Pyörimisnopeus

ratkaisee

auton nopeuden ei teho eikä vääntö. Ja pyörimisnopeuden muutos aikayksikköä kohden tekee auton kiihtyvyyden. Jos auto jää liukkaalla kiinni, yleensä toinen pyörä pyörii ja toinen ei. Se pyörivä pyörä edes yrittää tehdä töitä mutta se toinen ei. Siis tässä tapauksessa se hitaammin pyörivä pyörä määrää auton nopeuden. Käytettävissä olevasta tehosta eikä väännöstä ei ole siis mitään hyötyä. Pyörän pyörimisnopeus rules!

12

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poipoipoi

      Itse asiassa auton kiihtyvyyttä ei määrää edes pyörimisnopeus, vaan alamäen kallistuskulma. Pystysuoraan alamäkeen Ladakin kiihtyy lähes 1G:n kiihtyvyydellä ja ottaa huippuja varmasti yli 300 kmh.

      Mun mielestä on loistavaa kun täällä on syntynyt ihan oma perstuntumaan ja vakaisiin mutu-fiiliksiin perustuva keittiöfysiikan keskustelumuoto. Kukapa olisi uskonut, ettei mittaustuloksilla tai klassisen fysiikan teorioilla ole itse asiassa mitään tekemisestä todellisuuden kanssa :)

    • tim

      Ei kai sinun tarvii opettajaks ryhtyä!

    • Jelesmi

      Olet tuossa kyllä melkoisen oikeassa. Mutta näissä nopeus- ja kiihtyvyys -asioissa on oltava kovin tarkkana, että mihin tuota aina verrataan.

      Jos auton kiihtyvyys viereiseen autoon verrattuna on pienempi ja suunta sama, menee viereinen auto ohi. Tämä siis lähtötilanteessa. Mutta jos autojen nopeuden ovat samat, mutta suunnat eri, ne ohittavat toisensa.

      Esim. auto y menee nopeudella 26,7 m/s vektorin AB suuntaisesti, auto z 26,7 m/s vektorin -AB suuntaisesti, ne törmäävät jos niiden kulkurata on sama. Jos autot menevät eri radoilla, ne ohittavat toisensa.

      Laske autojen sijintipaikat hetkellä t1 ja t2.

      • ....

        Autot loittonevat toisistaan valonnopeudella oli suunta x tai y


      • poipoipoi
        .... kirjoitti:

        Autot loittonevat toisistaan valonnopeudella oli suunta x tai y

        Olet oikeassa, mutta jos toinen loittonevista autoista sutii, on kyseisen auton sutivan pyörän vääntömomentin pieneneminen suoraan verrannollinen nopeuden neliöön, joka taas pienentää loittonevien autojen välisen kiihtyvyyden arvoon 3,7.


      • pravda
        poipoipoi kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta jos toinen loittonevista autoista sutii, on kyseisen auton sutivan pyörän vääntömomentin pieneneminen suoraan verrannollinen nopeuden neliöön, joka taas pienentää loittonevien autojen välisen kiihtyvyyden arvoon 3,7.

        Millään edellä mainituista seikoista ei ole mitään vaikutusta auton todelliseen kiihtyvyyteen.

        Päiväntasaajalla näennäisesti paikallaan olevan auton nopeus on 1660 km tunnissa (maapallon kehänopeus). Koska liike-energia kasvaa nopeuden neliöön, niin pienitehoisella autolla ei enää juurikaan saada lisättyä auton liike-energiaa, eli auto ei kiihdy. Kokeilkaa vaikka itse jos ette usko.

        Parhain kiihtyvyys saavutetaan kun autoa kiihdytetään pohjoisnavalta pituuspiiriä pitkin alaspäin. Näin auton lähtönopeus on nolla, ja toisaalta coriolisvoima antaa autolle lisäkiihtyvyyttä auton kehänopeuden kasvaessa. Unohtaa ei sovi myöskään keskipakovoiman merkitystä.


      • poipoipoi
        pravda kirjoitti:

        Millään edellä mainituista seikoista ei ole mitään vaikutusta auton todelliseen kiihtyvyyteen.

        Päiväntasaajalla näennäisesti paikallaan olevan auton nopeus on 1660 km tunnissa (maapallon kehänopeus). Koska liike-energia kasvaa nopeuden neliöön, niin pienitehoisella autolla ei enää juurikaan saada lisättyä auton liike-energiaa, eli auto ei kiihdy. Kokeilkaa vaikka itse jos ette usko.

        Parhain kiihtyvyys saavutetaan kun autoa kiihdytetään pohjoisnavalta pituuspiiriä pitkin alaspäin. Näin auton lähtönopeus on nolla, ja toisaalta coriolisvoima antaa autolle lisäkiihtyvyyttä auton kehänopeuden kasvaessa. Unohtaa ei sovi myöskään keskipakovoiman merkitystä.

        Pohjoisnavalta etelään ajaessa on koko matka myöskin
        alamäkeä, joka parantaa kiihtyvyyttä. Näkeehän sen jo kartasta. Lisäksi coriolisvoiman avustuksella voi kiihtyvyyttä parantaa pyörimällä kuskin penkillä päiväntasaajalle myötäpäivään ja sen jälkeen vastapäivään.


      • ....
        pravda kirjoitti:

        Millään edellä mainituista seikoista ei ole mitään vaikutusta auton todelliseen kiihtyvyyteen.

        Päiväntasaajalla näennäisesti paikallaan olevan auton nopeus on 1660 km tunnissa (maapallon kehänopeus). Koska liike-energia kasvaa nopeuden neliöön, niin pienitehoisella autolla ei enää juurikaan saada lisättyä auton liike-energiaa, eli auto ei kiihdy. Kokeilkaa vaikka itse jos ette usko.

        Parhain kiihtyvyys saavutetaan kun autoa kiihdytetään pohjoisnavalta pituuspiiriä pitkin alaspäin. Näin auton lähtönopeus on nolla, ja toisaalta coriolisvoima antaa autolle lisäkiihtyvyyttä auton kehänopeuden kasvaessa. Unohtaa ei sovi myöskään keskipakovoiman merkitystä.

        Vain kvarkkien liike ja sen satunnaisuus ratkaisee auton seuraavan paikan. Näiden lokatioiden välisellä matkalla ei ole merkitystä. Kiihtyvyys on jokatapauksessa ääretön.


      • jos haluaa jekuttaa
        .... kirjoitti:

        Vain kvarkkien liike ja sen satunnaisuus ratkaisee auton seuraavan paikan. Näiden lokatioiden välisellä matkalla ei ole merkitystä. Kiihtyvyys on jokatapauksessa ääretön.

        Voi kiihdytyksen aikana pyörittää ajanottolaitteistoa täysillä narun päässä, jolloin aikadillaation myötä saadaan todellista parempia tuloksia.


    • tulet

      Mistä olet karannut?

      • mutta

        ei kaikki tajunneet. Ihan sama sanoa, että pyörimisnopeus ratkaisee kuin että vääntö ratkaisee. Vain teho ratkaisee.


    • JJH

      Vain renkaan alapuolella oleva ilma on hyödyllistä jotta vanne ei ottaisi asvalttiin kiinni.
      Renkaan yläpuolinen ilma on tarpeeton painolasti jousittamattomassa painossa jossa pyritään muutenkin alhaisiin lukemiin ajettavuuden nimissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4125
    2. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2253
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      59
      964
    4. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      834
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      37
      833
    6. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      185
      820
    7. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      811
    8. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    9. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      755
    10. 35
      754
    Aihe