Kysyn ihan silkasta uteliaisuudesta ilman mitään taka-ajatuksia, että ketkä helluntailaisten mielestä pelastuvat. Koskeeko pelastus vain kastettuja ja uskonsa julkisesti tunnustaneita helluntailaisia? Miten käy muille kristityille?
Jehovan todistajien käsityksen tunnen. Heillä on kahdenlaista pelastumista, jotka molemmat koskevat vain Jehovan todistajia. Helvettiä ikuisena olinpaikkana heillä ei ole.
Mormoneilla on eri tasoisia taivaita ja niiden lisäksi helvetti.
Helluntailaisten käsityksistä minulla ei ole tarkempaa tietoa.
Ketkä pelastuvat
69
453
Vastaukset
- Anonyymi
Mark. 16:16. Joka uskoo ja kastetaan , se pelastuu. Mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Siis ensin usko, sitten kaste. Så är skrivna i Herrens Ord.
- Anonyymi
Uskoo mitä?
Paavalin mukaan usko Jeesukseen riittää. Jaakobin mukaan pitää uskoa doktriineja. - Anonyymi
Et vastannut kysymykseeni.
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18128904O
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
En tiiä. Ei kinosta...
- Anonyymi
Paavalin mukaan meidät pelastaa Pyhän Hengen sinetti. Pyhästä Hengestä meidät tunnistetaan Jumalan lapsiksi ja Paavali oli siitä pelastuksesta aika varma. Niin varma että kuvitteli että hänet jo elinaikanaan temmataan taivaaseen.
Ei Paavilla ollut mitään kastesysteemejä ja oli iloissaan kun oli niin vähän ihmisiä kastanut että eivät kiistelleet siitä kuka ja miten kastettu.
Pelastus on siten tavallaan uskon kautta, koska ei voi saada Pyhää Henkeä jos siihen ei usko tai kuvittelee että se vain salaa luikertelee ihmiseen tämän huomaamatta.
Eikä tavallaan ole väliä herjata sitä miten kukin ryhmä pelastuu, miten muka uskoo tai miten syntynyt, vaan pelastus on aina henkilökohtainen asia. Jumalan ja ihmisen välinen hengellinen yhteys, joka vie taivaaseen.- Anonyymi
Helluntailaisuudessa vanhurskauden käsite noudattaa suurimmalta osin luterilaista protestanttista näkemystä. Helluntailaisuus kuitenkin korostaa yliaistillisten kokemusten merkitystä sen varmistukseksi, että on saanut vanhurskauden Jumalalta. Opin mukaan kielillä puhumisen lahja antaa pelastusvarmuuden, koska helluntailaisuudessa sitä pidetään sinettinä vanhurskaudesta.[46]
"Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa: hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen." (2. Kor. 1:21,22)
Muut kristilliset suuntaukset ovat esittäneet kritiikkiä kielillä puhumisen tuomasta pelastusvarmuudesta sillä argumentilla, että Jeesuksen sanojen mukaan ei kaikki hänen nimessään ihmeitä tehneet pelastu, jos he ovat eläneet laittomuudessa. Jeesus myös kertoi väärien profeettojen kykenevän tekemään yliluonnollisia ihmeitä.[47] Jeesuksen sanojen mukaan vanhurskaus tulee Jumalan tahdon tekemisestä.[48]
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt. 7:21-23)
"Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." (Joh. 12:50)
- Wikpediasta - Anonyymi
"ei voi saada Pyhää Henkeä jos siihen ei usko"
Ei Raamatussa Lue, että pelastus tulee doktriineihin uskomisesta, paitsi kenties Jaakobin kirjeessä kiertäen. Paavali sanoo ihan selvästi, että pelastuksen voi saada kun uskoo Jeesukseen. Jeesus ei saarnannut olevansa Jumala, joten Jeesuksen jumaluuteen ei tarvitse uskoa pelastuakseen. Jeesus ei koskaan puhunut halaistua sanaakaan mistään ikuisesti kitumisista helvetissä. Kitumiseen uskominenkaan ei vaikuta pelastukseen. Jeesus ei koskaan vaatinut uskoa mihinkään opinkohtiin, vain itseensä. Eivät ole tunnettuja pyhästä Hengestä vaan raamatussa sanotaan opetuslapsista että heidät tunnetaan rakkaudesta...ja kun sitä ei olekkaan niin tunnetaan tuomioista.niin väärin kun olla voi.
- Anonyymi
Uskoa on monenlaista helluntailaisilla ja samoin näitä jenkkilahkojakin.
-"Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."
Riittääkö edes helluntaipastorin usko ? - Anonyymi
Paljon on vastauksia, mutta haluaisin yksinkertaisen vastauksen kysymykseeni, en esim. lainauksia Raamatusta, koska kukin ryhmä tulkitsee niitä omalla tavallaan.
Kuten kerroin, Jehovan todistajilta ja mormoneilta olen saanut selvät vastaukset. Jehovan todistajien opin mukaan vain heillä itsellään on mahdollisuus pelastua, mormonien mukaan parhaaseen taivaaseen on mahdollisuus vain mormoneilla, mutta on olemassa alempia taivaita, mihin muutkin voivat päästä. - Anonyymi
Mikä kirja sinulle on oppikirja pelastuksesta ? 7 veljestäkö ? Minulle on raamattu.
- Anonyymi
Pienellä kirjoitettuna?
- Anonyymi
Nykyisen tietämyksen mukaan varmin tie taivaaseen on jenkkilahkojen haukkuminen, erityisesti hurmahenkien ja siinä sivussa homojen.
Kun herja suussa vilahtaa, sielu taivaaseen kilahtaa. - Anonyymi
Ilmeisesti on monta tapaa pelastua. Ristin ryöväristä teologian tohtoriin. Monet näkökannat täydentävät toisiaan. Alennammeko rakastavaa Jumalaamme, kiveen hakattujen ahtaitten näkökantojemme alle. Jo käytännön elämän monet kohtalot todistavat, ettei Jumala sulje mitättömintäkään armonsa ulkopuolelle. Hän nostaa heikonkin janoavan sontaläjästään. Jeesus kehoitti meitä olemaan yhtä. Mielestäni meidän kristittyjen, jotka olemme useissa Jeesus paimenen monissa laumoissa, pitäisi olla avarakatseisesti yhtä, huolimatta eri korostuksista.
- Anonyymi
Jeesus ei kehoittanut yhtään ketään. Kehoittaminen tarkoittaa kehon antamista jollekulle. Korkeintaan hän kehotti. Ilman kahta i-kirjainta! Tai perusmuodossa ilman ainuttakaan i-kirjainta: kehottaa.
- Anonyymi
Puhutko halvasta armosta?
- Anonyymi
Miksi pohtia, miten kukin lahko uskoo tai luulee? Ainut tärkeä kysymys on, miten ihminen pelastuu. Siihen antaa vastauksen evankeliumi Se on 1 Kor 15:1-4. Pelastumme sillä hetkellä, kun uskomme Jeesuksen sovittaneen syntimme verellään, ja otamme hänen lahjansa vastaan oman syntisyytemme kohdalle. Sillä hetkellä saamme kuolleen henkemme tilalle elävän Jumalan hengen ja ikuisen elämän.
- Anonyymi
Min olen kiinnostunut eri yhteisöjen näkemyksistä. Kuten kirjoitin, mormoneilta ja Jehovan todistajilta olen saanut selkeähköt vastaukset, joiden mukaan vain he pelastuvat, mormoneilla tosin niin, että vain he pelastuvat parhaaseen paikkaan, mutta muutkin voivat pelastua "alempiin kirkkauksiin".
Pientä venkoilua vastauksissa tosin oli. Kummankaan ryhmän edustajat eivät halunneet suoraan nimetä omaa ryhmäänsä ainoiksi pelastujiksi, mutta antoivat ymmärtää, että pitää uskoa heidän tavallaan. Mormonit esim. sanovat, että pitää uskoa Kristukseen ja Kristuksen kirkkoon. Kristuksen kirkolla he tietenkin tarkoittavat omaa kirkkoaan, vaikka yritin väittää, että esim. luterilaiset kuuluvat Kristuksen kirkkoon.
Miten siis on helluntailaisten laita? Olen ymmärtänyt, että ne pelastuvat, jotka temmataan taivaaseen ja taivaaseen tempaamisen edellytyksenä on helluntaiseurakunnan kaste ja uskon julkinen todistaminen seurakunnan edessä. Onko niin?
Enkä kysynyt sitä, että miten MINÄ voisin pelastua. Siihen asiaan on siis turha vastata ja edelleenkin on turha esittää kohtia Raamatusta, koska niitä en kysynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Min olen kiinnostunut eri yhteisöjen näkemyksistä. Kuten kirjoitin, mormoneilta ja Jehovan todistajilta olen saanut selkeähköt vastaukset, joiden mukaan vain he pelastuvat, mormoneilla tosin niin, että vain he pelastuvat parhaaseen paikkaan, mutta muutkin voivat pelastua "alempiin kirkkauksiin".
Pientä venkoilua vastauksissa tosin oli. Kummankaan ryhmän edustajat eivät halunneet suoraan nimetä omaa ryhmäänsä ainoiksi pelastujiksi, mutta antoivat ymmärtää, että pitää uskoa heidän tavallaan. Mormonit esim. sanovat, että pitää uskoa Kristukseen ja Kristuksen kirkkoon. Kristuksen kirkolla he tietenkin tarkoittavat omaa kirkkoaan, vaikka yritin väittää, että esim. luterilaiset kuuluvat Kristuksen kirkkoon.
Miten siis on helluntailaisten laita? Olen ymmärtänyt, että ne pelastuvat, jotka temmataan taivaaseen ja taivaaseen tempaamisen edellytyksenä on helluntaiseurakunnan kaste ja uskon julkinen todistaminen seurakunnan edessä. Onko niin?
Enkä kysynyt sitä, että miten MINÄ voisin pelastua. Siihen asiaan on siis turha vastata ja edelleenkin on turha esittää kohtia Raamatusta, koska niitä en kysynyt.Adventtikirkko opettaa, että kaikista kristityistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja. Vaikket sitä kysynytkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventtikirkko opettaa, että kaikista kristityistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja. Vaikket sitä kysynytkään.
Joo, monilla on niin, että kaikilla kristityillä on mahdollisuus. Erään adventistin tunsinkin opiskeluaikoinani.
- Anonyymi
Kymmenykset kiltisti maksaneet ja ihmeparannuksiin potilaina ja suorittajina olleet pelastuvat.
- Anonyymi
Kymmenyksiä maksavat myös mormonit. Hekin siis palastuvat?
Pelastuvat ne joilla on usko Jeesukseen,ovat pesseet vaateensa karitsan verellä on syntien anteeksi saanti, ovat pelastettuja.
- Anonyymi
Et vastannut kysymykseeni. Tarkoitatko esim. kristittyjä yleensä vaiko vain helluntailaisia.
Täsmennän vielä, että kysyn siksi, että vastauksia ei saa esim. Wikipediasta tai uskonyhteisöjen kotisivuilta.
Onhan aikanaan luterilaisenkin kirkon piirissä pohdiskeltu, että voiko r*ssänuskollakin päästä taivaaseen, mutta nykyisin seinät ovat leveällä. Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut kysymykseeni. Tarkoitatko esim. kristittyjä yleensä vaiko vain helluntailaisia.
Täsmennän vielä, että kysyn siksi, että vastauksia ei saa esim. Wikipediasta tai uskonyhteisöjen kotisivuilta.
Onhan aikanaan luterilaisenkin kirkon piirissä pohdiskeltu, että voiko r*ssänuskollakin päästä taivaaseen, mutta nykyisin seinät ovat leveällä.Kristity jota ovat Jeesusen omia,Jeesuksen kautta on ijankaikkiseen elämään pääsys, ne jota eivä tunne Jeesusta ovat ulkopuolella elämästä, elävä synnissä, Jumalan viha on heidä yllään sen vuoksi uskonnot eivä pelasta ketään.
On oltava oma kohtainen suhde Jeesusen eli armon osallisena kosa armoata meidät pelastaa ei meidän ansiomme mukaan.- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Kristity jota ovat Jeesusen omia,Jeesuksen kautta on ijankaikkiseen elämään pääsys, ne jota eivä tunne Jeesusta ovat ulkopuolella elämästä, elävä synnissä, Jumalan viha on heidä yllään sen vuoksi uskonnot eivä pelasta ketään.
On oltava oma kohtainen suhde Jeesusen eli armon osallisena kosa armoata meidät pelastaa ei meidän ansiomme mukaan.Kysyin helluntailaisten mielipiteitä. Oletko helluntailainen? Jos olet, vastaa nyt, että voiko muukin kuin helluntailainen (esim. luterilainen) pelastua.
SE on minun kysymykseni. Anonyymi kirjoitti:
Kysyin helluntailaisten mielipiteitä. Oletko helluntailainen? Jos olet, vastaa nyt, että voiko muukin kuin helluntailainen (esim. luterilainen) pelastua.
SE on minun kysymykseni.Olen luterilainen kaikista seura kunnista tulee pelastuneita, ei ole helluntain etu oikeutettu siinä asiassa, ne jota tunnustavat Jeesuksen vapahtajakseen ovat pelastuneita häen kautansa, ei muuten ole mahdollista, taivaan alla ei ole ketään toista joka voisi pelastaan kun Jeesus kristus hänen sovinto verensä on kerran vuotanut kaikkien puolesta. Jota sen hylkäävät on heidän häpeäsnä.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Olen luterilainen kaikista seura kunnista tulee pelastuneita, ei ole helluntain etu oikeutettu siinä asiassa, ne jota tunnustavat Jeesuksen vapahtajakseen ovat pelastuneita häen kautansa, ei muuten ole mahdollista, taivaan alla ei ole ketään toista joka voisi pelastaan kun Jeesus kristus hänen sovinto verensä on kerran vuotanut kaikkien puolesta. Jota sen hylkäävät on heidän häpeäsnä.
Kiitos selvennyksestä. Sen tiesinkin, että luterilaiset ja myös ortodoksit eivät rajoita pelastusta vain omaan ryhmäänsä kuuluville.
Yritän tässä kuitenkin saada helluntailaisten näkemyksen asiasta.
- Anonyymi
Helluntailaisten mielestä ne pelastuvat, joilla on oikea oppi ja elämä täyttää pelastuneen kriteerit käytöksineen ja tapoineen.
- Anonyymi
Miten he pelastuvat kannattaa kysyä herjaajilta. He antavat parhaan vastauksen ja ovat sinikkäitä siitä kertomaan aivan alusta asti miten homma järjestetty, kuinka jokaisella on oma tempausnaru josta pitää nykäistä kun näkee Jeesuksen tulevan. Pitää vain toivoa ettei ole hurmos silloin menossa kun silloin ei tajua narusta nykäistä.
Niin saa asiasta selkoa kun kysyy herjaajilta. Ja samalla selviää että itse pelastuu herjaamalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten he pelastuvat kannattaa kysyä herjaajilta. He antavat parhaan vastauksen ja ovat sinikkäitä siitä kertomaan aivan alusta asti miten homma järjestetty, kuinka jokaisella on oma tempausnaru josta pitää nykäistä kun näkee Jeesuksen tulevan. Pitää vain toivoa ettei ole hurmos silloin menossa kun silloin ei tajua narusta nykäistä.
Niin saa asiasta selkoa kun kysyy herjaajilta. Ja samalla selviää että itse pelastuu herjaamalla.Herjaajilta kyllä saa monia tietoja, mutta minä haluan nimenomaan hellareiden itsensä näkemyksen asiasta.
- Anonyymi
Tarkoittaako oikea oppi siis helluntailaisuutta? Luterilaiset eivät pelastu?
Ei ole oleemassakaan pelastus kriteeriä, missään muotossa, pelanstu on ainoastaa Jeesusen sovinto verenkautta.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Ei ole oleemassakaan pelastus kriteeriä, missään muotossa, pelanstu on ainoastaa Jeesusen sovinto verenkautta.
Eli sinun mielestäsi helluntaiseurakuntaan kuuluminen, helluntaikasteen ottamien ja helluntaiseurakunnan edessä tapahtuva todistuksen antaminen eivät ole pelastumisen edellytyksiä?
Siihen minä yritän saada vastausta. Anonyymi kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi helluntaiseurakuntaan kuuluminen, helluntaikasteen ottamien ja helluntaiseurakunnan edessä tapahtuva todistuksen antaminen eivät ole pelastumisen edellytyksiä?
Siihen minä yritän saada vastausta.Todistu uskon saamisesta, tunnustus Jeesuksen omaksi vapahtajakseen on todistus elämän muutoksesta, henkilö on siirtynyt kuolemasta elämään,tarkoittaa sitä ettei joudu enään tuomiolle syneistään, ruumis kykkä kuolee henki ei kuole koska on Jeesuksen oma.
Oli sitten mistä seurakunnasta hyvävänsä, uskon ratkaisus on siinä armoon pääseminen.- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Todistu uskon saamisesta, tunnustus Jeesuksen omaksi vapahtajakseen on todistus elämän muutoksesta, henkilö on siirtynyt kuolemasta elämään,tarkoittaa sitä ettei joudu enään tuomiolle syneistään, ruumis kykkä kuolee henki ei kuole koska on Jeesuksen oma.
Oli sitten mistä seurakunnasta hyvävänsä, uskon ratkaisus on siinä armoon pääseminen.Joo-o, mutta halusin helluntailaisten vastauksen asiaan.
- Anonyymi
Ne varmaan tekee sillei että kun aletaan hurmostelemaan, niin sidotaan se tempausnaru nilkkaan kiinni ja jos ylöstempaaminen tulee hurmoksen aikana niin naru vetäisee taivaaseen vaikka on hurmos päällä.
- Anonyymi
Helluntailaisten mukaan on pidettävä totena kolmiyhteisen Jumalan oppi, jotta voi pelastua.
- Anonyymi
Tarkoitatko, että kaikilla kolminaisuuteen uskovilla (esim. luterilaisilla, ortodokseilla ja katolisilla) on mahdollisuus pelastua, vaikka he eivät kääntyisi helluntailaisiksi.
- Anonyymi
Eli jos ei kykene ymmärtämäään keksittyä paradoksia nimeltä kolminaisuusoppi, niin ei voi pelastua? Adventistipastorini ei ollut samaa mieltä kanssasi.
- Anonyymi
Osoitapa Raamatusta yksikin kohta, joka vaatii uskomaan opinkohtiin, jotta voi ansaita pelastuksen.
- Anonyymi
"Anonyymi-ap
2023-11-24 20:52:30
Ketkä pelastuvat"?
mmmmmmmmm
Kaikki "uskovaiset" pelastuvat aina ?
Koska ne saa tehdä aivan mitä tahansa niin
sitten rukoillaan ja pyydetään anteeksi.
ja kun synnit on saatu anteeksi niin............................taas mennään. - Anonyymi
Raamatun mukaan yleisesti kaikille:
"Raamatun mukaan jokainen joka uskoo, pelastuu, sillä Johannes kirjoittaa ”kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” ( Joh.1:12).
Mitään lahkojäsenyyttä missään lahkossa ei tarvita, sillä Paavali kirjoittaa ”jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;” (Room. 10:9).
Vieläpä Paavali valistaa, että ”ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä ’jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu’.” (Room.10:12-13)." - Anonyymi
Kyllä luterilaisessa lahkossakin voi pelastua, ei tosiaan kirkkokunta määrää pelastusta, vaan se on ihmisen henkilökohtainen asia. Ei Jumala osoita armoaan laumoille, vaan kullekin ihmiselle henkilökohtaisesti.
Kun Jumala Kristuksen vapautustyön ansioista lahjoittaa siihen uskovalle sen voiman ja Hengen, hän on silloin Jumalan lapsi. Hän on silloin taivaan perillinen, se vapaan lapsi mistä Paavali kirjoittaa. Hän ei ole sidottu lain eikä synnin orjuuteen, vaan on silloin todellisesti vapaa ja vain vapaan lapsi voi päästä taivaaseen. - Anonyymi
Yhteenvetona totean, että suoraa vastausta en saanut. Samanlaista "venkoilua" kuin kysyessäni vastaavaa asiaa Jehovan todistajilta ja mormoneilta.
Pääteltävissä on, että helluntailaisten mielestä vain helluntailaisiksi kastetuilla ja uskonsa seurakunnan edessä todistaneilla on mahdollisuus pelastukseen ja kaikki muut joutuvat helvettiin.
JOS asia olisi toisin, se olisi selvästi sanottu. Esim. kaikilta luterilaisilta, joilta olen asiaa kysynyt, olen saanut vastaukseksi, että muutkin voivat pelastua kuin luterilaiset. Vastaavaa vastausta en ole saanut Jehovan todistajilta, mormoneilta enkä nyt helluntailaisiltakaan. - Anonyymi
Raamatutut vuosilta 1642 ja 1903. Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
1234567--- - Anonyymi
No kun vielä vänkäät, niin laitetaan luterilainen, luovuttamaton Vanhurskauttamisoppi tapetille. Ilman sitä kaikki kaatuu ja menee, joten se on luovuttamaton. Lyhyesti: Jeesus on ainoa Herra yksin. (Pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen Jeesus teon tähden). Kellä sitä ei siis ole, vaikka olisi luterilainen, ei voi pelastua.
https://www.luterilainen.net/vanhurskauttaminen/
1.Korinttolaiskirje: 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
PKTNH - Anonyymi
Helluntailaisten mukaan kolmiyhteisen jumalan opin totena pitävät pelastuvat, mutta eivät muut.
- Anonyymi
Lainaus:
” Kysyn ihan silkasta uteliaisuudesta ilman mitään taka-ajatuksia, että ketkä helluntailaisten mielestä pelastuvat. Koskeeko pelastus vain kastettuja ja uskonsa julkisesti tunnustaneita helluntailaisia? Miten käy muille kristityille?
Jehovan todistajien käsityksen tunnen. Heillä on kahdenlaista pelastumista, jotka molemmat koskevat vain Jehovan todistajia. Helvettiä ikuisena olinpaikkana heillä ei ole.”
Noin yleisesti vastaan. Pelastus perustuu Jumalan armoon syntistä ja katuvaa kohtaan. Kenelläkään ei ole mitään ansioita joilla voisi ansaita pelastuksen. Se ei ole mahdollista.
Raamattu sanoo että pelastuksen saamiseksi on saatava kaste, jossa yksilö lupautuu tekemään Jumalan tahdon ja tämän vapaaehtoisen lupauksen perusteella omistaa elämänsä hänen tahdolleen. Tähän vapaaehtoiseen lupaukseen kuuluu kristillinen elämäntapa, joka kulminoituu tottelevaisuuteen ja rakkauteen Jumalaa kohtaan. Kasteessa ihminen sitoutuu tekemään luojansa tahdon. Näitä ovat Raamatun lukeminen, sen ohjeiden ja neuvojen soveltaminen omaan elämään, siveellinen eli moraalinen puhtaus, säännöllinen rukous elämä, aktiivinen evankeliointi, joka koskee ihan jokaista, joka vihkii elämänsä Jumalan tahdolle sekä kristillisiin kokouksiin osallistuminen. Kristillinen elämäntapa sisältää siis aktiivista hengellistä toimintaa ja tekoja. Uskon tekoja tarvitset osoittaaksesi uskosi aidoksi Jumalalle. Pelastusta teoillasi et voi ansaita. Pelastus lopulta on armon ilmaus syntiselle ihmiselle.
Ja vielä yksi seikka. Kukaan ihminen ei voi olla varma pelastuksestaan. Se ei ole mikään automaattinen juttu, jonka voisi saada taikasauvaa heiluttamalla.
Sen eteen on tehtävä oma osansa prosessissa. Elämäntavan on oltava sopusoinnussa Jumalan moraalia koskevien sitovien normien kanssa. Niitä ei voi rikkoa tahallisesti ja kuvitella pelastuvansa. Uskovan elämä on Raamatun mukaan päivittäistä ponnistelua uskon puolesta, koska kristityllä on voimakkaita vihollisia, jotka voivat murtaa uskomme. Suomeksi sanottuna elää siveellisesti puhdasta, tottelevaista ja hengellistä elämää jokaisena elämänsä päivänä.
Jumala näkee jokaisen ihmisen sisäiseen maailmaan, jopa uskosta osattomien. Kristityn tehtävä ei ole miettiä kuka saa pelastuksen kuka ei. Kristityn tehtävä on tehdä oma osansa ja auttaa uskosta osattomia saamaan tietoa Raamatusta. Kuinka aktiivinen olet evankeliointi työssä? Kannattaa tätä vakavasti miettiä, sillä se on vaatimus ihan jokaiselle joka haluaa ja väittää seuraavansa Kristusta!
Korjaan lainaamani kirjoittajan kommenttia. Jehovan todistajien mukaan jokaisella on mahdollisuus saada pelastus osakseen. Mutta pelastuksen fyysinen ilmentymä on heillä kahdenlainen. Pienelle osalle ihmiskuntaa Jeesus lupasi hallinnollisen tehtävän taivaassa. Suurimmalle osalle ihmiskuntaa Jeesuksen kutsu merkitsee elämää täydellisinä luomuksina maan päällä jopa ikuisesti, joka oli Jumalan alkuperäinen tarkoitus koko ihmiskunnalle. Vanhan testamentin teksteissä ei puhuttu ihmisen toivosta päästä taivaaseen. Jumala ei ole muuttanut tarkoitustaan maapallon ja sen ikuisen asuttamisen suhteen. Jeesus puhui pienestä laumasta ihmisiä noustessaan taivaaseen, jonne hän menisi juuri heille valmistamaan sijaa. Heillä olisi taivaassa tärkeä tehtävä josta Ilmestyskirja kertoo enemmän. Ei taivaaseen mennä lekottelemaan tai talsimaan päivästä toiseen kultaisilla kaduilla kuten monet uskovat luulevat. Raamattu kertoo selvästi, miksi ja mitä varten pieni joukko ihmisiä on kutsuttu taivaaseen.
Ja mitä helvettiin tulee….jos uskot että Jumala on rakkaus, et voi silloin uskoa iankaikkisen vaivan helvettiin, joka jo ajatuksena on niin järkyttävä, ettei sellainen ole mahdollista rakkauden Jumalalle. Helvetti oppi on tuhoisa, vaarallinen ja Jumalaa syvästi loukkaava. Se vääristää Jumalan persoonan todellisia ominaisuuksia. Hellän armon ja rakkauden Jumala ei koskaan kiduta syntisiä kärsiviä ihmisiä helvetin kaltaisessa piinassa. Raamattu todistaa, että synnin palkka on kuolema EI helvetin vaivat.
Katumaton ihminen siis kuolee kuten Aadam ja Eeva tehtyään syntiä Edenin puutarhassa. Jokainen kuolemme tämän alkusynnin johdosta. Mutta Jeesus on tuleva vapauttamaan ihmiskunnan synnistä ja kuolemasta.
Mormonit opettavat että Jeesus Kristus on taivaassa lihaa ja verta oleva. Tämä oppi ei ole Raamatullinen. Raamatussa sanotaan, ettei liha ja veri voi periä taivaan valtakuntaa. Jumala, Jeesus Kristus ja enkelit ovat henki olentoja, eivät lihaa ja verta kuten me ihmiset.
Heille tärkein kirja on Mormonin kirja. He eivät juurikaan käytä Raamattua. Aikoinaan he hyväksyivät moniavioisuuden. Ja on ihmeellistä, ettei Mormonin kirjan levykkeistä, joista Joseph Smith käännöstyön teki ole minkäänlaisia todisteita. Raamatun vanhoja käsikirjoituksia on löydetty runsaasti. Ne ovat museoissa eri puolilla maailmaa. Mutta missä kultaiset levykkeet ovat nyt? Mormonin kirjan alussa on 8 vanhimman todistus siitä, että he ovat henkilökohtaisesti nähneet levykkeet.- Anonyymi
Missä on Jeesuksen lihaa ja luuta oleva ruumis. Jeesushan nousi ruumiillisesti ylös taivaaseen ja katosi pilven taakse. (Apt 1) Jos Jeesus on nyt pelkkä henki, niin missä hänen ruumiinsa on, ja mitä järkeä on ruumiin ylösnousemuksessa, jos se kuitenkin katoaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä on Jeesuksen lihaa ja luuta oleva ruumis. Jeesushan nousi ruumiillisesti ylös taivaaseen ja katosi pilven taakse. (Apt 1) Jos Jeesus on nyt pelkkä henki, niin missä hänen ruumiinsa on, ja mitä järkeä on ruumiin ylösnousemuksessa, jos se kuitenkin katoaa?
Jeesuksen omat ovat Jeesuksen ruumis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen omat ovat Jeesuksen ruumis
Jeesuksella oli ihmisenä ruumis, joka evankeliumien mukaan heräsi ylös kuolleista ja otettiin ylös taivaaseen. Missä se ruumis nyt siis on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>"mitä järkeä"<<<
"Missä olit sinä silloin , kun minä maan perustin ? Ilmoita se , jos ymmärryksesi riittää."
Job: 38: 4
"Totisesti , sinä olet salattu Jumala , sinä Israelin Jumala , sinä Vapahtaja."
Jes: 45: 15
- Anonyymi
Lainaus:
” Missä on Jeesuksen lihaa ja luuta oleva ruumis. Jeesushan nousi ruumiillisesti ylös taivaaseen ja katosi pilven taakse. (Apt 1) Jos Jeesus on nyt pelkkä henki, niin missä hänen ruumiinsa on, ja mitä järkeä on ruumiin ylösnousemuksessa, jos se kuitenkin katoaa?”
Raamattu ei voi olla koskaan ristiriidassa itsensä kanssa. Paavali todistaa kirjeessään Korinttolaisille:
” 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” - 1. Kor.15:50.
Johannes taas todistaa: ” Joh. 3:6: ”Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, ja mikä on syntynyt hengestä, on henkeä.”
On ymmärrettävä jos Jeesus olisi herätetty vaikkapa ihmisruumiissa, hän olisi tietenkin noussut taivaaseen samassa lihassa. Mutta kuten Johannes toteaa, henki on henkeä ja liha on lihaa.
Jeesuksen ihmisruumis eli lihansa oli luonnollisesti se leipä, se hinta, jonka hän antoi ihmiskunnan syntien puolesta. Samaa edelsivät eläinuhrit eli veriuhrit Vanhassa testamentissa. Ne olivat tulevan täydellisen uhrin ennakkokuva siis Jeesuksen. Jos Jeesus olisi herätetty samassa liha ruumiissa, hän olisi ottanut takaisin tämän elämän lahjan jonka hän uhrasi eikä ihmiskuntaa silloin olisi lunastettu lainkaan. Meillä ei olisi mitään toivoa saada syntejä anteeksi eikä meillä olisi silloin tulevaisuutta alkuunsakaan.- Anonyymi
Et sitten vastannut mitään siihen kysymykseen, missä on Jeesuksen ruumis nyt. Tämä ei toisaalta minua yllätä. Hihhulit eivät yleensä vastaa heille vaikeisiin kysymyksiin, mutta jatkavat silti uskoaan sokeina ja tyhminä kuin saapas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten vastannut mitään siihen kysymykseen, missä on Jeesuksen ruumis nyt. Tämä ei toisaalta minua yllätä. Hihhulit eivät yleensä vastaa heille vaikeisiin kysymyksiin, mutta jatkavat silti uskoaan sokeina ja tyhminä kuin saapas.
Paavali kertoo siitä suurena salaisuutena ylöstempauksen yhteydessä että me kaikki muutumme sillä hetkellä, mutta ei tietenkään anna mitään yksityiskohtaisia kuvauksia siitä miten muuttuminen tapahtuu, miten maallinen ruumis muuttuu taivaalliseksi siinä matkalla. Eikä hän sitä varmaan tiennyt, koska erehtyi myös ajankohdasta. Hän kuvitteli että tulee itse omana aikanaan ylöstemmatuksi. Mutta eihän niin tapahtunut koska silloin tulee tämän ajallisen maailman loppu.
Mutta hihhuleille tai kelle tahansa ei tärkeää ole se muuttuminen, vai kinastelu ylöstempauksesta sekä siitä toisten herjaaminen.
Se heitä kiinnostaa miten voida toisia herjata eikä niinkään se miten asiat ovat tai miten ne ymmärretään Raamatun mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali kertoo siitä suurena salaisuutena ylöstempauksen yhteydessä että me kaikki muutumme sillä hetkellä, mutta ei tietenkään anna mitään yksityiskohtaisia kuvauksia siitä miten muuttuminen tapahtuu, miten maallinen ruumis muuttuu taivaalliseksi siinä matkalla. Eikä hän sitä varmaan tiennyt, koska erehtyi myös ajankohdasta. Hän kuvitteli että tulee itse omana aikanaan ylöstemmatuksi. Mutta eihän niin tapahtunut koska silloin tulee tämän ajallisen maailman loppu.
Mutta hihhuleille tai kelle tahansa ei tärkeää ole se muuttuminen, vai kinastelu ylöstempauksesta sekä siitä toisten herjaaminen.
Se heitä kiinnostaa miten voida toisia herjata eikä niinkään se miten asiat ovat tai miten ne ymmärretään Raamatun mukaan.hihhulithan MUUTTUU kuulemma jo täällä maallisessa elämässä Jumalan kuvan kaltaiseksi . . .
helluntailaisuudessa puhuvat vanhasta Aadamista , ja ovat jo nyt uusia luomuksia . . .
puhuvat siis vanhasta Aadamistakin , eivätkä edes tunnusta olevansa edes Aadamin perisynnin alaisia "että ottaa siitä sitten selvää" . . .
- Anonyymi
Parhamin ja Olsenin levittämä lahkouskonto helluntailaisuus ja sen antamat sinetit synnin päälle ovat väkevät eksytystä eli heresiaa.
Jaak. 2:20
Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? - Anonyymi
Lainaus:
” Et sitten vastannut mitään siihen kysymykseen, missä on Jeesuksen ruumis nyt. Tämä ei toisaalta minua yllätä. Hihhulit eivät yleensä vastaa heille vaikeisiin kysymyksiin, mutta jatkavat silti uskoaan sokeina ja tyhminä kuin saapas.”
Anteeksi en huomannut tuota. Jeesuksen ruumis on ihmissilmille tietenkin näkymätöntä materiaa taivaaseennoysemisensa jälkeen. Jeesus Kristus on henki kuten hänen isänsä ja näkymättömät enkelit. Emme ymmärrä aineettomuuden fysiikkaa juuri lainkaan.
Jeesus sanoi että hänen isänsä on henki. - Joh.4:24
Raamattu puhuu Jeesuksestakin henkenä. Paavali kirjoitti että ”..ensimmäisestä Aadamista tuli elävä sielu asettaen hänet näin Jeesuksen vastakohdaksi. Paavali sanoo että kun Jeesus surmattiin lihassa hänet tehtiin ylösnousemuksen jälkeen eläväksi hengessä.
Raamattu sanoo että Kristus on nyt luoksepääsemättömässä valossa. Henkiruumiilla ei ole samalla tavalla tunnistettavia jäseniä kuten käsiä, jalkoja jne kuin ihmisillä. Emme tosiaan ymmärrä henkimaailman ulottuvuuksia. Mutta Raamatun kertomus on luotettava ja saamme pieniä makupaloja henkiolennoista.
Vanhan testamentin aikana näkymättömät enkelit pystyivät muuntumaan ja aineellistumaan fyysiseen olomuotoon, ihmiskehoon. He vierailivat monissa tapauksissa ihmisten luona.
Jeesus on siis henkiolento meille näkymätön. Jeesuksen ruumis on näkymätön. Tässä lyhyt vastaus.- Anonyymi
Ei Jesuksen ruumista voi enää nähdä, koska hänellä on esikoisena ylösnousemusruumis, muut saavat sen vasta tuomiopäivänä toisessa ylösnousemuksessa (uskoville toinen, uskomattomille ensimmäinen). Jeesus Jumalana on kaikkialla ja lähettää Pyhän Henkensä, joka on myös Isän Henki. Kukaan ihminen e voi nähdä lihassa Jumalaa, vain ihmiseksi Tulleen Jumalan Jeesuksen ja kun hän meni Tuonelan kautta Taivaaseen ei hän enää näyttäydy.
Pahat henget voivat huijata ja harvoin Jumala Kolmiyhteinen lähettää enää enkeleitäänkään näkyvästi. Ihmisen Pojalla on Taivaassakin vielä arvet sovituksesta näkyvissä ja tunnettavissa, siitä erottaa kummalta puolelta ilmestys tai muu sellainen on. Eli teologeja ja oikea oppi Raamatusta on ihmisille elintärkeää, koska Se Paholainen joukkoineen on uskovillekin edelleen se kiljuva Jalopeura maan päällä, koska on tämän maailman Ruhtinas, ja Jeesukselle hänessä ei ole mitään jne.
Käärinliinan todistus näyttää todellakin olevan oikea todistus, sitä ei ole nyky tekniikallakaan pystytty osoittamaan tehdyksi väärennökseksi keskiajalta, niin kuin monia muita reliikkejä on.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/torinon-kaarinliinan-mysteeri-syvenee/
(Oikeitakin paranemisihmeitä löytyy todistettavasti)
PKTNH - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Jesuksen ruumista voi enää nähdä, koska hänellä on esikoisena ylösnousemusruumis, muut saavat sen vasta tuomiopäivänä toisessa ylösnousemuksessa (uskoville toinen, uskomattomille ensimmäinen). Jeesus Jumalana on kaikkialla ja lähettää Pyhän Henkensä, joka on myös Isän Henki. Kukaan ihminen e voi nähdä lihassa Jumalaa, vain ihmiseksi Tulleen Jumalan Jeesuksen ja kun hän meni Tuonelan kautta Taivaaseen ei hän enää näyttäydy.
Pahat henget voivat huijata ja harvoin Jumala Kolmiyhteinen lähettää enää enkeleitäänkään näkyvästi. Ihmisen Pojalla on Taivaassakin vielä arvet sovituksesta näkyvissä ja tunnettavissa, siitä erottaa kummalta puolelta ilmestys tai muu sellainen on. Eli teologeja ja oikea oppi Raamatusta on ihmisille elintärkeää, koska Se Paholainen joukkoineen on uskovillekin edelleen se kiljuva Jalopeura maan päällä, koska on tämän maailman Ruhtinas, ja Jeesukselle hänessä ei ole mitään jne.
Käärinliinan todistus näyttää todellakin olevan oikea todistus, sitä ei ole nyky tekniikallakaan pystytty osoittamaan tehdyksi väärennökseksi keskiajalta, niin kuin monia muita reliikkejä on.
PKTNHeikö Jeesuksella ollut Ylösnousemusruumis , silloin kun :
"Kun Jeesus oli tämän sanonut , hänet otettiin ylös heidän nähtensä , ja pilvi vei hänet
pois heidän näkyvistään" Mark: 16: 19
Jeesus oli maan päällä 40 päivää ylösnousemuksensa jälkeen , mutta silloin Jeesus kielsi "koskemasta häneen" , > "sillä en minä vielä ole mennyt ylös Isäni tykö" Joh: 20: 17
>"ylhäällä Isä on kirkastava minut")
Jeesus vaelsi siis ylösnousemuksensa jälkeen maan päällä uudelleen , niin täytyihän
Jeesuksella kuitenkin olla ylösnousemusruumis , koska "hänet ylös otettiin" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PKTNHTorinon käärinliina ei ole kuva Jeesuksen kasvoista
https://www.kotipetripaavola.com/torinonkaarinliina.html
Olet tosi pimeä ja tyhmä ihminen. Hyi helvetti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikö Jeesuksella ollut Ylösnousemusruumis , silloin kun :
"Kun Jeesus oli tämän sanonut , hänet otettiin ylös heidän nähtensä , ja pilvi vei hänet
pois heidän näkyvistään" Mark: 16: 19
Jeesus oli maan päällä 40 päivää ylösnousemuksensa jälkeen , mutta silloin Jeesus kielsi "koskemasta häneen" , > "sillä en minä vielä ole mennyt ylös Isäni tykö" Joh: 20: 17
>"ylhäällä Isä on kirkastava minut")
Jeesus vaelsi siis ylösnousemuksensa jälkeen maan päällä uudelleen , niin täytyihän
Jeesuksella kuitenkin olla ylösnousemusruumis , koska "hänet ylös otettiin"Kaikilla sen ajan jumalilla oli ylösnousemusruumis.
- Anonyymi
Eihän ihmistä hyödytä mitään tieto, vaan se kokemus että hän voi kokea tässä ajassa Pyhässä Hengessä sen mitä Jumalan Henki on.
Eikä sitä sanan lupausta miksikään muuta se vaikka miten haukutaan helarit ja niiden homoperustajat. Ei se ole vastaus jokaiseen asiaan.- Anonyymi
Minua hyödyttäisi se tieto, että onko helluntailaisten mielestä myös muilla kuin helluntailaisilla mahdollisuus pelastua. Eikä minulla ole mitään herjaamistarkoitusta.
Miksi kysymykseeni on niin vaikea vastata? Täytyy vain päätellä, että JOS helluntailaisten mielestä muutkin voivat pelastua, he kertoisivat sen yhtä selvästi kuin mitä luterilaiset ovat kertoneet luterilaisten näkemyksistä vastaavaan asiaan (että muutkin voivat pelastua kuin luterilaiset). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua hyödyttäisi se tieto, että onko helluntailaisten mielestä myös muilla kuin helluntailaisilla mahdollisuus pelastua. Eikä minulla ole mitään herjaamistarkoitusta.
Miksi kysymykseeni on niin vaikea vastata? Täytyy vain päätellä, että JOS helluntailaisten mielestä muutkin voivat pelastua, he kertoisivat sen yhtä selvästi kuin mitä luterilaiset ovat kertoneet luterilaisten näkemyksistä vastaavaan asiaan (että muutkin voivat pelastua kuin luterilaiset).Asian selvittämiseksi pitäisi tehdä gallupkysely mitä tuskin myöskään on tehty luterilaisille ja saattaisivat jopa olla ihmeissään jos heille soiteltaisiin kesken arkikiireiden, että semmoinen juttu, että pelastuuko muutkin kuin te luterilaiset. Voisi tulla jopa painokelvotonta tekstiä.
Ja vain todella harhaoppisten kirkkojen opissa on sellainen oppi, että vain me ymmärrämme mitä Raamattuun on kirjoitettu, me olemme se jäännös joka pelastuu ja vain meillä on tieto ja ohjeet miten asian kanssa pitää menetellä.
Eli on harhaoppista myydä pelastusta vain meikäläisille.
Raamatun mukaan pelastus on Hengen kautta armosta, niin siinä ei sitten mennä ollenkaan kirkkokunta rajojen mukaan eikä sitä ihminen voi määritellä ketkä sinne ovat menossa. Ihminen itse voi sen vain Hengessään tuntea että onko mahdollisesti taivaskelpoisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asian selvittämiseksi pitäisi tehdä gallupkysely mitä tuskin myöskään on tehty luterilaisille ja saattaisivat jopa olla ihmeissään jos heille soiteltaisiin kesken arkikiireiden, että semmoinen juttu, että pelastuuko muutkin kuin te luterilaiset. Voisi tulla jopa painokelvotonta tekstiä.
Ja vain todella harhaoppisten kirkkojen opissa on sellainen oppi, että vain me ymmärrämme mitä Raamattuun on kirjoitettu, me olemme se jäännös joka pelastuu ja vain meillä on tieto ja ohjeet miten asian kanssa pitää menetellä.
Eli on harhaoppista myydä pelastusta vain meikäläisille.
Raamatun mukaan pelastus on Hengen kautta armosta, niin siinä ei sitten mennä ollenkaan kirkkokunta rajojen mukaan eikä sitä ihminen voi määritellä ketkä sinne ovat menossa. Ihminen itse voi sen vain Hengessään tuntea että onko mahdollisesti taivaskelpoisuutta.Kyllä esim. mormoneilla ja Jehovan todistajilla on ihan selvä opillinen kanta samaan kysymykseen. Eivät siinä yksittäisten jäsenten mahdolliset eriävät mielipiteet paina mitään. Luterilaisilla toki voi olla hajontaa, mutta yleisesti ottaen he eivät kiellä muiden pelastusmahdollisuutta. Eikö mitään opillista seikkaa ole estämässä muidenkin mahdollista pelastumista.
Sinäkään et kaikesta päättäen ole helluntailainen, joilta yritän asiaa kysyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä esim. mormoneilla ja Jehovan todistajilla on ihan selvä opillinen kanta samaan kysymykseen. Eivät siinä yksittäisten jäsenten mahdolliset eriävät mielipiteet paina mitään. Luterilaisilla toki voi olla hajontaa, mutta yleisesti ottaen he eivät kiellä muiden pelastusmahdollisuutta. Eikö mitään opillista seikkaa ole estämässä muidenkin mahdollista pelastumista.
Sinäkään et kaikesta päättäen ole helluntailainen, joilta yritän asiaa kysyä.Asia on sitten yksinkertainen lukea helluntalaisten opista mitä asiasta sanovat. Kyllä se on aivan avoimesti kaikkien luettavissa eikä yrittää päästä jonkin kanssa sanakiistojen kipeyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870