Pyhä henki Raamatun kirjoittajien muusana?

Anonyymi-ap

Adventtikirkko kuulemma opettaa näin
"Adventtikirkon opetuksiin ei kuulu sellainen, että väitettäisiin Jumalan sanelleen, kirjoittaneen tai jotenkin maagisesti saattaneen tekstin haluamaansa muotoon. Kukaan ei pakottanut lepään kirjoittamaan mitään, eikä kirjoittaat heränneet mistään transista todetakseen, että tämmöistä tekstiä tuli tällä kertaa. Näin ollen adventistit kyllä kutsuvat Raamattua Jumalan sanaksi mutta eivät usko sen olevan mitään yliluonnollista tekstiä, Jumalan todellista kirjoitusta tai puhetta. Adventistit eivät usko edes sanainspiraatioon.

Advettikirkko opettaa, että Raamatun kirjoittivat ihan tavalliset ihmiset Pyhän Hengen inspiroimina. Kun ihminen jotakin kirjoittaa, siinä näkyy ihmisen omat ajatukset virheineen päivineen. Oppi Raamatun virheettömyydestä kuuluu fanaatikkojen ja fundamentalistien opetukseen. Innoitettu teksti tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki on toiminut kirjoittajien muusana ohjaten heitä kohti Jumalan mielenmukaisuutta."

Kysymys kuuluu ==> Mistä Adventtikirkko voi tietää, että Pyhä Henki on ollut juuri Raamatun kirjoittajien muusana?

15

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei sillä tekstillä lopulta ole niin paljon merkitystä jos meidän muusamme elämässä on Pyhä. Henki. Tai sitähän se Raamatun sana juuri yrittää meille sanoa, mutta jaarittelemme kaikkea muuta, mutta emme sitä usko.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät/erotat sen, milloin Pyhä Henki on jonkun "muusana" ja milloin ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät/erotat sen, milloin Pyhä Henki on jonkun "muusana" ja milloin ei?

        Raamattu vähän vihjailee siitä asiasta millainen sellainen ihminen on.

        Herjaamista se ei ainakaan tuota se muusa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu vähän vihjailee siitä asiasta millainen sellainen ihminen on.

        Herjaamista se ei ainakaan tuota se muusa.

        "Herjaamista se ei ainakaan tuota se muusa."

        Jeesus kyllä herjasi fariseuksia todella pahasti.


    • Anonyymi

      > ...Pyhä Henki on toiminut kirjoittajien muusana ohjaten heitä kohti Jumalan mielenmukaisuutta."
      > Kysymys kuuluu ==> Mistä Adventtikirkko voi tietää, että Pyhä Henki on ollut juuri Raamatun kirjoittajien muusana?

      Itse uskon myös Pyhän hengen ohjanneen kirjoittajia. Syy miksi uskon niin, on Raamatun virheettöyys ja se, ettei ateistit käsitä sitä.

      • Anonyymi

        "Syy miksi uskon niin, on Raamatun virheettöyys ja se, ettei ateistit käsitä sitä."

        Taisit irvailla uskovaisten suuntaan?
        Kirkkokuntia ja lahkoja on maailmassa tuhansia, eivätkä he tosiaan saa siitä raamatusta irti oikeastaan yhtikäs mitään. Kaikilla on eri tulkinta raamatusta. Mikäli kaikki olisivat samoilla linjoilla, niin tuskin niitä raamattuun pohjautuvia uskontoja olisi niin paljon erilaisia.
        Mikä se sellainen innoitus on, jossa kuitenkin innokkaimmatkin ovat pallo hukassa?
        Jos sitten joku pitää raamattua virheettömänä, niin hän kyllä elää vankasti itsepetoksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Syy miksi uskon niin, on Raamatun virheettöyys ja se, ettei ateistit käsitä sitä."

        Taisit irvailla uskovaisten suuntaan?
        Kirkkokuntia ja lahkoja on maailmassa tuhansia, eivätkä he tosiaan saa siitä raamatusta irti oikeastaan yhtikäs mitään. Kaikilla on eri tulkinta raamatusta. Mikäli kaikki olisivat samoilla linjoilla, niin tuskin niitä raamattuun pohjautuvia uskontoja olisi niin paljon erilaisia.
        Mikä se sellainen innoitus on, jossa kuitenkin innokkaimmatkin ovat pallo hukassa?
        Jos sitten joku pitää raamattua virheettömänä, niin hän kyllä elää vankasti itsepetoksessa.

        Raamatussa sanoihin ja asioihin keskittyminen on yleensä harhaoppia. Ei uskon olemus ole sellainen että tutkitaan asioita pääsemättä mihinkään järkevään lopputulokseen. UT ei ole vain hengessä kirjoitettu, vaan se kertoo siitä miten siinä Hengessä eletään, miten päästään siinä Jumalan lapseksi ja millainen sellainen ihminen on.

        Mutta se on niin pelottava asia, kun usko tulee silloin niin lähelle ihmistä, ihmisen mieleen ja sydämeen, niin on paljon helpompi vain kinastella sanoista.


      • Anonyymi

        Et ole ainakaan adventisti. Raamattu ei sano, että se olisi virheetöntä Jumalan sanaa. Kirkkoisät keksivät tuon filosofian ihan itse. Mihin sinä perustat uskosi siihen, että Raamattu on virheetön? Et ainakaan Raamattuun.

        Minä uskon, että Raamatussa on virheitä, ja niin tiesivät KAIKKI uskovat vielä 1700-luvun loppuun saakka, kunnes oppi Raamatun virheettömyydestä keksittiin. Ja minä en todellakaan ole ateisti. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa sanoihin ja asioihin keskittyminen on yleensä harhaoppia. Ei uskon olemus ole sellainen että tutkitaan asioita pääsemättä mihinkään järkevään lopputulokseen. UT ei ole vain hengessä kirjoitettu, vaan se kertoo siitä miten siinä Hengessä eletään, miten päästään siinä Jumalan lapseksi ja millainen sellainen ihminen on.

        Mutta se on niin pelottava asia, kun usko tulee silloin niin lähelle ihmistä, ihmisen mieleen ja sydämeen, niin on paljon helpompi vain kinastella sanoista.

        "Ei uskon olemus ole sellainen että tutkitaan asioita pääsemättä mihinkään järkevään lopputulokseen. "

        Nyt vai on niin, että se lopputulos on täynnä kirkkoisiemme keksimiä oppeja, joiden teologisia perusteita yksikään Raamattuun kirjansa saanut opeta.

        Tunnetko sinä uskosi historian? Kristinusko on muuttunut vuosien saatossa paljonkin. Tässä lyhyt listaus opeista, joista Jeesus ei ollut kuullutkaan.

        80-luvulla jKr. Jeesuksesta tehtiin neitsyestä syntynyt. Raamattumattumme varhaisimmat kirjat (Markuksen evankeliumi ja Paavalin kirjeet) eivät tienneet mitään tästä myöhemmän kristinuskon kulmakivestä.
        80-90-luvulla jKr. Jeesuksesta tehtiin Jumala. Markuksen evankeliumi ja Matteuksen evankeliumi, jotka ovat varhaisimmat evankeliumimme, eivät tienneet tästä opista mitään.
        300-luvulla jKr. keksittiin perisyntioppi (Augustinus 354-430jKr.) Tästä löytyy mittavat kirkkohistorialliset muistiinpanot.
        300-400 jKr. keksittiin oppi päättymättömästä kidutuksesta helvetissä (Augustinus 354-430jKr.)
        300-400 jKr. keksittiin predestinaatio-oppi (Augustinus)
        200-400-luvuilla jKr. kehiteltiin kolminaisuusoppi. 325jKr. päätettiin että Isä ja Poika ovat tasaveroisia Jumalia mutta Pyhä henki ei kuulunut vielä heidän joukkoonsa. Vasta 400-luvun lopulla saatiin sorvattua kolminaisuusoppi, johon kuului Pyhä henkikin. Asia on hyvin dokumentoitu kirkkohistoriaan.
        1800-luvun alkupuoliskolla keksittiin oppi Raamatun erehtymättömyydestä. Vielä 1700- luvun lopulle uskovat tiesivät, että Raamattu on ihmisten kirjoittama, ja että siinä on virheitä. Asia on havaittu kun on luettu eri aikakausien uskonnollisia julkaisuja.

        Noin vuonna 1820 Glaskovissa Skotlannissa eräs MacDonald näki näyn ennen koettelemusten aikaa tapahtuvasta ylöstempauksesta, johon perustuen pastori Darby myöhemmin kehitteli ylösempaus-oppinsa omassa seurakunnassaan, josta hän vei sen Yhdusvaltoihin Dwight L. Moodylle. Moody levitti sitä tehokkaasti amerikoissa ja sitä tutkittiin myös seminaareissa Chigagossa ja Dallasissa. Vuoteen 1925 mennessä oppi oli levinnyt laajalle ja siitä oli kirjoitettu kirjoja ja tehty myöhemmin elokuvakin. Kukaan ei ollut kuitenkaan tarkastanut eksegeettisesti löytyykö oppia Raamatusta. Ei löydy. Se on jäänyt vain pienen poppoon uskomukseksi. Esimerkiksi ortodoksit, katolilaiset, luterilaiset ja adventistit eivät opeta tätä oppia.
        1850-luvun paikkeilla keksittiin oppi siitä, että Ilmestyskirja kertoisi muka tulevaisuudesta. Ennen 1800-lukua tiedettiin, että se kertoi noin 100-luvusta jKr. Tämä on selvinnyt kun on käyty läpi eri aikakausien doktriineita.
        1900-luvulla joulusta tuli koko kristikunnan juhla. Sitä ennen  ei Jeesuksen syntymää juuri juhlittu. Jeesuksen syntymä ei pahemmin kiinnostanut ketään, eikä varsinkaan jouluna, sillä joulu oli tätä ennen pakanallinen juhla. Jeesus syntyi mitä todennäköisimmin syksyllä. Oppi joulusta Jeesuksen syntymäjuhlana on varsin pakanallinen oppi.

        Muitakin oppeja tähän voisi kirjoittaa mutta tässä kai ne tärkeimmät. Kaksi oppia on kuitenkin syytä vielä mainita. Nimittäin uskonto on kehittynyt myös Vanhan testamentin ja Uuden Testamentin välillä. Vanha testamentti opettaa, että Jumalan vanhurskaus tekee ihmisen vanhurskaaksi ja Jumalalle uskollisuus on oikeaa uskoa. Teoilla voi tulla Jumalalle kelvolliseksi. Uusi testamentti sanoo, että usko tekee vanhurskaaksi. Lain teoilla ei voi pelastua (Paavali) mutta hyviä tekoja vaaditaan pelastuvilta (Jaakob). Paavalin mukaan usko Jeesukseen pelastaa mutta Jaakobin mukaan uskoa yksittäisiin opinkohtiin tarvitaan pelastukseen. Riippuu siis ketä Raamattuun kirjansa saanut uskoo.

        Ketä ikinä uskotkaan, älä usko kaveriasi. Lue Raamattua ja perehdy sen historiaan. Lue eri kirkkokuntien teologioita ja pidä niistä se, mikä on hyvää.

        Kristinusko on siis tietynlainen oppikokoelma keksittyjä tulkintoja. Siinä lauseille annetaan merkityksiä, joita sen sanat eivät suomen kielessä sisällä. Keksitään omassa lihassa analogioita ja allegorioita, jotka ajan kuluessa korvaavat Raamatunntekstien merkityksen. Osa niistä on suoranaista valhetta. Raamatun virheettömyys-opissa kieltäydytään näkemästä Raamatussa selittämättömiä ristiriirtoja ristiriitoina jankeksitään omasta päästä tarinoita asioiden siteeksi selittäen niillä pois ristiriidat.

        Olen nähnyt totuuden, eikö uskoni kestä enää valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa sanoihin ja asioihin keskittyminen on yleensä harhaoppia. Ei uskon olemus ole sellainen että tutkitaan asioita pääsemättä mihinkään järkevään lopputulokseen. UT ei ole vain hengessä kirjoitettu, vaan se kertoo siitä miten siinä Hengessä eletään, miten päästään siinä Jumalan lapseksi ja millainen sellainen ihminen on.

        Mutta se on niin pelottava asia, kun usko tulee silloin niin lähelle ihmistä, ihmisen mieleen ja sydämeen, niin on paljon helpompi vain kinastella sanoista.

        "Raamatussa sanoihin ja asioihin keskittyminen on yleensä harhaoppia."

        Mihin tämä käsityksesi perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole ainakaan adventisti. Raamattu ei sano, että se olisi virheetöntä Jumalan sanaa. Kirkkoisät keksivät tuon filosofian ihan itse. Mihin sinä perustat uskosi siihen, että Raamattu on virheetön? Et ainakaan Raamattuun.

        Minä uskon, että Raamatussa on virheitä, ja niin tiesivät KAIKKI uskovat vielä 1700-luvun loppuun saakka, kunnes oppi Raamatun virheettömyydestä keksittiin. Ja minä en todellakaan ole ateisti. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen.

        "Minä uskon, että Raamatussa on virheitä...Ja minä en todellakaan ole ateisti. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen."

        Uskot siis kuitenkin, että Raamattu on Jumalan sanaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raamatussa sanoihin ja asioihin keskittyminen on yleensä harhaoppia."

        Mihin tämä käsityksesi perustuu?

        Uskovien riitelyyn ja toistensa herjaamiseen. Se ei voi olla mitään muuta kuin harhaoppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä uskon, että Raamatussa on virheitä...Ja minä en todellakaan ole ateisti. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen."

        Uskot siis kuitenkin, että Raamattu on Jumalan sanaa?

        Jumalan sanaa.... no sehän on nyt vain sellainen slogani. Uskon, kuten aloituksessa sanotaan, ja kuten Adventtikirkko opettaa tästä asiasta, paitsi, että he opettavat sen olevan ristiriidatonta, mitä se ei todentotta ole.


    • Anonyymi

      Tässä muutamia lainauksia Adventtikirkon nettisivuilta.
      "Jumala ei kuitenkaan itse kirjoittanut Raamattua, vaan käytti siihen ihmisten käsiä - noin neljääkymmentä kättä - yli 1500 vuoden aikana. Ja koska Jumala, Pyhä Henki, innoitti kirjoittajia, Jumalaa siis voidaan pitää Raamatun tekijänä."

      "Jumala inspiroi eli innoitti Raamatun kirjoittajia ja Henkensä välityksellä ikään kuin puhalsi totuuden heidän mieleensä. He vuorostaan ilmaisivat sen niillä sanoilla, jotka löydämme Raamatun kirjoituksista. Inspiraatio on siis se menetelmä, jonka kautta Jumala välittää ihmiskunnalle ikuista totuuttaan."

      "Jumalallinen ilmoitus annettiin ihmisille jumalallisen inspiraation vaikutuksesta; "ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet" (2. Piet. 1:21). Tämä ilmoitus ilmaistiin sitten ihmiskielellä, joka on epätäydellistä ja monin tavoin rajoittunutta. Kuitenkin kysymys oli Jumalan todistuksesta. Jumala inspiroi ihmisiä, ei sanoja."

      "Aito innoitus ei hävitä profeetan yksilöllisyyttä, ajattelukykyä, itsenäisyyttä eikä persoonallisuutta."

      "Raamattu "ei edusta Jumalan ajattelu- ja ilmaisutapaa. Usein sanotaan, että Jumala ei ilmaisisi ajatustaan tuolla tavalla. Mutta Jumala ei ole asettanut itseään vastuuseen Raamatussa esiintyvistä sanoista, logiikasta tai retoriikasta. Raamatun kirjoittajat olivat Jumalan kirjureita, eivät hänen kyniään." *1 "Inspiraatio ei kohdistu ihmisen sanoihin tai hänen sanontatapoihinsa vaan ihmiseen itseensä, kirjoittajaan, joka Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena ottaa vastaan ajatuksia. Kirjoittajan oma yksilöllinen ajatusmaailma antaa kuitenkin leimansa hänen käyttämiinsä sanoihin. - - Jumalallinen mieli ja tahto liittyy inhimilliseen mieleen ja tahtoon; siten ihmisen ilmaisemat ajatukset ovat Jumalan sanaa." *2"

      "Kristus siis varauksetta hyväksyi pyhän Raamatun Jumalan tahdon arvovaltaiseksi ilmoitukseksi koko ihmiskunnalle. Hän näki Raamatun totuutena, objektiivisena ilmoituksena, joka oli annettu johtamaan ihmiskuntaa virheellisten traditioiden ja myyttien pimeydestä pelastavan tiedon todelliseen valoon."

      Ja sitte tulee väite, jota Raamattu ei tue:

      "Vaikka Vanhan ja Uuden testamentin kirjoitusten syntyminen on tapahtunut useiden sukupolvien aikana, ne ovat kuitenkin sisällöltään erottamattomia; ne eivät ole ristiriidassa toistensa kanssa."

      Ristiriidat ovat jokaisen nähtävissä, kun vain on aitoa halua tutkia Raamattua syvällisesti.

      Lähde:  https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-raamattu

    • Anonyymi

      Eihän ihmisten keksimillä opeilla ole mitään merkitystä mihinkään asiaan.

      Uuden liiton sanoma on hengellinen sanoma siitä miten Jeesuksen Kristuksen kautta päästään Jumalan Pyhän Hengen yhteyteen.

      Ilman sitä on aivan sama miten päin Raamattua kädessään pitelee tai mitä oppeja tai totuuksia sieltä on löytävinään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe