Mihin polttisfaneilla meinaa unohtua nykypolttisten tekniset ongelmat?

Anonyymi-ap

Robottivaihdelaatikoiden kestoikä on hyvin rajallinen. Myös perinteinen automaattilaatikko on huonossa maineessa. Dieseleissä tulee ongelmia hiukkassuodattimenn kanssa. Dieselin ongelma on niin iso, että Suomessa on ollut ihan liiketoimintaa noidem suodattimien poistamiseksi. Toki tähänkin viranomainen teki stopin ja jatkossa auton omistajalle pamahtaa järkyttävä seuraamus.

Tuoreemmissa polttiksissa on turboahdin. Se on kulutusosa ja kallis sellainen.

Mulla meni Volkkarista laatikko x 2 joista toinen piti maksaa itse. Männämrenkaat piti vaihtaa, koska söi öljyä kuin hinaaja. Pian tuon jälkeen venttiilikoneisto oli kaput ja myin auton nettihuutokaupassa 2000 eurolla.

55

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on kestäny litranen Tsi kone ja dsg vaihteisto 8 vuotta ja 200 tkm ilman suurempia remontteja. Normi huollot tehty, jarrulevyjä paloja, jakohihna vaihdettu mutta ei mitään suurempaa. En tiedä miten jotku saa autonsa hajalle.?? Ilmeisesti on-off tyylinen ajo ja huoltojen laiminlyönti ????

      • Anonyymi

        Mun Audin laatikkoa säädeltiin ja viriteltiin kolme vuotta eli koko se aika kun liisari minulla oli. Poulen vuoden välein kalibrointi.
        Nykyautossani ei ole vaihteistoa eikä nykimistä tai viivyttelyä. Poljin ei ole enää pelkkä toivomuspoljin vaan auto reagoi heti.

        Ehkä nelvietoinen Audi vaan on romu. Olisi varmaan pitänyt ostaa VW Golf litraisella laatuvoimalinjalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun Audin laatikkoa säädeltiin ja viriteltiin kolme vuotta eli koko se aika kun liisari minulla oli. Poulen vuoden välein kalibrointi.
        Nykyautossani ei ole vaihteistoa eikä nykimistä tai viivyttelyä. Poljin ei ole enää pelkkä toivomuspoljin vaan auto reagoi heti.

        Ehkä nelvietoinen Audi vaan on romu. Olisi varmaan pitänyt ostaa VW Golf litraisella laatuvoimalinjalla.

        Manuaalilaatikko on keksitty ja huolto tarve vähäinen, kun öljyn vaihdon tekee 100 000km, niin se pelittää.


      • Anonyymi

        Niinpä niin jakohihnoja vaihdettu ja öljyjä tämän tästä. Sitä on polttisauton normaali pitäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manuaalilaatikko on keksitty ja huolto tarve vähäinen, kun öljyn vaihdon tekee 100 000km, niin se pelittää.

        Miksi istua olohuoneessa puisella penkillä kun pehmeät sohvatkin on keksitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manuaalilaatikko on keksitty ja huolto tarve vähäinen, kun öljyn vaihdon tekee 100 000km, niin se pelittää.

        Aika harva vaan tykkää polkea sitä kytkintä kaupungissakin kaiken aikaa, manuaali täysin turhake. Kannattaa pysyä kaukana Vag autoista jos luotettavuutta haluaa, esim. Bemari aivan toista maata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi istua olohuoneessa puisella penkillä kun pehmeät sohvatkin on keksitty.

        Sinulla tietysti on pehmeät sohvat saunassakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun Audin laatikkoa säädeltiin ja viriteltiin kolme vuotta eli koko se aika kun liisari minulla oli. Poulen vuoden välein kalibrointi.
        Nykyautossani ei ole vaihteistoa eikä nykimistä tai viivyttelyä. Poljin ei ole enää pelkkä toivomuspoljin vaan auto reagoi heti.

        Ehkä nelvietoinen Audi vaan on romu. Olisi varmaan pitänyt ostaa VW Golf litraisella laatuvoimalinjalla.

        Ja valheella onneen yrittää Toyotan omapoikamme.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😋 ­N­­­y­­­m­­f­o­­­m­­­a­­­a­­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kun uuden hiukkasloukun voi tilata kotiovelle toimitettuna hintaan 245 € ja vaihto sujuu tunnissa , niin mikä tässä on ongelma ? Robottilaatikko autossani on nyt toiminut hyvin 175 tkm . Ja matka jatkuu .

      • Anonyymi

        Takaatko että joka merkkiin/malliin löytyy uusi loukku tuolla hinnalla ja on tunnissa vaihdettuna?


      • Anonyymi

        Tätä se polttiksen pitäminen on. Itse saa olla kädet rasvassa ja netistä varaosia tilaamassa. Muuten tulee aivan järjettömän kalliiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takaatko että joka merkkiin/malliin löytyy uusi loukku tuolla hinnalla ja on tunnissa vaihdettuna?

        Miksi minun se pitäisi taata ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se polttiksen pitäminen on. Itse saa olla kädet rasvassa ja netistä varaosia tilaamassa. Muuten tulee aivan järjettömän kalliiksi.

        Olet oikeassa . Viime lauantaina vaihdoin jakohihnasarjan ja taas 10 vuoden tai 175 tkm.n kuluttua joutuu taas vaihtamaan . Pakko on näin tehdä , kun ei ole tarpeeksi rahaa sähköautoon . Niissä kun pelkät pääomakulut on 1000 €/ kk .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se polttiksen pitäminen on. Itse saa olla kädet rasvassa ja netistä varaosia tilaamassa. Muuten tulee aivan järjettömän kalliiksi.

        Monelle silti halvemmaksi kuin tarpeisiin sopivan sähkiksen hankkiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monelle silti halvemmaksi kuin tarpeisiin sopivan sähkiksen hankkiminen.

        No jos ei ole varaa sähköautoon niin kai sitä sitten pitää yrittää tulla toimeen sillä mitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se polttiksen pitäminen on. Itse saa olla kädet rasvassa ja netistä varaosia tilaamassa. Muuten tulee aivan järjettömän kalliiksi.

        Kyllä teslankin tukivarret ja jarrut voi kotona ihan itse huoltaa kun yhtä paljon tietoa on kotona ja netissä,
        kuin huoltohemmoilla!
        No kun on sellaisen virhe ostoksen tehnyt ja hinta laskee enempi kuin keskituloisella 55000 €/v on varaa/pystyy maksaa osamaksuja eli ainakin yli 500 € euroa tulee takkiin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi minun se pitäisi taata ?

        Niin sen pesuakin voi tulla kyseeseen jos voi olla viikon ilman autoa aika harva voi ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monelle silti halvemmaksi kuin tarpeisiin sopivan sähkiksen hankkiminen.

        Kyllä jäi haaveeksi mitä en kannata mitenkään ajatella kun 100km toiminta säde on pakkasilla 33 km ei jatkoon ....ajan diesel volkkarilla seuraavankin 200tkm,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jäi haaveeksi mitä en kannata mitenkään ajatella kun 100km toiminta säde on pakkasilla 33 km ei jatkoon ....ajan diesel volkkarilla seuraavankin 200tkm,,,

        Älä sure. 10 vuoden päästä ajat sinäkin mukavasti sähköautolla.


    • Anonyymi

      Hiukkassuodattimesta on tullut huoltojen peruskauraa. Vaihdelaatikot kestää kun ei noudata ajotietokoneen vaihtamisohjeita. 2000-3000 krm tasaisessa ajossa niin voitelu pelaa. Ja tietty moottoriin ja vaihteiston ja perään samanmerkkiset ja laatuiset öljyt kuin alkuperäiset. Näillä ohjeilla pääsee jo pitkälle.

      • Anonyymi

        Näin on . Minunkin Pösöön piti vaihtaa hiukkaspönttö kun km. lukema oli 205 tkm. Mutta peruskauraa tuommoinen tunnin homma on .


    • Anonyymi

      Edellisen uutena ostamani dieselautoni egr meni heti 2v takuun loputtua 42000km.n kohdalla vaihtoon, hintaa tuli 1820€. Noin 50000 km.n kohdalla hiukkassuodatin petti, siitä 1600€ lasku. 60000 km.n kohdalla viimeinen niitti kun ruiskusuuttimet piti vaihtaa hinta vaatimaton 900€ kappale, eli 4000€ töineen. Pakolliset huollot vuoden välein aina noin 600€. Kyseessä oli saksalainen ”laatuauto”.
      Nyt sähköautolla ajanut 4 vuotta, 68000km. Kerran oven kahva korjattu takuuna, huollossa käyttänyt kerran hinta 270€.

      • Anonyymi

        Karua luettavaa. On varmaan ollu pääasiassa lyhyttä ajoa.


      • Anonyymi

        Älä vaan naarmuta autosi pohjaa. Siitä tulee helposti merkistä riippuen 15.000 - 30.000 € korjauskustannukset.


      • Anonyymi

        Minä taasen otin työsuheautokseni ensimmäisen diesel-autoni v 2008 uutena. Juuri saksalainen ’laatuauto’. Mitään kokemusta tai erityistä tietoakaan minulla ei dieseleistä ollut. En esimerkiksi ollut kuullutkaan mistään hiukkasloukuista, joka siinäkin oli. Ja sen jälkeen kaikki autoni ovat olleet dieseleitä, nykyinenkin, vaikka olenkin jo eläkkeellä.
        Ajoni on isolta osin kaupunkiajoa talvisaikaan, mutta säännöllisesti kerran kuukaudessa reipas maantieajomatka mökille ja eritoten kesä-aikaan kilometrit kertyvät maanteillä. Hiukkasloukku ei koskaan ole ilmoittanut mitenkään olemassaolostaan. Kerran tuona aikana on normaali huoltojen lisäksi vaihtamaan joku moottoria ohjaava anturi, hintaa tuli muistaakseni 145€ + noin tunnin työ.
        Mitään muita vikoja ei koskaan ole esiintynyt, paitsi itse asiheutettuja, mm muovisen pohjalevyn uusiminen pohjakosketuksen jälkeen. Sekin uusittiin pikahuollossa, hintaa en muista, mutta varmaakin parin sadan nurkilla.
        Juuri äskenhän Moottorilehti julkisti jymyuutisen pienen pohjakosketuksen saaneen korjauskustannukset sähköauton osalta, ihan tavallisen jokamiesjapsin, jotka olivat hiuksiapystyttävän hurjat, n 15.000€. ’Laatuautojen’ osalta vastaava korjaus olisi kustantanut jopa 30.000€. Oma dieselini on nyt 7 vuotta vanha ja ajatuksissa on ollut auton vaihto ladattavan hybridiin, mutta nyt meni ajatukset uusiksi kunnes tuohon järjettömään riskiin saa jonkinlaista selvyyttä. Ajan kuitenkin mökki- ja metsäautoteitä jatkuvasti…

        Määräaikaishuollot näissä nykydieseleissä parin vuoden välein liikkuvat normista 200-600€ välillä huollosta riippuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vaan naarmuta autosi pohjaa. Siitä tulee helposti merkistä riippuen 15.000 - 30.000 € korjauskustannukset.

        Ei ole mitään tarvetta ajella maastossa. Eteläsuomen tiet ovat aika tasaisia.
        Miksiköhän sähköautottomat panikoi noista akun koteloista enemmäm kuin niiden omistajat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään tarvetta ajella maastossa. Eteläsuomen tiet ovat aika tasaisia.
        Miksiköhän sähköautottomat panikoi noista akun koteloista enemmäm kuin niiden omistajat?

        Pohjan naarmuttamiseenhan riittää talvisaikaan jo lumenaurauksen jäljiltä vähän isompi jäämöykkykin… joskus vähän isompi kivikin voi lennähtää työmaiden kohdilla.
        Mutta totta on kuten itsekin toteat, sähköautolla ei ole asiaa hyvien teiden ulkopuolelle. Cityautoja kun ovat…

        Tottakai noista on huolissaan polttisautojen nykyiset omistajat, koska useimmat miettivät seuraavaksi sähköautoa. 15.000-30.000 € korjauskulu ainakin minun pussistasi johtaisi jonkinasteiseen katastrofiin…. Kun varmuutta ei ole edes siitä osallistuuko kaskovakuutuskaan kustannuksiin millä prosentilla tai laisinkaan.

        Sen sijaan sähköautojen omistajien huoli polttisautojen teoreettisista vioista, jotka saattavat maksaa useita satoja euroja, jopa tonninkin, ihmetyttää Vai miettivätkö monetkin sähköauton omistajat seuraavaa autohankinnakseen polttomoottoriautoa?
        Kyllä kai useimmilla on ollut aiemmin polttisauto ja aika monella jopa dieselautokin, niin ainakaan kokemusperäistä huolta ei pitäisi olla. Ellei ainoat kokemukset nyt ole ihan joistain muutamien satasten loppuunajetuista lintta-autoista ja luulot perustuu niiden vikoihin.


      • Anonyymi

        Onneksi ei ole pakko ajaa saksalaisella autolla . Minun kokemukset neljästä Peugeotista on paljon paremmat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään tarvetta ajella maastossa. Eteläsuomen tiet ovat aika tasaisia.
        Miksiköhän sähköautottomat panikoi noista akun koteloista enemmäm kuin niiden omistajat?

        ” Miksiköhän sähköautottomat panikoi noista akun koteloista enemmäm kuin niiden omistajat?”

        No kun ne ei aina tule ajatelleeksi, että sähköautoilla ei juuri ajeta muualla kuin kaupungeissa, joihin ne parhaiten sopivat ja joissa ei pohjaan mikään osu. Toista on huonosti hoidetut maaseututiet, mutta eipä maaseudulla sähköautoilla juuri mitään muutenkaan tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjan naarmuttamiseenhan riittää talvisaikaan jo lumenaurauksen jäljiltä vähän isompi jäämöykkykin… joskus vähän isompi kivikin voi lennähtää työmaiden kohdilla.
        Mutta totta on kuten itsekin toteat, sähköautolla ei ole asiaa hyvien teiden ulkopuolelle. Cityautoja kun ovat…

        Tottakai noista on huolissaan polttisautojen nykyiset omistajat, koska useimmat miettivät seuraavaksi sähköautoa. 15.000-30.000 € korjauskulu ainakin minun pussistasi johtaisi jonkinasteiseen katastrofiin…. Kun varmuutta ei ole edes siitä osallistuuko kaskovakuutuskaan kustannuksiin millä prosentilla tai laisinkaan.

        Sen sijaan sähköautojen omistajien huoli polttisautojen teoreettisista vioista, jotka saattavat maksaa useita satoja euroja, jopa tonninkin, ihmetyttää Vai miettivätkö monetkin sähköauton omistajat seuraavaa autohankinnakseen polttomoottoriautoa?
        Kyllä kai useimmilla on ollut aiemmin polttisauto ja aika monella jopa dieselautokin, niin ainakaan kokemusperäistä huolta ei pitäisi olla. Ellei ainoat kokemukset nyt ole ihan joistain muutamien satasten loppuunajetuista lintta-autoista ja luulot perustuu niiden vikoihin.

        Eikä niissä muutaman satasen paljonajetuissa lintoissakaan välttämättä kalliita vikoja ole. Omastani maksoin vuosia sitten 700 €, se on vuosimallia 1999 ja ajettu jo 430 000 ja toimii työmatkakulkineena oikein mainiosti edelleen. Huollot ja mahdolliset korjaukset pystyn tekemään itse, ja jos sattuu tulemaan niin iso vika etten pystyisi, niin ei ole mikään kynnys laittaa paaliin. Kyllä minä jotain max. 6000 € sähköautoakin olen ajatellut, mutta ne kaikki ovat järjestään niin huonossa kunnossa, ettei range enää minun päivittäiseen työmatkaani riittäisi varsinkaan talvella. Jätän sähköautot vielä toistaiseksi idealisteille.


    • Anonyymi

      No ei nyt vielä ole päässyt käsiksi noin moderneihin vehkeisiin, joissa olis robotteja sun muita loukkuja, eikä öljyäkään ole vielä alkanut syömään. Jaa no en minä mitenkään erityisesti mikään polttisfani ole. Ei vaan ole niin paljoa ylimääräistä rahaa että saisi yleensäkään mitään uutta autoa hankittua, puhumattakaan sähköauton latauspaikasta. Kai sitä velkaa saisi reilun kuuden tonnin liksalla mutta miksipä ottaisi, on sille rahan roskalle muutakin käyttöä kuin kalliin auton maksaminen.

    • Anonyymi

      Tuttavilla on kanssa ollut noita DSG-vaihteistoja ja kaikilla on tullut ongelmia mekatroniikan kanssa n. 60 000 km:n välein. On kallis remppa.

      • Anonyymi

        Kummia tuttavia sulla…
        Erään tietyn vuosimallin joskus kymmenkuntavuotta sitten dsg:ssä oli enemmän vikoja, mutta nehän korjattiin eikä ole enää uusiutuneet uudemmissa malleissa.
        No tuttavillasi lienee kaikilla juuri tuon vuosimallin Skodat, joita ei ole aikanaan korjattu. Mitenkähän noin on päässyt käymäänkin…. 😎


    • Anonyymi

      Kyllä kait ne melkein kaikki on vuoden 2010 jälkeen paskoja oli sitten pottia tai sähkö...itse ostin 2022 manuaalivaihteistolla ja MPI ruiskulla ....jottai mahdollisuutta toimia halvalla....

    • Anonyymi

      Nauti siitä sähkiksestäsi äläkä murehdi toisten autoja. Muista maksaa osamaksut ajallaan.

      • Anonyymi

        Eikös täällä kaikilla ole sähkis tai kaikki ainakin harkitse sellaista.
        Mistä täällä pitäisi kirjoittaa jos ei sähköautoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös täällä kaikilla ole sähkis tai kaikki ainakin harkitse sellaista.
        Mistä täällä pitäisi kirjoittaa jos ei sähköautoista?

        Muista, että sähköautossakin haltija on ihan eri juttu kuin omistaja.


    • Anonyymi

      Automaattivaihteisto niissä sähköautoissakin on. Samalla tavalla nekin menee rikki.

      • Anonyymi

        Sähköautoissa ei ole vaihteistoa, pelkkä suunnan valitsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa ei ole vaihteistoa, pelkkä suunnan valitsin.

        Kyllä se alennusvaihteisto on vaihteisto vaikka onkin välitys kokoajan sama . Hammaspyöriä ja laakereita siellä on ja ilmeisesti öljyä , jota ei tarvitse koskaan vaihtaa .


      • Anonyymi

        Ei ole sähköautoissa automaattivaihteistoa, vaikka myynti-ilmoituksissa niin virheellisesti usein sanotaankin. Niissä ei pääsääntöisesti ole vaihteistoa lainkaan, vaan yksi kiinteävälityksinen alennusvaihde.


    • Anonyymi

      Monesta uudesta dieselautosta kokemusta:
      1) Audi A3 - Mei mitään pahaa mutta ei kyllä mitään hyvääkään. Istuimet niin huonot että piti 100km välein pitää tauko pelkästään sen takia. Pakkasella penteleen kylmä auto, tehoton maatalousmoottorimainen diesel.
      2) Volvo V50 - Käytännöllinen auto ja ok ajaa. Tässä oli Webasto että lämpöä piisaisi, tosin se ei toiminut yli 20 asteen pakkasissa kun ei ole kuulemma tehty sellaisiin olosuhteisiin, tyyppivika, taas paleltiin.
      3) Ford Mondeo: Heti uutena talvipakkasella reissussa moottorin vikavalo päälle, ja moottori linkutusmoodiin. Soitto huoltoon, tommoisia ne ovat, koita päästä jotenkin kotiin niin katotaan.

      Nyt sähköauto. Ei tarvitse palella.

      • Anonyymi

        Älä nyt jaksa…. Nuo tarinasi on niin ’lääst siison’ tarinoita, että ihan nolottaa puolestasi…

        Miksi sinulla on tarve tuollaiseen höpötarinointiin? Eikö riitä, että ajelet sähköautolla ja lataat sitä talvisin parin sadan km:n välein. Latausaikaa ehdit kivasti juoda kupposen tai peräti syödäkin, ei tarvitse palella silloinkaan kuten polttisten parin minuutin tankkaamisen aikana joskus joutuu. Nykyisin enää harvoin tarvitsee edes jonottaa latauspaikkaa…
        Ja tietysti: sähkö on halpaa, mutta autot kalliita…. Tärkeintähän kuitenkin on, että lataaminen on halpaa, vaikka autot olisivatkin kalliita. Se on eri rahaa, joka menee lataamiseen kuin auton osamaksuihin.


      • Anonyymi

        Audin vakio penkeistä olen samaa mieltä. Ristiselän tuen säätöä eivät ole vielä keksineen. Liekö vieläkään vakiona.


      • Anonyymi

        ” Istuimet niin huonot että piti 100km välein pitää tauko pelkästään sen takia. ”

        Kuvailit itse asiassa yhden tunnetuimmista sähköautoista: Nissan Leafin. Tosin sillä ei muutenkaan juuri tuon kauemmas pääsisi lataustarpeenkaan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Audin vakio penkeistä olen samaa mieltä. Ristiselän tuen säätöä eivät ole vielä keksineen. Liekö vieläkään vakiona.

        Eipä ole kaikissa sähköautoissakaan. Eräs on erityisen kuuluisa erittäin epäergonomisesta ja rajallisesti säädettävästä ajoasennostaan.


    • Anonyymi

      Bemariin saa huoltosopimuksen 444e / 4 vuotta.

    • Anonyymi

      Miksi ennen sähköautojen tuloa taksikuskit eivät ajaneet talvella pipo korvilla. Keinonahkaisella takapenkilläkin asiakkaan takapuolta paleltaa.

    • Anonyymi

      Minulla on 2004 3,2 l bensakoneella varustettu Viano.
      Suurimmat korjaukset ovat olleet ruostekorjauksia, joita on saanut tehdä jonkun verran. Viime kesänä vaihdettiin aika paljon peltiä takalokasuojien ympäriltä, kaaret, sisälokarit ja helmoja paikkailtiin. Takalokasuojien kaaria sekä helmoja on korjailtu useampaan otteeseen. Aiemmin olen vaihtanut myös molemmat liukuovet sekä apukuskin oven. Ovien alareunan taitetun sauman ruostevauriot ovat niin hankalia korjattavia, että paremman tuloksen saa vaihtamalla koko osan.
      Jotain palloniveliä, kumeja ja jarrujen osia on vaihdettu, muuten ei ole korjattu oikeastaan mitään. Normi huollot on toki teetetty.
      Nyt iskarit tuntuvat pehmeiltä, eli ne pitäisi vaihtaa. Mittariston digitaalinen lcd näyttö on lämpimällä säällä tosi himmeä, eli sille olisi kiva löytää korjaaja. Kylmässä se näkyy hyvin. Öljyn kulutus on myös lisääntynyt, eli jossain vaiheessa moottorillekin pitäisi varmaan tehdä jotain.
      Sisustuksessa on enemmän kulumia. Autossa on kuusi erillispenkkiä, ja suurin osa näiden käsinojien mekanismeista on hajonnut ja netistä tilatut osat eivät toimineet. Nämä kannattaisi varmaan pultata pysyvästi sopivaan asentoon, jos mahdollista, en ole tutkinut. Kiinalaisesta verkkokaupasta näyttää saavan uusia suojakansia käsinojan pultin peitteeksi hajonneiden tilalle. Erityisesti kuljettajan penkissä näkyy aika, tosin repeämiä ei yhdessäkään penkissä ole. Apukuskin istuinosa piti vaihtaa, kun sen uretaanivaahdon sisällä hajosi joku anturi (airbag?) jota ei voinut vaihtaa. Taisi ollla noin 400€ tuo uusi nahkaverhoiltu istuinosa. Auto ei olisi mennyt katsastukseta läpi sillä virhekoodilla mikä penkistä tuli. Pitäisi varmaan vaihtaa myös kuskin penkin istuin ihan vaan kosmeettisista syistä.
      Command navin ja radion näyttö on kuollut (radio kyllä toimii siitä huolimatta). Ostin tilalle aukkoon varta vasten tehdyn Android kosketusnäyttövehkeen jossa on carplay, google maps, waze, puhelin 5G donglella, peruutuskamera, dashcam ja sun muut kilkkeet. Maksoi ehkä 270€, peruutuskamera taisi olla 20€, jne. Asennusta vaille valmis...
      Viano on kokonaisuutena varmaan paras auto jonka olen omistanut. Monikäyttöinen, tilava ja aivan mielettömän käytännöllinen. Etupenkkien välissä on varmaan yli 30cm tilaa ja tasainen lattia. Tähän mahtuu laukku poikineen ja puolisoni mielestä tämä on auton paras ominaisuus ja valittaa, että miksi autojen suunnitelijat eivät ota naisten tarpeita paremmin huomioon - siitä pääsee kätevästi siirtymään puolelta toiselle, sekä myös taaemmille penkeille. Kiinnitin huomiota uusiin eq malleihin, joihin olisi helposti voinut tehdä läpikuljettavan tilan etupenkkien väliin, mutta sen sijaan tähän oli tungettu jotain ihmeellisiä kädensijoja tai vastaavia hökötyksiä. Asun yksisuuntaisen kadun varrella ja pysäköin auton niin lähelle muuria, että joudun poistumaan autosta apukuljettajan puolelta.
      Ostin Vianon aikanaan vuonna 2005 14K ajettuna Saksasta. Nykyään käytän autoa kesäisin ja muuten ajot sujuvat GLC hybridillä. Olen omistanut matkan varrella myös pari 911 Porschea, ensimmäinen hankittu 6kk vanhana, toinen uutena, eli se että sanon Vianon olleen kokonaisuutena paras auto on paljon sanottu.
      Halusin tuoda esiin sen, että perinteinen polttomoottoritekniikka on vuosikymmenten saatossa pitkälle hiottua ja luotettavaa teknologiaa sekä yksinkertaista korjata. Ehkä nykysuuntaus pienempiin, viritysasteeltaan korkeampiin moottoreihin on heikentänyt luotettavuutta, mene ja tiedä.
      Viano/Vito ei ole tunnettu luotettavuudestaan, mutta minulla on ollut todella vähän mekaanisia ongelmia, en tiedä johtuuko se suhteellisen matalaviritteisestä, low tech bensakoneesta (3,2l/218hv, joka myöhemmin korvattiin 3,5l voimalähteellä). Bensakone oli ainoastaan saatavilla Viano mallisarjan lippulaivamalleihin. Pitää tunnustaa, että vaikka auto on 20 vuotta vanha, sillä on ajettu vain noin 185K ja nykyään kilometrejä ei tule montaa tuhatta vuodessa. Vianossa/Vitossa on raportoitu ruosteongelmista ja se todellakin pitää paikkansa.

      • Anonyymi

        Uusissa polttomoottoriautoissa on paljon kalliita vikoja. Noita hyviä ja ikuisia autoja osattiin tehdä vielä parikymmentä vuotta sitten muutta uudet autot eivät käyttövoimasta ja merkistä riippumatta ole käyttövarmoja, Itselläni on ollut monen merkkistä autoa ja olen aina inhonnut Mersuja, mutta nyt on ollut kaksi peräkkäin, leasingautona, ja mielipiteeni on muuttunut. Mersu on niitä harvoja autoja jotka tuntuvat muultakin kuin henkilökuljettimelta, mutta ei nekään, siis uudet, ongelmattomia ole.
        Asia taitaa olla vain niin että nykyaikaisessa ekonomivetoisessa teknologiateollisuudessa ei pystytä mitään kunnollista ja kestävää tekemään. Se siitä ekoautoilusta käyttövoimasta riippumatta.

        Nyt jos olisin uutta autoa omalla rahalla ostamassa niin. a) en ostaisi, b) jos olisi ihan pakko ostaa uusi olisi se sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusissa polttomoottoriautoissa on paljon kalliita vikoja. Noita hyviä ja ikuisia autoja osattiin tehdä vielä parikymmentä vuotta sitten muutta uudet autot eivät käyttövoimasta ja merkistä riippumatta ole käyttövarmoja, Itselläni on ollut monen merkkistä autoa ja olen aina inhonnut Mersuja, mutta nyt on ollut kaksi peräkkäin, leasingautona, ja mielipiteeni on muuttunut. Mersu on niitä harvoja autoja jotka tuntuvat muultakin kuin henkilökuljettimelta, mutta ei nekään, siis uudet, ongelmattomia ole.
        Asia taitaa olla vain niin että nykyaikaisessa ekonomivetoisessa teknologiateollisuudessa ei pystytä mitään kunnollista ja kestävää tekemään. Se siitä ekoautoilusta käyttövoimasta riippumatta.

        Nyt jos olisin uutta autoa omalla rahalla ostamassa niin. a) en ostaisi, b) jos olisi ihan pakko ostaa uusi olisi se sähköauto.

        Mitä ne kalliit viat, joita on paljon uusissa, autoissa? Kertoisitko?

        Ei kannata nyt kaivella netistä kaikkia mahdollisia vikoja, joita voi teoriassa esiintyä eri merkeissä ja sitten yleistää ne koskemaan kaikkia ja että niitä esiintyy koko ajan niinkuin täällä hyvin usein näytetään tekevän.
        Noin tehden tietysti saa komean listan teoreettisista ja potentiaalisista vikakohteista, joita eri automerkkien elinkaaren aikana voi esiintyä.

        Tietysti samanlaisia listoja voi sähköautoistakin koota, vaikka se varmaan on lyhyempi,koska sähköautoja on yleisemmin ollut vasta muutaman vuoden japolttisautoja yli sata vuotta.

        Se mikä nyt erityisesti mietityttää, kun harkinnassa on auton vaihto ja sähkö tai ladattava hybridi on kovasti mielessä, on tuo vastikään julkisuuteen Moottorilehdessä noussut pohjalevyn pieni naarmu ja painauma, joka johti hylkäykseen katsastuksessa ja korjausarvio siitä oli noin 15.000€. Tuollainen naarmuttanut voi tulla jopa ihan huomaamatta tavallisella maantiellä/kaupunkiliikenteessä. Mökkitiet ja metsäautotiet voivatkin olla valtava riski. Kyseessä oli tavallinen edullinen kansanauto, japanilainen pienehkö sähköauto. Moottorilehti selvitti maahantuojilta sitten muidenkin merkkien ja lastuautojenkin vastaavia korjauskustannuksia ja nekin olivat hiuksianostattavan suuria aina reiluun noin 30.000€:oon. Epäselvää vielä oli korvaako edes kaskovakuutus mitään noista kustannuksista. Tuollaisia vikojen korjauskustannuksia ei polttiksista ole edes vanhemmissa autoissa.


    • Anonyymi

      Mulla meni robottilaatikko ja sijaisauto takuuseen, mutta kiva seuraavalla omistajalla, kun takuuta ei enää ole. Kuulemma "kymppitonnin" remontti.

      Nykyään ID.5 alla ja ei vikoja.

    • Anonyymi

      "Robottivaihdelaatikoiden kestoikä on hyvin rajallinen."
      Nämähän ovat lähinnä VW DSG pommeja sieltä 2007-2012 väliltä, sekä Ford powershift alle 2017.
      "Myös perinteinen automaattilaatikko on huonossa maineessa."
      Tämähän johtuu autoista huonosti tietävistä ihmisistä. Sekä nykyajan ahneista autovalmistajista jotka haluavat lyhentää autojen käyttöikää huijaamalla ihmisiä luulemaan että automaattivaihteiston öljy kestäisi koko vaihteiston käyttöiän, eikä vaihteistoöljyä tarvitse muka ikinä vaihtaa. Niinpä sitten auton huoltoohjelmasta/ohjekirjasta on poistettu kokonaan vaihteiston öljyn ja öljynsuodattimen vaihtovälit, sitten auton vaihteiston luokse on laitettu tarra jossa lukee 'vaihtestoöljyn käyttöiän kestävä öljy, älä vaihda vaihteistoöljyä'. Näin saadaan pidettyä huoli, että vaihteisto tuhoutuu huonoksi menneen vaihteistoöljyn takia missä tahansa 100-200tkm välillä juuri sopivasti auton takuun päättymisen jälkeen ettei autovalmistaja, maahantuoja joudu vastuuseen tuhoutuneesta automaattivaihteistosta vaan kaikki kustannukset auton omistajan maksettavaksi. Useat autovalmistajat eivät itse valmista autojensa vaihteistoja, vaan he ostavat vaihteistot autoihinsa vaihteistoja valmistamiseen keskittyviltä yrityksiltä. Yksikään vaihteiston alkuperäinen valmistaja ei ikinä ilmoita vaihteistoöljyjä koko automaattivaihteiston kestäväksi öljyksi vaan kyllä he suosittelevat säännöllisiä vaihteistoöljyjen ja mahdollisen öljysuodattimen vaihtoja yleisesti noin 60-100tkm välein. Totuus on että autoihin ei ole olemassa yhtään mitään öljyjä, nesteitä jotka säilyisivät hyvänä koko auton käyttöiän vaan kaikki auton öljyt, nesteet pitää silloin tällöin vaihtaa uusiin. Jokainen huoltoohje jossa jotain öljyä tai nestettä ei tarvitse on lähtökohtaisesti huijausta jolla halutaan lyhentää auton käyttöikää. Toinen hyvin yleinen huijaus on että hydraulisen ohjaustehostimen öljyä ei muka tarvitse koskaan vaihtaa, vaan ainoastaan lisätä hydrauliselle ohjaustehostimelle öljyä jos öljyn määrä on vähentynyt ilman ulkoisia vuotoja.

      "Dieseleissä tulee ongelmia hiukkassuodattimen kanssa."
      Tämän aiheuttaa peräkkäin toistuvat lyhyet ajomatkat, jolloin diesel moottori ei lämpene kunnolla optimaaliseen toimintalämpötilaansa, eikä hiukkassuodattimen regenerointi pääse suoriutumaan kunnolla loppuun asti. Diesel autolla pitäisi ajaa vähintään joka kolmas päivä vähintään noin 40minuuttia. Dieselit ovat alunperinkin tarkoitettu pidemmille ajomatkoille, eikä toistuviin lyhyisiin ajomatkoihin. Toinen syy voi olla ilmavuoto sieltä moottorin imusarjan ja MAF anturin välistä. Kolmas syy huonoksi kulunut turboahdin jolloin turbosta vuotaa öljyä kaikkialle sellaisiin paikkoihin mihin ei saisi päästä öljyä, tosin dieselissä tämä turbon öljyvuoto johtaa usein erittäin savuiseen "diesel runaway" ilmiöön jossa moottori rupeaa hallitsemattomasti nostamaan kierrokset korkealle vaikka kuski ei koskisikaan ollenkaan kaasupolkimeen koska öljyä rupeaa paljon palamaan moottorin polttoaineena.

      "Mulla meni Volkkarista laatikko x 2 joista toinen piti maksaa itse. Männämrenkaat piti vaihtaa, koska söi öljyä kuin hinaaja. Pian tuon jälkeen venttiilikoneisto oli kaput ja myin auton nettihuutokaupassa 2000 eurolla."
      Tämähän koskee VW TSI/TFSI moottoreita, DSG vaihteistoja vuosimalleista 2007-2012 väliltä jotka VW:n autojen kaikista epäluotettavimmat vuosimallit ja joita kannattaa välttää kuin ruttoa.

      • Anonyymi

        ^Jokainen huoltoohje jossa jotain öljyä tai nestettä ei tarvitse vaihtaa on lähtökohtaisesti huijausta, jolla halutaan lyhentää auton käyttöikää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe