Kannattaako ruostesuojaus?

autoilija123

Kannattaakos enää 3 vuotta vanhaan autoon tehdä ruostesuojausta? Ja millaisen ruostesuojauksen kannattaa laittaa, onkos noilla eroja?

93

131521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rostritt stål

      niin kannattaa. Normaalikäytöllä tavallinen auto kestää 15 vuotta ja 350 000 km. Jos se on hyvin suojattu, niin alustan hitsausta ei loppumetreillä tarvitse tehdä. Laske siitä.

    • Pikku-ukko

      Auto on todennäköisesti selvinnyt ruosteitta ensimäiset kolme vuotta.
      Vaikka autotehtaat eivät enää suosittele erillistä ruosteensuojausta kannattaa se silti tehdä ammattimiehen toimesta.
      Hieman hinnakasta kylläkin.

      • ...........

        Ei auto pohjastaan ruostu vaan helmoista ulkopuolelta


      • ...

      • .............

        ehdottomasti kannattaa suojata. jos vähääkään haluaa pitää autostaan huolta..


      • Huolto
        ........... kirjoitti:

        Ei auto pohjastaan ruostu vaan helmoista ulkopuolelta

        Et ole tatanut käydä katsomassa autosi alla ?


    • autoilija123

      Ruostesuojaus liikkeitä on aika paljon. Missä noista löytyy parhaimmat aineet, merkkejä joitakin löysin finikor, dinitrol ja tectyl mikäs laadukkain?

      • TT-Citikka

        Ruostesuoja-aineen merkkiä tärkeämpää on työn laatu. Jos liike lupaa autosi heti samana päivänä pois, niin vaihda liikettä. Parempi tulos saadaan niin, että autoa kuivatetaan pesun jälkeen vähintään vuorokausi ja sitten vasta suojataan. Ja kotelot yms. sellaiset myös alustan massauksen lisäksi. Ja mahdollisesti jo alkaneet pintaruosteet pitää poistaa ennen käsittelyä.


      • RUOSTEET PIILOON
        TT-Citikka kirjoitti:

        Ruostesuoja-aineen merkkiä tärkeämpää on työn laatu. Jos liike lupaa autosi heti samana päivänä pois, niin vaihda liikettä. Parempi tulos saadaan niin, että autoa kuivatetaan pesun jälkeen vähintään vuorokausi ja sitten vasta suojataan. Ja kotelot yms. sellaiset myös alustan massauksen lisäksi. Ja mahdollisesti jo alkaneet pintaruosteet pitää poistaa ennen käsittelyä.

        Oikeasti jos kunnolla tehdään niin vuorokaudessa ei autosta kuiva vasta kuin "suorat" pellit, saumoihin jne jää kosteutta paljon pitemmäksi aikaa. Tähän päälle kun sitten ruiskutetaan aineita niin näyttää hyvältä hetken ja parin vuoden päästä nähdään oikea tulos. Rahat on helppo ottaa ja sen jälkeen monet unohtaa koko homman, koska asiahan on "kunnossa". Varsinkin vanhempaa autoa suojauttaessa kannattaa olla tarkkana mitä tehdään, jos vanhoja ruosteita koitetaan saada "kuriin" jollain aineella, niin kokemuksen perusteella kannattaa nostaa kytkintä.


    • edelleen

      Tuossa aikaisemmin tulikin jo hyviä ja osuvia vastauksia.
      Siis kannattaa!

    • Heebo

      Kyllä ruostesuojaus kannattaa 3-vuotiaaseen tehdä, jos autoa aikoo pitää pitkään. Mutta jos vaihdat autoa esim. parin vuoden päästä, et saa rahojasi takaisin. Autoliike ei hyvitä ruostesuojatusta autosta yhtään enempää kuin suojaamattomasta. Suojauksen hyöty näkyy vasta 10 vuoden päästä eikä autoliikkeen asiakas ajattele niin pitkälle.

      • VW

        Kummanko auton sinä ostaisit autoliikkeestä,pohjaltaan ruostuneen romun vai ruoste-estokäsitellyn pelleiltään priimakuntoisen? Aivan varmasti autoliike hyvittää autoista kunnon mukaan,siis ruoste-estokäsittelystä saa rahansa korkojen kanssa takaisin.


      • ...
        VW kirjoitti:

        Kummanko auton sinä ostaisit autoliikkeestä,pohjaltaan ruostuneen romun vai ruoste-estokäsitellyn pelleiltään priimakuntoisen? Aivan varmasti autoliike hyvittää autoista kunnon mukaan,siis ruoste-estokäsittelystä saa rahansa korkojen kanssa takaisin.

        Auton kuntoon kun liittyy myös se alusta. Itse kun asiakkaana katselen autoja, katselen melkein enemmän niitä alustoja kuin päälipuolta.


      • totuuden torviii
        VW kirjoitti:

        Kummanko auton sinä ostaisit autoliikkeestä,pohjaltaan ruostuneen romun vai ruoste-estokäsitellyn pelleiltään priimakuntoisen? Aivan varmasti autoliike hyvittää autoista kunnon mukaan,siis ruoste-estokäsittelystä saa rahansa korkojen kanssa takaisin.

        Et ole vissiin ihan äsken käynyt autokaupassa.Sieltä ei nimittäin saa yhtään mitään muuta "takaisin korkojen keran" kuin maksimaalisen vitutuksen automyyjästä.
        Liikkeet eivät sata varmasti hyvitä sentiäkään.Vai montako kertaa olet lukenut ilmoituksesta tai kuullut että automyyjä olisi erikseen maininnut että ruostesuojattupohja.Itse en ole koskaan.Ja toisaalta,miksi liikettä edes sellainen jaksaisi kiinnostaa.Niille on vain tärkeätä myydä mahdollisimman kalliilla hinnalla puolivuotta kasassa kestäviä autoja.Sen jälkeen voi vaan naureskella partaansa kun tuli taas tehtyä tiliä.Autokauppiaat/-myyjät ovat laidastaan kusettajia jotka tuijottavat härkisti omia provisioitaan.Ja se on totuus!


      • aidssuojaamaton
        totuuden torviii kirjoitti:

        Et ole vissiin ihan äsken käynyt autokaupassa.Sieltä ei nimittäin saa yhtään mitään muuta "takaisin korkojen keran" kuin maksimaalisen vitutuksen automyyjästä.
        Liikkeet eivät sata varmasti hyvitä sentiäkään.Vai montako kertaa olet lukenut ilmoituksesta tai kuullut että automyyjä olisi erikseen maininnut että ruostesuojattupohja.Itse en ole koskaan.Ja toisaalta,miksi liikettä edes sellainen jaksaisi kiinnostaa.Niille on vain tärkeätä myydä mahdollisimman kalliilla hinnalla puolivuotta kasassa kestäviä autoja.Sen jälkeen voi vaan naureskella partaansa kun tuli taas tehtyä tiliä.Autokauppiaat/-myyjät ovat laidastaan kusettajia jotka tuijottavat härkisti omia provisioitaan.Ja se on totuus!

        Kun liike myy autoa, nnin suojattu on kalliimpi tai se menee kaupaksi nopeammin. Kannattaa ensin tietysti tarjota suojaamatonta autoa, jos ostaja on niin tietämätön, että ei ymmärrä asiaa.


      • Niin se vain on
        VW kirjoitti:

        Kummanko auton sinä ostaisit autoliikkeestä,pohjaltaan ruostuneen romun vai ruoste-estokäsitellyn pelleiltään priimakuntoisen? Aivan varmasti autoliike hyvittää autoista kunnon mukaan,siis ruoste-estokäsittelystä saa rahansa korkojen kanssa takaisin.

        Sillä ei ole mitään merkitystä autosta luovuttaessa. Joka kerta kun olen autoistani luopunut siirryttyäni uudenpaan ei yksikään autoliike ole kysynyt sitä onko auto ruostesuojattu. Sen ovat saattanee kysyä milloinka on esim. jakohihna vaihdettu. Viimeisen autokaupan yhteydessä huomasin lisäksi ettei myyjä edes vilkaissut autoani kun kerroin että autossa kaikki määräaikahuollot tehty ja että jos hänellä on jotain kysyttävää hän voi soittaa merkkihuoltamoon. Se riitti. Ruostesuojauksesta ei ollut mitään puhetta. Ostin muuten Toyotan. Ennen kauppaa myyjä ei puhunut mitään siitä että auto kannattaisi ruostesuojata. Kaupan jälkeen hän sitten mainitsi että hyvä se olisi kuitenkin tehdä. Näin myyjä tavallaan vapautti itsensä vastuusta jos esim. 6-7 vuoden jälkeen huomaisin autoni ruostuneen. Käytännössä vain suoraan jollekin ihmiselle myytäessä autoa tuolla ruostesuojauksella on merkitystä. Sitäpaitsi - kukaanhan ei edes tiedä miten hyvin tuo suojaus korjaamoilla itseasiassa tehdään. Ei sekään ole mikään hyvän työn tae jos työhönvastaaotossa sanotaan että auton saa vasta kolmen päivän päästä. Autohan saattaa seistä kaksi päivää ja kolmantena päivänä se hätäisesti pestään, kuivataan ja "ruostesuojataan",

        Ruostesuojauspalvelun ostaessa ei työn tuloksesta voi olla varma. Eikä se että tuhannen euron lasku olisi tae paremmasta laadusta kuin 600 euron lasku.


    • kannattaa

      Tässä maassa ja näissä ilmasto-olosuhteissa kannattaa auton ruostesuojaus AINA sikäli kun jokin jäljempänä esittämäni ehto kohdallasi täyttyy :

      - Auto on omasi ja omistat myös sen.

      - Aiot pitää autoasi pitempään kuin 3-vuotta.


      Mainitsemaasi 3 vuotta vanhaan (siis uudehkoon) autoon kannattaa ehdottomasti mielestäni teettää täydellinen ruosteenestokäsittely, vielä ei ole myöhäistä, päinvastoin sinulla on nyt "tuhannen taalan paikka" pidentää autosi huoletonta käyttöikää sikäli tietenkin kuin itse sitä arvostat.


      Täydellinen ruosteenestokäsittely käsittää auton kotelojen sekä alustan suojauksen.

      Alustan ja runkopalkkien hiekkapuhallus ennen suojausta on tapauksessasi suositeltavaa koska 3:n käyttövuoden aikana on korroosio todennäköisesti ehtinyt päästä alulle enemmän tai vähemmän. Ammattitaitoinen ruosteenesto yritys suorittaa tämän, ts. ei laita massaa / alustansuoja-aineita alkaneen korroosion päälle.

      Hyvän ja ammattitaitoisen ruosteenesto yrityksen löytäminen alueeltasi voikin sitten olla hankalampi juttu ts. joka yrittäjähän nyt massan alustaan "räkäisee" ja rahastaa osaa mutta kuka tekee sen huolellisesti pohjatöistä lähtien. Hyvä nyrkkisääntö tähän on se että jos autosi saat suojauksesta alle n. 3 vrk:n niin unohda koko yritys. Niin ja halvallahan ei koskaan saa hyvää!



      Hyvää kesää & huolettomia kilometrejä

      Terveisin nimim. "Suolamarinadi"

    • että kannattaa

      Meillä on pihalla vm.96 opel vectra ja mazda 323 vm. -95. Autot n.10 vuotta vanhoja eikä noihin ruostesuojauksia ole tehty. Ruostetta ei näy olevan, joten ruostesuojaus touhut ihan turhia kaikilla jos sen 10-12 vuotta aikoo autonsa pitää.
      Ehkä jos 13-50 vuotta haluaa pitää niin silloin harkitaan.

      • on täyttä puppua!

        Ton ikäset Opel ja Mazda on jo käyttökelvottoman lahoja!


      • TT-Citikka

        Autojesi pohjaan??


      • urpo
        on täyttä puppua! kirjoitti:

        Ton ikäset Opel ja Mazda on jo käyttökelvottoman lahoja!

        Tuossa tuon huomaa kun seurataan vain joitain tilastoja eikä ymmärretä mitään. Ruostesuojausfirmat uskottelee että jo 3 vuoden päästä auto ruostuu, sehän on vain puppua!!Käytännössä tilanne on että eipäs noita oikeessa elämässä ruosteisia ole.


      • hyvältä näyttää
        TT-Citikka kirjoitti:

        Autojesi pohjaan??

        Olen katsonnut ja ei mitään hälyttävää osunnut silmään, arvelen että vielä toiset 10 vuotta kestää korit, mutta taitaa moottorit loppua sitä ennen. Joten ei tarvi ruostesuojata eikä ruostu.


      • kyselen vaan

        Missä päin Suomea noilla autoilla on ajettu? Onko miten paljon suolatuilla teillä?

        Isä osti joskus 1995 vm.-84 VW Polo:n, joka oli ollut käytössä Kainuussa, eikä ollut silloin vielä yhtään ruostetta. Nyt Keski-Suomessa auto on alkanut ruostua hieman enemmän. Suolan määrän teillä luulisi vaikuttavan ruostumiseen melkoisen paljon.


      • suojaus 500€

        Kannattaako suojauttaa?


      • 500e säästyy
        suojaus 500€ kirjoitti:

        Kannattaako suojauttaa?

        EI KANNATA!!! jos autossa on tehtaassa tehty hyvä ruostesuojaus paksun sinkkikerroksen lisäksi. Ja noita autoja varmasti löytyy..

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

        Ruosterekisteristä (4-5 pisteen autot) Audi, Bmw, Opel, Skoda, VW ja Saab ym.


      • Lukemaan
        500e säästyy kirjoitti:

        EI KANNATA!!! jos autossa on tehtaassa tehty hyvä ruostesuojaus paksun sinkkikerroksen lisäksi. Ja noita autoja varmasti löytyy..

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

        Ruosterekisteristä (4-5 pisteen autot) Audi, Bmw, Opel, Skoda, VW ja Saab ym.

        Huomaa että et ole koskaan tehnyt työtä (tarkoitan sitä ettet ole tehnyt ruumillista tai käsilläsi jotain rakentavaa), Muistan aikoinani kun laitoimme pappan kanssa uutta sinkittyä pikkilankaa laitumelle, (niissä on vahvempi kerros sinkkiä mitä autoissa, ne oli kuumasinkittyä), kulu vuosia muutama niin alkoi näkyä ruostetta piikkilankassa, lehmät laitettiin pois joten aitaa ei enään uusittu tai korjattu, kymmenessä vuodessa piikkilanka aita oli karonnut , tolpat oli pystyssä ja joku ruosteinen rautanaula. Sama pätee autoihin, kannataisi tutustua kemiaan, mitä sielä sanotaan sinkistä. Sinkkilevyjä käytetään laivoissa estämään rungon ruostuminen, mutta ne uusitaan ajoittain kunsinkkilevyt ovat kadonneet, ei ole sinkkiä vaan se on laivan rungossa ja jos ei uusita levyjä niin rungo on ruosteessa hetkenpäästä.

        Joten yksinkertaisinta on että luette sitä peruskoulun kemian alkeita.


      • lue itse
        Lukemaan kirjoitti:

        Huomaa että et ole koskaan tehnyt työtä (tarkoitan sitä ettet ole tehnyt ruumillista tai käsilläsi jotain rakentavaa), Muistan aikoinani kun laitoimme pappan kanssa uutta sinkittyä pikkilankaa laitumelle, (niissä on vahvempi kerros sinkkiä mitä autoissa, ne oli kuumasinkittyä), kulu vuosia muutama niin alkoi näkyä ruostetta piikkilankassa, lehmät laitettiin pois joten aitaa ei enään uusittu tai korjattu, kymmenessä vuodessa piikkilanka aita oli karonnut , tolpat oli pystyssä ja joku ruosteinen rautanaula. Sama pätee autoihin, kannataisi tutustua kemiaan, mitä sielä sanotaan sinkistä. Sinkkilevyjä käytetään laivoissa estämään rungon ruostuminen, mutta ne uusitaan ajoittain kunsinkkilevyt ovat kadonneet, ei ole sinkkiä vaan se on laivan rungossa ja jos ei uusita levyjä niin rungo on ruosteessa hetkenpäästä.

        Joten yksinkertaisinta on että luette sitä peruskoulun kemian alkeita.

        En oikein ymmärrä mitä sanomasi :
        ""Huomaa että et ole koskaan tehnyt työtä (tarkoitan sitä ettet ole tehnyt ruumillista tai käsilläsi jotain rakentavaa)""

        Liittyy tähän keskusteluun ??


        Et varmaan oikein ymmärtännyt mitä kerroin.

        Asiahan on niin että autot ruostuu sen kyllä tiedän. Sinkityksellä ja ruostenestokäsittelyllä saa ainostaan hidastettua ruostumista senkin tiedän. Kysymys olikin kannattaakos ruostenestokäsittely laittaa jos kerran sellainen on jo autoon tehty..? Ei minusta!!


      • historiatietoa
        500e säästyy kirjoitti:

        EI KANNATA!!! jos autossa on tehtaassa tehty hyvä ruostesuojaus paksun sinkkikerroksen lisäksi. Ja noita autoja varmasti löytyy..

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

        Ruosterekisteristä (4-5 pisteen autot) Audi, Bmw, Opel, Skoda, VW ja Saab ym.

        eikä kerro nykyisistä uusista autoista mitään.

        Jos historia/kansantarina pohjalta haluaisi pitkäikäisen ja ruoste- ja vikavapaan auton ostaisi minkä hyvänsä ikäsien Mercedes-Benzin. Mutta -90-luvun puolivälin jälkeen kävi laaturomahdus, mitä tulee ko. merkin ominaisuuksiin.


      • Pikkku-ukko
        500e säästyy kirjoitti:

        EI KANNATA!!! jos autossa on tehtaassa tehty hyvä ruostesuojaus paksun sinkkikerroksen lisäksi. Ja noita autoja varmasti löytyy..

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

        Ruosterekisteristä (4-5 pisteen autot) Audi, Bmw, Opel, Skoda, VW ja Saab ym.

        Näiden "ruostumattomienkin" autojen koritakuissa on ehtoja: Auton ulkopinnoilta lähtevän korroosion esto kuukuu auton omistajalle, siis alusta, sisätilat, maalipinta.
        Kaikki autot ruostuvat, hoitamattomat enemmän.
        Omat kotteroni, Talbot Solara -82, Renault Tvingo -92, ovat ruosteettomia.


      • Eernesti
        Lukemaan kirjoitti:

        Huomaa että et ole koskaan tehnyt työtä (tarkoitan sitä ettet ole tehnyt ruumillista tai käsilläsi jotain rakentavaa), Muistan aikoinani kun laitoimme pappan kanssa uutta sinkittyä pikkilankaa laitumelle, (niissä on vahvempi kerros sinkkiä mitä autoissa, ne oli kuumasinkittyä), kulu vuosia muutama niin alkoi näkyä ruostetta piikkilankassa, lehmät laitettiin pois joten aitaa ei enään uusittu tai korjattu, kymmenessä vuodessa piikkilanka aita oli karonnut , tolpat oli pystyssä ja joku ruosteinen rautanaula. Sama pätee autoihin, kannataisi tutustua kemiaan, mitä sielä sanotaan sinkistä. Sinkkilevyjä käytetään laivoissa estämään rungon ruostuminen, mutta ne uusitaan ajoittain kunsinkkilevyt ovat kadonneet, ei ole sinkkiä vaan se on laivan rungossa ja jos ei uusita levyjä niin rungo on ruosteessa hetkenpäästä.

        Joten yksinkertaisinta on että luette sitä peruskoulun kemian alkeita.

        viedä ruostesuojaukseen.


      • asiahan on niin
        500e säästyy kirjoitti:

        EI KANNATA!!! jos autossa on tehtaassa tehty hyvä ruostesuojaus paksun sinkkikerroksen lisäksi. Ja noita autoja varmasti löytyy..

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

        Ruosterekisteristä (4-5 pisteen autot) Audi, Bmw, Opel, Skoda, VW ja Saab ym.

        Mikä PAKSU Sinkkikerros eiköhän se ole vaan muutamia mikrometrejä eli mm tuhannes osia !!! ja ruostesuojaushan suojaa kivenhakkaamilta ja - tai muulaisilta mekaanisilta iskuilta, tiesuolalta,on samalla ääni eriste. Kyllä se on niin monta kertaa nähty merkistä riippumatta että suojaamattomista autoissa on muutamassa vuodessa alkavaa ruostumista.


      • Turha selitellä
        urpo kirjoitti:

        Tuossa tuon huomaa kun seurataan vain joitain tilastoja eikä ymmärretä mitään. Ruostesuojausfirmat uskottelee että jo 3 vuoden päästä auto ruostuu, sehän on vain puppua!!Käytännössä tilanne on että eipäs noita oikeessa elämässä ruosteisia ole.

        Kato vaikka netistä!


      • En usko
        hyvältä näyttää kirjoitti:

        Olen katsonnut ja ei mitään hälyttävää osunnut silmään, arvelen että vielä toiset 10 vuotta kestää korit, mutta taitaa moottorit loppua sitä ennen. Joten ei tarvi ruostesuojata eikä ruostu.

        Niin, oletkos PESSYT sen alustan ja kurkkinut myös niiden muovien alle? Tuskin...


      • uusi suojattava heti
        urpo kirjoitti:

        Tuossa tuon huomaa kun seurataan vain joitain tilastoja eikä ymmärretä mitään. Ruostesuojausfirmat uskottelee että jo 3 vuoden päästä auto ruostuu, sehän on vain puppua!!Käytännössä tilanne on että eipäs noita oikeessa elämässä ruosteisia ole.

        Nykyautot ruostuvat vielä herkemmin kuin vanhat kun EU:n myötä on uuden auton ruostesuojauksesta tingitty. Tuli terä auton tulisi ajaa suoraan suojattavaksi.


      • jeppu70
        uusi suojattava heti kirjoitti:

        Nykyautot ruostuvat vielä herkemmin kuin vanhat kun EU:n myötä on uuden auton ruostesuojauksesta tingitty. Tuli terä auton tulisi ajaa suoraan suojattavaksi.

        Ite suojautin tänä syksynä -99 vuosimallin yariksen
        Ajettu 200 tkm ja ollut massaamaton/suojaamaton ,hieman
        pinta ruostetta pohjassa mutta ne puhdistettiin ja auto suojattiin
        kyllä kestää sen 20v :) Auto kannattaa suojauttaa uudesta kuten aikasemmin
        on todettu jää jotain nuoriso ajokkeja ja jälkipolville muistoja, mutta parempi
        nyt kuin sitten kun autossa on reikiä


      • ...

      • 23
        Eernesti kirjoitti:

        viedä ruostesuojaukseen.

        Kyllä, lakka päälle ja turhat mutinat pois.

        Ja joka piikki eri värillä, tasokasta.


      • 2 milj km
        urpo kirjoitti:

        Tuossa tuon huomaa kun seurataan vain joitain tilastoja eikä ymmärretä mitään. Ruostesuojausfirmat uskottelee että jo 3 vuoden päästä auto ruostuu, sehän on vain puppua!!Käytännössä tilanne on että eipäs noita oikeessa elämässä ruosteisia ole.

        Onhan noita ruotumistutkimuksia tehty ja niissä on todettu japanilaisten, korealaisten sekä Opelien ruoteisuus jo 3-vuotiaina. Sinkityissä koreissa ruostuminen alkaa hieman myöhemmin.


      • 2 milj km
        historiatietoa kirjoitti:

        eikä kerro nykyisistä uusista autoista mitään.

        Jos historia/kansantarina pohjalta haluaisi pitkäikäisen ja ruoste- ja vikavapaan auton ostaisi minkä hyvänsä ikäsien Mercedes-Benzin. Mutta -90-luvun puolivälin jälkeen kävi laaturomahdus, mitä tulee ko. merkin ominaisuuksiin.

        Ainakin täällä Virossa ovat yli 10-vuotiaat mersut pahasti ruostuneita, jopa läpimätiä. Sama kohtalo on Opeleilla. Audit ja Volvot ovat vähän paremmassa kuosissa, mutta japanilaiset kuuluvat niitten mätänevien joukkoon.


      • kalle181

        Jus hain avensiksen suojauksesta .Siinä kaveri puhalsi hiekalla 08 pikku mazdaa ,koko alusta aivan ruosteessa .vielä väität että tarvitseeko.


    • mikä liike

      Niin, mikäs liike tekee laatutyötä pk-seudulla?

      • T...

        Monien vuosien kokemuksella erittäin hyvää työtä!


      • massaus
        T... kirjoitti:

        Monien vuosien kokemuksella erittäin hyvää työtä!

        Ostettiin just v. 2000 auto ja vaikka ruosteesta ei tietoakaan, olemme silti suunnitelleet pohjan massaamista. Mitä tuolla Tuplasuojaus ky:ssä kyseinen operaatio suurinpiirtein maksaa ?!


    • autoilija123

      Kiitos mielipiteistä!! Nyt on Dinitrol lisäkäsittely otettu. Maksoi 500 euroa. Pitää paikkansa näköjään se että toimii myös samalla äänieristeenä. Tuli autosta hiljaisempi. Ok!

      • Vittuiluks menee aina tääll...

        Oletteko huomanneet että täällä on vain muutama hyvätahtoinen ihminen joka vastaa näihin kysymyksiin mitä täällä nä ihmiset esittävät ja sitten loput urvot alkavat vittuilemaan toisilleen.

        On järkeä, vetäkää käteen kun ette osaa muuta kuin toisillenne vittuilla =)


    • laatutyötä tekevä

      ruostesuojaus firma ?

      • Osaavat tekijät vähissä

        Olen itse tehnyt ruosteenestotyötä yli 20 vuotta ja minun on sanottava että asiallinen ruosteenestotyö missä käsitellään kotelotkin kannattaa. Mutta alalla on paljon epäpäteviä yrittäjiä jotka vain rahastavat 600 euroa pikkuautostakin ja ruiskivat vain alustaan hieman väriä pesemättä ja kuivaamatta edes kunnolla. Nämä kotelot helmat, ovet, konepelti ja peräluukku ja pyöränkaaret jäävät täysin suojaamatta. Huolimattomalla työllä saadaan jopa auton ruostumineen nopeutumaan. Mielestäni alan standardeillakaan ei ole mitään merkitystä, koska standardin saa rahalla. Suojaamo ala on itse omalla työllään aiheuttanut alan sammumisen ja suunta vain huononee.


      • Autonkoreja työkseen kunnos...
        Osaavat tekijät vähissä kirjoitti:

        Olen itse tehnyt ruosteenestotyötä yli 20 vuotta ja minun on sanottava että asiallinen ruosteenestotyö missä käsitellään kotelotkin kannattaa. Mutta alalla on paljon epäpäteviä yrittäjiä jotka vain rahastavat 600 euroa pikkuautostakin ja ruiskivat vain alustaan hieman väriä pesemättä ja kuivaamatta edes kunnolla. Nämä kotelot helmat, ovet, konepelti ja peräluukku ja pyöränkaaret jäävät täysin suojaamatta. Huolimattomalla työllä saadaan jopa auton ruostumineen nopeutumaan. Mielestäni alan standardeillakaan ei ole mitään merkitystä, koska standardin saa rahalla. Suojaamo ala on itse omalla työllään aiheuttanut alan sammumisen ja suunta vain huononee.

        Totta mitä kirjoitit suojaamoalan yrittäjistä. Olen itse seurannut erästä suojaamoa missä yrittäjä on aina vaihtunut 5-7 vuoden välein huonon työn seurauksena, muuta aina näitä ammattitaidottomia niin sanottuja uusia yrittäjiä löytyy. Älkää missään tapauksessa viekö autoanne alle 10 vuotta alalla olleelle yrittäjälle. Totta mitä kirjoitit koteloista ja tämän näkee hyvin kolariautoista. Kotelot ovat jääneet usein täysin ilman suojausta, tämäm päivän suojaus on vain alustan ruiskimista ja rahastusta.


      • käytä maalaisjärkeä
        Autonkoreja työkseen kunnos... kirjoitti:

        Totta mitä kirjoitit suojaamoalan yrittäjistä. Olen itse seurannut erästä suojaamoa missä yrittäjä on aina vaihtunut 5-7 vuoden välein huonon työn seurauksena, muuta aina näitä ammattitaidottomia niin sanottuja uusia yrittäjiä löytyy. Älkää missään tapauksessa viekö autoanne alle 10 vuotta alalla olleelle yrittäjälle. Totta mitä kirjoitit koteloista ja tämän näkee hyvin kolariautoista. Kotelot ovat jääneet usein täysin ilman suojausta, tämäm päivän suojaus on vain alustan ruiskimista ja rahastusta.

        Kyllä ruostesuojasulalla, kuten vaikka kiineistöallalla on huijareita ja huonoja tekijöitä. Mutta jos vähäänkän on järkeä, pystyy riskejä pienentämään.

        1) Valitse suojaamo, joka on toiminut, tai ainaki yrittjällä vankka kokemus. Selviää kysymällä ja esim yritys rekisteristä firman perustamisvuosi.

        2) Halvin ei ole todellakaan usein paras, vaan päin vastoin! Kuinka 450 euron käsittelystä voi jäädä voittoa? Haloo, jos ja kun työ tehdään kunnolla, kuluu siihen useita työ tunteja ( ei mukaan tietenkään kuivumisaikoja), noin 8-10 h, riippuen autosta. Jo pelkät työntekijä kulut ovat yli 150 e, mukaan vielä aineet, ym. Ei noilla hinnoilla voi tehdä tulosta.

        Siis valitse se 100-150 e kalliimpi, usein tuo on juuri se kate, ja tällöin on intressejä tehdä työt kunnolla, kun ei tarvitse vain hutkia autoja ja saada mahdollisimman monta autoa tehtyä, ettei nyt tappiota tehtäs.

        3) SfS- Standardi

        4) Maalaisjärki. Kuulostele omistajaa, tietotaito esim auton rakenteesta, suojaus menetelmistä, kuivaimista sekä yleisesti ruostumisesta.


        5) Aika. 3 Työpäivää riittää käsittelylle. Ei ainakaan vähempää, ellei kyseessä ole esim tuoreutuskäsittely.

        6) Pesu. Kuulostele, kuinka paljon pesua ja kuivausta painotetaan. Erilliset KOTELOPESURIT? Noilla kotelopesureilla saadaan jokainen sauma ym koteluista pestyä, mikä on tärkeää.

        Myös tietenkin ne kotelo kuivaimet. Ei nykyaikana tarvita mitään uuneja, kunhan on tehokkaan kuivaimet, joilla saadaan kohdistettua kuivais juuri oikeaan paikkaan.

        7) Toimitilat. Tämäkin on ihan omamielipiteeni, mutta mielestäni toimitiloista voi jo hieman päätellä yrotyksestä. Ei siis tarvitse olla mitään erikoista, mutta jos ulkoa on kuin lato, joka on kaatumaisillaan, niin silloin ei usein ole kaikki kaivot ja muut puhaltimet aina ihan ajan tasalla.

        8) Katso kuinka kiinnostunut myyjä on. Siis palvelu. Suostuuko myyjä nostamaan autoa ylös ja katsomaan mitä auto tarvitsee. Jos tämän tekee, niin ei ainakaan ihan suoraan ole tuhoamassa autoasi, koska näillä huijareilla loppuu tällöin kiinnostus.

        Itse olen todennut merkeistä Dinitrolin hyväksi. Toki muutkin ovat miltein samalla tasolla, mutta Dinitrolilla suurin maahantuonti takana ja tällöin myös takuut ym muut asiat hoituvat paremmin kuin pienillä maahantuojilla. Suojaushan on kulttuurina Ruotsissa ihan eri tasolla kuin suomessa, sieltä tämä suojaus on peräisinkin. Dinitrol ihan ensimmäisiä aineita ja heillä usein eniten tutkimustyötä eri laitoksien kanssa sekä myös kehityspuolella eniten resursseja. Toki muutkin kehittävät, mutta hieman jäkijunassa.

        Näillä pääse eteen päin, ainakin hieman turvallisemmin.


      • Kysy raporttia!
        Osaavat tekijät vähissä kirjoitti:

        Olen itse tehnyt ruosteenestotyötä yli 20 vuotta ja minun on sanottava että asiallinen ruosteenestotyö missä käsitellään kotelotkin kannattaa. Mutta alalla on paljon epäpäteviä yrittäjiä jotka vain rahastavat 600 euroa pikkuautostakin ja ruiskivat vain alustaan hieman väriä pesemättä ja kuivaamatta edes kunnolla. Nämä kotelot helmat, ovet, konepelti ja peräluukku ja pyöränkaaret jäävät täysin suojaamatta. Huolimattomalla työllä saadaan jopa auton ruostumineen nopeutumaan. Mielestäni alan standardeillakaan ei ole mitään merkitystä, koska standardin saa rahalla. Suojaamo ala on itse omalla työllään aiheuttanut alan sammumisen ja suunta vain huononee.

        Jos meinaat että standardin saa rahalla, niin KYSY LIIKKEESTÄ NÄHTÄVÄKSI Inspectan tekemä tarkastusraportti! Se pitää löytyä kunnon liikkeestä ja siitä selviää hyvin tarkkaan miten eri kohdat on hoidettu. Ja tätä tarkastusta ei voi rahalla muuttaa, joten se on kyllä varmasti oikea!


      • 2 milj km
        Autonkoreja työkseen kunnos... kirjoitti:

        Totta mitä kirjoitit suojaamoalan yrittäjistä. Olen itse seurannut erästä suojaamoa missä yrittäjä on aina vaihtunut 5-7 vuoden välein huonon työn seurauksena, muuta aina näitä ammattitaidottomia niin sanottuja uusia yrittäjiä löytyy. Älkää missään tapauksessa viekö autoanne alle 10 vuotta alalla olleelle yrittäjälle. Totta mitä kirjoitit koteloista ja tämän näkee hyvin kolariautoista. Kotelot ovat jääneet usein täysin ilman suojausta, tämäm päivän suojaus on vain alustan ruiskimista ja rahastusta.

        Suojautin Järvenpäässä pitkään toimineessa suojaamossa vuoden vanhan autoni. Lopputulos oli mätä auto. He tekivät huolimatonta työtä ja ruiskuttivat massan suolakuran päälle sillä seurauksella, että auton pellit olivat puhki jo 2-vuotiaana, kun kostea suolakura muhi massan alla. nauroivat vaan, kun esitin reklamaatiot ja näytin ruostuneet pellit. Tällä kuulemma vuosikymmenien kokemus! Jos on, niin ei se kokemus ole tullut ainakaan hyvästä työstä ja rehellisyydestä, vaan hymynaamoin suoritetusta huijaamisesta.
        Tässäkin asiassa. jos joku tuntuu liian hyvältä, ja ollaan poikkeuksellisen "rehdin " ja kohteliaan oloisia ja kehutaan omaa suvereenia osaamista, niin kiertäkää kaukaa!


      • +++
        2 milj km kirjoitti:

        Suojautin Järvenpäässä pitkään toimineessa suojaamossa vuoden vanhan autoni. Lopputulos oli mätä auto. He tekivät huolimatonta työtä ja ruiskuttivat massan suolakuran päälle sillä seurauksella, että auton pellit olivat puhki jo 2-vuotiaana, kun kostea suolakura muhi massan alla. nauroivat vaan, kun esitin reklamaatiot ja näytin ruostuneet pellit. Tällä kuulemma vuosikymmenien kokemus! Jos on, niin ei se kokemus ole tullut ainakaan hyvästä työstä ja rehellisyydestä, vaan hymynaamoin suoritetusta huijaamisesta.
        Tässäkin asiassa. jos joku tuntuu liian hyvältä, ja ollaan poikkeuksellisen "rehdin " ja kohteliaan oloisia ja kehutaan omaa suvereenia osaamista, niin kiertäkää kaukaa!

        Eikö enenpää kuin 2 milj. km ?

        Paroni von Mynchausenin seikkailuja osa 7. Keksi sellaisia tarinoita joita joku voisi uskoakin. Tätä ei.


    • Tectyl

      Mutta vain ja ainoastaan kunnollisessa paikassa. Käsittelyyn pitää mennä ainakin 3 päivää, jos se tehdään kunnolla! Sit FI-sertifikaatti pitää löytyä ja mielellään pidempää kokemusta alalta. Siinä eväät joilla tulee hyvä lopputulos!

      • ja PALJON

        Kyllä näitä Tectyl - liikkeitäkin löytyy joilla on standardit ym. näyttävät luvat, mutta silti tekevät työnä täyttä paskaa ja jopa nopeuttavat auton korin ruostumista.
        Itse en katsoisi niinkään mihinkä ketjuun liike kuuluu, vaan siihen että alusta pestään ja kuivatetaan kunnolla ja myöskin kotelorakenteet suojataan. Olen itse tehnyt autojen ruosteenestotyötä yli 30 vuotta ja voin sanoa että asialliset liikkeet ovat entistä harvenmassa ja moni osaava tekijä on myöskin lopettanut liikkeensä viime vuosina.
        Nyt tehdään näitä standardin mukaisia suojauksia joissa esim. helmakotelot ja ovet ja monet umpinaiset kotelorakenteet jäävät täysin ilman kotelosuojausta, vain alustaa värjätään ja rahat pois...


      • Suojaajan kaveri
        ja PALJON kirjoitti:

        Kyllä näitä Tectyl - liikkeitäkin löytyy joilla on standardit ym. näyttävät luvat, mutta silti tekevät työnä täyttä paskaa ja jopa nopeuttavat auton korin ruostumista.
        Itse en katsoisi niinkään mihinkä ketjuun liike kuuluu, vaan siihen että alusta pestään ja kuivatetaan kunnolla ja myöskin kotelorakenteet suojataan. Olen itse tehnyt autojen ruosteenestotyötä yli 30 vuotta ja voin sanoa että asialliset liikkeet ovat entistä harvenmassa ja moni osaava tekijä on myöskin lopettanut liikkeensä viime vuosina.
        Nyt tehdään näitä standardin mukaisia suojauksia joissa esim. helmakotelot ja ovet ja monet umpinaiset kotelorakenteet jäävät täysin ilman kotelosuojausta, vain alustaa värjätään ja rahat pois...

        Ja faktoja pöytään sitten, jos on aihetta sanoa että työ ei ole ollut laadukasta! Totta on, että yrittäjiä on todellakin monenlaisia mutta jos hieman viitsii nähdä vaivaa ja kysellä asioista paikanpäällä tai puhelimessa, niin kyllä nopeasti selviää mikä firma oikeasti tekee asiat kuten pitää ja mikä ei.
        Ja paikanpäällä kannattaa mennä AINA käymään, voi itse nähdä miten hommia tehdään ja kysellä jos on jotain mielessä.

        Ja jos yritys on tehnyt kunnollista työtä jo pitkään (yli kymmenen vuotta), niin kyllä se kertoo siitä että asiat on tarvinnut tehdä kunnolla.

        Mutta aina kun tehdään, voi vahinkoja sattua ja niiden hoitaminen asiallisesti kertoo myös firmasta todella paljon. On niitä, jotka eivät edes vastaa puhelimeen näissä asioissa ja sitten niitä, jotka hoitavat homman kuntoon asiallisesti ja vielä pyrkivät hyvittelemään asiakkaan suuntaan niin että varmasti tulee tyytyväiseksi ja tulee uudelleenkin asiakkaaksi.

        Epämääräiset yrittäjät eivät tähän pysty!


    • kirjoittelija

      Vuonna 1997 ostin erään merkin, josta Ilta-Sanomat teki ns. jutun.

      Suojautin auton Finikorilla ja myös käsittelytin maalipinnan samassa firmassa ja täytyy todeta, en ole katunut.

      Auto oli ns. mallia, joka mielellään ottaa ruostetta, mutta tuossa se vieläkin on ehjänä.

      Maalikäsittely oli sitä, ettei tarvinnut vahauttaa ja auto kiilsi ja taittaa vieläkin kiiltää niltä hommilta. Pesu vain määrätyllä aineella tuolta firmasta.

      Tosin nyt pitäisi teettää uudestaan maalikäsittely.

      Ja edelleen vien kunnon ruostekäsittelyyn auton, koska niin helposti nähtynä tehdassuojatut autot ovat ruosteessa, mikä ei niin silmälle heti huomaa.
      Tuossa Helsingistä tuli käsiini ajoon melko uudehko auto alle kaksikymppiä tuh. km oli mittarissa, mutta huomasin meri-ilman vaikutukset. Suojasin sen välittömästi, vaikka maahantuojan käsittely oli autossa.
      Ongelmat eivät välttämättä näy ulkopuolen maalissa, vaan muualla, josta voi vetää johtopäätöksen tulevasta ongelmasta. Autot eivät ole samaa umpirautaa kuin pv-Volvot ennen.

      Lanko (vaimoni sisaren mies) piti siellä Helsingissä autoa ajojensa välillä tallissa, ja se todella märkäni melkein alta aikayksikön verraten ns. sisämaassa oleviin ajoneuvoihin.


      Myös sen, että jos olen ostamassa autoa, niin kahdesta valinnasta otan sen, jossa on ruostesuojaukset kunnossa. Eli kyse on valinnasta, joka myös hyödyttää varmasti myyjääkin.

      Tietenkin henkilöt, jotka vaihtavat autoa jatkuvasti, voi tämä olla turhaa, mutta pidemmällä välillä autoa pitävät, -suojaus varmaan kannattaa.

    • kannattaako

      "enää" JO 3-vuotiasta suojauttaa. No hittolainen, meikäläinenhän totesi että ostamani vaatimattomat 10 vuotta vanha auto oli pohjaltaan vielä erinomaisessa kunnossa. Siinä toivossa että se pysyisikin sellaisena, ruiskutin pohjaan kotelosuoja iskumassakerrokset ja koteloihin kotelosuojat. Nääs kun tahtoo kiintyä aina näihin autoihin siihen malliin että pitäisi niitä mahdollisimman pitkään...

    • DHM

      Kuten otsikosta ilmenee, mikä on hyvä ruostesuojauspaikka
      Tampereella.

      Olisi pari vuotta vanha pikkuauto aikomus suojauttaa.

      • Yaaarno

        Eiköhän tuo Senotec ole Tampereen lähistöllä paras/laadukkain paikka tosin ei taatusti se halvin. Löytyy sertifikaatit, kymmenien vuosien kokemus, todella hyvät tilat ja käyttävät Tectyliä joka oli ainakin TM:n testivoittaja ja käsittääkseni muutenkin maailmalla iso merkki.
        Longlife suojauskäsittely (12v takuu alle 24kk ikäisille autoille) kestää 5 päivää. Tekevät siis ilmeisesti suojauksen todella huolella.
        Oma auto on sinne menossa tänä syksynä Longlife käsittelyyn ja tekevät samassa yhteydessä äänenvaimennuskäsittelyn.

        Hyötyjä? Autosta tulee hiljaisempi? Oma mielenrauha? Pienemmällä todennäköisyydellä tarvitsee juosta merkkiliikkeen peltikorjaamolla korjauttamassa ruosteita takuuseen? (ei ole suinkaan harvinaista!) Jälleenmyyntiarvo paranee? Ainakin auto on helpompi myydä etenkin jos yksityiselle myy?

        Itse olen päätynyt siihen että ylimääräinen ruostesuojaus on hyvä tehdä autoon kuin autoon jo mahdollisimman uutena. Sillä voi pidentää auton korin ikää huomattavasti.
        Harmittaa varmasti jos esim. 6 vuotinen teknisesti virheetön 140tkm ajettu auto jolla haluaisi ajaa pidempään alkaakin kukkimaan helmoista ja kaarista. Ei sellaista viitsi ainakaan kaverille myydä.

        btw. Kannattaa viedä auto sinne ennen kun tulee 24kk ikää jos vielä ehdit. Vanhemmille autoille ei saa noita pitkiä takuita ainakaan Tectyliltä.


      • autolla mennään
        Yaaarno kirjoitti:

        Eiköhän tuo Senotec ole Tampereen lähistöllä paras/laadukkain paikka tosin ei taatusti se halvin. Löytyy sertifikaatit, kymmenien vuosien kokemus, todella hyvät tilat ja käyttävät Tectyliä joka oli ainakin TM:n testivoittaja ja käsittääkseni muutenkin maailmalla iso merkki.
        Longlife suojauskäsittely (12v takuu alle 24kk ikäisille autoille) kestää 5 päivää. Tekevät siis ilmeisesti suojauksen todella huolella.
        Oma auto on sinne menossa tänä syksynä Longlife käsittelyyn ja tekevät samassa yhteydessä äänenvaimennuskäsittelyn.

        Hyötyjä? Autosta tulee hiljaisempi? Oma mielenrauha? Pienemmällä todennäköisyydellä tarvitsee juosta merkkiliikkeen peltikorjaamolla korjauttamassa ruosteita takuuseen? (ei ole suinkaan harvinaista!) Jälleenmyyntiarvo paranee? Ainakin auto on helpompi myydä etenkin jos yksityiselle myy?

        Itse olen päätynyt siihen että ylimääräinen ruostesuojaus on hyvä tehdä autoon kuin autoon jo mahdollisimman uutena. Sillä voi pidentää auton korin ikää huomattavasti.
        Harmittaa varmasti jos esim. 6 vuotinen teknisesti virheetön 140tkm ajettu auto jolla haluaisi ajaa pidempään alkaakin kukkimaan helmoista ja kaarista. Ei sellaista viitsi ainakaan kaverille myydä.

        btw. Kannattaa viedä auto sinne ennen kun tulee 24kk ikää jos vielä ehdit. Vanhemmille autoille ei saa noita pitkiä takuita ainakaan Tectyliltä.

        Riippuu tietenkin autosta. Osa autoista ei vaan ruostu.

        Ostin juuri uuden auton ja ajattelin pitää sitä 5 vuotta. Ruosteensuojauksen hintaa ei saa pois parantuneena jälleenmyyntihintana 5 vuoden kohdalla. Ja jos auto ruostuu viiden vuoden jälkeen ei se ole minun ongelmani.

        Edellinen 8 vuotias lähes 400tkm ajettu Sitikka C5 (-01) ei vaan ruostunut vaikka mm. kiveniskemien rikkoma maalipinta oli pyörökoteloiden reunoista auki useamman vuoden. Pohjassa ei mitään hälyttävää.

        Jos tietysti haluaa ajella ikälopuilla yli 10 vuotiailla on kaikenlaiset viritelmät tarpeen.


      • Senotec
        Yaaarno kirjoitti:

        Eiköhän tuo Senotec ole Tampereen lähistöllä paras/laadukkain paikka tosin ei taatusti se halvin. Löytyy sertifikaatit, kymmenien vuosien kokemus, todella hyvät tilat ja käyttävät Tectyliä joka oli ainakin TM:n testivoittaja ja käsittääkseni muutenkin maailmalla iso merkki.
        Longlife suojauskäsittely (12v takuu alle 24kk ikäisille autoille) kestää 5 päivää. Tekevät siis ilmeisesti suojauksen todella huolella.
        Oma auto on sinne menossa tänä syksynä Longlife käsittelyyn ja tekevät samassa yhteydessä äänenvaimennuskäsittelyn.

        Hyötyjä? Autosta tulee hiljaisempi? Oma mielenrauha? Pienemmällä todennäköisyydellä tarvitsee juosta merkkiliikkeen peltikorjaamolla korjauttamassa ruosteita takuuseen? (ei ole suinkaan harvinaista!) Jälleenmyyntiarvo paranee? Ainakin auto on helpompi myydä etenkin jos yksityiselle myy?

        Itse olen päätynyt siihen että ylimääräinen ruostesuojaus on hyvä tehdä autoon kuin autoon jo mahdollisimman uutena. Sillä voi pidentää auton korin ikää huomattavasti.
        Harmittaa varmasti jos esim. 6 vuotinen teknisesti virheetön 140tkm ajettu auto jolla haluaisi ajaa pidempään alkaakin kukkimaan helmoista ja kaarista. Ei sellaista viitsi ainakaan kaverille myydä.

        btw. Kannattaa viedä auto sinne ennen kun tulee 24kk ikää jos vielä ehdit. Vanhemmille autoille ei saa noita pitkiä takuita ainakaan Tectyliltä.

        SENOTEC OY:n lisäys 12.10.09:
        Longlife- käsittely kestää 4 työpäivää, äänieristyskäsittely vaatii yhden päivän siihen päälle.

        Ja alle 4 vuotiaille autoille Senotec Oy myöntää (koritarkastuksen läpäisyn jälkeen) maksimissaan
        10 vuoden takuun rekisteröintipäivästä!

        Ruosteenestokäsittely myös itsessään vaimentaa melua huomattavasti. Nykyään yhä useammin pelkän mukavuuden lisäämiseksi autoon tehdään ruosteenestokäsittely ja kaupan päälle saadaan vielä erittäin hyvä suoja ruostumista vastaan. Suojaus ehkäisee myös mahdollisia liitoksien hapettumisesta aiheutuvia vikoja, suojaa jarruputkia ja kaikkea mitä alustassa onkaan. Myös kaikki pultit aukeavat tarvittaessa helpommin, kun ei vesi ja suola pääse niitä jumittamaan.


      • Senotec Oy
        Yaaarno kirjoitti:

        Eiköhän tuo Senotec ole Tampereen lähistöllä paras/laadukkain paikka tosin ei taatusti se halvin. Löytyy sertifikaatit, kymmenien vuosien kokemus, todella hyvät tilat ja käyttävät Tectyliä joka oli ainakin TM:n testivoittaja ja käsittääkseni muutenkin maailmalla iso merkki.
        Longlife suojauskäsittely (12v takuu alle 24kk ikäisille autoille) kestää 5 päivää. Tekevät siis ilmeisesti suojauksen todella huolella.
        Oma auto on sinne menossa tänä syksynä Longlife käsittelyyn ja tekevät samassa yhteydessä äänenvaimennuskäsittelyn.

        Hyötyjä? Autosta tulee hiljaisempi? Oma mielenrauha? Pienemmällä todennäköisyydellä tarvitsee juosta merkkiliikkeen peltikorjaamolla korjauttamassa ruosteita takuuseen? (ei ole suinkaan harvinaista!) Jälleenmyyntiarvo paranee? Ainakin auto on helpompi myydä etenkin jos yksityiselle myy?

        Itse olen päätynyt siihen että ylimääräinen ruostesuojaus on hyvä tehdä autoon kuin autoon jo mahdollisimman uutena. Sillä voi pidentää auton korin ikää huomattavasti.
        Harmittaa varmasti jos esim. 6 vuotinen teknisesti virheetön 140tkm ajettu auto jolla haluaisi ajaa pidempään alkaakin kukkimaan helmoista ja kaarista. Ei sellaista viitsi ainakaan kaverille myydä.

        btw. Kannattaa viedä auto sinne ennen kun tulee 24kk ikää jos vielä ehdit. Vanhemmille autoille ei saa noita pitkiä takuita ainakaan Tectyliltä.

        SENOTEC OY:n lisäys 12.10.09:
        Longlife- käsittely kestää 4 työpäivää, äänieristyskäsittely vaatii yhden päivän siihen päälle.

        Ja alle 4 vuotiaille autoille Senotec Oy myöntää (koritarkastuksen läpäisyn jälkeen) maksimissaan
        10 vuoden takuun rekisteröintipäivästä!

        Ruosteenestokäsittely myös itsessään vaimentaa melua huomattavasti. Nykyään yhä useammin pelkän mukavuuden lisäämiseksi autoon tehdään ruosteenestokäsittely ja kaupan päälle saadaan vielä erittäin hyvä suoja ruostumista vastaan. Suojaus ehkäisee myös mahdollisia liitoksien hapettumisesta aiheutuvia vikoja, suojaa jarruputkia ja kaikkea mitä alustassa onkaan. Myös kaikki pultit aukeavat tarvittaessa helpommin, kun ei vesi ja suola pääse niitä jumittamaan.


      • Varo Nokiaa

        Hyvä autojen ruosteenestoliike Tampereella on Dinitrol ja omistaja on leikkanen ja hänellä on kymmenien vuosien kokemus, itse varoisin tätä Nokian liikettä joka täällä itse itseään mainostaa.


      • En usko
        autolla mennään kirjoitti:

        Riippuu tietenkin autosta. Osa autoista ei vaan ruostu.

        Ostin juuri uuden auton ja ajattelin pitää sitä 5 vuotta. Ruosteensuojauksen hintaa ei saa pois parantuneena jälleenmyyntihintana 5 vuoden kohdalla. Ja jos auto ruostuu viiden vuoden jälkeen ei se ole minun ongelmani.

        Edellinen 8 vuotias lähes 400tkm ajettu Sitikka C5 (-01) ei vaan ruostunut vaikka mm. kiveniskemien rikkoma maalipinta oli pyörökoteloiden reunoista auki useamman vuoden. Pohjassa ei mitään hälyttävää.

        Jos tietysti haluaa ajella ikälopuilla yli 10 vuotiailla on kaikenlaiset viritelmät tarpeen.

        Tai laita osoite, missä se on nähtävillä. Tulen katsomaan!


      • Tietäjä_nääs
        Varo Nokiaa kirjoitti:

        Hyvä autojen ruosteenestoliike Tampereella on Dinitrol ja omistaja on leikkanen ja hänellä on kymmenien vuosien kokemus, itse varoisin tätä Nokian liikettä joka täällä itse itseään mainostaa.

        MIKSI välttäisit Nokiaa? Miksei saisi mainostaa? Itse taidat olla kilpaileva kaveri ja koitat pelata omaan pussiin. Säälittävää toimintaa. Jos ei muuhun pysty kuin toisten mollaamiseen ja haukkumiseen, niin ei todellakaan mene hyvin. MUISTA! Kaikki selviää aikanaan ja haukku puree omaan nilkkaan!


      • skeidaa...
        autolla mennään kirjoitti:

        Riippuu tietenkin autosta. Osa autoista ei vaan ruostu.

        Ostin juuri uuden auton ja ajattelin pitää sitä 5 vuotta. Ruosteensuojauksen hintaa ei saa pois parantuneena jälleenmyyntihintana 5 vuoden kohdalla. Ja jos auto ruostuu viiden vuoden jälkeen ei se ole minun ongelmani.

        Edellinen 8 vuotias lähes 400tkm ajettu Sitikka C5 (-01) ei vaan ruostunut vaikka mm. kiveniskemien rikkoma maalipinta oli pyörökoteloiden reunoista auki useamman vuoden. Pohjassa ei mitään hälyttävää.

        Jos tietysti haluaa ajella ikälopuilla yli 10 vuotiailla on kaikenlaiset viritelmät tarpeen.

        http://www.finikor.info/index.php/kuvagalleria


      • Senotecistä sanottua
        Yaaarno kirjoitti:

        Eiköhän tuo Senotec ole Tampereen lähistöllä paras/laadukkain paikka tosin ei taatusti se halvin. Löytyy sertifikaatit, kymmenien vuosien kokemus, todella hyvät tilat ja käyttävät Tectyliä joka oli ainakin TM:n testivoittaja ja käsittääkseni muutenkin maailmalla iso merkki.
        Longlife suojauskäsittely (12v takuu alle 24kk ikäisille autoille) kestää 5 päivää. Tekevät siis ilmeisesti suojauksen todella huolella.
        Oma auto on sinne menossa tänä syksynä Longlife käsittelyyn ja tekevät samassa yhteydessä äänenvaimennuskäsittelyn.

        Hyötyjä? Autosta tulee hiljaisempi? Oma mielenrauha? Pienemmällä todennäköisyydellä tarvitsee juosta merkkiliikkeen peltikorjaamolla korjauttamassa ruosteita takuuseen? (ei ole suinkaan harvinaista!) Jälleenmyyntiarvo paranee? Ainakin auto on helpompi myydä etenkin jos yksityiselle myy?

        Itse olen päätynyt siihen että ylimääräinen ruostesuojaus on hyvä tehdä autoon kuin autoon jo mahdollisimman uutena. Sillä voi pidentää auton korin ikää huomattavasti.
        Harmittaa varmasti jos esim. 6 vuotinen teknisesti virheetön 140tkm ajettu auto jolla haluaisi ajaa pidempään alkaakin kukkimaan helmoista ja kaarista. Ei sellaista viitsi ainakaan kaverille myydä.

        btw. Kannattaa viedä auto sinne ennen kun tulee 24kk ikää jos vielä ehdit. Vanhemmille autoille ei saa noita pitkiä takuita ainakaan Tectyliltä.

        Ei Senotec ole kyllä kalleinkaan ja hyvin tehdystä työstä ovat saaneet kiitosta autoliikkeitä myöden.


    • suojaus autossa

      Kyllä ruostesuojaus kannattaa teettää 3vuotta vanhaan autoon todenäköisesti tehtaan jäljiltä ei ole kovin kummoinen ruostesuojaus. Pahimmassa mahdollisessa tapauksessa pohjasta jo paistaa auton korin väri jolloin kannattaa välittömästi teettää ruostesuojaus nimittäin aika äkkiä sitten ruostuu käsittelemätön auto. Laitan tähän yhden finikor sivulta kuva linkin miltä näyttää noin 3vuotta vanhan auton alusta ilman ruostesuojausta.

      http://www.finikor.info/index.php?option=com_morfeoshow&task=view&gallery=5&Itemid=37

      • Jos haluat, että

        autosi säilyy 20 -30 vuotta koriltaan hyväkuntoisena se vaatii seuraavanlaisen
        käsittelyn: pohja pestään ja kuivataan perusteellisesti, jonka jälkeen koko
        alusta ruiskutetaan moottorijäteöljyllä kauttaaltaan kaikkialta paitsi pakoput-
        kisto ja jarrut. Lisäksi sisämatot poistetaan ja lattiat käsitellään myös näin.
        Kaikki kotelot käsitellään myös näin. Tämän lisäksi autolla ei ajella juurikaan
        talvisin ja kaikki pienetkin kiveniskemistä tulleet maalivauriot korjataan heti.
        Öljy käsittely on uusittava ainakin joka toinen vuosi. Se on sitten eri asia
        tarviiko auton kestää noin kauan, tuskinpa.


      • missään tapauksessa
        Jos haluat, että kirjoitti:

        autosi säilyy 20 -30 vuotta koriltaan hyväkuntoisena se vaatii seuraavanlaisen
        käsittelyn: pohja pestään ja kuivataan perusteellisesti, jonka jälkeen koko
        alusta ruiskutetaan moottorijäteöljyllä kauttaaltaan kaikkialta paitsi pakoput-
        kisto ja jarrut. Lisäksi sisämatot poistetaan ja lattiat käsitellään myös näin.
        Kaikki kotelot käsitellään myös näin. Tämän lisäksi autolla ei ajella juurikaan
        talvisin ja kaikki pienetkin kiveniskemistä tulleet maalivauriot korjataan heti.
        Öljy käsittely on uusittava ainakin joka toinen vuosi. Se on sitten eri asia
        tarviiko auton kestää noin kauan, tuskinpa.

        Ei moottorijäteöljyä missään tapauksessa ei pohjaan eikä maalipinnoille. Koska jäteöljy sisältää erillaisia epäpuhtauksia jotka eivät ole hyväksi alustassa vaan pahimmassa tapauksessa tuo käsittely syövyttää/kuluttaa tai kadottaa pohjasta vanhan massan/maalin pois ja sitten se vasta alkaakin ruostumaan.


      • Jakki-eno
        missään tapauksessa kirjoitti:

        Ei moottorijäteöljyä missään tapauksessa ei pohjaan eikä maalipinnoille. Koska jäteöljy sisältää erillaisia epäpuhtauksia jotka eivät ole hyväksi alustassa vaan pahimmassa tapauksessa tuo käsittely syövyttää/kuluttaa tai kadottaa pohjasta vanhan massan/maalin pois ja sitten se vasta alkaakin ruostumaan.

        Se on nimittäin ainoa keino saada vanhempi jo hieman ruostumaan alkanut auto kestämään pitempään. Olen itse suojannut omat ja joitain tuttujenkin autoja viimeiset 20 vuotta noin ja aina ne vaan liikkuu !!
        Se kuka muuta väittää ei TIEDÄ asiasta vaan LUULEE tietävänsä ja luulo ei ole tiedon väärtti.
        Uudemmissa autoissa ei voi koritakuun takia tuota konstia käyttää, mutta ei vielä siinä vaiheessa tarvitsekkaan. Siitä syöpymisestä vielä: oletko nähnyt koskaan autoa, jossa öljypohja olisi syöpynyt SISÄKAUTTA puhki ? Tuskin. Jos on öljypohja alkanut vuotamaan niin se on joko ajettu kiveen tai ruostunut ULKOKAUTTA puhki. Näin on näppylät.


      • Ei_käsitä
        Jakki-eno kirjoitti:

        Se on nimittäin ainoa keino saada vanhempi jo hieman ruostumaan alkanut auto kestämään pitempään. Olen itse suojannut omat ja joitain tuttujenkin autoja viimeiset 20 vuotta noin ja aina ne vaan liikkuu !!
        Se kuka muuta väittää ei TIEDÄ asiasta vaan LUULEE tietävänsä ja luulo ei ole tiedon väärtti.
        Uudemmissa autoissa ei voi koritakuun takia tuota konstia käyttää, mutta ei vielä siinä vaiheessa tarvitsekkaan. Siitä syöpymisestä vielä: oletko nähnyt koskaan autoa, jossa öljypohja olisi syöpynyt SISÄKAUTTA puhki ? Tuskin. Jos on öljypohja alkanut vuotamaan niin se on joko ajettu kiveen tai ruostunut ULKOKAUTTA puhki. Näin on näppylät.

        Ja miltä se kivipiha näyttää kun siihen valuu öljynsekaista vettä! Ei ihan loppuun asti ajateltu homma. No, kukin tyylillään!


      • Jakki-eno 2
        Ei_käsitä kirjoitti:

        Ja miltä se kivipiha näyttää kun siihen valuu öljynsekaista vettä! Ei ihan loppuun asti ajateltu homma. No, kukin tyylillään!

        Öljytty auto kerää tiepölyä nopeasti alustaan ja muodostaa eräänlaista massaa, joka takertuu kovasti kiinni alustaan. Tuo pöly sitoo öljyn niin ettei sitä juurikaan mihinkään huuhtoudu. Ainoastaan käsittelyn jälkeisen viikon aikana saattaa jonkun verran tiputella ja siksi auto kannattaa jättää sellaisen alustan ( vaikka muovi, pahvi, tms.), joka kerää tuon vähäisen tippuvan öljyn talteen. Parkkipaikoilla voi nähdä kesäisin paljon enemmän tippunutta öljyä ! Paras mahdollinen aika tuolle toimenpiteelle on kesähelteet, jolloin auton kori on kuuma ja kuiva sekä se ottaa tehokkaasti vastaan öljyä, joka myös imeytyy joka ikiseen saumaan ja koloon. Paksu jäteöljy on ohutta litkua kuumalla ilmalla ja sitä voi vielä ohentaa lämmittämällä sopivassa astiassa vaikka vanhalla sähköhellalla. Käsittelyn jälkeen on hyvä antaa liikojen tippua ennenkun lähtee ajelemaan mihinkään. Autoa ei myöskään kannata pestä ennenkuin se on kerännyt alustaansa sitä tiepölyä. Tuota pölyä saa luonnollisesti parhaiten sorateiltä. Vältä kuitenkin ajelemasta suolatuilla sorateillä tässä vaiheessa !!


      • fakta homma
        Jakki-eno kirjoitti:

        Se on nimittäin ainoa keino saada vanhempi jo hieman ruostumaan alkanut auto kestämään pitempään. Olen itse suojannut omat ja joitain tuttujenkin autoja viimeiset 20 vuotta noin ja aina ne vaan liikkuu !!
        Se kuka muuta väittää ei TIEDÄ asiasta vaan LUULEE tietävänsä ja luulo ei ole tiedon väärtti.
        Uudemmissa autoissa ei voi koritakuun takia tuota konstia käyttää, mutta ei vielä siinä vaiheessa tarvitsekkaan. Siitä syöpymisestä vielä: oletko nähnyt koskaan autoa, jossa öljypohja olisi syöpynyt SISÄKAUTTA puhki ? Tuskin. Jos on öljypohja alkanut vuotamaan niin se on joko ajettu kiveen tai ruostunut ULKOKAUTTA puhki. Näin on näppylät.

        Alle 10 vuoden ikäiseen autoon en tosin jäteöljyä käyttäisi.


      • 2 milj km
        Jos haluat, että kirjoitti:

        autosi säilyy 20 -30 vuotta koriltaan hyväkuntoisena se vaatii seuraavanlaisen
        käsittelyn: pohja pestään ja kuivataan perusteellisesti, jonka jälkeen koko
        alusta ruiskutetaan moottorijäteöljyllä kauttaaltaan kaikkialta paitsi pakoput-
        kisto ja jarrut. Lisäksi sisämatot poistetaan ja lattiat käsitellään myös näin.
        Kaikki kotelot käsitellään myös näin. Tämän lisäksi autolla ei ajella juurikaan
        talvisin ja kaikki pienetkin kiveniskemistä tulleet maalivauriot korjataan heti.
        Öljy käsittely on uusittava ainakin joka toinen vuosi. Se on sitten eri asia
        tarviiko auton kestää noin kauan, tuskinpa.

        Olen myös itse kokenut, että varsinkin ruosteherkätt autot, kuten Fiat, Opel ja japanilaiset kestävät parhaiten, kun niihin ruiskuttaa koteloihi ja kaikkiin saumoihin sekä pohjaan ennen massausta mineraaliöljypohjaisen moottorisahan teräketjuöljyn( ei bioöljy). Se on sitkeää ja suojaa hyvin eikä haise kovin pahalle. Kun vuosittain käsittelee ruostumisherkankin yli 3v auton näin, niin se kestää koriltaan virheettömänä yli 20v. Ajan nyt yli 30 vuotiaalla ruostumishwerkällä autolla, mitä kannattaa pitää nii kauan, kuin osia saa, sillä näihin vanhoihin voi tehdä huollotkin itase. Uusiin eivät osaa tehdä huoltoja edes merkkikorjaamoissa, ainoastaan laskuttavat tyhjästä! KOteloihin voi myös ruiskuttaa kotelosuoja-aineen, mihin on sekotettu puolet lämmitettyäöljyä (öljy ryömii varmasti saumoihin ja alkaneenkin ruosteen alle).


      • 2 milj km
        2 milj km kirjoitti:

        Olen myös itse kokenut, että varsinkin ruosteherkätt autot, kuten Fiat, Opel ja japanilaiset kestävät parhaiten, kun niihin ruiskuttaa koteloihi ja kaikkiin saumoihin sekä pohjaan ennen massausta mineraaliöljypohjaisen moottorisahan teräketjuöljyn( ei bioöljy). Se on sitkeää ja suojaa hyvin eikä haise kovin pahalle. Kun vuosittain käsittelee ruostumisherkankin yli 3v auton näin, niin se kestää koriltaan virheettömänä yli 20v. Ajan nyt yli 30 vuotiaalla ruostumishwerkällä autolla, mitä kannattaa pitää nii kauan, kuin osia saa, sillä näihin vanhoihin voi tehdä huollotkin itase. Uusiin eivät osaa tehdä huoltoja edes merkkikorjaamoissa, ainoastaan laskuttavat tyhjästä! KOteloihin voi myös ruiskuttaa kotelosuoja-aineen, mihin on sekotettu puolet lämmitettyäöljyä (öljy ryömii varmasti saumoihin ja alkaneenkin ruosteen alle).

        Lisäys edelliseen. Auton pohja tulee olla puhdas ja kuiva (esim kevät/alkukesä) ja öljyn tulee olla uutta käyttämätöntä, ei missään tapauksessa happoja sisältävää vanhaa moottoriöljyä. Mustan värin ja peittävyyden lisäämiseksi voi suoja-ainesekoitukseen lisätä myös tervamaalia.


    • Taisto-o

      Yleisin kysymys täällä "kannattaako"
      Hieman viisastellen vastaan,mutta en ilkeyttäni.
      Vastaan että ruosteen suojaaminen ei ole kannattavaa,mutta ruostumisen esto käsittely on aina kannattavaa.Tosin kannattavuutta voi arvioida niin kovin monilla mittareilla,mutta jos hyöty tulee itselle tulevina vuosina muutamina,niin jo olet 3 vuoden ikäsessä autossasi hyötynyt ja hidastanut sitä maatumista.
      2-4 v ikäset autot on tapauksista riippuen joko lähes uuden veroisia tai jo erittäin pahasti ruosteessa olevia.Ruosteen peittäminen koteloiden sisällä olevissa saumoissa ei siis ole kannattavaa,kuten alussa kirjoitin.
      ugh !

      • easton

        Ehdottamasti kannattaa ja ne voi kyllä tehdä itsekin jos löytyy kunnon kuivauslaitteet koteloille, jos kuvittelee että laittaa suoja-aineita ja juo kupposen kahvia ja jatkaa hommia, niin tulos ei ole hyvä.

        Siksi suosittelen ammattilaisten paikkoja kunnon laitteilla ja kunnon kuivaimilla, täällä aikaisemmin mainittu Senotec tekee kyllä viimesen pälle kunnon työn.

        Enkä ole sidoksissa ko. firmaan.

        Tokihan se maksaa enemmän kuin moni muu, mutta silti suosittelen sitä.
        Auton arvo kasvaa ja takuulla saat paremman hyvityksen auton vaihdossa.


      • Suojaaja
        easton kirjoitti:

        Ehdottamasti kannattaa ja ne voi kyllä tehdä itsekin jos löytyy kunnon kuivauslaitteet koteloille, jos kuvittelee että laittaa suoja-aineita ja juo kupposen kahvia ja jatkaa hommia, niin tulos ei ole hyvä.

        Siksi suosittelen ammattilaisten paikkoja kunnon laitteilla ja kunnon kuivaimilla, täällä aikaisemmin mainittu Senotec tekee kyllä viimesen pälle kunnon työn.

        Enkä ole sidoksissa ko. firmaan.

        Tokihan se maksaa enemmän kuin moni muu, mutta silti suosittelen sitä.
        Auton arvo kasvaa ja takuulla saat paremman hyvityksen auton vaihdossa.

        Itse tekemisen lopputulos ei ole lähelläkään sitä tasoa mikä tulee kunnollisen alan liikkeen toimesta.

        Esimerkiksi aineen kalvonvahvuudet jäävät AINA pienemmiksi kuluttaja-aineilla. Aineet eivät myöskään ole samaa kuin tynnyritavarassa. Suojaamossa ruosteenestoaine ruiskutetaan korkeapaineella ja asianmukaisilla suuttimilla sinne minne se kuuluu ja juuri sen verran kuin sitä pitää olla että se myös suojaa niinkuin sen pitää.

        Ensimmäinen, mistä tee-se-itse tekijä tinkii, on auton purkaminen ja pesu. Eli kaikki alustan muovit poistetaan ja muut suojat, joiden taakse pitää päästä ja sitten tehdään TÄRKEÄ pesu! Suojaamossa (kunnollisessa) on käytössä korkeapaine kuumavesipesuri, jossa on vielä "hakkaava" erikoissuuttin jolla saadaan kaikki irtonainen irti alustasta. Kotelot pestään erityisellä koteloiden pesuun tarkoitetulla taipuisalla suuttimella, jolloin varmistetaan että niistäkin lika todellakin poistuu.
        Tämän jälkeen auto kuivataan huolellisesti ja sitten vasta aletaan ruiskuttamaan re-aineita.

        Sitten kunnolliset välikuivaukset ja uudelleen ruiskuttamiset sekä viimeistely ja kokoonpano.

        Myös erilaiset rakenteet tekevät ti-miehelle kiusaa. Eli autoissa on mm. moninkertaisia kotelorakenteita esimerkiksi helmakoteloissa ja jos niistä ei ole selvää tietoa, niin osa jää automaattisesti suojaamatta vaikka olisi välineetkin. Eli tieto on myös valttia tässä hommassa ja huolellisuus vielä enemmän.

        Kannattaa kysellä suojaamosta kaikista asioista ja tarkastuksista jne jne ja ellei tule kunnollisia vastauksia, kannattaa vaihtaa suojaamoa.

        Tärkeä asia on FI-hyväksyntä, sillä ainoastaan hyväksytyn käsittelyn jälkeen auton omaat takuut säilyvät ennallaan.
        Ja tämän lisäksi kannattaa kysellä FI-sertifioinnin edellyttämien tarkastuksien tuloksia. Niiden täytyy olla sellaisia, että kehtaa asiakkaallekin näyttää. Ellei ole, niin vaihda taas suojaamoa.

        Kannattaa myös kysellä mitä kalustoa yleensä tekevät. Eli jos liike tekee paljon käsittelyitä eri yhteisöille, autotaloille, armeijalle jne. niin voi olla varma että liike tekee laatutyötä koska silloin työn tuloksia on varmasti tutkittu moneen kertaan eri paikoissa ja todettu asianmukaisiksi.


      • ehdottomasti-ehkä
        Suojaaja kirjoitti:

        Itse tekemisen lopputulos ei ole lähelläkään sitä tasoa mikä tulee kunnollisen alan liikkeen toimesta.

        Esimerkiksi aineen kalvonvahvuudet jäävät AINA pienemmiksi kuluttaja-aineilla. Aineet eivät myöskään ole samaa kuin tynnyritavarassa. Suojaamossa ruosteenestoaine ruiskutetaan korkeapaineella ja asianmukaisilla suuttimilla sinne minne se kuuluu ja juuri sen verran kuin sitä pitää olla että se myös suojaa niinkuin sen pitää.

        Ensimmäinen, mistä tee-se-itse tekijä tinkii, on auton purkaminen ja pesu. Eli kaikki alustan muovit poistetaan ja muut suojat, joiden taakse pitää päästä ja sitten tehdään TÄRKEÄ pesu! Suojaamossa (kunnollisessa) on käytössä korkeapaine kuumavesipesuri, jossa on vielä "hakkaava" erikoissuuttin jolla saadaan kaikki irtonainen irti alustasta. Kotelot pestään erityisellä koteloiden pesuun tarkoitetulla taipuisalla suuttimella, jolloin varmistetaan että niistäkin lika todellakin poistuu.
        Tämän jälkeen auto kuivataan huolellisesti ja sitten vasta aletaan ruiskuttamaan re-aineita.

        Sitten kunnolliset välikuivaukset ja uudelleen ruiskuttamiset sekä viimeistely ja kokoonpano.

        Myös erilaiset rakenteet tekevät ti-miehelle kiusaa. Eli autoissa on mm. moninkertaisia kotelorakenteita esimerkiksi helmakoteloissa ja jos niistä ei ole selvää tietoa, niin osa jää automaattisesti suojaamatta vaikka olisi välineetkin. Eli tieto on myös valttia tässä hommassa ja huolellisuus vielä enemmän.

        Kannattaa kysellä suojaamosta kaikista asioista ja tarkastuksista jne jne ja ellei tule kunnollisia vastauksia, kannattaa vaihtaa suojaamoa.

        Tärkeä asia on FI-hyväksyntä, sillä ainoastaan hyväksytyn käsittelyn jälkeen auton omaat takuut säilyvät ennallaan.
        Ja tämän lisäksi kannattaa kysellä FI-sertifioinnin edellyttämien tarkastuksien tuloksia. Niiden täytyy olla sellaisia, että kehtaa asiakkaallekin näyttää. Ellei ole, niin vaihda taas suojaamoa.

        Kannattaa myös kysellä mitä kalustoa yleensä tekevät. Eli jos liike tekee paljon käsittelyitä eri yhteisöille, autotaloille, armeijalle jne. niin voi olla varma että liike tekee laatutyötä koska silloin työn tuloksia on varmasti tutkittu moneen kertaan eri paikoissa ja todettu asianmukaisiksi.

        http://sealco.kummeli.fi/arch/KI-raportti/ki-raportti05.pdf - hieman muutakin kuin mutua keskustelun pohjaksi.


      • HUOMIO10
        ehdottomasti-ehkä kirjoitti:

        http://sealco.kummeli.fi/arch/KI-raportti/ki-raportti05.pdf - hieman muutakin kuin mutua keskustelun pohjaksi.

        Ja huomaathan vuosimallit ja sen, että on tutkittu VAIN mainitut kohteet. Alustarakenteisiin ei ole koskettu lainkaan, siis pintapelteihin ja muihin. Ainoastaan kynnyskotelot on tutkittu (ja takalokarin saumat).

        Lisäksi, uusissa autoissa ei pääsääntöisesti ole MITÄÄN ruosteenestoainetta suojaamassa korroosiolta. Joitain vahamaisia aineita on käytetty osassa autoja, mutta sitäkään ei ole suojauksen kannalta tarpeeksi eikä kaikkialla siellä missä sitä tarvittaisiin.

        Tutkikaa ihan oikeasti sitä omaa autoa tai käykää suojaamossa tutkituttamassa. Kunnon suojaamo ottaa kyllä teidät vastaan ja selvittää asiat, mikäli niistä oikeasti tietoa haluaa!! Ellei ole kiinnostusta, niin vaihtakaa paikkaa! :)


    • autonruostesuojaus
    • Do it yourself. WHY?

      Mää kävin tinkaamassa massausta ja kun oli vähän liikaa mun vanhalle ooppelille mielestäni, niin myivät kuitenkin ammattilaisten aineita ja suihkin niitä ite sinne sit sen mitä saan. On ihan eri tuntusta ainetta ainakin kun noissa spraypurkeissa, saas nähdä onko turhaa hommaa vai jaksaako se muutaman vuoden pidempään.... Toi pesu arveluttaa, miten sen sais helposti tehtyä? Toisaalta, kyllä ne tuolla sen pesisivätkin melko edukkaasti, jos sit ajelis kuivalla kelillä sen pajalle ja sit alkais tekemään, eiköhän siitä sit jonkinlainen tulis.

    • entinen jokkiskuski

      Jooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!! Ruiskuttele mömmöt ruosteen ja suolakerroksen päälle.Ruoste levii kuin kuppa Töölössä. Se siitä kolariturvallisuudesta, mitä auton valmistajat lupaa.

      • 2 milj km

        On totta, jos epäpuhtaan ja ruostumisen jo aloittaneen pellin pintaan ruiskutetaan ruostesuoja-aine, mikä peittää ruosteet ja epäpuhtaudet(suolakura), niin kyseisellä tavalla taataan peltien nopea puhkiruostuminen, sillä suoja-aineen alla ruoste leviää kiihtyvällä vauhdilla puhkaisten pellit läpi jo hyvinkin lyhyessä ajassa.
        Mutta, jos jo alkaneen ruosteen päälle ruiskutetaan puhdas lämmin mineraaliöljy ja sitten sen päälle kotelosuoja ja sen päälle alustamassa, saadaan vanhaankin autonpeltiin pitkään pysyvä suojaus.


    • 2 milj km

      Jos auto on alkanut jo ruostua, ei siihen tepsi enää muu kuin puhdas öljy, mikä imeytyy ruosteeseen ja sen alle peltipintaan saakka estäen ruostumisen. Oletteko nähneet auton alustassa öljyvuodon kastelemassa kohdassa ruostetta. Minä en ole nähnyt ikinä. Siksi ruiskutan kaikkien vanhojen autojeni saumoihin puhdasta mineraaliöljyä ja näiden autojen käyttöikä on jatkunut jopa yli 30-vuotiaiksi. Samoin vanha hiushalkeamia jo saanut alustamassa on ongelma paitsi, jos sekin ruiskutetaan lämmitetyllä mineraaliöljyllä, mikä tunkeutuu halkeamista massan alle syrjäyttäen siellä jo mahdollisesti muhivan suolaveden. Minulla on kestänyt näin menetellen koriltaan virheettömänä yli 30 vuotta mm Fiat 127 vm 1972 ja Ford Transit vm 1982.

    • Ford ruostuu

      Jätin vm. 2004 Fordin suojaamatta 9 vuotta sitten ja nyt on tullu ruostetta vain sellaisiin paikkoihin, joihin ruostesuojaus ei ulotu. No, ehkä muutaman vuoden päästä on sinkit kuluneet pois kuluvimmista paikoista ja lähtee ruostumaan.

      Siis aika pitkään kestää sinkitys (jos ei hirveästi aja hiekkateillä).

    • kävin kyselemässä

      Kävin tässä kyselemässä eräästä pääkaupunkiseudun "takuusuojaamosta" ruosteenestokäsittelyä muutaman vuoden ikäiselle autolle. Vastaus oli että takuuta ei anneta, mutta todenäköisesti auton ei pitäisi ainakaan nopeammin ruostua tonnin käsittelyn jälkeen. No se riitti ja jää ko putiikissa suojaus tekemättä!

      • veteraaniautoilija

        Vaihda firmaa eikä hintakaan ollut tältä planeetalta. Järvenpäässä sarkion alustasuojaamo on tehnyt noita hommia 40v. Saattaa olla jopa ennätys alallaan, siellä olen käyttänyt suojauksessa jo 70-luvulta lähtien, eikä yksikään auto ole ruosteen takia joutunut sivuun. Nyt liikenteessä siellä suojatut corolla vm 2000 270tkm mittarissa, almera 2004 210tkm, avensis vm.2012 15tkm ajettu. Hintahaarukka 650-750euroa, pesevat, uunissa kuivaavat, hiekkapuhaltavat, sinkkimaalaavat ja suojaavat kotelot ja alustan. Konehuone suojalakataan.


    • tectyl noise
    • audi3

      Kannattaa käsitellä ! Itse Otin ruosteen esto käsittelyn Kurikassa enkä ole katunut. http://www.fonecta.fi/yritykset/Kurikka/151750/Tammelan Konekuljetus OyTakuusuojaus Tammela

    • KYLLÄ KANNATTA

      Heti uutena koteloon öljyt ja pohjaan massa ja taskistus 3vuoden päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe