Verrataanpa polttomoottoria ja sähkömoottoria ja niiden energia järjestelmiä ja käyttöä. Kummalle puolelle vaaka kallistuu?
Polttomoottori:
Plussat.
1. Odotusaika tankatessa.
2. Pakkanen ei vaikuta merkittävästi toimintamatkaan.
Miinukset.
1. Hyötysuhde surkea. Ostat kymmenellä eurolla polttoainetta, josta heität 8 euron edestä pois.
2 Polttoaine maksaa paljon. Rahan tuhlausta (katso no. 1).
3. Ajo-ominaisuudet surkeat, koska voima esiintyy vain määrätyllä kierrosluvulla.
4. Tarvitsee vaihteiston (katso no. 3).
5. Saastuttaa ilmastoa ja hengitysilmaa vaikka käyttäisi synteettistä tai bio-polttoainetta.
6. Metelöi.
7. Tärisee.
8. haisee.
9.Herkkiä syttymään.
10. Vikaantumisaltis.
11. Öljyjä ja öljysuodattimia vaihdettava säännöllisesti (ongelmajätettä).
12. On käytävä erikseen hakemassa polttoainetta.
13. Polttoaineletkusta pidettävä kiinni useita minuutteja tankatessa tuulessa, tuiskussa ja pakkasessa.
14. Lämpiää hitaasti pakkasella.
15. Pakkasella useita jäätymisongelmia (imusarja, diesel, välijäähdytin ym).
16. Polttoaineen tuotanto erittäin saastuttavaa sekä energiaa tuhlaavaa.
17. Toiminta perustuu räjähdyksiin. Muinaisjäänne tekniikkaa joka ei enää tule paranemaan.
Sähkömoottori.
Plussat.
1. Hyötysuhde noin 85%.( noin 10% häviöt latauksessa, 5% moottorissa)
2 Ajo-ominaisuudet vertaansa vailla välittömän voiman vuoksi riippumatta kierrosluvusta tai vaihteesta.
3. Sähkö on halpaa..
4. Päästöt ajaessa 0.
5. Hiljainen.
6. Ei tärise.
7. Ei haise.
8. Vähän liikkuvia osia, vähäinen vikaantumisriski.
9. Tankata voi kotona nukkuessa (varauksin), aamuisin "tankki" täysi.
10. Lataus hoituu itsestään, (ei tarvitse seisoa vieressä).
10. Lämpiää erittäin nopeasti.
11. Akkujen teollinen tuotanto on sata kertaa puhtaampaa ja energiatehokkaampaa kuin öljyntuotanto. Akut voi kierrättää 95%, polttoainetta ei.
12. Akkutuotanto kehittyy ja puhdistuu jatkuvasti.
Miinukset.
1. Odotusaika matkalatauksessa.
2. Pakkasen vaikutus toimintamatkaan koska ei ole käytettävissä hukkalämpöä.
3. Toimintamatka (riippuu autosta). Paranee akkukehityksen mukana.
Vertailua.
34
410
Vastaukset
- Anonyymi
Aika hyvä ja jopa puolueeton yhteenveto, tuloksen nyt varmaan kaikki tiesi.
- Anonyymi
Kyllä tuossa polttarifanien perustelut aika vähille jää, kun ottaa huomioon että suurin osa autoilijoista ei kuitenkaan yli 300km yhtjaksoisesti kuitenkaan aja ilman mukavaa kahvitaukoa jolloin auto myös lataantuu. Kotilatausmahku ainoa oikea ongelma kun jääriä niin paljo taloyhtiöissä. Hinnatkin tullu sähkiksissä mukavasti alas.
- Anonyymi
Ja kotilatausmahdollisuus on ongelma myös taloyhtiöissä, joissa parkkipaikkoja ei ole kaikille autoille. Suuri osa kaupungeissa pysäköi kadun varteen, ei taloyhtiön parkkipaikoille, koska parkkipaikkoja on vain osalle asukkaista. Silloin ei auta, vaikka taloyhtiössä olisi latausmahdollisuus.
- Anonyymi
Hauskojahan tällaiset vertailut ovat, mutta köyhää kansanosaa vertailut eivät juuri kiinnosta. Tämä joukko ajelee päivittäiset ajonsa 500 - 2500 € maksaneilla käytetyillä autoilla, jotka tulevat vielä 10 vuoden päästäkin olemaan polttomoottorikäyttöisiä. Akkukäyttöisten autojen hinta ei koskaan laske hintaluokkaan 2000 - 3000 €, jotta tavalliset ihmiset pystyisivät niitä ostamaan.
Jos markkinoilla olisi myytävänä sähköauto hintaan 2000 €, niin satavarmasti siinä on akku vaihtokunnossa. Eivät köyhät ihmiset pysty ostamaan autoonsa 15000 € maksavaa akkua, vaikka saisivat sähköauton ilmaiseksikin. Sähköautot säilyvät siis vielä pitkään pelkästään varakkaiden ihmisten elvistelyvälineinä.- Anonyymi
Tuo käytetyn sähköauton akun viallisuus on täyttä mutua, tuo ei perustu mihinkään faktaan, ainoastaan oletukseen. On monesti tieteellisesti todettu, että akku kestää auton iän, yli 20 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo käytetyn sähköauton akun viallisuus on täyttä mutua, tuo ei perustu mihinkään faktaan, ainoastaan oletukseen. On monesti tieteellisesti todettu, että akku kestää auton iän, yli 20 vuotta.
Siltikin niitä akkuja on vaihdettu tai korjattu alle 10-vuotiaisiin autoihinkin. Yksittäistapauksia toki on aina, mutta vasta aika näyttää kestääkö se akku pääsääntöisesti sen 20 vuotta.
Alkuperäiseen listaan laittaisin sähköauton miinuksiin sen että vaikka voimalinja on yksinkertaisempi niin vikaantuessa sen korjaaminen ainakin tällä hetkellä maksaa selvästi polttomoottoriauton korjaamista enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siltikin niitä akkuja on vaihdettu tai korjattu alle 10-vuotiaisiin autoihinkin. Yksittäistapauksia toki on aina, mutta vasta aika näyttää kestääkö se akku pääsääntöisesti sen 20 vuotta.
Alkuperäiseen listaan laittaisin sähköauton miinuksiin sen että vaikka voimalinja on yksinkertaisempi niin vikaantuessa sen korjaaminen ainakin tällä hetkellä maksaa selvästi polttomoottoriauton korjaamista enemmän.On akkuja vaihdettu esim. Teslan alkupään, ennen 2016 valmistettuihin autoihin. Tuohon on valmistustekninen syy, eli kosteuden plokkaamisissa oli epäonnistuttu, samoin oli noiden vanhojen teslojen moottoreita mennyt, siihen syynä oli /on moottorin yhteydessä oleva invertteri joka ei kestä. Nämä ongelmat on nykyisissä autoissa hyvin selätetty.
Aina voi toki akkuihin, kuten mihin tahansa tuotannollisiin laitteisiin tulla yksittäisiä vikoja niinkuin perinteisiinkin autoihin.
Ei ole nykyaikaisen uuden polttomoottorisen autonkaan korjaaminen halpaa.
Esim. ruiskusuuttimet mersuun 6000€. Egr vian korjaaminen 3000€. Peruskorjattu automaattivaihteisto audiin 7000€ , moottorin korjaus audiin öljynsyönnin vuoksi 8000€ jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On akkuja vaihdettu esim. Teslan alkupään, ennen 2016 valmistettuihin autoihin. Tuohon on valmistustekninen syy, eli kosteuden plokkaamisissa oli epäonnistuttu, samoin oli noiden vanhojen teslojen moottoreita mennyt, siihen syynä oli /on moottorin yhteydessä oleva invertteri joka ei kestä. Nämä ongelmat on nykyisissä autoissa hyvin selätetty.
Aina voi toki akkuihin, kuten mihin tahansa tuotannollisiin laitteisiin tulla yksittäisiä vikoja niinkuin perinteisiinkin autoihin.
Ei ole nykyaikaisen uuden polttomoottorisen autonkaan korjaaminen halpaa.
Esim. ruiskusuuttimet mersuun 6000€. Egr vian korjaaminen 3000€. Peruskorjattu automaattivaihteisto audiin 7000€ , moottorin korjaus audiin öljynsyönnin vuoksi 8000€ jne.Tuo on totta että jonkun vuoden vanhoissa on akuissa tiettyjä tyyppivikoja jotka on sittemmin korjattu. Toisaalta mikään ei takaa etteikö nyt myytävistä akuista paljastu myöhemmin jotain uusia tyyppivikoja, etenkin Suomen ilmastossa.
Ottaen huomioon että polttomoottoreita on kuitenkin tehty yli 100 vuotta, ja silti niistä edelleen osassa paljastuu pahoja tyyppivikoja niin en vaan itse usko että tässä vaiheessa voidaan todeta että akku tulee idioottivarmasti kestämään 20 vuotta. - Anonyymi
Kun sähköautoja on valtaosa kalustosta, niin ne ovat halventuneet ja myös käytettyjä saa todella edullisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On akkuja vaihdettu esim. Teslan alkupään, ennen 2016 valmistettuihin autoihin. Tuohon on valmistustekninen syy, eli kosteuden plokkaamisissa oli epäonnistuttu, samoin oli noiden vanhojen teslojen moottoreita mennyt, siihen syynä oli /on moottorin yhteydessä oleva invertteri joka ei kestä. Nämä ongelmat on nykyisissä autoissa hyvin selätetty.
Aina voi toki akkuihin, kuten mihin tahansa tuotannollisiin laitteisiin tulla yksittäisiä vikoja niinkuin perinteisiinkin autoihin.
Ei ole nykyaikaisen uuden polttomoottorisen autonkaan korjaaminen halpaa.
Esim. ruiskusuuttimet mersuun 6000€. Egr vian korjaaminen 3000€. Peruskorjattu automaattivaihteisto audiin 7000€ , moottorin korjaus audiin öljynsyönnin vuoksi 8000€ jne.Valitsit hyvin kalliita korjauksia esimerkiksi . Omia kokemuksia . Pajeron bensakoneen gdi suuttimet 6 kpl yhteensä n. 300€ . Peugeot 1,6 Hdi egr vaihto n. 400 € . Automaatin peruskorjaus Dodgeen 1500 € . Uusi moottori V 8 bensa 5,8 l/ 365 hv .7000€ . Tesla model S moottori kestää keskimäärin 135 tkm . Voi olla kallis remppa takuun jälkeen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitsit hyvin kalliita korjauksia esimerkiksi . Omia kokemuksia . Pajeron bensakoneen gdi suuttimet 6 kpl yhteensä n. 300€ . Peugeot 1,6 Hdi egr vaihto n. 400 € . Automaatin peruskorjaus Dodgeen 1500 € . Uusi moottori V 8 bensa 5,8 l/ 365 hv .7000€ . Tesla model S moottori kestää keskimäärin 135 tkm . Voi olla kallis remppa takuun jälkeen .
Minkä mukaan Tesla model S moottori kestää 135tkm?
- Anonyymi
Eli polttomoottoriauto on selvästi parempi.
Sähköamiksella oli runsaasti virheellisiä väittämiä. Esim. Ajo-ominaisuudet, sähköauton ajo-ominaisuudet ovat kurjat korkean painon takia. Sähköauto myös tärisee tiellä matalaprofiilisten renkaiden takia. Sähköauto on talvella kylmä kuin Siperian juna. Sähköauto on myös meluisa matka-ajossa, koska äänieristys puuttuu. Sähköauto on tehty halvalla, ja toimonnot keskittyy näyttöön, erittäin hankala käyttää. Sähköautolla hävettää ajaa.
Suurimmat miinukset kuitenkin surkea range, heikot ajo-ominaisuudet, huono laatu ja melu.- Anonyymi
Tämä ”herra” ei ole kommenttien perusteella sähköautossa edes istunut saati sellaista ajanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ”herra” ei ole kommenttien perusteella sähköautossa edes istunut saati sellaista ajanut.
Tai matkustanut Junalla Siperian halki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai matkustanut Junalla Siperian halki.
Joo en oo Siperian halki junalla matkustanut. Sähköautoilla sen sijaan olen ajanut, ja ovathan ne surkeita junttiautoja. Sähköjunteilla ei vaan ole kokemusta autoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo en oo Siperian halki junalla matkustanut. Sähköautoilla sen sijaan olen ajanut, ja ovathan ne surkeita junttiautoja. Sähköjunteilla ei vaan ole kokemusta autoista.
Sähköautolla nykyään ajavat ovat omistaneet useampia, jopa kymmeniä polttomoottorillisia autoja. Eiköhän kumminkin heillä ole painavampi tietämys kummastakin autotyypistä.
- Anonyymi
Tesla model 3 paino on 1630 kg ja painopiste on hyvin alhaalla. Erittäin hyvät ajo-ominaisuudet.
Tärinää ei ole ollenkaan, kuten tärisevissä polttomoottoriautoissa.
Tesla lämpenee erittäin nopeasti ja on erittäin lämmin.
On hiljaisempi kuin 300-sarjan bmw.
Ellei käyttäjä osaa käyttää kosketusnäyttöä, se mielestäni kertoo enemmän käyttäjästä, kuin autosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla model 3 paino on 1630 kg ja painopiste on hyvin alhaalla. Erittäin hyvät ajo-ominaisuudet.
Tärinää ei ole ollenkaan, kuten tärisevissä polttomoottoriautoissa.
Tesla lämpenee erittäin nopeasti ja on erittäin lämmin.
On hiljaisempi kuin 300-sarjan bmw.
Ellei käyttäjä osaa käyttää kosketusnäyttöä, se mielestäni kertoo enemmän käyttäjästä, kuin autosta.Teslan ajo-ominaisuudet ovat erittäin huonot. Tesla Model Y sai ajo-ominaisuuksista hylätyn arvosanan eli nelosen. Lisäksi Tesla on järkyttävän ruma, ja meluisa. Laatu on ala-arvoinen tai senkin alle. Ja hirvittävän kylmä auto.
“Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.”
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla model 3 paino on 1630 kg ja painopiste on hyvin alhaalla. Erittäin hyvät ajo-ominaisuudet.
Tärinää ei ole ollenkaan, kuten tärisevissä polttomoottoriautoissa.
Tesla lämpenee erittäin nopeasti ja on erittäin lämmin.
On hiljaisempi kuin 300-sarjan bmw.
Ellei käyttäjä osaa käyttää kosketusnäyttöä, se mielestäni kertoo enemmän käyttäjästä, kuin autosta.Kosketusnäyttö autoissa on idiotismin huippu. Kosketusnäytön käyttö ainakin ajon aikana pitäisi olla laitonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kosketusnäyttö autoissa on idiotismin huippu. Kosketusnäytön käyttö ainakin ajon aikana pitäisi olla laitonta.
Toki tämä on helppo ohjelmoida niin, että mikään toiminto kosketusnäytöllä ei toimi, jos liikkuu yhtään. Jos haluaa hipelöidä näyttöä niin sitten pysäyttää auton tien sivuun ja leikkii tuon saatanan kosketusnäytön kanssa kun auto on pysähtyneenä tien sivussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kosketusnäyttö autoissa on idiotismin huippu. Kosketusnäytön käyttö ainakin ajon aikana pitäisi olla laitonta.
Teslalla 4 vuotta ajaneena voin kokemuksella sanoa, että loppupelissä kosketusnäytöstä ei ole minkäänlaista haittaa vaikka itsekin sitä alkuun vierastin. Kaikki ajaessa tarvittavat toiminnot voi säätää ratin säätimillä ja näyttökin on looginen ja varmatoiminen. Automaatti-ilmastointi toimii mielestäni hyvin, joten ainoa on lämpötilan säätö jota ajaessa tarvitsee, jonka saa myös ratin säätimeen, myös puheohjaus toimii kiitettävästi, tosin ei toistaiseksi suomeksi.
Muilla merkeillä kuulema on takkuava infotiment, niiden käytettävyyteen en ota kantaa koska ei ole kokemusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslan ajo-ominaisuudet ovat erittäin huonot. Tesla Model Y sai ajo-ominaisuuksista hylätyn arvosanan eli nelosen. Lisäksi Tesla on järkyttävän ruma, ja meluisa. Laatu on ala-arvoinen tai senkin alle. Ja hirvittävän kylmä auto.
“Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.”
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa.”Onko missään lehdessä koskaan kehuttu Teslaa? Ei. Myös yksittäisistä Teslan ongelmista uutisoi koko maailman lehdistö, mitä ei ole koskaan nähty minkään muun merkkisen auton suhteen.
Syy tähän kaikkeen on lehdistölle maksettavien mainosrahojen puute.
Testeissä mitattavat suureet, joita lehdistökään ei uskalla väärentää, ovat vertailun parhaat, mutta mielipiteeseen pohjautuvat arvostelut heikoimmat.
Tämä uppoaa tyhmään kansaan.
Kannattaisi ihan itse käydä koeajamassa, varsinkin uudistunutta model 3.sta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko missään lehdessä koskaan kehuttu Teslaa? Ei. Myös yksittäisistä Teslan ongelmista uutisoi koko maailman lehdistö, mitä ei ole koskaan nähty minkään muun merkkisen auton suhteen.
Syy tähän kaikkeen on lehdistölle maksettavien mainosrahojen puute.
Testeissä mitattavat suureet, joita lehdistökään ei uskalla väärentää, ovat vertailun parhaat, mutta mielipiteeseen pohjautuvat arvostelut heikoimmat.
Tämä uppoaa tyhmään kansaan.
Kannattaisi ihan itse käydä koeajamassa, varsinkin uudistunutta model 3.sta.Tuo on taas Teslan idioottifanien keksimä aivottoman typerä salaliittoteoria. Teslan surkea laatu ja heikot ajo-ominaisuudet ovat fakta. Ja katsastustilastotkin osoittavat Teslan heikon laadun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko missään lehdessä koskaan kehuttu Teslaa? Ei. Myös yksittäisistä Teslan ongelmista uutisoi koko maailman lehdistö, mitä ei ole koskaan nähty minkään muun merkkisen auton suhteen.
Syy tähän kaikkeen on lehdistölle maksettavien mainosrahojen puute.
Testeissä mitattavat suureet, joita lehdistökään ei uskalla väärentää, ovat vertailun parhaat, mutta mielipiteeseen pohjautuvat arvostelut heikoimmat.
Tämä uppoaa tyhmään kansaan.
Kannattaisi ihan itse käydä koeajamassa, varsinkin uudistunutta model 3.sta.Ja monissa testisuureissa Tesla ei ole lähelläkään kärkeä vaan pikemminkin testin heikoimpia. Esimerkiksi Teslan valot on surkeat. Ja valot on paljon tärkeämpi asia kuin kiihtyvyys, jolla ei normaalissa liikenteessä mitään väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslan ajo-ominaisuudet ovat erittäin huonot. Tesla Model Y sai ajo-ominaisuuksista hylätyn arvosanan eli nelosen. Lisäksi Tesla on järkyttävän ruma, ja meluisa. Laatu on ala-arvoinen tai senkin alle. Ja hirvittävän kylmä auto.
“Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.”
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa.”Olen terveydellisistä syistä käyttämään viime aikoina taksia 4-6 kertaa viikossa. Kyllä sähköautoissa sisälämpötila on poikkeuksitta säädetty alemmas kuin polttisautoissa. Toinen huoniota herättävä sikka on sähköautojen alustan kovuus, montut ja ratikkakiskot yms tuntuvat selvemmin takapenkkiläisen takapuolessa. Sisämelua riittää ajossa nastarenkain. Tasainen ja hyvä kiihtyvyys on kyllä plussapuolella, tosin takavedolla siitä ei ole suurta iloa oikeills talvikeleillä, lipsuus sivulle helposti. Kaipaan kunnon lukkoperällisiä takavetoautoja. Luistonestot on kädettömille.
- Anonyymi
Miinukset: Tolkuton arvonlasku
- Anonyymi
Eikös jengi ole juurikin valittanut sähköautojen kalleudesta polttikseen nähden? Nyt kun ne halpenee, eikö sekään nyt sitten ole hyvä?
Tuo haittaa sähköauton ostaneita vain, jos haluaa luopua kokonaan autostaan. Väliraha uuteen pysyy kuitenkin samana.
Eli toiselta kannalta katsottuna menee sähköautojen plussan puolelle. Polttisten puolelle miinuksena koska haluttavuus pienenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös jengi ole juurikin valittanut sähköautojen kalleudesta polttikseen nähden? Nyt kun ne halpenee, eikö sekään nyt sitten ole hyvä?
Tuo haittaa sähköauton ostaneita vain, jos haluaa luopua kokonaan autostaan. Väliraha uuteen pysyy kuitenkin samana.
Eli toiselta kannalta katsottuna menee sähköautojen plussan puolelle. Polttisten puolelle miinuksena koska haluttavuus pienenee.Välirahahan pienenee. Ei se uuden auton alennus pudota käytetyn arvoa ollenkaan niin paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös jengi ole juurikin valittanut sähköautojen kalleudesta polttikseen nähden? Nyt kun ne halpenee, eikö sekään nyt sitten ole hyvä?
Tuo haittaa sähköauton ostaneita vain, jos haluaa luopua kokonaan autostaan. Väliraha uuteen pysyy kuitenkin samana.
Eli toiselta kannalta katsottuna menee sähköautojen plussan puolelle. Polttisten puolelle miinuksena koska haluttavuus pienenee.Pysyy samana? No ei pysy kun uusia saa halvemmalla kuin käytetystä pitäisi pyytää. Osta vanha uuden ja paremman hinnalla, se tapa talon pitää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysyy samana? No ei pysy kun uusia saa halvemmalla kuin käytetystä pitäisi pyytää. Osta vanha uuden ja paremman hinnalla, se tapa talon pitää?
Etkö ymmärrä mitään taloudesta? Jos oman auton hinta tippuu 5 tonnia ja uuden auton 5 tonnia niin väliraha uuteen autoon pysyy täsmälleen samana. Ja sama pätee myös jos käytetyn auton toiseen käytettyyn autoon. Siis useimmathan vaihtavat autoa eikä luovu autosta kokonaan.
Vai etkö sinä tiedä mitä väliraha tarkoittaa
- Anonyymi
- Anonyymi
- Sähköautolla täytyy ajaa vähintään 150 tkm, että sen kokonaispäästöt alittavat polttisauton päästöt. Moniko ajaa noin paljon ennen vaihtoa?
- Olematon tai hyvin pieni vetomassa
- Elektroniikka ja sähkölaitteet kosteudelle alttiita.
- Voimansiirron ja akuston korjaus tosi kallista
- Näyttö pimenee, niin autoa ei voi käyttää
- Paino kuluttaa alustan osia
- Isot rengaskulut
- Nopea arvonalennus- Anonyymi
Tuossa meni suurinpiirtein kaikki väärin. Tutkimuksen mukaan sähköauto on kokonaispäästöiltään 90 tkm ajomäärän jälkeen puhtaampi. Suomessa paljon pienemmällä ajomäärillä.
Vetomassa on monessa sähköautossa suuri.
Elektroniiikkaa sähköautossa on vähemmän kuin polttiksessa.
Voimansiirrossa ei ole vikoja, ja akuissa harvoin.
Rengaskulut samat kuin polttiksessa.
Arvonalenema sama kuin polttiksessa, tulevaisuudessa paljon pienempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859