Raamatun tekstien tieteellinen tutkimus

Anonyymi-ap

Te kaikki, jotka kipuilette Raamatun tulkinnassanne ja mietitte sen hengellistä totuusarvoa.
Ellet ole aivan tiedevastainen, luepa Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin tietoteos SENSUROITU. Raamatun muutosten vaiettu historia
Jos olet lukenut, olisko kiinnostavaa lukea, mitä ajatuksia teos herätti.

29

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En lue. Olen lukenut paljon vastaavia mutta laajempia ulkomaisia teoksia ja tutkimuksia ja kuunnellut yliopistoluentoja aihetta sivuten. Kristinusko ei ole enää minun juttuni. Uskon oikeaan Jumalaan, en ihmisten keksimiin oppeihin, enkä perinnäissääntöihin.

      • Anonyymi

        Sinä uskot tasan oman mielikuvituksesi harhoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä uskot tasan oman mielikuvituksesi harhoihin.

        No niinpä teet sinäkin. Kaikki uskovat 🤣


      • Anonyymi

        "Uskon oikeaan Jumalaan, en ihmisten keksimiin oppeihin"

        No kerropa meillekin, millainen tämä sinun oikea Jumalasi on verrattuna kristinuskon väärään/keksittyyn Jumalaan ja miten/mistä/miksi juuri Sinä olet tämän oikean Jumalasi löytänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskon oikeaan Jumalaan, en ihmisten keksimiin oppeihin"

        No kerropa meillekin, millainen tämä sinun oikea Jumalasi on verrattuna kristinuskon väärään/keksittyyn Jumalaan ja miten/mistä/miksi juuri Sinä olet tämän oikean Jumalasi löytänyt?

        Kuule menepäs itse lukemaan sitä Raamattuasi ilman teologisia harhakuvitelmia, niin sinäkin voit hyvällä tuurilla löytää sen Jumalan. Ei sitä työtä kukaan tee sinun puolestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule menepäs itse lukemaan sitä Raamattuasi ilman teologisia harhakuvitelmia, niin sinäkin voit hyvällä tuurilla löytää sen Jumalan. Ei sitä työtä kukaan tee sinun puolestasi.

        Ihmeen tympeä asenne uskovaisella...

        Et siis halua kertoa muille mitään löytämästäsi ihmeellisestä Jumalasta, vaikka hänen löytämisensä vaatii hyvää tuuria, jota kaikilla aivan todistetusti ei ole?

        Osaisitko kertoa, miksi tämä kristinuskon Jumala on tehnyt löytämisestään tällaista arpapeliä/piiloleikkiä?


    • Anonyymi

      Kyseinen kirja esittää useita virheellisiä väitteitä, jotka ovat tyypillisiä niille, jotka etukäteen jo dissaavat Raamattua. Lue kirjan arvostelua tieteellisestä Teologinen Aikakirja -teoksesta, jota Helsingin yliopisto julkaisee.

      • Anonyymi

        äh, siis Teologinen Aikakauskirja.


      • Anonyymi

        Tottakai sinä luet teologisilla painotuksilla kirjoitettuja arvosteluja, etkä siten voi ymmärtääkään muunlaista tekstiä, kuten teologisista rasitteista vapaata tieteellistä Raamatun tutkimusta. Tieteellisessä Raamatun tutkimuksessa faktat tulee ensin, ja teologiaa harrastetaan sen pohjalta, jos teologia siis on mielessä. Ei siis toimita niin, että tekstikäännökset pakotetaan teologiaan, ja teologia määrää käännöksen, kuten sinun harrastamassasi uskonnossa.


      • Anonyymi

        Minun näkemykseni tuosta SENSUROITU-kirjasta on kyllä se, että se on tieteellistä tekstikriittistä anqlyysia. Eivät nämä kirjoittajat kerro omia mielipiteitään, vaan perustavat tulkintansa erilaisten Raamatun käsikirjoitusten vertailuun ym. Silmiä avaavaa ole si monelle


    • Anonyymi

      Tiedän kirjan väitteet, enkä niitä usko, koska tunnen tutkimusalueen.

      • Anonyymi

        Minäkin tunnen. Mutta ero sinun ja minun välillä on, että minulla ei ole teologisia rasitteita määrittelemässä sitä, miten Raamattua tulkitaan, vaan voin tutustua tieteelliseen raamatuntutkimukseen avoimesti. Kirjan väitteet ovat linjassa suurimman osan Raamatun tutkijoiden ajatusten kanssa, myös ison joukon teologeja.


    • Anonyymi

      Luin kirjan, olin varannut sen kirjastosta ensimmäisten joukossa.
      Oli silmiä avaava.
      Raamattua pitää arvioida samalla tavalla, mitä muitakin kirjoja. Joillekin se on uskonnollinen fetissi. Se on ihmisten luovan kirjoittamisen tuotos.

      • Anonyymi

        Kyseinen kirja valehtelee.

        Raamattu ei ole samanlainen kirja muiden joukossa, valehtelevat Mäkipelto ja Huotari mitä tahansa.


    • Anonyymi

      Saksalainen sanoisi että kun kuulen sanan teologia, poistan aseesta varmistimen.

      Ei Raamattu ole teologiaa, vaan hengellinen kirja siitä miten ihminen pääsee hengessä pääsee Jumalan yhteyteen, miten Jumala lahjoittaa hänelle Pyhän Hengen. Se on uskon päämäärä ja UT:n kertomusten juoni. Ei mikään outo teologinen jorina.

      • Anonyymi

        Kaikki lauseet, joissa puhutaan Jumalasta ovat teologiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki lauseet, joissa puhutaan Jumalasta ovat teologiaa.

        Ja teologia on kokonaan fiktiota.


    • Anonyymi

      Oli miten oli, mutta keskustapuolue pitää säilyttää.

      • Anonyymi

        Kepu pettää aina.

        Keskusta on myös eläinrääkkääjien puolue, koska kannattaa turkistarhausta, jossa eläimiä saadaan rääkätä laillisesti pelkän ihmisten turhamaisuuden vuoksi.

        Kepun Kurvinen on ollut oikea pukki kaalimaan vartijana torppaamassa kaikki pyrkimykset eläinten olojen parantamiseen ja syykin on selvä: omistaa turkisteollisuuden osakkeita.

        Kristillisten tekopyhä ja empatiakyvytön Essayah tukee myös eläinrääkkäystä sekä köyhien kyykyttämistä. Tukee myös Israelin hallitusta, joka murhaa häikäilemättä tuhatmäärin avuttomia siviilejä, palestiinalaisia lapsia ja naisia.

        Ei taida näiden Jumala välittää luomistaan eläimistä tippaakaan ja lähimmäisten rakastaminenkin on hyvin puolueellista, vaikka kristittyjen Totuuskirjassa väitetään, että Jumala ei katso henkilöön.

        Kristittyjen teot puhuvat kuitenkin puolestaan ja osoittavat, että kyllä katsoo ja varsin tarkasti katsookin!


    • Anonyymi

      Moniko tajuaa mitä harhatiedettä evoluutiomyytti edustaa...?

      • Anonyymi

        Tiede on aivan normaalia toimintaa. Se tutkii miten Jumala on luonut maailman. Kuten esim. painovoimaa kuinka toimii ja mikä sen saa aikaan sekä miten sen kova vetovoima on hyödynnettävissä muutoinkin kuin murskaavana voimana alaspäin. Osan luomistyöstä tiede ymmärtää ja osaa ei. Siinä ei ole yhtään mitään ihmeellistä. Tai jos on, ihmeellisyys on ihmettelijän päässä.


    • Anonyymi

      Tiede tosiaan vain tutkii ja ymmärtää mitä ymmärtää. Ei ihmisen geeneistä ole ymmärretty kuin pieni osa niiden toiminnasta. Tieteellinen tutkimus vasta alkumetreillään kun meren elämästä on tutkittu vasta viisi prosenttia. Kyllä Jumala on paljon edellä luomistyössään.

      • Anonyymi

        Jumala tunsi huonosti luomansa.
        Ei tiennyt, että se onkin Maa, joka kiertää Aurinkoa. Joosuan kirja valehtelee asiassa.


    • Anonyymi

      Suuri muutos raamatussa on se että sen ulkopuolelle jätettiin 149 + apokryfisenä pidettyä teosta. Lisäksi juutalaisen alkuseurakunnan tekstit evättiin.

      Raamattu on torso. Kirkolla on tuhansia tai ainakin satoja tekstejä jotka ovat raamatun veroisia totuudessa ja profetiassa vaikka eivät ylistyksessä ja hartaudessa.

      Mutta hengellisiä lauluja ja virsiä on pidettävä myös parhaina raamatun ja kirkkohistorian selitysteoksina. Kirjat vain kuinka paljon niitä onkin eivät ole pääasia vaan sakramentit.

      Pysykää minussa sillä joka irtoaa puusta sen käy kuin kuivuneen oksan. Maailmassa eläminen on aina rikasta mutta tyhjänpäiväistä.

      • Anonyymi

        Raamatun taivaallisen Hulttioisän täytyy olla aivan skitso, kun se tekee itsensä löytämisen lapsilleen mahdollisimman vaikeaksi, suorastaan jopa aivan mahdottomaksi.

        Meidän maallinen moraalimme ei hyväksyisi tällaista epävakaata ja turvatonta isää, joka arvuuttelee olemassaoloaan ja leikkii piiloleikkiä lastensa kanssa näyttäytymättä näille koskaan.

        Eikä tämä taivaallinen Superisä myöskään puutu millään tavoin ensimmäisistä sijoista taistelevien kakaroidensa riitoihin kertomalla näille, kuka tästä porukasta nyt sattuisi olemaan näitä hänen todellisia silmäteriään, joilla on se oikea totuus Hänestä puhumattakaan siitä, että puuttuisi siihen, kun hänen lapsensa murhaavat lähimmäisiään tai heitä murhataan Hänen nimissään.

        Vastuullisen vanhemman tehtävä on kasvattaa itse lapsiaan, eikä jättää näitä joidenkin sosiopaattien (kirkkoisät/papit) kasvatettavaksi jonkin Kirjan avulla, jonka nämä "sijaisisät" ovat itse koonneet Jumalansa nimissä ja todistetusti vielä muokkailleet ja väärentäneet sitä historian kuluessa aina tarpeen mukaan pönkittääkseen omaa valtaansa.

        Jos maallinen isä toimisi kuten tämä taivaallinen Hulttioisä, joka on "Rakkaus", niin hänet tulisi laittaa vastuuseen ja heitteille jätetyt lapset täytyisi huostaanottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun taivaallisen Hulttioisän täytyy olla aivan skitso, kun se tekee itsensä löytämisen lapsilleen mahdollisimman vaikeaksi, suorastaan jopa aivan mahdottomaksi.

        Meidän maallinen moraalimme ei hyväksyisi tällaista epävakaata ja turvatonta isää, joka arvuuttelee olemassaoloaan ja leikkii piiloleikkiä lastensa kanssa näyttäytymättä näille koskaan.

        Eikä tämä taivaallinen Superisä myöskään puutu millään tavoin ensimmäisistä sijoista taistelevien kakaroidensa riitoihin kertomalla näille, kuka tästä porukasta nyt sattuisi olemaan näitä hänen todellisia silmäteriään, joilla on se oikea totuus Hänestä puhumattakaan siitä, että puuttuisi siihen, kun hänen lapsensa murhaavat lähimmäisiään tai heitä murhataan Hänen nimissään.

        Vastuullisen vanhemman tehtävä on kasvattaa itse lapsiaan, eikä jättää näitä joidenkin sosiopaattien (kirkkoisät/papit) kasvatettavaksi jonkin Kirjan avulla, jonka nämä "sijaisisät" ovat itse koonneet Jumalansa nimissä ja todistetusti vielä muokkailleet ja väärentäneet sitä historian kuluessa aina tarpeen mukaan pönkittääkseen omaa valtaansa.

        Jos maallinen isä toimisi kuten tämä taivaallinen Hulttioisä, joka on "Rakkaus", niin hänet tulisi laittaa vastuuseen ja heitteille jätetyt lapset täytyisi huostaanottaa.

        Se taivaallinen isä tahtoi myös tappaa ihmiset ja tuhota kaikki luotunsa, koska hän katui, että oli ylipäätään luonut ihmisen ja luonnon.

        1. Moos. 6:6 Herra katui, että oli tehnyt ihmisen.
        7 Ja Herra sanoi: "Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt."

        Vain äärimmäinen tunari ja ammattitaidoton olio voi suhtautua luotuihinsa sillä tavoin.


    • Anonyymi

      Raamattua ja Koraania ei voida tutkia tieteellisesti. Vain magia (Pyhä Henki) auttaa.

      • Anonyymi

        Koraanissa ei kuitenkaan juuri Pyhästä Hengestä puhuta. Sehän on kuin kunnon vanhan liiton lakihenkistä uskoa. Ei siinä mitään henkeä tarvita kun lakia tulkitaan. Oikeastaan siitä on vain haittaa ja sellaista hihhulointia pitää herjata. Lakia noudatetaan ja niitä rangaistaan, jotka eivät sitä noudata.

        UT taasen on puhtaasti hengellinen kirja ihmisen sisäisestä elämästä, miten siinä kasvetaan Kristukseen ja hyljätään lihallisuus sekä maallisessa elämässä että uskonnollisuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1709
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1648
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1122
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1037
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 7
      972
    Aihe