Uudenmaan Osuuspankki veloitti käteisnostosta 12 e palvelumaksua

Anonyymi-ap

Tänään oli kyllä elämäni erikoisin pankkiasiointi. Halusin nostaa OP-Pankin tililtä 300 € käteistä sadan euron seteleinä. Ei mikään erikoinen pankkiasia — paitsi Uudenmaan Osuuspankissa.

Mitään kysymättä pankkitoimihenkilö otti kassakoneesta 20 euron seteleitä, ja kun pyysin sadan euron seteleitä, hän kertoi, että menee 12 euron palvelumaksu, jos asiakas esittää setelitoiveen.

Koetin selittää, että kun nostetaan 300 € ja halutaan 100 euron seteleitä, se ei ole ”erityistoive” (”specialönskemål”). Erityistoive olisi, jos nostetaan 300 € ja halutaan se 5 euron seteleinä. Hinnaston sanamuoto on epäselvä, joten sitä tulkitaan laatijan ja vahvemman osapuolen vahingoksi.

Tuollainen ”palvelumaksu” on täysin perusteeton ja hyvin tavan vastainen. Se on pelkkää keinottelua ja asiakkaiden nöyryyttämistä. Pankkivirkailija saa kassakoneesta sadan tai kahdenkymmenen euron seteleitä aivan samalla vaivalla (hiirtä napsuttelemalla).

Niin siinä kuitenkin kävi, että 12 euroa meni, kun nosti 300 €. Yksi satasen seteli maksoi OP-Pankissa 4 euroa, eli pankki veti välistä 4 %:n ”provision”.

http://tinyurl.com/88n6xcsb

Aiemmin tältä on voinut puhumalla välttyä, jos pankkitoimihenkilö on ylimalkaan ottanut asian esiin. Kohteliaat virkailijat kysyvät: ”Millaisina seteleinä laitetaan?”, eikä mitään palvelumaksuja peritä. Menettely tuntuu täysin mielivaltaiselta, ja kun konttorissa joutuu aina jonottamaan liki tunnin, en ole koskaan kuullut, että keneltäkään muulta asiakkaalta olisi kyseistä ”palvelumaksua” vaadittu.

Tämä asiointi kesti 25 minuuttia. Kyseisessä konttorissa tarjotaan kassapalveluita vain klo 10–12, joten lähes ¼ tuosta ajasta kului yhden asiakkaan kyykyttämiseen. Konttorissa oli pitkä jono, mutta pankkitoimihenkilö ei kiirehtinyt ensinkään, kun ensin talletettiin pikkusetelit takaisin tilille, sitten hän keskittyi 10 minuutiksi lukemaan sähköpostejaan (!), ja vihdoin tililtä nostettiin uudestaan 300 € ja sitten vielä veloitettiin erikseen 12 €:n palvelumaksu. Tiskillä seisoskellessa ehti lukea päivän sanomalehden.

Pankin oman hinnaston mukaan palkkion olisi itse asiassa pitänyt olla 24 € (”Tililtäotto konttorissa, erityistoiveet seteleistä ja kolikoista” / ”Uttag från konto på kontor, specialönskemål om sedlar och mynt”).

http://tinyurl.com/mfnzs67s

Asialla on periaatteellista merkitystä, joten seuraava etappi on kuluttajaviranomainen.

Kyseinen pankki tekee miljardivoitot pesemällä venäläisten rahoja — suomalaisia asiakkaita kohdellaan hävyttömästi.

Aiempaa keskustelua:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/17882925/kalliit-setelit-uudenmaan-osuuspankissa

42

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä siinä nillität ja kirjoittelet pitkiä turhia litanioita. Jos pankkihenkilö tarjosi sinulle 20 euron seteleitä, eikä ne sinulle kelvanneet, silloin kyseessä on erikoistoive, josta pankki laskuttaa ohjeidensa mukaisesti.
      Kuluttajaviranomainen pieraisee sinun reklamaatioillesi. Pankki noudatti vain sääntöjä. Piste.
      Se, että pääsit 12 eurolla, johtu ehkä pankin tulkinnasta "nosto alle 300 €" vertaa: nosto ennitään 300 €

      • Anonyymi

        Pankki on kuitenkin itse laatinut tuollaisen täysin kohtuuttoman ”säännön” ja ajatellut siinä ainoastaan omaa etuaan niin lyhytnäköisesti, ettei ole viitsinyt edes selvittää, mikä oikein on ”erityistoive” ja millainen seteleitä koskeva toive ei olisi maksullinen.

        Ylimalkaan tarjoamalla epätarkoituksenmukaista pikkurahaa pankkitoimihenkilö voi yrittää provosoida asiakkailta ”erityistoiveita”.

