Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Voitko kiistää, ettei sinulla olisi vapaata tahtoa?

Anonyymi-ap

Jumala on antanut ihmisille mahdollisuuden tehdä kohtaloonsa vaikuttavia aitoja päätöksiä, silloin vastaamme ihmisillä olevan vapaan tahdon. Maailman tämän hetkinen synnillinen tila on suora seuraus Aadamin ja Eevan tekemistä valinnoista. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja siihen liittyy kyky tehdä valintoja.

Vapaa valinta ei kuitenkaan merkitse, että ihmiskunta voi tehdä mitä hyvänsä. Meidän valintamme ovat mahdollisuuksiemme rajoissa. Voimme esimerkiksi valita haluammeko kävellä sillan yli vai emme; emme kuitenkaan voi valita lentää sillan ylitse, sillä se ei ole kykyjemme rajoissa. Samalla tavoin emme voi valita tekevämme itsemme vanhurskaiksi, sillä syntinen luontomme estää meitä pyyhkimästä pois syyllisyyttämme (Room. 3:23). Olemuksemme rajoittaa vapaata tahtoamme.

Tämä rajoittuneisuus ei kuitenkaan vähennä vastuutamme. Raamattu opettaa hyvin selkeästi, että meillä ei ole ainoastaan kyky valita, mutta myös vastuu valita viisaasti. Vanhan testamentin aikaan Jumala valitsi kanssakunnan (Israelin), mutta yksityiset henkilöt tuossa kansassa olivat silti vastuullisia olemaan kuuliaisia Jumalalle. Myös Israelin kansaan kuulumattomat saattoivat valita, uskoivatko he Jumalaan ja seurasivatko he hänen opetuksiaan (esim. Ruut ja Raahab).

Uudessa testamentissa meitä kehotetaan kerta toisensa jälkeen "tekemään parannus" ja "uskomaan" (Matt. 3:2; 4:17; Ap. t. 3:19; 1 Joh. 3:23). Jokainen kutsu parannuksen tekoon on kutsu valinnan tekemiseen. Käsky uskoa perustuu olettamukseen, että kuulija voi valita käskyn noudattamisen.

Jeesus nimesi epäuskoisten ongelman sanoessaan heille, "Mutta te ette tahdo tulla minun luokseni, että saisitte elämän" (Joh. 5:40). He olisivat tulleet, jos he olisivat halunneet tulla; heidän ongelmaan oli heidän kieltäytymisensä. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää." (Gal. 6:7), ja pelastuksen ulkopuolelle jättäytyneet "eivät voi puolustautua" (Room. 1:20-21).

Mutta kuinka synnin rajoittama ihminen voi koskaan valita hyvää? Jumalan armon ja voiman avulla vapaa tahto pystyy toimimaan ja valitsemaan pelastuksen (Joh. 15:16). Pyhä Henki toimii ihmisen tahdon välityksellä uudistaen hänet (Joh. 1:12-13) ja tekee hänestä uuden luomuksen," joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää" (Ef. 4:24). Pelastus on Jumalan teko. Kuitenkin samanaikaisesti meidän motiivimme, halumme ja toimintamme ovat vapaaehtoisia, jonka vuoksi me olemme niistä vastuullisia.

19

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikeaa puhetta.
      Ihmisellä on ensisijainen vastuu oman sielunsa pelastuksesta, mutta sitten heti myös muiden, lähimmäistemme pelastuksesta.

      Raamattu on annettu meille, jotta saisimme tietää, mitä Jumalamme on meille antanut ja miten voimme pelastua ikuiseen elämään ( joka kestää aina ja aina ja aina jne loputtomasti ), mutta kuten sanoit, ihminen vastaa itse omasta osastaan ikuisuudessa.
      Osa ihmiskunnasta ei siihen kykene vajautensa, nuoruutensa ja tietämättömyytensä vuoksi, mutta se ei ole ongelma Jumalalle, vaikka meille olisikin.

    • Anonyymi

      Kaksi Raamatun kohtaa. Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, Filippiläiskirjeessä. Ja Joh 15 Jeesus sanoi, ettei mitään voida tehdä ilman Häntä. Eli ei edes tahtomista, ei ratkaisuita, ei ajattelemista, ei mitään.

