Eivät ole halvempia kuin dieselillä. Kulutus nousee ja sähkön hinta latauspaikoilla ei ole enää halpaa kuten kotilatauksessa. Itseasiassa dieselillä ajaminen tulee halvemmaksi ja onhan se paljon mukavampaa.
Pitkät matkat sähköautolla
31
449
Vastaukset
- Anonyymi
Noihan se menee. Näillä sivuilla rehentelevät pelkästään kotilataajat. Muut lataajat ovat täsmälleen hiljaa.
- Anonyymi
Ei se tilapäinen lataaminen julkisillakaan latureilla maksa lähellekään bensan hintoja.
Eikö petteri löydä tai keksi parempia provoja.- Anonyymi
Sähköpate on hätää kärsimässä.
- Anonyymi
Toisaalta ei tule myöskään unohtaa sitä, miten patteriautoille tullaan asettamaan erilaisia veroluontoisia maksuja kompensoimaan polttareista syntyvää verotulojen laskua / puutetta valtionbudjettiin.
Kotilataajienkin km-juhlat ovat vain tilapäisiä.
EV on muutenkin täysin käyttökelvoton ilman omaa latauspistettä, joiden rakentaminen takkuaa pahoin lukuisissa taloyhtiöissä.- Anonyymi
Toisaalta voi kysyä, minkälaisia ja minkäsuuruisia lisäveroja sähköautoilu kestää. Sietokyky on lähes olematon, koska pinna on muutenkin liian kireällä. Toista se on ollut polttariautoilussa. Kaikki korotukset ja lisäverot on loppujen lopuksi kestetty lähes mukisematta.
- Anonyymi
Moottoilehti ajoi sähköaudilla Eurooppaan. 2600 km ja noin 300€ latauskustannuksia. Kulutus 20 kwh satasella.. Dieselillä kustannus olisi ollut 250€,
- Anonyymi
Näinhän se menee, kun kotilaturi on kaukana eikä sukulaiseltaan auta. Kotilataaminen nostaa tietenkin latauspaikkojen hintatasoa. Ei ole varmasti intoa herättävä business tuo latauspaikkojenrakentaminen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se menee, kun kotilaturi on kaukana eikä sukulaiseltaan auta. Kotilataaminen nostaa tietenkin latauspaikkojen hintatasoa. Ei ole varmasti intoa herättävä business tuo latauspaikkojenrakentaminen
Lisäksi latauspisteet ovat monesti rikki, niissä on ruuhkaa ja luvattu teho kaukana ilmoitetusta. Odota siinä ensin tunti vuoroasi, kun jäljellä oleva lataustaso ei riitä etsimään toista latauspaikkaa ja kun pääset röyhkeästi kiilattua muiden autojen edestä latauspaikalle, niin akku on jo jähmettynyt pakkaslukemiin, jolloin se ei ota enää virtaa vastaan, vaan kaikki teho menee lämmittämiseen.
- Anonyymi
Korkein maksamani pikalatausaseman hinta on ollut 35c/kWh.
Sillä sadan kilometrin hinnaksi tulisi autoni, Tesla 3, keskimääräisellä kulutuksella 5,9€/100km.
Onkohan dieselpojilla jäänyt koulu kesken, kun näinkin yksinkertainen matematiikka tuottaa ongelmia?- Anonyymi
20 kwh x 0,35€/ kwh = 7 €
5l x 2€/l = 10€ - Anonyymi
Se etteikö Suomeen tulisi jälleen sähköpulaa, on silkkaa toiveajattelua. Koska markkinavoimien ehdoilla mennään, niin voimalaitoksille kyllä keksitään osuvimmat huoltoajankohdat, jotta sähkön hinta saadaan väkipakolla hilattua pilviin. Vaihtelu on paljon hurjempaa kuin koskaan bensiinin tai dieselin kanssa ja se, että juuri nyt lataus pikalatausasemalla on "hurjat" puolet halvempaa kuin bensa tai dieselauton, ei missään nimessä tee siitä kannattavaa hankintaa.
Sitten on vielä Venäjä ja usko pois, se valtio tekee kaikkensa, että Euroopassa tullaan "värjöttelemään kylmässä". Näinhän se Medvedev taisi suoraan haastattelussa tokaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 kwh x 0,35€/ kwh = 7 €
5l x 2€/l = 10€16,8kWh * 0,35 €/kWh = 5,88 €.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
16,8kWh * 0,35 €/kWh = 5,88 €.
eipä taida mikään sähköauto kulkea talvella noin pienellä kulutuksella. ei sen puoleen ei mikään dieselikään oikeasti kulje 5l 100km:iä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
16,8kWh * 0,35 €/kWh = 5,88 €.
Nykyiset dieselit kulkevat pitkät taipaleet helposti alle 5 litraa/ 100 km. Sähköauton kulutus näyttää olevan paljon monimutkaisempi. Nopeuden kasvaessa kasvaa kulutus roimasti enemmän kuin dieselillä. Samoin kylmä ilma lisää voimakkaasti sähkön kulutusta. Pysähdykset latausasemille tuovat yleensä runsaasti lisäkustannuksia ja ajanhukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eipä taida mikään sähköauto kulkea talvella noin pienellä kulutuksella. ei sen puoleen ei mikään dieselikään oikeasti kulje 5l 100km:iä
Tesla menee noin pienellä. Itse en ajele kovin nätisti, joten menee 18 kWh/100 vuoden yli keskimäärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla menee noin pienellä. Itse en ajele kovin nätisti, joten menee 18 kWh/100 vuoden yli keskimäärin.
On enemmän kuin ymmärrettävää, ettei sähköautot kiinnosta pitkien matkojen autoilijoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On enemmän kuin ymmärrettävää, ettei sähköautot kiinnosta pitkien matkojen autoilijoita.
Mielellään sitä ajais pitempiäkin matkoja sähköautolla mutta kun ne vaan on rakennettu kaunkiautoiksi. Mulla ei oo mitään tarvetta kaupunkiautolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyiset dieselit kulkevat pitkät taipaleet helposti alle 5 litraa/ 100 km. Sähköauton kulutus näyttää olevan paljon monimutkaisempi. Nopeuden kasvaessa kasvaa kulutus roimasti enemmän kuin dieselillä. Samoin kylmä ilma lisää voimakkaasti sähkön kulutusta. Pysähdykset latausasemille tuovat yleensä runsaasti lisäkustannuksia ja ajanhukkaa.
Suhteellisesti ollaan silti dieselillä kaukana tuosta vajaasta kuudesta eurosta sataa kilometriä kohden, puhumattakaan siitä että diesel tulisi halvemmaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eipä taida mikään sähköauto kulkea talvella noin pienellä kulutuksella. ei sen puoleen ei mikään dieselikään oikeasti kulje 5l 100km:iä
Mun 2008 Hdi e menee talvellakin alle 4 ,5 l/100 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun 2008 Hdi e menee talvellakin alle 4 ,5 l/100 km.
En epäile tuota (pienehkö auto ja dieseliksikin taloudellinen kone), mutta talvikelissä pidemmässäkään ajossa oikeasti aika harva diesel menee alle 5 litran kulutuksella, alle kuuden litran kyllä pääsee sitten jo helpommin. Ja vielä siis niin että kulutus on mitattu oikeasti tankkauksista eikä ajotietokoneen lukemiin perustuen.
- Anonyymi
Pikalatureilla on nähty 0,64€ /kWh hintojakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikalatureilla on nähty 0,64€ /kWh hintojakin.
On tyhmää maksaa liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun 2008 Hdi e menee talvellakin alle 4 ,5 l/100 km.
Ei mene.
- Anonyymi
Eikä lyhyitä, alle kilometrin reissuja kioskille kannata tehdä rekka-autolla.
Ei kai se nyt ole niin vaikeaa valita oikeanlaista autoa kulloinkin tarvittavaan käyttöön?
Normaalit 20 -100 km/päivä arkiajot kotona ladattavalla sähkiksellä, lataus kerran tai pari viikkoon, käytännössä ilmaiseksi.
Sitten kun kerran vuodessa mennään Lappiin, niin vuokrataan siihen sopiva tila-auto tai paku tai farmari, tai mitä nyt sattuu tarvitsemaan kulloinkin.
Aika simppeliä.- Anonyymi
Voihan sen hoitaa noinkin. On myös niitä, jotka ajelevat pääasiassa pitempiä matkoja ja jotka hoitavat paikalliset asiat kävellen. Patteriautossa ei ole silloin mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sen hoitaa noinkin. On myös niitä, jotka ajelevat pääasiassa pitempiä matkoja ja jotka hoitavat paikalliset asiat kävellen. Patteriautossa ei ole silloin mitään järkeä.
No juuri näin. Pitää ymmärtää hankkia omiin tarpeisiin sopiva kulkuneuvo.
- Anonyymi
Lapin Kansa tänään: turisti joutui hinauttamaan sähkökiesinsä toiselle paikkakunnalle saadakseen virtaa.
Oisko noin 600 eskoo ....- Anonyymi
Yllättävän paljon näkee teitten varsilla polttomoottoriautoja joista on polttoaine loppunut, vaikka huoltoasemia on parinkymmenen kilometrin välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävän paljon näkee teitten varsilla polttomoottoriautoja joista on polttoaine loppunut, vaikka huoltoasemia on parinkymmenen kilometrin välein.
Oletko jokaisen tien varressa olevan auton tutkinut erikseen, vai mihin perustuu johtopäätös että autot ovat jääneet tienvarteen nimenomaan polttoaineen loppumisen vuoksi.
- Anonyymi
Kyllä täyssähköautolla säästää.
"Todellisten kulutusten selvittämiseksi ajoimme autoilla tismalleen samanlaiset kaupunki- että maantiekulutuslenkit, ja koska polttonesteiden ja sähkön hinnat sahaavat jatkuvasti, laskimme ajokustannukset kolmella dieselin (1,5, 2,0 ja 2,5 euroa/litra) ja kolmella kotisähkön hinnalla (0,15, 0,25 ja 0,35 euroa/kWh), ja MYÖS PIKALATAUKSEN tyypillisellä hinnoittelulla (0,54 euroa/min eli 0,336 euroa/kWh, jos auton akkua ladataan aina 10–80 % -varaustasojen välillä).
Laskelmassa ovat mukana myös ajoneuvoveron perusvero sekä käyttövoimavero, ja kotisähköhinnoissa 5 sentin siirtomaksun osuus, muttei mahdollista lataushäviötä.
Vertailun tulokset ovat selvät: sähköautolla ajaminen on todella paljon dieselautoa edullisempaa. Säästöä syntyy jo kymppitonnin vuodessa ajavalle useita satoja euroja, vaikka käytettäisiin kalleinta sähkön ja halvinta dieselin hintaa, ja ero kasvaa todella huimaksi, kun autoilla ajetaan paljon. Esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan säästö voi kaupunkiajossa olla jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa."
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/parivertailu-sahkoauto-saastaa-vuodessa-jopa-tuhansia-euroja-dieseliin-verrattuna/?fbclid=IwAR02twCre5plRkDEvn_mZ4tGGC56qecD7wkgYfzyQ5lt6DRvCx9WyIdxOXg- Anonyymi
Tällaiset selvitykset pitäisi kieltää!
Kaikki kokemukseen ja käytäntöön perustuva faktatieto vie täysin pohjan pois ennakkoluuloiselta ayväämiseltä kehitystä vastaan!
Ei pitäisi pilata hyvää mölinää turhilla faktoilla, sitähän lääkäritkin yritti koronan kanssa, mutta kyllä kansa tietää paremmin Esson baarin varmuudella 😉
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869