Sähköskodan arvonalenema kolmessa vuodessa sama kuin Toyota hybridin. Km-kulut selkeästi pienemmät.

Anonyymi-ap

Skoda Enyaq ja Toyota RAV4 hybridi. Molempien perusmalli maksaa noin 46.000€.
Kolmevuotiaina molempien pyyntihinnat ovat samalla tasolla keskenään.

Kun laskee vaikka että kolmessa vuodessa on ajanut 60.000km niin sähköautolla on säästänyt vähintään 6.000 euroa bensalaskussa + noin 1.500 euroa huoltokuluissa.

Kalliita ovat latauskelvottoman kilometrit kun lasketaan kaikki kustannukset.



https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=234709500&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?brand=toyota@brand_model=rav4@yfrom=2021@yto=2021@id_country[]=73@qs=Y@id_make=79@id_model=909@yfrom=2021@yto=2021@id_domicile=0?id=234709500@tb=tmp_find_agent&id_model=4883

77

1396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Polttisten aika meni jo. 7.500 kolmessa vuodessa on massiivinen ero.

    • Anonyymi

      Meillä kaikilla on omat tarpeemme. Kaikille sähköauto ei vielä ole realistinen ja vaivaton vaihtoehto. Monelle se kyllä käy.

      En tiedä miksi otit nuo verrokit. RAV4 on maailman toiseksi eniten myyty automalli ja Enyaq... ne ei todellakaan. RAVeja (pääasiassa hännättömiä) siis kokee tarvitsevansa erittäin suuri määrä ihmisiä.

      Minusta on parempi että jokainen saa valita itse mikä tekniikka sopii omiin tarpesiin parhaiten vai lupaatko sinä henkilökohtaisesti (taloudellisesti) kantaa vastuun virhevalinnasta?

      • Anonyymi

        "lupaatko sinä henkilökohtaisesti (taloudellisesti) kantaa vastuun virhevalinnasta?"

        Omista valinnoistani kyllä.

        Kirjoitin tämän avauksen vain näyttääkseni konkreettisen esimerkin miten uutena samanhintaisten bensa/sähköauton jälleenmyyntiarvo on kolmen vuoden ikäisenä. Vanhempia Enyaqeja ei ole vielä saatavilla.

        Kun muissa ketjuissa on aika tavalla väritettyä tarinaa sähköautojen hinnoista käytettyinä. Tässä on oikeita lukuja pelkkien trollausten sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "lupaatko sinä henkilökohtaisesti (taloudellisesti) kantaa vastuun virhevalinnasta?"

        Omista valinnoistani kyllä.

        Kirjoitin tämän avauksen vain näyttääkseni konkreettisen esimerkin miten uutena samanhintaisten bensa/sähköauton jälleenmyyntiarvo on kolmen vuoden ikäisenä. Vanhempia Enyaqeja ei ole vielä saatavilla.

        Kun muissa ketjuissa on aika tavalla väritettyä tarinaa sähköautojen hinnoista käytettyinä. Tässä on oikeita lukuja pelkkien trollausten sijaan.

        Älä sitten estiä omaa ratkaisuasi kaikille muille sopivana jos et ota siitä vastuuta.


      • Anonyymi

        Ei saastuttamisen tai toisten hengitysilman myrkkyttämisen pitäisi olla mikään henkilöstä riippuva mielipidekysymys, että kenelle se "sopii" ja kenelle ei!


    • Anonyymi

      ÄLKÄÄ KUUNELKO MIELISAIRASTA- MARTTIA.

    • Anonyymi

      Excel-mies kyllä uuteen bensa-autoon enää erehdy.

    • Anonyymi

      Siinäpä on tietoa tarjolla suoraan autoliikkeiden myynti-ilmoituksista. Ei aina vaan itse keksittyjä höpötyksiä.

    • Anonyymi

      Eihän auto ole mikään sijoitus vaan käyttöesine, aivan kuin esim. moottorisaha tai parranajokone.

      • Anonyymi

        Ei sijoitus mutta käyttöesineenkin kuluilla on merkitystä.

        Jos ajaa kolme vuotta ja 60.000km joko Enyaqilla tai RAVilla niin ero kuluissa on selvä. Skodakuski voi ostaa osakkeita 7.500 edestä ja se on sijoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sijoitus mutta käyttöesineenkin kuluilla on merkitystä.

        Jos ajaa kolme vuotta ja 60.000km joko Enyaqilla tai RAVilla niin ero kuluissa on selvä. Skodakuski voi ostaa osakkeita 7.500 edestä ja se on sijoitus.

        No ei aivan. Toki sähköauto on halvempi käyttökuluiltaan mutta sekin riippuu missä sitä lataa. bensan tankkaus taas ei juuri riipu siitä.
        Tällä hetkellä pikalatausasemilla on keskimäärin 40c/kWh hintataso tai jopa yli.
        Se tarkoittaa noin 10e/100km kulua tuolle enyaqille.

        RAV4 hännätön vie TM mukaan n. 5.2L/100km kesällä. Talvella vähän enemmän. Sanotaan vaikka 6L/100km ja 1.8e/L hinnalla se tekee 10.8e/100km.

        Jos siis joudut jatkuvasti pikalataamaan, ei noilla kahdella ole juuri eroa näin talvella käyttökuluissa. kesällä pikalataushinta varmaan putoaa ja hintaero kasvaa.

        Et kuitenkaan saa mistää tuota 7500e eroa käyttökuluihin.
        Jos vielä huomioit että sähköauton vakuutusmaksu on noin tuplat. niin saat jo niistä 1500e lisähintaa sähköautolla oletaen että on maksimi bokunset.

        Koko tuon ajan yli jos auto on tien päällä jatkuvasti, ei eroa oikeastaan ole.

        JOS taas pärjää omakotilatauksella niin eroa on. Nyt talvella siirtoineen ehkä 16c/kWh keskimäärin maksava sähkötekisi 4e/100kkm Enyaqille eli eli eroa olisi 6-7e/100km. Kesällä eroa olisi saman verran koska Vaikka sähkärin kulutus tippuisi puoleen se on vain pari euroa/100km.
        Kotilatauksella ero voisi olla noin 3500e/60tkm ja siitä pois tuo 1500e vakuutushintoja, tekisikin enää 2000e eron tuona aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei aivan. Toki sähköauto on halvempi käyttökuluiltaan mutta sekin riippuu missä sitä lataa. bensan tankkaus taas ei juuri riipu siitä.
        Tällä hetkellä pikalatausasemilla on keskimäärin 40c/kWh hintataso tai jopa yli.
        Se tarkoittaa noin 10e/100km kulua tuolle enyaqille.

        RAV4 hännätön vie TM mukaan n. 5.2L/100km kesällä. Talvella vähän enemmän. Sanotaan vaikka 6L/100km ja 1.8e/L hinnalla se tekee 10.8e/100km.

        Jos siis joudut jatkuvasti pikalataamaan, ei noilla kahdella ole juuri eroa näin talvella käyttökuluissa. kesällä pikalataushinta varmaan putoaa ja hintaero kasvaa.

        Et kuitenkaan saa mistää tuota 7500e eroa käyttökuluihin.
        Jos vielä huomioit että sähköauton vakuutusmaksu on noin tuplat. niin saat jo niistä 1500e lisähintaa sähköautolla oletaen että on maksimi bokunset.

        Koko tuon ajan yli jos auto on tien päällä jatkuvasti, ei eroa oikeastaan ole.

        JOS taas pärjää omakotilatauksella niin eroa on. Nyt talvella siirtoineen ehkä 16c/kWh keskimäärin maksava sähkötekisi 4e/100kkm Enyaqille eli eli eroa olisi 6-7e/100km. Kesällä eroa olisi saman verran koska Vaikka sähkärin kulutus tippuisi puoleen se on vain pari euroa/100km.
        Kotilatauksella ero voisi olla noin 3500e/60tkm ja siitä pois tuo 1500e vakuutushintoja, tekisikin enää 2000e eron tuona aikana.

        "Jos siis joudut jatkuvasti pikalataamaan, ei noilla kahdella ole juuri eroa näin talvella käyttökuluissa. kesällä pikalataushinta varmaan putoaa ja hintaero kasvaa."

        Käytäpä nyt vähän sitä maalaisjärkeä jota sinulla varmasti on.
        Sähköauton ostaa sellainen ihminen jolla on kotilatausmahdollisuus. Vai mitä itse luulet kun vähän aikaa mietit asiaa?

        Kuinka usein luulet että normaali tallaaja joutuu lataamaan sähköautoa muualla kuin kotona? Kuinka usein luulet että tulee näitä +300km päiviä?

        Sanopa nyt rehellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos siis joudut jatkuvasti pikalataamaan, ei noilla kahdella ole juuri eroa näin talvella käyttökuluissa. kesällä pikalataushinta varmaan putoaa ja hintaero kasvaa."

        Käytäpä nyt vähän sitä maalaisjärkeä jota sinulla varmasti on.
        Sähköauton ostaa sellainen ihminen jolla on kotilatausmahdollisuus. Vai mitä itse luulet kun vähän aikaa mietit asiaa?

        Kuinka usein luulet että normaali tallaaja joutuu lataamaan sähköautoa muualla kuin kotona? Kuinka usein luulet että tulee näitä 300km päiviä?

        Sanopa nyt rehellisesti.

        "Kuinka usein luulet että normaali tallaaja joutuu lataamaan sähköautoa muualla kuin kotona? Kuinka usein luulet että tulee näitä +300km päiviä?"

        Leikitääs vähän numeroilla.

