Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä, onko siinä tosiaan ilmaväli sen lämmitinelementin ja moottorin välissä?
Defan ohjeesta: >> Lämpöä johtava Heat Zink -tahna levitetään lämmittimen pintaan, joka tulee moottoriin päin, näin lämpö siirtyy paremmin lämmittimestä moottoriin tai öljypohjaan. <<
Vai miksi?
Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä
85
983
Vastaukset
- Anonyymi
Toivottavasti ei ole, koska muuten lämpövastus kärähtää.
Noita "säteilylämmittimiä" on pidetty tehottomina, mutta kai se vähän öljyn lämpötilaa nostaa, jos 2 tuntia lämmittää 300 watin teholla. Tosin jo aika pienellä lämpötilaerolla ulkoilmaan nähden alkaa siirtymään 300 watin verran harakoille ja lämmönnousu pysähtyy. Jäähdytysneste on silti edelleen yhtä kylmää kuin ulkoilma ja moottorin lohko ja kansi myös.
Kun muutama litra haaleaa öljyä lähtee pyörimään jääkylmässä moottorissa, lopputulos on jääkylmä. - Anonyymi
"...Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä, onko siinä tosiaan ilmaväli sen lämmitinelementin ja moottorin välissä?.."
Kyllähän se lämmitysvastus-elementti joka asennetaan öljypohjaan tai lohkon kylkeen säteilee lämpöä aineen/nesteen välityksellä. Oikea nimitys olis ehkä lämpösäteily-lämmitin tai johtumis / konvektiolämmitin mutta ehkä ne vaan sekoittaisi maallikoiden päätä enemmän.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Konvektio- Anonyymi
Anonyymi
2024-01-08 15:04:48
Väärin meni
Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:
Kuljettumalla l. konvektiolla:
- vapaakiertoinen keskuslämmitys
- pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
- Golf-virta
Säteilemällä
- auringon lämpösäteily maahan
- terassilämmitin
Johtumalla:
- vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.
"säteilee lämpöä aineen/nesteen välityksellä."
Ei säteile, se on pelkkää johtumista silloin.
Kolmesta vaihtoehdosta on nimeksi otettu eniten-väärä-vähiten-kuvaava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi
2024-01-08 15:04:48
Väärin meni
Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:
Kuljettumalla l. konvektiolla:
- vapaakiertoinen keskuslämmitys
- pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
- Golf-virta
Säteilemällä
- auringon lämpösäteily maahan
- terassilämmitin
Johtumalla:
- vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.
"säteilee lämpöä aineen/nesteen välityksellä."
Ei säteile, se on pelkkää johtumista silloin.
Kolmesta vaihtoehdosta on nimeksi otettu eniten-väärä-vähiten-kuvaava.Lämpö siirtyy johtumalla öljypohjan kautta öljyyn ja siitä säteilemällä lohkoon. Ilmeisesti tästä syytä se on säteilylämmitin, myös mualla kuin Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämpö siirtyy johtumalla öljypohjan kautta öljyyn ja siitä säteilemällä lohkoon. Ilmeisesti tästä syytä se on säteilylämmitin, myös mualla kuin Suomessa.
Kyseistä lämmitintä ei yleensä asenneta öljypohjaan , vaan lohkon kylkeen .
- Anonyymi
Säteilee se nyt kylläkin siihen toiseen suuntaan saatana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseistä lämmitintä ei yleensä asenneta öljypohjaan , vaan lohkon kylkeen .
Sehän on lohkolämmitin. On niitä joskus asennettu öljypohjaan ja jäähdytysvesiputkeenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on lohkolämmitin. On niitä joskus asennettu öljypohjaan ja jäähdytysvesiputkeenkin.
Lohkolämmitin asennetaan moottorin vesitilaan, moottorin kyljessä olevaan reikään .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lohkolämmitin asennetaan moottorin vesitilaan, moottorin kyljessä olevaan reikään .
Moottorin kylki on se lohko.
- Anonyymi
Oikea nimitys noille turhakkeille on kontaktilämmitin. (Englanniksi ne ovatkin contact heater),
Tuo "sätellylämmitin" nimitys tulee siitä, että suurin osa lämmöstä säteilee ihan muualle kuin moottoriin. Joskus kutsuttu myös nimellä "nurmikon lämmitin". "Harakoiden lämmitin" olisi myös kuvaava termi.- Anonyymi
Hah no ei ihme jos harakat hyppii konepellillä..
- Anonyymi
DEFA:
Totuus säteilylämmittimistä
Joskus kuullaan puhuttavan, että säteilylämmittimet eivät olisi yhtä tehokkaita kuin letkulämmittimet. Tämä saattaa juontaa juurensa siitä, että vanhemmissa autoissa sisälämmitinjärjestelmä sai lämpönsä jäähdytinnesteestä, jolloin lämmin ilman ohjattiin sisätiloihin heti moottorin käynnistymisen jälkeen. Tämä aiheutti sen mielikuvan, että moottori lämpeni nopeammin tai tehokkaammin verrattuna säteilylämmittimeen.
Tämä ei kuitenkaan ole totta. Todellisuudessa säteilylämmitin lämmittää moottoria yhtä tehokkaasti kuin letkulämmitin, toimintamekanismi on vain erilainen. Sisätilanlämmitinjärjestelmän lämpötila ei ole oikea mittayksikkö mittaamaan moottorinlämmittimen tehokkuutta.
https://www.defa.com/fi/autolampo/moottorinlammittimet/
- - - - -
Eikö nyt mistään löydy testiä, missä mainoslauseet tai Esson baarin legendat murskattaisiin?
- Itsellä 300W kontaktilämmitin ja nyt -20C pakkasilla ilmastointi puhalsi sormin tuntuvaa lämpöä 1km ajon jälkeen, kun oli käytetty 2 tuntia sitä "turhaketta".
