Moottori- ja sisätilalämmitin

Anonyymi-ap

Ostaessani auton laitatin siihen moottori- ja sisätilalämmittimen kuten aina. On kolmas uusi auton, joten on asiasta kokemusta.
Nyt vaikuttaa että kylmällä käynnistettäessä moottori ähisee niin, etten ole varma onko moottori lämmennyt. Niinpä epäilyni heräsi.
Voiko olla, että autooni olisi asennettu vain sisätilalämmitin, eikä lainkaan moottorilämmitintä?
Ovatko ne kaksi erillistä laitetta tai piuhaa vai yksi ja sama kapistus?
Miten voi tarkistaa, lämpiääkö moottori myös tai että onko autossani moottorilämmitin sisätilalämmittimen lisäksi?
Voiko moottorilämmitin mennä rikki ja sisätilalämmitin jäädä olemaan toimintakunnossa?

24

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      no mistä asiasta sulla sitä kokemusta oli?
      -Voiko olla, että autooni olisi asennettu vain sisätilalämmitin, eikä lainkaan moottorilämmitintä? voi olla.
      -Ovatko ne kaksi erillistä laitetta tai piuhaa vai yksi ja sama kapistus? ne on erilliset laitteet.
      -Miten voi tarkistaa, lämpiääkö moottori myös tai että onko autossani moottorilämmitin sisätilalämmittimen lisäksi? moottorin lämpenemisen voi tarkistaa selvittämällä moottorin lämmön.
      -Voiko moottorilämmitin mennä rikki ja sisätilalämmitin jäädä olemaan toimintakunnossa? voi mennä.

      • Anonyymi

        Siitä miten edelliset kaksi autoa ovat lähteneet käyntiin. Miten moottorin lämpö mitataan?


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍑 ­­­N­y­­­m­f­­­o­m­­­a­­­a­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Oston yhteydessä laskussa kerrotaan mistä maksat.
      Kyllä siihen voi luottaa.
      Joskus moottorinlämmitin sotkee auton antureita ja käynnistys vaikeutuu. Eli asennettu sopimaton lämmitintyyppi. Kannattaa käydä myyjän juttusilla ja kysyä mitä on asennettu. Defan ja Calixin sivuilta löytyy sopiva lämmitin tyyppi lähes jokaiseen autoon.

      • Anonyymi

        Myyjä ei enää ole siellä töissä. Kauppakirjassa lukee moottori- ja sisätilalämmitin ja kova hinta perässä. Kaupassa myyjä narrasi muutenkin ja osaa patrattiin kaupan jälkeen. Tätä en hoksannut kun oli syyskesä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyjä ei enää ole siellä töissä. Kauppakirjassa lukee moottori- ja sisätilalämmitin ja kova hinta perässä. Kaupassa myyjä narrasi muutenkin ja osaa patrattiin kaupan jälkeen. Tätä en hoksannut kun oli syyskesä.

        Liike on ilmeisesti vielä olemassa, ei tarvitse olla sama myyjä. Onhan siellä varmaankin huoltokin ja sieltä voit myös kysellä.


    • Anonyymi

      Moottorin ja sisätilanlämmimet ovat erillisiä laitteita, eli vain toinen voi hajota vaikuttamatta toiseen.
      Uusi auto, niin kysymys kannattaa osoittaa myyjälle.

    • Anonyymi

      Jos ois sattunut omalle kohdalle, niin...

      Katsoisin laskusta millaisen moottorilämmittimen olen ostanut.
      Sitten katsoisin Googlesn avustuksella millainen lämmitin on kyseessä.
      Jos on säteilylämmitin, niin se ei lämmitä todellakaan samalla tavalla kuin lohkon jäähdytysnestetilaan tuleva lämmitin.

      Toinen mitä tekisin, niin mittaisin vastuksen niin että sisätilalämmitin ei ole kytkettynä.
      Mistä navoista ja kuinka paljon vastusta ehjästä moottorilämmittimestä pitäisi löytyä, niin sen tiedon etsisin Googlen avulla.

      • Anonyymi

        Ei näytä google sellaista lämmitintä, kun laitan sillä nimellä, kirjaimilla ja tunnuksilla millä lämmitin on kauppakirjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä google sellaista lämmitintä, kun laitan sillä nimellä, kirjaimilla ja tunnuksilla millä lämmitin on kauppakirjassa.

        Palstan höpötyyppi taas tehnyt aloituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan höpötyyppi taas tehnyt aloituksen.

        Kannattaa sivuuttaa aloitukset joihin ei osaa vastata. Kestän kyllä vinoilun niin että hyvin voit jatkaakin. Hupinsa kullakin. Oikein hyvää Uutta vuotta sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä google sellaista lämmitintä, kun laitan sillä nimellä, kirjaimilla ja tunnuksilla millä lämmitin on kauppakirjassa.

        Kirjoitapas tänne tuon lämmittimen tiedot ja autosi merkki ja malli, niin autetaan reppanaa selviämään asiasta.


    • Anonyymi

      Nyky moottorin esilämmitys on hankalaa kun koneet on alumiinia, joten lohkolämmitintä ei voi asentaa. Lohkon kylkeen tai öljypohjaan voidaan laittaa säteilylämmitin joka lämmittää vähän.

      Seuraa lämmitysjohtoa, siinä on konehuoneen puolella haaroitin joka haaroittaa virran ohjaamoon ja sille 300 w sätelylämmittimelle.

      Käytä tarvittaessa peiliä niin näet jopa sen sätelylämmittimen.

      Joskus on käynyt niin että jäi defan ylläpitolaturi asentamatta mutta se kyllä laskutettiin.

      Yhdellä kertaa kaikki oli muuten paikoillaan, mutta sätelylämmittimen johto ei ollut kiinni haaroittimessa.

      Kyllä nämä ihan omin silmin näkee, koska defan johdot kulkevat aika näkösällä.

      Kiinnostus riittää.

      • Anonyymi

        Taitaa yleisin tapa olla vesiletkuun asennettava lämmitin malli nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa yleisin tapa olla vesiletkuun asennettava lämmitin malli nykyään.

        Vesiletkuun asennettava on paras mutta ei kovin yleinen. Moottorin kylkeen asennettava "lämmitin" on halpa ja helppo asentaa.

        Lämmittimen voi helposti tarkastaa kun on paikka jossa näkee auton alle.


    • Anonyymi

      No pistä sisätilanlämmitin pois päältä ja katso wattimittarilla ottaako lämmitys tehoja.
      Nykyisissä autoissa vain lohko on alumiinia ja muut osat muovia, eli käytössä on öljypohjan säteilylämmitin ottoteholtaan se n. 200-300w. Moottori ei siis oikeastaan lämpene, vain öljy notkistuu.

      • Anonyymi

        Vai noin osaamaton mittaisi wattimittarilla jotain, hauskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai noin osaamaton mittaisi wattimittarilla jotain, hauskaa.

        On yksinkertaista vaikka lainata kirjastosta energiamittari jolla on helppo mitata kulutusta. En ole sitä "osaamaton" porukkaa. Olen ihan insinöörikin ja oikein Mansesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On yksinkertaista vaikka lainata kirjastosta energiamittari jolla on helppo mitata kulutusta. En ole sitä "osaamaton" porukkaa. Olen ihan insinöörikin ja oikein Mansesta.

        Mutta et ymmärtänyt, että tuolla lauseella tarkoitettiin tätä avaajaa ja kyselijää.
        Melkoinen inssi.


    • Anonyymi

      Voi, voi!

      Mikäli nämä ongelmat, talven tullessa kaikille autoilijoille ovat samat,
      niin täytyy sanoa, että näyttää se auto olevan aika omituinen kapistus
      monellekin.
      Kun mainitut laitteet hankkii, on samalla pidettävä mielessä, kuinka
      suurta sähkökuormaa se kotipihalla oleva asuntokohtainen tolppa
      kestää.
      Yleensä vain 10A, joka tarkoittaa vain 2200 - 2300W tehoja.
      16A riittää hyvin molempiin, mutta niitä on vain uudemmissa taloissa.
      Koska 2000W tehoisia lämpöpuhaltimia valmistetaan, jää moottorinläm-
      mittimelle aika vähän, mikäli sisäpuhallinta paahdetaan täysillä!
      Harva miettii näitä ja sitten se lämmitin on taas "rikki", vaikka vain hetkel-
      listä ylikuormaa on ollut.

      • Anonyymi

        Juu, ja se viisas tulppasulake osaa antaa virtaansa vain sisätilanlämmittimelle ja aina välillä pikkuisen moottorinlämmittimelle, eikä tussahda koskaan ylikuormasta.
        Harvoin ne sisätilan lämmittimet on kuin luokkaa 1400w ja ovat nykyään itsesäätyviä ja moottorinpuolen lämmittimet 500w.


    • Anonyymi

      Mahdollinen moottorin säteilylämmitin vaatii lämmittämiseen vähintään 30min verran enemmän aikaa kuin perinteinen lohkolämmitin.

      • Anonyymi

        Uudet autot lähtevät kakistelematta näillä pakkasilla käyntiin. Siinä se ettei sitä eroa huomaa onko lämmitin vai ei.


    • Anonyymi

      Taitaa autossasi olla vain myyjän kukkaroa lämmittävä, moottorin kylkeen liimatttu onneton 300W kontakti-lämmitin (säteilylämmitin). Ne eivät saa moottoria edes 2 tunnissa lämpenemään havaittavasti, kuten oheisen tutkimuksen mittauksista huomaa: Fig. S5 ja Fig.S6 Ford Focus ja VW Transporter.

      https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0306261923011698-mmc1.pdf

      Tuo tutkimus on uutisoitu mm. täällä:

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaistutkimus-auton-moottorin-esilammitys-on-lahinna-haitallista-polttoaineen-kulutuksen-kannalta/afb3511c-650a-41c9-b726-a8e130e0080a

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe