Auto kaupoilla

Anonyymi-ap

Nyt ollaan tilanteessa, että auto vanhuuden päiville pitäisi hommata. Voisi sitten retkeillä lähiympäristössä, näihin olen myös satsannut paljon. Teltat on ostettu ja trangia hommattu. Oma itse tehty grillikin on odottamassa tositoimia. Metsägrilli josta olen saanut positiivista palautetta. Varmasti menisi julkisille markkinoille kaupaksi, jos joku alkaisi myydä näitä.

Autoa olen vailla. Olen katsonut tarjontaa ja vähän ajettuja Toyota Aykoja saa edullisesti. 5000€ ja alle 100000km ajettuja loytää hyvin. Nämä on hyvin kestäviä eli kannattaa ostaa. Entinen kärry meni pojalleni että pääsee rälläämään.

Käteis kaupat voin tehdä ja ei tee kummoistakaan reikää säästöihin. Joka kuukausi on plus merkkinen mitä tulee säästöihin.

Pienelle sinkku taloudelle riitää pienempikin kiesi. Viimeksi tuli kilometriä 6000km per vuosi sitten annoin kärryn pojalleni. 5000€ ja talous ei liikahda suuntaan eikä toiseen.

Mitä kärryä voitte suositella käyttöön. Itsellä on "mutu" tuntumana että vanhat mersut ovat hyvä valinta ja sitten Toyota Jaris nyky kalusteista. Aygoa saa hinta/laatu seurannalla edullisemmin. 1l koneessa on ketjuveto eli jokopään remonttejakaan ei ole luvassa.

Kilometreja tulee täällä palveluiden keskellä vähän. Retkeilyautoksi ajattelin ajattelin tätä Aygo viritystä. Hiaseakin ajattelin aikanani, mutta edullisemmallakin pääsee tee se itse retkeilijä.

Mb_76

70

1147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulta loppu autoilu, kun työmarkkinatuella ei ole varaa autoon, huoltoon, trafi maksuihin, polttoaineeseen, siis kats. ja ajo kelp. auton ylläpitoon ei varaa...
      Trafi-tasa verot on niin korkeat.
      Noin kokemuksena, että pikku-toyotat on melko huonoa laatua.
      Ja vanha mersu talvella ongelma.. Siis jos itsellä ei lämmintä tallia ja huoltotiloja ja osaamista ole.
      Mutta jos on autokorjaamo vehkeet ja korjaamo, niin vanha auto sopii kyllä.
      Pakettiauton ylläpito eri maksuineen on nykyään kallista.
      Niinpä joku pikkuauto - lienee se järkevin.
      Itse ajelen polkupyörällä, ja kyllä silläkin lyhyitä matkoja tekee ja retkeilee.

• Anonyymi

Pikku Tojota voi olla se järkevin vaihtoehto. Aygo tai Jaris. Sinne saa hyvin kyytiin retkeily varusteet. Aygoa saa pienemmillä kilometreillä, joten sinkkutaloudelle voi olla hyvä vaihtoehto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pikku Tojota voi olla se järkevin vaihtoehto. Aygo tai Jaris. Sinne saa hyvin kyytiin retkeily varusteet. Aygoa saa pienemmillä kilometreillä, joten sinkkutaloudelle voi olla hyvä vaihtoehto.

mulla oli yaris, ja se oli niin kevyesti tety, ettei voinu, tai kannattanu enää korjata kun hajosi....

• Anonyymi

Käyyttö vai pitämisen laatu?
      Edellisellä, uutena ostetulla, luiskaperä Citroen Xaralla ajelin 19 vuotta noin 240000km. Jakopään lelut vaihdatin ensimmäisen satatonnisen jälkeen.
      Tietenkin jarrupaloja oli uusittava. Ainoa varsinainen korjaus oli vuotavan etujarruletkun vuotaminen joskus satasen ja kahden välillä. Vaihdatin molemmat letkut.
      Oli luovuttava kun mittaristo hulluuntui ja merkkiliikkeessä väittivät, ettei niin vanhaa enää saa uutta. Olimme pitempään reisuun lähdössä ja katsastus painoi päälle joten oli hankittava uusi värkki.
      Volkkarikauppias suostui ottamaan sitikan joten ostin ko. puodista uuden Polon.
      Elokuussa tulee 7 vuotta täyteen ja mittarissa on vajaa 26000km.
      Pisin reisu viime vuosina on vaimon käyttäminen naapurikaupungin keskussairaalassa. 35km suuntaansa.

• Anonyymi

vanhan auton pito onnistuu jos on talli, työkalut, ja huolto osaaminen.
      Nykyään huolto-palvelut on järjettömän kalliita.
      Esim. minulla oli,, tai olisi ollut huolto-korjaus kalliimpi kuin koko auto. Niin auto jäi pihaan ruostumaan. Kesällä voi siihen istahtaa ja päristää huulia.
      Tälläinen on työttömän elintaso Suomi.

• Anonyymi

Täysin sama juttu, muutaman satasen arvoinen auto on pihassa, mutta ei ole varaa sitä laillisesti käyttää. Tasa verot ja maksut estää köyhän autoilun.

• Anonyymi

Voi hellan lettas tentään mikä aloitus että köyhyyspalstalle kirjoittaa on säästöjä heh heh.Kirjoita yhteiskuntapalstalle että on rahoja. Ei köyhällä mitään autoa ole tai ei kannata pitää kun ylläpito maksaa.Aloittaja taitaa asustella 550eur kk toimeentulotuella kiäh kiäh.Työn takia autoa voi joutua pitään taikka 2000eur kk nettoeläkkeellä.

• Anonyymi

Minä lopetin työnteon kun ei ole varaa pitää autoa niin ei pääse töihin. Tää on ihan kiva olla kotona ja rahaa tulee. En enää ostakkaan autoa kun kotona on kivampi olla.

Olisi pitäny aikasemmin myydä auto pois.

• Anonyymi

Vanhempi Toyota Yaris Verso voisi olla aika hyvä valinta käyttötarkoitustasi ajatellen, jos löytää vielä ruosteettoman yksilön.
      Niitä saa aika vähän ajettujakin vielä mainitsemassasi hintaluokassa ja ovat kuitenkin aika edullisia ylläpitokuluiltaan ja Yarikset ovat kestäviä autoja.

• Anonyymi

Tuohon 5000€ nyt löytyy monenlaista ja hyvinkin vähän ajettua autoa. Meillä vaan näitä 800€ - 1000€ kiesejä, yleensä ranskalaisia Renault-Peugeot. Hieman katselet nettiauto.com sivuilta vähän ajettuja halpiaisia.
      Toyota tietty, jos sellaisen haluaa, mutta ranskalaisissa saa autoa eniten vähällä rahalla. Anopilla Toyota Yaris, meneehän se, mutta en minä sinne sisälle sovi, on niin ahdas pidemmälle kuljettajalle.
      Meillä nyt 800€ maksanut ranskalainen farkku Pösö. Vävypoika osti omansa 500€ farkku Pösön, pitkä poika, niin hyvin sopii sisälle. Meillä oli vähän aikaa iso Volvo S80, maksoi 150€, tosi hyvä auto, mutta ihan järjetön polttoaineen kulutus, luovuttiin sovinnolla siitä. Eli Volvoistakin löytyy hyviä autoja edullisesti, vanhin tytär osti juuri 1000€ farkku Volvon V40.
      Ihan vinkkinä, että nyt kannattaa katsella Ruotsista käytetty vähän ajettu auto, kun kruunun kurssi on suhteessa euroon sopivasti. Tuolla 5000€ veroineen ostat Ruotsista aika vähän ajetun kiesin.

• Anonyymi

Muijalla on 2003 vuosimallin Yaris ja itse ainakin mahdun ihan hyvin sinne, takapenkit tietty on ahtaat, mutta muuten. Ja olen noin 190cm/110kg kokoinen mies.

• Anonyymi

Miten se pienen pakun pitäminen muka on kallista. pakun dieselvero on alhainen ja
      se kulkee samalla hinnalla kuin henkilöautot. Kun hankkii sen pitkän mallin (L2)
      niin siinä pystyy myös nukkumaan joten telttaakaan ei tarvitse.
      Kaikki tarvitttavat retkeilykamat mahtuu hyvin kyytiin.
      Katsele vaikka pösö tai sitikka tai Fiat Scudo, Opel Combo -kokoisia.

• Anonyymi

Aika kalliita on pakettiautot. Katsoin Toyota Hiasen hintoja ja sillä 5000€ saa todella paljon ajettuja autoja. Aygoa saa pienillä kilometreillä ja tosi siistiä tarjontaa. Penkit kun kaataa takaa niin saa retkeilyvarusteet kyytiin. Retkeillessä en aio mennä kauas, entisiä asuin paikkoja lähinnä tutkin, ja näitä lähikaupunkeja kierrän. Teltta majoitus leirintä alueilla.

Pientä rallia myös täällä kotikaupungissa, kaupassa käyntiä. Myöskin minulla on 30pv. kausikortti linja-autoihin. Autoa aion pitää seisonnassa osan vuotta.

Olen kyllä aika onnekas, että pystyn tämän kustantamaan. En ole ainakaan tällä hetkellä köyhä. Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä.

• Anonyymi

Kaverilla on Opel Combo vm.2006, 1,3-litraisella turbodieselillä. Verot 280€/v ja kulutus noin 5l/100km.
        Pikkupakuhan se oikeasti on, mutta pienet on käyttökulutkin.

• Anonyymi

Jos 5000eur on varaa laittaa autoon ni joku pakettiauto ja nukkua siinä autossa.

• Anonyymi

Kannattaako ihmisten perustaa yhdistyksiä, osuuskuntia tai muita, niin että se omistaa autoja, ja tarjoaa vuokralle niitä, esim. 200 euroa kk tai 50 euroa viikonloppu.

• Anonyymi

Ei se noilla hinnoilla kovin kaksisesti kannata.

• Anonyymi

Mut mä en tosiaan pidä puhua nuista jutuista tosiaankaan. Nehän.on teidän juttuja. Nuo auto jutut.

Naisille ne ei kuulu.

Eikä ne mua kiinnosta.

Mut kaikenlaista muuta.

Kyllä voidaan taas kirjoitella , puhuakkin sun muuta.

Yhdessäkin.

Kunhan on sen aika (silleen niinku oikeesti)

Kun olen taas hoidossa.

Psyykkeeni vuoksi
      Ei ole helppo elää läheisen kanssa jonka kanssa ei ole periaatteessa mitään yhteistä.

Se vie hengen ja voimia.

Mutta muutan nyt tosiaan yksikseni kevään aikana.

Sais sen yhen epäily tosiaan loppua jo mun.yksin pärjäämisestä.

Pitäshän, ja pärjäähän sekin.

Kunhan ymmärtäis lopettaa toisilta vaatimisen.

• Anonyymi

Aloittajan mielestä vanha mersu olis hyvä heh mikä herja. Vanhan mersun kyydissä olin joskus ja mentiin moottoritietä huh mikä traktori prkl mikä meteli sisällä. Vanhan korimallinen oli toi ja diesel. Kyllähän 2000-3000eur melsuja myynnissä on.

• Anonyymi

Kun kilometrejä tulee aloittajalle vähän, ehdottaisin harkittavaksi käytettyä sähköautoa. Ihan viidellä tonnilla en löytänyt, mutta kuudella ilmaantui kaksi vaihtoehtoa: https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?pto=6000&yto=2024&id_country[]=73 Taitava tinkaaja voi saada hinnasta satasia pois.

Näissä on se hyvä puoli, että ajoneuvoveroa ei tarvitse maksaa, koska päästöt ovat 0 g/km. Käyttövoima eli sähkö on halpaa, eikä niitä ei tarvitse myöskään paljoa huoltaa. Hidas lataaminenkaan ei liene eläkeläiselle ongelma. Eläkkeellä voi ladata pörssisähköä autoon edullisimpaan aikaan.

Eläkeläisen on myös hyvä harkita automaattivaihteista autoa, koska vanhetessa aivojen kyky pitää mielessä useita samanaikaisia asioita heikkenee. Sen vuoksi iäkkäät ovat yliedustettuja risteyskolareissa. Automaatissa jää kytkimen ja vaihdekepin liikuttelut pois, mikä helpottaa huomattavasti ajoa.

Vanha pikku-sähkis on tietysti akustoltaan heikko, joten pitkiin matkoihin se on onneton. Toisaalta pieni akusto ei tuo paljoa lisäpainoa, joten rengaskulut pysynevät maltillisina.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi

Lyhkäsille matkoille tuollaiset sähköautot ihan ok ja aloittajalla tulee vähän kilometrejä.Toki löytyy bensa ja diesel autoja jotka kuluttavat hajun verran.

• Anonyymi

Köyhyys osastolla ei voi neuvoa ostamaan sähköautoa. Nyt on karattu kauas aiheesta kun aloittajalla on hyvä systeemi kun on hankkinut jo kaiken muun paitsi autoa. Aloittajalle siéllaista vaan, että ei Aygoa vaan Yaris jos sen pitää olla Toyota. Ota huomioon myös Nissan Micra. En suosittele mitään mutta nuo olisi itsellä listalla tuossa tilanteessa.

• Anonyymi

Pitää tutkia yaristen hintoja. En ole kerennyt vielä sinne asti. Varmasti hyvä ostos. Minulla on säästöjä jonkun verran ja kolmas osan rokottaa tämä 5000€ ostos säätöistä.

Suosittelen kyllä säästämistä muillekkin, vaikka sukan varteen. Tekee ainakin hyvän mielen.

Mb_76

• Anonyymi

Yaris ja Micra ovat halpoja, pelkistettyjä autoja, missä vikakohteita on vähän.
        Se on autoja harvoin tarvitsevalle todella hyvä vaihtoehto ja siihen voi vielä
        liittää vaikka farkku-Corollan tai nisu Almeran, pelkistetyn mallin.
        Autossa pitää olla mahdollisimman vähän sähköhärpäkkeitä.
        Aloittajalla on pinttymä Hiacecta, mikä on iso paku, mutta nuo muut
        ehdotetut autot ovat juuri pikkupakuja mistä unohdin esim. Fiat Fiorinon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yaris ja Micra ovat halpoja, pelkistettyjä autoja, missä vikakohteita on vähän.
        Se on autoja harvoin tarvitsevalle todella hyvä vaihtoehto ja siihen voi vielä
        liittää vaikka farkku-Corollan tai nisu Almeran, pelkistetyn mallin.
        Autossa pitää olla mahdollisimman vähän sähköhärpäkkeitä.
        Aloittajalla on pinttymä Hiacecta, mikä on iso paku, mutta nuo muut
        ehdotetut autot ovat juuri pikkupakuja mistä unohdin esim. Fiat Fiorinon.

Aikani ajattelin Hiacea, mutta näillä kilometreillä ja lähileirintä-aluilleilla pääsee pienemmilläkin autoilla. Toivon autolta kohtaisen siistiä ulkonäköä. Retkeily varusteet menee jariksenkin kyytiin. Vielä on katsomatta jaristen tarjonta.

Perintöjäkin on luvassa ja isällä on hieno Mb_Vito pakettiauto tehokkaalla koneella. Syöpä sillä kuitenkin on ja ei annettu paljon elin aikaa.

Niin tai näin, kannatko odottaa meseä, vai hommaanko itse omilla rahoilla tienatuilla pikku Jariksen.

Ilman autoakin pärjää täällä taajamassa. 56€ maksaa kausikortti linja-autoihin. Pikkusen joutuu miettimään että odottaako isän Vitoa vai ostaako itse jonkun kärryn.

Niin taikka näin auto pitää hommata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikani ajattelin Hiacea, mutta näillä kilometreillä ja lähileirintä-aluilleilla pääsee pienemmilläkin autoilla. Toivon autolta kohtaisen siistiä ulkonäköä. Retkeily varusteet menee jariksenkin kyytiin. Vielä on katsomatta jaristen tarjonta.

Perintöjäkin on luvassa ja isällä on hieno Mb_Vito pakettiauto tehokkaalla koneella. Syöpä sillä kuitenkin on ja ei annettu paljon elin aikaa.

Niin tai näin, kannatko odottaa meseä, vai hommaanko itse omilla rahoilla tienatuilla pikku Jariksen.

Ilman autoakin pärjää täällä taajamassa. 56€ maksaa kausikortti linja-autoihin. Pikkusen joutuu miettimään että odottaako isän Vitoa vai ostaako itse jonkun kärryn.

En jäisi odottamaan mitään vitoa, se lahoaa silmissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elikä elänyt epäterveellisesti kun kun syövän saanut niin mitä sinä autolla teet kun olet kuitenkin ylipainoinen,osta pyörä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elikä elänyt epäterveellisesti kun kun syövän saanut niin mitä sinä autolla teet kun olet kuitenkin ylipainoinen,osta pyörä.

Isä ukosta tässä puhun ja syöpä voi tulla kenelle tahansa. Itse olen perusterve ja mitään vaivoja ei ole. Siinä onkin dilema että odottaako perun kirjoitusten autoa vai miten homma etenee.

Perintöä odottaa ja hommaa auton itse. Tilpehöörit myyntiin. Houkutteleva kuitankin se Vito on.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isä ukosta tässä puhun ja syöpä voi tulla kenelle tahansa. Itse olen perusterve ja mitään vaivoja ei ole. Siinä onkin dilema että odottaako perun kirjoitusten autoa vai miten homma etenee.

Perintöä odottaa ja hommaa auton itse. Tilpehöörit myyntiin. Houkutteleva kuitankin se Vito on.

Mb_76

Ajatukset kirkastuu kun kirjoittaa näistä. Ehkä kannattaa odottaa, että näkee sen isä-ukon Mb_Viton kohtalon. Jos ei tärppää, niin sitten hommaa sen pikkuauton.

Retkeilyä ajatellen Viton tilat riittää enemmän kuin hyvin.

Julkisella linja-autollakin pärjää täällä keskusta-alueella. Joten näillä auto ostoksilla ei ole kiire. Joka kuukausi säästösumma menee säästötilille, paisuu kuin pullataikina.

Nyt on täynnä 6 vuotta aktiivista säästämistä. Aika on mennyt kuin siivillä ja näkyviä tuloksia näkyy jo säästötilillä. Suosittelen muillekkin.

Mb_76

• Anonyymi

Pakkomielteenä harmaa ja mauton Toyota.

• Anonyymi

Laittaist auton ja luopuisit pakkomielteestäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laittaist auton ja luopuisit pakkomielteestäsi.

Toyossa sitä laittamista kovasti onkin!

• Anonyymi

Vai on auto kaupoilla! Millehän kaupoille se meni?

• Anonyymi

Hätäilemällä ei saa kuin kuspäisiä lapsia. Perintöjä on luvassa kahdestakin paikasta. Metsät on myyty ja muutama tonttu tulee sieltä. Isä on vielä heikossa hapessa ja todennäköisesti kaikki menee myyntiin, joku sisaruksista kuitenkin haluu sen Viton. Itse taidan tyytyä käteiseen.

Nyt kun menee maltilla ja säätöpossu turpoaa, niin hommaisi vähän laadukkaamman auton. Säästöt eivät häviä mihinkään, eli mitään hätiköityjä päätöksiä ei kannata tehdä ja käteiskaupalla on hyvä seurata tilannetta ja iskeä kiinni johonkin hyvään tarjoukseen. Ei kannata mennä jäniksen selässä ja ostaa sikaa säkissä.

Maltilla menee ja jos säästää vielä pari vuotta niin saa tuoreemman auton. En laita kaikkia säästöjä matalaksi, vaan pidän pienen pesämunan sielläkin, niin motivaatio pysyy säästämisessä.

Tässä siisti Toyota

https://www.rintajouppi.fi/vaihtoautot/toyota/aygo/VXO984/?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=D:+Reta+–+Smart&hsa_ver=3&hsa_acc=2728768360&hsa_mt=&hsa_src=d&hsa_cam=6494174399&hsa_grp=80604873249&hsa_tgt=kwd-0&hsa_kw=&hsa_ad=650472326596&hsa_net=adwords&gclid=EAIaIQobChMI2peBqdevhAMVxNo7Ah36TwoyEAEYASABEgJFSPD_BwE

Mb_76

• Anonyymi

Tuttu osti rinta joupin kautta auton ja auto ajettiin kotkasta tampereen seudulle. Toi toyta hyvä esimerkki ni jos 500eur hintaa alas ja kaupat.

• Anonyymi

Minulla on se ongelma, että en voi laittaa kaikkia säästöjä matalaksi. Tavoite tasapaino on että 10 000€ pysyy säästöissä ja ylimenevän osan voi laittaa autoon. Vaatii vielä aktiivista säästämistä ja perinnöt voi auttaa tässä asiassa. Pikkuisen pystyy joustamaan näistä tavoitteista ja 8000€ voi päästää säästöt. Siitä on helppo kiriä taas tasapainoon, kymppiin.

Mb_76

• Anonyymi

Eikös ne säästöt ole juuri sitä varten, että niitä käytetään tarvittaessa ja sitten kiritään
        tasaisesti kohti sitä tavoitteeksi asetettua. Mulla se tavoite on vain 5-6 t€ , mutta jos
        siitä lohkaisee vaikka tonnin tai pari, niin se on kurottu kiinni helposti jo vuodessa.
        On paljon taloudellisempaa maksaa ainakin osa autosta heti käsirahana, sillä
        vakuudettoman lainan (=osamaksu) korko on melkoisen kova nykyisin eli siitä
        nyhdetään melkein pikavippien tasoista korkoa. (ainakin Osuuspankissa).
        Itse autoista valitsisin edelleen sen pikkupakun mallin, missä on nukkumatilaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös ne säästöt ole juuri sitä varten, että niitä käytetään tarvittaessa ja sitten kiritään
        tasaisesti kohti sitä tavoitteeksi asetettua. Mulla se tavoite on vain 5-6 t€ , mutta jos
        siitä lohkaisee vaikka tonnin tai pari, niin se on kurottu kiinni helposti jo vuodessa.
        On paljon taloudellisempaa maksaa ainakin osa autosta heti käsirahana, sillä
        vakuudettoman lainan (=osamaksu) korko on melkoisen kova nykyisin eli siitä
        nyhdetään melkein pikavippien tasoista korkoa. (ainakin Osuuspankissa).
        Itse autoista valitsisin edelleen sen pikkupakun mallin, missä on nukkumatilaa.

Itsellä on tavoitteena se nätti Aygo. En halua pakettiautoa. Säästämistä on minullakin takana 6 vuotta. Jos en olisi säästänyt, niin toive ajattelua olisi nämä auto-ostokset. Kaikkia säästöjä en voi laittaa matalaksi. Tasapaino pitää löytyä. ja parilla vuodella voi venyä tämä auton osto ja samalla katsoa tarjontaa.

Helposti varmasti pääsisi käsiksi isän Vitoon, mutta en taida haluta niin järeää kulkuneuvoa.

Retkeily tarvikkeet saa mahtumaan pieneen Aykoonkin kunhan kaataa takapenkit. Myöskin retkeilykausi on toukokuusta syksyyn. lopun ajan ajattellin pitää kärryä seisonnassa. linja-autolla menee talvikauden. Eli periaatteessa tästä tulisi kesä-auto.

Kannattaa ostaa vähän kalliimpi auto, kun se hinta kuoleentuu vuosien saatossa. 10V pystyy ajamaan autolla ja se hinta per vuosi ei tunnukkaan kovin suurelta.

8000€ jaettuna kymmenellä vuodella tekee 800€ per vuosi. Ei tunnukkaan enää ylivoimaisen kalliilta.

Mb_76

• Anonyymi

Pienelläkin säästösummilla pääsee yllätävän hyviin lopputuloksiin ajan kanssa. Minulla on nyt kertynyt kalkulaattorilla laskien 170€ kuukaudessa säästöja ja 6 vuotta on säästämistalkoita takana. Myöskin olen nostanut satunnaisia summia tililtä. Joulurahan, kesäloma rahan ja syksyllä poikien synttäri rahat. 1500€ per vuosi. 170€ jää selvää säästöä per kuukausi.

Pitää olla nuuka rahoista, kun se on pitkän ajan tuotosta nämä kympin tulot. Hetkessä saa matalaksi nämä jo sille linjalle menee.

Ostaako 5 tontun auton vai 8 tontun. Mitä arvostaa ja jos kiesi maksaa 8000€, niin pikkuisen jää tilille vielä pesämunaa seuraavia säästötalkoita ajatellen

• Anonyymi

Kalliiksi tulee auton pito. 56€ kustantaa julkinen liikenne täällä taajamassa kuukaudessa. Luksusta on oma auto ja tästä joutuu maksamaan. Jos harrastaa jotakin niin sitten ymmärrän auton.

Maksakaa itsenne kipeiksi jos niin haluatte.

• Anonyymi

Bussia kanssa käytän ja välillä kuukausikortti mikä maksaa 76eur kk niin tuolla pääsen 20km päähän ja rajattomasti muutenki voi matkustaa. Mihin ihmeeseen omaa autoa tarvin. Kauppaan ja kirjastoon pääsen bussilla sitten jos olut maistuu...pääsee liikkuun. Jos syrjäseudulla asuis niin auto sillon käytössä.

• Anonyymi

Kyllä ei täällä syrjäseudulla välttis autoa tarvitse, kutsutaksilla ja kimppakyydeillä pääsee ihan hyvin, jos on työttömänä, eläkkeellä taikka etätöissä. Jos työn vuoksi autoa tarvitsee, niin sitten siihen saa kilometrikorvaukset, joilla auton kulut tulee katetuksi, jos halpiaisella ajelee.
        Ihan hyviä halpisautoja saa jo 150€, jolla vaan ajelee, 1000€ saa jo tosi hyvän auton, millä ajelee sen 200000km ilman mitään ihmeempiä.

syrjäseudunasukki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ei täällä syrjäseudulla välttis autoa tarvitse, kutsutaksilla ja kimppakyydeillä pääsee ihan hyvin, jos on työttömänä, eläkkeellä taikka etätöissä. Jos työn vuoksi autoa tarvitsee, niin sitten siihen saa kilometrikorvaukset, joilla auton kulut tulee katetuksi, jos halpiaisella ajelee.
        Ihan hyviä halpisautoja saa jo 150€, jolla vaan ajelee, 1000€ saa jo tosi hyvän auton, millä ajelee sen 200000km ilman mitään ihmeempiä.

syrjäseudunasukki

juuu, halpa on usein ongelma.
        kesä-auto voi mennä, mutta pakkasella ei....
        ja halavalla biilillä ajelee jos itse korjaa, huoltaa jne.
        Ja jos on osaamista ja tilat korjauksiin.

Mutta se köyhän ongeölma on trafi maksut, vakuutukset, bensa, huollot, varaosat, renkaat, katsastus - jotka on usein liian kalliita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

juuu, halpa on usein ongelma.
        kesä-auto voi mennä, mutta pakkasella ei....
        ja halavalla biilillä ajelee jos itse korjaa, huoltaa jne.
        Ja jos on osaamista ja tilat korjauksiin.

Mutta se köyhän ongeölma on trafi maksut, vakuutukset, bensa, huollot, varaosat, renkaat, katsastus - jotka on usein liian kalliita.

Meillä oli tuossa 150€ maksanut Volvo S80, sillä ajettu n. 350000km, kaikki toimi ja hyvin lähti pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä vaikka -25 pakkanen. Katsastus muutaman kympin. Vakuutus kilpailuttaen ei kummoisia maksa.
        Ostin sitten jo hieman kalliimman Pösö farkun, maksoi 800€, sillä ajettu nyt meidän ajoissa 100000km, kun tyttärellä käytössä. Ei suurempia ole murheita ollut, mutta nyt oikea etupyörän laakeri pitää ääntä ja katsastaa pitäisi.
        Ei ne korjaukset niin mahdottomia ole kuitenkaan, jos ei ihan pommia mene ostamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä oli tuossa 150€ maksanut Volvo S80, sillä ajettu n. 350000km, kaikki toimi ja hyvin lähti pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä vaikka -25 pakkanen. Katsastus muutaman kympin. Vakuutus kilpailuttaen ei kummoisia maksa.
        Ostin sitten jo hieman kalliimman Pösö farkun, maksoi 800€, sillä ajettu nyt meidän ajoissa 100000km, kun tyttärellä käytössä. Ei suurempia ole murheita ollut, mutta nyt oikea etupyörän laakeri pitää ääntä ja katsastaa pitäisi.
        Ei ne korjaukset niin mahdottomia ole kuitenkaan, jos ei ihan pommia mene ostamaan.

Kumpi olet, syrjäseudunasukki vai pitkäaikatyötön?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kumpi olet, syrjäseudunasukki vai pitkäaikatyötön?

Minä ajan ihan tehdasvalmisteisella kaasuhybridillä.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi

Tyyristä on auton pito, jo pekkä 8000€ on paljon rahaa. Sitten vielä trafit ja vakuutukset tekee 600€ per vuosi. Varma tie köyhyytteen, Ja tietenkin ne bensat. Ei ne autot pyhällä hengelläkään kulje. Ei oikein säästöjä tule jatkossa, kun maksat autoa kuin kuollutta lehmää.

Fillari alle ja retkeilee sillä. Niin ne muutkin tekee, oikeat retkeilijät.

• Anonyymi

Minun viimeisin appiukkoni, nyt vainaa hänkin, kuten kohta jo varmaan minäkin, sanoi kun häntä pyydettiin luopumaan Toyotastaan kun mies näki jo ympärillään pikku-ukkoja. "Täytyyhän miehellä auto olla!" Onko se mikään " mies" joka ei läskistä persettään saa siirretyksi mihinkään ilman autoa? Laskettakoon tässä nyt myös Toyota autoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun viimeisin appiukkoni, nyt vainaa hänkin, kuten kohta jo varmaan minäkin, sanoi kun häntä pyydettiin luopumaan Toyotastaan kun mies näki jo ympärillään pikku-ukkoja. "Täytyyhän miehellä auto olla!" Onko se mikään " mies" joka ei läskistä persettään saa siirretyksi mihinkään ilman autoa? Laskettakoon tässä nyt myös Toyota autoksi.

Nimen omaan , silloin on menty ilmastohömpässä liian pitkälle täällä kylmässä pohjoisessa jos ei mahdollisuutta ole edes auton pitoon , kohta varmaan lännin kotikin ylellisyyttä suomessa , onneksi on tullu elettyä pitkään aikana jolloin oli vielä poliitikoillakin järki päässä , ja jos ei ollut niin kansa laittoi ojennukseen nopeasti .

• Anonyymi

Syrjäkylillä eri jos kaupoille matkaa vaikka 17km niin eipä autolla sinne kauaa kestä huristella.Jossain helsingissä asustelee ja vaikka työtön niin mitään järkeä pitää autoa kun bussilla ja ratikalla pääsee.Ei helvata jos pienet tulot ja auto kuluttamassa. Juu osta tosta vaan joku akku tai koko pakoputkisarja ja kuka rempan tekee.

• Anonyymi

Ethän pääkaupunkiseudulla autosta ole kuin harmia ja kustannuksia, kun julkisia
        menee ohi ihan vilisemällä ympäri vuorokauden.
        Mutta toista se on maaseudulla. Jos alkukesästä menet bussipysäkille, niin saat ottaa
        isot eväät mukaan , sillä seuraava auto tulee alkusyksystä kun koululaiskuljetukset alkaa.
        Vaikka asun pienen kaupungin keskustassa niin lyhyiden jalkapatikoiden lisäksi
        pitää olla se auto, jotta pääsee hoitamaan asiansa, sillä marketit ja rautakaupat
        ovat kaukana eli ainakin sen 10 kilometrin päässä. Ja pitäähän sitä välillä
        päästä valtatien vartenn ABC:lle lounastamaankin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta toista se on maaseudulla. Jos alkukesästä menet bussipysäkille, niin saat ottaa
        isot eväät mukaan , sillä seuraava auto tulee alkusyksystä kun koululaiskuljetukset alkaa.
        pitää olla se auto, jotta pääsee hoitamaan asiansa, sillä marketit ja rautakaupat

Tuossa tapauksessa se oma auto onkin tärkeä niin eihän huviajeluita tarvi usein tehdä.Kauppareissut jne tietenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä maaseudulla toimii kutsutaksit ja ihan bussilipun hinnalla pääsee, ei tarvitse kauaa odotella, kun ihan sovitusti tulee.

• Anonyymi

Kallistahan tämä auton pito on. Jos nipistää siitä 1500€ nostosta per vuosi ja siirtää sen vakuutusmaksuihin niin tasapaino löytyy. Poikien synttäreille ja joulurahoja voi nipistää 400€ per vuosi. 1100€ jää auton ylläpitoon. Varmasti riittää ja loppu säästöporsaaseen.

Eli on rahaa auton pitoon. Elintaso kuitenkin pienenee. ja säästösummat on jatkossa pienempiä.

On se kuitenkin päheetä ajella tuoreella autolla. Voi sitä vauhdin hurmaa, kun Toyotalla päästelee.

Mb_76

• Anonyymi

Sillä ehdotinkin keski-ikäistä pikkusähkistä, kun auton pito on kovasti kallista lystiä. Ylläpito- ja käyttökulut ovat siinä erittäin pienet. Hieman isompi sijoitus ostettaessa tulee nopeasti takaisin.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi

Autoon ei mahdu nukkumaan kuin mutkalla. Osta pikkufarkku. Saat kamppeet etupenkille ja parivuode peräluukussa. Jos vaikka se nainen löytyis...

• Anonyymi

Niissä pikkupakuissa on ihan hyvät nukkumatilat, jos ottaa sen pitemmän version
        eli L2 tai L3 mallin. Tuo pisin löytyy ainakin MB Citan ja VW Caddy malleista,
        mutta ne ovat tosin liian kalliita . Joku Opel Combo, Ftai Doblo, Peugeot
        tai Citroen version saisi selkeästi edullisemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niissä pikkupakuissa on ihan hyvät nukkumatilat, jos ottaa sen pitemmän version
        eli L2 tai L3 mallin. Tuo pisin löytyy ainakin MB Citan ja VW Caddy malleista,
        mutta ne ovat tosin liian kalliita . Joku Opel Combo, Ftai Doblo, Peugeot
        tai Citroen version saisi selkeästi edullisemmin.

5000€-8000€ voi maksaa autosta ja tuo kalliimpi 8000€ on jo ihan luilla. Maksan itseni kipeäksi. Citan on kyllä hyvä auto tuo pikkupaku.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

5000€-8000€ voi maksaa autosta ja tuo kalliimpi 8000€ on jo ihan luilla. Maksan itseni kipeäksi. Citan on kyllä hyvä auto tuo pikkupaku.

Mb_76

8000€ on järjellinen hinta hyvästä autosta. Sillä pystyy ajamaan 10v ilman murheita, kunhan ei mällää sitä. Sillä summaalla saa alle 100 000km ajettuja autoja. Itse säästäisin vielä, että saa hyvän auton. Eihän näin isoja kauppoja tehdä usein.

Minulla maksoi ensimmäinen auto 60 000mk, eli 10 000€. Sain sillä diesel auton, jolla ajettu 150 000km. ajoin sillä sen 10 vuotta. Toinen auto maksoi sen 8000€, 70 000km ajettuna. Päästelin sillä toiset 10v, ilman murheita.

Ei kannata ostaa mitään "halpiaisia", vaan panostaa laatuun. 8000€ on minimi, jolloin saa järkevät kaupat tehtyä. Ei näitä joka päivä tehdä, isoja kauppoja.

• Anonyymi

Minulla on tavoitteena, että joku järjellinen summa pysyy säästötilillä. 8000€ ja toiset 8000€ menee autoon. Nyt "mutu" tuntumana on että 12 000€ on säästötilillä. 16 000€ säästöjä ja kaupat voin tehdä hyvillä mielin. Tämä vaatii vielä muutaman vuoden säästämistä.

Siitä on hyvä jatkaa säästämistä, kun pieni pesämuna on valmiina. Ostaminen ja myyminen ei lopu tästä maasta. Minullakin on vielä kohteita tarjolla.

Mb_76

• Anonyymi

6000€ saa hyviä autoja, joilla ajettu sen 100 000km max. Tässä esimerkki. https://www.nettiauto.com/toyota/aygo/14050292. Tämmöinen kärry riittää minulle. Käteiskaupalla saa asiaan kuuluvat alennukset.

Voi kiertää entisiä asuin alueita ja myöskin retkeillä lähiympäristössä. Mitään pitkän matkan reissuja ei ole tarkoitus tehdä. Peruskamalla, eli telttamajoitus ja leirielämää. Kauppa reissuja ja tällaista perus settiä.

Myöskin säästöporsastakin pitää ajatella, eikä sitä voi päästää miinukselle.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

6000€ saa hyviä autoja, joilla ajettu sen 100 000km max. Tässä esimerkki. https://www.nettiauto.com/toyota/aygo/14050292. Tämmöinen kärry riittää minulle. Käteiskaupalla saa asiaan kuuluvat alennukset.

Voi kiertää entisiä asuin alueita ja myöskin retkeillä lähiympäristössä. Mitään pitkän matkan reissuja ei ole tarkoitus tehdä. Peruskamalla, eli telttamajoitus ja leirielämää. Kauppa reissuja ja tällaista perus settiä.

Myöskin säästöporsastakin pitää ajatella, eikä sitä voi päästää miinukselle.

Mb_76

https://www.nettiauto.com/toyota/aygo/14050292

Toivottavasti linkki toimii nyt. Pienet on tavoitteet. Mutta tavoitteita on hyvä olla.

• Anonyymi
      • Anonyymi

On mukava pikku auto. Juuri tällaista haen. Ei tee liian suurta lovea säästoihin. Onneksi tarjontaa on. Puolet menee säästöistä, mutta siitä on hyvä ponnistaa kymppiin, joka tasapaino.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On mukava pikku auto. Juuri tällaista haen. Ei tee liian suurta lovea säästoihin. Onneksi tarjontaa on. Puolet menee säästöistä, mutta siitä on hyvä ponnistaa kymppiin, joka tasapaino.

Mb_76

En ole tyytyväinen säästö-tavoitteisiin. 16 000€ pitää olla tilillä ja sitten vasta voi puhua 6 tontun autosta, kun siihenkin hintaan saa ihan hyviä autoja. Selkeä singaali pitää olla, että tässä säästetään.

Parin vuoden rupeama vielä, että tavoitteet täyttyy. Autotarjontaa on hyvä tarkastella jo nyt. Jos joku huipputarjous tulee, niin siihen pitää tarttua kiinni

Mb_76.

• Anonyymi

Olenko edes köyhä? Kirjoitanko väärälle palstalle. Joka tapauksessa minulla on muutaman vuoden säästörupeamia ja tehnyt pienen pesämunan. Aion toimia jatkossakin säästäen. Kohtuu hintaisen auton kuitenkin kannattaa hommata.

Suosittelen muillekiin säästämistä tulotasosta riippumatta. 50€/kk tekee jo 600€ vuodessa. Kyllä sillä railakkaan joulun pitää tai tekee jotain muuta mukavaa. Nuukuus kuitenkin astuu kuvioihin. ja nämä on työn takana nämä säästöt.

Mb_76

• Anonyymi

Auton ylläpito on kallista. Tuplat verrattuna linja-auto korttiin. Siinä on kuluja ostohinnan jälkeenkin. Tilillä pitää todellakin olla pesämuna, että tällaiseen kannattaa ryhtyä. Ymmärrän kyllä että harrastat retkeilyä ja siihen tarvitsee autoa. Laiskalla sukupolvella pitää olla auto perseen alla.

• Anonyymi

Mitä kuluja linja-autokortissa on ostohinnan jälkeen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä kuluja linja-autokortissa on ostohinnan jälkeen?

Noin 60€ on kausikortin hinta linja-autoon. Sillä saa ajella niin paljon kuin huvittaa kuukauden ajan. Jo pelkät ylläpitokustannukset omaan autoon on saman hinnan. Siihen vielä bensat päälle.

Pitää olla painavat syyt, miksi ryhtyä moiseen. Sukulaisissa käynti ja retkeilyreissut kaikissa mielenkiintoisissa paikoissa.

Säästöt sulaa kuitenkin nopsaan. Käsitin että sinulla jää 170€/kk säästöön? Satanen lähtee heti kättelyssä auton bensoihin. Tervetuloa persaukisten klaaniin!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      149
      4392
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      195
      3941
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2663
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2442
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2193
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1780
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1508
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1434
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1311
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1129
    Aihe