- Lämpemneminen ei tapahtunut niin nopeasto nollakelin tuntumassa kun lähtim liikkeelle ilman moottorin esilämmitystä.- Anonyymi
Meidän autossa (1,2 bensa) puhaltaa -20C pakkasilla myös lämmintä kilometrin ajon jälkeen vaikka lohkolämmittimen vastus on rikki.
Syy siihen on ilmakanavassa oleva sähköinen lämmitysvastus. - Anonyymi
Kaikissa polttomoottoriautoissa on jäähdytysneste ja toinen kenno jossa se kiertää josta puhalletaan sisälle ilmaa. Sillä lämpenee sisätilat
Sellainen moottorinlämmitin on paras joka lämmittää nestettä koska se neste kiertää moottorin sisässä, -20C asteinen neste ja kansi, lohkot, laakerit lämmenneet jopa 0c
Säästää paljon bensaa kun startissa moottori polttaa tehokkaammin, ohjaus syöttää vähemmän polttoainetta.
Öljypohjassa kiinni oleva alumiininen lämmitin ja hyödyt huonot. Ei vähemmän polttoaineen kulutusta ja moottori on - asteinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa polttomoottoriautoissa on jäähdytysneste ja toinen kenno jossa se kiertää josta puhalletaan sisälle ilmaa. Sillä lämpenee sisätilat
Sellainen moottorinlämmitin on paras joka lämmittää nestettä koska se neste kiertää moottorin sisässä, -20C asteinen neste ja kansi, lohkot, laakerit lämmenneet jopa 0c
Säästää paljon bensaa kun startissa moottori polttaa tehokkaammin, ohjaus syöttää vähemmän polttoainetta.
Öljypohjassa kiinni oleva alumiininen lämmitin ja hyödyt huonot. Ei vähemmän polttoaineen kulutusta ja moottori on - asteinen."Öljypohjassa kiinni oleva alumiininen lämmitin ja hyödyt huonot. Ei vähemmän polttoaineen kulutusta ja moottori on - asteinen"
- Voisitko laittaa linkin asian tutkimusta käsitelleeseen artikkeliin vai ihanko siinä istuessasi tuon edellisen keksit? - Anonyymi
Lohkot eri ainetta..nykyään alumiinia...jokainen voi kokeilla mitä tapahtuu kun lämmittää alumiinia ja valurautaa....alumiini luovuttaa lämpöä nopeammin ..ja varmaan imee itseensä nopeammin mitä valurauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lohkot eri ainetta..nykyään alumiinia...jokainen voi kokeilla mitä tapahtuu kun lämmittää alumiinia ja valurautaa....alumiini luovuttaa lämpöä nopeammin ..ja varmaan imee itseensä nopeammin mitä valurauta.
"alumiini luovuttaa lämpöä nopeammin ..ja varmaan imee itseensä nopeammin mitä valurauta."
- Fyssan opettajalta käytäntöä koskettava kysymys fyssan kokeeseen, yläasteelle.
Mikä ero on lämpenemisnopeudessa, jos samanpainoisia valurauta- ja alumiinilohkoja lämmitetään samanlaisella 300W kontaktilämmitttimellä.
[muun viisastelun voi tässä unohtaa] - Anonyymi
Onhan se selvää että on tehokkaampaa lämmittää moottoria ympäröivää nestettä kuin öljyä mikä ei ole kosketuksissa lohkoon. Tiedä sitten onko letkulämmitin tehokkaampi kuin lohkolämmitin, ainakin ennen väitettiin lohkolämmittimen olevan tehokkaampi.
Ei tee öljyllekään hyvää kuumentaa pitkiä aikoja, mutta lämpenee riittävästi lohkolämmittimelläkin ja vedelle pelkästään hyvä että on valmiiksi lämpimämpää kun käynnistää.
Tuo lainauksesi ei todistanut lmmittimien eroista mitään, vaan että uusissa autoissa neste ei vaan kierrä sisätilanlämmittimeen ennen kuin moottotri on riittävän lämmin.
"Uudemmissa autoissa venttiilit on asennettu siten, että ne estävät jäähdytinnesteen lämmön siirtymisen sisätilan lämmittämiseen ennen kuin moottori on tarpeeksi lämmin. Pääasiana on saada moottori lämpiämään mahdollisimman nopeasti."
MInkähän ikäisissä tuollainen vettiili on? Ainakin omassa 2006 bensiiniautossa alkaa lämmintä tulla sisälle melkoisen nopeasti ilman moottorin lämmittämistäkin ja moottorin lämpö myös nousee jo muutaman kilometrin matkalla normaaliksi kaupunkiajossa e-Suomen pakkasilla. Kovemmilla pakkasilla ei ole tullut tällä autolla ajettua.
Dieselit tietysti lämpenee heikommin, mutta bensiiniautoissakin paljon eroja, aikaisemmat lämmenneet hitaammin, tässä isoin moottori ja ilmastointi mitä ei muissa ole ollut. Parempi äänen- ja lämmöneristys myös.
- Anonyymi
300w...tinakolvi...koiran paska on saman näköinen ja koiran paska voi olla lämpimämpi mitä
Auton säteilylämmitin..- Anonyymi
Antaisin nimeksi koiranpaska säteilijä..
- Anonyymi
Paljon ennakkoluuloja, tyhmyyttä, punaniskaista jänkkäämistä, mutta ei juurikaan tietoa.
Hyvä pojat, jatkakaa samaan malliin ja tyhmentykää lisää Suolen opeilla.- Anonyymi
- Se mitä on peräänkuulutettu, on uskottavan j luotettavan tahon suorittama kattava testi ja tutkimus kontaktilämmittimen todellisista ominaisuuksista VERRATTUNA hypetettyyn lohkolämmittimeen.
Näkisin perustelluksi kysyä nimimerkiltä "Anonyymi 2024-01-09 12:52:13" että tuo edellinen kirjoituksesiko oli sitä parasta antia, mitä kykenet foorumille tuomaan?
- Anonyymi
Tässä yksi tutkimus moottorin lämmittimistä. Tehdyistä lämpömittauksista huomaa, että "säteilylämmitin" ei saa moottoria esilämmityksessä lämpenemään edes havaittavasti: oheisen tutkimuksen käppyrät Fig. S5 ja Fig.S6 Ford Focus ja VW Transporter. Niillä ei näin ollen ole mitään vaikutusta moottorin optimaalisen käyntilämpötilan saavuttamisessa, eikä sisätilojen lämpenemisessä.
https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0306261923011698-mmc1.pdf
Tuo koko tutkimus on uutisoitu mm. täällä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaistutkimus-auton-moottorin-esilammitys-on-lahinna-haitallista-polttoaineen-kulutuksen-kannalta/afb3511c-650a-41c9-b726-a8e130e0080a- Anonyymi
Oli niin tai näin, niin ainakin moottori käynnistyy herkemmin ja säästää kulumiselta pitkällä aika välillä. Haittaahan ei esilämmityksestä ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli niin tai näin, niin ainakin moottori käynnistyy herkemmin ja säästää kulumiselta pitkällä aika välillä. Haittaahan ei esilämmityksestä ei ole.
Kyllä se pistemäinen lämmitys tuollaisella "lätkällä" nimenomaan tekee haittaa moottorille. Mekaaninen kone kestää parhaiten kylmäkäynnistystä tasa lämpöisenä. Pistemäinen lämmitys aiheuttaa sen lämmitintä lähinnä olevien sylintereiden ennenaikaista kulumista, kuten moottorikorjaamot hyvin tietävät!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se pistemäinen lämmitys tuollaisella "lätkällä" nimenomaan tekee haittaa moottorille. Mekaaninen kone kestää parhaiten kylmäkäynnistystä tasa lämpöisenä. Pistemäinen lämmitys aiheuttaa sen lämmitintä lähinnä olevien sylintereiden ennenaikaista kulumista, kuten moottorikorjaamot hyvin tietävät!
Max 300W lämmitysteholla hyvin lämpöä johtavaan ja korkean ominaislämpökapasiteetin omaavaan alumiinilohkoon ei saa millään ilveellä aikaiseksi mitään "pistemäistä" lämmitystä.
Jokainen voi leikkiä fyssankaavoilla ja laskea, mihin lämpötilaan teoreettisesti 300W lämmitysteholla kykenisi alumiinilohkoisen pikkumoottorin lämmittämään vaikka 7.200 sekunnin l. kahden tunnin aikana.
Alumiinin ominaislämpökapasiteetti 0,896 kJ/(kg K) - Anonyymi
Kiitos linkeistä tutkimuksiin, jollaisia en itse pientä suuremmalla etsimisellä onnistunut löytämään!
Linkistä:
"𝙏𝙚𝙝𝙤𝙠𝙠𝙖𝙖𝙩, 𝙫𝙖𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖𝙖𝙣 𝙮𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙬𝙖𝙩𝙞𝙣 𝙚𝙨𝙞𝙡𝙖𝙢𝙢𝙞𝙩𝙩𝙞𝙢𝙚𝙩 auttoivat kyllä moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä, mutta nekään eivät merkittävästi nopeuttaneet toimintalämpötilaan pääsyä. "
- Testin perusteella ei näyttäisi olevan väliä sillä, onko autossa 300W kontaktilämmitin vai 550W lohkolämmitin. Mitattujen tulosten perusteella kummastakaan ei ole käytännön hyötyä.
Mutta vain mitattujen tulosten. Empiiriset kokemukset tosin auton lämmittämisestä kertovat aivan toista tarinaa ainakin mitä tulee auton käyntiin saamiseen. Miksi se olisi ainoa vaikutus muka?
Esson baari urbaani legenda lohkolämmittimen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta voidaan siis siirtää autoilun historian jätesankoon?? Ainakin linkki antoi pohdittavaa rutkasti....
Niin tai näin, jatkan edelleen auton pistämistä piuhojen perään. Sisätilalämmitin (jo 500W) tuo lämpötilat reilusti plussan puolelle (mitattu -20C) b ja sulattaa kuuran ikkunoista ja tuntuisi pitävän huurun loitolla ennen moottorin lämpeämistä.
- Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos linkeistä tutkimuksiin, jollaisia en itse pientä suuremmalla etsimisellä onnistunut löytämään!
Linkistä:
"𝙏𝙚𝙝𝙤𝙠𝙠𝙖𝙖𝙩, 𝙫𝙖𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖𝙖𝙣 𝙮𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙬𝙖𝙩𝙞𝙣 𝙚𝙨𝙞𝙡𝙖𝙢𝙢𝙞𝙩𝙩𝙞𝙢𝙚𝙩 auttoivat kyllä moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä, mutta nekään eivät merkittävästi nopeuttaneet toimintalämpötilaan pääsyä. "
- Testin perusteella ei näyttäisi olevan väliä sillä, onko autossa 300W kontaktilämmitin vai 550W lohkolämmitin. Mitattujen tulosten perusteella kummastakaan ei ole käytännön hyötyä.
Mutta vain mitattujen tulosten. Empiiriset kokemukset tosin auton lämmittämisestä kertovat aivan toista tarinaa ainakin mitä tulee auton käyntiin saamiseen. Miksi se olisi ainoa vaikutus muka?
Esson baari urbaani legenda lohkolämmittimen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta voidaan siis siirtää autoilun historian jätesankoon?? Ainakin linkki antoi pohdittavaa rutkasti....
Niin tai näin, jatkan edelleen auton pistämistä piuhojen perään. Sisätilalämmitin (jo 500W) tuo lämpötilat reilusti plussan puolelle (mitattu -20C) b ja sulattaa kuuran ikkunoista ja tuntuisi pitävän huurun loitolla ennen moottorin lämpeämistä.
- Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.> Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin
> käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.
Tuohonhan noiden myynti juuri perustuukin. Kun moottorivalmistajat luopuivat oikeista lohko- ja öljynlämmittimistä moottoreiden ja öljyjen kehittymisen myötä, niin lämmitin- ja autokauppiaiden piti keksiä jotakin tilalle, joka antaa auton omistajille mielenrauhaa pakkaskäynnistyksissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin
> käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.
Tuohonhan noiden myynti juuri perustuukin. Kun moottorivalmistajat luopuivat oikeista lohko- ja öljynlämmittimistä moottoreiden ja öljyjen kehittymisen myötä, niin lämmitin- ja autokauppiaiden piti keksiä jotakin tilalle, joka antaa auton omistajille mielenrauhaa pakkaskäynnistyksissä.Mut eiks edelleen myydä niitä letkulämmittimiä jotka lämmittää sitä jäähdytinnestettä samaan tapaan kuin ne wanhan liiton lämmittimetkin?
- Anonyymi
"Korkeampi käynnistyslämpötila paransi ennen kaikkea ajoneuvon käyttömukavuutta, tarjoten lämpimämmän matkustamon ja estäen ikkunoiden jäätymistä. Lisäksi autovalmistajien mukaan se voi vähentää moottorin kulumista kylmissä käynnistyksissä.
Tutkimuksessa havaittiin hieman pienempää kokonaispolttoaineenkulutusta (10–20 prosenttia), kun auto oli ajettu lämpimäksi verrattaessa sitä kylmäkäynnistyksen jälkeiseen ajoon."
Onhan noilla molemmilla melkoinen merkitys ja tärkein että moini auto ei löhde edes käyntiin kovalla pakkasella ilman lämmitystä. Jos on polttoaineella toimiva esilämmitys niin siinä ei kannata polttoainesäästöjä verratakaan, sähkölämmitys säästää varmasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se pistemäinen lämmitys tuollaisella "lätkällä" nimenomaan tekee haittaa moottorille. Mekaaninen kone kestää parhaiten kylmäkäynnistystä tasa lämpöisenä. Pistemäinen lämmitys aiheuttaa sen lämmitintä lähinnä olevien sylintereiden ennenaikaista kulumista, kuten moottorikorjaamot hyvin tietävät!
Neste levittää lämmön nopeasti, ei se pistemäinen ole ja kylmäkäynnistys tuskin sen parempi nykymoottoreille kuin vanhoillekaan, missä kylmnäkäynnistyksen kerrottiin vastaavan jopa 1000km ajoa.
Öljyt nykyään parempia, mutta moottorit tarkempia niistä. Ehkäpä Suomen kovat pakkaset ja kylmäkäynnistykset syynä volkkareidenkin moottoriongelmniin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos linkeistä tutkimuksiin, jollaisia en itse pientä suuremmalla etsimisellä onnistunut löytämään!
Linkistä:
"𝙏𝙚𝙝𝙤𝙠𝙠𝙖𝙖𝙩, 𝙫𝙖𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖𝙖𝙣 𝙮𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙬𝙖𝙩𝙞𝙣 𝙚𝙨𝙞𝙡𝙖𝙢𝙢𝙞𝙩𝙩𝙞𝙢𝙚𝙩 auttoivat kyllä moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä, mutta nekään eivät merkittävästi nopeuttaneet toimintalämpötilaan pääsyä. "
- Testin perusteella ei näyttäisi olevan väliä sillä, onko autossa 300W kontaktilämmitin vai 550W lohkolämmitin. Mitattujen tulosten perusteella kummastakaan ei ole käytännön hyötyä.
Mutta vain mitattujen tulosten. Empiiriset kokemukset tosin auton lämmittämisestä kertovat aivan toista tarinaa ainakin mitä tulee auton käyntiin saamiseen. Miksi se olisi ainoa vaikutus muka?
Esson baari urbaani legenda lohkolämmittimen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta voidaan siis siirtää autoilun historian jätesankoon?? Ainakin linkki antoi pohdittavaa rutkasti....
Niin tai näin, jatkan edelleen auton pistämistä piuhojen perään. Sisätilalämmitin (jo 500W) tuo lämpötilat reilusti plussan puolelle (mitattu -20C) b ja sulattaa kuuran ikkunoista ja tuntuisi pitävän huurun loitolla ennen moottorin lämpeämistä.
- Kontaktilämmittimen käyttö antaa ainakin placebo-vaikutuksen notkeammin käynnistyvästä moottorista ja nopeammasta lämmöntuotosta. Siispä jatkan sitäkin.Tottakai siinä on eroa onko 300W vai 1000W ja lämmittääkö öljyä öljypohjassa vai moottoria ympäröivää vettä. Myös tuossa jutussa kerrottiin merkittävistä eroista kylmän ja esilämmitetyn moottorin välillä, mutta päästöissä ei ollut isoja eroja. Jos kuitenkin polttoaineen kulutuksessa on 10-20% ero niin täytyy päästöissäkin olla eroa.
- Anonyymi
Säteilylämmittimestä käytetään "säteilylämmitin" nimitystä, koska se asennetaan kiinni moottorin kylkeen tms. ja väliin laitetaan piitahna joka siirtää lämmön säteilynä tahnan välityksellä moottoriin.
Tämä onkin ehkä tärkein tieto moottorin ennakkoon lämmittämisestä.- Anonyymi
"väliin laitetaan piitahna joka siirtää lämmön säteilynä tahnan välityksellä moottoriin"
Päin mäntyä meni kirjoitelmasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"väliin laitetaan piitahna joka siirtää lämmön säteilynä tahnan välityksellä moottoriin"
Päin mäntyä meni kirjoitelmasi.Kerro toki paremmin, että me tunarit oppisimme sinulta viisautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki paremmin, että me tunarit oppisimme sinulta viisautta.
"Anonyymi
2024-01-10 14:45:50"
Paremmin oppilas oppii, kun itse yrittää ja sitten mestari korjaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Anonyymi
2024-01-10 14:45:50"
Paremmin oppilas oppii, kun itse yrittää ja sitten mestari korjaa.Et siis ole yhtään parempi ja olet pihalla kuin lumiukko keväällä.
Kannattaa kurkata Defa sivuilta asennusohjeita ja muita tietoja kyseisistä lämmittimistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis ole yhtään parempi ja olet pihalla kuin lumiukko keväällä.
Kannattaa kurkata Defa sivuilta asennusohjeita ja muita tietoja kyseisistä lämmittimistä.Mutta sille et voi mitään, että päin mäntyä meni kirjoitelmasi etkä näytä tietävän asiasta sen vertaa, kuin sika tietää satelliitista.
- Yleissivistykssi taso lämpöoppiin liittyvissä asioissa on oleellisesti kehnompi kuin mitä menneen maailman keskikoulu-fysiikassa opetettiin.
Ja se ei ollut paljoa se.
Topicci: >>Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä<< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sille et voi mitään, että päin mäntyä meni kirjoitelmasi etkä näytä tietävän asiasta sen vertaa, kuin sika tietää satelliitista.
- Yleissivistykssi taso lämpöoppiin liittyvissä asioissa on oleellisesti kehnompi kuin mitä menneen maailman keskikoulu-fysiikassa opetettiin.
Ja se ei ollut paljoa se.
Topicci: >>Miksi käytetään termiä "säteilylämmitin" auton lämmittimissä<<Mitä helkutin väliä sillä on mitä termiä käyttää eri lämmittimissä. Pääasia että ne on asennettu oikein ja oikeaan paikkaan autossa.
https://www.kaleva.fi/moottoritilan-lammitin-sytytti-pakettiauton-tuleen/1680460 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä helkutin väliä sillä on mitä termiä käyttää eri lämmittimissä. Pääasia että ne on asennettu oikein ja oikeaan paikkaan autossa.
https://www.kaleva.fi/moottoritilan-lammitin-sytytti-pakettiauton-tuleen/1680460Olen samaa mieltä, mitä helkutin väliä sillä on mitä termiä käyttää vaikka auton pakoputkesta. Pääasia että ne on asennettu oikein ja oikeaan paikkaan autossa?
Kukapa ei muistaisi Mikan auton perässä olevia suuttimia, joista tuleva savu huolestutti Kyllösen Mattia kunnes Keke opasti, että ne ovat pakoputkia.
😅
- Anonyymi
Me sähköyhtiöiden omistajat kiitämme kaikkia autojen sähkölämmittäjiä. Jatkakaa vain saman malliin sähkön hinnan nostamista, niin osinkomme kasvavat!
Myös harakat kiittäisivät, jos osaisivat.- Anonyymi
Ai sinä omistat sähköyhtiön ja/tai yhtiöitä, kerro toki tarkemmin mitä ja kuinka suuret osuudet, niin uskomme sinua sitten..
- Anonyymi
Taitaa mennä sähköauton lataamiseen enemmän kuin saat "osinkoina" :)
- Anonyymi
Ennenvanhaan oli auton alla paistinpannu ja hiiliä...akku lämpimässä..hyvin pärjäsivät kovassa pakkasessa.?
- Anonyymi
Joku saattaa muistaa 60-70 lukujen taitteen paikkella magneettisesti öljypohjaan tarttuvan sähkölämmittimen, joka napattiin pois ajoon lähdetäessä. Eka versio kontaktilämmittimestä!
Ja kas prkl, sellaisia löytyy viedlä nykyään!!
https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-huolto/autotarvikkeet/ia-magneettilammitin-350w-2032591/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku saattaa muistaa 60-70 lukujen taitteen paikkella magneettisesti öljypohjaan tarttuvan sähkölämmittimen, joka napattiin pois ajoon lähdetäessä. Eka versio kontaktilämmittimestä!
Ja kas prkl, sellaisia löytyy viedlä nykyään!!
https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-huolto/autotarvikkeet/ia-magneettilammitin-350w-2032591/Ei taida magneetti tarttua nykyautojen kevytmetalliseen, alumiiniseen tai komposiittimuoviseen öljypohjaan.
Viimeksimainittua ei voi kyllä lämmittää myöskään kiinteällä kontaktilämmittimellä, mutta ei hätää: kontaktilämmitintä parempi ja edullisempi ratkaisu on 0W öljy! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida magneetti tarttua nykyautojen kevytmetalliseen, alumiiniseen tai komposiittimuoviseen öljypohjaan.
Viimeksimainittua ei voi kyllä lämmittää myöskään kiinteällä kontaktilämmittimellä, mutta ei hätää: kontaktilämmitintä parempi ja edullisempi ratkaisu on 0W öljy!Jep minun autossa on 0w-20 öljy ja säteiylämmitin ylempänä lohkossa kannen alapuolella...mut vaatii 3 tuntia pakkasella kun lämmitin on 300w...joskus kovalla pakkasella jaksottanu kellolla niin että 2 tuntia ,tunnin tauko ja 3 tuntia....liekkö sitten vaikutusta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep minun autossa on 0w-20 öljy ja säteiylämmitin ylempänä lohkossa kannen alapuolella...mut vaatii 3 tuntia pakkasella kun lämmitin on 300w...joskus kovalla pakkasella jaksottanu kellolla niin että 2 tuntia ,tunnin tauko ja 3 tuntia....liekkö sitten vaikutusta...
Älä käytä sitä kontaktilämmitintä, jos se noin on asennettu! Se kuluttaa moottoria kylmäkäynnistyksissä, koska kaikki sylinterit eivät ole saman lämpöisiä, Ja lohkossa on lämpöjännityksiä ja muodonmuutoksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep minun autossa on 0w-20 öljy ja säteiylämmitin ylempänä lohkossa kannen alapuolella...mut vaatii 3 tuntia pakkasella kun lämmitin on 300w...joskus kovalla pakkasella jaksottanu kellolla niin että 2 tuntia ,tunnin tauko ja 3 tuntia....liekkö sitten vaikutusta...
Lämpöeriste moottorin päällä auttaisi melkoisesti, ei kulu lämpöä konepellin lämmittämiseen. Laitoin joskus vanhan huovan suoraan moottorin päälle niin piti lämpöä sen verran että sai kovalla pakkasella käyntiin 4h jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku saattaa muistaa 60-70 lukujen taitteen paikkella magneettisesti öljypohjaan tarttuvan sähkölämmittimen, joka napattiin pois ajoon lähdetäessä. Eka versio kontaktilämmittimestä!
Ja kas prkl, sellaisia löytyy viedlä nykyään!!
https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-huolto/autotarvikkeet/ia-magneettilammitin-350w-2032591/Tuo olisikin upea könytä nykyisten autojen alle repimään lämmitintä irti aina kun lähtee ajelemaan. Taitaa olla enempi noita traktoripuolen kamoja jo tuon yrityksen nimenkin perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä käytä sitä kontaktilämmitintä, jos se noin on asennettu! Se kuluttaa moottoria kylmäkäynnistyksissä, koska kaikki sylinterit eivät ole saman lämpöisiä, Ja lohkossa on lämpöjännityksiä ja muodonmuutoksia.
Kyllä kait alumiini johtaa lämpöä tasaisesti....ja neste....ylävesiletkua kun kokeilee kädellä niin lämmin se on....eihän sen nyt kättä polttaa tartte,eihän syksyllä ole moottori kylmänä kovin lämmin..+5- niin talvellakin riittää+5....
- Anonyymi
On se nyt aika eri asia viritellä tulta kuin laittaa lämpöeriste ja tietysti kannattaa olla palonkestävää materiaalia. Itse käytin tuota vain muutamana päivänä kun siellä ei ollut lämmitystolppaa ja lyhyt matka niin annoin olla ajon aikanakin, mutta ei pakosarjan päällä.
Uusissa autoissa onkin enemmän äänieristeitä ja moottori paketoitu ettei lämpö karkaa yhtä nopeasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo olisikin upea könytä nykyisten autojen alle repimään lämmitintä irti aina kun lähtee ajelemaan. Taitaa olla enempi noita traktoripuolen kamoja jo tuon yrityksen nimenkin perusteella.
Tilapäisesti tuollainekin kätevä jos ei ole kiinteästi asennettua.
- Anonyymi
Säteilylämmitin ei ole suoraan yhteydessä moottorin jäähdytysnesteeseen tai öljyyn, vaan se säteilee lämpöä joko öljypohjan läpi tai lohkon läpi.
- Anonyymi
Alumiini luovuttaa lämpöä nesteeseen. Jne ....itse kerran lämmitin alumiinijarruputkea ruuvipenkissä kun tein niihin päät ,no siinä kävi niin että putki olin edelleen kylmä mutta ruuvipuristin tuhannen kuuma..
- Anonyymi
HöpöHöpö. Joko on fysiikan tunnit nukuttu tai pelattu tetristä. Tai sitten vanhanaikaisesti et vaan ymmärrä asiaa.
- - - -
>>>
Kertauksena:
Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:
Kuljettumalla l. konvektiolla:
- vapaakiertoinen keskuslämmitys
- pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
- Golf-virta
Säteilemällä
- auringon lämpösäteily maahan
- terassilämmitin
Johtumalla:
- vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.<<<
- - - - - - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HöpöHöpö. Joko on fysiikan tunnit nukuttu tai pelattu tetristä. Tai sitten vanhanaikaisesti et vaan ymmärrä asiaa.
- - - -
>>>
Kertauksena:
Lämpö siirtyy seuraavila kolmella tavalla:
Kuljettumalla l. konvektiolla:
- vapaakiertoinen keskuslämmitys
- pakotettu konvektio kiertovesipumpulla (tai puhaltimella)
- Golf-virta
Säteilemällä
- auringon lämpösäteily maahan
- terassilämmitin
Johtumalla:
- vaikka kouludemossa kuparitanko lämpiää kun toista päätä lämmitetään pistemäisesti.<<<
- - - - - -Näin ja eri metallilla on omat johtumis arvot tai nopeudet...alumiinia käytetään paljon sen hyvästä johtumisesta....siitä vaan pirullinen esim moottorin lämmityksessä säteilijällä että lämmöt johtuu harakoille tietyn ajan päästä ,eli ei lämpene kuin tiettyyn lämpöön vaikka kuinka lämmittää,.ei jaksa lämmittää heikon tehon takia....siksi moni laittaa letkulämmittimen vesikierrolla jos voi laittaa autoon ,kaikkiin ei voi..menee anturit sekaisin jotka mittaa lämpöjä ja syöttää polttoainetta niiden arvojen mukaan..eli lämpimään moottoriin menee kylmän moottorin polttoainemäärä...röp röp...röp..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin ja eri metallilla on omat johtumis arvot tai nopeudet...alumiinia käytetään paljon sen hyvästä johtumisesta....siitä vaan pirullinen esim moottorin lämmityksessä säteilijällä että lämmöt johtuu harakoille tietyn ajan päästä ,eli ei lämpene kuin tiettyyn lämpöön vaikka kuinka lämmittää,.ei jaksa lämmittää heikon tehon takia....siksi moni laittaa letkulämmittimen vesikierrolla jos voi laittaa autoon ,kaikkiin ei voi..menee anturit sekaisin jotka mittaa lämpöjä ja syöttää polttoainetta niiden arvojen mukaan..eli lämpimään moottoriin menee kylmän moottorin polttoainemäärä...röp röp...röp..
Miksi moottoreissa ja varsinkin dieseleissä ei käytetä lämpöä eristävää pinnoitetta, saavuttaa nopeammin oikean lämmön eikä jäähdy niin nopeasti. Jäähdytys toimii silti ja tarvittaessa voi tehostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi moottoreissa ja varsinkin dieseleissä ei käytetä lämpöä eristävää pinnoitetta, saavuttaa nopeammin oikean lämmön eikä jäähdy niin nopeasti. Jäähdytys toimii silti ja tarvittaessa voi tehostaa.
Sijoittajia ei kiinnosta pohjoisen kylmät seudut...sama se on sähköautokin jos halua lämmintä autoon , niin siitä pitää maksaa 5000€.. ihan rahastusta....sama se oli bensa- autoissa aikoinaan lisävarusteita piti maksaa mutta ajan kuluessa kaikki herkut tulee saamaan hintaan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sijoittajia ei kiinnosta pohjoisen kylmät seudut...sama se on sähköautokin jos halua lämmintä autoon , niin siitä pitää maksaa 5000€.. ihan rahastusta....sama se oli bensa- autoissa aikoinaan lisävarusteita piti maksaa mutta ajan kuluessa kaikki herkut tulee saamaan hintaan..
Pienetkin erot kulutuksessa ja tietysti moottorin kestävyydessä ovat tärkeitä, ei tarvitse käyttää huijausta mikä tulee kalliiksi ja moottoririkot huonoa mainetta.
- Anonyymi
Kontaktilämmitin alumiinisessa lohkossa/öljypohjassa on kuin tehotransistori alumiinisessa jäähdytyslevyssä. Lämpö siirtyy transistorista/lämmittimestä sen tahnan läpi alumiiniin, jossa se leviää ja siirtyy sekä konvektiolla että säteiliemällä ulos moottorista/jäähdytyslevystä.
Jäähdytyslevyn/moottorin lämpötilaeron ympäristöön määrää sen lämpöresistanssi Rth yksikkönä C/W. Tuollaisen 10 *20 cm jäähdytyslevyn Rth on luokkaa 0,3-0,5 C/W.
Moottori on paljon isompi joten sen Rth on selvästi alle 0,1 C/W, mutta koska lämpö ei leviä koko moottoriin voidaan ottaa laskuihin tuo 0,1 C/W. Kontaktilämmittimessä on PTC vastus, jonka huipputeho kylmänä on useimmiten 300W. PTC vastuksen teho kuitenkin laskee tästä, kun aletaan saavuttamaan tasapainolämpötila. Otetaan arvioksi 200W => lämmittää moottorin kyljen tai öljypohjan 200W *0,1 C/W = 20 astetta ympäristöä lämpimämmäksi.
Jos 2 h lämmityksen keskimääräinen teho on 250W niin lämmitin tuottaa lämpöenergiaa 2h*250W = 500Wh. Lämpöä kuitenkin siirtyy koko 2h ajan "jäähdytyslevystä" ympäristöön => 2h lämmityksen jälkeen moottoriin jää lämpöenergiaa maksimissaan n. puolet tuosta eli 250Wh.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen pienehkö bensamoottori kuluttaa tyhjäkäynnillä n. 1,5 l/h. Tämä tuottaa 2 minuutissa moottoriin lämpöenergiaa 2/60*1,5*9kWh = 450Wh. Ja 4 minuutissa 900Wh! Siis paljon enemmän kuin 2h lämmitys kontaktilämmittimellä!- Anonyymi
Eikö tuota lämpöhäviöä voi estää tai vähentää palonkestävällä eristeellä moottorin päällä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tuota lämpöhäviöä voi estää tai vähentää palonkestävällä eristeellä moottorin päällä..
Moottorin tulee käytön aikana jäähtyä ja jäähdyttimen lisäksi ilmavirta on tärkeä sen suhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorin tulee käytön aikana jäähtyä ja jäähdyttimen lisäksi ilmavirta on tärkeä sen suhteen.
Ei ilmavirta juurikaan jäähdytä itse moottoria, nehän on paketoitu nykyään nin hyvin, mutta pakkasilla hidastaa lämpenemistä.
- Anonyymi
Viisastelu ja usko melkein tiedosta on Suolen palstoilla tärkeintä, ainakin toisille.
Kuitenkin auto ja sen moottori ratkaisee millaisen lämmittimen sinne voi asentaa ja Defa ja Calix on asian tutkinut ja suosittelee parhaan vaihtoehdon kyseiseen malliin.- Anonyymi
Oletko Defa + Calix kauppias?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko Defa Calix kauppias?
Nuo ovat eri firmoja ja suurimpia markkinajohtajia alalla ja he testaavat ja suunnittelevat oikeat ja sopivat lämmittimet eri moottoreille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat eri firmoja ja suurimpia markkinajohtajia alalla ja he testaavat ja suunnittelevat oikeat ja sopivat lämmittimet eri moottoreille.
Ja ideoivat "sätelilylämmittimen" rahastaakseen myös ne omistajat, joiden auton moottoria ei voi enää muulla tavoin, eikä tarvitsekaan esilämmittää.
- Anonyymi
Ei käytetä kyseistä termiä kaikkien tyyppien osalta.
https://oilpoint.fi/b/03-03-2023/auton-lammitys–miksi-se-on-niin-tarkeaa-- Anonyymi
Ja kun vielä opettelet linkin liittämisen viestiisi ja sellaiseen joka on olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun vielä opettelet linkin liittämisen viestiisi ja sellaiseen joka on olemassa.
Toimihan tuo kun kopioi, taitaa olla s24 ongelma kuten wikipedian linkeissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimihan tuo kun kopioi, taitaa olla s24 ongelma kuten wikipedian linkeissä.
Juu, suoli24 katkaisee jotkut linkit jostakin syystä. Linkki tosiaan toimii kuitenkin, kun maalaa koko linkin ja aukaisee sitä kautta.
- Anonyymi
Mielenkiintoisia nämä kiistelyt noista lämmittämistä ja niiden paremmuudesta.
Joskus poikasena Oulussa asuneena muistan naapurin insinöörin lämmittäneet kovilla pakkasilla rättisitikkansa moottoria pistämällä auton alle palavaa öljyä tms, joskus taisi kuumia hiiliäkin hetketksi aikaa ennen lähtöä. Voisiko tätä kutsua vaikka säteilylämmittimeksi vai miksi.
Nyt tuntuu kertakaikkisen hurjalta, mutta eipä tuossa koskaan mitään tulipaloja sattunut. Ei tainnut rättisitikassa tuolloin olla muoviosia tai muuta syttymisherkkää ainetta auton pohjalla. Insinööri, siis diplomi-insinööri, taisi tietää mitä teki, vaikka olikin rakennusinsinööri.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
linkki vielä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7505fc99-3855-4713-91ce-7fe70c52b8c7Heh, väärä paikka ja linkki olikin alla.
- Anonyymi
Joo, saahan auton lämpöisemmäksi vaikka auton peittävän tiiviin pressun ja hallipuhaltimen avulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, saahan auton lämpöisemmäksi vaikka auton peittävän tiiviin pressun ja hallipuhaltimen avulla.
Sehän onkin kätevää ja sopii kaikkialle.
- Anonyymi
Joku kehui että teslassa tulee heti lämmintä ilmaa sisään, sitten voi tullakin kalli lasku kun tuulilasi hajoaa.
"Kovasiiven mukaan isoimpia uhkia tuulilasille ovat kovat lämpötilanvaihtelut etenkin siinä tilanteessa, että lasissa on jo valmiiksi kiveniskemiä.
– Klassinen esimerkki on laittaa puhallin täysillä päälle jäätyneeseen lasiin, jossa on jo särö. Siinä on silloin iso riski saada aikaan halkeama. Eli suosittelen vahvasti viimeistään ennen pakkasten kiristymistä tarkastamaan, että lasissa ei ole kiveniskemiä, sanoo Kovasiipi tiedotteella.
Tuulilasia lämmittäessä on Kovasiiven mukaan tärkeä edetä varovasti. Moderneissa autoissa olevia lämmitettäviä tuulilaseja hän pitää oikein toimivina, sillä ne lämmittävät tuulilasia tasaisesti."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7505fc99-3855-4713-91ce-7fe70c52b8c7
Vastukset tuulilasissa saisi olla vakiona Suomen oloissa ja huurteen poistoon hyvät muuallakin, ei tarvitse koko matkustamoa lämmittää puhalluksella.- Anonyymi
Erikoista että takalasin lämmitin ollut jo kymmeniä vuosia lähes kaikissa, mutta tuulilasissa vain harvoissa vieläkin. Turhia (lisä)varusteita sitäkin enemmän.
- Anonyymi
Pohjois-Amerikassa ja Kanadassakin on ankaria talviolosuhteita. Minkähänlaisia moottorinlämmittimiä ne siellä käyttää?
70-luvulla autoissa oli suurempi maavara ja rakenteet yksinkertaisempia, joten ehkä magneettilämmitin on silloin toiminut, mutta nyt maavara on matala ja etuylitys pitkähkö, ei sinne moottorin alle ole pääsyä, muovilevytkin tiellä. Ei sinne öljypohjaan edes yllä kun se on niin kaukana keulasta.
Lisäksi jäisessä maassa ryömiminen ei hirveästi houkuttele. Ihme jos on 70-luvullakaan kovin kauaa jaksaneet nujuta niiden kanssa. - Anonyymi
Itellä toi möntti kiinni öljypohjassa. On käyny mielessä vetästä sprayuretaani tuohon vastuksen ja öljypohjanpäälle niin lämmitysteho varmaan tuplaantuisi.
- Anonyymi
Jossain vanhassa autossa voisi testata päällystää koko moottori ja testata vaikuttaako esim polttoaineen kulutukseen, mutta kannattaa käyttää jotain siistimpää kuin sprayuretaania, onhan sitä levyinäkin. Taipuisa liimattava lämmönkestävä eriste olisi hyvä, mutta katsastuksessa voisivat ihmetellä. Joku levitettävä pinnoite olisi paras, tämäkin voisi sopia.
https://thermacote.eu/fi/mika-on-thermacote/ - Anonyymi
Mitenkähän tuo urtsu kestää sen mötikän maksimilämpötian eli lähes 300 astetta?
- Anonyymi
Kuumilla kesäkeleillä saattaa sitten muodostua toisenlaisia haasteita.
- Anonyymi
Jep :D
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323326Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382623Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302465Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172338Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302023- 1141760
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741438Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3131413Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121321- 641157