Miksi NL:n tankit eivät päässeet Imatralle?

Anonyymi-ap

Niin, tuossa kysymys. Kun kohta 80 v on spekuloitu mitä Suomen sotilasjohto teki keväällä -44 vääri. Niin mitä NL:n kenraalit tekivät väärin, kun edes Saimaan rantaa ja tärkeitä tie/ratayhteyksiä ei saavutettu? Matkaa lähtöpaikasta oli vain 80 km. NL teki lukuisia vielä syvempiä iskuja 2. ms aikana.

10

151

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastarinta pysäytti?

      • Anonyymi

        Yrittivät saksalaisetkin vastarintaa. Jotain tapahtui eri tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittivät saksalaisetkin vastarintaa. Jotain tapahtui eri tavalla.

        Hyökkäys pysähtyi TORJUNTAVOITTOON Ihantalassa, Viipurinlahdella ja Vuosalmella.

        Marski esitti Stalinille tulitaukoa ja aselepoa sekä ilmoitti suostuvansa rauhanehtoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyökkäys pysähtyi TORJUNTAVOITTOON Ihantalassa, Viipurinlahdella ja Vuosalmella.

        Marski esitti Stalinille tulitaukoa ja aselepoa sekä ilmoitti suostuvansa rauhanehtoihin.

        Viimeisin tavoite oli kyllä Kymijoki, jolle tuli kaivautua ja odottaa Saksan vastahyökkäystä.
        Tätä hyökkäystä ei koskaan käynnistetty. Hyökättiin Viipurinlahdella ja Vuosalmella.

        Kaikki torJuttiin putleristien harmiksi.
        TORJUNTAVOITTO!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyökkäys pysähtyi TORJUNTAVOITTOON Ihantalassa, Viipurinlahdella ja Vuosalmella.

        Marski esitti Stalinille tulitaukoa ja aselepoa sekä ilmoitti suostuvansa rauhanehtoihin.

        Rauhasta käytiin neuvotteluja läpi koko vuoden 1943, mutta sopimukseen ei päästy. Neuvostoliitto ilmoitti jo 8. helmikuuta 1943 olevansa halukas rauhaan.
        Rauhanehdot lyötiin lukkoon liittoutuneiden kesken Teheranin konferenssissa joulukuussa 1943. Stalinin ehtoihin kuuluivat vuoden 1940 rauhan rajat, Hanko tai Petsamo pysyvästi Neuvostoliitolle, puolien sotavahinkojen korvaaminen, saksalaisten karkottaminen maasta ja demobilisaatio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhasta käytiin neuvotteluja läpi koko vuoden 1943, mutta sopimukseen ei päästy. Neuvostoliitto ilmoitti jo 8. helmikuuta 1943 olevansa halukas rauhaan.
        Rauhanehdot lyötiin lukkoon liittoutuneiden kesken Teheranin konferenssissa joulukuussa 1943. Stalinin ehtoihin kuuluivat vuoden 1940 rauhan rajat, Hanko tai Petsamo pysyvästi Neuvostoliitolle, puolien sotavahinkojen korvaaminen, saksalaisten karkottaminen maasta ja demobilisaatio.

        1943 olisi Saksa demobilisoinut Suomen eikä toisin päin.


    • Anonyymi

      Koska eivät saaneet käskyä edetä Imatralle asti.

    • Anonyymi

      NL:n hyökkäys oli sinänsä suunniteltu hyvin. Valkeasaaressa läpimurtoon käytetyt joukot vaihdettiin uusiin. Erittäin raskasta tykistöä käytettiin samoin riittävästi. Maasto suosi panssareita jne. Mutta läpimurron jälkeen puna-armeijan johto teki pieniä vääriä ratkaisuja, jotka kasautuessaan aiheuttivat viivästyksiä ja polttoaineenkulutusta.

      Siiranmäen ja Kuuterselän taisteluissa NL:n divisioonia siirreltiin väärin suhteessa salamasodan periaatteeseen. Esim. Siiranmäessä Ehrnrootin Jr 7:n kimppuun siirrettiin peräti 6 divisioonaa, mikä oli täysin järjetöntä. Ei jossain Ranskassa -40 Saksa olisi tuollaista kömmähdystä tehnyt. Kun Jr 7 irtautui kohti Äyräpäätä, oli alkuperäinen hyökkäysryhmitys sekaisin, virhe. Lisäksi NL:n joukot olivat tiiviisti pakkautuneita, minkä seurauksena harvatkin ilmaiskut tekivät merkittävää jälkeä. Jääkäripataljoonien vastaisku ei tuottanut sinänsä tulosta, mutta vastaavien uhka oli varmasti komentajien huolena jatkossa.

      Tämä siis etenemisvaiheessa. Näiden seurauksena Talin-Ihantalan alueella NL:n joukot eivät olleet todellakaan levänneitä eivätkä uudenveroisia. Raskain tykistö oli jätetty taakse, taas virhe. Lisäksi huoltoyhteydet jouduttin hoitamaan 40-luvun kehnoilla suomalaisteillä. Edestakainen reissu kuorma-autoilla Pietarin ammusvarastoista vei aikaa.

      Neukkulaskelmien mukaan Viipurin jälkeen suomalaisjoukkojen olisi pitänyt olla loppuunkuluneita.

    • Anonyymi

      Puna-armeija ei pystynyt 1944 saamaan täyttä ilmaherruutta. 1943-44 Suomen ilmavoimat olivat alkaneet säästellä koneita ja polttoainetta. Saksalaisten toiveista huolimatta ei esim. Oranienbaumin operaatioihin lähdetty mukaan. Ilmavoimat olivat myös varautuneet suurtaisteluun rakentamalla työkenttiä ja viestiyhteyksiä. Noiden avullahan osasto Kuhlmey pystyi toimimaan.

    • Anonyymi

      Venäläiset etenivät Juustilan kanavalla tietä pitkin marssirivistössä, koska eivät pyrkineet Imatralle, vaan Haminaan. Tästä on kuvaus Lehväslaihon kirjassakin, raskas panssarikomppaniamme siis vasta tässä vaiheessa tosissaan otti yhteen venäläistankkien kanssa ja löi ne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1798
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      179
      1301
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1158
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      34
      1053
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      81
      977
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      806
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe