Pakkaset tulossa, polttikset jäävät pihaan

Anonyymi-ap

No niin polttispellet, jättäkää ne dinot suosiolla ja liikkukaa vaikka junalla!

Sähköautoon ei pakkanen vaikuta, ei ole öljyjä jäykistymässä vaseliiniksi ja auto on heti lämmin kun siihen menee!

82

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sulla on sitten jotain ihan uutta akkutekniikkaa kiesissäs kun ei pakkanen puraise? Ja ajat tietty tuplakilometrit samalla latauksella kuin kesähelteillä?

      • Anonyymi

        Uutta tekniikkaahan sähköautot ovat, ei tarvii dinoöljyjä lämmitellä. Sähköautossa voi nukkua talvella paitahihasillaan, lämpöä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutta tekniikkaahan sähköautot ovat, ei tarvii dinoöljyjä lämmitellä. Sähköautossa voi nukkua talvella paitahihasillaan, lämpöä riittää.

        Riittää varmasti kun syttyvät palamaan itsestään 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittää varmasti kun syttyvät palamaan itsestään 🤣

        Dinot ne syttyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dinot ne syttyy.

        Silti 97% ajaa"dinoilla".
        On ne tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti 97% ajaa"dinoilla".
        On ne tyhmiä.

        Suurin osa tällä hetkellä myydyistä autoista on sähköautoja ja osuus kasvaa koko ajan. Muutama vuosi ollaan Norjaa perässä, mutta pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittää varmasti kun syttyvät palamaan itsestään 🤣

        Kyllä se polttis auto kanssa käyntiin lähtee kun laittaa hallissa piuhaan kiinni. Sisällä lämmintä ikkunat sulia ? Ja suurinpiirtein saman matkan kulkee kuin kesällä, tankillisella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa tällä hetkellä myydyistä autoista on sähköautoja ja osuus kasvaa koko ajan. Muutama vuosi ollaan Norjaa perässä, mutta pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa.

        " pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa."
        Toki varmuudella ostaa, ja vaikka ei ostaisi niin vähintään kymmenen vuotta tai enemmän niillä valtaosa kuskeista ajaa.
        Patteriautot on vielä vain joidenkin tekniikka friikkien kallis harrastus, ei mikään tavallisen maalisjärjellä varustetun matti meikäläisen edes lähitulevaisuuden tavoittelema/havittelema kulkuneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutta tekniikkaahan sähköautot ovat, ei tarvii dinoöljyjä lämmitellä. Sähköautossa voi nukkua talvella paitahihasillaan, lämpöä riittää.

        Entä nukkumisen jälkeen voiko enää ajella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa tällä hetkellä myydyistä autoista on sähköautoja ja osuus kasvaa koko ajan. Muutama vuosi ollaan Norjaa perässä, mutta pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa.

        Kuka ne sähköautot vähävaraisille ostaa, sinäkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa."
        Toki varmuudella ostaa, ja vaikka ei ostaisi niin vähintään kymmenen vuotta tai enemmän niillä valtaosa kuskeista ajaa.
        Patteriautot on vielä vain joidenkin tekniikka friikkien kallis harrastus, ei mikään tavallisen maalisjärjellä varustetun matti meikäläisen edes lähitulevaisuuden tavoittelema/havittelema kulkuneuvo.

        Kun väylävirasto alkaa lähettämään sähköautoilijoille lisälaskua teiden kuluttamisesta.
        Painava murikka murskaa päällystettä siihen malliin että laskua syntyy.
        Kun kaikilla on sähköauto tulee ajo taatusti yhtä kalliiksi kuin millä muulla polttoaineella.
        Kyllä valtio rahansa tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa tällä hetkellä myydyistä autoista on sähköautoja ja osuus kasvaa koko ajan. Muutama vuosi ollaan Norjaa perässä, mutta pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa.

        Tuleeko iso vahinko minulle, kun Volvoni on vuosimallia 1993 ja kohta 22 vuotta olen ollut sen omistaja ja käyttäjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa tällä hetkellä myydyistä autoista on sähköautoja ja osuus kasvaa koko ajan. Muutama vuosi ollaan Norjaa perässä, mutta pian Suomessakaan ei kukaan osta polttomoottoriautoa.

        ei monikaan pysty ostaa 50 000 euron autoa


        edes unelmissa

        parin tonnin prutkulla mennään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti 97% ajaa"dinoilla".
        On ne tyhmiä.

        Köyhyys on varmaankin se syy, mutta saattavathan nuo olla tyhmiäkin.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍑 ­­N­y­­m­­f­o­­­m­­a­a­­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kylmää ja kallista kyytiä patteriautoilla, taksimies etelä suomesta

      • Anonyymi

        Sisällä esim. 23 astetta lämmintä, ja ajaminen maksaa 2 €/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisällä esim. 23 astetta lämmintä, ja ajaminen maksaa 2 €/100 km.

        Älä valehtele


      • Anonyymi

        Tuktiin kentälä pakkasella sähköautolla
        Lömpöö vaan11c kun range eie eittä muuten takasääsain flunssan kun tultiin kanarialta kesä baatteissa

        Polttikaees lämpööolis ollut 25 c ja rangemolismeiittänt koko illna ja yön

        Ei ikinä sähköauto yaksiin talvella kaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele

        No vähän yläkanttiin meni tuo kustannus.


      • Anonyymi

        Aivan näin olemme laskeneet.
        Kokonaiskustannukset jaettuna likometeille syntyy tulos joka kertoo paljonko autoilu maksaa.
        Naapuri osti 1000€ Nissanin on ajanut 270 000 km vain öljyt, suodatin, renkaat ja tuulilasi on vaihdettu. Kulutuskin on maltillinen Micrassa.


    • Anonyymi

      Taas Suomen suurimmat älyköt ja viisaat keskustelevat sivistyneesti ja tietävästi päivän tärkeimmistä asioista, hienoa pojat.

    • Anonyymi

      Hahah mitäs romuja tuolla on joka talvi tienposkessa levinneenä ja kesäisin syttyvät palamaan kun alkaa litiumit vähän käymään? Ei kukaan täysjärkinen osta mitään kusista sähköautoja.

      • Anonyymi

        Täysjärkiset ostavat. Hyvin koulutetut. Ei kelpaa itsehinkkaavat koppuramuovi-Korollat.


    • Anonyymi

      Huonosti alkaa polttiskuskeilla uusi vuosi 2024 kun pakkasta on sen verran, että eivät lähde polttisromut käyntiin.

      • Anonyymi

        Saattaa se akku kottero muutaman km.liikkua. Sittempähän jää siihen. Ei moisia rakkineita Suomen talveen ole tehty. Tulokset jo sen sanoo. Aivopesu huuhaasta mennyt jo liian pitkälle. Kiitos EU ja viherpiiperöt. Tuhotkaa vaan Suomi humpuukilla.


    • Anonyymi

      Joo, ennen oli lohkolämmittimet. Nyt enää öljypohjan lämmittimiä tai letkulämmittimiä. Molemmat heikkotehoisia. Pitää olla viisi tuntia lämmityksessi kovalla pakkasella, että voi jonnekin lähteä. Sitten jos tulee äkkilähtö niin eipä pääse. Sähköautolla pääsee heti.

      • Anonyymi

        Itselläni on Webasto joka lämmittää sekä moottorin, että sisätilan. Sen lisäksi on 10 A;n akkulaturi. Toimii, eikä tarvitse palella eikä huolestua siitä, että akku tyhjenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on Webasto joka lämmittää sekä moottorin, että sisätilan. Sen lisäksi on 10 A;n akkulaturi. Toimii, eikä tarvitse palella eikä huolestua siitä, että akku tyhjenee.

        Edellisessä autossa oli Webasto. Akku oli aina tyhjä. Sitten ostin kiinteän akkulaturin. Webaston idea meni siihen, että piti kuitenkin johto kytkeä. No seuraava auto on sähköauto keväällä 2026. Loppuu talvella pelleilyt polttiksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli Webasto. Akku oli aina tyhjä. Sitten ostin kiinteän akkulaturin. Webaston idea meni siihen, että piti kuitenkin johto kytkeä. No seuraava auto on sähköauto keväällä 2026. Loppuu talvella pelleilyt polttiksen kanssa.

        Mulla onkin 50 km työmatka yhteen suuntaan, joten akku ehtii kyllä ladata. Akkulaturi asennettiin " varmuuden vuoksi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli Webasto. Akku oli aina tyhjä. Sitten ostin kiinteän akkulaturin. Webaston idea meni siihen, että piti kuitenkin johto kytkeä. No seuraava auto on sähköauto keväällä 2026. Loppuu talvella pelleilyt polttiksen kanssa.

        Täytyyhän sinun kytkeä latausjohto siihen sähköauton. Eli ei lopu johtokytkennät ainakaan sinun osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli Webasto. Akku oli aina tyhjä. Sitten ostin kiinteän akkulaturin. Webaston idea meni siihen, että piti kuitenkin johto kytkeä. No seuraava auto on sähköauto keväällä 2026. Loppuu talvella pelleilyt polttiksen kanssa.

        silloinko velka on maksettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyyhän sinun kytkeä latausjohto siihen sähköauton. Eli ei lopu johtokytkennät ainakaan sinun osalta.

        Sitä ei sentäs tarvitse aina joka kerta kytkeä. Silloin tällöin riittää.


      • Anonyymi

        Bensa-autolla pääsi ainakin -36 asteessa vietetyn yön jälkeen, vaikka moottorissa 10W-40 öljyt. Vaivoin jaksoi akku pyörittää, mutta jo toisella puristuksella lähti käyntiin. Eikä lohkolämmittimelle yltävää johtoa käytössä. Kyseessä Ranskan Rapea Citroen Visa vm -89 ja paikkakuntana Pohjois-Savo. Pääsi anoppi joulukirkkoon...
        Mitenhän olisi sähkövispilälle käynyt? Niitä vain ei silloin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli Webasto. Akku oli aina tyhjä. Sitten ostin kiinteän akkulaturin. Webaston idea meni siihen, että piti kuitenkin johto kytkeä. No seuraava auto on sähköauto keväällä 2026. Loppuu talvella pelleilyt polttiksen kanssa.

        Niinhän sinä saatat kuvitella...


      • Anonyymi

        On se ihme sähköauto jos tyhjällä akulla liikkuu.
        2 viikkoa tallissa niin akku aivan tyhjä.


      • Anonyymi

        Vm. 1993 Volvossa, 940 farmari perusmalli 2,3 l itranen, manuaalivaihteet. Lohkolämmitin löytyy, ja sitä kannattaa varmaan käyttää ennenkuin käynnistää auton. Pakkasta on nyt aamuyöllä -21 astetta täällä Varsinais-Suomen raja-alueella.
        Öljyt eivät ole ongelma täällä etelässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on Webasto joka lämmittää sekä moottorin, että sisätilan. Sen lisäksi on 10 A;n akkulaturi. Toimii, eikä tarvitse palella eikä huolestua siitä, että akku tyhjenee.

        Webasto kuluttaa ihan sikana akkua. Johtuu tietysti siitä, että sen pumppu vie paljon sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli Webasto. Akku oli aina tyhjä. Sitten ostin kiinteän akkulaturin. Webaston idea meni siihen, että piti kuitenkin johto kytkeä. No seuraava auto on sähköauto keväällä 2026. Loppuu talvella pelleilyt polttiksen kanssa.

        No miten on tänään, kun alkaa olla helvetin kylmää? -21 astetta yöllä E-Suomessa, alle 80 km rannikolta linnuntietä. Auto (bensa) on ulkona, koska autotalli on täynnä kaikenlaista tarpeellista tavaraa. Autotallissa on vajaa +10 astetta, ei ole oikein hyvä eristys 32 vuotta vanhassa talossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on Webasto joka lämmittää sekä moottorin, että sisätilan. Sen lisäksi on 10 A;n akkulaturi. Toimii, eikä tarvitse palella eikä huolestua siitä, että akku tyhjenee.

        Webasto on kyllä ihan kiva, mutta ne ei vaan toimi yli -25 asteen pakkasessa.


    • Anonyymi

      Kun tulee vähänkin kylmempää, vaimo aina vie sähköauton. Prkl. Itse pitää palella. :'(

      • Anonyymi

        Eikö vaimo kerro että vie sähköauton. Etkö ymmärrä mennä sisälle, vai viekö vaimo lämmöt sieltäkin.


    • Anonyymi

      Milläköhön ajettiin enne söhköautoja

      Polttiksella metiin yhdellä tamkillesella jopa 1000km

      Patterilaatikko hyytyy jo 150 km jälkeen

    • Anonyymi

      Oli mutee+n kulmää kyyti id 5 taksssa kentältä kesäbaatteissa ei voinut laitaa lö,pöö kun range ei eiitä takaisin lagurille,
      Ei ikinä sähkötakiin enää

    • Anonyymi

      Eka talvi sähköautolla ja voin sanoa etten kyllä ikinä vaihda millaiseenkaan polttisautoon takaisin.

      • Anonyymi

        Milloinkaan se talvi oli.
        Kuinka sähköauto käyttäytyy kun tulee oikea talvi kuten on nyt luvattu.


    • Anonyymi

      Jäätykää dinopellet!🤣

    • Anonyymi

      Voivoi pääseekö nyt Lappiin, ja sieltä takaisinkin?

    • Anonyymi

      No proplem...lämmittä tallia...sähköauto kun pitäisi säilyttää tallissa...pakkanen ja helle tuhoaa akut ennenaikaisesti..

    • Anonyymi

      Ei taida sähköauton komponentit kestää 40 asteen pakkasia...jos on vanha 12 voltin akku niin nyt kannattaa vaihtaa ennen pakkasia..

    • Anonyymi

      No sinullekkin tietoa..
      pahemmin-amerikkalaiset-tekivat-hatkahdyttavia-loytoja/09fd365d-75e5-4aa0-a299-535aee575dd6

      • Anonyymi

        Liki viisi vuotta vanha juttu. Sähköauton akut toimivat 80 asteen pakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liki viisi vuotta vanha juttu. Sähköauton akut toimivat 80 asteen pakkasella.

        No nythän näkee montakos sähkäriä on liikkeellä 40 asteen pakkasella...innokkaamat voisi laittaa YouTubeen testin..


    • Anonyymi

      Litiumionakun minimi toimintalämpötila on -30 celsiusastetta. Tämän alle autolla ei teoriassa saa ajaa takuun raukeamatta, mikäli jotain ikävää tapahtuu.

      • Anonyymi

        Käsittääkseni niis on akuille suojaisa helteellä ja kovalla pakkasella...eivät edes lataudu..


    • Anonyymi

      Jaa on diesel ja webaston nappi taskussa. Ei tule eikä ole kylmä. Sähköauton akku on akilleen kantapää pakkasilla ja siitä eniten kannattaa aloittajan olla huolissaan. Muutama sata kiloa jäätynyttä akkua ei ole helppo ladattava ja sisätilohin kun dieselillä se hinataan niin sulaminen kestää pitkään. Niin joka sähköauto ei osaa lämmittää akkuaan. Ei ol emaailma vielä valmis sähköautolle kun se akku puuttuu. Muuten pidän sähköautoista mutta hankinnan estää akku. Kun akku keksitään niin vaihdan vaikka taitaa ettei elinaikanani niin tapahdu.

      • Anonyymi

        Sähköautoissa on jo akku. Sähköauto on ongelmaton pakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa on jo akku. Sähköauto on ongelmaton pakkasella.

        Sähkiksissä on pieni ja halpa 12V akku, joka sippaa ensimmäisenä pakkasten kiristyessä. Jos haluaa pelata varman päälle, se kannattaa vaihtaa laadukkaampaan ensi tilassa. Vaihtoehto on hankkia akkubuusteri.


    • Anonyymi

      No nythän on maanantaina kovat pakkaset....jyvät erottuu akanoista ..

      • Anonyymi

        Suhteellisesti enemmän polttiksia jää pihaan kuin sähköautoja.


      • Anonyymi

        Keskiviikko - torstai on vielä kylmempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskiviikko - torstai on vielä kylmempää.

        Esson baarille ihmetteleen,missä sähköautot..moni rikkoo varmaan kalliin lelunsa .


    • Anonyymi

      Ainoa ongelma sähköautolla on range ja latauksen hitaus, ellei ole todella hyvää ja kallista sähköautoa. Halvoissa on koville pakkasille onneton range ja puuttuu yleensä akkujen lämmitys.

      • Anonyymi

        Mitä sähköautoja Suomessa myydään joista puuttuu akun lämmitys?


    • Pakko tähän kertoa tällainen "kevennys" takavuosilta 1979, jolloin autotkaan
      eivät sillä tavalla olleet siten "sähköisiä" kuin tänään.
      Lämmityspistokkeetkaan eivät olleet oikein yleistyneet.
      Olin itse menossa töihin bussilla n. 25 asteen pakkasessa, odotin bussia, koska
      omaani , R4 en edes yrittänyt käynnistää.
      Pihalla oli auto, jota liikenteessä ei enää juuri näe, Volvo 343, joka oli Renaultin moottorilla Hollannissa valmistettu Daffi, mutta yleinen työsuhdeauto silloin.
      Ennätin ennen bussin tuloa kuulla, miten käynnistys onnistui.
      Siis laakista, ilman minkäänlaista sahaamista auton jäädessä tyytyväisenä käymään tyhjäkäyntiä ontumatta.
      Olin nimittäin ollut ns. satavarma, että tämä mies liittyy bussipysäkillä seisovaan
      sakkiin.

    • Anonyymi

      Eipä ole ollut viimeisen, 50v aikana ongelmia pensa-auton kanssa. Pakkasta ollut mitä milloinkin, sillä ei ollut väliä.

      • Anonyymi

        Vanhimmat yli 20v vanhoja ryskiä, maatumisen takia jouduttu hävittämään.


      • Anonyymi

        Siis ajat -70 luvun autolla, onko museorekisterissä?


    • Anonyymi

      Ei ne sinne jää muuten kuin korkeintaan akun vuoksi. Hyytyviä mineraaliöljyjä ei ole käytetty enää 40 vuoteen.

    • Anonyymi

      Patterilaatikkoo hinataan pakkasella diiseli hiirillä lämpimään ladsttavaksi

    • Anonyymi

      Osassa sähköautoja 30ah 12v akku...arvaappa tuollaisen akun virtamäärä 30 asteen pakkasella....varsinkin Jon on 5 vuotta vanha..?

      • Anonyymi

        No mihin sitä sähköä 12V akusta sitten tarvitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mihin sitä sähköä 12V akusta sitten tarvitaan?

        Samaan kuin polttiksissakin: ajojärjestelmien ylläpitoon. Koska sen ei tarvitse pyörittää starttimoottoria, niin kapasiteetti ei ole kummoinen ja siksi tyhjenee hetkessä pakkasella, mikäli se ei saa ylläpitovirtaa korkeajänniteakulta lepotilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaan kuin polttiksissakin: ajojärjestelmien ylläpitoon. Koska sen ei tarvitse pyörittää starttimoottoria, niin kapasiteetti ei ole kummoinen ja siksi tyhjenee hetkessä pakkasella, mikäli se ei saa ylläpitovirtaa korkeajänniteakulta lepotilassa.

        Polttiksessa on 12v akku mitoitettu kyllä pelkästään starttimoottorin tarpeen mukaan. Sähköautossa 12v akkua käytetään vain ajojärjestelmien ylläpitoon siinä tilanteessa kun korkeajännite järjestelmä ei ole vielä kaytössä.


    • Anonyymi

      Täyssähköauto on kylmissä Pohjolan maissa, Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ostetuin osittain juuri ylivoimaisten talviominaisuuksien vuoksi. Itselataavien hybridien myynti on romahtamassa ja ladattavien hybridien myynti on kääntynyt laskuun sähkön tieltä.

    • Anonyymi

      Molemmissa on puolensa. Bensalla on helppo ajaa ja tankkaus on nopeaa. Sähköllä on mukavan lämmintä heti jos kotona saa akun täyteen ja omistaa kalliin sähköauton. Halvoilla sähköautoilla onkin sitten pelkkää kurjuutta kun range on 100-150km, matkustamo kylmä ja akkukaan ei lataannu kuin pirun hitaasti.
      Kannattaisi aina hieman miettiä, kuinka erilaisia ja tasoisia sähköautoja on liikenteessä ja markkinoilla.

    • Anonyymi

      Kuina sähkön riittävyys kylmässä käyttäyttäytyy. Ainakin dieselauton akku hyytyy kylmässä.

    • Anonyymi

      Täytyy sit höräyttää polttis käyntiin ja ajaa sitten lähimmälle juna-asemalle, kun en viitti kävellä niin pitkää matkaa. Vai ajaisinko sittenkin perille?? Kuka hullu ny enää junaa käyttää? Niiden lippuhinnoilla tankkaa jo varmaan 500 l bentsiiniä ellei enemmänkin.

    • Anonyymi

      Maailmalla on räjähtäneitä sähköautoja jo videoitu ja kyyyyllä lähtee tyylikkäästi.
      Ei jää paljoa kuljettajasta. Sopii nykymainoksiin kun on musta ja hiiltynyt

      • Anonyymi

        Enemmän niitä räjähtäneitä polttomoottoriautoja on videoitu.


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo polttisten ongelmat tiedetään liittyen koviin pakkasiin. Perinteinen lyijyakku ei ota virtaa vastaan oikeastaan ollenkaan ale -20 asteen lämpötiloissa ja vaikka akun varaus olisikin hyvä ei kylmä lyijyakku anna virtaa sen paremmin kylmällä ilmalla uloskaan. Tähän kun vielä yhdistää sen tosiasian, että öljyvoidellun moottorin öljyt on kuin savea kunnon pakkasilla, kyykkää akku lopullisesti kun ylikuormitettu startti yrittää saada moottoria pyörimään. Samalla auton muu sähköjärjestelmä kaatuu kun startin haukkaama virta pudottaa jännitteet muualla reilusti alle 10v. Muutaman yrityksen akku kestää tätä, mutta sitten on yritykset yritetty ja auto jää pihaan. Toisekseen uudemmissa polttiosautoissa on pakkasella kylmä kun niissä ei moottori tuota tarpeeksi lämpöä. Ratkaisuna on tietenkin Webasto, mutta nekin on nykyään enemmän Keski-Euroopan markkinoille tehtyjä mukavuuslaitteita kuin kunnon lämmittimiä. Uusista Webastoista on nykyään tarpeettomana lisäkustannuksena polttoaineen esilämmitys ja diesel Webasto hyytyy kovalla pakkasella, eikä suostu lähtemään käyntiin ennen kuin pakkaset lämpenee lukemiin missä koko laitetta ei oikeastaan tarvittaisikaan.

      Toista on sähköautoissa missä niissäkin on kyllä samanlainen pikkuinen 12v lyijyakku kuin polttiksissakin, mutta sähköautossa sen ei tarvitse väkisin vääntää moottoria käyntiin vaan 12v akku syöttää vain auton apujärjestelmiä ja ei siksi joudu kovallakaan pakkasella mitenkään kohtuuttoman rasituksen alaiseksi. Lisäksi itseasiassa siellä on taustalla kapasiteetiltään yli 100 kertainen ajoakku jolla ladataan ajoaikaisesti pikkuakkua. 12v akkua ei itseasiassa edes tarvittaisi mutta se on helppo ratkaisu turvaamaan apulaitteiden virransaantia silloin kun korkeajännite järjestelmä ei ole aktiivisena. Sähköautoa ei myöskään tarvitse käynnistää se on heti ajovalmis kun painaa jarrun pohjaan ja laittaa suuntavalitsimen ajoasentoon. Ei siis mitään käynnistysongelmia kovillakaan pakkasilla. Sähköauton lämmityslaite toimii luotettavasti sähköllä ja on heti valmis antamaan runsaasti lämmitä ilmaa niin tarvittaessa. Sähköauto onkin erinomainen talviauto ja niissä polttisten pakkasongelmat loistavat niissä poissaolollaan.
      Oikeastaan ainoa heikkous talviautona sähköautolla on ajoakun kapasiteetin lasku pakkasessa, mutta sitä on oikeastaan kaikissa kuviteltavissa olosuhteissa aina yli puolet jäljellä mikä tarkoittaa helpostikin yli 250km toimintamatkaa jopa 40 asteen pakkasessa, se on pieni hinta, mukavuudesta ja toimintavarmuudesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      296
      3339
    2. 203
      2918
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      226
      1973
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1408
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      164
      1256
    Aihe