Halusin kirjoittaa oman nykypäivän kokemukseni kolonoskopiatutkimuksesta, koska vanhoja, turhaan pelottavia kirjoituksia on netti täynnä ja itse ainakin pelkäsin niistä johtuen ihan turhaan.
Minulle määrättiin kolonoskopia pitkään jatkuneiden vatsavaivojen vuoksi. Varasin ajan Coronaria Tähystysklinikalle Helsinkiin. Sieltä tuli ajanvarauksen yhteydessä hyvät ja selkeät ohjeet valmistautumiseen. Tutkimuksessa kävin tänään.
Ohjeiden mukaan, viikko ennen tutkimusaikaa, jätin pois ruuat joissa oli siemeniä (marjat, hedelmät, leivät, marjakeitot, -jogurtit). Pari päivää ennen tutkimusta söin kevyemmin, hyvin sulavaa ruokaa (vaalea liha, kypsennetyt vihannekset, puuro, peruna yms). Tyhjennyspäivänä söin vain soseutettuja ruokia eli pääasiassa sosekeittoa.
Mun aika oli heti aamusta, joten tyhjennys alkoi edellisenä iltana. Tyhjennyslääkkeenä Moviprep, jota piti juoda yksi litra illalla ja yksi aamulla (lisäksi kummallakin kerralla vähintään litra muuta nestettä). Illalla suoli alkoi tyhjentyyn 2 tuntia ekan annoksen jälkeen ja tyhjentymistä kesti noin 1.5h. Sen jälkeen ihan luottavaisin mielin menin nukkumaan. Ei siis tarvinut pelätä että sattuu vahinko sänkyyn tms. Aamulla suoli tyhjeni nopeammin. Koko tyhjennyshomma ei ollu ollenkaan paha, vaan tuntui lähinnä siltä että suolta huuhdeltaisiin sisältäpäin. Vessan lähellä kyllä kannattaa pysytellä. Vaikka toimenpide oli aamulla aikaisin, 4 tuntia riitti ihan hyvin tyhjentymiseen ja siihen että pystyi luottavaisin mielin lähteen klinikalle. Tämäkin mulla jännitti tosi paljon etukäteen, mutta oli turha pelko.
Maku ja haju Moviprepissä oli ihan jees. Tuoksui ja maistui sitruunakurkkupastillilta. Monet kaupan sokerittomat mehutkin maistuu pahemmalta. Suosittelen juomaan mahdollisimman kylmänä, nopeasti ja isolla pillillä, jotta litkun suolaisuutta ei juurikaan maista. Kannattaa myös juoda tosi paljon muita nesteitä, se helpottaa tyhjentymistä. Myös pieni liikuskelu auttaa, joten jos haluaa homman ohi nopeampaa kannattaa vaikka käveleskellä asuntoa ympäri.
Koska luin netistä kauhukokemuksia etukäteen, olin tosi jännittynyt ja pelkäsin toimenpidettä tosi paljon. Sen takia olin pari kertaa yhteydessä huolineni Coronariaan ja siellä kummallakin kerralla vastasi tosi ihanat ja empaattiset tyypit. Sain rauhassa kysyä kysymykset ja niihin vastattiin ilman kiirettä. Se huojensi mieltä tosi paljon! Kysyin myös mahdollisuudesta rauhottavaan ja kipulääkkeeseen, ja sen olisin saanut ennen tutkimusta tai sen aikana, jos yhtään ois siltä tuntunut. Minun ei tarvinnut sitä ottaa.
Tutkimuksessa oli mukana lääkäri ja hoitaja, kummatkin tosi mukavia. Siellä tutkimushuoneessa oli vessa, jossa sai käydä ennen ja jälkeen toimenpiteen. Se oli helpotus, kun jännitän vessojen puutetta oireilevan vatsan vuoksi.
Tutkimuspöydällä ei tarvi olla alasti vaan saa jalkaansa shortsit, joissa on aukko takana. Oman yläosan ja sukat voi pitää päällä. Hoitaja kertoi mulle koko ajan miten homma eteni. Jos halusi, toimenpidettä sai seurata näytöltä jossa näkyi suoli sisältä.
Tutkimus alkoi kylkimakuulta. Lääkäri laittoi jotain puuduttavaa liukastetta peräaukolle ja sit toimenpide alkoi. Alkuun tuntui painetta ja kipuilua, samanlaista jos vatsa kramppaa kipeästi tai on täynnä ilmaa. Hoitaja auttoi painamalla mahaa oikeista kohdista, mikä helpotti. Sen jälkeen sain mennä selälleni ja loppu toimenpide ei juuri tuntunut miltään. Näytteiden ja koepalojen otto suolesta ei tunnu yhtään. Ja letkun pois otto ei myöskään juuri tunnu. Hyvä siis etten ottanut kipulääkettä turhaan.
Koko tutkimus oli ohi 30 minuutissa, jos laskee sen kun menin sisään huoneeseen ja kun tulin pois. Eli oiskohan mennyt itse tutkimukseen 15 minuuttia ehkä. Se vaihe tutkimuksesta mikä tuntui ikävimmältä oli ohi parissa minuutissa.
Heti tutkimuksen jälkeen tuli pari pientä pierua, mutta ei sen enempää. Olo oli muutenkin hyvä ja ruokaa sai syödä heti tutkimuksen jälkeen. Yllättävää oli että nälkää ei juuri ollut vaikka edellisestä ruuasta oli 18 tuntia.
Kaiken kaikkiaan tyhjennys oli helppo, tutkimus oli nopea ja olo oli kaikissa vaiheissa hyvä. En osaa sanoa muista paikoista mutta Coronarian Tähystysklinikka oli tosi hyvä.
Toivottavasti tää kirjoitus auttaa jotakuta joka on menossa kolonoskopiaan ja jolla jännittää.
Paljon kokemuksia löytyy netistä, mutta ne on yleensä lähes 10 vuotta vanhoja, ja silloin tutkimusta tehtiin kai vähän eri tavalla, mikä varmasti oli paljon epämukavampaa. Nykyisin käytetään esim huoneilman sijasta hiilidioksidia suolen laajentamiseen, mistä ei tuu kipua kun se jäi jotenkin poistuu suolen seinämien läpi eikä jää sinne venytetään suolta. Eniveis, nykyään homma on helpompaa, lääkärit on empaattisempia ja kunnon kipulääkettä saa vaikka kesken tutkimuksen.
Tsemppiä!
Kokemus kolonoskopiasta 2024
5
1414
Vastaukset
- Anonyymi
Noinhan se suunnilleen menee. Itselläni kaksi kokemusta eri paikoissa, ensimmäinen noin 40 vuotta sitten, toinen kolme vuotta sitten. Ei ongelmia itselläni kummallakaan kerralla. Hyvin samanlaista oli jo 40 vuotta sitten kuin kolme vuotta sitten.
Se 40 vuotta sitten tehty colonoskopia oli itse asiassa vielä vaivattomampi kuin tuo tuoreempi kolme vuotta sitten tehty. Tässä toisessa colonoskopiassa meni jokin laite epäkuntoon ja se venytti tutkimusta. Tutkimuksen jälkeen sain voileipiä ja mehua, jotka kyllä maistuivat.
Ihmiset varmaankin harvoin tuovat esiin ihan niitä tavallisia, normaaleja kokemuksia. Sen sijaan, kun jotain on koettu hyvin vaikeana, sitä parutaan isoon ääneen. Ymmärrän, että pahasti tulehtunut paksusuoli on tietysti kipeä ja arka. Silloin lääkitys on paikallaan.- Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
💋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Minulle on kolonoskopia tehty 5-6 kertaa vuosien varrella, enkä ole koskaan kokenut sitä mitenkään vaikeaksi tai tuskalliseksi.
Toki me ihmiset olemme erilaisia, kipukynnys on kaikilla omanlaisensa, kolonoskopia ei yleensä aiheuta kipua, jos suoli on suhteellisen hyvässä kunnossa. Toki kovin mutkainen suolikin voi pientä ongelmaa tehdä, kun saattavat joutua painamaan mahan päältä suolta suoremmaksi, että tähystin pääsee kulkemaan.
Inhottavimmaksi itse koin suolen tyhjennyksen ennen tähystystä, kamalaa juoda sitä litkua litrakaupalla. Eikä se nyt niin mukavaa ollut se ripuloiminenkaan moneen kertaan.
Pelko ja jännitys ennen tutkimusta on ihan ymmärrettävää, jos ei ole ennen tehty. Usein sen huomaa turhaksi, kun tutkimus on ohi. - Anonyymi
Kolonos skopia meni omalla kohdalla helposti,hankalin asia oli se tyhjennys juoman juominen ja suolen tyhjennys,josta siitäkin selvisin..
Mutta kastroskopia,vai mikä se on kun,suunkautta tehdään se ei ollut mukavaa.
Kävi mielessä toimenpiteen jälkeen kysyä tähystäjältä että,onko hän ollut,meidän piirinuohoojalla opissa? Meinaan ne oli vähän samanlaiset otteet hänellä.- Anonyymi
Ruokatorventähystys tehty kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla ei ollut mainittavaa ongelmaa tai epämukavuutta. Ihmettelin vain sitä, että eka kerralla suihkutettiin kurkkuun puudutetta, joka teki tähystimen työntämisestä täysin oireettoman (ei yökkäilyä). Toisella kerralla ei puudutetta annettu. Se oli kai sen vanhan mieslääkärin oma tapa tehdä homma näin. Kerran letkua ulos vetäessä tuntui yäk-tunne, mutta kesti vain muutamia sekunteja.
Kolonoskopia tehty kerran. Itse toimenpide oli rento, kivuton ja melkein nukahdin tutkimuksen aikana, kun oli univelkaa. Ruudusta olisi saanut itse katsella, missä se letku sujuttelee suolessa. No katsoin hetken ja näin yhden polyypin nipsaisun ruudulta. Näytti lähinnä pisaran muotoiselta osalta suolen seinämässä, jonka tähystimen leikkuri katkaisi poijes. Polyyppejä oli kai neljä kaikkiaan ja niissä ei ollut syöpäkasvaimen tuntomerkkejä.
Ensi viikolla uusi Kolonoskopia edessä. PLENVU-tyhjennysaineen ja litrakaupalla nesteitä väkisin juominen on se kuvottavin juttu, jota inhoan kovasti. On kai se on pakko tehdä taas kerran. Viimeksi nieleskelin 1 dl annoksina ja muuta nestettä sitten heti perään. Kirjasin kahden minuutin aikataulun paperille ja tein sen mukaan. Eli nielet annoksen ja nesteen ja kahden minuutin tauko ja uudelleen, kunnes litku nielty. Sitten vaan jännityksellä odottaen, milloin suolessa alkaa tapahtua. No sitten tulikin nestettä "putkesta" ja vauhdilla kaksi kolme kertaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241