Autojen keski-ikä on 13,2 vuotta Suomessa.
Esim. 10 vuotta vanhalla autolla on kolmisen vuotta ajoaikaa paalaimeen.
Auto kannattaa vaihtaa aina muutaman vuoden ikäisenä uuteen.
Itse vaihdan aina ennen ensimmäistä katsastusta.
Autojen keski-ikä
95
875
Vastaukset
- Anonyymi
Keski-ikä ei ole sama kuin romutus ikä, ääliö.
- Anonyymi
Tilastoa käytetään propagoimiseen autoalan liiketoiminnan edistämiseen.
Itse noudatani ikivanhaa kapitalistin periaatetta, "mikä ei ole rikki sitä ei pidä korjata", samoin jos auto on kunnossa sitä ei tule vaihtaa.
Autolla on paitsi fyysinen- myös tekninen käyttöikä.
Käyttö- ja vaihtoarvo ovat eri asioita.
Useimmille auto on tarpeen ja välttämätön.
On aivan sama minkä ikäinen auto on jos se täyttää kuljetustarpeen ilman suuria kuluja.
Kuten muidenkin "kestokulutushyödykkeiden" kohdalla autoissa pyritään kertakäyttöisyyteen.
Valitettavasti liikeketoiminta vaatii "suunniteltua ikääntymistä" siis että auto tai mikä hyvänsä laite hajoaa niin että se on pakko romuttaa ja hankkia uusi.
Siitä syystä kestoikää keinotekoisesti lyhennetään.
- Anonyymi
Siinämon taas hönö joka ei ymmärrä matematiikan alkeitakaan.
Keski-ikä tai keskimääräinen ikä tarkoittaa kaikkien ikä laskettuna yhteen ja jaettuna kaikkien lukumäärällä. Keskimääräisellä iällä ei ole mitään tekemistä romutusiän kanssa. Ei ihmisen keski-ikäkään tarkoita, että hän kuolee silloin. - Anonyymi
Ja taas suunnitellaan romutuspalkkiota ,,lisää velkaa valtiolle....se että köyhä laittaisi viimeiset roposet sähköautoon olisi katastrooffi hänen taloudelleen...
- Anonyymi
Kyse on vaihtotaseesta. Mitä pienemmäksi saamme öljyn ostamisen, sitä parempi on vaihtotase ja sitä enemmän Suomelle jää rahaa muuhun käyttöön. Huomaa että keskimäärin SUomessa käytetty sähkö on itse tuotettua. Toki ostamme RUotsista sähköä mutta me myös myymme sähköä Viroon ja Ruotsiin takaisin.
Romutuspalkkiolla nopeutetaan tätä siirtymisprosessia ja vaihtotaseen parantamista. Päästöt on tietysti lisähyöty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on vaihtotaseesta. Mitä pienemmäksi saamme öljyn ostamisen, sitä parempi on vaihtotase ja sitä enemmän Suomelle jää rahaa muuhun käyttöön. Huomaa että keskimäärin SUomessa käytetty sähkö on itse tuotettua. Toki ostamme RUotsista sähköä mutta me myös myymme sähköä Viroon ja Ruotsiin takaisin.
Romutuspalkkiolla nopeutetaan tätä siirtymisprosessia ja vaihtotaseen parantamista. Päästöt on tietysti lisähyöty.... vaan eipä taida palstalaiset tietää mikä on vaihtotase eikä sen vaikutuksesta kansantalouteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on vaihtotaseesta. Mitä pienemmäksi saamme öljyn ostamisen, sitä parempi on vaihtotase ja sitä enemmän Suomelle jää rahaa muuhun käyttöön. Huomaa että keskimäärin SUomessa käytetty sähkö on itse tuotettua. Toki ostamme RUotsista sähköä mutta me myös myymme sähköä Viroon ja Ruotsiin takaisin.
Romutuspalkkiolla nopeutetaan tätä siirtymisprosessia ja vaihtotaseen parantamista. Päästöt on tietysti lisähyöty.No Suomessahan autoilijat makšaa kaiken...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... vaan eipä taida palstalaiset tietää mikä on vaihtotase eikä sen vaikutuksesta kansantalouteen.
No misi sitten tuettiin kallidenkin sähköautojen ostoa ja maksettiin romutusmaksua hyväkuntoisita käytetyistä?
- Anonyymi
Itellä 2005 mallin auto eikä edes ruostetta ja toimii miksi sen pitäisi vaihtaa ? ei tarvi enää kallista kaskovakuutusta ja öljyn suodattimien vaihdot itse niin ei mene niihinkään paljoa
- Anonyymi
Käytetyt sähköautot ei mene kaupaksi niin myyntiä pitäisi vauhdittaa...jos tsekkaa etelän ja pohjoisen myytävät sähköautot niin Etelä-Suomen on pullollaan ja pohjoisessa vaan muutama myynnissä..
- Anonyymi
Minulla on vuoden 1993 Volvo farmari (bensamoottori 2,3 litraa, ei turboa) ja aika halpa on ollut ylläpitää. Ruostetta on kerran löytynyt, mutta vain yhdestä paikasta. Akun alla oleva tila oli huonossa kunnossa, on kuulemma tyyppivika vaikka autossa onkin jotkut sisälokasuojat. Tuo vika on korjattu. Autossa on hyvä galvanointi, aika paksu. Kaksi kertaa on ruostesuojattu tuo auto. Kun ostin sen, teetin laajan ruostesuojauksen siihen. Uutena oli tehty joku minisuojaus.
- Anonyymi
Saksalainen tuttuni sanoikin, että Suomi on kuin liikkuva automuseo. :D Täällä hän näkee nuoruutensa autoja.
- Anonyymi
Johtuu suomalaisten köyhyydestä. Täällä olosuhteet on kuitenkin autoille niin kuluttavia, että autokanta pitäisi kaiken järjen mukaan olla tuoreempi kuin ikuisen kesän maissa missä tiellä ei roisku kurainen suolaloska ruostuttamassa kaikkea mihin se koskee.
- Anonyymi
"Saksalainen tuttuni sanoikin, että Suomi on kuin liikkuva automuseo. :D Täällä hän näkee nuoruutensa autoja."
Kun Suomessa on keskimäärin 5 vuotta vanhempi autokanta kuin Saksassa, niin kaverisi nuoruus oli siis noin viisi vuotta sitten.
Noin vähäisellä elämänkokemuksella ei vielä ehkä kannattaisi alkaa isoista asioista kovin vakavissaan kommentoimaan.
- Anonyymi
Jos ikäjakauma menisi tasaisesti niin viimeiset menisivät paalaimeen 26v, mutta vanhimmat ovat paljon vanhempia. Eniten liikenteessä vuosimalliltaan saattaa olla lähellä tuota 13v.
- Anonyymi
Keskiarvot on keskiarvoja. En ole esim. pörssisähkön käyttäjä, koska se ei tulisi minulle (meille) edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Ajan (ajamme) myös keskimääräistä vanhemmilla autoilla ( 3 kpl), koska se tulee sillä sektorilla edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin vaihtaa niitä kovinkaan tiuhaan..
- Anonyymi
Rahamiehet tekevät noin, Minun autoni on 26,4 vuotta vanha.
- Anonyymi
Mulla tuli just 27 vuotta täyteen, ensirekisteröinti 7.1.1997.
Hyvin toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla tuli just 27 vuotta täyteen, ensirekisteröinti 7.1.1997.
Hyvin toimii.Minulla on 10 vuotta vanhempi auto. se on otettu 1987 käyttöön. Siinä ei ole mitään ylimääräisiä sähkö härpäkkeitä. Se on niitä ensimmäisiä sinkitty korisia autoja siksi vielä käyttökunnossa. Tuttavallani on c mallin Opel Kadett. se on vuosimallia 1978. Hän ajelee sillä vielä päivittäin.
- Anonyymi
Autoni on 30,5 vuotta vanha. Se on ollut minulla kohta 22 vuotta. Volvo ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on 10 vuotta vanhempi auto. se on otettu 1987 käyttöön. Siinä ei ole mitään ylimääräisiä sähkö härpäkkeitä. Se on niitä ensimmäisiä sinkitty korisia autoja siksi vielä käyttökunnossa. Tuttavallani on c mallin Opel Kadett. se on vuosimallia 1978. Hän ajelee sillä vielä päivittäin.
1977 olisi vielä parempi. Niillä ei ole pakokaasutestauksia, Itselläni oli vm. 1977 Toyota "Timangi" 1000 pari vuotta käytössä 90-luvun alussa. Oli tosi nopea kulkemaaan, mutta aivan hengenvaarallinen talvella huonoilla nastarenkailla. Pyörähti ympäri maaseudun soratiella, tie oli onneksi leveä, jo 50 km/h nopeudessa! Samalla matkalla 3 kertaa tämä tapahtui. Yksi kerta oli täysi 360 asteen käännös, täysympyrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1977 olisi vielä parempi. Niillä ei ole pakokaasutestauksia, Itselläni oli vm. 1977 Toyota "Timangi" 1000 pari vuotta käytössä 90-luvun alussa. Oli tosi nopea kulkemaaan, mutta aivan hengenvaarallinen talvella huonoilla nastarenkailla. Pyörähti ympäri maaseudun soratiella, tie oli onneksi leveä, jo 50 km/h nopeudessa! Samalla matkalla 3 kertaa tämä tapahtui. Yksi kerta oli täysi 360 asteen käännös, täysympyrä.
Voi yllättää melkein millä autolla vaan kun sopiva mutka ja aura sliipannut aivan sileäksi.
- Anonyymi
Nimenomaan täällä vaativissa olosuhteissa pitäisi autokannan olla nuorempaa kuin muualla että samalle viivalle edes päästäisiin .mutta suomalaiset nyt ovat tyhmää ja alistettua porukkaa kaikintavoin.
- Anonyymi
Vanhat autot kestää paljon paremmin rankkaa ympäristöä kun nämä uudet elektroniikkapelit...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhat autot kestää paljon paremmin rankkaa ympäristöä kun nämä uudet elektroniikkapelit...
Montako kertaa olet vaihtanut kärjet autoon?
Ei se kuule niin hauskaa hommaa ole 10tkm välein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa olet vaihtanut kärjet autoon?
Ei se kuule niin hauskaa hommaa ole 10tkm välein.Arvasin että joku vielä ehdottaa että ei se T-fordilla matkustaminen niin herkkua ole.
Takoitin vanhemmilla autoilla sellaisia mitä on vielä yleisesti saatavilla, noin 20 vuoden ikäisiä autoja siis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa olet vaihtanut kärjet autoon?
Ei se kuule niin hauskaa hommaa ole 10tkm välein.Ei minun tarvinnut vaihtaa kertaakaan, säädin ja viilasin joskus vaikka toimi muutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa olet vaihtanut kärjet autoon?
Ei se kuule niin hauskaa hommaa ole 10tkm välein.Moottoripyörään olen kyllä vaihtanut aikoinaan katkojan kärjet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvasin että joku vielä ehdottaa että ei se T-fordilla matkustaminen niin herkkua ole.
Takoitin vanhemmilla autoilla sellaisia mitä on vielä yleisesti saatavilla, noin 20 vuoden ikäisiä autoja siis.Halla-aholla ei ole autoa lainkaan. Saatanan persuviherpiiperö veisaa vihreiden virsiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa olet vaihtanut kärjet autoon?
Ei se kuule niin hauskaa hommaa ole 10tkm välein.Minulla on 2000 Corolla. Siinä ei ole katkojaa eikä sen kärkiä. Viime vuosisadalla niitä oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halla-aholla ei ole autoa lainkaan. Saatanan persuviherpiiperö veisaa vihreiden virsiä.
Ketä äänestät, kuka vähemmän viherpiiprö ja suvakki? Vai suvakkifemakkoako äänestätkin?
- Anonyymi
Moni on vaihtanut uudemmista autoista vanhempiin kun nämä uudet on niin paskoja ja kalliita ja menettää arvonsa kun kukaan niitä ei uskalla käytettynä ostaa. Ei mitään järkeä kertakäyttötuotteisiin haaskata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just tuli tällainenkin uutinen:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010117039.htmlMitä enempi näitä kalliita leluja ostetaan niin sitä kalliimmat on vakuutukset..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä enempi näitä kalliita leluja ostetaan niin sitä kalliimmat on vakuutukset..
Puhumattakaan kun sähköautoja alkaa syttyä palamaan autohalleissa ja jopa asuintalojen alla.
- Anonyymi
Kun ostaa tonnilla 20 vuotta vanhan paskan, ei siinä menetä kuin sen tonnin, kunhan ei pistä rahoja sen huoltamiseen tai korjaamiseen. Halvin pakollinfn vakuutus ja bensaa tankkiin. Hylky katsastuksessa on romun romutustuomio.
Ei kiitos. Mielummin ajan uudemmalla. Rahallahan niitäkin saa.
- Anonyymi
Valtio suunnittelee taas romutuspalkkion
käyttöönottoa.
Yli 15 vuotiaasta saa 500€ käteen.- Anonyymi
500 euroa käteen? Ilman velvoitetta ostaa uusi auto?
- Anonyymi
Johan siinä romumetallin arvo pitäisi olla enemmän ja käyttöarvo paljon enemmän. Pitäisi maksaa korkientaan vanehmmista enemmän saastuttavista, monet taas kannattaisi säästää museoautoina. Uusien valmistaminen saastuttaa enemmän.
Englannissa romuttavat uusia kalliita autoja kun käytetty rikoksiin ja hyväkuntoisia autoja jos vakuutukset maksamatta. Todella typerää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan siinä romumetallin arvo pitäisi olla enemmän ja käyttöarvo paljon enemmän. Pitäisi maksaa korkientaan vanehmmista enemmän saastuttavista, monet taas kannattaisi säästää museoautoina. Uusien valmistaminen saastuttaa enemmän.
Englannissa romuttavat uusia kalliita autoja kun käytetty rikoksiin ja hyväkuntoisia autoja jos vakuutukset maksamatta. Todella typerää.Juu olen ja katsonut telkkariohjelmista tuota Englannin meininkiä, ei mitään järkeä.
Jos autosi on väärin pysäköity, ja viedään hinurilla, on sinulla 7 vai 14 päivää aikaa käydä lunastamassa se pois aitauksesta. Jos et käy hakemassa, auto menee paaliin, ihan sama mikä on syynä ettet hakenut.
Kiva homma jos sulla on rolls royce tai ferrari ja joudut sairaalan teholle tajuttomana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu olen ja katsonut telkkariohjelmista tuota Englannin meininkiä, ei mitään järkeä.
Jos autosi on väärin pysäköity, ja viedään hinurilla, on sinulla 7 vai 14 päivää aikaa käydä lunastamassa se pois aitauksesta. Jos et käy hakemassa, auto menee paaliin, ihan sama mikä on syynä ettet hakenut.
Kiva homma jos sulla on rolls royce tai ferrari ja joudut sairaalan teholle tajuttomana.Niinpä, säilytyskulutkin melkoiset ja kaikki maksut tulee korotettuna jos maksamatta. Vakuutuskin pitää olla erikseen jokaisella joka autoa ajaa, onneksi ei Suomessa. Ja mikä estää myymästä rikokseen käytettyä autoa, saa valtio rahaa tai uhrit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
500 euroa käteen? Ilman velvoitetta ostaa uusi auto?
Voi ostaa sähköavusteisen polkupyörän. Tuskin kukaan autonsa romuttava ostaa uutta autoa.
- Anonyymi
Hienoa! 50 500 euron sähköauton ostamiseen tarvitsee sen jälkeen vain 50 000 euroa rahaa. Ai että kun on halpaa, varmasti yli 15-vuotiailla autoilla ajavat ryntäävät autokaupoille. :D
- Anonyymi
Englanti on melkein pahempi takapajula kuin suomi. Täälläkin päättäjien järki kulkee huonosti, mutta tuntuu että englannissa sitä ei ole ollutkaan. Luulisi olevan järkevämpää huutokaupata takavarikoidut autot uudelleen.
No toisaalta suomessakin sama idiootti toiminta kun esim väärinpysäköityjä puhtaanapitoa haittaavia tai muuten hylättyjä autoja ei enää huutokaupata kun ne menee jollekin romutoimijoille parempiin suihin. - Anonyymi
Minun autoni täytti viime kesänä 30 vuotta. Näin 900-sarjan Volvo farmarilla mennään vielä. Ajoni ovat 10000 km/vuosi. Maaliskuussa 2002 ostin tuon auton käytettynä.
2-3 litran/100 km bensiinisäästön vuoksi ei kannata vaihtaa uudempaan bensiini autoon, koska vikoja ja ruostetta on todennäköisesti paljon enemmän muissa autoissa.
Auton arvon alenema on vielä ollain 5-7 vuotta vanhoilla käytetyilläkin aika moinen. - Anonyymi
Kohta loppuu se tiheään vaihtaminen....hinnat tippuu nopeaan alas kalliissa autossa..?.käytetyn ostaa aina köyhä ...mut nyt ei ole rahaa kun energiayhtiön niellee raha sähkön hinnoissa..
- Anonyymi
Joskus on vaikeaa ymmärtää mitä tarkoittaa keskiarvo? Tuo 13,2 vuotta on liikenteessä olevien autojen keski-ikä, EI romutusikä. Romutusikä on keskimäärin noin 22 vuotta. Eli 10 vuotta vanhalla autolla on 12 vuotta ajoaikaa.
Ja muuten, suomalaisten keski-ikä on 43,7 vuotta. Ei tämäkään tarkoita, että suomalaiset kuolisi keskimäärin 43,7 vuotiaina. - Anonyymi
19 vuotias ja 300 000km ajettu golffi, ei huomaa eroa siihen kuntoon kun auto oli laakkosen pihassa juuri saksasta tuotuna. Auto oli uutena paljon huonompi koska hintalappu oli 20 000e eli rahaa meni maksajalla turhaan paljon.
2012 toinen vw beetle, 160 000km ajettu ja joka päivä. Kuin uusi ei missään huomaa eroa uuteen. Tämä on ainakin vielä 10 vuotta ajossa. 1.2tsi. Tässäkin auto on nyt paljon parempi kuin uutena. - Anonyymi
Alottaja ajaa taatusti Toyotalla.
- Anonyymi
Mutta eihän toyotia romuteta alle 20 vuotiaina ? Nehän ovat paljon pidempi-ikäisiä kuin mersut vw.t ooppelit ja foordit.
Vanhat käytetytkin maksavat vielä kun muita on hankala saada pois pihasta edes lahjoittamalla.- Anonyymi
98 Corolla on tuos pihalla ,lähtee käyntiin vaikka pakkasta ois -40
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
98 Corolla on tuos pihalla ,lähtee käyntiin vaikka pakkasta ois -40
Mitä tarkoittaa "pakkasta -40"? Jos pakkasta on 40 astetta niin se on ymmärrettävää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "pakkasta -40"? Jos pakkasta on 40 astetta niin se on ymmärrettävää.
Tonttu..
- Anonyymi
Toyota ei kestä ajamista, mutta hoidettuna ja vitsailuna kestää aikaa seisottaa jouten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "pakkasta -40"? Jos pakkasta on 40 astetta niin se on ymmärrettävää.
Ojasta allikkoon, tuohan tarkoittaisi +40 astetta ellei ole miinusmerkkiä edessä. Normaali ihminen kyllä tajuaa että kyse Celsius asteista, vaikka et itsekään Celsisusta maininnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ojasta allikkoon, tuohan tarkoittaisi 40 astetta ellei ole miinusmerkkiä edessä. Normaali ihminen kyllä tajuaa että kyse Celsius asteista, vaikka et itsekään Celsisusta maininnut.
Tässä erikoistapauksessa tuota Celsiusta on turha mainita, koska -40 °C on myös -40°F.
Kelvineitä harvemmin käytetään ulkolämpötiloissa. Anonyymi kirjoitti:
Tässä erikoistapauksessa tuota Celsiusta on turha mainita, koska -40 °C on myös -40°F.
Kelvineitä harvemmin käytetään ulkolämpötiloissa.Matematiikkaa osataan nykyään aika huonosti, joten harva huomaa tämän!
Siis sen, että -40C = myös -40F!- Anonyymi
ZJJ kirjoitti:
Matematiikkaa osataan nykyään aika huonosti, joten harva huomaa tämän!
Siis sen, että -40C = myös -40F!Tuollahan ei ole mitään tekemistä matematiikan kanssa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "pakkasta -40"? Jos pakkasta on 40 astetta niin se on ymmärrettävää.
Jos nollasta lähdetään niin pakkasta -40 tarkoittaa 40 astetta lämmintä tai absoluuttuisesta kylmyydestä joka on yli 270 astetta pakkasta niin jäisi viellä yli 230 astetta pakkasta. Tämä pitäisi lukea pakkasta on 40 astetta vähemmän jostakin arvosta. Oikeampi tapa olisi ilmoittaa vaikka mittari näyttää -40 astetta lämpötilaa, mutta eiköhän tässäkin tarkoiteta juuri sitä.
- Anonyymi
No sehän muuttuu kun sähköautot tulee kehiin Sitten keski - ikä on 5-10 vuotta....
- Anonyymi
Minulla on uutena ostettu vuoden 2000 Corolla ajettu vasta alle 300 000 km. Ajan sillä vielä ainakin tämän vuosikymmenen. Eri merkeillä on hyvin eri pituiset käyttöajat.
- Anonyymi
Sinulla on erikoinen käsitys siitä mitä tarkoittaa keski-ikä. Jos maan asukkaiden keski-ikä on 50 vuotta niin sinun järjestelmässäsi 48 vuotias kuolee kahden vuoden päästä!
- Anonyymi
Skoda Octavia Combi 23 vuotta ja 408 000 km
- Anonyymi
Normaalisti tuon ikäiset skodat on ruoste raiskannut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalisti tuon ikäiset skodat on ruoste raiskannut.
Sen siitä saa kun pysäköi Toyotan vieseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalisti tuon ikäiset skodat on ruoste raiskannut.
Mutta eipä ole ruostetta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eipä ole ruostetta
E-Suomessa ovat yleensä ruosteessa, Lapissa mikä vaan pysyy paremmassa kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E-Suomessa ovat yleensä ruosteessa, Lapissa mikä vaan pysyy paremmassa kunnossa.
Hyvin on sinkitykset kestäneet samoja maalaustekniikoita kuin audilla ja volkkarilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin on sinkitykset kestäneet samoja maalaustekniikoita kuin audilla ja volkkarilla
Eipä näytä läheskään kaikissa skodissa kestävän, monia erittäin ruosteisia olen nähnyt likenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä näytä läheskään kaikissa skodissa kestävän, monia erittäin ruosteisia olen nähnyt likenteessä.
volkkareiden helmapellit oli jossakin vaiheessa aivan kulutustavaraa
alle 10 vuoden ikäisissä saattoi olla edestä taakse aivan lahot helmapellit
- Anonyymi
Avaaja on tyhmä ja lisäksi halua maksaa autoilustaan kalleimman mukaan.
Keski-ikä ei kerro paalausikää. - Anonyymi
Aha. Itse ajan -03 VW:lla. Vasta 150k mittarissa. Menee vielä vuosikaudet. Vasta 21v ollut.
- Anonyymi
Tarpeet vaihtelee. Jos itse olisin ajanut samalla autolla vuodesta 2003 lähtien niin autossa olisi jo lähemmäs 900 tkm mittarissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarpeet vaihtelee. Jos itse olisin ajanut samalla autolla vuodesta 2003 lähtien niin autossa olisi jo lähemmäs 900 tkm mittarissa.
eikö elämässä ole parempaa tekemistä kuin ajella eestaas?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikö elämässä ole parempaa tekemistä kuin ajella eestaas?
Jotkut ammatit/toimenkuvat nyt vaan edellyttää työtehtävien hoitamiseksi autolla liikkumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut ammatit/toimenkuvat nyt vaan edellyttää työtehtävien hoitamiseksi autolla liikkumista.
Joillakin on autoja kotikäytössäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut ammatit/toimenkuvat nyt vaan edellyttää työtehtävien hoitamiseksi autolla liikkumista.
no sen vuoksi kysyinkin että eikö ole järkevämpää tekemistä
itseä ainakin tökkisi istua työkseen auton ratissa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no sen vuoksi kysyinkin että eikö ole järkevämpää tekemistä
itseä ainakin tökkisi istua työkseen auton ratissaJokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa. En kiellä etteikö ajaminen välillä varsinkin huonoissa keleissä ole rasittavaakin, mutta kokonaisuutena en omia hommia pois vaihtaisi.
- Anonyymi
Hyvä jos noin on . Minulla on 13 v kaara ja niin nastassa kunnossa et kyllä se 10 v vielä siirtelee minua ja perhettä .
- Anonyymi
Pisa tutkimukset taitavat vain nykyajan juttu. Olisi ollut tarvetta näköjään jo aiemminkin.
- Anonyymi
Hilavitkutin mosset ei innosta tarkkaa kuluttajaa, soul sisters rulaa?😜
- Anonyymi
mikäli seuraa sähköautojen myyntiä nii eipä noita montaa 10 vuotta vanhaa ole myynnissä...miks suomeen sit roudataan 5-7 vuotta vanhoja norjasta sekä ruotsista..onko suomi jokin kaaatopaikka minne tuodaan ongelmajätteet..?
- Anonyymi
Kyllä se n. 13 vuotta on käytännön keski-ikä.
Tuon kun ylittää auton arvo on käytännössä nolla.- Anonyymi
Sähköautoilla onkin, mutta onneksi on vielä polttomoottoriautojakin.
- Anonyymi
Et näy ymmärtävän ollenkaan keski-iän käsitettä! Käytät sitä tarkoittaessasi auton koko käyttöikää, joka on ihan eri asia.
- Anonyymi
Nollan arvoisessa ei arvo enää putoa.... Kaikkein halvinta ajoa.
- Anonyymi
Tämä edellyttää, että joku ottaa romun vastaan ilmaiseksi.
Ellei, niin sen arvo on miinusmerkkinen.- Anonyymi
Et ole oikein seurannut asioita. Nykyisin autonromu on rahan arvoista tavaraa.
- Anonyymi
Myynti-ilmoitusten mukaan monet ovat valmiita maksamaan useita tuhansia. Maksoin itsekin 3000 ja sain 19v vanhasta tonnin vaihdossa. Kalliimmat maksavat kymmeniä ja satojakin tonneja, et todellakaan saisi ilmaiseksi. Purkukuntoisesta purkaamot eivät välttämättä maksa mitään jos joutuvat hakemaan eikä ole kilpailua, mutta osilla pyytävät kyllä kiskurihintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myynti-ilmoitusten mukaan monet ovat valmiita maksamaan useita tuhansia. Maksoin itsekin 3000 ja sain 19v vanhasta tonnin vaihdossa. Kalliimmat maksavat kymmeniä ja satojakin tonneja, et todellakaan saisi ilmaiseksi. Purkukuntoisesta purkaamot eivät välttämättä maksa mitään jos joutuvat hakemaan eikä ole kilpailua, mutta osilla pyytävät kyllä kiskurihintoja.
kannattaa itse ajaa se auto sinne purkaamolle vaikka siirtoluvilla
autosta saa sen 120 euroa ja siirtolupa 20 euroa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kannattaa itse ajaa se auto sinne purkaamolle vaikka siirtoluvilla
autosta saa sen 120 euroa ja siirtolupa 20 euroaAjokuntoista ei kannata romuttaa kun eivät hyvitä juuri mitään, pikkuviat kannattaa korjata, katsastaa ja myydä eteenpäin ellei itse pidä. Jos kori ja muu tekniikka hyvä niin kannattaa moottorikin korjata tai vaihtaa. Pelkästään katalysaattorin arvo useimmissa enemmän kuin 120€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajokuntoista ei kannata romuttaa kun eivät hyvitä juuri mitään, pikkuviat kannattaa korjata, katsastaa ja myydä eteenpäin ellei itse pidä. Jos kori ja muu tekniikka hyvä niin kannattaa moottorikin korjata tai vaihtaa. Pelkästään katalysaattorin arvo useimmissa enemmän kuin 120€.
Jos minä kerrostaloasujana menen tonne parkkipaikalle ähräämään katalysaattorin autostani irti, niillä käsityökaluilla, jotka mulla on, niin siinä menee pari tuntia.
Sen jälkeen parkkipaikalla seisoo auto jolla ei oikein viitsi ajaa, kun pakoputki on poikki, eikä sitä kukaan osta, koska se ei ole ajokuntoinen. Sen lisäksi mulla on likainen katalysaattori joka pitäisi viedä bussilla jonnekin mistä siitä maksetaan rahaa.
Ymmärrän kyllä että kannattaa olla säästäväinen mutta eiköhän omalle mukavuudellekin jotain arvoa voi antaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos minä kerrostaloasujana menen tonne parkkipaikalle ähräämään katalysaattorin autostani irti, niillä käsityökaluilla, jotka mulla on, niin siinä menee pari tuntia.
Sen jälkeen parkkipaikalla seisoo auto jolla ei oikein viitsi ajaa, kun pakoputki on poikki, eikä sitä kukaan osta, koska se ei ole ajokuntoinen. Sen lisäksi mulla on likainen katalysaattori joka pitäisi viedä bussilla jonnekin mistä siitä maksetaan rahaa.
Ymmärrän kyllä että kannattaa olla säästäväinen mutta eiköhän omalle mukavuudellekin jotain arvoa voi antaa.Kyse onkin siitä, että miksi hajottamot maksavat niin vähän ilman kilpailua hyväkuntoisistakin autoista. Kannattaa siis selvittää muita vaihtoehtoja jos haluaa paremman hinnan. Jos asuu maalla, voi myydä itse osina ja tietysti on toinen auto millä viedä sekin katalysaattori. Loppuromukin haetaan vähintään ilmaiseksi tai saa vielä jotain. Autoja ostetaan myös vietäväksi Afrikkaan jne.
- Anonyymi
Saksalaiset tuttavat vaihtavat autonsa 1-3 vuoden iässä. Siellä joku 70 000 km on jo jonkinlainen mittapuu auton "vanhuudelle". Erikoista, että siellä tehdastyöläisilläkin on uusia autoja.
- Anonyymi
Saksassa on BKT per capita noin 10 % suurempi kuin Suomessa. Uusien autojen hinnat on vastaavasti noin 10 % edullisempia kuin Suomessa.
Tulosverotus on muutaman prosentin kovempi kuin Suomessa, sensijaan ALV on Saksassa 19 % kun Suomessa se on 24 %.
Yleinen hintataso on Saksassa noin 10 % alempi.
Pienistä asioista tuo ero tulee, että miten paljon rahaa jää elämiseen. Tarkistin kaikki nuo mainitsemani asiat, ne ei ole mitenkään hihasta ravistettu.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333403Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382673Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302505Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202408Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .332225- 1151810
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141472Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741468Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121351- 661218