Terveellinen ruoka vs. insinööritiede

Anonyymi-ap

On todistettu että vaikka kova rasva ei suoranaisesti ole verisuonitukosten aiheuttaja niin korkea LDL käytännössä niitä korreloi. LDL puolestaan nousee mm. kovan rasvan seurauksena lähes kaikilla. Miksi rasvainen kala on terveellistä vaikka siinä on kaksinkertainen määrä kovaa (tyydyttynyttä) rasvaa esim. naudan paistiin nähden mitä ei pidetä terveellisenä. Kompensoiko kalan hyvät rasvahapot kovan rasvan haittoja. En ole tällaiseen väitteeseen törmännyt.

6

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulla on väärä tieto tai lasket rasvan määrän väärin. Repäisin googlesta.
      Maitorasvassa ja suklaassa kovaa rasvaa on noin 2/3 ja sian ja naudan lihassa noin puolet rasvan määrästä. Myös kalan rasvassa ja rypsiöljyssä on 5−10 prosenttia kovaa rasvaa, vaikka niiden rasva valtaosin on pehmeää.

      Joten: Porsaan ja naudan sisäfileessä on rasvaa n. 4 %, mikä tarkoittaa että 100 gramman palassa on 4 gr kovaa rasvaa. (Muissa ruhon osissa tietenkin paljon enemmän.)
      Rasvaisimmassa eli lohessa on rasvaa 16 %, mikä tarkoittaa että 100 grammassa lohta on 0,16 grammaa kovaa rasvaa.
      Eli lihan kova rasva lasketaan koko lihan painosta, kun siinä on vain kovaa rasvaa.
      Kalan kova rasva lasketaan koko kalan sisältämästä rasvan määrästä, ei kalan painosta.

      • Anonyymi

        16 % 100 grammasta on 16 g, ei 0,16 g. No, ei jäädä tähän. Finelin mukaan 100 g lohta on 3 g tyydyttynyttä rasvaa, naudan PAISTISSA 1,7 g. Eli lohessa 100 g lähes kaksi kertainen määrä. Tullut laskeskeltua kaiken näköistä, missähän siis lasken väärin. Fineli antaa kaikki pitoisuudet per grammoina per 100 g lihaa, ei osuuksina kokonaisrasvasta.


    • Anonyymi

      Joo virhe prosenttilaskussani on. Olen saanut palkkani rahan laskemisesta niin että silleen, kaikenlaisia laskijoita on.
      Nyt katsoin googlesta haulla Lihan nimi ravintoaineet. (esim. Sian sisäfile ravintoaineet)
      Naudan sisäfile vain kovaa rasvaa 4gr
      Naudan paisti vain kovaa rasvaa 2.9 gr (miksihän vähemmän kuin fileessä)
      Sian sisäfile 5.4 ja ulkofile 9,5 gr
      Lohen kova rasva 2.4 gr

      Terveellisyys on siinä että vain näistä lohi sisältää myös pehmeitä rasvoja, jotka ovat terveellisiä.
      Millä haulla sait tuon kaksinkertaisen määrän kovaa rasvaa, kala/liha

      • Anonyymi

        Finelistä, muistaakseni naudan paisti 3 g, lohi 1,7 g kovaa rasvaa per 100 g. Eli n. kaksinkertainen, ei ihan mutta tämän kannalta riittävä täsmällisyys.

        Kysymys heräsi koska missään ei todeta edes sitä että kala on terveellistä kovasta rasvasta huolimatta. Tai että kyllä se lohikin nostaa ldl, itse asiassa enemmän kuin naudan paisti (jauhelihan suhteen tilanne varmaan toinen). Ja siis kala on terveellistä mutta sen syönti ei korjaa huonoa kolesterolia ellei joku toisin osoita. Kaikki kolesteroliväittämät ovat aika lailla arvauksia mikä ei ollutkaan tämä ketjun aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finelistä, muistaakseni naudan paisti 3 g, lohi 1,7 g kovaa rasvaa per 100 g. Eli n. kaksinkertainen, ei ihan mutta tämän kannalta riittävä täsmällisyys.

        Kysymys heräsi koska missään ei todeta edes sitä että kala on terveellistä kovasta rasvasta huolimatta. Tai että kyllä se lohikin nostaa ldl, itse asiassa enemmän kuin naudan paisti (jauhelihan suhteen tilanne varmaan toinen). Ja siis kala on terveellistä mutta sen syönti ei korjaa huonoa kolesterolia ellei joku toisin osoita. Kaikki kolesteroliväittämät ovat aika lailla arvauksia mikä ei ollutkaan tämä ketjun aihe.

        En ole aikaisemmin tiennyt että lohessa tai kalassa yleensä kovaa rasvaa olisi lainkaan, nyt tiedän tämän jutun myötä. Joo, kolesteroli ei välttämättä laske vaikka söisi vain kalaa ja kuivaa kanan osaa eikä lihaa yhtään, kokemusta on. Melkein voisin sanoa että kukaan ei syö minua terveellisemmin, (yhtä terveellisesti voi syödä monikin) ja kol vaan on korkea. Luulen itselläni johtuvan huonosti nukkumisesta ja helposti stressaantuvasta ja murehtivasta luonteesta. Eipä auta vaikka joku sanoisi: ei kannata murehtia ja rauhoitu ennen nukkumaan menoa, stressaa vain tuollaiset sanomiset enemmän. Aloituksesi oli opettavainen kovan rasvan osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aikaisemmin tiennyt että lohessa tai kalassa yleensä kovaa rasvaa olisi lainkaan, nyt tiedän tämän jutun myötä. Joo, kolesteroli ei välttämättä laske vaikka söisi vain kalaa ja kuivaa kanan osaa eikä lihaa yhtään, kokemusta on. Melkein voisin sanoa että kukaan ei syö minua terveellisemmin, (yhtä terveellisesti voi syödä monikin) ja kol vaan on korkea. Luulen itselläni johtuvan huonosti nukkumisesta ja helposti stressaantuvasta ja murehtivasta luonteesta. Eipä auta vaikka joku sanoisi: ei kannata murehtia ja rauhoitu ennen nukkumaan menoa, stressaa vain tuollaiset sanomiset enemmän. Aloituksesi oli opettavainen kovan rasvan osalta.

        Itselläni ei laskenut esim. verenpaine yhtään piirua vaikka harrastin liikunta lähes päivittäin vuoden ajan. Kolesteroli ei laskenut kuin 0,5 mmol/l kun mietin jokaisen suupalan kohdalla voiko sen syödä. Se että liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat terveydelle hyväksi mutta ei ne mitään häiriötilanteita korjaa (=ne ovat terveille hyväksi millä taas ei ole mitään väliä). Olen myös kolesterolikeskustelua seurannut ja uskallan väittää että kaikki ovat tavallaan oikeassa, myös Pekka Puskakin vaikka on myöntänyt olleensa väärässä. Tässäkin on totta että kova rasva ei terveille ole niinkään haitaksi. Mutta jos LDL kolesteroli on korkea niin riski saada sydän- tai verisuonitapahtuma nousee dramaattisesti. Syömällä sitä ei useinkaan saa alas kuin mainoksissa. En itse ota riskiä vaan laskin LDL lääkkeillä. Eipä tarvi harmitella jos jotain tulee etten tehnyt mitään voi ja saa syödäkin hyvällä omalla tunnolla. Haittavaikutuksia ei ole ollut mutta tiedän että niitäkin voi tulla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe