Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä

Anonyymi-ap

Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä, onko siinä tosiaan ilmaväli sen lämmitinelementin ja moottorin välissä?

Defan ohjeesta: >> Lämpöä johtava Heat Zink -tahna levitetään lämmittimen pintaan, joka tulee moottoriin päin, näin lämpö siirtyy paremmin lämmittimestä moottoriin tai öljypohjaan. <<



Vai miksi?

85

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toivottavasti ei ole, koska muuten lämpövastus kärähtää.

      Noita "säteilylämmittimiä" on pidetty tehottomina, mutta kai se vähän öljyn lämpötilaa nostaa, jos 2 tuntia lämmittää 300 watin teholla. Tosin jo aika pienellä lämpötilaerolla ulkoilmaan nähden alkaa siirtymään 300 watin verran harakoille ja lämmönnousu pysähtyy. Jäähdytysneste on silti edelleen yhtä kylmää kuin ulkoilma ja moottorin lohko ja kansi myös.

      Kun muutama litra haaleaa öljyä lähtee pyörimään jääkylmässä moottorissa, lopputulos on jääkylmä.

    • Anonyymi

      "...Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä, onko siinä tosiaan ilmaväli sen lämmitinelementin ja moottorin välissä?.."

      Kyllähän se lämmitysvastus-elementti joka asennetaan öljypohjaan tai lohkon kylkeen säteilee lämpöä aineen/nesteen välityksellä. Oikea nimitys olis ehkä lämpösäteily-lämmitin tai johtumis / konvektiolämmitin mutta ehkä ne vaan sekoittaisi maallikoiden päätä enemmän.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Konvektio

      • Anonyymi

        Anonyymi
        2024-01-08 15:04:48

        Väärin meni

        Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:

        Kuljettumalla l. konvektiolla:
        - vapaakiertoinen keskuslämmitys
        - pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
        - Golf-virta

        Säteilemällä
        - auringon lämpösäteily maahan
        - terassilämmitin

        Johtumalla:
        - vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.

        "säteilee lämpöä aineen/nesteen välityksellä."

        Ei säteile, se on pelkkää johtumista silloin.

        Kolmesta vaihtoehdosta on nimeksi otettu eniten-väärä-vähiten-kuvaava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        2024-01-08 15:04:48

        Väärin meni

        Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:

        Kuljettumalla l. konvektiolla:
        - vapaakiertoinen keskuslämmitys
        - pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
        - Golf-virta

        Säteilemällä
        - auringon lämpösäteily maahan
        - terassilämmitin

        Johtumalla:
        - vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.

        "säteilee lämpöä aineen/nesteen välityksellä."

        Ei säteile, se on pelkkää johtumista silloin.

        Kolmesta vaihtoehdosta on nimeksi otettu eniten-väärä-vähiten-kuvaava.

        Lämpö siirtyy johtumalla öljypohjan kautta öljyyn ja siitä säteilemällä lohkoon. Ilmeisesti tästä syytä se on säteilylämmitin, myös mualla kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpö siirtyy johtumalla öljypohjan kautta öljyyn ja siitä säteilemällä lohkoon. Ilmeisesti tästä syytä se on säteilylämmitin, myös mualla kuin Suomessa.

        Kyseistä lämmitintä ei yleensä asenneta öljypohjaan , vaan lohkon kylkeen .


      • Anonyymi

        Säteilee se nyt kylläkin siihen toiseen suuntaan saatana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseistä lämmitintä ei yleensä asenneta öljypohjaan , vaan lohkon kylkeen .

        Sehän on lohkolämmitin. On niitä joskus asennettu öljypohjaan ja jäähdytysvesiputkeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on lohkolämmitin. On niitä joskus asennettu öljypohjaan ja jäähdytysvesiputkeenkin.

        Lohkolämmitin asennetaan moottorin vesitilaan, moottorin kyljessä olevaan reikään .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohkolämmitin asennetaan moottorin vesitilaan, moottorin kyljessä olevaan reikään .

        Moottorin kylki on se lohko.


    • Anonyymi

      Oikea nimitys noille turhakkeille on kontaktilämmitin. (Englanniksi ne ovatkin contact heater),

      Tuo "sätellylämmitin" nimitys tulee siitä, että suurin osa lämmöstä säteilee ihan muualle kuin moottoriin. Joskus kutsuttu myös nimellä "nurmikon lämmitin". "Harakoiden lämmitin" olisi myös kuvaava termi.

      • Anonyymi

        Hah no ei ihme jos harakat hyppii konepellillä..


    • Anonyymi

      DEFA:

      Totuus säteilylämmittimistä

      Joskus kuullaan puhuttavan, että säteilylämmittimet eivät olisi yhtä tehokkaita kuin letkulämmittimet. Tämä saattaa juontaa juurensa siitä, että vanhemmissa autoissa sisälämmitinjärjestelmä sai lämpönsä jäähdytinnesteestä, jolloin lämmin ilman ohjattiin sisätiloihin heti moottorin käynnistymisen jälkeen. Tämä aiheutti sen mielikuvan, että moottori lämpeni nopeammin tai tehokkaammin verrattuna säteilylämmittimeen.

      Tämä ei kuitenkaan ole totta. Todellisuudessa säteilylämmitin lämmittää moottoria yhtä tehokkaasti kuin letkulämmitin, toimintamekanismi on vain erilainen. Sisätilanlämmitinjärjestelmän lämpötila ei ole oikea mittayksikkö mittaamaan moottorinlämmittimen tehokkuutta.


      https://www.defa.com/fi/autolampo/moottorinlammittimet/

      - - - - -


      Eikö nyt mistään löydy testiä, missä mainoslauseet tai Esson baarin legendat murskattaisiin?

      - Itsellä 300W kontaktilämmitin ja nyt -20C pakkasilla ilmastointi puhalsi sormin tuntuvaa lämpöä 1km ajon jälkeen, kun oli käytetty 2 tuntia sitä "turhaketta".

      - Lämpemneminen ei tapahtunut niin nopeasto nollakelin tuntumassa kun lähtim liikkeelle ilman moottorin esilämmitystä.

      • Anonyymi

        Meidän autossa (1,2 bensa) puhaltaa -20C pakkasilla myös lämmintä kilometrin ajon jälkeen vaikka lohkolämmittimen vastus on rikki.
        Syy siihen on ilmakanavassa oleva sähköinen lämmitysvastus.


      • Anonyymi

        Kaikissa polttomoottoriautoissa on jäähdytysneste ja toinen kenno jossa se kiertää josta puhalletaan sisälle ilmaa. Sillä lämpenee sisätilat


        Sellainen moottorinlämmitin on paras joka lämmittää nestettä koska se neste kiertää moottorin sisässä, -20C asteinen neste ja kansi, lohkot, laakerit lämmenneet jopa 0c

        Säästää paljon bensaa kun startissa moottori polttaa tehokkaammin, ohjaus syöttää vähemmän polttoainetta.

        Öljypohjassa kiinni oleva alumiininen lämmitin ja hyödyt huonot. Ei vähemmän polttoaineen kulutusta ja moottori on - asteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa polttomoottoriautoissa on jäähdytysneste ja toinen kenno jossa se kiertää josta puhalletaan sisälle ilmaa. Sillä lämpenee sisätilat


        Sellainen moottorinlämmitin on paras joka lämmittää nestettä koska se neste kiertää moottorin sisässä, -20C asteinen neste ja kansi, lohkot, laakerit lämmenneet jopa 0c

        Säästää paljon bensaa kun startissa moottori polttaa tehokkaammin, ohjaus syöttää vähemmän polttoainetta.

        Öljypohjassa kiinni oleva alumiininen lämmitin ja hyödyt huonot. Ei vähemmän polttoaineen kulutusta ja moottori on - asteinen.

        "Öljypohjassa kiinni oleva alumiininen lämmitin ja hyödyt huonot. Ei vähemmän polttoaineen kulutusta ja moottori on - asteinen"

        - Voisitko laittaa linkin asian tutkimusta käsitelleeseen artikkeliin vai ihanko siinä istuessasi tuon edellisen keksit?


      • Anonyymi

        Lohkot eri ainetta..nykyään alumiinia...jokainen voi kokeilla mitä tapahtuu kun lämmittää alumiinia ja valurautaa....alumiini luovuttaa lämpöä nopeammin ..ja varmaan imee itseensä nopeammin mitä valurauta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohkot eri ainetta..nykyään alumiinia...jokainen voi kokeilla mitä tapahtuu kun lämmittää alumiinia ja valurautaa....alumiini luovuttaa lämpöä nopeammin ..ja varmaan imee itseensä nopeammin mitä valurauta.

        "alumiini luovuttaa lämpöä nopeammin ..ja varmaan imee itseensä nopeammin mitä valurauta."

        - Fyssan opettajalta käytäntöä koskettava kysymys fyssan kokeeseen, yläasteelle.

        Mikä ero on lämpenemisnopeudessa, jos samanpainoisia valurauta- ja alumiinilohkoja lämmitetään samanlaisella 300W kontaktilämmitttimellä.

        [muun viisastelun voi tässä unohtaa]


      • Anonyymi

        Onhan se selvää että on tehokkaampaa lämmittää moottoria ympäröivää nestettä kuin öljyä mikä ei ole kosketuksissa lohkoon. Tiedä sitten onko letkulämmitin tehokkaampi kuin lohkolämmitin, ainakin ennen väitettiin lohkolämmittimen olevan tehokkaampi.

        Ei tee öljyllekään hyvää kuumentaa pitkiä aikoja, mutta lämpenee riittävästi lohkolämmittimelläkin ja vedelle pelkästään hyvä että on valmiiksi lämpimämpää kun käynnistää.

        Tuo lainauksesi ei todistanut lmmittimien eroista mitään, vaan että uusissa autoissa neste ei vaan kierrä sisätilanlämmittimeen ennen kuin moottotri on riittävän lämmin.

        "Uudemmissa autoissa venttiilit on asennettu siten, että ne estävät jäähdytinnesteen lämmön siirtymisen sisätilan lämmittämiseen ennen kuin moottori on tarpeeksi lämmin. Pääasiana on saada moottori lämpiämään mahdollisimman nopeasti."

        MInkähän ikäisissä tuollainen vettiili on? Ainakin omassa 2006 bensiiniautossa alkaa lämmintä tulla sisälle melkoisen nopeasti ilman moottorin lämmittämistäkin ja moottorin lämpö myös nousee jo muutaman kilometrin matkalla normaaliksi kaupunkiajossa e-Suomen pakkasilla. Kovemmilla pakkasilla ei ole tullut tällä autolla ajettua.

        Dieselit tietysti lämpenee heikommin, mutta bensiiniautoissakin paljon eroja, aikaisemmat lämmenneet hitaammin, tässä isoin moottori ja ilmastointi mitä ei muissa ole ollut. Parempi äänen- ja lämmöneristys myös.


    • Anonyymi

      300w...tinakolvi...koiran paska on saman näköinen ja koiran paska voi olla lämpimämpi mitä
      Auton säteilylämmitin..

      • Anonyymi

        Antaisin nimeksi koiranpaska säteilijä..


    • Anonyymi

      Paljon ennakkoluuloja, tyhmyyttä, punaniskaista jänkkäämistä, mutta ei juurikaan tietoa.
      Hyvä pojat, jatkakaa samaan malliin ja tyhmentykää lisää Suolen opeilla.

      • Anonyymi

        - Se mitä on peräänkuulutettu, on uskottavan j luotettavan tahon suorittama kattava testi ja tutkimus kontaktilämmittimen todellisista ominaisuuksista VERRATTUNA hypetettyyn lohkolämmittimeen.

        Näkisin perustelluksi kysyä nimimerkiltä "Anonyymi 2024-01-09 12:52:13" että tuo edellinen kirjoituksesiko oli sitä parasta antia, mitä kykenet foorumille tuomaan?


    • Anonyymi

      Tässä yksi tutkimus moottorin lämmittimistä. Tehdyistä lämpömittauksista huomaa, että "säteilylämmitin" ei saa moottoria esilämmityksessä lämpenemään edes havaittavasti: oheisen tutkimuksen käppyrät Fig. S5 ja Fig.S6 Ford Focus ja VW Transporter. Niillä ei näin ollen ole mitään vaikutusta moottorin optimaalisen käyntilämpötilan saavuttamisessa, eikä sisätilojen lämpenemisessä.

      https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0306261923011698-mmc1.pdf

      Tuo koko tutkimus on uutisoitu mm. täällä:

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaistutkimus-auton-moottorin-esilammitys-on-lahinna-haitallista-polttoaineen-kulutuksen-kannalta/afb3511c-650a-41c9-b726-a8e130e0080a

      • Anonyymi

        Oli niin tai näin, niin ainakin moottori käynnistyy herkemmin ja säästää kulumiselta pitkällä aika välillä. Haittaahan ei esilämmityksestä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli niin tai näin, niin ainakin moottori käynnistyy herkemmin ja säästää kulumiselta pitkällä aika välillä. Haittaahan ei esilämmityksestä ei ole.

        Kyllä se pistemäinen lämmitys tuollaisella "lätkällä" nimenomaan tekee haittaa moottorille. Mekaaninen kone kestää parhaiten kylmäkäynnistystä tasa lämpöisenä. Pistemäinen lämmitys aiheuttaa sen lämmitintä lähinnä olevien sylintereiden ennenaikaista kulumista, kuten moottorikorjaamot hyvin tietävät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pistemäinen lämmitys tuollaisella "lätkällä" nimenomaan tekee haittaa moottorille. Mekaaninen kone kestää parhaiten kylmäkäynnistystä tasa lämpöisenä. Pistemäinen lämmitys aiheuttaa sen lämmitintä lähinnä olevien sylintereiden ennenaikaista kulumista, kuten moottorikorjaamot hyvin tietävät!

        Max 300W lämmitysteholla hyvin lämpöä johtavaan ja korkean ominaislämpökapasiteetin omaavaan alumiinilohkoon ei saa millään ilveellä aikaiseksi mitään "pistemäistä" lämmitystä.

        Jokainen voi leikkiä fyssankaavoilla ja laskea, mihin lämpötilaan teoreettisesti 300W lämmitysteholla kykenisi alumiinilohkoisen pikkumoottorin lämmittämään vaikka 7.200 sekunnin l. kahden tunnin aikana.

        Alumiinin ominaislämpökapasiteetti 0,896 kJ/(kg K)


      • Anonyymi

        Kiitos linkeistä tutkimuksiin, jollaisia en itse pientä suuremmalla etsimisellä onnistunut löytämään!

        Linkistä:
        "𝙏𝙚𝙝𝙤𝙠𝙠𝙖𝙖𝙩, 𝙫𝙖𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖𝙖𝙣 𝙮𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙬𝙖𝙩𝙞𝙣 𝙚𝙨𝙞𝙡𝙖𝙢𝙢𝙞𝙩𝙩𝙞𝙢𝙚𝙩 auttoivat kyllä moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä, mutta nekään eivät merkittävästi nopeuttaneet toimintalämpötilaan pääsyä. "

        - Testin perusteella ei näyttäisi olevan väliä sillä, onko autossa 300W kontaktilämmitin vai 550W lohkolämmitin. Mitattujen tulosten perusteella kummastakaan ei ole käytännön hyötyä.
        Mutta vain mitattujen tulosten. Empiiriset kokemukset tosin auton lämmittämisestä kertovat aivan toista tarinaa ainakin mitä tulee auton käyntiin saamiseen. Miksi se olisi ainoa vaikutus muka?

        Esson baari urbaani legenda lohkolämmittimen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta voidaan siis siirtää autoilun historian jätesankoon?? Ainakin linkki antoi pohdittavaa rutkasti....

        Niin tai näin, jatkan edelleen auton pistämistä piuhojen perään. Sisätilalämmitin (jo 500W) tuo lämpötilat reilusti plussan puolelle (mitattu -20C) b ja sulattaa kuuran ikkunoista ja tuntuisi pitävän huurun loitolla ennen moottorin lämpeämistä.

        - Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos linkeistä tutkimuksiin, jollaisia en itse pientä suuremmalla etsimisellä onnistunut löytämään!

        Linkistä:
        "𝙏𝙚𝙝𝙤𝙠𝙠𝙖𝙖𝙩, 𝙫𝙖𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖𝙖𝙣 𝙮𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙬𝙖𝙩𝙞𝙣 𝙚𝙨𝙞𝙡𝙖𝙢𝙢𝙞𝙩𝙩𝙞𝙢𝙚𝙩 auttoivat kyllä moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä, mutta nekään eivät merkittävästi nopeuttaneet toimintalämpötilaan pääsyä. "

        - Testin perusteella ei näyttäisi olevan väliä sillä, onko autossa 300W kontaktilämmitin vai 550W lohkolämmitin. Mitattujen tulosten perusteella kummastakaan ei ole käytännön hyötyä.
        Mutta vain mitattujen tulosten. Empiiriset kokemukset tosin auton lämmittämisestä kertovat aivan toista tarinaa ainakin mitä tulee auton käyntiin saamiseen. Miksi se olisi ainoa vaikutus muka?

        Esson baari urbaani legenda lohkolämmittimen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta voidaan siis siirtää autoilun historian jätesankoon?? Ainakin linkki antoi pohdittavaa rutkasti....

        Niin tai näin, jatkan edelleen auton pistämistä piuhojen perään. Sisätilalämmitin (jo 500W) tuo lämpötilat reilusti plussan puolelle (mitattu -20C) b ja sulattaa kuuran ikkunoista ja tuntuisi pitävän huurun loitolla ennen moottorin lämpeämistä.

        - Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.

        > Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin
        > käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.

        Tuohonhan noiden myynti juuri perustuukin. Kun moottorivalmistajat luopuivat oikeista lohko- ja öljynlämmittimistä moottoreiden ja öljyjen kehittymisen myötä, niin lämmitin- ja autokauppiaiden piti keksiä jotakin tilalle, joka antaa auton omistajille mielenrauhaa pakkaskäynnistyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin
        > käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.

        Tuohonhan noiden myynti juuri perustuukin. Kun moottorivalmistajat luopuivat oikeista lohko- ja öljynlämmittimistä moottoreiden ja öljyjen kehittymisen myötä, niin lämmitin- ja autokauppiaiden piti keksiä jotakin tilalle, joka antaa auton omistajille mielenrauhaa pakkaskäynnistyksissä.

        Mut eiks edelleen myydä niitä letkulämmittimiä jotka lämmittää sitä jäähdytinnestettä samaan tapaan kuin ne wanhan liiton lämmittimetkin?


      • Anonyymi

        "Korkeampi käynnistyslämpötila paransi ennen kaikkea ajoneuvon käyttömukavuutta, tarjoten lämpimämmän matkustamon ja estäen ikkunoiden jäätymistä. Lisäksi autovalmistajien mukaan se voi vähentää moottorin kulumista kylmissä käynnistyksissä.

        Tutkimuksessa havaittiin hieman pienempää kokonaispolttoaineenkulutusta (10–20 prosenttia), kun auto oli ajettu lämpimäksi verrattaessa sitä kylmäkäynnistyksen jälkeiseen ajoon."

        Onhan noilla molemmilla melkoinen merkitys ja tärkein että moini auto ei löhde edes käyntiin kovalla pakkasella ilman lämmitystä. Jos on polttoaineella toimiva esilämmitys niin siinä ei kannata polttoainesäästöjä verratakaan, sähkölämmitys säästää varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pistemäinen lämmitys tuollaisella "lätkällä" nimenomaan tekee haittaa moottorille. Mekaaninen kone kestää parhaiten kylmäkäynnistystä tasa lämpöisenä. Pistemäinen lämmitys aiheuttaa sen lämmitintä lähinnä olevien sylintereiden ennenaikaista kulumista, kuten moottorikorjaamot hyvin tietävät!

        Neste levittää lämmön nopeasti, ei se pistemäinen ole ja kylmäkäynnistys tuskin sen parempi nykymoottoreille kuin vanhoillekaan, missä kylmnäkäynnistyksen kerrottiin vastaavan jopa 1000km ajoa.

        Öljyt nykyään parempia, mutta moottorit tarkempia niistä. Ehkäpä Suomen kovat pakkaset ja kylmäkäynnistykset syynä volkkareidenkin moottoriongelmniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos linkeistä tutkimuksiin, jollaisia en itse pientä suuremmalla etsimisellä onnistunut löytämään!

        Linkistä:
        "𝙏𝙚𝙝𝙤𝙠𝙠𝙖𝙖𝙩, 𝙫𝙖𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖𝙖𝙣 𝙮𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙬𝙖𝙩𝙞𝙣 𝙚𝙨𝙞𝙡𝙖𝙢𝙢𝙞𝙩𝙩𝙞𝙢𝙚𝙩 auttoivat kyllä moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä, mutta nekään eivät merkittävästi nopeuttaneet toimintalämpötilaan pääsyä. "

        - Testin perusteella ei näyttäisi olevan väliä sillä, onko autossa 300W kontaktilämmitin vai 550W lohkolämmitin. Mitattujen tulosten perusteella kummastakaan ei ole käytännön hyötyä.
        Mutta vain mitattujen tulosten. Empiiriset kokemukset tosin auton lämmittämisestä kertovat aivan toista tarinaa ainakin mitä tulee auton käyntiin saamiseen. Miksi se olisi ainoa vaikutus muka?

        Esson baari urbaani legenda lohkolämmittimen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta voidaan siis siirtää autoilun historian jätesankoon?? Ainakin linkki antoi pohdittavaa rutkasti....

        Niin tai näin, jatkan edelleen auton pistämistä piuhojen perään. Sisätilalämmitin (jo 500W) tuo lämpötilat reilusti plussan puolelle (mitattu -20C) b ja sulattaa kuuran ikkunoista ja tuntuisi pitävän huurun loitolla ennen moottorin lämpeämistä.

        - Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.

        Tottakai siinä on eroa onko 300W vai 1000W ja lämmittääkö öljyä öljypohjassa vai moottoria ympäröivää vettä. Myös tuossa jutussa kerrottiin merkittävistä eroista kylmän ja esilämmitetyn moottorin välillä, mutta päästöissä ei ollut isoja eroja. Jos kuitenkin polttoaineen kulutuksessa on 10-20% ero niin täytyy päästöissäkin olla eroa.


    • Anonyymi

      Säteilylämmittimestä käytetään "säteilylämmitin" nimitystä, koska se asennetaan kiinni moottorin kylkeen tms. ja väliin laitetaan piitahna joka siirtää lämmön säteilynä tahnan välityksellä moottoriin.
      Tämä onkin ehkä tärkein tieto moottorin ennakkoon lämmittämisestä.

      • Anonyymi

        "väliin laitetaan piitahna joka siirtää lämmön säteilynä tahnan välityksellä moottoriin"

        Päin mäntyä meni kirjoitelmasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "väliin laitetaan piitahna joka siirtää lämmön säteilynä tahnan välityksellä moottoriin"

        Päin mäntyä meni kirjoitelmasi.

        Kerro toki paremmin, että me tunarit oppisimme sinulta viisautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki paremmin, että me tunarit oppisimme sinulta viisautta.

        "Anonyymi
        2024-01-10 14:45:50"

        Paremmin oppilas oppii, kun itse yrittää ja sitten mestari korjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi
        2024-01-10 14:45:50"

        Paremmin oppilas oppii, kun itse yrittää ja sitten mestari korjaa.

        Et siis ole yhtään parempi ja olet pihalla kuin lumiukko keväällä.
        Kannattaa kurkata Defa sivuilta asennusohjeita ja muita tietoja kyseisistä lämmittimistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ole yhtään parempi ja olet pihalla kuin lumiukko keväällä.
        Kannattaa kurkata Defa sivuilta asennusohjeita ja muita tietoja kyseisistä lämmittimistä.

        Mutta sille et voi mitään, että päin mäntyä meni kirjoitelmasi etkä näytä tietävän asiasta sen vertaa, kuin sika tietää satelliitista.

        - Yleissivistykssi taso lämpöoppiin liittyvissä asioissa on oleellisesti kehnompi kuin mitä menneen maailman keskikoulu-fysiikassa opetettiin.

        Ja se ei ollut paljoa se.

        Topicci: >>Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sille et voi mitään, että päin mäntyä meni kirjoitelmasi etkä näytä tietävän asiasta sen vertaa, kuin sika tietää satelliitista.

        - Yleissivistykssi taso lämpöoppiin liittyvissä asioissa on oleellisesti kehnompi kuin mitä menneen maailman keskikoulu-fysiikassa opetettiin.

        Ja se ei ollut paljoa se.

        Topicci: >>Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä<<

        Mitä helkutin väliä sillä on mitä termiä käyttää eri lämmittimissä. Pääasia että ne on asennettu oikein ja oikeaan paikkaan autossa.
        https://www.kaleva.fi/moottoritilan-lammitin-sytytti-pakettiauton-tuleen/1680460


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helkutin väliä sillä on mitä termiä käyttää eri lämmittimissä. Pääasia että ne on asennettu oikein ja oikeaan paikkaan autossa.
        https://www.kaleva.fi/moottoritilan-lammitin-sytytti-pakettiauton-tuleen/1680460

        Olen samaa mieltä, mitä helkutin väliä sillä on mitä termiä käyttää vaikka auton pakoputkesta. Pääasia että ne on asennettu oikein ja oikeaan paikkaan autossa?

        Kukapa ei muistaisi Mikan auton perässä olevia suuttimia, joista tuleva savu huolestutti Kyllösen Mattia kunnes Keke opasti, että ne ovat pakoputkia.

        😅


    • Anonyymi

      Me sähköyhtiöiden omistajat kiitämme kaikkia autojen sähkölämmittäjiä. Jatkakaa vain saman malliin sähkön hinnan nostamista, niin osinkomme kasvavat!

      Myös harakat kiittäisivät, jos osaisivat.

      • Anonyymi

        Ai sinä omistat sähköyhtiön ja/tai yhtiöitä, kerro toki tarkemmin mitä ja kuinka suuret osuudet, niin uskomme sinua sitten..


      • Anonyymi

        Taitaa mennä sähköauton lataamiseen enemmän kuin saat "osinkoina" :)


    • Anonyymi

      Ennenvanhaan oli auton alla paistinpannu ja hiiliä...akku lämpimässä..hyvin pärjäsivät kovassa pakkasessa.?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku saattaa muistaa 60-70 lukujen taitteen paikkella magneettisesti öljypohjaan tarttuvan sähkölämmittimen, joka napattiin pois ajoon lähdetäessä. Eka versio kontaktilämmittimestä!

        Ja kas prkl, sellaisia löytyy viedlä nykyään!!

        https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-huolto/autotarvikkeet/ia-magneettilammitin-350w-2032591/

        Ei taida magneetti tarttua nykyautojen kevytmetalliseen, alumiiniseen tai komposiittimuoviseen öljypohjaan.

        Viimeksimainittua ei voi kyllä lämmittää myöskään kiinteällä kontaktilämmittimellä, mutta ei hätää: kontaktilämmitintä parempi ja edullisempi ratkaisu on 0W öljy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida magneetti tarttua nykyautojen kevytmetalliseen, alumiiniseen tai komposiittimuoviseen öljypohjaan.

        Viimeksimainittua ei voi kyllä lämmittää myöskään kiinteällä kontaktilämmittimellä, mutta ei hätää: kontaktilämmitintä parempi ja edullisempi ratkaisu on 0W öljy!

        Jep minun autossa on 0w-20 öljy ja säteiylämmitin ylempänä lohkossa kannen alapuolella...mut vaatii 3 tuntia pakkasella kun lämmitin on 300w...joskus kovalla pakkasella jaksottanu kellolla niin että 2 tuntia ,tunnin tauko ja 3 tuntia....liekkö sitten vaikutusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep minun autossa on 0w-20 öljy ja säteiylämmitin ylempänä lohkossa kannen alapuolella...mut vaatii 3 tuntia pakkasella kun lämmitin on 300w...joskus kovalla pakkasella jaksottanu kellolla niin että 2 tuntia ,tunnin tauko ja 3 tuntia....liekkö sitten vaikutusta...

        Älä käytä sitä kontaktilämmitintä, jos se noin on asennettu! Se kuluttaa moottoria kylmäkäynnistyksissä, koska kaikki sylinterit eivät ole saman lämpöisiä, Ja lohkossa on lämpöjännityksiä ja muodonmuutoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep minun autossa on 0w-20 öljy ja säteiylämmitin ylempänä lohkossa kannen alapuolella...mut vaatii 3 tuntia pakkasella kun lämmitin on 300w...joskus kovalla pakkasella jaksottanu kellolla niin että 2 tuntia ,tunnin tauko ja 3 tuntia....liekkö sitten vaikutusta...

        Lämpöeriste moottorin päällä auttaisi melkoisesti, ei kulu lämpöä konepellin lämmittämiseen. Laitoin joskus vanhan huovan suoraan moottorin päälle niin piti lämpöä sen verran että sai kovalla pakkasella käyntiin 4h jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku saattaa muistaa 60-70 lukujen taitteen paikkella magneettisesti öljypohjaan tarttuvan sähkölämmittimen, joka napattiin pois ajoon lähdetäessä. Eka versio kontaktilämmittimestä!

        Ja kas prkl, sellaisia löytyy viedlä nykyään!!

        https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-huolto/autotarvikkeet/ia-magneettilammitin-350w-2032591/

        Tuo olisikin upea könytä nykyisten autojen alle repimään lämmitintä irti aina kun lähtee ajelemaan. Taitaa olla enempi noita traktoripuolen kamoja jo tuon yrityksen nimenkin perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä käytä sitä kontaktilämmitintä, jos se noin on asennettu! Se kuluttaa moottoria kylmäkäynnistyksissä, koska kaikki sylinterit eivät ole saman lämpöisiä, Ja lohkossa on lämpöjännityksiä ja muodonmuutoksia.

        Kyllä kait alumiini johtaa lämpöä tasaisesti....ja neste....ylävesiletkua kun kokeilee kädellä niin lämmin se on....eihän sen nyt kättä polttaa tartte,eihän syksyllä ole moottori kylmänä kovin lämmin..+5- niin talvellakin riittää+5....


      • Anonyymi

        On se nyt aika eri asia viritellä tulta kuin laittaa lämpöeriste ja tietysti kannattaa olla palonkestävää materiaalia. Itse käytin tuota vain muutamana päivänä kun siellä ei ollut lämmitystolppaa ja lyhyt matka niin annoin olla ajon aikanakin, mutta ei pakosarjan päällä.

        Uusissa autoissa onkin enemmän äänieristeitä ja moottori paketoitu ettei lämpö karkaa yhtä nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisikin upea könytä nykyisten autojen alle repimään lämmitintä irti aina kun lähtee ajelemaan. Taitaa olla enempi noita traktoripuolen kamoja jo tuon yrityksen nimenkin perusteella.

        Tilapäisesti tuollainekin kätevä jos ei ole kiinteästi asennettua.


    • Anonyymi

      Säteilylämmitin ei ole suoraan yhteydessä moottorin jäähdytysnesteeseen tai öljyyn, vaan se säteilee lämpöä joko öljypohjan läpi tai lohkon läpi.

      • Anonyymi

        Alumiini luovuttaa lämpöä nesteeseen. Jne ....itse kerran lämmitin alumiinijarruputkea ruuvipenkissä kun tein niihin päät ,no siinä kävi niin että putki olin edelleen kylmä mutta ruuvipuristin tuhannen kuuma..


      • Anonyymi

        HöpöHöpö. Joko on fysiikan tunnit nukuttu tai pelattu tetristä. Tai sitten vanhanaikaisesti et vaan ymmärrä asiaa.
        - - - -

        >>>
        Kertauksena:

        Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:

        Kuljettumalla l. konvektiolla:
        - vapaakiertoinen keskuslämmitys
        - pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
        - Golf-virta

        Säteilemällä
        - auringon lämpösäteily maahan
        - terassilämmitin

        Johtumalla:
        - vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.<<<
        - - - - - -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HöpöHöpö. Joko on fysiikan tunnit nukuttu tai pelattu tetristä. Tai sitten vanhanaikaisesti et vaan ymmärrä asiaa.
        - - - -

        >>>
        Kertauksena:

        Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:

        Kuljettumalla l. konvektiolla:
        - vapaakiertoinen keskuslämmitys
        - pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
        - Golf-virta

        Säteilemällä
        - auringon lämpösäteily maahan
        - terassilämmitin

        Johtumalla:
        - vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.<<<
        - - - - - -

        Näin ja eri metallilla on omat johtumis arvot tai nopeudet...alumiinia käytetään paljon sen hyvästä johtumisesta....siitä vaan pirullinen esim moottorin lämmityksessä säteilijällä että lämmöt johtuu harakoille tietyn ajan päästä ,eli ei lämpene kuin tiettyyn lämpöön vaikka kuinka lämmittää,.ei jaksa lämmittää heikon tehon takia....siksi moni laittaa letkulämmittimen vesikierrolla jos voi laittaa autoon ,kaikkiin ei voi..menee anturit sekaisin jotka mittaa lämpöjä ja syöttää polttoainetta niiden arvojen mukaan..eli lämpimään moottoriin menee kylmän moottorin polttoainemäärä...röp röp...röp..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ja eri metallilla on omat johtumis arvot tai nopeudet...alumiinia käytetään paljon sen hyvästä johtumisesta....siitä vaan pirullinen esim moottorin lämmityksessä säteilijällä että lämmöt johtuu harakoille tietyn ajan päästä ,eli ei lämpene kuin tiettyyn lämpöön vaikka kuinka lämmittää,.ei jaksa lämmittää heikon tehon takia....siksi moni laittaa letkulämmittimen vesikierrolla jos voi laittaa autoon ,kaikkiin ei voi..menee anturit sekaisin jotka mittaa lämpöjä ja syöttää polttoainetta niiden arvojen mukaan..eli lämpimään moottoriin menee kylmän moottorin polttoainemäärä...röp röp...röp..

        Miksi moottoreissa ja varsinkin dieseleissä ei käytetä lämpöä eristävää pinnoitetta, saavuttaa nopeammin oikean lämmön eikä jäähdy niin nopeasti. Jäähdytys toimii silti ja tarvittaessa voi tehostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi moottoreissa ja varsinkin dieseleissä ei käytetä lämpöä eristävää pinnoitetta, saavuttaa nopeammin oikean lämmön eikä jäähdy niin nopeasti. Jäähdytys toimii silti ja tarvittaessa voi tehostaa.

        Sijoittajia ei kiinnosta pohjoisen kylmät seudut...sama se on sähköautokin jos halua lämmintä autoon , niin siitä pitää maksaa 5000€.. ihan rahastusta....sama se oli bensa- autoissa aikoinaan lisävarusteita piti maksaa mutta ajan kuluessa kaikki herkut tulee saamaan hintaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoittajia ei kiinnosta pohjoisen kylmät seudut...sama se on sähköautokin jos halua lämmintä autoon , niin siitä pitää maksaa 5000€.. ihan rahastusta....sama se oli bensa- autoissa aikoinaan lisävarusteita piti maksaa mutta ajan kuluessa kaikki herkut tulee saamaan hintaan..

        Pienetkin erot kulutuksessa ja tietysti moottorin kestävyydessä ovat tärkeitä, ei tarvitse käyttää huijausta mikä tulee kalliiksi ja moottoririkot huonoa mainetta.


    • Anonyymi

      Kontaktilämmitin alumiinisessa lohkossa/öljypohjassa on kuin tehotransistori alumiinisessa jäähdytyslevyssä. Lämpö siirtyy transistorista/lämmittimestä sen tahnan läpi alumiiniin, jossa se leviää ja siirtyy sekä konvektiolla että säteiliemällä ulos moottorista/jäähdytyslevystä.

      Jäähdytyslevyn/moottorin lämpötilaeron ympäristöön määrää sen lämpöresistanssi Rth yksikkönä C/W. Tuollaisen 10 *20 cm jäähdytyslevyn Rth on luokkaa 0,3-0,5 C/W.

      Moottori on paljon isompi joten sen Rth on selvästi alle 0,1 C/W, mutta koska lämpö ei leviä koko moottoriin voidaan ottaa laskuihin tuo 0,1 C/W. Kontaktilämmittimessä on PTC vastus, jonka huipputeho kylmänä on useimmiten 300W. PTC vastuksen teho kuitenkin laskee tästä, kun aletaan saavuttamaan tasapainolämpötila. Otetaan arvioksi 200W => lämmittää moottorin kyljen tai öljypohjan 200W *0,1 C/W = 20 astetta ympäristöä lämpimämmäksi.

      Jos 2 h lämmityksen keskimääräinen teho on 250W niin lämmitin tuottaa lämpöenergiaa 2h*250W = 500Wh. Lämpöä kuitenkin siirtyy koko 2h ajan "jäähdytyslevystä" ympäristöön => 2h lämmityksen jälkeen moottoriin jää lämpöenergiaa maksimissaan n. puolet tuosta eli 250Wh.

      Kylmäkäynnistyksen jälkeen pienehkö bensamoottori kuluttaa tyhjäkäynnillä n. 1,5 l/h. Tämä tuottaa 2 minuutissa moottoriin lämpöenergiaa 2/60*1,5*9kWh = 450Wh. Ja 4 minuutissa 900Wh! Siis paljon enemmän kuin 2h lämmitys kontaktilämmittimellä!

      • Anonyymi

        Eikö tuota lämpöhäviöä voi estää tai vähentää palonkestävällä eristeellä moottorin päällä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuota lämpöhäviöä voi estää tai vähentää palonkestävällä eristeellä moottorin päällä..

        Moottorin tulee käytön aikana jäähtyä ja jäähdyttimen lisäksi ilmavirta on tärkeä sen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorin tulee käytön aikana jäähtyä ja jäähdyttimen lisäksi ilmavirta on tärkeä sen suhteen.

        Ei ilmavirta juurikaan jäähdytä itse moottoria, nehän on paketoitu nykyään nin hyvin, mutta pakkasilla hidastaa lämpenemistä.


    • Anonyymi

      Viisastelu ja usko melkein tiedosta on Suolen palstoilla tärkeintä, ainakin toisille.
      Kuitenkin auto ja sen moottori ratkaisee millaisen lämmittimen sinne voi asentaa ja Defa ja Calix on asian tutkinut ja suosittelee parhaan vaihtoehdon kyseiseen malliin.

      • Anonyymi

        Oletko Defa + Calix kauppias?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko Defa Calix kauppias?

        Nuo ovat eri firmoja ja suurimpia markkinajohtajia alalla ja he testaavat ja suunnittelevat oikeat ja sopivat lämmittimet eri moottoreille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat eri firmoja ja suurimpia markkinajohtajia alalla ja he testaavat ja suunnittelevat oikeat ja sopivat lämmittimet eri moottoreille.

        Ja ideoivat "sätelilylämmittimen" rahastaakseen myös ne omistajat, joiden auton moottoria ei voi enää muulla tavoin, eikä tarvitsekaan esilämmittää.


    • Anonyymi

      Ei käytetä kyseistä termiä kaikkien tyyppien osalta.

      https://oilpoint.fi/b/03-03-2023/auton-lammitys–miksi-se-on-niin-tarkeaa-

      • Anonyymi

        Ja kun vielä opettelet linkin liittämisen viestiisi ja sellaiseen joka on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun vielä opettelet linkin liittämisen viestiisi ja sellaiseen joka on olemassa.

        Toimihan tuo kun kopioi, taitaa olla s24 ongelma kuten wikipedian linkeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimihan tuo kun kopioi, taitaa olla s24 ongelma kuten wikipedian linkeissä.

        Juu, suoli24 katkaisee jotkut linkit jostakin syystä. Linkki tosiaan toimii kuitenkin, kun maalaa koko linkin ja aukaisee sitä kautta.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoisia nämä kiistelyt noista lämmittämistä ja niiden paremmuudesta.

      Joskus poikasena Oulussa asuneena muistan naapurin insinöörin lämmittäneet kovilla pakkasilla rättisitikkansa moottoria pistämällä auton alle palavaa öljyä tms, joskus taisi kuumia hiiliäkin hetketksi aikaa ennen lähtöä. Voisiko tätä kutsua vaikka säteilylämmittimeksi vai miksi.
      Nyt tuntuu kertakaikkisen hurjalta, mutta eipä tuossa koskaan mitään tulipaloja sattunut. Ei tainnut rättisitikassa tuolloin olla muoviosia tai muuta syttymisherkkää ainetta auton pohjalla. Insinööri, siis diplomi-insinööri, taisi tietää mitä teki, vaikka olikin rakennusinsinööri.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Joo, saahan auton lämpöisemmäksi vaikka auton peittävän tiiviin pressun ja hallipuhaltimen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, saahan auton lämpöisemmäksi vaikka auton peittävän tiiviin pressun ja hallipuhaltimen avulla.

        Sehän onkin kätevää ja sopii kaikkialle.


    • Anonyymi

      Joku kehui että teslassa tulee heti lämmintä ilmaa sisään, sitten voi tullakin kalli lasku kun tuulilasi hajoaa.

      "Kovasiiven mukaan isoimpia uhkia tuulilasille ovat kovat lämpötilanvaihtelut etenkin siinä tilanteessa, että lasissa on jo valmiiksi kiveniskemiä.

      – Klassinen esimerkki on laittaa puhallin täysillä päälle jäätyneeseen lasiin, jossa on jo särö. Siinä on silloin iso riski saada aikaan halkeama. Eli suosittelen vahvasti viimeistään ennen pakkasten kiristymistä tarkastamaan, että lasissa ei ole kiveniskemiä, sanoo Kovasiipi tiedotteella.

      Tuulilasia lämmittäessä on Kovasiiven mukaan tärkeä edetä varovasti. Moderneissa autoissa olevia lämmitettäviä tuulilaseja hän pitää oikein toimivina, sillä ne lämmittävät tuulilasia tasaisesti."
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7505fc99-3855-4713-91ce-7fe70c52b8c7

      Vastukset tuulilasissa saisi olla vakiona Suomen oloissa ja huurteen poistoon hyvät muuallakin, ei tarvitse koko matkustamoa lämmittää puhalluksella.

      • Anonyymi

        Erikoista että takalasin lämmitin ollut jo kymmeniä vuosia lähes kaikissa, mutta tuulilasissa vain harvoissa vieläkin. Turhia (lisä)varusteita sitäkin enemmän.


    • Anonyymi

      Pohjois-Amerikassa ja Kanadassakin on ankaria talviolosuhteita. Minkähänlaisia moottorinlämmittimiä ne siellä käyttää?
      70-luvulla autoissa oli suurempi maavara ja rakenteet yksinkertaisempia, joten ehkä magneettilämmitin on silloin toiminut, mutta nyt maavara on matala ja etuylitys pitkähkö, ei sinne moottorin alle ole pääsyä, muovilevytkin tiellä. Ei sinne öljypohjaan edes yllä kun se on niin kaukana keulasta.
      Lisäksi jäisessä maassa ryömiminen ei hirveästi houkuttele. Ihme jos on 70-luvullakaan kovin kauaa jaksaneet nujuta niiden kanssa.

    • Anonyymi

      Itellä toi möntti kiinni öljypohjassa. On käyny mielessä vetästä sprayuretaani tuohon vastuksen ja öljypohjanpäälle niin lämmitysteho varmaan tuplaantuisi.

      • Anonyymi

        Jossain vanhassa autossa voisi testata päällystää koko moottori ja testata vaikuttaako esim polttoaineen kulutukseen, mutta kannattaa käyttää jotain siistimpää kuin sprayuretaania, onhan sitä levyinäkin. Taipuisa liimattava lämmönkestävä eriste olisi hyvä, mutta katsastuksessa voisivat ihmetellä. Joku levitettävä pinnoite olisi paras, tämäkin voisi sopia.
        https://thermacote.eu/fi/mika-on-thermacote/


      • Anonyymi

        Mitenkähän tuo urtsu kestää sen mötikän maksimilämpötian eli lähes 300 astetta?


      • Anonyymi

        Kuumilla kesäkeleillä saattaa sitten muodostua toisenlaisia haasteita.


    • Anonyymi

      Jep :D

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe