Parkkihallien kustannukset...

Anonyymi-ap

Tämän Iltalehden artikkelin mukaan:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9af75c01-e3e3-4e2d-91b4-0bfc9efd5bb8

"Sen alapuolella 25 metrin syvyydessä on peruskallioon louhittu 900 pysäköintiluola, josta pääsee hissillä suoraan Valkeaan ja ydinkeskustan muihin osiin ja kauppoihin. Luolasto maksoi lähes 80 miljoonaa euroa."

Ehkä tuossa olisi ollut tarkoitus lukea "peruskallioon louhittu 900 auton pysäköintiluola".

Jos näin on, niin jakolaskulla selviää:

80 miljoonaa euroa / 900 autopaikkaa = 88889 € / autopaikka.

Onko tuo keskimääräinen kustannus, joka on tyypillinen maanalaiselle peruskallioon louhitulle pysäköintiluolalle ? Siis, että kun tuollainen maanalainen parkkihalli tehdään, niin onko se keskimääräinen kustannus, että 1 parkkipaikka maksaa 88889 €?

Vai onko Oulussa jotakin syitä, mitkä tekevät juuri tuosta parkkihallista keskimääräistä kalliimman, jos koko hankkeen hinta jaetaan parkkipaikkojen lukumäärällä, eli saadaan laskennallinen yhden autopaikan aiheuttama kustannus ?

Onko jollain tietoa muiden vastaavien kustannuksista yhtä autopaikkaa kohti laskettuna? Esimerkiksi vaikkapa Helsingissä kauppakeskus Redin parkkiluola ?

15

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kumpikohan on kalliimpaa, maanpäällinen parkkialue, mutta sitten valittavat saamatta jääneitä kiinteistöverotuloja ja kiinteistökeinottelutuloja, vuokratuloja, mutta jättävät toki huomioimatta, että maksullinen pysäköintialue tuottaa myös rahaa.
      Viherpiipertäjätkin haluavat autot pois silmistä esim. maan alle, joten kumpikohan onkaan halvempaa, louhia maanalainen parkkihalli, josta kieltämättä on etua myös autoilijalle kun auto ei ole säiden armoilla, vai maanpäällinen parkkialue?
      Toki maksullinen maanalainen parkkihalli tuottaa myöskin tuloja.

      Maanpäällinen parkkialue on varmaan halvempi tehdä kuin louhia maanalainen parkkihalli. Tosin jos ei tarvitse kalliota louhia, vaan tehdään joku kauppakeskus tms. jonka kellarissa autopaikkoja, ehkä lienee jopa edullisin ratkaisu? Näin muut kerrokset ovat tuottavassa liiketoimintakäytössä, parkkihallikin tuottaa rahaa jos se laitetaan maksulliseksi, ja se on periaatteessa vain yksi kerros rakennuksesta, joka jokatapauksessa rakennettaisiin.

      • Anonyymi

        Kaupunki olisikin nätti ja käytännöllinen jos jokaisessa liikerakennuksessa olisi 1-2 kerrosta maanpäällä pysäköinti tilaa, voi näitä ajatuksen kukkasia.
        Pysäköintitilan tarve on tullut paljon myöhemmin kuin kaupungit ovat kehittyneet ja kasvaneet ja aikojen alussa ei siis ollut tarvetta nykyiselle määrää parkkiruutuja ja tiiviisti rakennettu keskusta on ainoa järkevä tapa rakentaa. Siksi pysäköinti maan alle on ainoa järkevä tapa hoitaa asia ja se investointi on toimiva ties kuinka pitkälle tulevaisuuteen.


    • Anonyymi

      Jos kaikki autopaikat olisi kaupungeissa maanpäällä, niin ei voitaisi myydä kalliita ja arvokkaita tontteja liiketiloille ja kaupoille jne....ja kaupunki hyytyisi ja näivettyisi parkkialueiden mukana kun ei ole palveluja ja kauppaa. Vain hölmö laskee asiaa kuin avaaja kun itse asia on paljon monipuolisempi kokonaisuus.

      • Anonyymi

        Pikemminkin kaupunkien keskustat ovat näivettyneet liiketiloista, kun autoilua on vaikeutettu. Yritykset ovat häipyneet, ja mainoskuvien kesäiset ja trendikkäät kävelykadut, joissa esiintyy nuoria ja kauniita ihmishahmoja, ovatkin todellisuudessa täynnä oksentelevia puliukkoja, särettyjä pulloja ja huumeneuloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin kaupunkien keskustat ovat näivettyneet liiketiloista, kun autoilua on vaikeutettu. Yritykset ovat häipyneet, ja mainoskuvien kesäiset ja trendikkäät kävelykadut, joissa esiintyy nuoria ja kauniita ihmishahmoja, ovatkin todellisuudessa täynnä oksentelevia puliukkoja, särettyjä pulloja ja huumeneuloja.

        Autoilua on vaikeutettu, mutta pysäköintiä periaatteessa helpotettu parkkihalleilla. Tosin on ihmisiä joiden mielestä pienikin kävely on ylivoimainen este tehdä mitään ja kaupan oven eteen on päästävä, ellei jopa tuulikappiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilua on vaikeutettu, mutta pysäköintiä periaatteessa helpotettu parkkihalleilla. Tosin on ihmisiä joiden mielestä pienikin kävely on ylivoimainen este tehdä mitään ja kaupan oven eteen on päästävä, ellei jopa tuulikappiin.

        Kannattaa katsoa mitä oikeassa elämässä on seurannut ja tehdä sitten johtopäätös että miten meni noin niinkuin omasta mielestä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa mitä oikeassa elämässä on seurannut ja tehdä sitten johtopäätös että miten meni noin niinkuin omasta mielestä...

        Riippuu mitä kaupunkia seuraat ja ymmärrät kaikki syyt kaupan hiipumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mitä kaupunkia seuraat ja ymmärrät kaikki syyt kaupan hiipumiseen.

        Virkamiehen ydinosaamista on syiden etsiminen muista ja syyn vierittäminen pois omalta tontilta...


    • Anonyymi

      He heh, toisaalla kilpaillaan kallioista jotka halutaan louhia murskeeksi. :D

    • Anonyymi

      Kauppakeskuksien parkkiluolien yhteydessä on yleensä myös tavaran vastaanotto eli lastauslaitureita sekä jätehuolto. Jätehuollossa on pisteet (puristimet) kaiken maailman jätteille. Yleensä osa parkkiluolasta toimii myös väestönsuojana. Muutakin talotekniikkaa on parkkiluolissa, muun muuassa sähkömuuntamot jne.

      • Anonyymi

        Katossa risteilee putkia joiden hajottua ihmiset saa ripulivedet niskaansa.


    • Anonyymi

      Parkkipaikan kustanuksen sekä maan päällä hallissa että maan alla on kalliit ja aloittajan laskemat kulut on varmaan oikealla hehtaarilla.
      Hallin käyttöajaksi lasketaan kuitenkin kymmeniä vuosia joten siksi niitä tehdää vaikka kalliita ovatkin.

      Onhan ne maanalaiset hallit hyviä, varsinkin näin pakkasilla. Auto sulaa siellä mukavasti ostoksia tehdessä vaikka kyllähän siinä äkkiä kymppi menee.

    • Anonyymi

      Nehän toimii samalla väestönsuojina, ei niitä ilmaiseksi hesassakaan ole rakennettu.

    • Anonyymi

      "Pikemminkin kaupunkien keskustat ovat näivettyneet liiketiloista, kun autoilua on vaikeutettu. "

      Joo, koska nykyisin kukaan ei käy enää kivijalkaliikkeessä ostoksilla. Helpompaa tilata Amazonista tai muualta netistä.

      Kivijalkaliikkeissä ei ole edes nykyisin riittävää valikoimaa, varsinkaan jos haluaa jotain erikoisempaa tai parempaa.

      • Anonyymi

        Kyllähän isoissa kaupoissa kauppa käy, mutta niillä on ilmaiset parkkipaikat syrjemmällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      199
      4021
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2563
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2235
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      80
      1380
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1268
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1139
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      74
      1006
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      58
      845
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      57
      834
    10. S24 Lieksa miksi on paikallinen entinen Kansallinen Kokoomus valtuutettu sali niin kallis?

      Vailla alennuksia? gogo express joensuu kertakäynti 10 euroa avoinna 5-24. Miksi pitää Lieksassa tukea paikallista yritt
      Lieksa
      72
      797
    Aihe