Kun uusin passia ja/tai henkilökorttia varten joudun käymään poliisiasemalla kirjoittamassa nimikirjoituksen ja sormenjäljet otetaan. Taisi olla niin että passia varten olen jo kerran käynyt poliisiasemalla tekemässä nämä.
Luulin aluksi että tämä käynti johtuu siitä että olen vaihtanut paikkakuntaa. Taitaa johtua siitä että jokin uusi laki velvoittaa käymään myös henkilökortin vuoksi.
Varaus tehty tammikuussa 2024 ja aikaisin aika on vasta huhtikuun lopussa. Aika kauaksi meni tämä aika.
Passi ja henkilökortti
57
1508
Vastaukset
- Anonyymi
Nimikirjoitus tai sormenjäljet eivät muutu. Uutt valokuvaa ne kyllä pyytävät viiden vuoden välein.
- Anonyymi
Niinkö? Miksi sanoi itsestäänselviä asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö? Miksi sanoi itsestäänselviä asioita.
sanoa
- Anonyymi
Tietääkö joku tuleeko tuosta jokin muistutus tekstiviestillä? Miten muka muistan jonkin tapaamisen mikä on neljän kuukauden päässä?
- Anonyymi
Laitat kalenteriin.
- Anonyymi
Kun kerran on antanut sormenjäljen, henkilökortin saa käymättä laitoksella. Näin minulle sanottiin, no saas nähdä. Uusittava kuitenkin 5 vuoden välein.
- Anonyymi
Poliisiasemalla ei tarvitse käydä, jos on käynyt antamassa sormenjäljet enintään 6 vuotta sitten sekä pystytään tunnistamaan kuvasta. Minä jouduin jostain syystä käymään, vaikka kortti ei ollut vielä edes mennyt umpeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisiasemalla ei tarvitse käydä, jos on käynyt antamassa sormenjäljet enintään 6 vuotta sitten sekä pystytään tunnistamaan kuvasta. Minä jouduin jostain syystä käymään, vaikka kortti ei ollut vielä edes mennyt umpeen.
No miksihän, oletko joku outo, vai etkö nyt vain ole käsittänyt jotakin asiaa oikein?
- Anonyymi
Koko lysti maksaa vain satasen. Näin työttömänä sehän ei ole mitään...
- Anonyymi
Siis passi ja henkilökortti yhteensä ovat noin 90 euroa.
- Anonyymi
Mitä työtön tekee passilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee niin köyhä olo jos sitä ei ole. Mistä sitä tietää jos rikastuu lotolla tai jotain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä vähän sellainen ulkopuolinen olo yhteiskunnassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tai henkilökortilla? Äänestää.
- Anonyymi
Henkilökorttia varten ei ainakaan aiemmin ole ollut pakko antaa sormenjälkiä, enkä siis antanut! Sitä vaadittiin vain passiin, mutta henkilökortilla voi matkustaa EU;n alueella.
Nämä valokuvat pitää uusia viiden vuoden välein, jotta esim. satamissa automaattiset kasvontunnistusalgoritmit tunnistavat sinut, tarvittaessa siis. Eli kasvokuvarekisteriä pitää päivittää, jotta homma toimii. Tiedä sitten tuon laillisuudesta, mutta näin se menee.- Anonyymi
Uusi laki velvoittaa sormenjälkiä myös henkilökorttiin. Jaksaisitko lukea mitä yllä on kirjotettu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi laki velvoittaa sormenjälkiä myös henkilökorttiin. Jaksaisitko lukea mitä yllä on kirjotettu
Joo, näköjään v. 2021 laki muuttunut. Eipä tarvi hakea henkilökorttia enää koskaan. Tuo sormenjäljen ottaminen perusteltiin aikoinaan 9/11-iskuilla ja jokainen tietää, että sekin oli suurta kusetusta.
Pitäkää totalitaristinen tunkkinne!
- Anonyymi
Jotta saa noudettua henkilökortin R-kioskilta, pitää olla henkilökortti!
- Anonyymi
Se pitää olla sen entisen henkilökortin vielä voimassa, kun hakee sitä uutta korttia, niin hommaan ei tule mutkia matkaan. Näin minä tein kun viimeksi henkilökortin uusin.
- Anonyymi
Tuo neljä kuukautra ei ole tosi.
- Anonyymi
Ne poliisin tietopalvelut kannattaa resetoida pariin-kolmeen kertaan niin sitten antaa järkeviä päivämääriä tuttu juttu jo monen vuoden takaa...,,,
- Anonyymi
Kyllä on tosi. Näin tampereella. Se oli aikaisin aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne poliisin tietopalvelut kannattaa resetoida pariin-kolmeen kertaan niin sitten antaa järkeviä päivämääriä tuttu juttu jo monen vuoden takaa...,,,
Mitä resetoida? Siis avata sivu uudestaan? Se on avattu uudestaan ja samat ajat on. Käy itse katsomassa jos voit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on tosi. Näin tampereella. Se oli aikaisin aika.
Lahdessa poliisin pakeille pääsi 2:ssa viikossa ja passin sai hakea viikon kuluessa käynnistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahdessa poliisin pakeille pääsi 2:ssa viikossa ja passin sai hakea viikon kuluessa käynnistä.
Niin ja vaasassa muistan että aika pian pääsin vai meninkö vain jonottamalla. Siitä on niin kauan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja vaasassa muistan että aika pian pääsin vai meninkö vain jonottamalla. Siitä on niin kauan.
Silloin kun poliisin tietopalvelut oli totaalisesti sekaisin se ehdotti lähimmäksi käyntiosoitteeksi Torniota (itse olin Vaasassa) no käynnistin koko koneen uudestaan ja seuraavaksi olikin jo Vaasa käyntiosoitteena. Silloin myöskään poliisin toimipisteissä ei toimineet systeemit vaan he otti kopiokoneella ym. ruutupaperilla tietoja ylös...,,,
- Anonyymi
Mistä passi ilman ajanvarausta?
Ajanvaraus: Varaa aika verkkopalvelussamme tai puhelimitse poliisin neuvontapalvelun numerossa 0295 419 800 (pvm/mpm) arkisin klo 8.00–16.15. Halutessasi voit myös jonottaa poliisiasemalla ilman ajanvarausta, mutta odotusaika voi etenkin kesäisin olla pitkä.
Itsellänikin aika meni yli sen, milloin jo tarvitsin passia.
Olin jo 7.45 jonottamassa ovien avautumista ja sain sen 9.20 jonottamalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä passi ilman ajanvarausta?
Ajanvaraus: Varaa aika verkkopalvelussamme tai puhelimitse poliisin neuvontapalvelun numerossa 0295 419 800 (pvm/mpm) arkisin klo 8.00–16.15. Halutessasi voit myös jonottaa poliisiasemalla ilman ajanvarausta, mutta odotusaika voi etenkin kesäisin olla pitkä.
Itsellänikin aika meni yli sen, milloin jo tarvitsin passia.
Olin jo 7.45 jonottamassa ovien avautumista ja sain sen 9.20 jonottamalla.Kysyin neuvontapalvelusta ja kyllä voi mennä jonottamaan vuoronumerolla passia vaikka ei aio matkustaa pian. Missä päin olit jonottamassa? Ajattelin mennä ehkä jonottamaan. En viitsisi mitään neljää kuukautta odottaa. Erikoinen järjestelmä kun noin kauan menee. Mietin vain että jos jotain viisi tuntia joudun siellä odottamaan niin onpa sairasta ja järjetöntä.
Jostain luin että voi olla niin paljon jonottajia että osa ohjataan pois jonottamasta. - Anonyymi
Minä sain ajan kolmen kuukauden päähän. Onneksi olin ajoissa liikkeellä.
- Anonyymi
Tuossa olisi mennyt kaksi kuukautta. Ja että noin 60 jonottanut ennen kuin ovet edes auki. Kävi mielessä tuo jonotus mutta en tiedä enää. Kauanko siellä menisi? Ja saako sinne mennä jonottamaan pasia vain jos on matkalle lähdössä?
https://yle.fi/a/3-12118196- Anonyymi
Pitäisikö siellä näyttää jokin asiakirja matkasta vaikka matkalippu vai mistä hakemuksen käsittelijä tietää että on menossa matkalle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö siellä näyttää jokin asiakirja matkasta vaikka matkalippu vai mistä hakemuksen käsittelijä tietää että on menossa matkalle?
Ei se sille kuulu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se sille kuulu.
Tai siis passiahan tarvitaan henkilöllisyydenkin todistamisessa. Jos ei ole henkilökorttia.
- Anonyymi
Ei tartte antaa sormenjälkiä jos kuluttaa ne puhki.
- Anonyymi
Silloin lyödään takapuoleen tatuointileima.
- Anonyymi
Passin uusiminen on mahdollista internetin välityksellä. Jos ei Poliisilla ole ennestään tietojasi niin sitten en tiedä.
https://poliisi.fi/passit-henkilokortit-luvat- Anonyymi
Milloin käyntiä poliisiasemalla ei tarvita
Poliisin verkkopalvelu tai lupaneuvoja kertoo, täytyykö sinun käydä poliisiasemalla tunnistettavana. Alla kerrotaan, milloin käyntiä poliisiasemalla ei tarvita.
Kun haet passia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla, jos
olet käynyt passivirkailijan tunnistettavana ja antamassa sormenjälkesi passi- tai henkilökorttihakemusta varten enintään 6 vuotta sitten.nimesi on sama kuin edellisessä passissasi.lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi.
Kaikkien kolmen edellä mainitun ehdon on täytyttävä. Ei siis riitä, että sormenjäljet on joskus otettu, vaan sen on täytynyt tapahtua viimeisten kuuden vuoden aikana.
Usein tämä tarkoittaa, että saat joka toisen passin ilman käyntiä poliisiasemalla. Aiemman passin ei tarvitse olla voimassa uutta hakiessa. Useitakin peräkkäisiä passeja saa ilman käyntiä, jos edellä mainitut edellytykset täyttyvät ja passien tiheämmälle hakemiselle on asianmukainen syy. Tällainen syy voi olla esimerkiksi passikirjan täyttyminen leimoista.
Jos ehdot eivät täyty: Jos edellä mainitut ehdot eivät täyty, hakemuksen voi edelleen tehdä sähköisesti mutta se käsitellään vasta, kun käyt poliisiasemalla tunnistettavana. Samalla sinulta otetaan uudet sormenjäljet. Sähköisen hakemuksen pienempi maksu pysyy voimassa, vaikka käynti poliisiasemalla tarvittaisiin.
Järjestelmä opastaa: Verkkopalvelu kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, täytyykö sinun käydä poliisiasemalla tunnistettavana.
- Anonyymi
Jos passi on vanhentunut pyydetään ottamaan mukaan poliisiasemalle ajokortti ja muita asiakirjoja joita voidaan käyttää apuna tunnistuksessa.
Mitä muut asiakirjat on? - Anonyymi
Peru se ajanvaraus ja mene paikan päälle. Harvemmin siellä tarvitsee pitkään jonottaa.
Toinen vaihtoehto on seurata varauskalenteria. Sinne tulee usein peruutettuja aikoja. Siinä vaiheessa peru aikaisempi varaus ja tee uusi.- Anonyymi
Selvä. Kuka jaksaa neljää kuukautta odottaa. En tiedä tekevätkö monet muutkin niin että menevät jonottamaan. Onkohan päivillä väliä vai onko se vain sattumaa milloin jonoa.
- Anonyymi
Sopii toivoa, että joka paikkakunnalla onnistuu se sormenjälkien antaminen, koska vanhat, autottomat ihmiset eivät helposti suoriudu siitä toisen paikkakunnan poliisiasemalle menosta.
Monta vuotta sitten jouduin käymään Järvenpään poliisilaitoksella. Kulkeminen ei silloin ollut ongelma, mutta perillä päädyin pienen kopperon luukulle ja siinä päädyin asioimaan huonosti käyttäytyvän pojantolvanan kanssa.- Anonyymi
Netistä näkee poliisiasemat, joissa onnistuu passin hakeminen.
- Anonyymi
Mutta valtakuntamme rajojen yli voi lampsia ilman minkään valtakunnan papereita päästäen ilmaan vaan taikasanan ”asylum” ja sen varjolla saat valehdella oikean kotimaasi, syntymäajan, rikoksesi ymymym.
Jos nyt sattumalla jää kiikkiin lapsenraiskauksista niin nelin käsitellään silkkihanskoin hätätilassa toimittuina. - Anonyymi
Kävin nyt tampereen poliisiasemalla kirjoittamassa nimikirjoituksen ja laittamassa sormenjäljet passia varten. Saavuin noin kello 9.37 ja ulos noin 10.20. Siis alle tunti meni. Turhaan pelottelevat että menisi monta tuntia. Ei tuo tunti paljon ole verrattuna keskussairaalan päivystykseen jossa voi joutua odottamaan monta tuntia. Parempi noin kun odottaa monta kuukautta.
- Anonyymi
Sormenjäljet on vaadittu muistaakseni aina. 2017 ja 2022 uusin henkilökorttini ja sormenjäljet vaadittiin. Netissä sanottiin, että aika on varattava, mutta asia hoitui jonottamalla. Kortin uusimista ei kannata jättää viime tippaan, koska uutta korttia voi hakea milloin vain.
- Anonyymi
"Kortin uusimista ei kannata jättää viime tippaan, koska uutta korttia voi hakea milloin vain."
Häh? Minä uusin passini vasta sitten, jos tiedän sitä tarvitsevani. Alle viikossa sen saa haluamalleen R-kioskille. Henkilökorttia en tarvitse, koska ajokortti riittää tien päällä. Jos tulee käytyä äänestämässä, niin otan sitten passin mukaan.
Yleensä sormenjäljet tarvitsee käydän antamassa noin 10 vuoden välein, mutta se on poliisin harkinnassa haluaako ne joltakin henkilöltä useammin. Lottoarvonnan tulos selviää hakemusta netissä tehdessä.
- Anonyymi
> Nimikirjoitus tai sormenjäljet eivät muutu.
Kyllä nimikirjoituksen ulkonäkö muuttuu ihan hel-v-etisti vuosien mittaan.
Sitä vaan joskus kyllästyy aikaisempaan lukioaikana opeteltuun sikkaraansa, ja päättää nyt opetella uuden näköisen signaturen. - Anonyymi
Tampereella ei meinannut kone saada minun sormenjälkiä. Virkailija kysyi onko kuivat sormet ja pyysi laittamaan käsidesiä. Hetken päästä toimi ja silloin kone tuntui kuumalta. Eikö kone oikeasti toiminut vai oliko tuo jotain erikoista toimintaa.
- Anonyymi
Sama juttu toisella paikkakunnalla. Ainoastaan vasemmasta taisi saada kunnollisen, oikeasta sormesta jonkun välttävän. Minä kun olen oikeakätinen, niin voin tehdä tihutöitä jäämättä kiinni;).
Aikaa ei kannata varata. Netissä on kaikki ajat muka varattu, mutta paikanpäällä ei ollut muita kuin minä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama juttu toisella paikkakunnalla. Ainoastaan vasemmasta taisi saada kunnollisen, oikeasta sormesta jonkun välttävän. Minä kun olen oikeakätinen, niin voin tehdä tihutöitä jäämättä kiinni;).
Aikaa ei kannata varata. Netissä on kaikki ajat muka varattu, mutta paikanpäällä ei ollut muita kuin minä.Viimeksi vaasassa se kyllä onnistui hyvin. Miksi on niin huonot laitteet heillä. En kyllä ensimmäisillä kerroilla painanut lujaa.
- Anonyymi
Henkilökortti pitäisi tulla automaattisesti jokaiselle, kun niitä kerran vaaditaan.
- Anonyymi
Juuri niin!
Jos Suomessa ei voi kuulua yhteiskuntaan ilman henkilökorttia, niin sen, Saatanavieköön, pitäisi kuulua samaan kategoriaan kuin sairausvakuutuskortti. On se yhtä Perkelettä, että valtio kusettaa koko ajan ylläpitäjiään, eli veronmakasajia. - Anonyymi
Miten se voi tulla automaattisesti? Googlen kuvausauto on paikkakunnalla, ja silloin käydään kuvassa? Myöhemmin poliisimaija ajelee samalla seudulla, ja voi jättää sormenjäljet? Posti sitten joskus tuo kortin postilaatikkoon?
Minulla ei ole ollut koskaan henkilökorttia. Hyvin pärjää ilmankin.
- Anonyymi
Miksi kantasuomalainen monessa polvessa joutuu muutaman vuoden välein uusimaan passinsa, henkkarinsa ja ajokorttinsa, kun samaan aikaan rikollisesti maamme rajan ylittäneet ”kolmansien maiden kansalaiset” palkitaan ikuisella elätyksellä veronmaksajiemme avoimeen piikkiin.
Käteen lyödään kelagoldcardit, hammashoidot kultapaikkoineen, erikoissairaanhoitoon pääsy ohituskaistoille, kela-autot jne jne,- Anonyymi
Demarit ovat tämän tehneet, kiitos Sanna Marin!
- Anonyymi
Kyllä nimikirjoitus voi muuttua. Jokin sairaus se tekee ja vanheneminen. Vapiseva käsi kirjoittaa eri tavalla kuin vakaa käsi.
Että semmoista lähetystä tällä kertaa - Anonyymi
Suomi on venäjää Neuvostoliittoa
Tahallista nöyrryyttämistä
Muuhun niistä limanuljoita ei ole ssporukkaa
Kilpailua Maan voi valita Tai ei ollenkaan törkyä
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792