Velkajärjestelyn 0 ohjelma ja töihin meno

Anonyymi-ap

Pääsin velkajärjestelyyn 5 vuoden nolla ohjelmalla ja siitä on jäljellä vielä 2,5 vuotta. Tilanteeni oli sellainen, että kärsin pitkään pahoinpitelystä ja väkivallasta parisuhteessa, jossa sitten lopulta kävi niin, etten selviytynyt mistään maksuista. Olin pienipalkkaisessa työssä sekä opiskelin samaan aikaan ja miesystävä tienasi enemmän. Hän vaati minulta kokoajan enemmän ja enemmän taloudellista panostusta yhteisiin menoihin. Jouduin ottamaan kaikkeen velkaa vastoin tahtoani. Jos sain edes jonkun pienen ylimääräisen kympin tai satasen niin mies peri minulta sen kaiken heti. Hän myös vaati minua testamenttaamaan kaikki tavarani ja vaatteeni hänelle jos vaikka kuolen. Kiristi ja uhkasi, että soittaa työpaikalleni, perheelleni ja ystävilleni ja kertoo millainen olen. Järkeili asiat minulle niin, että jos olen kerta aikuinen ja työssäkäyvä niin minun on pakko opetella taloudellinen vastuu parisuhteessa ja ottaa toinen huomioon. Tosiasiassa minulla ei ollut varaa elää hänen tasoista elämää ja hän ei tätä ottanut huomioon. Julmasti vaan vaati että järjestän asiat niin, että hän saa itselle kuuluvat summat kaikesta. Emme siis edes asuneet yhdessä. Molemmilla omat kodit. Erottiin siinä vaiheessa kun jouduin aloittamaan ahdistuneisuus lääkityksen ja painoni nousi 3-4kg ja olin kuulemma rupsahtanut ihan täysin. Hyvä niin...

Menetin sitten työkykyni tämän kaiken jälkeen ja työpaikalla huomattiin tämä asia pikku hiljaa. Sain potkut. Myin asuntoni ja maksoin kaikilla voitoilla niin paljon velkaa kuin pystyin. Loput meni ulosottoon, koska en löytänytkään heti töitä. Pääsin noin 7v kuluttua tästä kaikesta Velkajärjestelyyn. Nyt siitä maksuohjelman myöntämisestä on kulunut 2,5 vuotta, eli puolet. Sain nolla ohjelman, koska en ollut työelämässä ja kärsin terveysongelmista. Ottivat päätöksessä huomioon myös tuon parisuhteen ja mitä se aiheutti minulle.

Alan nyt voimaan hieman paremmin pikkuhiljaa ja mietin, että onko tilanteessani järkevää mennä tässä vaiheessa vielä töihin vai kannattaisiko odottaa vaan nyt kiltisti sinne maksuohjelman loppuun saakka? Ymmärrän ne lisätilitykset ja se ei olisi ongelma tietenkään. Maksan mielelläni, mutta pelkään, että mitä jos työsuhde katkeaakin taas kesken maksuohjelman ja kaikki menee taas sekaisin. Kannattaako ottaa vastaan määräaikaisia työsuhteita tässä tilanteessa? Olisiko järkevämpää ja turvallisempaa odottaa se vikat 2,5v ja sitten aloittaa puhtaalta pöydältä?

Kiitos jos joku vastailee ja ilman syyllistämistä. Tiedän kyllä toimineeni väärin ja kaikkea...

0

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomi on täysin sekaisin

        Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
        Maailman menoa
        424
        4655
      2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

        minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
        Ikävä
        14
        1660
      3. Aivan täysin tahallinen teko

        Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
        Suomussalmi
        91
        1401
      4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

        Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
        Suomussalmi
        52
        1309
      5. Olet saanut minut sekoamaan

        Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
        Ikävä
        17
        1204
      6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

        Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
        Suomussalmi
        50
        1141
      7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

        Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
        Suomalaiset julkkikset
        0
        1055
      8. Myönnän sinulle nyt

        Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
        Ikävä
        54
        950
      9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

        eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
        Ikävä
        60
        829
      10. Pysytäänkö nainen

        edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
        Ikävä
        54
        827
      Aihe