      • Anonyymi

        Kun Jeesus kehoitti tekemään parannusta, hän kyllä puhui ihmisille, jotka osaavat reagoida hänen kehoitukseensa ja jopa tehdä Hänen tahtonsa mukaisesti. Muuten hän olisi puhunut ilmaan tai kiville.
        Jumala kyllä tietää, että osa ihmisistä ei tottele häntä ja osa tottelee. Hän antaa voiman ja oikeuden tulla Hänen lapsekseen.

        ” Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.”
        Joh 1:10

        ” Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.”
        Joh 1:11

        ” Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,”
        Joh 1:12

        Ihminen kantaa vastuun omasta osastaan.
        Jumala meidät tuntee.


    • Anonyymi

      Vapaatahto helposti orjuuttaa ihmisen, kuten laki. Valinta on tekojen näkymätön osuus. Ainakaan itse en ole kyennyt yhtään väärää valintaani muuttamaan. Jeesus on kyllä auttanut minut pois niistä. Jos minä olisin alkoholisti, minä jatkan alkoholistina ellen valitse olla jotain muuta. Jotta näkyvät teot voivat muuttua on valinnankin muututtava. Mutta mistä saan voiman valita toisin kun minussa itsessäni ei sitä voimaa ole? Kiitos Jeesukselle, ettei tarvitse nojata itseensä edes valinnoissa. Hän auttaa ja vapauttaa vääristä valinnoistakin.

      • Anonyymi

        ...
        Toinen hyvä esimerkki on aviorikos. Kukaan ei tee aviorikosta, ilman että on jo valmiiksi valinnut olla uskoton. Ihmisen valinnatkin ovat pahoja ja teot ovat pahoja koska niillä on suora yhteys toisiinsa. Valinta johtaa itse tekoon. Emme voi olla tekemättä syntiä niin kauan kuin olemme itsessämme päättäneet että synti on hyvää. Mutta Jeesus saa meissä aikaan sen, että päätämme toisin. Hän saa aikaan sen, että vääryys ei meitä miellytä.


    • Anonyymi

      Eikös Jumala itse tehnyt aviorikoksen?
      Näin minä mietin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Paavali oli valheveikko, joka pisti omiaa sekaan.

        Room. 3:7

        Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?


    • Anonyymi

      Koska Jumala loi ihmisen kuvakseen, hän kunnioittaa kuvaansa antamalla vapaan tahdon. Siksi, päinvastoin kuin 8 miljardia ihmistä uskoo, Kohtalo ei määrää tekemisiämme.

      Eläimiä ohjaavat vaistot, mutta Jumalan kuvina ihmiset voivat ilmaista rakkautta ja oikeudenmukaisuutta ja meillä on lisäksi tahdonvapaus.

      Jos Jumala olisi määrännyt kohtalomme etukäteen, hän ei kehottaisi Raamatussa ”valitsemaan elämää kuuntelemalla hänen käskyjään.”

      Olisi jopa säälimätöntä, että tarjotaan tällainen mahdollisuus, mutta ei kuitenkaan olisi todellista valinnan vapautta.

      Luoja vetoaa sydämellisesti Jes.48 ”Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä.

      Jospa ottaisit minun käskyistäni vaarin, niin olisi sinun rauhasi niinkuin virta ja sinun vanhurskautesi niinkuin meren aallot.

      Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo Herra.”

      Kohtalo ei määrää sitä, miten elämässämme käy, mutta vapaan tahdon valinnoilla voimme vaikuttaa siihen.

      Vaikka Jumala on Kaikkivaltias, hän ei silti voimallaan ohjaile kaikkea. Esim. Jesaja 42 kerrotaan,. Että Luoja osoitti itsehillintää muinaisen Babylonin suhteen siinä, miten se oli hänen kansansa vihollinen.

      Nykyäänkin Luoja sallii niiden olla olemassa, jotka käyttävät tahdonvapauttaan väärin vahingoittamalla toisia.

      Mutta loputtomiin hän ei tule sitä sietämään.

      Kukin ihminen voi käyttää vapaata tahtoaan siihen, onko hän jumalaton vai vanhurskas. Kukaan ei pakota häntä tekemään tuota valintaa. mutta ei ole kolmatta vaihtoehtoa.

      Se on kuin lampun ON/OFF katkaisija. Mutta Luojan kuvina meillä on myös lahjana järki. On järjetöntä käyttää vapaata tahtoa siten, että valitsee tulevaisuuden, joka tullaan leikkaamaan pois yhtäkkiä.

      Psalmit 37 ”Älä vihastu siihen, jonka tie menestyy, joka juonia punoo.

      Herkeä vihasta ja heitä kiukku, älä kiivastu, se on vain pahaksi.

      Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.

      Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole kun hänen sijaansa katsot, on hän jo poissa.

      Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta.

      Jumalaton miettii vanhurskaalle pahaa ja narskuttelee hänelle hampaitansa, mutta Herra nauraa hänelle, sillä hän näkee hänen päivänsä joutuvan.

      Jumalattomat paljastavat miekkansa ja jännittävät jousensa, kaataaksensa kurjan ja köyhän, teurastaaksensa ne, jotka ovat oikealla tiellä.

      Mutta heidän miekkansa käy heidän omaan sydämeensä, ja heidän jousensa särkyvät.

      Jumalattomat hukkuvat, ja Herran viholliset ovat kuin niittyjen koreus: he katoavat, katoavat niinkuin savu.

      Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti.

      Odota Herraa ja ota vaari hänen tiestänsä, niin hän korottaa sinut, ja sinä perit maan ja näet, kuinka jumalattomat hävitetään.

      Minä näin jumalattoman, väkivaltaisen, rehevänä kuin viheriöivä puu, juurtunut paikoilleen. Mutta kun ohi kuljettiin, katso, ei häntä enää ollut minä etsin häntä, vaan häntä ei löytynyt.

      Ota nuhteettomasta vaari, katso rehellistä: rauhan miehellä on tulevaisuus, mutta luopiot hukkuvat kaikki, ja jumalattomain tulevaisuus leikataan pois.

      Mutta vanhurskasten pelastus tulee Herralta, hän on heidän linnansa ahdingon aikana.

      Herra auttaa heitä ja vapahtaa heidät, vapahtaa jumalattomista ja pelastaa heidät sillä he turvaavat häneen.”

    • Anonyymi

      Tahtoa voi olla, mutta mitään ei tapahdu Jumalan sitä sallimatta.

      • Anonyymi

        Paavali halusi ja rukoili, että Jumala olisi ottanut lähetämänsä Saatanan enkelin hänestä pois, mutta siihen ei suostuttu. Paavalin elämä päättyi pahaan äkkikuolemaan Roomassa.

        2. Kor. 12:8

        Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali halusi ja rukoili, että Jumala olisi ottanut lähetämänsä Saatanan enkelin hänestä pois, mutta siihen ei suostuttu. Paavalin elämä päättyi pahaan äkkikuolemaan Roomassa.

        2. Kor. 12:8

        Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.

        Jumala sitoi Paavalin lopun elämän antamaansa Saatanan enkeliin, ei ottanut sitä pois.

        Saatanan enkeli on henkiolento, demoni.

        King James käännöksen mukaan "The messenger of Satan" -niminen paha olento.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala sitoi Paavalin lopun elämän antamaansa Saatanan enkeliin, ei ottanut sitä pois.

        Saatanan enkeli on henkiolento, demoni.

        King James käännöksen mukaan "The messenger of Satan" -niminen paha olento.

        Kaikki enkelit on palvelukseen lähetettyjä henkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki enkelit on palvelukseen lähetettyjä henkiä.

        On kaksi henkimaailmaa. Jumala on Henki ja kaikki hyvät enkelit ovat henkiä.

        Saatana on taivaan ex-ylienkeli ja ylistyskuoron johtaja. Virittelee nytkin niitä uskonlahkoihin, tosin itsensä ylistämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kaksi henkimaailmaa. Jumala on Henki ja kaikki hyvät enkelit ovat henkiä.

        Saatana on taivaan ex-ylienkeli ja ylistyskuoron johtaja. Virittelee nytkin niitä uskonlahkoihin, tosin itsensä ylistämiseksi.

        Valkia Saatana niitä hurmoslahkoja on perustanut.

        2. Tess. 2:4

        Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

        3 Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi.
        15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkia Saatana niitä hurmoslahkoja on perustanut.

        2. Tess. 2:4

        Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

        3 Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi.
        15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.

        Jenkkilahkot esiintyy vanhojen kristillisten kirkkojen yläpuolella oleviksi ja pilkkaavat perinteistä tervettä kristinuskoa.

        2. Tess. 2:4

        Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.


      • Anonyymi

        Sallia ja aiheuttaa ovat kaksi ihan eri asiaa.

        On itsestään selvää, että naapuri voi vaatia vahingonkorvausta perustellusti huntalon pojan isältä, jonka poika kävi kivittämässä ikkunalasit.

        Mutta voivatko älykkäät, järkevät ihmiset vaatia korvausta Luojalta, kun juopottelunsa aiheutti maksakirroosin heille itselleen ja paljon vahinkoa myös muille holtittoman käytöksensä vuoksi:

        ”Jumala, se on sinun syytä, sinä olisit voinut estää tempaisemalla viinapullot käsistämme!”

        Jos Jumala olisi oikeasti tehnyt noin, siis tyhjentänyt heidän viinakset viemäriin ja siepannut tupakat heidän suustaan, mikä mekkala siitä nousisikaan:

        ”Älä sinä kuule Jumala sekaannu meidän asioihimme!”
        -
        1.joh.5:19 ”Koko maailma on pahan (alkukielessä Paholaisen) vallassa.” Siis kenen syytä on kaikkialla rehottava pahuus, korruptio, ahneus, köyhyys, sortaminen, valehtelu ja julmuus?

        Jos kysyt papiltasi, hän tietenkin sanoo, että viimekädessä Jumalan. Mutta mikä mielestäsi on rehellinen vastaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkilahkot esiintyy vanhojen kristillisten kirkkojen yläpuolella oleviksi ja pilkkaavat perinteistä tervettä kristinuskoa.

        2. Tess. 2:4

        Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

        Kuka on 1.joh.5:20 ”tosi Jumala ja ikuinen elämä”?

        ”Jumalan Poika on tullut, ja hän on antanut meille ymmärrystä, jotta oppisimme tuntemaan hänet, joka on tosi. Me olemme hänen yhteydessään, joka on tosi, hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen välityksellä. Hän on tosi Jumala ja ikuisen elämän lähde

        Tosi Jumala on luonut Kristuksen. Luoja antaa ikuisen elämän häntä rakastaville.

        Joh.17:3 ”Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

        Monet kirkkoihmiset on kuitenkin saatu pappiensa toimesta kuvittelemaan olevansa Raamatun yläpuolella eli ajattelevat tuosta jakeesta eri tavalla ja viittaavat tähän:

        1.joh.5:20 ”Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän (kreik houtos) on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
        21 Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.”

        Kolminaisuusteorian kannattajat on höynäytetty uskomaan, että kreikan demonstratiivipronomini houtos, joka on tässä jakeessa käännetty persoonapronominilla ”hän”, viittaa edellä mainittuun korrelaattiin eli Jeesukseen ja väittävät virheellsiesti, että Jeesus on ”tosi Jumala ja ikuinen elämä”.

        Tuollainen tulkinta on täysin ristiriidassa muun Raamatun kanssa. Se on myös räikeässä ristiriidassa kieliopin kanssa, koska sanalla houtos viitataan lähimmän subjektin sijasta siihen subjektiin, joka on päällimmäisenä apostolin mielessä eli Luojaan.

        Miten niin? Kääntäjän on ratkaistava se, että viittaako Johannes seuraavalla väittämällä ”hän” (houtos) aivan sanan edellä olevaan subjektiin Jeesus, vai kauempana olevaan korrelaattiin Jumala.

        Rehelliselle, kolminaisuusteoriasta vapaalle kääntäjälle on tietenkin selvää, että Johanneksen todistus, että on vain yksi tosi Jumala, sopii paremmin varoitukseen epäjumalista (jakeessa 21) kuin todistella Jeesuksen jumaluudesta.

        On täysin varmaa, että houtos viittaa jakeiden 18-20 huipennukseksi ainoaan tosi Jumalaan jakeessa 21 mainittujen pakanallisten epäjumalien vastakohtana.

        Yleensä houtos käännetään vastineella ”tämä” siten, ettei sillä viitata juuri edellä olevan lausekkeen subjektiin. Esim. 2.Joh.7. jakeessa Johannes kirjoitti: ”Monia eksyttäjiä* on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. *Tämä (houtos) on eksyttäjä ja antikristus.”

        Paatuneinkin kolminaisuusteorian kannattaja tajuaa tämän, että tässä pronomini ei viittaa lähinnä olevaan korrelaattiin eli Kristukseen, vaan ”tämä” viittaa tietenkin kollektiivisesti niihin, jotka kielsivät Jeesuksen eli ovat ”eksyttäjä ja antikristus”.

        Apt.7:18,19 ”Egyptiä nousi hallitsemaan toinen kuningas*, joka ei tiennyt Joosefista. *Tämä (houtos) juonitteli heimokuntaamme vastaan.” ”Tämä”, israelilaisten sortaja, ei ollut Joosef vaan Egyptin farao.

        Joh.1:40, 41 ”Andreas*, Simon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka kuulivat, mitä Johannes sanoi, ja jotka seurasivat Jeesusta. Ensiksi *hän (houtos) tapasi oman veljensä Simonin.”

        Mutta mistä johtuu että kirkkoraamatunkääntäjä ei käännä tätäkin samalla tavalla kuin 1.joh.5:20 eli näin:
        ”Andreas, Simon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka kuulivat, mitä Johannes sanoi, ja jotka seurasivat Jeesusta. Ensiksi hän tapasi oman veljensä Jeesuksen.”

        Havaitsemme siis helposti, että kreikan demonstratiivipronominien lähin korrelaatti tekstiyhteyden perusteella ei ole välttämättä lähin korrelaatti kirjoittajan mielessä!

        JOTEN 1.JOH.5:20 EI OPETA, ETTÄ JEESUS ON TOSI JUMALA, VAAN ETTÄ TOSI JUMALA ON LUOJA ja että Luoja on luonut Poikansa Jeesuksen.

        Väärentämättömänä jae kuuluu olla näin:

        20 ”Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärrystä, tunteaksemme hänet, joka on Tosi*. Me olemme hänen yhteydessään, joka on tosi*, hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen välityksellä. *Hän (houtos) on tosi Jumala ja ikuisen elämän lähde.
        21 Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala sitoi Paavalin lopun elämän antamaansa Saatanan enkeliin, ei ottanut sitä pois.

        Saatanan enkeli on henkiolento, demoni.

        King James käännöksen mukaan "The messenger of Satan" -niminen paha olento.

        2.kor.12 ”Ja etten ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, Saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.”

        Piikki on voinut olla jokin silmävaiva tai väärät apostolit, jotka kiistivät hänen apostoliutensa. Olipa mikä tahansa, se pyrki masentamaan Paavalia. Siksi hän rukoili, että se poistettaisiin.

        Mutta keneltä pyysi ja kuka vastasi puhuen ”voimastaan”?

        Koska mainitaan ”Kristuksen voima”, näyttäisi että Paavali oli pyytänyt Herralta Jeesukselta, jolla tietenkin on voimaa annettavaksi opetuslapsilleen. Mutta vain 'näyttäisi', sillä Paavali todellisuudessa rukoili Jeesuksen Isää.

        Herra Luoja on voiman perimmäinen lähde ja Jeesuskin suoritti Isältään saamansa voiman avulla ihmeitä ja sen avulla Jeesus toimii edelleen.

        Myös apostolit ja muut opetuslapset saivat voimaa Luojalta, kuten myös Paavali.
        Efes.3:7 ”jonka (Jeesuksen) palvelijaksi (ei palvojaksi) minä olen tullut Jumalan (Luojan) armon lahjan kautta, joka minulle on annettu hänen (Luojan) voimansa vaikutuksesta.”

        Koska Paavali pyysi ”lihassaan olleen piikin, Saatanan enkelin” poistamista, on loogista, että hän odotti Herra Luojan tekevän sen, koska rukouksethan osoitetaan Luojalle Jeesuksen kautta.

        Mutta Kristusta ei sulje pois se, että Luoja rohkaisi Paavalia sanomalla: ”Voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.”

        Herralta Jumalalta tulevaa voimaa voidaan kuvailla 1.kor.2:24 ”Kristuksen voimaksi”, joka oli Paavalin yllä, sillä ”Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus”.

        Siten 2.Kor.12 auttaa ymmärtämään paremmin sitä keskeistä roolia, johon Luoja on valtuuttanut Poikansa tahtonsa toteuttamisessa.

        Vähän ennen kuolemaansa Jeesus sanoi apostoleilleen pyhästä hengestä Joh.14: ”Minä rukoilen Isältä, ja hän antaa teille toisen auttajan olemaan kanssanne iankaikkisesti.”

        Jeesus lupasi, että auttaja eli pyhä henki olisi hänen seuraajiensa kanssa myös meidän aikanamme. Tuo ihmeellinen persoonaton voima auttaa meitäkin mm. kestämään koettelemuksia kuten Paavaliakin.

        Paavali kertoi mm. että hänelläkin oli jonkinlainen koetteleva ”piikki lihassa”. Vaikka hän rukoili Jumalaa, että poistaisi tuon ahdistavan asian, se pysyi.

        Sinullakin saattaa olla samanlainen tilanne, että olet rukoillut monta kertaa Luojaa poistamaan koettelemuksesi, mutta ongelma edelleen vaivaa. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö hän ei vastaa rukouksiisi ja että hänen henkensä ei auta.

        Jumala sanoi Paavalin rukouksiin vastauksena 2.kor.12: ”Minun hyvyyteni riittää sinulle, sillä voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Siksi Paavali sanoi: ”Sentähden ylpeilen heikkouksistani, jotta Kristuksen voima pysyisi ylläni.”

        Joten Paavali koki, että Kristuksen kautta Luojan voimakas suoja oli hänen yllään. Luoja vastaa nykyään rukouksiimme samalla tavoin levittäen ikäänkuin suojeluksensa turvaksemme.

        Mutta ei ole Luojalla tarkoituskaan, että ”Kristuksen voiman” avulla saatava suoja estäisi koettelemuksien ja vaikeuksien tulemista meille. Mutta se suojelee hengellisesti pahan maailman vahingoittavalta vaikutukselta ja sen hallitsijan eli Saatanan hyökkäyksiltä.

        Joten vaikka koettelemuksesi ei tahtoisi ”poistua sinusta”, voit aina luottaa siihen, että Luoja tietää kamppailusi ja on vastannut ”huutosi ääneen”.

        Paavalin ”piikki lihassa” oli ”inhimillinen vaiva”, vertauskuvallisesti ”Saatanan enkeli”, sillä hän totesi 1.kor.10:13 ”TEITÄ (MYÖS HÄNTÄ ITSEÄÄN) EI OLE KOHDANNUT MIKÄÄN MUU KUIN INHIMILLINEN KIUSAUS; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.”

        SIIS KUTEN MEILLÄKIN, PAAVALIN PIIKKI LIHASSA OLI PELKKÄ INHIMILLINEN VAIVA, EI DEMONIPERSOONA.

        Mutta miksi joihinkin rukouksiin ei vastata?

        Tietenkin Luoja kuuntelee aina niiden palvojiensa vilpittömiä rukouksia, jotka tekevät parhaansa palvellakseen häntä hänen tahtonsa mukaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että hän suostuisi heidänkään jokaiseen pyyntöön.

        Esim. Jumala tiesi, että jos Paavali jatkaisi julistamista kiusallisesta ”piikistä” huolimatta, se olisi todiste Jumalan voimasta sekä Paavalin ehdottomasta luottamuksesta häneen. Siksi Jumala ei suostunut pyyntöön vaan sanoi: ”Voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.”

        Jumala tietää paremmin kuin me itse, onko johonkin pyyntöön suostuminen meidän etumme mukaista. Ja me tiedämme, että hän toimii aina parhaaksemme sopusoinnussa sen rakkaudellisen tarkoituksensa kanssa, jonka on tuonut ilmi Raamatussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe