Korkea empatiakyky ennakoi vähemmän nukkumisongelmia. Joten kannattaa varmaan alkaa etsimään dialogia väkivallan sijasta.
Suomalaistutkimus paljastaa
41
373
Vastaukset
- Anonyymi
Olen tutkimuksen kanssa samaa mieltä.
Terveisin Eila empaatikko- Anonyymi
On julmaa mitä te teette äärimmäisen empaattiselle ihmiselle. Se on julmaa millaisiin tilanteisiin ihminen joka on sosia eristetty ja ilman voimaa ja tietoa, sekä joka on empaattinen joutuu. Te maalaatte ja varmaan pidättekin valheellisesti ihmistä yksinkertaisena. Mitä tyydytystä se tuo teille?
- Anonyymi
Mielenkiintoista. Luulisi, että tutkimuksen tulos on juuri päinvastainen. Empaattiset ihmiset kun usein kantavat kaikkia maailman ongelmia harteillaan yön pimeinä tunteina ja epäempaattiset eivät tunnu välittävän mistään.
- Anonyymi
On meitäkin ketkä pystyy työntään asiat sivuun vähäksi aikaa.
- Anonyymi
Riippuu siitä kuinka paljon on kehittänyt kykyä katkaista liiallinen ajatteleminen.
Kyllä elämää pitää elää myös terveys edellä. Mitä hyötyä on miettiä sellaisia asioita, joille ei itse voi mitään?
Toki, jos jollekin asialle voi jotain, niin sitten pitää toimia, ei miettiä (liikaa) - Anonyymi
Mäkin mietin tuon lukiessani, että kuulostaapa todella oudolta tulokselta. Yleensä ne täysin tunnekylmät nukkuvat parhaiten, kun heitä ei hetkauta mikään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäkin mietin tuon lukiessani, että kuulostaapa todella oudolta tulokselta. Yleensä ne täysin tunnekylmät nukkuvat parhaiten, kun heitä ei hetkauta mikään.
Tunnekylmien ihmisten uniongelmahan taitaa olla liikaa nukkuminen. Myös sairaudet taisivat olla pois rajattu tutkimuksessa, sillä ne muuttavat ihmisten unen laatua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnekylmien ihmisten uniongelmahan taitaa olla liikaa nukkuminen. Myös sairaudet taisivat olla pois rajattu tutkimuksessa, sillä ne muuttavat ihmisten unen laatua.
Lukaisin tuon tutkimuspaperin ja jo nopealla läpilukemisella huomasin, että sä olet tulkinnut tuon melko päin honkia. Lue se itse tutkimus ajatuksen kanssa tai edes loppuyhteenveto. 🙂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tehty tutkimus ettei psykopaatit juurikaan nuku ja ettei ne nää edes unia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sitte monilapsisessa perheessä kun vanhempi ei nuku juuri ollenkaan kun tulee vuoden välein uus vauva???
Onko ne muka jotenkin sairaita vanhemmat?Ei,vaan biologiamme on erilainen nukkumisien suhteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tehty tutkimus ettei psykopaatit juurikaan nuku ja ettei ne nää edes unia.
Tutkimuksen pointti ja lopputulemat selvisivät jo, kun luin sen. Aloituksessa vedettyjä johtopäätöksiähän siinä ei ollut varsinaisesti löytynyt, mutta saahan näitä yksinkertaistaa ja vetää mutkat suoriksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkimuksen pointti ja lopputulemat selvisivät jo, kun luin sen. Aloituksessa vedettyjä johtopäätöksiähän siinä ei ollut varsinaisesti löytynyt, mutta saahan näitä yksinkertaistaa ja vetää mutkat suoriksi.
Aloituksen väite pitää kaikella logiikalla paikkaansa. Mitä et ymmärrä?
- Anonyymi
Vaikea uskoa tuollaista ihan maalaisjärjellä. Empaattinen ihminen kärsii muidenkin puolesta ja siis valvoo muidenkin ongelmia vatvoen. Älä usko kaikkia huuhaa tutkimuksia.
- Anonyymi
Huh miten tietämätön ihmisyydestä olet :(
- Anonyymi
Nyt kuulostaa niin kummalliselta tutkimustulokselta, että saisiko tuohon linkin kiitos.
- Anonyymi
Aino Saarinen tutkijana. Sieltä se löytyy Helsingin yliopiston sivuilta.
- Anonyymi
Et sitten vaivautunut lukemaan sitä itse tutkimusta?
Viittaan kirjan "Idiootit ympärilläni" -väripersooniin sanoessani, että kun lähdet puhumaan tutkimuksesta aloituksessa, niin jo pelkkä sana "tutkimus" kiinnostaa yleensä ns. sinistä väripersoonaa.
He ovat karrikoidusti numeraalisia ja faktoihin nojaavia ihmisiä, joille pitää olla todiste tutkimustiedosta ja kaikesta mitä sanot. Kannattanee ehkä lisätä linkki tähän?
Ps. Hyvä kirja edelleen, suosittelen lukemaan.- Anonyymi
Ole sinä kiusaaja hiljaa jo.
- Anonyymi
Olen erittäin empaattinen ja totta, nukun tavallisesti erittäin hyvin, sikeästi syvää unta.
Huonosti nukun heti, jos on riitaa, olen ollut inhottava jollekkin tai olen huolissani lähimmäisistäni. Tämähän on tietenkin harvinasta ja poikkeus, koska kohtaan maailman empaattisesti ja ystävällisesti ja ihmiset pitävät minusta.
En koe voivani vaikuttaa maailman tapahtumiin omia tekojani suuremmin, joten niistä en murehdi pätkääkään enkä menetä yöuniani. Jokainen tekee ratkaisunsa enkä minä ole vastuussa muiden ratkaisuista.
Minäkinnä suosittelen miettimään, miten riitelyn ja väkivallan sijasta voisi kehittää maailmaa, jossa on hyvä olla.- Anonyymi
Voi olla noinkin. Tuossa tutkimuksessa ei kuitenkaan ollut kysymys mistään tuollaisesta. Siinä todettiin, että myötätunnon (tutkimuksessa käytettiin sanaa compassion, ei sanaa empathy) vaikutus suurimmassa osassa unen indikaattoreista katosi, kun kontrolloitiin myös depressio-oireet. Tämä mahdollisesti indikoi sitä, että vähäisemmillä depressio-oireilla on vaikutusta vähäisempiin uniongelmin henkilöillä, jotka ovat myötätuntoisempia. Aiemmin on myös tehty tutukimuksia, joissa on todettu, että korkea myötätunto ennustaa vähäisempiä depressio-oireita, mutta vähäiset depressio-oireet sen sijaan eivät ennuta korkeampaa myötätuntoa. Vähäisemmät depressio-oireet taas vaikuttavat monin tavoin unen laatuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla noinkin. Tuossa tutkimuksessa ei kuitenkaan ollut kysymys mistään tuollaisesta. Siinä todettiin, että myötätunnon (tutkimuksessa käytettiin sanaa compassion, ei sanaa empathy) vaikutus suurimmassa osassa unen indikaattoreista katosi, kun kontrolloitiin myös depressio-oireet. Tämä mahdollisesti indikoi sitä, että vähäisemmillä depressio-oireilla on vaikutusta vähäisempiin uniongelmin henkilöillä, jotka ovat myötätuntoisempia. Aiemmin on myös tehty tutukimuksia, joissa on todettu, että korkea myötätunto ennustaa vähäisempiä depressio-oireita, mutta vähäiset depressio-oireet sen sijaan eivät ennuta korkeampaa myötätuntoa. Vähäisemmät depressio-oireet taas vaikuttavat monin tavoin unen laatuun.
Tuo kuulostaa jo paljon loogisemmalta lopputulemalta, kuin aloituksen olettamat. Sehän on tosiaan useammassakin tutkimuksessa todettu, että myötätuntoiset ihmiset ovat vähemmän alttiita masennukselle ja kärsivät vähemmän rajuista masennusoireista. Tuo taas sinällään on jo ihan maalaisjärjellä pääteltävissä, ilman tutkimustakin, sillä myötätuntoiset ihmiset suhtautuvat usein elämään ylipäänsä paljon positiivisemmin ja valoisammin. Aidosti myötätuntoiset ja empaattiset harvoin vellovat siellä kaikkein syvimmissä vesissä pitkiä aikoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kuulostaa jo paljon loogisemmalta lopputulemalta, kuin aloituksen olettamat. Sehän on tosiaan useammassakin tutkimuksessa todettu, että myötätuntoiset ihmiset ovat vähemmän alttiita masennukselle ja kärsivät vähemmän rajuista masennusoireista. Tuo taas sinällään on jo ihan maalaisjärjellä pääteltävissä, ilman tutkimustakin, sillä myötätuntoiset ihmiset suhtautuvat usein elämään ylipäänsä paljon positiivisemmin ja valoisammin. Aidosti myötätuntoiset ja empaattiset harvoin vellovat siellä kaikkein syvimmissä vesissä pitkiä aikoja.
Olen kiireinen, en ehdi nyt lukea näitä kahta hyvää vastausta kommenttiini oikein ajatuksella, vilkaisin vaan. Palaan niihin myöhemmin.
Huomautan kuitenkin väliin, että todellakin oma masennukseni kestää n.15 minuuttia, jonka jälkeen alan toimimaan tai tekemään jotain mukavaa. Tunnistan kaavan itsessäni hyvin selvästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta varmasti tässäkin on yksilöeroja, eikä kaikkia masentuneita ihmisiä voi lokeroida empatiakyvyttömiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kiireinen, en ehdi nyt lukea näitä kahta hyvää vastausta kommenttiini oikein ajatuksella, vilkaisin vaan. Palaan niihin myöhemmin.
Huomautan kuitenkin väliin, että todellakin oma masennukseni kestää n.15 minuuttia, jonka jälkeen alan toimimaan tai tekemään jotain mukavaa. Tunnistan kaavan itsessäni hyvin selvästi.On varmaankin syytä erottaa masennus ja matala mieliala toisistaan. Mikään 'masennus' eli depressio ei mene ohi vartissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta varmasti tässäkin on yksilöeroja, eikä kaikkia masentuneita ihmisiä voi lokeroida empatiakyvyttömiksi.
Mistä hitosta sä tollasta edes keksit?Missä sanoin mitään tuon kaltaistakaan? Jos sanoin "Sehän on tosiaan useammassakin tutkimuksessa todettu, että myötätuntoiset ihmiset ovat vähemmän alttiita masennukselle ja kärsivät vähemmän rajuista masennusoireista.", niin miten edes kykenet tulkitsemaan, että "masentuneet ihmiset olisivat empatiakyvyttömiä". Jos ihmisellao masennusoireita, vaikka sitten lievempiä, niin eikö hän silloin kärsi masennuksesta? Eli miten voi tulkita, että masennusoireista, vaikkakin lievemmistä, kärsivä olisi jotenkin immuuni masennukselle? Anna mun taas kestää teitä päin honkia lukevia. 🙄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On varmaankin syytä erottaa masennus ja matala mieliala toisistaan. Mikään 'masennus' eli depressio ei mene ohi vartissa.
Nimenomaan noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan noin.
Niin tehän tiedätte kaiken ja muut ei mitään edes itsestään. Enkö maininnut, etten ehdi lukea???
Vastasin aloitukseen positiivisesti ja sain tälläistä poikkitieteellistä ja aggressiivista besserwisserkuraa niskaani ja ihan suoraa haukkumista.
Teissä on molemmissa jotain vikaa. Tehkää siitä tutkimus työntämällä päänne toistenne perärööreihin, tuskin mihinkään muuhun oikeasti pystytte.
😆👌 - Anonyymi
Minä sairastan masennusta ja tiedän niiden eron, sinä nähtävästi et. Mutta kiitos noista rohkaisevista sanoista joka tapauksessa.
- Anonyymi
Annatko itse ymmärrystä ja hyvää käytöstä muille? Jos vaatii ymmärrystä, hyvää ja jne on usein itse myös käyttäydyttävä niin. Ei se aina tarkoita että jos olet kiva niin jees huomenna voitan lotossa, tai löydän alesta kivaa 🙂 tai elämä on hyvää. Mutta usein jokainen mokaa, on ehkä ajattelematon, tai haluaa tilaa, tai kivan hymyn. Silloin voi sitä hyvää saadakin. Mietitkö itse miten vaikutat ympäristöön, muiden elämään tai minkälainen olet muille? Oletko avoin, rehellinen hyvä? Vai onko niin että syystä tai toisesta et ehkä ole sitä ollut?
- Anonyymi
Itse pysähdyin kerran miettimään, että jos yrittäisi aina semmoiset ihmiset jotka ovat vähön ylimielisiä, arvostelevia, muita parempia tai koen ne niin. En vittuillutctakaisin, ajatellut kyllä karma listaa, tai miettinyt ivaa vaan tyhjensin mielen enkä ajatellut mitään muuta kuin puhdasta valua häneen kasvoilleen. Sen jälkeen olemme tulleet hyvin toimeen. Ei toimi kaikkeen, vaikeat tyypit eivät luovuta vaan haluaa jotain ja sinut siihen mukaan, puhuu kauniita mutta yrittää manipuloida ja tuoda kaikkea huonoa elämääsi. Heihin ei valo auta, itse yleensä vaan loittonen heistä. Enkä päästä kovin lähelle. On ihmisiä jotka koemme itselle erilaisia, mutta se ei aina kerro minkälaisia ne ihmiset on.
- Anonyymi
Suomalaistutkimukset ovat yleensä menneet metsään monessa asiassa.
En allekirjoita.- Anonyymi
En minäkään allekirjoita.
- Anonyymi
No niin no niin, vihreä menninkäinen eli ap liputti aloituksen disinformaatioksi.
- Anonyymi
Joten voitte rauhoittua. Mä yritän lopettaa tutkimusmatkat tieteessä ja rupean vaan pelkästään haaveilemaan gamertytyjen pimpin nuolemisesta 👋🏻
- Anonyymi
Älä nyt jauha. Tutkimus on, että psykopaatit nukkuvat parhaiten ja sikeästi. Herkät taas kärsivät univaikeuksista, koska murehtivat herkästi asioita ja sympaattinen hermosto reagoi niihin.
- Anonyymi
No myötätuntohan ei varsinaisesti kerro herkkyydestä yhtään mitään. 🙂
- Anonyymi
Älykkyys kompensoi tuota empaatikon, herkän tai geenivirheellisen kehoa
- Anonyymi
Kyllä se on toisin päin. Jos ei ole omaatuntoa nukkuu yönsä hyvin, mutta jos miettii kaikkia maailman ongelmia, mitä joutuu tekemään jos on kovin empaattinen ihminen, niin nukkuminen on hankalaa.
- Anonyymi
Älykkyys ja empatia on hirvittävä mutta myös hyödyllinen yhdistelmä ominaisuuksia. Empaattisuus ei automaattisesti tarkoita tyhmää.
- Anonyymi
Ilmankos nukunkin aina niin hyvin. Ei mitään ongelmia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593225Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472921Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242749Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193991- 44839
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26830