“Kun Suomessa lähtee talvikuukausina sähköautolla reissuun, on varauduttava siihen, että täydellä akulla pääsee vain puolet autolle ilmoitetusta WLTP-toimintamatkasta. Talven kaikkein kylmimpinä päivinä ei välttämättä pääse aina niinkään pitkälle.”
“Teppo Vesalaisen mukaan sähköautot tarvitsevat tyypillisesti tiepalveluapua kovilla pakkasilla käynnistysakun simahtamisen vuoksi. Se on huomattavasti yleisempää kuin ajoakun virran loppuminen. Lisäksi tiepalveluyksiköt käyvät avaamassa kiinni jäätyneitä latausluukkuja ja irrottamassa autoon kiinni jäätyneitä latauspistokkeita.”
Meni juuri 90 kilometrin sähköt 40 kilometriin”
https://yle.fi/a/74-20067424?fbclid=IwAR0sU4Z0giyB5xmZp20gUo_tAr3ATpb2zOOZGCCBiZaHhrP2cK4wDNWfrw0
Yle: Sähköautot pulassa kovissa pakkasissa
30
488
Vastaukset
- Anonyymi
Pieni toimintamatka talvella on aina tiedetty. Siksi viisaimmat ihmiset ovatkin ostaneet itselleen itselataavia hybridiautoja.
- Anonyymi
Niitä ei vaan saa pakkasella käyntiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä ei vaan saa pakkasella käyntiin.
Hybridi-Toyotat tempaistaan käyntiin suurjännitteisellä ajoakulla, jossa kyllä riittää hönkää. Niin kovaa pakkasta ei tulekaan, että hybridi-Toyota ei käynnistyisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridi-Toyotat tempaistaan käyntiin suurjännitteisellä ajoakulla, jossa kyllä riittää hönkää. Niin kovaa pakkasta ei tulekaan, että hybridi-Toyota ei käynnistyisi.
Lehdissä on paljon juttua Toyotan talviongelmista, eivät lähde käyntiin. Releet vaan rätisee ja akku tyhjenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehdissä on paljon juttua Toyotan talviongelmista, eivät lähde käyntiin. Releet vaan rätisee ja akku tyhjenee.
" Lehdissä on paljon juttua Toyotan talviongelmista, eivät lähde käyntiin. Releet vaan rätisee ja akku tyhjenee. "
Yllättävän sitkeästi tämä kaksi vuotta sitten Kaleva-sanomalehdessä ollut juttu vieäkin jaksaa innostaa varmatoimisen hybridi-Toyotan kadehtijoita. Toyotan suuri suosio näkyy tällaisena käyttäytymisenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Lehdissä on paljon juttua Toyotan talviongelmista, eivät lähde käyntiin. Releet vaan rätisee ja akku tyhjenee. "
Yllättävän sitkeästi tämä kaksi vuotta sitten Kaleva-sanomalehdessä ollut juttu vieäkin jaksaa innostaa varmatoimisen hybridi-Toyotan kadehtijoita. Toyotan suuri suosio näkyy tällaisena käyttäytymisenä.No noista on paljon juttua muuallakin.
- Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18195830h
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Akut ovat halpoja vaihtaa vaikka joka vuosi ja kun latailet täyteen aina välillä niin ongelmat vähenee...mutta suomalaiset on pihejä,auto maksaa 40.000 ja satasen akkua ei raskita ostaa..no järkevä vaihdettava sen huollossa vaikka joka toinen vuosi...kolme koppaa olutta maksaa enempi..no joku voi vetää satasella nautapivin naamansa ja ei raski ostaa akkua...eikö tuohon luukun päälle saa jotain magneetti kiinniteistä suojaa ..jokin koppa...ei varm vaikea tehdä.?
- Anonyymi
Hauska juttu tuo artikkeli. Siellä "asiantuntija" puhuu käynnistysakusta ja sähköautosta samassa lauseessa. Sähköautossa ei ole käynnistysakkua, vaan ladattavassa hybridissä on, mutta se ei ole oikea sähköauto, vaikka se tilastoissa halutaan niin ilmaista jotta saataisiin sähköistyminen näyttämään ripeämmältä mitä se oikeasti on.
Tietysti akut tulee pitää mahdollisimman täynnä kun autot seisoo ja se koskee ihan kaikkia tekniikoita.
Toyota taitaa pilata taas "sähköautojen" mainetta, sillä heidän hybrideissään on suurin osa käynnistysongelmista ja onhan se eniten hinattu merkki tuon takia.- Anonyymi
Toyota on huono ja epäluotettava merkki, mutta ei muilla valmistajilla ole hybridien kanssa ongelmia.
- Anonyymi
12v käyttöakku...valot jne..moottorille on oma akku..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ...
https://www.polestar.com/fi/manual/polestar-2/2021/article/12-V-akku/Polestar lataa tuon akun aina, ei ole ongelmia kuin Toyotalla hybrideissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polestar lataa tuon akun aina, ei ole ongelmia kuin Toyotalla hybrideissä.
Jep, mutta sähköauton valmistajasta riippuen olosuhteet milloin ja miten tuota 12v:n akkua ladataan vaihtelee. Lisäksi 12v akussa voi olla valmistusvika tai se simahtaa vanhuuttaan, aivan kuten polttisautossakin.
- Anonyymi
Pysäköin itselataavani aina sähköpatteripoikien latauspaikkoihin abc asemilla.
- Anonyymi
Noinkohan, olet vain surkea reppana joka huutelee nimettömänä kun et muuten uskalla.
- Anonyymi
Yli 40 vuoden polttomoottori-kokemuksella ei ole ollut ongelmia. Sähköautoissa ei sitten vastaavasti tunnu olevan muuta kun ongelmaa.
- Anonyymi
Paljonko sinulla on kokemuksia sähköautoista?
Polttomoottori autoissa on huoltokohteita jotka pitää olla kunnossa, kuten akku, notkeat öljyt, dieseleissä talvilaadut ja polttoaineen suodatin vaihdettu jne....
Sähköautossa ei ole muuta kuin lyhentynyt range.
- Anonyymi
Miten niin, eihän noita edes näy liikenteessä. Eivät kai ole silloin pulassakaan.
- Anonyymi
Tojo ei käynnisty pakkasella ja menee täysin jumiin. Tämä on yleistä.
"Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Raija Marttala kertoo, että hybridiautojen pakkasongelmista valitetaan melko usein."
https://www.kaleva.fi/hybridi-hyytyi-oulun-pakkasilla-alexey-zerkin-on-k/4207162#kommentit- Anonyymi
Ylläpito laturi ja ongelma historiaa...muutaman kympin maksaa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylläpito laturi ja ongelma historiaa...muutaman kympin maksaa..
Nyt on kyllä niin hauska juttu ettei mitään rajaa. Nämä latauskelvotomien hehkuttajat ovat kehittäneet itselleen valtavan allegian kaikkiin sähköjohtoihin.
Se että lataussähköllä ajaa noin 10% kustannuksilla bensaan verrattuna ei merkkaa mitään kun tojovaari saa valtavan ihottuman käpäliinsä kun menee edes lähelle sähköjohtoa.
Ja nyt sitten käy ilmi että latauskelvoton vaatii 12V akun lataamista läpi talven että vekotin käynnistyy pakkasilla.
Priceless. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on kyllä niin hauska juttu ettei mitään rajaa. Nämä latauskelvotomien hehkuttajat ovat kehittäneet itselleen valtavan allegian kaikkiin sähköjohtoihin.
Se että lataussähköllä ajaa noin 10% kustannuksilla bensaan verrattuna ei merkkaa mitään kun tojovaari saa valtavan ihottuman käpäliinsä kun menee edes lähelle sähköjohtoa.
Ja nyt sitten käy ilmi että latauskelvoton vaatii 12V akun lataamista läpi talven että vekotin käynnistyy pakkasilla.
Priceless.Eikö niistä sähköautoista range lyhenekään paljon pakkasella? Entä eikö lataus hidastu? Miksi niitä on hinattu pakkasella?
- Anonyymi
"mainitsimme Toyota Yariksen sytyttäneen vikavaloja toimiessaan talvivertailun tukiautona. Vikavalot ja ilmoitukset koskivat jarrujärjestelmää, joka hybridiautossa liittyy osaksi koko voimalinjaa. Auto ilmoitti muun muassa alentuneesta jarrutehosta, abs-järjestelmän toimintahäiriöstä sekä näiden tukitoimintojen häiriöistä. Jarrupoljin vaatikin enemmän voimaa, ja abs-järjestelmän puute oli talviliukkailla helppo todeta.
Toyotan puolustukseksi kerrottakoon vikailmoituksen olleen erittäin selkeä, joten kuljettajalle tilanne ei tullut yllätyksenä.
Testasimme ongelmaan nykyratkaisua: käynnistimme auton uudelleen. Se auttoi, ja matka pääsi jatkumaan järjestelmien toimiessa. Tietysti kuljettajan täytyi tarkkailla tilannetta valppaasti.
TALVIVERTAILUN AIKANA viat palasivat muutamaan otteeseen, vaikka lumi ja jää saivat sulaa pois autosta lämpimässä parkkihallissa. Maahantuojan pyynnöstä Yarista ei ajettu vaan se matkasi takaisin etelään autonkuljetusautolla Talviauto 2022:n sähköautoryhmän kanssa."
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2022/toyota-yaris-15-hybrid-active-yariksen-jarruvika-jai-mysteeriksi/ - Anonyymi
Ihmeesti itselataavat herättävät kateutta sähkövatkainpalstalla.
- Anonyymi
Ei lähde käyntiin pakkasella ja TM-testihistorian ainoa auto joka on jouduttu tuomaan sähkövikojen takia testeistä pois hinausautolla.
Mikä siinä herättäisi kateutta?
- Anonyymi
Mitä enemmän sähköautoista lukee, sitä vähemmän ne kiinnostavat.
- Anonyymi
Sähköauto voidaan kelpuuttaa suppeaan kaupunkiliikenteseen eipä niistä talviajossa muuhun ole kun akut eivät ole tehty suomen talviolosuhteisiin.
Itse vaihdoin jo viime talvena täyssähkö autoni pois huonojen talvikokemukseni vuoksi koska ajoin pitempiä työmatka ajoja talvella ja entinen teslaani jouduin latailemaan useaan otteseen vuorokaudessa. Hankaloitti silloin paljon työtäni eikä sähköauto sopinut aikatauluuni.- Anonyymi
Sähköauto käy pieneen kaupunkipyöritykseen. Ei siitä matka-autoksi ole.
- Anonyymi
Ei näy jostain syystä sähköautoja liikenteessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628