        Osuuspankin tekaisema ”palvelumaksu” ei ole pankkialalla noudatettavan hyvän tavan mukainen, koska sen perusteena ei ole mitään ”palvelua”. Pankkitoimihenkilön ei tarvitse esimerkiksi lähteä varta vasten kellarin pankkiholviin hakemaan poikkeuksellisen suurta seteliä yhdelle nirppanokalle asiakkaalle.

        Kuluttajaviranomaisten vastaus nähdään sitten, kun sinne on otettu yhteyttä. Tietysti olisi OP:n edun mukaista, että asiakas saataisiin lannistettua ennen sitä. Jos asia etenisi kuluttajariitalautakuntaan asti, siitä koituisi pankille lakimiesten kuluja enemmän kuin 12 €.


    • Anonyymi

      itse äänestin jaloilla irtisanomalla tilini
      Aktia nosteli kaikenlaisia kohtuuttomia palvelumaksuja kun hoidin itse ne internetissä
      ite tein työt, pankki velotti palvelusta ,

      Suomalaiset pankit eivät pärjää ulkomaisten pankkien kanssa kilpailussa
      Kartelli muuttu kun vie rahansa muualle

      muutenkaa rahoja ei kannata pitää suomessa kun muualla ei veroteta rahan omistamisesta

      ihme maa tää suomi

      • Anonyymi

        järkevin pankkitoiminta on mielestäni tällähetkelläsuomalaiselle Norja ja Viro eikä Ruotsikaan jää kauas

        maksavat kunnon koron ja palvelut toimii eu:ssa hyvin


      • Anonyymi

        Itse vaihtoin pankkia, kun Nordean lähikonttori häipyi. Tosin nykyisenkin rahalaitokseni konttori häipyi jokin aika sitten. S-pankki taitaa olle ainoa, jolla vielä on palvelua kävelymatkan päässä.


    • Anonyymi

      12 euroa on pienoinen summa. Osuuspankki kestitsi meitä asuntosijoittajia viime viikonloppuna. Tarjolla oli perinteiseen tapaan asuntonsa myymään joutuneen työttömän lihaa vartaassa. Sellainen ruoka ei ole kauhean halpaa, sen voin kertoa.

    • Anonyymi

      Osuuspankin kierot raha-ahmatti vapaamuurarit ovat huolella laatineet Osuuspankin palvelumaksu strategian jossa kupataan kunnolla ja juuri nämä bonukset valuvat loppukädessä näille Osuuspankin vapaamuurareille.

      Google haku: Osuuspankin vapaamuurarit

      Ja täällä myös infoa:

      https://osuuspankinvapaamuurarit.blogaaja.fi/2022/08/03/4/

    • Anonyymi

      Uudenmaan Osuuspankille reklamoitiin perusteettomasta palvelumaksusta:

      http://tinyurl.com/mrxf3fat

      Vastaus saapui: ei palauteta.

      http://tinyurl.com/3bdpukud

      Pankki suostui kuitenkin lopulta selventämään, mitä tarkoittaa ”erityistoive”. Selvisi, että mikä tahansa seteleitä tai kolikoita koskeva toive on aina ”erityistoive” ja siitä peritään järjestelmällisesti palvelumaksu.

      Tämä mahdollistaa myös asiakkaille viritetyt ansat. Jos nostatte konttorista käteistä ja pankkitoimihenkilö kysyy: ”Minkälaisina seteleinä laitetaan?”, tai: ”Saako olla viisikymppisinä?”, niin siihen ei saa vastata ollenkaan, koska mikä tahansa vastaus tulkitaan ”erityistoiveeksi”, josta peritään vähintään 12 € palvelumaksua.

      Pienehköllä nostolla ”provisio” kasvaa kohtalaisen suureksi (yhdestä satasesta pitää pulittaa 12 %).

      Silti kiinnostaisi kuulla, onko tuollaista maksua koskaan todellisuudessa veloitettu keneltäkään muulta kuin minulta?

      Perusteeton ”palvelumaksu” muistuttaa, että Osuuspankki on pohjimmiltaan junttipankki. Ahneet maalaiset rynnivät niin sokeasti miljardien perässä että sotkeutuvat omiin jalkoihinsa. Kannattaa kiertää kaukaa.

      • Anonyymi

        Peruspankkipalveluiden hintojen on oltava kohtuullisia. Se ei ole kuollut pykälä, vaikka onkin tulkinnanvarainen lainkohta.

        Laki luottolaitostoiminnasta osa 4 osa 15 luku 6a § ”Asiakkailta veloitettavien maksujen tulee olla kohtuullisia ja vastattava niistä talletuspankille aiheutuvia todellisia kustannuksia. Maksujen kohtuullisuutta arvioitaessa tulee huomioida ainakin kansallinen tulotaso ja maksutilipalveluista keskimäärin veloitettavat maksut.” https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140610#O4L15P6a

        Peruspankkipalveluihin kuuluu myös käteisen nostaminen ETA-alueella.

        ”Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista valvoo Finanssivalvonta” Eli valitusta vaan Finanssivalvonnalle. Kuluttajariitalautakunta antaa vain suosituksia, on siksi hampaaton.


      • Anonyymi

        Eiköhän kaikkeen rahalaitostoimintaan liity ahneus. Kysehän ei ole hyväntekeväisyydestä', vaikka mainosten ulkoasu yrittää viitata sellaiseen.
        Lapsuudessani jonkin pankin yhteydessä toitotettiin lausetta: "Siellä aina ystävä."
        Ei liiketoiminta perustu ystävyyteen, vaan voitontavoitteluun,
        Sana sanoo, että ahneus on kaiken pahan alku ja juuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruspankkipalveluiden hintojen on oltava kohtuullisia. Se ei ole kuollut pykälä, vaikka onkin tulkinnanvarainen lainkohta.

        Laki luottolaitostoiminnasta osa 4 osa 15 luku 6a § ”Asiakkailta veloitettavien maksujen tulee olla kohtuullisia ja vastattava niistä talletuspankille aiheutuvia todellisia kustannuksia. Maksujen kohtuullisuutta arvioitaessa tulee huomioida ainakin kansallinen tulotaso ja maksutilipalveluista keskimäärin veloitettavat maksut.” https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140610#O4L15P6a

        Peruspankkipalveluihin kuuluu myös käteisen nostaminen ETA-alueella.

        ”Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista valvoo Finanssivalvonta” Eli valitusta vaan Finanssivalvonnalle. Kuluttajariitalautakunta antaa vain suosituksia, on siksi hampaaton.

        Peruspankkipalveluihin ei kuulune rahan nostaminen sellaisina seteleinä ja kolikoina, kuin nostaja haluaa. Pankilla ei liene minkäänlaista velvollisuutta edes tarjota sellaista palvelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruspankkipalveluihin ei kuulune rahan nostaminen sellaisina seteleinä ja kolikoina, kuin nostaja haluaa. Pankilla ei liene minkäänlaista velvollisuutta edes tarjota sellaista palvelua.

        Kyllä rahan nostaminen kuuluu lain mukaan peruspankkipalveluihin. Se ei tarkoita että pankki ei saisi veloittaa kohtuullista korvausta vaivannäöstään vaan että maksujen tulee olla lain mukaan kohtuullisia. Jos nostaa kolme sataa euroa ja ehdottaa virkailijalle että saisi sen kolmena satasen setelinä, niin 12 euron palvelumaksu ei ole kohtuullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rahan nostaminen kuuluu lain mukaan peruspankkipalveluihin. Se ei tarkoita että pankki ei saisi veloittaa kohtuullista korvausta vaivannäöstään vaan että maksujen tulee olla lain mukaan kohtuullisia. Jos nostaa kolme sataa euroa ja ehdottaa virkailijalle että saisi sen kolmena satasen setelinä, niin 12 euron palvelumaksu ei ole kohtuullinen.

        Voi huoh. Rahan nostaminen kuuluu peruspankkipalveluihin. Jos haluat nostaa 300 euroa rahaa ja pankki antaa sinulle 4kpl 50 euron ja 5kpl 20 euron seteleitä, tämä täyttää vaatimuksen.

        En ole tietoinen, että pankilla olisi minkään lain nojalla velvoitetta tarjota palvelua, jossa nostetut rahat saisi haluamansa arvoisina seteleinä ja/tai kolikoina. Silloin kyseessä on lisäpalvelu, jota pankki voi tarjota tai jättää tarjoamatta. Ja jos sellaista palvelua tarjoaa, veloittaa siitä. 12 euroa on tuollaisesta kuluttaja-asiakkaalle käytännössä täysin tarpeettomasta palvelusta ihan ok hinta, voisi olla korkeampikin.

        Jos haluat vängätä niin tee toki asiasta valitus FINE:lle ja KSL:lle, saavat hyvät naurut kun yritätä perustella heille, miksi oikeus saada tietynarvoisia seteleitä olisi pankin asiakkaan perusoikeus. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi huoh. Rahan nostaminen kuuluu peruspankkipalveluihin. Jos haluat nostaa 300 euroa rahaa ja pankki antaa sinulle 4kpl 50 euron ja 5kpl 20 euron seteleitä, tämä täyttää vaatimuksen.