        Jos vaikkapa kerran kuussa ajaisi 600km päivässä ja joutuisi lataamaan pikalaturista niin silloin nämä 12 päivää vuodessa tarkoittaisi noin 7.000km. Se olisi noin yksi kolmasosa koko vuoden klometreistä-
        Loppuina 353 päivänä voisi ajaa vain keskimäärin vain 37 kilometriä.
        Oikeastasti. Tuohon 20.000km vuodessa ei kovin paljon mahdu tuollaisia ympäri Suomea ajeluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei aivan. Toki sähköauto on halvempi käyttökuluiltaan mutta sekin riippuu missä sitä lataa. bensan tankkaus taas ei juuri riipu siitä.
        Tällä hetkellä pikalatausasemilla on keskimäärin 40c/kWh hintataso tai jopa yli.
        Se tarkoittaa noin 10e/100km kulua tuolle enyaqille.

        RAV4 hännätön vie TM mukaan n. 5.2L/100km kesällä. Talvella vähän enemmän. Sanotaan vaikka 6L/100km ja 1.8e/L hinnalla se tekee 10.8e/100km.

        Jos siis joudut jatkuvasti pikalataamaan, ei noilla kahdella ole juuri eroa näin talvella käyttökuluissa. kesällä pikalataushinta varmaan putoaa ja hintaero kasvaa.

        Et kuitenkaan saa mistää tuota 7500e eroa käyttökuluihin.
        Jos vielä huomioit että sähköauton vakuutusmaksu on noin tuplat. niin saat jo niistä 1500e lisähintaa sähköautolla oletaen että on maksimi bokunset.

        Koko tuon ajan yli jos auto on tien päällä jatkuvasti, ei eroa oikeastaan ole.

        JOS taas pärjää omakotilatauksella niin eroa on. Nyt talvella siirtoineen ehkä 16c/kWh keskimäärin maksava sähkötekisi 4e/100kkm Enyaqille eli eli eroa olisi 6-7e/100km. Kesällä eroa olisi saman verran koska Vaikka sähkärin kulutus tippuisi puoleen se on vain pari euroa/100km.
        Kotilatauksella ero voisi olla noin 3500e/60tkm ja siitä pois tuo 1500e vakuutushintoja, tekisikin enää 2000e eron tuona aikana.

        "Jos vielä huomioit että sähköauton vakuutusmaksu on noin tuplat. "

        Tämän vetäisit aivan hatusta. 2021 RAVin täyskasko maksaisi minulle vuodessa 664 ja Enyaqin vastaava vain 640.

        Miksi puhut soopaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos vielä huomioit että sähköauton vakuutusmaksu on noin tuplat. "

        Tämän vetäisit aivan hatusta. 2021 RAVin täyskasko maksaisi minulle vuodessa 664 ja Enyaqin vastaava vain 640.

        Miksi puhut soopaa?

        En vetäissyt mutta käytin Teslan vakuutusmaksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sijoitus mutta käyttöesineenkin kuluilla on merkitystä.

        Jos ajaa kolme vuotta ja 60.000km joko Enyaqilla tai RAVilla niin ero kuluissa on selvä. Skodakuski voi ostaa osakkeita 7.500 edestä ja se on sijoitus.

        Kolmen vuoden jälkeen Enyaq on pakko pistää vaihtoon ja se maksaa paljon.


      • Anonyymi

        Etkös sitten halua parasta käyttöesinettä mita samalla rahalla saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinka usein luulet että normaali tallaaja joutuu lataamaan sähköautoa muualla kuin kotona? Kuinka usein luulet että tulee näitä 300km päiviä?"

        Leikitääs vähän numeroilla.

        Jos vaikkapa kerran kuussa ajaisi 600km päivässä ja joutuisi lataamaan pikalaturista niin silloin nämä 12 päivää vuodessa tarkoittaisi noin 7.000km. Se olisi noin yksi kolmasosa koko vuoden klometreistä-
        Loppuina 353 päivänä voisi ajaa vain keskimäärin vain 37 kilometriä.
        Oikeastasti. Tuohon 20.000km vuodessa ei kovin paljon mahdu tuollaisia ympäri Suomea ajeluja.

        Mökilla on matkaa reilut 300 km, mutta onhan sielläkin sähköt. Lataaminen ei ole ongelma sielläkään. Pikalatureiden käyttö on minulla olemattoman vähäistä. Bensa-autoon ei ole paluuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmen vuoden jälkeen Enyaq on pakko pistää vaihtoon ja se maksaa paljon.

        Miksi ihmeessä???
        Toki siitä saa joku hyvän ja halvan käyttöauton vuosiksi eteenpäin, jos ostaa pois. Liisarit vaihtuvat kahden tai kolmen vuoden välein, omat eivät niinkään.


    • Anonyymi

      Tuo ero kustannuksissa on melkoisen suuri. On aivan loogista että Suomalaiset ostavat nykyään enemmän ladattavia autoja kuin bensa-ja dieselautoja yhteensä.

    • Anonyymi

      On ne autot miesoletetuille ihmeellisiä ja tärkeitä asioita. Mitä ne naiset näissä aivokääpiöissä näkevät?

      • Anonyymi

        Tässä on puhuttu koko ajan rahasta. Jos luulet että raha on naisille yhdentekevä asia niin olet noin miljoona kilometriä kujalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on puhuttu koko ajan rahasta. Jos luulet että raha on naisille yhdentekevä asia niin olet noin miljoona kilometriä kujalla.

        jos perhe ajaa kahdella noin suurinpiirtein samanlaisella autolla ja kolmessa vuodessa toinen maksaa 7.500 enemmän kuin toinen niin mitä luulet emännän kannan olevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos perhe ajaa kahdella noin suurinpiirtein samanlaisella autolla ja kolmessa vuodessa toinen maksaa 7.500 enemmän kuin toinen niin mitä luulet emännän kannan olevan?

        EI siitä noin isoa eroa tule. EI se sähköauton lataaminenkaan ole ilmaista ja tarvitse lisäksi sen latausaseman mikä maksaa asenenttuna ja tehorajoitusasennettuna keskukseen myös jotain.

        Sähköauto on halvempi ajaa mutta tuo 7500e on hatusta vedetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI siitä noin isoa eroa tule. EI se sähköauton lataaminenkaan ole ilmaista ja tarvitse lisäksi sen latausaseman mikä maksaa asenenttuna ja tehorajoitusasennettuna keskukseen myös jotain.

        Sähköauto on halvempi ajaa mutta tuo 7500e on hatusta vedetty.

        60.000km

        RAV
        6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
        Huollot x 4 = 1800€

        Yht 8.300€


        Enyaq

        20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
        2v tarkastus 180€

        Yht 1.380€


        8.300- 1.380 on noin 7.000

        Vakuutusmaksut käytiin läpi tuoss ylempänä. Skodalla ne ovat halvemmat.

        Oma sähkönhinta on alhaisempi yöllä mutta lasketaan vähän yläkanttiin niin ei tule sanomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI siitä noin isoa eroa tule. EI se sähköauton lataaminenkaan ole ilmaista ja tarvitse lisäksi sen latausaseman mikä maksaa asenenttuna ja tehorajoitusasennettuna keskukseen myös jotain.

        Sähköauto on halvempi ajaa mutta tuo 7500e on hatusta vedetty.

        "tarvitse lisäksi sen latausaseman mikä maksaa asenenttuna ja tehorajoitusasennettuna keskukseen myös jotain."

        Kertaluonteinen maksu. Alle 300.

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/732125/Tietoset-eLOAD-sahkoauton-latauslaite-CEE-11-kW-Type2


        Jos rakentaa kiinteän aseman joka maksaa pari sataa enemmän niin se nostaa kiinteistösi arvoa. Ei tietenkään paljon mutta joka tapauksessa tässä puhutaan aivan pilipalirahoista jotka tarvii maksaa vain kerran.


    • Anonyymi

      Aika oikeansuuntaisilta nuo laskelmat näyttävät. Nyt alkaa olemaan niitä aikoja että pelkästään fossiilisella kulkevan uuden auton ostaminen on jäämässä historiaan.
      Ja käytettyjenkin sitä mukaa kun näitä "uuden sukupolven" sähköautoja alkaa olemaan saatavilla alemmissakin hintaluokissa.

    • Anonyymi

      Realismi on monelle vaikea laji,
      On niin paljon helpompaa pitäytyä vanhoissa mielikuvissa kuin päivittää ne faktoihin perustuen.

    • Anonyymi

      Miksi tojotistit eivät osa laskea?

    • Anonyymi

      Helmitaulu on puhunut.

    • Anonyymi

      Minä vannon uskollisuuteni Japanin nousevan auringon lipulle, sekä sankarillisille Pearl Harborille raukkamaisesti ilman sodanjulistusta hyökänneille humaaneille japanilaisille ystävällismielisille sotilaille! Japanin pommittaminen oli sotarikos!

    • Anonyymi

      Aika vaikeaa keksiä miksi haluaisi tuhlata rahansa bensaveroon.

    • Anonyymi

      Uuden auton hinnan ja käytetyn pyyntihinnan erotus ei ole todellinen arvonalennus. Sen tietää jokainen autoja vaihdellut.

      • Anonyymi

        Pyynti on vähintään 15-20% suurempi kuin hyvitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyynti on vähintään 15-20% suurempi kuin hyvitys.

        Tuo pätee kaikkiin autoihin.

        Kun kolmivuotiaiden Enyaqien pyyntihinta on sama kuin samanikäisten RAVien niin voimme olettaa että vaihdossa niistä saa saman hinnan.

        Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää.


    • Anonyymi

      Kyllä noista autoliikkeiden pyyntihinnoista saa hyvän kuvan siitä mita autosta saa vaihdossa.

      • Anonyymi

        Kyllä se pyyntihinta ja hyvityshinta riippuvat siitä, miten nopeasti vaihtoauton oletetaan menevän kaupaksi.


    • Anonyymi

      Mitä luulet kuinka iso ero hyvityksessä on pyyntihinnaltaan samanarvoisen RAVin ja Enyaqin välillä?
      Ja kummasta saa paremman hyvityksen? Näppituntuma on että Enyaqille löytyy ostaja nopeammin.

    • Anonyymi

      Sähöautolla voittaa joka käänteessä.

      • Anonyymi

        Uuden sukupolven sähköautot ovat vieläkin liian kalliita jokamiehelle mutta jos vähän reilulla 30.000 on ostamassa käytettyä niin pitäisi olla tosi hölmö jos valitsisi kuluiltaan monikertaisesti kalliimmaan latauskelvottoman RAVin tästä kaksikosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden sukupolven sähköautot ovat vieläkin liian kalliita jokamiehelle mutta jos vähän reilulla 30.000 on ostamassa käytettyä niin pitäisi olla tosi hölmö jos valitsisi kuluiltaan monikertaisesti kalliimmaan latauskelvottoman RAVin tästä kaksikosta.

        Jatkossa noiden täysin bensalla käyvien hintakäyrä putoaa vieläkin jyrkemmin kuin nykyään. Kun tavantallaakin alkaa ymmärtämään miten suuri erotus käyttökustannuksissa on.
        Nyt vielä nuo kalliit Teslat vääristävät mielikuvaa kun osa porukoista mieltään suoraan että sähköauto = 80.000 euron uusi Tesla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkossa noiden täysin bensalla käyvien hintakäyrä putoaa vieläkin jyrkemmin kuin nykyään. Kun tavantallaakin alkaa ymmärtämään miten suuri erotus käyttökustannuksissa on.
        Nyt vielä nuo kalliit Teslat vääristävät mielikuvaa kun osa porukoista mieltään suoraan että sähköauto = 80.000 euron uusi Tesla.

        Toisaalta jos bensa-auton arvo hinta alkaa laskea selvästi nopeammin tulee se taas käytettynä houkuttelevammaksi sellaiselle joka ajaa vähän koska tuolloin polttoainekustannukset eivät kuitenkaan ole mitenkään merkittävä kuluerä.

        Lisäksi jää nähtäväksi, mutta itse uskon että sähköauton arvonalenemassa tulee tapahtumaan piikki alaspäin siinä vaiheessa akkutakuun umpeutuminen alkaa lähestymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta jos bensa-auton arvo hinta alkaa laskea selvästi nopeammin tulee se taas käytettynä houkuttelevammaksi sellaiselle joka ajaa vähän koska tuolloin polttoainekustannukset eivät kuitenkaan ole mitenkään merkittävä kuluerä.

        Lisäksi jää nähtäväksi, mutta itse uskon että sähköauton arvonalenemassa tulee tapahtumaan piikki alaspäin siinä vaiheessa akkutakuun umpeutuminen alkaa lähestymään.

        Se on silloin jo melkein kymmenvuotias eli ei maksa paljon muutenkaan.

        Lisäksi vanhojen sähköautojen akun kunnon tarkastaminen luotettavasti on erittäin helppo tehdä. Sitä varten on omat ohjelmansa eikä maksa paljoa.
        Ei tarvitse ostaa sikaa säkissä vaan tietää just tarkkaan mitä saa kun ostaa. Akun ikääntyminen on hyvin ennustettavissa oleva prosessi.
        Samanikäisen polttiksen voimalinjan kunnon luotettava selvittämine on paljon isompi operaatio.

        Itse ostaisin kymmenvuotiaana paljon mielummin akku-tarkastetun sähköauton kuin polttiksen. Sähköauto on mekaaniselta tekniikaltaan niin paljon yksinkertaisempi kuin polttis.
        Myös sähköpuoli on yksinkertaisempi.

        Autotekniikan ammattilaiset pitävät yleisesti sähköautoja sekä varmatoimisempina että pitkäikäisempinä kuin polttiksia. Luotan heihin paljon enemmän kuin essonbaarin "asiantuntijoihin"

        Menee sukupolvi ennenkuin essobarissa kääntyy takki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on silloin jo melkein kymmenvuotias eli ei maksa paljon muutenkaan.

        Lisäksi vanhojen sähköautojen akun kunnon tarkastaminen luotettavasti on erittäin helppo tehdä. Sitä varten on omat ohjelmansa eikä maksa paljoa.
        Ei tarvitse ostaa sikaa säkissä vaan tietää just tarkkaan mitä saa kun ostaa. Akun ikääntyminen on hyvin ennustettavissa oleva prosessi.
        Samanikäisen polttiksen voimalinjan kunnon luotettava selvittämine on paljon isompi operaatio.

        Itse ostaisin kymmenvuotiaana paljon mielummin akku-tarkastetun sähköauton kuin polttiksen. Sähköauto on mekaaniselta tekniikaltaan niin paljon yksinkertaisempi kuin polttis.
        Myös sähköpuoli on yksinkertaisempi.

        Autotekniikan ammattilaiset pitävät yleisesti sähköautoja sekä varmatoimisempina että pitkäikäisempinä kuin polttiksia. Luotan heihin paljon enemmän kuin essonbaarin "asiantuntijoihin"

        Menee sukupolvi ennenkuin essobarissa kääntyy takki.

        Joo kymmenvuotiaissa hankintahinta ei enää näyttele kovin isoa osaa, lähinnä tarkoitin tilannetta jos 3-4 vuotias bensa-auto olisi selvästi halvempi kuin vastaava sähkis niin silloin se vähän ajavalle voi olla järkevämpi valinta vaikka polttoaine olisikin kalliimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kymmenvuotiaissa hankintahinta ei enää näyttele kovin isoa osaa, lähinnä tarkoitin tilannetta jos 3-4 vuotias bensa-auto olisi selvästi halvempi kuin vastaava sähkis niin silloin se vähän ajavalle voi olla järkevämpi valinta vaikka polttoaine olisikin kalliimpaa.

        "Joo kymmenvuotiaissa hankintahinta ei enää näyttele kovin isoa osaa, lähinnä tarkoitin tilannetta jos 3-4 vuotias bensa-auto olisi selvästi halvempi kuin vastaava sähksen"

        Itse postauksessani viittasin tuohon mainintaasi hintapiikkiin kun akkutakuu loppuu.

        Olet aivan oikeassa että kun vastaava polttis on reilusti halvempi ja ajaa vähän kannattaa ostaa se polttis. Luulen että jatkossa se tulee olemaan ainoa keino saada käytettyjä polttiksia kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kymmenvuotiaissa hankintahinta ei enää näyttele kovin isoa osaa, lähinnä tarkoitin tilannetta jos 3-4 vuotias bensa-auto olisi selvästi halvempi kuin vastaava sähkis niin silloin se vähän ajavalle voi olla järkevämpi valinta vaikka polttoaine olisikin kalliimpaa.

        Niin sähköauton valitseekin tilastojen mukaan yleensä sellainen joka ajaa keskimääräistä enemmän. Polttoainekulut eivät taas näyttele kovin suurta osaa uudehkon auton kuluista jos ajaa vähän,, esim jotan 10 000 km / vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sähköauton valitseekin tilastojen mukaan yleensä sellainen joka ajaa keskimääräistä enemmän. Polttoainekulut eivät taas näyttele kovin suurta osaa uudehkon auton kuluista jos ajaa vähän,, esim jotan 10 000 km / vuosi.

        Totta, sähköautolla tulee melkoiset säästöt jos ajaa vaikka 30 000 km vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sähköauton valitseekin tilastojen mukaan yleensä sellainen joka ajaa keskimääräistä enemmän. Polttoainekulut eivät taas näyttele kovin suurta osaa uudehkon auton kuluista jos ajaa vähän,, esim jotan 10 000 km / vuosi.

        10.000km vuodessa aja säästää vain 3.000 euroa kolmessa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta jos bensa-auton arvo hinta alkaa laskea selvästi nopeammin tulee se taas käytettynä houkuttelevammaksi sellaiselle joka ajaa vähän koska tuolloin polttoainekustannukset eivät kuitenkaan ole mitenkään merkittävä kuluerä.

        Lisäksi jää nähtäväksi, mutta itse uskon että sähköauton arvonalenemassa tulee tapahtumaan piikki alaspäin siinä vaiheessa akkutakuun umpeutuminen alkaa lähestymään.

        Niin Saksassa jo nyt bensa-autot menettää arvoaan nopeammin kuin sähköautot. Tämä sama ilmiö tullaan näkemään Suomessakin.


    • Anonyymi

      Tätä kokonaiskustannus-asiaa kannattaa miettiä huolella kun valitsee autoa.

      • Anonyymi

        Latauskelvottomien aika on ohi myös kokonaiskustannuksia laskien.
        Täytyy vain osata valita sähköauto kuseen joku muu kuin ökytesla tai Porsche.
        Markkinoilta löytyy joka kuukausi yhä enemmän taviksille hinnoiteltu ja sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauskelvottomien aika on ohi myös kokonaiskustannuksia laskien.
        Täytyy vain osata valita sähköauto kuseen joku muu kuin ökytesla tai Porsche.
        Markkinoilta löytyy joka kuukausi yhä enemmän taviksille hinnoiteltu ja sähköautoja.

        Täytyy vain osata valita sähköautokseen joku muu kuin ökytesla tai Porsche.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy vain osata valita sähköautokseen joku muu kuin ökytesla tai Porsche.

        Alle 35.000 euron sähköautot valtaavat markkinat kolmen vuoden sisällä.
        Esim Renault 5 ja VW id.2 ovat sisätiloiltaan Focuksen/Astran/Golfin kokoiset joten ne riittävät kokonsa puolesta suomalaiselle perheelle mainiosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 35.000 euron sähköautot valtaavat markkinat kolmen vuoden sisällä.
        Esim Renault 5 ja VW id.2 ovat sisätiloiltaan Focuksen/Astran/Golfin kokoiset joten ne riittävät kokonsa puolesta suomalaiselle perheelle mainiosti.

        Tyypillisesti Focus/Golf -kokoluokan autot myydään farkkuna, ja niiden tiloihin verraten Renault 5 ja id.2 ovat auttamatta liian pieniä, eli suurimmalle osalle Golf-kokoluokan auton ostajista nuo eivät sovellu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillisesti Focus/Golf -kokoluokan autot myydään farkkuna, ja niiden tiloihin verraten Renault 5 ja id.2 ovat auttamatta liian pieniä, eli suurimmalle osalle Golf-kokoluokan auton ostajista nuo eivät sovellu.

        Tavallaan totta. Olen omistanut usemmankin auton eri valmistajilta tuossa c-segmentissä ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että farkun ja hatchbackin tavaratilan kokoero on enempi mielikuva kuin käytännön asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan totta. Olen omistanut usemmankin auton eri valmistajilta tuossa c-segmentissä ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että farkun ja hatchbackin tavaratilan kokoero on enempi mielikuva kuin käytännön asia.

        Riippuu paljon käyttötarpeesta, perheellisen jos tarvitsee kuljettaa esim. lastenvaunuja/rattaita niin hatchbackilla ei tee käytännössä mitään. Toki on joitain hatchbackkejä (esim. Octavia) missä tavaratila on farkun luokkaa ja siten käytännössä tuplasti isompi kuin vaikka tuon uuden Renault 5:n tavaratila


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljon käyttötarpeesta, perheellisen jos tarvitsee kuljettaa esim. lastenvaunuja/rattaita niin hatchbackilla ei tee käytännössä mitään. Toki on joitain hatchbackkejä (esim. Octavia) missä tavaratila on farkun luokkaa ja siten käytännössä tuplasti isompi kuin vaikka tuon uuden Renault 5:n tavaratila

        Kaksi aikuista ja yksi lapsi niin arki sujuu c-segmentin hatchbackillä aivan samalla tavalla kuin farkullakin. Sitten jos on enemmän mukuloita eikä pysty kääntämään osaa takaselkänojasta alas niin sitten farkulla on pieni etulyöntiasema. Toki farkunkin tavaratila on aika pieni neljän hengen perheelle kun takapenkki on täysin käytössä. Yhdet lastenvaunut mahtuu mutta siinä se sitten onkin. Farkun tavaratila on noin 30 cm pidempi. Siinä ainoa ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljon käyttötarpeesta, perheellisen jos tarvitsee kuljettaa esim. lastenvaunuja/rattaita niin hatchbackilla ei tee käytännössä mitään. Toki on joitain hatchbackkejä (esim. Octavia) missä tavaratila on farkun luokkaa ja siten käytännössä tuplasti isompi kuin vaikka tuon uuden Renault 5:n tavaratila

        "jos tarvitsee kuljettaa esim. lastenvaunuja/rattaita niin hatchbackilla ei tee käytännössä mitään"

        Omassa hatchback-Golfissa kulki lastenvaunut + lapsi + kaksi aikuista ilman mitään ongelmia. Ja paljon muutakin tavaraa mahtui kyytiin
        Sellainen vinkki että sen takapenkin selkänojan voi kääntää alas kahdessa osassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 35.000 euron sähköautot valtaavat markkinat kolmen vuoden sisällä.
        Esim Renault 5 ja VW id.2 ovat sisätiloiltaan Focuksen/Astran/Golfin kokoiset joten ne riittävät kokonsa puolesta suomalaiselle perheelle mainiosti.

        40k luokka alkaa myös varsin kilpailtu. Jos ei pode ranskalaisautoallergiaa, niin uusi Renault Scenic vaikuttaa melkoisen kilpailukykyiseltä paketilta. Teslalle alkaa olla vaihtoehtoja, jotka riittävät normaaliin käyttöön mainiosti, kun autoa ei edes tarvitse ladata kuin muutaman päivän välein. Puolet kansasta kun ei matkusta Lappiin hiihtolomalle koskaan.


    • Anonyymi

      Kuka haluaa ajaa RAV4:llä vähänkään pidempiä matkoja?

    • Anonyymi

      Fossiilipolttimella on kallista ajaa.
      kuka niitä edes ostaa jatkossa käytettynä kun niillä ajaminen on niin kallista. Mitä vanhemmasta autosta on kysymys sitä suurempi on kilometrikustannustan osuua kokonaiskustannuksista.

    • Anonyymi

      Kun sähköautojen pääoma kustannukset ovat samalla tasolla vastaavien polttisten kanssa ja ajaminen maksaa vain alle kaksi euroa satasella niin ei ole ihme että Trafin käyttövoima tilastossa polttikset ovat monien vuosien mittaisessa syöksylaskussa.

      • Anonyymi

        Latauskelvottomien bensa-autojen myynti on sukeltanut kuudessa vuodessa 84.000 -34.000.
        Dieselit ovat kadonneet aivan marginaaliin.

        Samaan aikaan ladattavat ovat nousseet ykköspaikalle myyntiluvuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauskelvottomien bensa-autojen myynti on sukeltanut kuudessa vuodessa 84.000 -34.000.
        Dieselit ovat kadonneet aivan marginaaliin.

        Samaan aikaan ladattavat ovat nousseet ykköspaikalle myyntiluvuissa.

        "Samaan aikaan ladattavat ovat nousseet ykköspaikalle myyntiluvuissa."

        48.000 rekisteröintiä tuo ykköspaikan vuonna 2023


    • Anonyymi

      Panssarivaunutyyliset autot ovat jostain kumman syystä nykyään kovassa huudossa. Itse pidän vähän hillitymmästä, ketterämmästä ja taloudellisemmasta autotyypistä. Skodakin viimeisimmässä sukupolvessa saavuttanut himpun alle sata kilometriä keskimääräistä ihannetoimintamatkaa heittämällä 300 kiloa painoa lisää.

      Käytännössä nuo VAG konsernin autot ovat liki klooneja, mistä löytyy jopa samat softabugit.

      • Anonyymi

        Omamassat
        Latauskelvoton Corolla 1.515kg
        Plugin Octavia 1.640kg

        Eli noin sata kiloa painavampi on plugari. Sillä tosiaan voi sitten ajella 100km halvalla lataussähköllä ja se 100km maksaa noin 1.5 euroa.
        Latauskelvotoin hörppii alusta asti bensaa 10-15 edestä.
        Tuon kun tekee 200 päivänä vuodessa niin eroa tulee palttiarallaa 1.800-2.400€.
        Aika hyvät lisäkilot kun Ocu on kuitenkin selkeästi ripeämpi auto ja parempi ajaa lisäpainosta huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omamassat
        Latauskelvoton Corolla 1.515kg
        Plugin Octavia 1.640kg

        Eli noin sata kiloa painavampi on plugari. Sillä tosiaan voi sitten ajella 100km halvalla lataussähköllä ja se 100km maksaa noin 1.5 euroa.
        Latauskelvotoin hörppii alusta asti bensaa 10-15 edestä.
        Tuon kun tekee 200 päivänä vuodessa niin eroa tulee palttiarallaa 1.800-2.400€.
        Aika hyvät lisäkilot kun Ocu on kuitenkin selkeästi ripeämpi auto ja parempi ajaa lisäpainosta huolimatta.

        Ne joilla ei ole mahdollisuutta ladata ei varmaankaan halua maksaa isosta akusta ja lataustekniikasta.

        Itellä on plugari mutta vai koska lataan päivittäin ja pystyn ajamaan melkein kaiken sähköllä.
        Jos asuisin kubikkelissa niin ei varmasti olisi töpseliautoa.

        Miksi näistä pitää tehdä jokin elämää suurempi vääntö. Auto ostetaan tarpeeseen ja meillä kaikilla tarpeet on erilaiset.
        Vain pikkupojilla on tarve kinata joka asiasta kun eivät ymmärrä toisten erilaisia tarpeita.


    • Anonyymi

      Mitens öljynvaihdot? Suomen olosuhteissa 30 tkm vaihtoväli tietää moottorin porsimista. Skodillacin vaihteisto porsii jo 100 tkm:ssä. Merkkiliikkeen ratkaisu on uusituttaa vaihteisto mekatroniikkoineen.

      • Anonyymi

        No onpa taas säälittävä avautuminen. Onko kuinka pitkä ränni alla?


    • Anonyymi

      Laskutaitoinen tekee parempia päätöksiä kuin vanhojen essonbaarin uskomusten mukaan elävät.
      Siksisöhköauto.

    • Anonyymi

      TM 11e 2024: Vuosimallin 2022 Skoda Enyaqin akun SoH arvo oli vain 76%.

      • Anonyymi

        8 vuotiiaana siis 4%.


      • Anonyymi

        Kyseessä oli yksilövika. Menee takuuseen.


    • Anonyymi

      Onhan se vaan tyhmää maksaa bensaveroja. Sähköauto on verovapaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä asiaa kokonaiskustannuksista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe