Kuka selittää

Paki

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan? Jotkut ovat syntymästään saakka tai ihmisten toiminnan tähden avioon kelpaamattomia.

11

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea taitaa olla tietää mitä juuri Jeesus tuolla tarkoitti. Voi kuitekin arvaiilla, että olisikohan kyseessä "syntymästään saakka" olevien kohdalla kyse ihmisistä, jotka synnynnäisten ruumiinvikojensa vuoksi eivät olleet kykeneviä avioelämään.

      Niiden kohdalla taas, joiden syy oli ihmisen toiminta, voisi ajatella, että kysymys olisi eunukeista. Hallitsjoilla oli palvelijoinaan (Etiopialainen hoviherrakin oli tällainen, Apt.) kastruoituja orjia ja tällaisethan ovat avioon kelpaamattomia - ainakin yhteiskunnassa, jossa lapsen (varsinkin poikalapsen) saamiminen on esiarvoisen tärkeää.

    • Baskeri.

      Haluatko sanoa, että hän puhuisi homoudesta synnynnäisenä ominaisuutena? Siitä ei ole kyse, sillä asiayhteys, jakeet 9, 10, osoittavat, että puhe liittyy mieheen ja naiseen. Nykyään syntyy pieni määrä ihmisiä ilman ulkoisesti tunnistettavia sukupuolielimiä. Arvelen, että tuolloinkin syntyi, ja että heistä Jeesus puhui. Avioliitto on yhtymistä, ja se, jolla ei siihen ole välineitä, on avioon kelpaamaton. "Ihmisten tekemät" taas lienevät ns. eunukkeja, jotka eivät täytä avioliiton tavoitetta, lisääntymistä.

      • yoryo

        myös vajaamielisyys...


      • Paki
        yoryo kirjoitti:

        myös vajaamielisyys...

        Eikö vajaamieliset olleet siihen aikaan riivaajien vallassa olevia.


      • yoryo
        Paki kirjoitti:

        Eikö vajaamieliset olleet siihen aikaan riivaajien vallassa olevia.

        ei tietääkseni...


      • Paki
        yoryo kirjoitti:

        ei tietääkseni...

        Koskaan ei puhuta henkisesti sairasita Raamatussa, ilman että olis jonkinmoista riivajahommaa mukana. Olenko aivan väärässä?


      • Paki
        yoryo kirjoitti:

        ei tietääkseni...

        Koskaan ei puhuta henkisesti sairasita Raamatussa, ilman että olis jonkinmoista riivajahommaa mukana. Olenko aivan väärässä?


      • Paki

        En varsinaisesti tarkoita homoutta, sillä voihan homo mennä naimisiin ja saada jälkeläisiä, ja näinhän käy ja on käynyt kautta vuosisatojen,
        varskinkin silloin kun vanhemmat valitsivat puolisot, ilman romanttista rakkautta.
        Eikö romanttinen rakkaus ole ollut aika harvinaista siihen aikaan. No Korkeaveisussa ja Psalmeissa sitä kyllä löytyy jopa miestenkin välisenä, ja erottisuuteen asti.


      • Paki kirjoitti:

        Koskaan ei puhuta henkisesti sairasita Raamatussa, ilman että olis jonkinmoista riivajahommaa mukana. Olenko aivan väärässä?

        Ei puhuta, koska henkiset sairaudet ovat "keksityt" vasta lääketieteen ja psykiatrian kehittymisen myötä. Raamatun aikaan, (kuten vieläkin ns. alkuperäiskansojen animististen uskontojen parissa) monet sairaudet (varsinkin nykyisin psyykkisiksi luokiteltavat) selitettiin pahojen henkien aikaansaamiksi. Koska maailmankuva oli tällainen, myös tautien parannus oli riivaajien ulosajamista.


      • Paki
        Epiktetos kirjoitti:

        Ei puhuta, koska henkiset sairaudet ovat "keksityt" vasta lääketieteen ja psykiatrian kehittymisen myötä. Raamatun aikaan, (kuten vieläkin ns. alkuperäiskansojen animististen uskontojen parissa) monet sairaudet (varsinkin nykyisin psyykkisiksi luokiteltavat) selitettiin pahojen henkien aikaansaamiksi. Koska maailmankuva oli tällainen, myös tautien parannus oli riivaajien ulosajamista.

        ""Ei puhuta, koska henkiset sairaudet ovat "keksityt" vasta lääketieteen ja psykiatrian kehittymisen myötä""

        Mutta toiset asiat sitten ovatkin samon kuin raamatun aikaan, esm homous, joka on aika kuuma peruna ollut näissä keskusteluissa. Yhä se tulkitaan samoin kuin raamatun aikana.

        Kuinka lääketieteen nykyistä tulkintaa homoudesta ei ymmärretä kiihkoraamatullisten ym. taholta tänäpäivänä, mutta tuo mielisiauraus kuitenkin hyväskytään?

        Avioon kepaamaton tosiaan voisi hyvinkin olla homojen osa Raamatun aikana, mutta kun se ei tue kielteistä suhtautumista homouteen, niin sitä ei käytetä, mutta kuitenkin toisia, aika kaukaakin haettuja asioita otetaan homouden syntisyyden tueksi.

        Ilmeisesti paras jokaisen tulkita niin, miten se sopii omaan käsitykseensä parhaiten.


      • Paki kirjoitti:

        ""Ei puhuta, koska henkiset sairaudet ovat "keksityt" vasta lääketieteen ja psykiatrian kehittymisen myötä""

        Mutta toiset asiat sitten ovatkin samon kuin raamatun aikaan, esm homous, joka on aika kuuma peruna ollut näissä keskusteluissa. Yhä se tulkitaan samoin kuin raamatun aikana.

        Kuinka lääketieteen nykyistä tulkintaa homoudesta ei ymmärretä kiihkoraamatullisten ym. taholta tänäpäivänä, mutta tuo mielisiauraus kuitenkin hyväskytään?

        Avioon kepaamaton tosiaan voisi hyvinkin olla homojen osa Raamatun aikana, mutta kun se ei tue kielteistä suhtautumista homouteen, niin sitä ei käytetä, mutta kuitenkin toisia, aika kaukaakin haettuja asioita otetaan homouden syntisyyden tueksi.

        Ilmeisesti paras jokaisen tulkita niin, miten se sopii omaan käsitykseensä parhaiten.

        Ehkä siitä johtuen (?) ettei Raamatussa, ainakaan UT:ssa puhuta juuri mielisairauksista. ´Homoudesta´ kylläkin puhutaan. -- Sinänsä voisi ihmetellä ettei siitä puhuta senkään enempää, koska "poikarakkaus" ei suinkaan ollut antiikin maailmassa mikään tuiki tavaton ilmiö.



        Käsitykset homoudesta ovat muuttuneet hyvin nopeasti: vielä 50 vuotta takaperin homous oli meilläkin maallisen lain piirissä rikos. Sitähän se ei enää tänä päivänä ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe