Ajoneuvot ja liikenne
Autot
Autoliikkeet ja auton ostaminen
Polttomoottori on pitänyt pintansa yli 120 vuoden ajan -kertoo moottori.fi
Anonyymi-ap
2024-02-05 09:55:27
Toyotan multi-pathway solutioniin kuuluvat akkusähköautojen lisäksi täys- ja lataushybridit sekä vetypolttokennoautot, joiden suuri puolestapuhuja ja kehittäjä Toyota on jo pitkään ollut. Niin ikään polttomoottori mahtuu tulevaisuuden autokantaan mukaan, erityisesti vedyllä ja muilla ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivana. Täyssähköautojen 30 prosentin (melkein kolmasosan) osuus on toki ”Morizonkin” visiossa suhteessa suurempi kuin muiden yksittäisten ratkaisuiden.
Toyoda nostaa koko maailman autokannan sähköistämisen esteeksi muun muassa sen, että edelleen lähes miljardi ihmistä maapallolla elää kauttaaltaan vailla sähköä. Vielä paljon suurempi osa elää sellaisilla alueilla, joilla sähköverkko ei ole kykenevä kannattelemaan sähköistä liikennettä. Toyodan mukaan etenkin näillä alueilla varsinkin pelkälle polttomoottorille riittää jatkossakin paljon kysyntää.
Polttomoottori on pitänyt pintansa yli 120 vuoden ajan monenlaisista haasteista ja haastoista huolimatta. Tuskin mikään ratkaisu pystyy sitä nytkään täysin lyömään laudalta.
Lähteet: Bloomberg, Inside EVs, Toyota Kuvat: Toyota/Lexus Teksti: Benjamin Helander
Jaa artikkeli
pelkälle polttomoottorille riittää jatkossakin paljon kysyntää sanoo Toyoda
44
552
Vastaukset
- Anonyymi
Toveri talvi opetti tavoille suomessa....ja pörssisähkö
- Anonyymi
Halvinta sähköä kun yöllä lataa.
- Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
❤️ Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Käytettyä ostaessa saa olla tarkempi ettei autoa ole päästömanipuloitu. Esim hiukkasloukkua poistettu tai adblue systeemiä ohitettu....kesällä laki tiukkenee..
- Anonyymi
Toyoda julistaa omaa jumalansanaansa uskovaisilleen.
- Anonyymi
Akio Toioda on oikeassa. Autojen sähköistäminen on pelkästään ideologista ja vihreää huijausta, moraaliposeerausta, päästöjen muualle siirtämistä. Autoissa pitää ikuisesti olla polttomoottorit ja autojen mahdollisimman riippumattomia yleisestä sähköverkosta. Onneksi Toyotan lisäksi Mazda, BMW tajuavat että polttomoottoreiden kehittämistä, valmistamista, myyntiä autoihin pitää jatkaa. Polttomoottoreita voidaan valmistaa toimimaan useammilla erilaisilla polttoaineilla eikä bensan ja dieselin tarvitse olla ainoat polttoaineet autoihin.
https://www.youtube.com/watch?v=0TjJRwYTgU0- Anonyymi
^Akio Toyoda.
Kännykkä sitten näköjään päätti vaihtaa automaattisesti 'y' kirjaimen 'i' kirjaimeen viestistäni. - Anonyymi
Akkuteknologiaan perustuvat EV:t eivät koskaan tule olemaan yleisin voimalähdekategoria.
Akkukäyttöiset EV:t siirtävät päästöt toiseen paikkaan, eivät juuri vähennä niitä. Kaivosteollisuus käyttää tällä hetkellä 40% teollisesta energiasta, joka on kaikki fossiilista. Malmien metallipitoisuudet heikkenevät koko ajan, joka tarkoittaa, että maata pitää siirtää enemmän ja rikastus on kalliimpaa jokaista marginaalitonnia kohden.
VW on verrannut Golfia ja vastaavan kokoista pienehköllä akulla varustettua akkuautoa ja todennut, että keskimääräisellä Eurooppalaisella sähköntuotannolla, polttomoottoriautolla kestää 7-8 vuotta saavuttaa sähköauton tuotannon ja sähkönkäytön CO2 päästöt. Suurella akulla akkuauto on CO2 mielessä huonompi kuin ICE pitkälle toistakymmentä vuotta. ICE auto on pääosin terästä, kun taas vaikka Teslan kori on painonsäästösyistä alumiinia, jonka tuottaminen on erittäin energiaintensiivistä. Pienellä akkukäyttöisellä autolla voidaan saavuttaa jonkun verran säästöjä CO2 päästöissä auton elinkaaren aikana. Arviot pyörivät 5-20% haarukassa.
ICE CO2 päästöt on helppo laskea, mutta akkuEV:n osalta tämä on tuotantoketjusta johtuen vaikeampaa. Yleisesti voidaan todeta, että datassa on vinouma tai harha vähätellä akkujen ja muiden metallien tuotannosta aiheutuvia päästöjä.
Rakennusteollisuus on tällä hetkellä maailman suurin kuparin käyttäjä, mutta poliitikkojen kaavailemat toimenpiteet muuttavat tämän siten, että autoteollisuudesta tulee suurin kuparin ja monien muiden metallien käyttäjä.
Mutta, metallien saatavuudessa on kaivosongelma. Metalleja on maaperässä, mutta nykyinen kaivoskapasiteetti mukaanlukien tunnetut uudet kaivoshankkeet eivät yksinkertaisesti kykene tuottamaan tarvittavaa määrää kuparia ja muita metalleja liikenteen sähköistämiseen sekä aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tarpeisiin. IEA:n mukaan uuden kaivoksen tuominen markkinoille kestää keskimäärin 16 vuotta ja länsimaat, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, ovat olleet vihamielisiä uusia kaivoshankkeita kohtaan. Jos jatkamme akkujen, aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tukemista verovaroilla, metallien kysyntä tulee ylittämään tarjonnan ja hinnat nousevat merkittävästi lähivuosina. Suurin osa akkukäyttöisen EV:n hinnasta on akuissa, eli ei tarvitse olla ekonomisti ymmärtääkseen mitä tästä seuraa.
S&P:llä on hyvä raportti kuparista: The Future of Copper: Will the looming supply gap short-circuit the energy transition?
https://cdn.ihsmarkit.com/www/pdf/0722/The-Future-of-Copper_Full-Report_14July2022.pdf
Kannattaa myös muistaa, että Kiina on maailman merkittävin metallien rikastaja ja tämä kaikki tehdään pääosin hiilivoimalla. Kiinan osuus metalleista on kaksi kertaa suurempi kuin OPECin öljyssä. Pidemmässä juoksussa tilanne on geopoliittisesti kestämätön. Kiina on vuodessa rakentanut enemmän uutta hiilivoimalakapasiteettia kuin Britannia koko teollisen historiansa aikana.
Saksa on käyttänyt yli 500 miljardia "vihreään" siirtymään ja lopputulos on ollut CO2 päästöjen kasvu, sähkön kuluttajahinnan nousu (50 senttiä/kWh) ja energiaintensiivisen teollisuustuotannon hiipuminen. Globaalisti tuotamme enemmän energiaa polttamalla puuta ja muuta biomassaa kuin saamme aurinko- ja tuulivoimasta. Fossiilisten polttoaineiden osuus on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana pudonnut 84 prosenttiin 86 prosentista. Muutosta globaalisti hukatuilla tuhansilla miljardeilla on saatu aikaiseksi kaksi prosenttiyksikköä. Tämä touhu vahingoittaa taloutta ja haittaa ihmisiä paljon enemmän kuin mitkään projektiot maailman lämpenemisestä. The Lancet:in mukaan maailmassa kuolee 9x enemmän ihmisiä kylmään kuin kuumaan. Kaikilla mantereilla, mukaanlukien Afrikka, ihmisiä kuolee enemmän kylmään. Viimeisessä Tiede-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli ihmisen sopeutumisesta kylmään. Siinä todettiin, että levossa olevalle alastomalle ihmiselle ihannelämpötila on 27 astetta.
Jossain vaiheessa energiametallien realiteetit iskevät poliitikkoja kasvoihin kuin märkä rätti ja realiteetit on pakko hyväksyä. ICE autoilla ajetaan vielä pitkään, kaivosteollisuudessa varmaan ainakin seuraavat 100 vuotta.
- Anonyymi
Souuuu
- Anonyymi
Kaikille ja kaikkialle ei patteriauto vaan ole sopiva. Kaasuauto toimisi, mutta tankkauspisteitä ei ole joka puollella, joten sekään ei sovi kaikkialle. Kaasua pystytään tekemään Suomessa ihan omavaraisestikin, vaikka ruohosta.
- Anonyymi
Tottakai! Villityksiä tulee ja menee 10 vuoden päästä kukaan ei enää muista edes sähköautoa. Vähän niinkuin 80luvulla talbot yritti öljykriisin aikana tehdä petrolilla käyviä horizontteja. Kokeiluksi jäi sekin kukaan ei niitä ostanut ja ei ole enää petrolia eikä edes koko automerkkiä. Näin käy myös sähkövempaimille ja kaikenmaailman kiinalaisille ping pong huithapeli merkeille. Niitä merkkejä ja niistä ei löydy 10vuoden päästä muuta tietoa kuin 3rivin artikkeli wikipediassa jossa lukee oli kiinalainen sähköautomerkki 2020luvulla.
Kyllä se siitä tasottuu taas ja tilanne normalisoituu ja ihmiset ajaa kaikki niinkuin ennenkin bensiini ja diesel autoilla. Hörhöt löytää taas jonkun uuden vouhkaamisen aiheen niin se vain menee tämä menee sykleissä. Aina on ollut lapsenuskoisia luontohenkiin jne. Uskovia vouhkaajia jne.
Ennen pelättiin että maapallo jäätyy ja nyt että lämpenee. Ennen pelättiin vedenpaisumista kun oli tulvia. Yhteen aikaan oli niitä luolassa piileskeleviä maailmanlopun odottajia. "Retrovihreät" tai jotain onhan näitä vielä vaikka ne tölkin klipsien kerääjät joilla joku ostaa rullatuoleja jne jne...
Antaa hörhöjen hörhöillä jokainen tyylillään. Itse katselen jo kesää varten vanhaa jenkkiä. Näin talvenaikaan vois löytyä jokin hyvä tarjous harrasteautoksi mitä kerkiäis vielä vähän näprätä ennen sesonkia. - Anonyymi
Alwari Tuohitorvi lauloi: Älä usko Tuijaa, Tuija sua huijjaa!
- Anonyymi
Kun kilpailu vähenee niin sitäkin kannattavampaa.
- Anonyymi
pohjoinen pohjola kiittää ja ostaa toyotaa
- Anonyymi
Onneksi meillä on paljon saunoja ja saunantauksia mihin aasialaisten nuolijat voidaan taluttaa.
- Anonyymi
Kiukuttaahan se kun et saa patteriautoasi liikkelle, mutta ajattele posittivisesti, voit alkaa vaikka pyöräilemään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiukuttaahan se kun et saa patteriautoasi liikkelle, mutta ajattele posittivisesti, voit alkaa vaikka pyöräilemään!
Voi, voi, pikkuista! Etkö muuta sanavarastostasi löytänyt kuin tuon vettyneen patteriautosi? Mahdat olla onnesta kankeana kun polttomoottorista japsiasi ohjustat? Toyyyyyyyota! Toyyyyyytan vessanpönttölogo! Toyyyyyyota! Tosi persoonallinen valinta! Toyyyyyyyota! Japanilainen Toyyyyyyyota!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi, voi, pikkuista! Etkö muuta sanavarastostasi löytänyt kuin tuon vettyneen patteriautosi? Mahdat olla onnesta kankeana kun polttomoottorista japsiasi ohjustat? Toyyyyyyyota! Toyyyyyytan vessanpönttölogo! Toyyyyyyota! Tosi persoonallinen valinta! Toyyyyyyyota! Japanilainen Toyyyyyyyota!
elä sinne teslapelle vingu toyotasta! Toyota on paras ja teslapellet tietää sen niin pitää vinkua ku itse ajavat patterileluilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi, voi, pikkuista! Etkö muuta sanavarastostasi löytänyt kuin tuon vettyneen patteriautosi? Mahdat olla onnesta kankeana kun polttomoottorista japsiasi ohjustat? Toyyyyyyyota! Toyyyyyytan vessanpönttölogo! Toyyyyyyota! Tosi persoonallinen valinta! Toyyyyyyyota! Japanilainen Toyyyyyyyota!
Toyotaa ei ole sattunut olemaan yhtään, muita japseja kyllä ja eurooppalainen tälläkin hetkellä.
- Anonyymi
Perinteinen kahvipannukin toimi satoja vuosia ja toimisi vieläkin, mutta ei kelpaa nykyään kuin samoille jotka ajavat Toyotalla kehitysmaissa.
- Anonyymi
Ostinkin juuri ensimmäisen kahvipannuni, en kylläkään aja Toyotalla enkä patteriautolla :)
- Anonyymi
Toyodan on pakko sanoa noin, että saisi pidettyä vihreässä siirtymässä edes osan asiakkaistaan., kun ei ajoissa alkanut todella panostamaan sähköautoihin.
- Anonyymi
Siinä ovatkin patterautoihin siirtyneet ihmeissään kun kehitetään edullinen ja saasteeton polttoaine.
- Anonyymi
Toyota myy globaalisti ja he tietysti katsovat asiaa siitä vinkkelistä. Se mitä me täällä Suomessa oman kotikutoisen verotuksen ohjaamana ajattelemme ei päde edes Ruotsiin tai Norjaan, Italiasta tai Espanjasta puhumattakaan.
- Anonyymi
pakkanen sanelee millä ajat
- Anonyymi
Päätöntä touhua koko sähköautohölmöily. No, täytyyhän teillä joku uskonto olla, olkoon sitten vaikka tämä ilmastohölmöily tällä kertaa. Alkaa vähän kyllästyttämään, voisi vaihtua taas.
- Anonyymi
Onneksi johtotähtikin järkiintyi:
https://www.is.fi/autot/art-2000010250142.html - Anonyymi
Mitä yhteistä näillä on: leipäkone, vesisänky ja sähköauto.
- Anonyymi
Mitä yhteistä näillä on: Toyotisti, ameeba ja meduusa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä yhteistä näillä on: Toyotisti, ameeba ja meduusa?
Look! No brains!
- Anonyymi
Tää ei ole kommentti Toyotaa vastaan vaan yleisemmin:
Uudella Ladalla pitää saada tulla rajan yli, yksi henkilö per auto. Saatais kohtuullisella maavaralla varustettuja autoja. Nyt täällä myytävien maavaraa ei edes ilmoiteta.
Autoja, jotka eivät kinua korjaamolle joka vuosi huoltoväli-ilmoituksilla.
On öljyt longlaifia ja kun ajetaan 3000 km per vuosi niin korjaamolle vaan huoltoon joka vuosi. P- kele, että autot ovat kelvottomia. - Anonyymi
Eihän Tojolta muuta kommenttia voisi odottaakaan . Pökäle on tukevasti puntissa kun on 10 vuoden takamatka sähköautoissa .
- Anonyymi
Voi olla fiksua että alkaa valmistaa enemmän vasta kun akut kehittyy. Onhan niillä nytkin tulossa geeliakku millä huomattavasti pitempi ajomatka.
- Anonyymi
Totta. Sähköautot painonsa takia lisäävät tiestön kulumista, tiekorjausten tarvetta jotka eivät todellakaan ole mitään vähäpäästöistä työtä. Sähköautot kuluttavat renkaitakin nopeammin vaihtokuntoon kuin polttomoottoriautot. Lisäksi enemmistö pistokeladattavista hybridiautoista, sähköautoista painaa yli 1800kg, osa jopa yli 2500Kg(erityisesti ns. premium autoista).
https://www.is.fi/autot/art-2000010238210.html
Autojen kehitys on mennyt aivan pieleen kun pistoladattava hybridiauto, täyssähköauto painaakin satoja kiloja enemmän kuin kaksi kertaa isomman kokoiset autot esim. 2.0-2.5l turbodiesel moottorilliset pakettiautot VW Transporter, Ford Transit, Renault Trafic, Toyota Hiace. - Anonyymi
Tojolooda on täysin tippunut kehityksen kelkasta ja takertuu edelleen 90-luvun ideoihin, itsesaastuttaviin hybrideihin ja vetyyn, jonka kanssa on monessa maassa ajettu käärmettä pyssyyn jo 20 vuotta, tuhlaten satoja miljoonia verovaroja. Silti autojen myynti hiipuu eikä tankkausasemat pysy auki ilman jatkuvaa tukea.
Ei onnistu kunnollisen sähköauton teko vieäkään tojooodalta, vaikka ensimmäiset yritelmät jo 25 vuoden takaa.
Ei onnistu vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö tojoloodalta. Se vetyhän on suurta kusetusta - vetyautojen todelliset päästöt ovat suuremmat kuin bensakäyttöisillä autoilla, kun huomioidaan myös polttoaineentuotannon päästöt. Vetyhän tehdään valtaosin maakaasusta ja vetyauton energiatehokkuus on paljon kehnonmpi kuin täyssähköautoilla. Itseasiassa vetyauton päästöt ovat jopa suuremmat kuin maakaasukäyttöisellä polttomoottoriautolla.
Vety on vain nerokkaan lobbauksen ansiosta luokiteltu päästöttömäksi ja lobbarit ovat puhuneet poliitikot upottamaan satoja miljoonia verovaroja tähän kankkulan kaivoon. Tosin toivo näkyy jo olevat hiipumassa ja valmistaja toisensa jäkeen on vähin äänin kuopannut vetyautosuunnitelmansa.
Kehityksen kelkasta tippuneen tohjon epätoivosta kertoo, että ovat suurena uutuutena esitelleet mm. vedyn käyttöä polttomoottorissa. Sehän on kelvoton idea, jota mersu ja BMW kehittelivät jo 80-luvulla. Ei toimi, koska vetyä on mahdoton pakata mukaan paria kiloa enempää -> polttomoottorin hyötysuhteen huomioiden toimintasäde lie 200 km luokkaa. Polttokennoautoilla sentään pääsee normaaliliikenteessa 300-400 km eli saman verran kuin sähköautoilla. Mutta polttokennoauto on paljon kalliimpi ja tankkauasemia on Suomessa tasan 0 kpl. - Anonyymi
Lueppa tämän päivän uutiset Ruotsista. Siellä käytettyjen sähköatuojen kysyntä romahtanaut ja fossiilisten noussut.
Porukkaa alkaa osittain palailla fossiilisiin.
Kaikki isot merkit myy kuitenkin edelleen enimmäkseen polttiksia Teslaa lukuunottamatta. Kaikki näiden isojen raha tulee polttiksista ei sähköautoista.
Polttiksisen myynnillä katetaan sähköisten tappioita mitkä on kasvussa hinnan pudotusten vuoksi.- Anonyymi
Nykyisin ajan Ruotsista tuodulla, vähän ajetulla plugarilla. Kovasti näyttää siltä, että pian aja ruotsista tuodulla, vähän ajetulla sähköautolla.
- Anonyymi
Kuitenkin Toyota osti Panasonicin akku yksikön kokonaan itselleen, tuskin ihan huvikseen?
Liittyy varmasti siihen kun hautaavat vetyhöpötyksen.- Anonyymi
Toyota käyttää akkuja hybrideissä ja panostaa lisää myös sähköautoihin. Näin ovat sanoneet mutta eivät ole aikoneetkaan mennä yksisilmäisesti sähköautoihin. Maailman mittakaavassa sähköautot ei edusta edes 30% pitkään aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota käyttää akkuja hybrideissä ja panostaa lisää myös sähköautoihin. Näin ovat sanoneet mutta eivät ole aikoneetkaan mennä yksisilmäisesti sähköautoihin. Maailman mittakaavassa sähköautot ei edusta edes 30% pitkään aikaan.
... ja vetyautoissakin on litiumakku koska polttokennosta ei saada riittävän suurta hetkellistä tehoa, tai siis saataisiin mutta hinta räjähtäisi ja hyötysuhde normiajossa romahtaisi ja varsinkin talvella auton käynnistäminen vaatisin turhan paljon energiaa (=polttokennon lämmitys sähköllä).
- Anonyymi
Viime vuonna (2023) VAG myi 771.000 täyssähköautoa. Konserni myi kaikkiaan 9,239,500 autoa eli VAG myymistä autoista oli 8.3% täyssähköautoja (BEV).
Jos Toyota on pudonnut sähköautomyynnin kelkasta kokonaan niin miksi VAG ei ole myynyt enempää kuin alle kymmenesosan autoistaan täyssähköautoina?
Ei VAG sähköautomyynti kovin mullistavalta vaikuta vieläkään. - Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
🍑 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi018252328rt
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞 - Anonyymi
Saatana menen kohta tuohon naapuri-, tai mikä huone se onkaan ja vaiennan tuon, en sano minkä.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323346Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382643Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302475Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172348Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302083- 1151780
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741448Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141432Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121331- 661178