä muista merkeistä, mutta ainakaan Teslassa jarrua ei tarvitse käytännössä lainkaan, lukuunottamatta mäkiä ja äkkijarrutuksen mahdollista tarvetta. Luulisin tilanteen olevan vastaava muilla merkeillä.
Keskimäärin kosken jarruihin lähelle nolla kertaa viikossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tota... en tiedä muista merkeistä, mutta ainakaan Teslassa jarrua ei tarvitse käytännössä lainkaan, lukuunottamatta mäkiä ja äkkijarrutuksen mahdollista tarvetta. Luulisin tilanteen olevan vastaava muilla merkeillä.
Keskimäärin kosken jarruihin lähelle nolla kertaa viikossa.Tarvitseminen ja ihmisten todelliset ajotavat ovat kaksi eri asiaa.
Juuri tuossa yksi päivä joku kaahalili jollakin kiinalaisella EV:llä liikennevaloista tosiin voimakkaasti kiihdytelle ja jarrutellen.
Polttarillakin voi ajaa joko jarruja kuluttavasti tai edellisen vastakkaisesti ennakoiden ja maltillisemmin jarruja käyttäen, josta syntyy käytännön tasolla melko suurtakin eroa.
Mitä tuohon avauksen harhaanjohtavaan katsastutarinointiin tulee, niin jos jarrupöly tulisi yhdeksi kohteeksi, niin se testattaisiin katsastuksen yhteydessä uusilla mittauslaitteilla, niin polttareista kuin patteriautoistakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tota... en tiedä muista merkeistä, mutta ainakaan Teslassa jarrua ei tarvitse käytännössä lainkaan, lukuunottamatta mäkiä ja äkkijarrutuksen mahdollista tarvetta. Luulisin tilanteen olevan vastaava muilla merkeillä.
Keskimäärin kosken jarruihin lähelle nolla kertaa viikossa.Luulet väärin muista merkeistä .
- Anonyymi
DSG automaatti tekee moottorijarrutusta, ainakin minulla.
- Anonyymi
Roskaa sinun väitteesi. Polttomoottoriautolla voi hyvinkin moottorijarruttaa esim. vaihtamalla vaihdetta pienemmälle vaihteelle ja nostamalla jalan pois kaasupolkimelta. Automaattivaihteinen auto voidaan tarvittaessa valmistaa niin että moottorijarrua tapahtuu myös D-asennolla ajettaessa. Monilla vanhemmillakin automaattivahteistoilla voi moottorijarruttaa kun vaihtaa S-asennolle, manuaalisesti vaihtaa M-asennolla tai ratin nappuloista/vivuista(autosta riippuen) avulla automaattivaihteiston vaihdetta pienemmälle vaihteelle.
Polttomoottoriautolla vaihteisto vaikuttaa aika paljon moottorijarrun voimakkuuteen, - Anonyymi
Eikö nuo päästörajat laitettu jo jäihin ja nykyisillä mennään sinne 2035 kun polttomoottoriautoja ei saa uutena myydä?
- Anonyymi
Euro 7 kuopattiin kuten jo tuossa ylempänä mainitsin.
Kannataisiko lukea uutisia.
Polttareita saa valmistaa vuoden 2035 jälkeenkin jos niitä käyttää e-fuelilla.
Tosin autonvalmisajat ovat poliittisen pakon edessä ajamassa alas massamarkkinoiden polttarituotantoaan.
Tilenne saattaisi hyvinkin olla toinen mikäli e-fuelin hyväksyminne olisi tullut useampi vuosi sitten, ennen kuin autonvalistajat sitoutuivat EV- one poney tuotantoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Euro 7 kuopattiin kuten jo tuossa ylempänä mainitsin.
Kannataisiko lukea uutisia.
Polttareita saa valmistaa vuoden 2035 jälkeenkin jos niitä käyttää e-fuelilla.
Tosin autonvalmisajat ovat poliittisen pakon edessä ajamassa alas massamarkkinoiden polttarituotantoaan.
Tilenne saattaisi hyvinkin olla toinen mikäli e-fuelin hyväksyminne olisi tullut useampi vuosi sitten, ennen kuin autonvalistajat sitoutuivat EV- one poney tuotantoon.Onko noin, että e-fuelia käyttävää polttista saa valmistaa ja myydä Euroopassa 2035 jälkeen?
- Anonyymi
Mites se karmea nastarenkaiden aiheuttama tiepöly keväisin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859