        En ole tietoinen, että pankilla olisi minkään lain nojalla velvoitetta tarjota palvelua, jossa nostetut rahat saisi haluamansa arvoisina seteleinä ja/tai kolikoina. Silloin kyseessä on lisäpalvelu, jota pankki voi tarjota tai jättää tarjoamatta. Ja jos sellaista palvelua tarjoaa, veloittaa siitä. 12 euroa on tuollaisesta kuluttaja-asiakkaalle käytännössä täysin tarpeettomasta palvelusta ihan ok hinta, voisi olla korkeampikin.

        Jos haluat vängätä niin tee toki asiasta valitus FINE:lle ja KSL:lle, saavat hyvät naurut kun yritätä perustella heille, miksi oikeus saada tietynarvoisia seteleitä olisi pankin asiakkaan perusoikeus. :D

        Minun silmissäni kolmen sadan euron saaminen tiskillä kolmena sadan euron setelinä ei kuulosta vielä erityispalvelulta, josta voisi legitiimisti veloittaa 12 euroa palvelumaksua, vaan aivan tavanomaiselta peruspankkipalveluihin kuuluvalta toimenpiteeltä, josta pankin luulisi selviytyvän ilman erityisjärjestelyitä. Pankilla tulisi olla painava syy ettei se kykene antamaan asiakkaalle triviaalilta kuulostavaa 300 €:n euron nostoa sadan euron seteleinä, vaan joutuu antamaan rahat yksitellen euron kolikkoina ellei asiakas maksa lisäkorvausta kolmen setelin selaamisen aiheuttamasta lisävaivasta. Pankki on ehkä halunnut vittuilla ”hankalalle” asiakkaalle tai sitten se on unohtanut lain kirjaimen ja yrittää rahastaa rahanostoilla tarjoamalla asiakkaalle tahallaan pieniä seteleitä. Ehkä aloittaja on myös jättänyt pois jotain tilanteen kuvauksesta, jotta pankin toiminta näyttäytyisi kielteisemmässä valossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun silmissäni kolmen sadan euron saaminen tiskillä kolmena sadan euron setelinä ei kuulosta vielä erityispalvelulta, josta voisi legitiimisti veloittaa 12 euroa palvelumaksua, vaan aivan tavanomaiselta peruspankkipalveluihin kuuluvalta toimenpiteeltä, josta pankin luulisi selviytyvän ilman erityisjärjestelyitä. Pankilla tulisi olla painava syy ettei se kykene antamaan asiakkaalle triviaalilta kuulostavaa 300 €:n euron nostoa sadan euron seteleinä, vaan joutuu antamaan rahat yksitellen euron kolikkoina ellei asiakas maksa lisäkorvausta kolmen setelin selaamisen aiheuttamasta lisävaivasta. Pankki on ehkä halunnut vittuilla ”hankalalle” asiakkaalle tai sitten se on unohtanut lain kirjaimen ja yrittää rahastaa rahanostoilla tarjoamalla asiakkaalle tahallaan pieniä seteleitä. Ehkä aloittaja on myös jättänyt pois jotain tilanteen kuvauksesta, jotta pankin toiminta näyttäytyisi kielteisemmässä valossa.

        Ymmärrätkö, että hinnastoja ei voida laatia siten, että siinä huomioidaan jokainen tilanne erikseen? Entä jos summa on 5000 euroa ja asiakas haluaakin sen kympin seteleinä? Tai 20 euroa, mutta asiakas haluaa sen 5snt kolikoina? Pitäisikö maksaa, jos haluaa tonnin kymppeinä? Entä satasen? Entä 50 euroa? Paljon helpompi hinnasto on: erityistoiveet maksaa x euroa.

        Kerro nyt MIKSI jonkun pitäisi saada nostamansa 300e juuri 100e seteleinä? Muutkin kombinaatiot (kunhan ne ovat järjellisiä) ovat ihan laillisia maksuvälineitä. "MUTTA KUN MINÄ HALUAN" ei ole mikään vastaus. Teoreettiset olkiukot jostain 300 irrallisesta euron kolikosta voi unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö, että hinnastoja ei voida laatia siten, että siinä huomioidaan jokainen tilanne erikseen? Entä jos summa on 5000 euroa ja asiakas haluaakin sen kympin seteleinä? Tai 20 euroa, mutta asiakas haluaa sen 5snt kolikoina? Pitäisikö maksaa, jos haluaa tonnin kymppeinä? Entä satasen? Entä 50 euroa? Paljon helpompi hinnasto on: erityistoiveet maksaa x euroa.

        Kerro nyt MIKSI jonkun pitäisi saada nostamansa 300e juuri 100e seteleinä? Muutkin kombinaatiot (kunhan ne ovat järjellisiä) ovat ihan laillisia maksuvälineitä. "MUTTA KUN MINÄ HALUAN" ei ole mikään vastaus. Teoreettiset olkiukot jostain 300 irrallisesta euron kolikosta voi unohtaa.

        12 euron korvaus kolmesta sadan euron setelistä ei ole lain tarkoittama kohtuullinen korvaus. Pankin tehtävä on tarjota kohtuullisen hintaiset rahannostopalvelut peruspankkiasiakkailleen. Pankilla ei ollut tässä tapauksessa ylivoimaista estettä kolmen 100 euron setelin ojentamiseen, koska se kykeni suoritumaan siitä. Myöskään vaivannäköön pankki ei voi vedota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12 euron korvaus kolmesta sadan euron setelistä ei ole lain tarkoittama kohtuullinen korvaus. Pankin tehtävä on tarjota kohtuullisen hintaiset rahannostopalvelut peruspankkiasiakkailleen. Pankilla ei ollut tässä tapauksessa ylivoimaista estettä kolmen 100 euron setelin ojentamiseen, koska se kykeni suoritumaan siitä. Myöskään vaivannäköön pankki ei voi vedota.

        Voi luoja. Yritä nyt ymmärtää, että vaikka pankilla on velvollisuus tarjota asiakkaalle kohtuullisen hintaisena palveluna rahan nosto omalta tililtään, se ei tarkoita sitä, että pankin pitää antaa nostetut rahat tietyn arvoisina seteleinä tai kolikoina. Jos kassanhoitajalla olisi edessään kolme pinoa rahaa: 3kpl 100e seteleitä, 6 kpl 50e seteleitä ja 15kpl 20e seteleitä, nostaessasi 300e rahaa kassanhoitaja voi antaa sinulle __minkä tahansa pinon haluaa__ ja olet saanut nostosi suoritettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luoja. Yritä nyt ymmärtää, että vaikka pankilla on velvollisuus tarjota asiakkaalle kohtuullisen hintaisena palveluna rahan nosto omalta tililtään, se ei tarkoita sitä, että pankin pitää antaa nostetut rahat tietyn arvoisina seteleinä tai kolikoina. Jos kassanhoitajalla olisi edessään kolme pinoa rahaa: 3kpl 100e seteleitä, 6 kpl 50e seteleitä ja 15kpl 20e seteleitä, nostaessasi 300e rahaa kassanhoitaja voi antaa sinulle __minkä tahansa pinon haluaa__ ja olet saanut nostosi suoritettua.

        Lopputulos – 12 euron korvaus kolmen 100 euron setelin ojentamisesta – ei ole kohtuullinen. Rahannostopalvelu ei muutu ei-rahannostopalveluksi, jos asiakkaalla tulkitaan olevan erityistoive. Rahannoston hinnan pitää aina olla kohtuullinen, vaikka aiheutunut lisätyömäärä otettaisiin huomioon. Tässä tapauksessa pankille ei tullut edes lisävaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luoja. Yritä nyt ymmärtää, että vaikka pankilla on velvollisuus tarjota asiakkaalle kohtuullisen hintaisena palveluna rahan nosto omalta tililtään, se ei tarkoita sitä, että pankin pitää antaa nostetut rahat tietyn arvoisina seteleinä tai kolikoina. Jos kassanhoitajalla olisi edessään kolme pinoa rahaa: 3kpl 100e seteleitä, 6 kpl 50e seteleitä ja 15kpl 20e seteleitä, nostaessasi 300e rahaa kassanhoitaja voi antaa sinulle __minkä tahansa pinon haluaa__ ja olet saanut nostosi suoritettua.

        Voitko muuten luopua noista "Voi huoh" ja "voi luoja" -tyyppisistä mikroviesteistä? Käytät myös olkiukkosanaa lyömäaseena. Sitä ei ole sellaiseksi tarkoitettu vaan keskusteluun osallistuvalle sisäiseen käyttöön ymmärtämisen välineeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopputulos – 12 euron korvaus kolmen 100 euron setelin ojentamisesta – ei ole kohtuullinen. Rahannostopalvelu ei muutu ei-rahannostopalveluksi, jos asiakkaalla tulkitaan olevan erityistoive. Rahannoston hinnan pitää aina olla kohtuullinen, vaikka aiheutunut lisätyömäärä otettaisiin huomioon. Tässä tapauksessa pankille ei tullut edes lisävaivaa.

        "Talletuspankin tarjoaman perusmaksutilin tulee sisältää seuraavat palvelut:"
        "3) käteisen nostaminen ETA-valtion alueella;"

        Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää se, että tuon lain ja direktiivin tarkoitus on se, että pankista saa nostettua rahaa kohtuullisilla kustannuksilla. Siihen riittää se, että sinä saat haluamasi rahamäärän. Jos on vielä vaikeaa ymmärtää, ajattele näin: Pankki antaa sinulle 6kpl 50 euron seteleitä kohtuuhintaan. Velvoite on täytetty. Jos alat sitten vinkua kolmea 100 euron seteliä, kyseessä on maksu rahan vaihdosta. Jos ei vieläkään mene ymmärrykseen, niin tee asiasta vaikka finelle kantelu niin saadaan nauraa kun asia päätyy finen ratkaisukantaan. Ei ihan oikeasti voi ymmärtää tuollaista vinkumista täysin päivänselvästä asiasta oletettavasti aikuiselta ihmiseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Talletuspankin tarjoaman perusmaksutilin tulee sisältää seuraavat palvelut:"
        "3) käteisen nostaminen ETA-valtion alueella;"

        Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää se, että tuon lain ja direktiivin tarkoitus on se, että pankista saa nostettua rahaa kohtuullisilla kustannuksilla. Siihen riittää se, että sinä saat haluamasi rahamäärän. Jos on vielä vaikeaa ymmärtää, ajattele näin: Pankki antaa sinulle 6kpl 50 euron seteleitä kohtuuhintaan. Velvoite on täytetty. Jos alat sitten vinkua kolmea 100 euron seteliä, kyseessä on maksu rahan vaihdosta. Jos ei vieläkään mene ymmärrykseen, niin tee asiasta vaikka finelle kantelu niin saadaan nauraa kun asia päätyy finen ratkaisukantaan. Ei ihan oikeasti voi ymmärtää tuollaista vinkumista täysin päivänselvästä asiasta oletettavasti aikuiselta ihmiseltä.

        En edes muista koska olen nostanut rahaa viimeksi pankin konttorista, olenko edes tällä vuosituhannella tehnyt niin? Edellisestä automaattinostostanikin on useita vuosia. Se taisi tapahtua 2018, jolloin vakioparturini jäi eläkkeelle. Hänelle ei voinut maksaa kortilla.

        Vinkua-verbiä pidän vihamielisenä.


    • Anonyymi

      Törkeää pankkifasismia.
      Itse jouduin mielivallan uhriksi kuntakokeilussa. Päiväraha evättiin arvaamatta noin vain vaikka syytä siihen ei ollut. Olin tehnyt määrätyt tehtävät. Vielä Kelan akalle sanoin ennen joulua asioidessani että olen huolissani laskujen maksun takia että ehtivät ajallaan maksuun, kuinka ollakkaan vain viiden päivän ajalta tuli rahaa. Mitään ei akka virkkanut ongelmasta asioidessa, vasta eräpäivien mentyä tuli ylläri-ilmoitus päivärahan maksun lakkauttamisesta, 3.1.2024 tieto asiasta vaikka raha oli lakkautettu jo 27.12.2023! Kusipäitä tässä maassa riittää. Suoraveloitukset kun eivät hoituneet, siitä riistetään lisää. Riistoa ja sortoa heikossa asemassa olevaa vastaan riittää ja siitä tekijät palkitaan.

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä kuntakokeilu tai työkkäritouhut yleensäkään kuuluu tähän aiheeseen joka on pankkipalvelut?

        Ei edes Kela ole syypää siihen jos kuntakokeilussa tehdään lausuntoja Kelaan katkaistakseen päivärahasi.

        Kelaa ei pitäisi syytellä sellaisista asioista, joista syypää on kuntakokeilu.

        Jatkossa otat ja käytät lakiin perustuvaa oikeuttasi tarkistaa (l. korjata) kaikki ne suunnitelmat mitä kuntakokeilussa yritetään väkisin sinulle syöttää. Työn vapaa valinta on Suomessa lakiin perustuva oikeus, ja myös kuntakokeilun pitää sitä lakia noudattaa.


    • Anonyymi

      Peruspankkipalvelut pitäisi olla aina asiakkaalle ilmaisia.

      S-pankissa ainakin saa pankkitilin, pankkikortin, verkkopankin ja mobiilipankin kk-maksutta, kun on osuuskaupan asiakasomistaja (josta maksettava osuusmaksu 100 euroa jonka saa takaisin jos luopuu jäsenyydestä).

      Jos on ihan PA eikä saa edes tuota 100 euroa kasaan, osuusmaksun säästää kuitenkin varsin nopeasti takaisin, jos vaihtoehtona on vaikkapa 5e/kk kuukausimaksullinen pankkitili.

      Käteisen rahan nostomaksuista en tosin tiedä, niin harvoin tarvinnut. Pitäisi onnistua rahan nosto myös kaupan kassalta S-ryhmän kaupoissa.

      Muissakin pankeissa on varmaan maksuttomia vaihtoehtoja, mutta tietääkseni varsin usein pitää olla jokin isompi asiakkuus pankissa tai isoja talletuksia tms.

      Aika ärsyttäväähän se on että tililtä nyysitään jatkuvasti rahaa vain siksi että pitää olla pankkitili.

      • Anonyymi

        Näköjään käteisnostostakin joutuu S-pankissakin maksamaan jos erityistoiveita:

        https://dokumentit.s-pankki.fi/c/document_library/get_file?uuid=63859693-b9b5-4131-8bff-a38e1de5d6ac&groupId=10140

        "Käteisnosto erityistoiveilla asiakaspalvelupisteillä (esimerkiksi tietynlaiset setelit ja kolikot) 10 €"

        Kaikissa pankeissa on palvelumaksuja.


        Ehkä aloittajan kannattaa sitten paremmin perehtyä pankkipalveluiden hintoihin, ja selvittää itselleen että selviäisikö kuitenkin helpommalla ottamalla vastaan ne rahat mitä pankista tarjotaan, ilman erityistoiveita?


    • Anonyymi

      Onkohan tämä suomi24 oikea paikka asian selvittämiseen?

      • Anonyymi

        Pitäähän aloittajan kaltaistenkin saada kiukutella jossakin, kun on noin ison vaivan nähnyt että saa juuri ne 3 kpl 100 euron seteleitä.

        Moni olisi ehkä tehnyt toisinkin, mutta vapaa valintahan se loppujenlopuksi on jos haluaa tehdä asiat vaikeasti ja kalliisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän aloittajan kaltaistenkin saada kiukutella jossakin, kun on noin ison vaivan nähnyt että saa juuri ne 3 kpl 100 euron seteleitä.

        Moni olisi ehkä tehnyt toisinkin, mutta vapaa valintahan se loppujenlopuksi on jos haluaa tehdä asiat vaikeasti ja kalliisti.

        Oliko palvelumaksu mielestäsi kohtuullinen muutamasta satasen setelistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko palvelumaksu mielestäsi kohtuullinen muutamasta satasen setelistä?

        Mielestäni maksun voisi vaikka tuplata niin pääsisi tuollaisista vinkujista eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän aloittajan kaltaistenkin saada kiukutella jossakin, kun on noin ison vaivan nähnyt että saa juuri ne 3 kpl 100 euron seteleitä.

        Moni olisi ehkä tehnyt toisinkin, mutta vapaa valintahan se loppujenlopuksi on jos haluaa tehdä asiat vaikeasti ja kalliisti.

        Jaa että asiakas kiukuttelee?

        Asiointitilanteessa kuitenkin vaikutti siltä, että pankkitoimihenkilö osoitti tyytymätöntä mieltä. Tämä näkyi pienistä merkeistä, esimerkiksi siitä, miten ylimalkaisesti asiakkaan henkilöllisyystodistusta käsiteltiin, miten pankkitoimihenkilö keskittyi pitkiksi tuokioiksi lukemaan tietokoneen ruutua ja asiakas ”unohdettiin” tiskin ääreen seisoskelemaan.

        Hienovaraista kiukuttelua, joka kohdistui paitsi asiakkaaseen myös muihin, jotka siellä jonottivat vuoroaan laskut kourassa.

        Ilmeisesti nuori ihminen oli kuvitellut, että kun hän pääsee miljardipankkiin töihin, niin siellä vain siemaillaan šamppanjaa päivät pitkät ja biletetään Sanna Marinin ”jauhojengin” tyyliin.

        Todellisuus olikin toisenlaista.

        Kökötät kulahtaneessa konttorissa palvelemassa rupusakkia ja hoitelemassa eläkeläisten pienimääräisiä raha-asioita.

        Sitten tiskille tulee vielä joku köyhä ukonkurppana ja kehtaa vaatia oikein sadan euron seteleitä kouraansa — tottahan semmoiselle pitää näyttää, mistä kana pissii!

        Kun katselee vastauksia, joita tänne on pankin puolesta ja pankin puolelta kirjoitettu, niin vaikuttaa siltä, että Osuuspankki olisi onnellinen, jos pienasiakkaista pääsisi eroon. — Kannattaa panna korvan taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni maksun voisi vaikka tuplata niin pääsisi tuollaisista vinkujista eroon.

        Hinnaston epämääräisten sanamuotojen mukaan tasan 300,00 €:n ”erityistoive” olisi itse asiassa maksanut 24,00 € eikä 12,00 €.

        Ongelmana on se, että OP:n hinnaston sanamuodot ovat tässä monitulkintaisia. Ei ehkä ole ollut penaalin terävin kynä niitä laatimassa.

        Kahdeksan prosentin ”provisio” käteisnostoista vaikuttaa kylläkin kohtuuttomalta, kun otetaan huomioon käyttötilille maksettava korko.

        PS. Hauska idea videopätkää varten!

        Mene kaverin kanssa Osuuspankkiin. Kaveri kuvaa, kun nostat OP:n tililtä 12,00 €. Pyydät rahat vaikkapa 2 €:n kolikoina. Nyt olet esittänyt kolikkotoiveen, ja pankin on pakko veloittaa siitä hyvästä 12,00 €:n palvelumaksu.

        Käytä nostamasi kaksitoista euroa tuon palvelumaksun maksamiseen. Lopputulos: tililtäsi on nostettu 12,00 €, sinä saat itsellesi 0,00 €, ja pankin kassaan kilahtaa 12,00 €.

        Toista menettely niin monta kertaa, että tilisi saldo on alle 12,00 €.

        Kumpi näyttää lopulta hölmömmältä — asiakas vai Osuuspankki?

        Tästä ohjelmaideasta veloitan provisiota kaksitoista prosenttia :-)


    • Anonyymi

      Herää vain kysymys, että kun aloittaja luki pankissa odotellessaan vielä päivän sanomalehdenkin, niin oliko se sanomalehti pankin, ja miksi pankki ei veloittanut sanomalehden lukemisesta maksua?

      Eihän tämä tämmöinen nyt käy että mennään ilmaisia lehtiä lukemaan pankkeihin.

      • Anonyymi

        Sanomalehti oli oma. Konttoreissa ei enää nykyään ole mitään lehtiä asiakkaiden lukea.

        Kun pankkivirkailija keskittyi hoitamaan sähköpostejaan, ei siinä jäänyt muuta tekemistä kuin odottaa ja lukea lehteä.

        Vaihtaisin pankkia heti jos voisin.


    • Anonyymi

      Osuuspankkien ylimääräinen keruu on normaalia toimintaa tässä pankissa.

      Osuuspankki konsernissa on omat säännöt koska siellä on laaja-alainen hyvä veli yhteisö koostuen ahneista vapaamuurareista joille ei riitä mikään ylimääräinen bonus.

      Näillä on valtaisat tulot jotka on nähtävillä julkisista verotiedoista nimihaulla.

      Lisää infoa aiheesta saa muunmuassa täältä:
      OP-Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallion kytkökset vapaamuurareihin

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17938071/op-ryhman-paajohtaja-timo-ritakallion-kytkokset-vapaamuurareihin

    • Anonyymi

      Kyllä pankin pitää saada toiminnastaan riittävä korvaus . Kun lainakorot ovat olemattomat niin palvelusta se kannattavuus kynitään . Muutoin vievät pankin pois .

      • Anonyymi

        Seuraas Osuuspankkien yritysvoittoja vuosittain, repivät sellaista voittovirtaa että huh huh.


    • Anonyymi

      Törkeetä! Vaihda pankkia!

    • Anonyymi

      Aika pieni veloitus kun tulee sisälle lämmittelemään valoisaan konttoriin ja kopistelee kengistä hiekat lattialle ja vaatteista lumet.

      Sitten alkaa valittamaan jostain satasen setelistä!

      Automaattikin on keksitty.

    • Anonyymi

      Ei kannata ihmetellä moista palvelumaksua tässä pankissa.

      OP vapaamuuraripankki ottaa aina omansa koska pankin vapaamuurarit haluavat bonuksensa palkkojensa päälle.

    • Anonyymi

      Miksei aloittaja nostanut rahoja pankkiautomaatista?

      • Anonyymi

        Pankkiautomaatistahan ei saa satasia — ei varsinkaan, jos kyseiseen tiliin ei pankki- tai automaattikorttia ole.


    • Anonyymi

      Osuuspankin ”riippumaton” asiakasasiamies päätyi harkinnan jälkeen siihen lopputulokseen, että palvelumaksu voidaan ”tässä yksittäistapauksessa” palauttaa.

      Erikoista: pankki toimi ”oikein” ja sillä oli ”oikeus” nyhtää kyseinen palvelumaksu. Silti maksu palautetaan. Toimiko pankki siis sittenkään ”oikein”?

      Kyseessä on ainoastaan suositus, ja lähiaikoina selvinnee, noudattaako Uudenmaan Osuuspankki sitä vai ei:

      http://tinyurl.com/3xxp7vvb
      http://tinyurl.com/yc8ezpky

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe