Sähköautolla ajaa ilman huolta noin 200-300 jos range 600km wltp

Anonyymi-ap

Se huoli alkaa nimittäin sähköautolla viimeistään siinä 150km rangen kohdalla joka voi todellisuudessa olla paljon vähemmän. Moottoritie,kylmyys ja ajotapa sekä auton lämmitys vaikuttaa paljon.

Edes noilla pitkän matkan rangen sähköautoilla ei aja varsinkaan nyt talvella kuin max 200-300km ilman huolta. Sen jälkeen aletaan varsinkin maakunnissa miettimään laturia mihin pääsisi juuri sopivaan kellonaikaan kun on nälkä. Ei siellä autossa kukaan jaksa 45minuuttia-tuntia odotella talvella.

Suosittelen oikeasti miettimään ennenkuin suomeen hankkii sähköauton? Se ei suomessa toimi koska talvi syö ison osan rangesta. Minulla on ollut kahtena talvena 400 ja yli 500km rangen sähköautot eikä ole talvi juhlaa muutakuin lämmityksen osalta joka onkin nopeampaa kuin bensassa.

Sähköautoa ei myöskään missään nimessä kannata hankkia ellei ole okt jossa oma laturi ja mielellään oma firma jossa voi lataa sähköauton päivittäin. Sen nimittäin joutuu nyt talvella lämmittää sekä kotona että töistä lähtiessä...nämä lämmitykset pelkästään imasee rangesta paljon.

21

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei noilla keksityillä ongelmilla ole mitään tekoa oikeassa elämässä.

    • Anonyymi

      Jutussa on kyllä pointti. Usein arvostllaan näitä long range sähköautoja ja että ylisuuri akku on vain rahan tuhlausta ja turhaa painolastia. Tosiasia ja kokemus on kuitenkin aloittajan suuntainen vaikka aloitus hieman kärjistääkin asioita.
      Range voi kuitenkin tietyissä olosuhteissa jopa puolittua ja harva ajaa polttiksenkaan tankkia ainakaan matka-ajossa aivan tyhjäksi, aina jää se 20% vara vähintään. Käytännössä lähtötilanteessa jos akku on kotona ladattu 100% päästäänkin vain 40% WLTP lukemasta, eli jos se oli 600km, käytäntö voikin huonoissa olosuhteissa olla vain jotain 250km luokkaa. Taukolatauksen yhteydessä järkevä lataustaso onkin sitten 80% ja siitä toisessa päässä varmuusvara niin jää ajomatkaa 60% eli seuraava etappi onkin huonolla kelillä ehkä vain 30% WLTP:stä eli vain 180km. No tosiasia on kuitenkin että harvoin tulee ajettua edes hyvällä kelillä yli 300km etappeja mutta on hyvä tiedostaa että WLTP ei ole se käyttökelpoinen yhtämittainen ajomatka vaa se on jotain aivan muuta. Joku alle 500km rangen tarjoava akku ei kuitenkaan välttämättä ole järkevä jos ajaa paljon pitkiä matkoja.

      • Anonyymi

        Jos ajaa pitkää matkaa ja tarve ladata välillä niin kyllähän akku kannattaa ajaa 10-15 prossaan. Toisaalta tuo range ei tipu WLTP-lukemasta silloin niin paljoa jos ajaa pitkää matkaa. Enitenhän se tippuu jos ajaa vain lyhyitä alle 10 km:n matkoja ja niiden väli niin pitkä, että auton lämpötila laskee samaan kuin ulkolämpötila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa pitkää matkaa ja tarve ladata välillä niin kyllähän akku kannattaa ajaa 10-15 prossaan. Toisaalta tuo range ei tipu WLTP-lukemasta silloin niin paljoa jos ajaa pitkää matkaa. Enitenhän se tippuu jos ajaa vain lyhyitä alle 10 km:n matkoja ja niiden väli niin pitkä, että auton lämpötila laskee samaan kuin ulkolämpötila.

        Kyllä se range lumi tai vesisateessa tippuu ja on jotain aivan muuta kuin mitä ilmoitettu. 10% asti ajo onnistuu kyllä Etelä-Suomen taajalla latausverkostolla, mutta Ouluin yläpuolella 20% asti ajokin on joskus riskipeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se range lumi tai vesisateessa tippuu ja on jotain aivan muuta kuin mitä ilmoitettu. 10% asti ajo onnistuu kyllä Etelä-Suomen taajalla latausverkostolla, mutta Ouluin yläpuolella 20% asti ajokin on joskus riskipeliä.

        Seuraavaksi varmaan jonkun mielestä valon määrä ja ilman kosteus on merkittävä asia kulutuksen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavaksi varmaan jonkun mielestä valon määrä ja ilman kosteus on merkittävä asia kulutuksen suhteen.

        Valon määrä ei tietääkseni vaikuta kulkuvastukseen, tiellä oleva vesi lisää vierintävastusta.


    • Anonyymi

      Dieselmersun kulutus on 5,6 l/100km, vaikka sen pitäisi kuluttaa vain 3,9 l/100km.
      Eli sillä pääsee vain hiukan yli puolet luvatusta rangesta.

      • Anonyymi

        Diesel Pösöni kulutus maantiellä on vajaa 4l/100km . Range on tuolloin n. 1200 km . En tiedä mikä on autoni " luvattu range " , eikä se minua kiinnostakaan .


    • Anonyymi

      "Se huoli alkaa nimittäin sähköautolla viimeistään siinä 150km rangen kohdalla joka voi todellisuudessa olla paljon vähemmän."

      Täällä etelässä asuvalle käy hyvin harvoin tilanne että sähköauto näyttää rangeksi 150km ja kuski on yli 100km kotilatausta.
      Silloinkin on hyvin vaikeaa löytää paikkaa jossa lähimmälle pikalatausasemalle olisi matkaa yli 30km.

      Ymmärrän ettå jossain pohjoisessa joutuu miettimään tuollaisia juttuja mutta teidän siellä pohjoisessa täytyy ymmärtää että täällä etelässa missä asuu Suomen väestön valtaosa tuollaisilla jutuilla ei ole hevonvitunhumpan merkitystä.

      • Anonyymi

        Jos asuu etelässä ja joutuu viikon kahden välein ajaa keski-suomeen jne. Ei sähköautolla ajo talvella oikein onnistu. Tai jos tykkää mökillä käydä. Mökille meno sähköautolla ei myöskäänole kauheen kiva jos mökki sijaitsee niin että sinne ajaa perjantaisin muutkin...ai niin niilläkin on nykyään sähköautoja.. sitten saa jonottaa abc:lla laturia pe ja su.

        Sähköauton lataus ei kaikilla onnistu myöskään mökillä ja on ihan kiva ajaa sinne korpeen kesälläkin mieluiten akku suht täynnä...ettei tarvi sunnuntaina kankkusessa ekana etsiä laturia..


    • Anonyymi

      Sähköautoilijat ovat vaaraksi liikenteessä, koska suurella osalla keskityskyky kohdistuu range- ja kulutusmittareiden tuijotteluun sen sijaan, että pidettäisiin katse tiukasti tien päällä. Tiedän tämän, koska olen itsekin omistanut sähköauton (Leaf, ei koskaan enää). Voin sanoa, että ajamisen nautinto muuttuu hyvinkin nopeasti pakonomaiseen kojetaulun tuijottamiseen etenkin rangen tippuessa!

      • Anonyymi

        Onhan meissä aina näitä panikoituvia yksilöitä. No kuinka paljon se mittarin tuijottaminen muutti mitään?
        Tuijotatko myös kahvinkeitintä kun toivot että kahvi tulisi mahdolisimman nopeasti?
        kertoo pelkästään ihmisen luonteesta. Ei autosta tai kahvinkeittimestä.


    • Anonyymi

      Näin pitkälle yhdellä ajoakullisella pääsi:
      (Malli, suluissa toteutunut toimintamatka/luvattu EPA-toimintamatka)

      Tesla Model S Long Range (589 / 652 km)

      Lucid Air Touring (553 / 618 km)

      Mercedes-Benz EQS 580 4Matic (611 / 547 km)

      BMW iX xDrive50 (595 / 521 km)

      Ford F-150 Lightning Lariat ER (434 / 515 km)

      Rivian R1T (553 / 505 km)

      Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic (505 / 459 km)

      Kia EV6 Wind AWD (446 / 441 km)

      BMW i4 M50 (512 / 436 km)

      Ford Mustang Mach-E Premium AWD ER (481 / 434 km)

      Hyundai Ioniq 6 SEL AWD (426 / 434 km)

      Mercedes-Benz EQE 350 4Matic (534 / 418 km)

      Nissan Ariya Platinum+ AWD (407 / 414 km)

      Hyundai Ioniq 5 SEL AWD (430 / 412 km)

      Kia Niro EV Wind (385 / 407 km)

      Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic (457 / 407 km)

      Genesis GV60 Advanced (404 / 399 km)

      Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus (364 / 388 km)

      Volkswagen ID.4 Pro S AWD (407 / 386 km)

      Genesis Electricfied GV70 Advanced (354 / 380 km)

      Subaru Solterra Limited (338 / 357 km)

      Lexus RZ 450e Premium (325 / 354 km)

      Lähde: Consumer Reports USA

    • Anonyymi

      Kokeiltas suomessa -10c pakkasessa. Voisi monen mieli muuttua suomessa kuinka kiva se sähköauto onkaan.

      Vinkkinä: ne latausluukut ei aukea aina kun satanu lunta ja märkää ja jäätyy....niin odottelet sitten vuorokauden pari että sen sähkösen luukun saa auki😂 kokemusta on. Revin aikanaan model Y:stö koko luukun helvettiin että sain ladata.

      • Anonyymi

        Tottahan revit kannen irti, sehän me uskotaan.


      • Anonyymi

        "Kokeiltas suomessa -10c pakkasessa. Voisi monen mieli muuttua suomessa kuinka kiva se sähköauto onkaan."

        Juu. Siksi siirryin sähköautoon aikoinaan, kun huomasin miten paljon parempia ne ovat talvella. Mukavaa, kun voi etänä pistää lämmityksen päälle, ei tarvitse lumia poistaa käsin, kun riittävän tehokas lämmitys sulattaa ne auton päältä pois.

        Bonusta myös kun kylmä sähköauto lämpenee +21C n. 5 minuutissa. Ei onnistu polttomoottoriautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokeiltas suomessa -10c pakkasessa. Voisi monen mieli muuttua suomessa kuinka kiva se sähköauto onkaan."

        Juu. Siksi siirryin sähköautoon aikoinaan, kun huomasin miten paljon parempia ne ovat talvella. Mukavaa, kun voi etänä pistää lämmityksen päälle, ei tarvitse lumia poistaa käsin, kun riittävän tehokas lämmitys sulattaa ne auton päältä pois.

        Bonusta myös kun kylmä sähköauto lämpenee 21C n. 5 minuutissa. Ei onnistu polttomoottoriautoilla.

        Tänäkin aamuna kävin asioilla -10 pakasella ihan plugarilla ja ajoin sähköllä koko matkan ilman mitään ongelmia. Lämmintä oli autossa. Se jopa lämpesi etukäteen.

        Sähköautolla vielä helpommin ja pidemmän matkan.

        itellä oli aiemmin diesel A4 missä tehdaswebasto. Kesti 2min enen kuin webasto käynistyi. Tämän näki auton enrgian käyttömonitorista. Etukäteen kun pisti lämpiämään niin lämmintä olis mutta jos vasta liikkeelle lähdössä webasto käynnistyi niin ei ollut hurraamista.
        Mutta kyllä fossilin poltinkin on lämmin lähtiessä ja pysyy lämpimänä. Ei tietysti kaikki fossiiliset mutta ei kaikki sähköautotkaan ole lämpöisiä.


    • Anonyymi

      TRÖÖÖÖLLL ! ! TROLLITEHTAAN AAUUTISTI NARSUN PROVO DISSAUS ! ! Laitoshoidokki trollilla ei ees ajokorttia sähköautosta puhumattakaan. PROVO DISSAUSTA JA PELKKÄÄ MIELIKUVITUSTA ! ! ÄLÄ LANKEA PROVOON !! ÄLÄ KOMMENTOI ! ! N 90 % KAIKESTA ON TROLLITEHTAALTA ! !

    • Anonyymi

      Todellisen rangen pitäisi olla talvella luokkaa 1.000 km, jotta sähköauto alkaisi meikäläistä kiinnostamaan.

      • Anonyymi

        Kyllä sekin nähdään pian.


      • Anonyymi

        Tyhmähän sinä olet.
        Taitaa sulla olla se suurin kynnys raha.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      21
      1057
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      208
      1026
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      308
      935
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe