https://tekniikanmaailma.fi/kiinalaisvalmistaja-lupasi-autonsa-latautuvan-500-kwn-teholla-ja-todellisuus-oli-viela-lupauksiakin-parempi/
https://www.motorauthority.com/news/1141854_nio-et9-boasts-900-volt-architecture-600-kw-charging
Suomessa latausasemat laahaavat perässä: Porin Musan mäkkärillä on 400 kW:n lataus ja muista yhtä tehokkaista Suomessa en tiedä. 150-kilowattisia löytyy joka kauppakeskuksesta.
Kiinalaiset karkaavat: Li Megan latausteho on 500 kW ja Nio ET9:n 600 kW.
25
326
Vastaukset
- Anonyymi
Siihen on syynsä miksi sähköautoja ei ole tähän asti ladattu noin nopeasti. Nimittäin mitä nopeammin akkua ladataan niin sitä nopeammin se kuluu. Siksihän pitäisi pyrkiä lataamaan sähköautoa mahdollisimman paljon hidaslatauksella ja välttää pikalatauksia.
- Anonyymi
Lisään... Tämä pätee jopa kännykköjen latureihin. Kännykköjen pikalaturit kuluttavat akkua nopeammin kuin hitaammat laturit.
- Anonyymi
Pitkällä matkalla käytetään pikalatausta eli normaali työssä käyvä immeinen pikalataisi muutaman kerran vuodessa. Muutenhan ladataan kotona puoli-ilmaisella sähköllä.
Sitten jos elämä on yhtä ajamista esim. joka viikonloppu Pohjois-Suomeen mökille niin sitten pikalatauksia tulee jopa sata kertaa vuodessa. Akussa noin tiheät pikalataukset alkaisivat näkymään 10 vuodessa, mutta se ei vielä aiheuttaisi ongelmia.
100 pikalatausta/vuosi x 400 km/pikalataus = 40 000 km/vuosi pikalatauksilla.
10 vuodessa 400 000 km pikalatauksilla eikä akku siis vielä olisi mennyt huonoksi.
Bensiiniautolla bensiiniin menisi n. 45 000 euroa eli paljon enemmän kuin mitä maksaisi uusi täyssähkärin akku. - Anonyymi
Toistelet melko yleistä harhaluuloa. Riippuu lämmönhallinnasta ja akun kemiasta lähinnä, ei latausnopeudesta.
Samoin liian korkea tai matala jännite tekee tuhoja: eli pidä akku yleensä 10-80% haarukassa, ellet tarvitse ajaa pitkää matkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistelet melko yleistä harhaluuloa. Riippuu lämmönhallinnasta ja akun kemiasta lähinnä, ei latausnopeudesta.
Samoin liian korkea tai matala jännite tekee tuhoja: eli pidä akku yleensä 10-80% haarukassa, ellet tarvitse ajaa pitkää matkaa.Ei, kyseessä on fakta. Pikalataukset tuhoavat sähköauton akun ja mitä nopeammin ladataan niin sitä nopeammin akku tuhoutuu. Jopa kännyköissä kannattaa unohtaa pikalataukset ja kannattaa ladata sitäkin hitaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkällä matkalla käytetään pikalatausta eli normaali työssä käyvä immeinen pikalataisi muutaman kerran vuodessa. Muutenhan ladataan kotona puoli-ilmaisella sähköllä.
Sitten jos elämä on yhtä ajamista esim. joka viikonloppu Pohjois-Suomeen mökille niin sitten pikalatauksia tulee jopa sata kertaa vuodessa. Akussa noin tiheät pikalataukset alkaisivat näkymään 10 vuodessa, mutta se ei vielä aiheuttaisi ongelmia.
100 pikalatausta/vuosi x 400 km/pikalataus = 40 000 km/vuosi pikalatauksilla.
10 vuodessa 400 000 km pikalatauksilla eikä akku siis vielä olisi mennyt huonoksi.
Bensiiniautolla bensiiniin menisi n. 45 000 euroa eli paljon enemmän kuin mitä maksaisi uusi täyssähkärin akku.Ja todellisuus on näyttänyt jo toisin. Sellaisissa autoissa joita on pikaladattu paljon akku on lähes täysin lopussa jo muutamassa vuodessa. Paljon käytettyjen Teslojenkin akut on lähes järjestään vaihdettu ja lopuissakin kapasiteetti on tippunut monta kymmentä prosenttia.
Ja 10 vuotta on suomalaisille vielä uusi auto, kun autot ovat Suomessa keskimäärin liikenteessä yli 20 vuotta. - Anonyymi
Jos ostaa käytetyn niin mist tietää miten sitä on latailtu..arvo tippuu mitä enempi latailet pikalaturilla..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkällä matkalla käytetään pikalatausta eli normaali työssä käyvä immeinen pikalataisi muutaman kerran vuodessa. Muutenhan ladataan kotona puoli-ilmaisella sähköllä.
Sitten jos elämä on yhtä ajamista esim. joka viikonloppu Pohjois-Suomeen mökille niin sitten pikalatauksia tulee jopa sata kertaa vuodessa. Akussa noin tiheät pikalataukset alkaisivat näkymään 10 vuodessa, mutta se ei vielä aiheuttaisi ongelmia.
100 pikalatausta/vuosi x 400 km/pikalataus = 40 000 km/vuosi pikalatauksilla.
10 vuodessa 400 000 km pikalatauksilla eikä akku siis vielä olisi mennyt huonoksi.
Bensiiniautolla bensiiniin menisi n. 45 000 euroa eli paljon enemmän kuin mitä maksaisi uusi täyssähkärin akku."100 pikalatausta/vuosi x 400 km/pikalataus = 40 000 km/vuosi pikalatauksilla.
10 vuodessa 400 000 km pikalatauksilla eikä akku siis vielä olisi mennyt huonoksi."
Hah hah haa... Mikään sähköauto ei kestä tuollaista pikalatausten määrää. Tuollaisilla pikalatausten määrällä sähköauton akku on tuhoutunut jo alle 5 vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todellisuus on näyttänyt jo toisin. Sellaisissa autoissa joita on pikaladattu paljon akku on lähes täysin lopussa jo muutamassa vuodessa. Paljon käytettyjen Teslojenkin akut on lähes järjestään vaihdettu ja lopuissakin kapasiteetti on tippunut monta kymmentä prosenttia.
Ja 10 vuotta on suomalaisille vielä uusi auto, kun autot ovat Suomessa keskimäärin liikenteessä yli 20 vuotta."Teslojenkin akut on lähes järjestään vaihdettu ja lopuissakin kapasiteetti on tippunut monta kymmentä prosenttia."
Teslojen akkuja on vaihdettu kosteusongelmien takia, ei kapasiteetin takia, yli 300 tkm ajetuissa kapasiteetti on ollut 85-95% välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Teslojenkin akut on lähes järjestään vaihdettu ja lopuissakin kapasiteetti on tippunut monta kymmentä prosenttia."
Teslojen akkuja on vaihdettu kosteusongelmien takia, ei kapasiteetin takia, yli 300 tkm ajetuissa kapasiteetti on ollut 85-95% välillä.Tesloop:n 560tkm ja 13% degradaatiota vaikka pikalatadaan on ihan hyvä.
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🍒 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Porissakin aseman 600 kW:n teho on jaettu neljän pisteen kesken eli 400 kW:n saaminen edellyttää että juuri muita ei ole samaan aikaan lataamassa.
Alkaa latausinfraltakin vaatimaan jo vähän enemmän jos asemalla olisi oikeasti tarjoilla esim. 4 x 600 kW = 2400 kW:n yhteisteho. - Anonyymi
Akun rasittuminen riippuu suhteellisesta latausnopeudesta. 600 kWh:n kuorma-auton akulle 100 kWh:n latausteho ei ole mitään.
Tuo vastaa sitä, että henkilöauton 60 kWh:n akkua ladattaisiin 10 kWh:n teholla.
Sanotaanko näin, että kun latausteho on yli 1C, akku alkaa rasittumaan.
50 kWh --> 50 kW
100 kWh ---> 100 kW
600 kWh ---> 600 kW
Mutta edes 2C ei aiheuta ongelmia, jos valmistaja on huomioinut tämän.- Anonyymi
kWh ei ole tehon suure!
Sekoilet jo alkeissa.
- Anonyymi
Meillä on huono tuo sähköntuotanto joka perustuu tuulimyllyihin..
- Anonyymi
Li Auton osake on hurjassa nousussa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/dd799215-83f3-4604-b89b-e563c3c51cde - Anonyymi
Olisko 1000 pikalatausta eli 500 000 km ja sitten alkaa akku näyttämään hiipumisen merkkejä....
- Anonyymi
Kiinalaisessa kertakäyttökulttuurissa ulkoisesti sliipatut autot jotka eivät kuitenkaan teknisesti kestä lähempää tarkastelua pysyvät ehkä 3-4 vuotta ajokuntoisena, minkä jälkeen akut alkavat olla tiensä päässä. Tämäkin on samaa vanhaa NMC tekniikkaa, jota jäähdytetään aggressiivisesti erikoisnesteliuoksella, mikä mahdollistaa korkean lataustehon ilman, että koko paketti sulaa kasaan. En luottaisi tällaiseen tekniikkaan pätkääkään. Yksi epäonninen häiriö ja auto muuttuu kertaheitolla rovioksi.
- Anonyymi
Nuo esittämäsi jutut ovat vain kiinan sisäiseen myyntiin tarkoitetuissa autoissa.
Eurooppaan tuotetuissa autoissa akkutakuu on ainakin Byd.llä 8 vuotta / 200 000km. Auton täystakuu 6 vuotta / 100 000km. Joten tuo esittämäsi 3-4 vuotta on täyttä huuhaata. Byd.ssä on LFP akku jonka voi, ja täytyy ladata aina 100%.n
- Anonyymi
Tulee 500 km ajomatkaa akkuun, kun just ja just ehtii käydä kusella (paskalla ei ehdi käydä).
Fossiili-ihminen seisoo ensin muutaman minuutin viimassa ja pääsee vasta sitten kus... eiku fossiili-ihminenhän pidättelee koko matkan (käy oikeasti salaa puskapissalla jossain P-alueella). - Anonyymi
Kiinalaiset karkaavat kuun pimeälle puolelle, lisääntymään.😂😅😆
- Anonyymi
Kehitys on nopeaa ja tässä vaiheessa ollaan vielä alkumetreillä.
- Anonyymi
Lian Dersson.
- Anonyymi
Hyvä!!!!
- Anonyymi
Kun aletaan ottaa sähköverkosta tehoa 500 kW eli 0,5 MW verran, niin riittävät kai hyvin 25 Ampeerin sulakkeet?
Eli tilanne olisi sama kuin meillä olisi jotakin laitetta käyttämässä 500 kW eli 0,5 MW tehoinen sähkömoottori...esim. teollisuudessa käytössä ovat tuossa vaiheessa yleensä vähintään 10 kV järjestelmät, 10000 V sietävät kaapelit ym. laitteet...Esim. 40 kWh akun lataus täysin tyhjästä täyteen kestäisi tuolla menolla vajaat 5 minuuttia...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska543683- 1662297
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli2122009Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1391884Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä3981306- 801215
- 2351135
- 1351104
Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari551030- 74980