Onko etelässä alla kitkat vai nastat?

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/252bf6c5-4201-4d1f-b1f9-1b68185442d9

Kehä lll:lla on tapahtunut useampi erillinen liikenneonnettomuus Ala-Tikkurilan ja Suutarilan liittymien välillä ja tiellä on useampi rekka jumissa, Helsingin poliisi tiedottaa viestipalvelu X:ssä.

Molemmat kaistat Kehä lll:lla itään päin ovat poliisin mukaan tukossa tällä hetkellä. Poliisi on paikalla ohjaamassa liikennettä.

Tilanteesta aiheutuu merkittävää haittaa liikenteelle. Liikennehaitan kestosta poliisilla ei ole toistaiseksi arviota.
Erittäin liukasta

Poliisi varoittaa, että tie paikan päällä on paikoitellen erittäin liukas.

PS. Teppo Vesalainen sanoi autoliitosta että kitkoilla sattuu enemmän onnettomuuksia juu

56

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Teppo Vesalainen sanoi että kitkat on huonommat talveen...autoliitto

      • Anonyymi

        Ja Tuulilasi antoi talvirengasvertailussa Continentalin kitkarenkaalle viisi tähteä jääpidosta. Kitkarenkaan pidon ja ohjautuvuuden kehuttiin säilyvän luistossakin. Kaikista muista osa-alueista sai neljä tähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Tuulilasi antoi talvirengasvertailussa Continentalin kitkarenkaalle viisi tähteä jääpidosta. Kitkarenkaan pidon ja ohjautuvuuden kehuttiin säilyvän luistossakin. Kaikista muista osa-alueista sai neljä tähteä.

        Aika erikoinen rengas jos luistossakin pito säilyy.... näitä testejä te uskotte..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika erikoinen rengas jos luistossakin pito säilyy.... näitä testejä te uskotte..

        ABS. Kannattaisi lukea se testi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ABS. Kannattaisi lukea se testi.

        ABS on jarrujärjestelmä. Luisto on renkaan ja tien välissä siis keli. Kannattaisi tietää jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ABS on jarrujärjestelmä. Luisto on renkaan ja tien välissä siis keli. Kannattaisi tietää jotain.

        Ei, kun sinun kannattaisi lukea se testi juuri siksi, että näet kontekstin ABS-järjestelmän ja sen testin välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ABS on jarrujärjestelmä. Luisto on renkaan ja tien välissä siis keli. Kannattaisi tietää jotain.

        ABS on automaattinen luiston estojärjestelmä jarrujärjestelmässä. Jarrut toimii ilman sitäkin, eli ABS ei voi olla jarrujärjestelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kun sinun kannattaisi lukea se testi juuri siksi, että näet kontekstin ABS-järjestelmän ja sen testin välillä.

        Mä luin sen edellisen kirjoituksen mihin vastasin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Tuulilasi antoi talvirengasvertailussa Continentalin kitkarenkaalle viisi tähteä jääpidosta. Kitkarenkaan pidon ja ohjautuvuuden kehuttiin säilyvän luistossakin. Kaikista muista osa-alueista sai neljä tähteä.

        Ei auta kitkat eikä nastat, jos on muutama sentti juuri satanutta pakkaslunta liukkaan ja ehkä epätasaisen jään päällä. Vielä tilannetta pahentaa esim. tien kaltevuus ja mäkisyys. Mietin kauhulla jotain metsäautotietä, jota joutuu ajamaan esim. kesämökeille talvella.

        Aina on sanottu, että hyvä melko uusi kulumaton nastarengas on parempi jäällä kuin mikään kitkarengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Tuulilasi antoi talvirengasvertailussa Continentalin kitkarenkaalle viisi tähteä jääpidosta. Kitkarenkaan pidon ja ohjautuvuuden kehuttiin säilyvän luistossakin. Kaikista muista osa-alueista sai neljä tähteä.

        Ottakaa myös huomioon se, että noita testejä tekee kuskit, jotka tekee sitä työkseen. Pistäkööt joskus ns tavallisen autoilijan testaamaan, niin pöpelikössä olisi.


      • Anonyymi

        Nyt ln toista talvea kitkat eikä ole parempia ollut!
        Mutta nämä onkin testivoittajat
        Conti 7 vikingit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottakaa myös huomioon se, että noita testejä tekee kuskit, jotka tekee sitä työkseen. Pistäkööt joskus ns tavallisen autoilijan testaamaan, niin pöpelikössä olisi.

        Pöpelikössähän nuo on muutenkin.


    • Anonyymi

      Ehkä joku viisas osaa selittää meille, miten tuo nastarengas pitää paremmin lumikelillä? Voisin kuvitellaa tänään toimii parhaiten sellaiset renkaat joiden kuvioinnissa on syvät ja kohtuuleveät urat vetosuuntaan. Vähän niinkuin traktorin renkaissa. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

    • En ole täällä etelässä juurikaan nähnyt rekoilla nastarenkaita. Ehkä niillä oltaisiin selvitty tämänkin aamun lumikaaoksesta, ehkä ei. Henkilöautollani ei ollut ongelmia kitkoillakaan. Toki oli liukasta, mutta se kai kuuluu talveen edelleenkin.

      • Anonyymi

        Tuskin ajelet syrjäisillä metsäteillä. Veikkaan, että ei tarvitse montaa kilometria Kehä III:lta mennä kauemmas sisämaahan, kun löytyy yksityisiä sorateitä, joiden varrella voi olla kesämökkejä. Pahimmilla keleillä en menisi sinne lainkaan, en edes nastarenkailla. Minulla on 30 v vanha takaveto Volvo, 940 mallia. Sillä olen ajanut viimeiset 22 vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin ajelet syrjäisillä metsäteillä. Veikkaan, että ei tarvitse montaa kilometria Kehä III:lta mennä kauemmas sisämaahan, kun löytyy yksityisiä sorateitä, joiden varrella voi olla kesämökkejä. Pahimmilla keleillä en menisi sinne lainkaan, en edes nastarenkailla. Minulla on 30 v vanha takaveto Volvo, 940 mallia. Sillä olen ajanut viimeiset 22 vuotta.

        Riippuu kelistä. Lumihangessahan kitkoilla möyrisi paremminkin kuin nastarenkailla, mutta sellaisessa autourheilussa tulisi autoni matala maavara vastaan. 🙂

        Kevättalven jäisillä mökkiteillä, joilla vielä ohuesti sulavettä pitäisi olla nelivetotraktori, jossa jääketjut alla. Jos vettä on vähänkin enemmän jään päällä, niin nastoillakaan ei enää tee mitään. Autourheilu muuttuu curlingiksi.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Riippuu kelistä. Lumihangessahan kitkoilla möyrisi paremminkin kuin nastarenkailla, mutta sellaisessa autourheilussa tulisi autoni matala maavara vastaan. 🙂

        Kevättalven jäisillä mökkiteillä, joilla vielä ohuesti sulavettä pitäisi olla nelivetotraktori, jossa jääketjut alla. Jos vettä on vähänkin enemmän jään päällä, niin nastoillakaan ei enää tee mitään. Autourheilu muuttuu curlingiksi.

        kiitos Moktar GubtaVWskoda


    • Anonyymi

      Lumessa nastoilla ei tee mitään, mutta kitkan lamellit ja pehmeä pinta puree ja toimii.

      • Anonyymi

        Sä varmaan skraappaat kumilapulla jäät tuulilasista.


    • Anonyymi

      Kävin kitkoilla Ouninpohjassa ja se o kovin paikka renkaille, ne vitun nastat pitäs kieltää Oulusta alas, tuhoo maantiet, pitäis vero laittaa nastojnen käyttäjille ja jos ei osaa niin uudestaan autokouluun.

      • Anonyymi

        Mihis ne laitetaan jotka nytkin tänään siellä kehä 3 lla ovat pellist rutussa kitkarenkaineen.


      • Anonyymi

        Ei ole asiaa hiekoittamattomille metsäautoteille esim. kesämökille kaikkein pahimmilla pääkallokeleilla. Minun vanhan torpan maille rakennetulle mökille E-Suomessa johtaa tällainen tie.
        Toinen isoista mäistä on mutkassa kalteva, ja siis todella mutka on ylämäessä, onneksi melko alhaalla. Tuolta voi auto valua ojaan varsinkin nastattomilla talvirenkailla.
        Ehkä tuossa pelastaisi jääketjut, olisiko ne ainakin englanniksi tire snow chains (renkaan lumiketjut).

        Mökkeilyn lopetin tiistaina joulukuussa, koska keli oli muuttumassa liukkaaksi. Oli aikomus lopettaa mökkeily torstaina. Sunnuntaipäiv oli jouluaatto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihis ne laitetaan jotka nytkin tänään siellä kehä 3 lla ovat pellist rutussa kitkarenkaineen.

        Kaikilla oli nastat


    • Anonyymi

      Eikös ne kitkarenkaat pitänyt vuoden alusta muuttua laittomiksi?
      Kaikenmaailman tietäjiä niitä onkin, lienevätkö etelästä vai pohjoisesta vai ovatko peräti jotain itämaan tietäjiä?


      :D

    • Anonyymi

      Ensio Itkonen sanoi, että suurin syy onnettomuuksiin on siinä kuskin istuimen ja ohjauspyörän välissä.

      • Anonyymi

        Ensio sanoi aikoinaan, sitä ja tätä. Nyt syypää ovat renkaat.
        Audi King
        Teiden King 💪


      • Anonyymi

        Paitsi Tojoissa ohjauspyörän ja renkaiden välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi Tojoissa ohjauspyörän ja renkaiden välissä.

        Toyotan kohdalla voidaan pitää ajo-ominaisuuksia osasyyllisenä aina.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vakuutukset nousee....

    • Juuri niin, siinä ratin ja selkänojan välissä.
      On vain pidettävä oikea tilannenopeus ja turvaväli sekä pyrittävä vähän
      ennakoimaan.
      Jos joku sitten syystä tai toisesta ajaa takaa päin, niin sille ei juurikaan voi
      mitään.
      Näin pari päivää sitten omin silmin "livenä" Kehä III:lla Audin, jonka tilannenopeus
      oli ilmeisen väärä. Rampille kääntyessä nopeutta oli liikaa ja auto meni näyttävästi ulos metrikaupalla kuten kelkka!
      Onneksi siinä kaarteessa ei ollut kukaan.
      Hinausautolle tuli töitä, jota ei varmasti edes heti saanut.

      • Anonyymi

        No se kännykän räplääminen ei vaan lopu .....lakia pitäisi muuttaa että jos räppää kännykkää kolaritilanteessa niin vakuutus ei korvaa...loppus se kännykän räplääminen


    • Anonyymi

      Näyttö...tämän päivän kuskit seuraa näyttöä..paljonko on virtaa jäljellä,mihin asti pääsee akulla ja missä pitää ladata jne....pitäs lailla kieltää näyttöjen räplääminen..

    • Anonyymi

      Vaikeeta on ainakin oma autoilu 7v vanhoilla kitkoilla Helsingissä. Kaikkia lähikatuja ei voi kylmällä ajaa jos lunta kun ei pääse mäkeä ylös. Edes suht loivaa. Jos -10c tai kylmempää niin luni jotenkin kovettuu eikä pääse kadun reunastakaan usein parkista pois. Pitänee siirtyä junan käyttöön. Liekö renkaiden syy? Kleberin tai Hankookin taitaa olla kumit. Auttasko sit nastatkaan? VW Golf on -03.

      • Anonyymi

        taitaa olla auton syy VW


    • Anonyymi

      AUTOKOLAREITA!
      KEYLLÄHÄN SIITÄ ON OLLUT VÄHÄN PUHETTA, ETTÄ AUTOT OLISIVAT LIUKUNEET KELINTAKIA JA PYRY OLISI AIHEUTTANUT KETJUKOLAREITA.
      EN TIEDÄ SITTEN.

    • Anonyymi

      liukuma ja paha jälki

    • Anonyymi

      hiljaa kun ajaa tientukkona juu

    • Anonyymi

      Viikonlopun keleissä tuli ajettua maantieajoa sellaiset 800km ja oli aika liukkaat ja lumiset olosuhteet, mutta kun alla oli Contin 7 kitkat, niin ei ollut kyllä mitään ongelmaa. Täytyy tunnustaa, että ajelin melko reippaasti ja ohittelin aika paljon näitä rapistelijoita joiden oli ihan mahdoton pitää normaalia matkavauhtia, vaan ajoivat 5-15 alle sallitun mittari nopeutta. Kerran jopa rekka ohitti ohituskaistalla Toyta Corollan joka oli keräämässä oikein kunnon possujonoa taakseen.

    • Anonyymi

      sodääär sano Moktar Gubta

      googlaa= Moktar Gubta suomi24

    • Anonyymi

      Four wheels ja lumi pöllyää perässä.🎅

    • Anonyymi

      Lunta tulvillaan talvinen on sää....

    • Anonyymi

      Poliisi varoittaa, että tie paikan päällä on paikoitellen erittäin liukas.

      PS. Teppo Vesalainen sanoi autoliitosta että kitkoilla sattuu enemmän onnettomuuksia juu

      eikös se ole autoliiton palkattu Teppo?

    • Anonyymi

      Taas paha kolari lahden tiellä
      Kitkat ei tietenkään allah?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      millä renkailla sattuu ja tapahtuu juu

      Teppo Vesalainen sen kertoi

      googlaa vaan= Teppo ja kitkarenkaat

    • Anonyymi

      Saako kaskoa jos on autossa kitkarenkaat

    • Anonyymi

      jääkeliä tulosaa taas varo-jätä kitkaE parkkiin

    • Anonyymi

      liuuuuuuuuuuuuuuuuuuukuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    • Anonyymi

      Ei kumpiakaan. Ajan ympärivuotisilla.
      Parisataa kiloa painoa taka-akselille, niin hyvin menee.

    • Anonyymi

      Hysss

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe