Asperger ja yhdistystoiminta

Anonyymi-ap

Voi Jeesus minua! Olen ajoittain aika seurallinen ja luulen, että siksi monet ihmiset eivät tajua, että olen autisti (tai sitten tajuavat heti, vaikka itse en tajunnut ennenkuin 32-vuotiaana lopullisesti?).

Hakeudun sitten kaikenmaailman sosiaaliseen toimintaan, mutta AINA -ennemmin tai myöhemmin- minulla menee sukset ristiin joka porukassa. Aina sanon tai teen lopulta jotain, millä en ole tarkoittanut mitään pahaa, päin vastoin, muttakä saa muut vetämään herneet nenään. Sitten alkaa sakinhivutus...

18

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on aavistus, en tietenkään voi tietää, onko se paikkaansapitävä, koska kukaan ei ole suoraan sanonut, että minua pidettäisiin epäsosiaalisena? Nyt suurin osa tämän palstan lukijoista kun on autisteja, olette keskimäärin niin täsmällistä väkeä, että vältettänee mainstreampalstoilla yleinen sosiaalisuuden sekoittaminen seurallisuuteen... Tarkoitan siis "pahuudeksi" miellettyä epäsosiaalisuutta, kuten epäsosiaalisessa persoonallisuushäiriössä. En eristäytymistä.

      Siis minua ilmeisesti pidetään epäsosiaalisena, mitä tietenkin olenkin nepsyjen näkökulmasta, koska en seuraa johtajaa ja sanon mitä ajattelen, enkä mitä minun toivotaan sanovan (1. koska en voi tietää, mitä minun toivotaan sanovan 2. vaikka tietäisin, sanoisin silti, mitä itse haluan. Ja siinä mielessä kai olenkin epäsosiaalinen).

      Ihmiset loukkaantuvat aivan ihmeellisistä asioista... Joku esittää ryhmässä ongelman, johon esitän loogisen ratkaisun ja sitten hän käy kimppuuni kuin yleinen syyttäjä. Sitten pidetään joku koko porukan kokous siitä, kun olen "käyttäytynyt huonosti". Siis, en tiennyt että henkilö ei halunnut ongelmaansa ratkaisua vaan säälittelyä...

      Neurotyypilliset väittää aspergerin syndroomaisilla olevan puutteita empatiakyvyssä. Oikeasti ei ole. Se on vain erilaista, koska aspergerinsyndroomainen tuntee empatiaa tasapuolisesti kaikkia kohtaan. Neurotyypillinen tuntee sitä enemmän sukulaistaan kuin tuntematonta kohtaan ja enemmän pomoaan kuin asiakastaan kohtaan. Aspergerin asetuksista puuttuu nämä arvotukset ja ne ovat assille arvoituksia. Kaikki tuntemano aspergerinsyndroomaiset omaavat paljon korkeamman moraalin ja eettisen tason, kuin neurotyypilliset. Neurotyypilliset eivät kykene näkemään etiikkaa empatiana. Neurotyypillisten mielestä empatia on sosiaalisuutta, eli sitä että toisten hyvinvointi on tärkeämpää kuin toisten.

      • Anonyymi

        Minkälaisissa ympäristöissä nämä ryhmät ovat? Kouluissa? Työpaikoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisissa ympäristöissä nämä ryhmät ovat? Kouluissa? Työpaikoilla?

        Kaikkialla. Siis osa ihmisistä kyllä pitää minusta kovasti ja saattavat pitää ystävyyttä syvempänäkin kuin minä. Itselläni se ei ryhmässä tapaaminen riitä siihen, että pitäisin jotakuta ystävänä vaan pitäisi tavata kahdenkesken. Olen siis yleensä lähtökohtaisesti kaikille ystävällinen. Vallankäyttöä vaan en voi sietää. En pysty ymmärtämään, miksi jotkut yrittää ottaa jonkin johtajan (määräilijän!) aseman. Mielestäni jos jossain porukassa on vetäjä, niin hän on organisaattori, joka huolehtii vaikka avaimesta ja ovien avaamisesta, mutta hänen kuuluu organisoida sen mukaan, mitä ryhmäläiset toivoo. Aina tulee ongelmia opettajien, lääkäreiden yms kanssa, jotka tulkintani mukaan pitää itseään joinain auktoriteetteinä...


    • Anonyymi

      Hyviä pointteja, terveisin assi-juha 41 vuotias ukkeli pohjois-pohjanmaalta. Niin tuttua on asseus kun oon itsekin asperger-ihminen.

      Pahuudeksi mielletty epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö hmm niin tuosta tuli mieleen se, että ihmiset herkästi sanoo kaikenlaisia kommentteja joissa ei ole pohjaa. Minusta epäsosiaalin3en persoonallisuushäiriöstä kärsivä ihminen ei ole automaattisesti paha. Pahuus on enemmänkin sitä että riistää toiselta hengen tai harjottaa henkistä väkivaltaa. En koe epäsosiaalisuutta pahuutena.

      Aloin tossa pohtia että aspergerin syndrooman lisäksi minulla voi olla tuo epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö ja myös erityisherkkä olen. Itseasiassa oon hyvin varma, että oon aspergerin lisäksi erityisherkkä.

    • Anonyymi

      Heippa Juha! Varmaan suuri osa aspergereista on erityisherkkiä, koska kuuluuhan aspergeriin usein esim. tarkka yksityiskohtien erottelu ja aistiyliherkkyydet, mitkä kuuluu erityisherkkyyteenkin.

      Epäsosiaalisiakin aspergerit on nenttien (anteeksi epätäsmällisyyteni kun äsken olin vahingossa kirjoittanut nepsy tarkoittaessani nenttiä) näkökulmasta pakosta.

      Muinaisina aikoina epäsosiaalisuus johti aikalailla välttämättä joko omaan tai toisten kuolemaan ja siksi kai se ei ole yleistä, kuten ei autismikaan. Epäsosiaalisuus on silti vähän eri kuin pahuus. On sosiaalistakin pahuutta ja sitä on paljon. Kukaan epäsosiaalinen yksilö -eikä edes kaksi yksilöä- ei pysty järjestämään niin massiivisia sotia ja luonnonkatastrofeja kuin sosiaaliset ihmiset yksissätuumin.

      Mutta ihminen ei oikeastaan pärjää luonnossa pidemmän päälle ilman toisia ihmisiä. Siksi sosiaalisuutta tarvitaan.

      Minä vastikään olin aika pahoillaan, kun huvikseni koitin lukea epäsosiaalisesta persoonallisuudesta netistä ja löysin jonkun ihan tosi löyhän kriteeristön, jossa "pitkiä työttömyysjaksoja" ja "perheen puuttumista" pidettiin todennäköisinä merkkeinä epäsosiaalisesta persoonallisuudesta. Nuo on hyvin usein sellaisia asioita, mihin autistiset ei yllä; työ ja perhe. Olkaamme sitten epäsosiaalisia... Mutta ei se pahuutta ole.

      • Anonyymi

        Saanko kysyä millaista on sosiaalinen pahuus? Koska alkoi minua kiinnostaa.


      • Anonyymi

        Olen siis juha jolle vastasit.


      • Anonyymi

        Ei kun pahus vie sotkin ajatukseni eli tarkoitin että millaista on epäsosiaalinen pahuus.


    • Anonyymi

      Assina minusta tuntuu, että assien epäsosiaalisuus
      (eli taipumus vetäytyä ihmisten seurasta ja viihtyä
      yksin, varsinkin omien erityiskiinnostuksenkohteiden
      parissa) koetaan normienemmistön eli nenttien
      maailmassa melkein "pahuudeksi", melkein
      "sairaudeksi", koska sosiaalisuus on nenteille
      lähestulkoon koko elämän tärkein ydin, ainakaan
      nenttien mielestä "terveeseen" elämään ei
      tunnu kuuluvan epäsosiaalisuus eli muiden
      ihmisten seurasta vetäytyminen.

      Ja kuitenkin on niin että jos muutamakin nentti
      olisi itse syntynyt assiksi niin kylläpähän olisivat
      vetäytyneet niiden monien ihmisten seurasta,
      jotka eivät ymmärrä assiudesta yhtään mitään,
      vaan jatkuvasti paheksuvat assien synnynnäistä ja
      pysyvää erilaisuutta.

    • Anonyymi

      No sosiaaline pahuus on tietenkin pahuutta, jota harjoitetaan porukalla yksissätuumin (VÄKIvalta?) kuten vaikka rikollisjärjestöjen touhut, äärioikeiston muukalaisiin ja muuten poikkeaviin kohdistamat toimet, kommunistien väärinajattelijoihin kohdistamat toimet, se kun koulussa porukalla kiusataan yhtä...

      Epäsosiaalinen pahuus on sitten yksilön itsenäistä toimintaa. Lähinnä yksin toimivien sarjamurhaajien teot minun mielestä.

      Mutta jos katsoo jotain epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön piirrelistoja, niin epäsosiaalisena käytöksenä pidetään vaikka sitä, että on monia seksikumppaneita tai ei käy töissä. Sellainen on ainakin paheksuttavaa ellei jopa pahuutta.

      Jotkut pitävät pahuutena sitä, ettei noudata normeja. Mieti, joillain uskovaisilla on sellaista ettei saa vaikka olla kahdenkesken kenenkään vastakkaista sukupuolta olevan kanssa, joka ei ole lähisukulainen tai oma puoliso. Siinä on ellei harjoittamassa haureutta niin ainakin ajautumassa siihen!

      Lasten hyväksikäyttäjätkin toimii monesti kaikenmaailman ringeissä (eli harjoittavat pahuuttaan sosiaalisesti) tai vaikkeivät toimisikaan, niin suku taikka seurakunta saattaa suojella heitä uhrien kustannuksella, jolloin heidänkin pahuutensa on sosiaalista laatua, kun muut menee siihen mukaan. Uhri taas on epäsosiaalinen jos paljastaa, mitä hänelle on tehty.

      • Anonyymi

        Noh kun alko askarruttaa itseäni että onkohan mulla epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö niin tuskinpa se selittää sen etten ole juuri koskaan käyny duunissa vaan sen selittää se kun oon ollu pitkäaikaiskiusatttu josta oon traumatisoitunut ja se että olen itseensäsulkeutunut(pelännyt aina ihmisiä eli ollut tosi arka kun kärsin suunnattomasta ujoudesta ja arkuudesta). En usko että siis itselläni olis epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö koska mm nuorena kävin usein kylässä (melkein joka päivä 3 vuoden aikana) eräiden luona joka kertoo siitä että olin sosiaalinen.

        Ja miten se epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö voi olla pahuutta koska yksilö kun on ajautunut siihen todennäköisesti joidenkin traumaattisten kokemusten kautta niin miten se voidaan nähdä pahuutena? Ei ihminen halua valita olevansa epäsosiaalisesti persoonallisuushäiriöinen. Onko se siis sairaus että voiko sen saada syntymässä vai syntyykö tuo epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö elämässä koettujen esim traumaattisten juttujen kautta?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        noh tiiän kyllä niiden välisen eron vai annoinko ymmärtää tuossa yhessä viestissä että sekoitan ne kaksi toisiinsa? No mutta voiha se olla niinkin, että löytyy molempi diagnoosi. On sekin mahdollista. Tai sitten on vaan se asperger minkä eräs psykiatri totesi minulla olevan. Laajempaa selvitystä tosin ei ole tehty minusta että podenko aspergeria vai en, sillä eräs psykiatri totesi näin kun olin sen potilaana kun hän myönsi mulle takuueläkepaperit.

        Nyt kysynkin sulta; voinko siis edes väittää olevani asperger ja onko hänen psykiatrin sana miten painava? Ja kun jostain luin jotakin, että aspergerin oireyhtymän selvittääkseen joutuu käymään enemmän sitä läpi että miten se oikein meneekään? Mä kerroin vastaanotolla ensin psykologille epäilykseni aspergerin syndroomasta ja sitten psykologi oli varmaan jutellu siitä psykiatrin kanssa. Ei minua koskaan mihinkään testauksiin viety ja nyt kysynkin seuraavaa että joutuuko sitä aspergeria selvittämään millä tavalla ? Onko ne joitain aivomagneettikuvauksia vai joitain palikkatestejä vai millaisia testejä ne oikein on? Toki voisin itse googlettaa ja ottaa asiasta selvää, mut oisin toki kiitollinen jos vastaisit jos sul on tietoo =)


    • Anonyymi

      Aspergertesteissä tehdään vissiin ainakin SKIDD2, missä on persoonallisuushäiriötestit ja en tiedä on siinä jotain muuta. Sitten on erilaisia älykkyyyttä ja muistia yms kognitioita mittaavia testejä. Nuo samat pitäisi nettilähteiden mukaan tehdä esim. skitsofreniaa diagnosoitaessa samoin, mutta minulle ei ainakaan ole tehty, vaikka sain sellaisen diagnoosin. Tai no SKIDD2 "tehtiin", eli psykologi kyseli vain noin kymmenesosan kysymyksistä, joita siihen oikeasti kuuluu. Tiedän, koska minulle oli vuosia sitten annettu se kysely kotona itse täytettäväksi ja siinä oli paljon enemmän kysymyksiä, kuin mistä psykologi kysyi. Hän jätti kokonaan kyselemättä epävakaata persoonallisuutta kartoittavat kysymykset, ilmeisesti koska olin sanonut epäileväni itselläni sitä häiriötä ja oli jo päätetty, että minulla on skitsofrenia ja saan sellaista hoitoa, mitä skitsofreniaan annetaan. Kun kysyin myöhemmin, miksi psykologi näin menetteli, hän sanoi, että "Niitä tehdään valikoivasti". Kysyin sitten, että "Millä persuteella niitä valikoidaan?". EI mitään vastausta. "Ai silläkö, että on jo päätetty, mikä minua vaivaa?". Ei vastausta.

      Harmittaavähän, kun tässäkin ketjussa taas porukka tuntuu sekoittavan seurallisuuden ja sosiaalisuuden, eikä tosiaan tiedä, mikä on epäsosiaalinen persoonallisuus. Se ettei viihdy seurassa, ei ole epäsosiaalisuutta. Se on epäseurallisuutta, yksin viihtyvyyttä, erakkoutta. Epäsosiaalisuus on jotain ihan muuta. Se on sitä, ettei piittaa säännöistä eikä oletettavasti juurikaan toisten tunteista esimerkiksi.

      t. ap

      • Anonyymi

        Mulla onkin assiin liitetty epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö diagnoosi. Eli sama joka löytyy kaikilta hirmuvaltiailta ja pirttihirmuilta. Se on tosiaan eri asia kuin omissa oloissaan viihtyminen. Juuri mm. Sitä ettei välitä säännöistä tai toisten tunteista. No säännöistä välitän jos on itselle hyödyllistä toisten tunteista juuri paskan vertaa.

        Terv. Sosiopaatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla onkin assiin liitetty epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö diagnoosi. Eli sama joka löytyy kaikilta hirmuvaltiailta ja pirttihirmuilta. Se on tosiaan eri asia kuin omissa oloissaan viihtyminen. Juuri mm. Sitä ettei välitä säännöistä tai toisten tunteista. No säännöistä välitän jos on itselle hyödyllistä toisten tunteista juuri paskan vertaa.

        Terv. Sosiopaatti.

        Surkea trolli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla onkin assiin liitetty epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö diagnoosi. Eli sama joka löytyy kaikilta hirmuvaltiailta ja pirttihirmuilta. Se on tosiaan eri asia kuin omissa oloissaan viihtyminen. Juuri mm. Sitä ettei välitä säännöistä tai toisten tunteista. No säännöistä välitän jos on itselle hyödyllistä toisten tunteista juuri paskan vertaa.

        Terv. Sosiopaatti.

        Jaa. Mielenkiintoista, kun itsekin tiedostat, ettet välitä toisten tunteista. Minä välitän, mutta vähän valikoivasti. Esim. toisen kuolema ei oo juuri koskaan itkettäny, vaikka aika mitättömät asiat saattaa itkettää. Kärsimys itkettää kyllä vierestäkin katsoa. Kuolema ei oo paha, sittenhän ihminen on vapaa kärsimyksestä. Sitten kumminkin jos jollain läheisellä on asiat huonosti voin menettää ihan yöuneni sen takia ja vaikka ajautua dissosiatiiviseen tilaan, kun valvominen jatkuu tarpeeksi monta vuorokautta. Joten mielestäni en ole sosiopaatti vaan autisti, vaikka vaikuttaa siltä, että osa ympäristöstä pitää sosiopaattina... En oo. Oon keskimääräistä kiltimpi ihminen, mutta en vallankäyttöä voi sietää... Exälläkin oli aspergerin liitännäisenä "epäsosiaalisen ja epävakaanpersoonallisuuden piirteitä" eli ei mitään, mitä mullakin ei ois ollu... Mää en vaan saa tutkimuksia, enkä hoitoa. No hyvä, että hän saa. Ja hyvä oikeastaan, että jätti mut. Ei välttämättä pidemmänpäälle hyvä yhdistelmä hänen impulsiivisuus ja minun jääräpäisyys.

        -ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Mielenkiintoista, kun itsekin tiedostat, ettet välitä toisten tunteista. Minä välitän, mutta vähän valikoivasti. Esim. toisen kuolema ei oo juuri koskaan itkettäny, vaikka aika mitättömät asiat saattaa itkettää. Kärsimys itkettää kyllä vierestäkin katsoa. Kuolema ei oo paha, sittenhän ihminen on vapaa kärsimyksestä. Sitten kumminkin jos jollain läheisellä on asiat huonosti voin menettää ihan yöuneni sen takia ja vaikka ajautua dissosiatiiviseen tilaan, kun valvominen jatkuu tarpeeksi monta vuorokautta. Joten mielestäni en ole sosiopaatti vaan autisti, vaikka vaikuttaa siltä, että osa ympäristöstä pitää sosiopaattina... En oo. Oon keskimääräistä kiltimpi ihminen, mutta en vallankäyttöä voi sietää... Exälläkin oli aspergerin liitännäisenä "epäsosiaalisen ja epävakaanpersoonallisuuden piirteitä" eli ei mitään, mitä mullakin ei ois ollu... Mää en vaan saa tutkimuksia, enkä hoitoa. No hyvä, että hän saa. Ja hyvä oikeastaan, että jätti mut. Ei välttämättä pidemmänpäälle hyvä yhdistelmä hänen impulsiivisuus ja minun jääräpäisyys.

        -ap

        tai molenpien impulsiivisuus ja jääräpäisyys.

        -ap


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      424
      2962
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2286
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      349
      1996
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1903
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1757
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe