Suvaitsevaisuus ja syyllisyys

Anonyymi-ap

Suvaitsevaisuus on vanhahtava muotisana joka tarkoitti ainakin erilaisten mielipiteiden ymmärtämistä. Se perustui sananvapauteen. Nykyisin se tarkoittaa ei vain mielipiteiden, vaan myös erilaisten identiteettien ymmärtämistä ja hyväksymistä. Jokainen saa suurinpiirtein edustaa mitä edustaa ja olla sellainen kuin on. Uskonnon ja joidenkin filosofien esittämä universaali syyllisyys on siirtynyt yksilöiden ulkopuolelle ideamaailmaan. Uuden (post-meta) ideologian mukaan ihminen saa itse päättää identiteettisen olemisensa . Täydellistä vapautta täydellisille ihmisille. Jos joku vahingossa triggeröityy, tai kokee (mikro)agressiota, se on vanhanaikaista ja osoitus taantumuksesta. Ei ole ymmärretty suvaitsevaisuutta. Mutta mihin suvaitsevuutta tarvitaan? Jos en ole syyllinen, miksi minua pitäisi suvaita? Eikö paremmin pitäisi hyväksyä (täysin) ehdoitta. Jos taas syyllisyys koskee jotenkin minua, riittääkö suvaitsevaisuus? Pitäisi rikoksista rankaiseminen poistaa tai tuomioita ainakin vähentää. Eikö tuomitseminen ole suvaitsematonta. Miten olisi ennaltaehkäisevä suvaitsevuuskoulu vangeille, ettei vartijat triggeröidy. Kuka määrittelee suvaitsevaisuuden ja syyllisyyden rajat?

10

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kaikki ymmärrä vieläkään edes erilaista mielipidettä.

      Identiteettien ymmärtämistä alettiin peräänkuulluttaa kyllä jo Ranskan vallankumouksessa. Jokaiselle kuuluu oikeus hyvään elämään. Silti uskontojen tähden yhä vankeuteen joutui identiteetin erilaisen tähden.

      Suvaitsemattomuus tulee lisääntymään pienen suvaitsevaisen suvannon jälkeen. Nimittäin humanismi tullaan korvaamaan teokratialla.
      Tuo teokratia kylläkin saattaa uskonnon asemesta perustua tietoon ja filosofiaan.

      Eräiden mielestä ihmistä seuraa
      1. KIRKKO
      2. PLATON
      3. IHMISEN POIKA, NEBUKADNESSAR

      Itse veikkaan että ne kaikki käydään läpi ja paras niistä jää voimaan.

      Mitä se sitten merkitseekin suvaitsevaisuuden kannalta.

      • Anonyymi

        Ranskan vallankumous oli osittainen ylilyöti ja reagointi korruptoituneena pidettyyn kirkkoon. Tosin osin ymmärrettävistä syistä.
        Vaarana vain, että meni lapsi pesuveden mukana ja kaikki uskonnollisuus tulkittiin vähän harhaisesti.
        Sekularisaation myötä alkoi vanhoina pidettyjen rakenteiden muutos.
        Esim. humanismin kautta syntyi uusia tulkintoja. Sitten Freudilaisperäinen negatiivinen syyllisyyskäsitys laittoi oman lusikkansa soppaan. Ajan tulostimesta tuli uusi "raamatun käännös" . Luonnollisesti häiritsevät kohdat oli jätetty pois.


    • Anonyymi

      Eräs tyttö paljasti minulle löytämänsä elämänviisauden koskien miehiä. On vain KAKSI eri tyyppiä.
      1. Ne joille alkoholi on kaikki kaikessa
      2. Ne joille pimppi on kaikki kaikessa

      Mitään muuta eroa ei miehissä ole.
      Sain siihen seuraavan selityksen kun luin Tieteen Kuvalehdestä että puolella ihmisistä on geeni joka sekoittaa pään alkoholista : Puolet miehistä on jo kivikaudella olleet metsästäjä sotureita mutta puolet jäi kotiin keräilijöiksi eli marjanpoimijiksi. Metsästäjät ovat aina persoja alkoholille. Marjanpoimijat pimpille.

      Kyse on kaikessa siis geeneistä.
      Sekä kivikauden aikaisesta asiasta.

      Metsästäjät eivät suvaitse marjanpoimijoita.

    • Anonyymi

      Varmaan syyllisyyden ja suvaitsevuuden rajat menee omassatunnossa. Ihminen"tietää", jollain tavalla mikä on oikein tai väärin. Mutta hän voi myös kieltää tämän tiedon piiloutumalla siltä.
      Koska aito moraalin taju tuomitsee myös ihmisen itsensä, on vaarana , että kieltäessään syyllisyytensä ihminen "sokeutuu"itseltään.
      Piilossa ihminen uskottelee olevansa turvassa. Totuus on vaarallinen, koska sen valossa tuomio tulisi ovelle kolkuttelemaan . Omantunnon herkkyyden puute korvautuu oikeassaolemisella, passiivisuudella tai tuomaroimalla muita. Ulospäin ollaan näennäisen suvaitsevaisia tilanteen vaatiessa.
      Itsetuntemuksen puutteen vaikutukset huomataan yleensä kriisien kautta. Kun yksilöt menettivät kyvyn tutkia itseään totuudellisesti, sen seurauksena tapahtui ensin (egon) yritys korjata poliittisesti tai muuten ympäristöä ja ulkoista maailmaa. Alettiin tehdä paratiisia ja saatiin aikaan kaaos. Mutta jos yksilöt suostuvat rehellisesti katsomaan peiliin muun maailman parantelemisen sijaan, todellinen muutos on mahdollinen. Ilman aitoa syyllisyyttä ihminen toteuttaa hyveiden performanssia, Suvaitessaan muita hän piiloutuu ihmisyyden vastuusta. Aidossa vastuussa on lupaus tulavaisuudesta, sillä se ei katso läpi sormien vääryyksiä, eikä myöskään suostu niiden uhriksi.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että syyllisyyden tunne, toisin kuin häpeä on ehkä tärkein jarru estämään yhteiskunnallista kaaosta. Häpeä liittyy persoonaan, ja minuuteen toimien sen (vääränlaisena) korostajana tai mitätöiden. Häpeä syntyy usein sen jälkeen kun syyllisyys on ensin kielletty. Syntyy suoritusten ja erilaisten näennäis- persoonien karuselli.

      Kuitenkin jos ihminen menettää itsekriittisen kyvyn tutkia itseään, hän menettää myös pohjan valita oikean ja väärän välillä. "Syyttömänä" on tietysti helpompi puolustaa omia etuja ja ideologiaa sekä arvostella ulkopuolisia taantumuksellisia.
      Kun velvollisuudet on unohdettu, on myös helppo puolustaa heikkojen ja vähemmistöjen oikeuksia.
      Todellisuudessa toimitaan häpeästä käsin, eikä uskalleta haastaa ketään muutokseen.

      Sen tiedostamista, että en ole täydellinen ja että minussa on syyllisyyttä , on joku viisas sanonut ensimmäiseksi askeleeksi muutokseen.

      Jos ei tunne itsessään olevaa syyllisyyttä ja kykyä pahuuteen, - varjoaan, kukaan ei silloin myöskään tutki sisäisiä motiivejaan totuudellisesti.
      Puuttuu jarru, joka estäisi onnettomuuksia ja kolhuja. Joskus niistäkin voi tosin oppia ainakin sen, että "jarruton" paratiisi ei ollut paratiisi. Ihmiset törmäilivät itseensä ja toisiinsa suvaitsevaisuuden karusellissa. Onnelisuuden ja vapauden tavoitteljat etsivät käsijarrua. Toivottavasti se ei ollut ruostunut.

      • Anonyymi

        Kukaan meistä ei ole täydellinen, joten meidän pitäisi olla suvaitsevaisia toisiamme kohtaan. Miksi ajattelemme, että henkilö, joka on erilainen kuin minä, on väärässä? Ehkä se olen minä, joka on väärässä.
        Miksi luulen, että minun mielipiteeni on oikea? MINÄ... MINÄ...
        ...


    • Anonyymi

      Krisinusko lienee ainoa aate joka käsittelee syyllisyyttä rehellisesti.
      Eli tekee sen henkilökohtaiseksi yksilön persoonaa koskevaksi.
      Tosin ihmiset ovat myös tästä uskonnosta käsin tulkinneet ilmiötä hieman vaihtelevasti, jonka seurauksena on syntynyt eriseuroja ja lahkoja jotka ovat mielestään oikeassa. Kyseiset ilmiöt liittyvät psykologiaan ja ihmisen vanhaan luontoon. Eli narsistiseen egoon joka ei osaa nähdä muutoksen tarvetta.
      Jeesuksen käsky lähimmäisenrakkauteen on käsittääkseni vaikea vaatimus ihmiselle jolla ei ole kriittistä kykyä tutkia omia vaikuttimia. Ilman tietoisuutta ihmisluonnon heikkoudesta lähimmäisenrakkaudesta tulee helposti sentimentaalista kaikkea syleilevää suvaitsevuutta, tai jyrkkää lakihenkisyyttä. Molemmissa tapauksessa syyllisyys on jäänyt käsittelemättä. Kulttuurin sivistyksen mitta näkyy sen kyvyssä käsitellä keskeneräisyyttä.

      • Anonyymi

        Kristinusko on suvaitsemattomampi kuin muut uskonnot. Ilmeisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on suvaitsemattomampi kuin muut uskonnot. Ilmeisesti?

        MITÄ ENEMMÄN TIETOA, SITÄ ENEMMÄN SUVAITSEVUUTTA MUITA USKONTOJA KOHTAAN.

        MITÄ VÄHEMMÄN TIETOA, SITÄ VÄHEMMÄN SUVAITSEVUUTTA.


    • Anonyymi

      AI: miksi suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita

      Suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita, koska se voi aiheuttaa vahinkoa ja haittaa yksilöille ja yhteiskunnalle. Suvaitsemattomuus voi johtaa syrjintään, epäoikeudenmukaisuuteen ja konflikteihin, mikä estää avoimen ja monimuotoisen yhteiskunnan kehittymisen. Suvaitsemattomuus voi rajoittaa ihmisten oikeuksia ja hyvinvointia, ja siksi sitä vastaan on tärkeää toimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1762
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1758
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1241
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1067
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      10
      980
    Aihe