Jumalan nimi ei ole Jahve vaan Jehova

Anonyymi-ap

En ole Jehovan todistaja, eikä Jehovan nimi ole myöskään peräisin Jehovan todistajilta.

Masoreettijuutalaiset eivät koskaan translitteroineet YHVH-nimeä Jahve vaan yleensä Jehova. Teologisessa tiedekunnassa väitetään, että tämä johtui siitä, että nimeen merkittiin Adonain vokaalit, jottei Jehovan nimeä mainittaisi, mutta tässä tarinassa on paha asiavirhe. Jehovan vokaalit eivät vastaa Adonain vokaaleja.

Juutalaiset ovat kautta aikain tienneet, mitä Jumalan nimi YHVH tarkoittaa. Se tulee kolmesta hebrean sanasta yihye, hovee ja hava (JE-HO-VA), jotka ovat olla-verbin kolme aikamuotoa: tulee olemaan, on ja oli. Nimi merkitsee itse asiassa ikuisesti olemassa olevaa.

Tämä sama tieto löytyy myös Ilmestyskirjasta.

"Minä olen A ja O, alku ja loppu", sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias." (Ilm 1:8)

"Näillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, jotka olivat molemmilta puolin täynnä välkehtiviä silmiä. Taukoamatta, päivin öin, nuo olennot lausuvat: -- Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias! Hän oli, hän on ja hän on tuleva." (Ilm 4:8)

Evankelis-luterilainen kirkko on erehtynyt Jumalan nimen suhteen, koska meni luottamaan saksalaiseen kielitieteilijään W. Geseniukseen, joka erehtyi tässä asiassa.

45

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hebrean sana YHVH on vähintään kolmitavuinen sana, joka vaatii kielinopin mukaan vähintään kolme vokaalia, joista keskimmäisen tulee olla O-kirjain. Jahve on kaksitavuinen sana, jonka keskimmäisten konsonanttien välistä puuttuu vokaali O, joten se nimi ei tule kyseeseen. Jehova täyttää kieliopin vaatimukset, mutta Jahve ei täytä.

      • Anonyymi

        Nimen täytyy sitten olla Jahova. Israelissa käytettiin sanaa hallelujah. Ilmeisesti tarkoittaa ylistäkää Jahia. = Jahvea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimen täytyy sitten olla Jahova. Israelissa käytettiin sanaa hallelujah. Ilmeisesti tarkoittaa ylistäkää Jahia. = Jahvea.

        Hallelujah tarkoittaa "Jehova oi auta/pelasta", eikä sillä ole mitään tekemistä Jahven kanssa.

        Hebreassa ei lyhennetä sanoja samoilla säännöillä kuin suomen kielessä. Jehovan nimen runollinen lyhennelmä on Jah. Nimeä lausuttaessa paino on viimeisellä tavulla, joten lyhennelmässä alkukirjaimen lisäksi tulee kaksi viimeistä kirjaita J-ah.

        Jos Jehovan nimi liitetään jonkun teoforisen nimen alkuun, silloin nimi lyhennetään joko Je- tai Jeho-. Jos nimi tulee teoforisen nimen loppuun, silloin nimi lyhennetään -jah tai -jahu.

        Johanneksen nimi hebreassa Jeho-hanan. Elian nimi on Eli-jahu ja Netan-jahu Israelin pääministerin nimi, jotka saavat nimen lyhennelmän loppuun.

        Tämän takia hallelu-jah saa Jehovan nimen lyhennelmän loppuun.


    • Anonyymi

      Raamatussa ei ole missään kielletty lausumasta Jumalan nimeä, mutta on kielletty vannomasta väärin Jehovan nimeen tai kielletty käyttämästä nimeä väärin. Kun Jehovan nimeä käytetään asiallisesti, sen lausumiseen ei ole mitään estettä. VT:ssä on tuhansia esimerkkejä, missä Jehovan nimeä on käytetty mm. arkikielessä täysin asiallisesti.

      Ruut 2:4 Myös Boas saapui Betlehemistä ja sanoi viljankorjaajille: "Herra (Jehova) kanssanne!", ja he vastasivat: "Herra (Jehova) sinua siunatkoon!"

      Ortodoksijuutalaiset ovat myöhemmin omaksuneet perinnäissäännön, ettei Jehovan nimeä saisi lausua, mutta se säädös ei perustu lakiin. On olemassa muita juutalaisten lahkoja, jotka lausuvat Jehovan nimen normaalisti.

    • Anonyymi

      Minun jumala on Öhkö-Mönkiäinen. Siitä on oikein todisteet vanhoissa kirjoissa.
      Tosin se on ollut nyt vähän aikaa jäähyllä komerossa.

    • Anonyymi

      Kukaan Jumalan kolmesta eri persoonasta, Isä, Poika ja Pyhä Henki ei paljastanut taivaallista nimeään, koska se olisi tullut pilkatuksi.

      Eikä Jeesuskaan ole enää Jeesus-niminen.

      Ilm. 3:12

      Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen JUMALANI NIMEN ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota,
      JA OMAN UUDEN NIMENI.

      • Anonyymi

        Jehova ilmoitti kyllä nimensä mm. Moosekselle. Raamatussa on Jehovan nimi mainittu noin 7000 kertaa.


    • Anonyymi

      Jeesuksen kuollessa Saatana meni temppelin kaikkein pyhimpään osaa, repäisi esiriput pois edestään, teki identiteettivarkauden ja esiintyy Jehovana ja Jeesuksena.

      Joh. 14:30

      En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.

      Luuk. 10:18

      Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.


      2. Tess. 2:4

      Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

    • Anonyymi

      Tuom. 13:18

      Mutta Herran enkeli vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni? Minun nimeni on salattu ja ihmeellinen."

      • Anonyymi

        Alkuteksti ei puhu mitään salatusta nimestä, mutta puhuu nimestä Ihmeellinen, joka viittaa Jesajan kirjan profetiaan.

        33/38:

        Tuom 13:18 Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen."

        Jes 9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuteksti ei puhu mitään salatusta nimestä, mutta puhuu nimestä Ihmeellinen, joka viittaa Jesajan kirjan profetiaan.

        33/38:

        Tuom 13:18 Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen."

        Jes 9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

        Ei ne ole mitään erisnimiä, vaan luonteenpiirteiden kuvauksia.
        Ihmeellinen neuvonantaja jne.

        Jumala on rakkaus, Jumala on koston Jumala jne. ilmauksia. Joilla Jumalan luonnetta ja ominaisuuksia kuvataan, mutta eivät ne ole mitään erisnimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne ole mitään erisnimiä, vaan luonteenpiirteiden kuvauksia.
        Ihmeellinen neuvonantaja jne.

        Jumala on rakkaus, Jumala on koston Jumala jne. ilmauksia. Joilla Jumalan luonnetta ja ominaisuuksia kuvataan, mutta eivät ne ole mitään erisnimiä.

        Olet väärässä. Jesaja nimenomaan ilmoittaa, että poikalapsen nimet ovat... ja sitten hän luettelee seitsemän nimeä, joista yksi on Ihmeellinen. Saman nimen ilmoitti Simsonin vanhemmille ilmestynyt sanansaattaja, joka oli Jehova.


      • Anonyymi

        Ihmeellisiä on tuon alueen useimmat nimet. Menee kitarisat solmuun lausuessa. Ei ihme että alun perin varoitti turhaan lausumasta.


    • Anonyymi

      Jes. 45:15

      Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja.

      • Anonyymi

        Niin salattu, ettei siitä ole nähty ei kuultu pienintäkään merkkiä.


    • Anonyymi

      Siksi Jeesus käski rukoilemaan, ei mitään Jehovia, vaan Isä meidän, joka olet taivaassa...

      Samoin Jeesus käski kastamaan nimeen: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen...ei mitään maanpäällisiä erisnimiä...ne ovat katoavaisia nimiä....

      • Anonyymi

        Komiyhteisestä Jumalasta käytetään nimeä "Isä, Poika ja Pyhä Henki."

        Mainitaan Koko Jumalan perhe, johon lapsi on kasteessa luovutettu ja otettu vastaan uudeksi lapseksi ja perheenjäseneksi, Pojan eli Jeesuksen kanssaperilliseksi.

        " Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden."

        " I write unto you, little children, because your sins are forgiven you for his name’s sake."

        Matt.28
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:

        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        20 Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komiyhteisestä Jumalasta käytetään nimeä "Isä, Poika ja Pyhä Henki."

        Mainitaan Koko Jumalan perhe, johon lapsi on kasteessa luovutettu ja otettu vastaan uudeksi lapseksi ja perheenjäseneksi, Pojan eli Jeesuksen kanssaperilliseksi.

        " Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden."

        " I write unto you, little children, because your sins are forgiven you for his name’s sake."

        Matt.28
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:

        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        20 Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.

        Kristityt tunnustaa, että Jumala on Kolmiyhteinen Jumala.

        Kolme Persoonaa yhdessä, kaikki samaa mieltä asioista ja kaikki ovat sitoutuneet samoihin Jumalan lakeihin. Ei heillä ole mitään omia erillisiä lakeja.

        1.Joh.5
        5 Kuka siis on, joka voittaa maailman, mutta se joka uskoo, että Jesus on Jumalan Poika?
        6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
        7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
        9 Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

        King James
        5 Who is he that overcometh the world, but he that believeth that Jesus is the Son of God?
        6 This is he that came by water and blood, even Jesus Christ; not by water only, but by water and blood. And it is the Spirit that beareth witness, because the Spirit is truth.
        7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.
        8 And there are three that bear witness in earth, the spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one.
        9 If we receive the witness of men, the witness of God is greater: for this is the witness of God which he hath testified of his Son.


      • Anonyymi

        Raamattu ilmoittaa, että Jehova on Isä, joten mitään ristiriitaa Jeesuksen opetuksessa ei ole.

        Mal 1:6 -- Poika kunnioittaa isäänsä ja palvelija isäntäänsä. Minä olen teidän isänne, miksi ette kunnioita minua? Minä olen teidän isäntänne, miksi ette palvele minua? Tätä minä, Herra Sebaot, kysyn teiltä, te papit, jotka pidätte minua pilkkananne. "Miten me olemme pitäneet sinua pilkkanamme?" te kysytte.

        Paavali tosin opettaa, että pitää tunnustaa Jeesuksen Kristuksen olevan Jehova, jotta voi pelastua. Kyse on siitä, että Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jehova.

        Room 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        ---
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

        Joel 3:5 Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.


    • Anonyymi

      Jehovantodistajat kikkailee Jumalan nimellä. Siitä heidät tunnistaa.

      Kaikki Jenkkilahkot kieltää, että Jumala on Kolmiyhteinen Jumala:
      Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      • Anonyymi

        Aloittaja ei ole Jehovan todistaja eikä Jehovan nimi ole edes peräisin Jehovan todistajilta vaan juutalaisilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei ole Jehovan todistaja eikä Jehovan nimi ole edes peräisin Jehovan todistajilta vaan juutalaisilta.

        Kaikki Jenkkilahkot (Jehovantodistajat, Helluntaintodistajat, Mormonintodistajat,Adventintodistajat) kikkailevat Jumalan nimellä ja kieltävät Kolmiyhteisen Jumalan, joita monet heistä kutsuu "saatanaksi."


    • Anonyymi

      Kirjoitat: Paavali tosin opettaa, että pitää tunnustaa Jeesuksen Kristuksen olevan Jehova, jotta voi pelastua. Kyse on siitä, että Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jehova.

      Paavali valehtelee. Paavali ei koskaan edes nähnyt Jeesusta eikä puhunut hänen kanssaan.

      Mark. 10:18

      Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin."

      • Anonyymi

        Mark. 13:6

        Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.

        Paavali ei nähnyt eikä kuullut oikean Jeesuksen puhetta eikä tunnistanut Jeesuksen ääntä, joten Paavali oli helppo eksytettävä valejeesuksille, "henkijeesuksille".

        Joh. 10:27

        Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.


      • Anonyymi

        Paavali todellakin opettaa, että pitää tunnustaa Jeesuksen Kristuksen olevan Jehova, jotta voi pelastua. Kyse on siitä, että Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jehova. Paavali siteeraa Joelin kirjaa, joten tämä asia on täysin selvä.

        Room 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        ---
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

        Joel 3:5 Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali todellakin opettaa, että pitää tunnustaa Jeesuksen Kristuksen olevan Jehova, jotta voi pelastua. Kyse on siitä, että Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jehova. Paavali siteeraa Joelin kirjaa, joten tämä asia on täysin selvä.

        Room 10:9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        ---
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

        Joel 3:5 Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.

        Riivaajatkin uskoo Jeesukseen ja tunnustaa Jeesuksen Korkeimman Jumalan pojaksi, mutta ei ne tunnustukset niitä pelasta.

        Joelin kirjan ennustus Herran avuksi huutamisesta liittyy puolestaan tuhatvuotisen valtakunnan aikaan, kun Jeesus on täällä maan päällä.

        Ei siinä Jehovista ja Jahveistä puhuta mitään. Kyllä se titteli kuuluu Jumalalle.

        That if thou shalt confess with thy mouth the Lord Jesus, and shalt believe in thine heart that God hath raised him from the dead, thou shalt be saved.

        Thayer's Greek Lexicon

        Sana


        Translitteroitu


        Strongin koodi

        κυριος


        kurios koo'-ree-os


        2962

        Sanan tausta


        Sanaluokka

        from kuros (supremacy)


        subst. (mask.)

        King James Version käännökset sanasta

        AV-Lord 667, lord 54, master 11, sir 6, Sir 6, misc 4


    • Anonyymi

      Oikeassa Kristinuskossa Jeesus tunnustetaan ihmiseksi, ei miksikään Jehovaksi.

      1. Joh. 4:2

      Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta.

      2. Joh. 7

      Maailmassa on nyt liikkeellä monia eksyttäjiä, niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristusta ihmiseksi, lihaan tulleeksi. Siinä teillä on Antikristus, eksyttäjä.

      • Anonyymi

        Jeesus nousi taivaaseen ihmisenä ja tulee takaisin ihmisenä.

        Ap. t. 1:11

        Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."


    • Anonyymi

      Paavali ei kaihtanut valehtelemista, kun omia oppejaan julisti ja näin korotti itsensä Jumalaakin viisaammaksi.

      Room. 3:7

      Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

      Ei Jumalan sanoja tarvitse kenenkään kirkastaa.

      Ps. 12:7

      Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.

    • Anonyymi

      Tämä ennustus tarkoittaa tuhatvuotista valtakuntaa. Ei tätä päivää.

      16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
      17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
      18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
      19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
      20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
      21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'

      Ei ole vielä aurinko muuttunut pimeydeksi eikä kuu vereksi.

    • Anonyymi

      Raamattua ymmärtämättömät maallikot ja lahkolaiset napsii vain jakeita sieltä sun täältä ja julistaa niitä omina koko totuuksinaan.

    • Anonyymi

      Ensin laumaa tarkkaillaan ja sitten joukosta valitaan heikoin yksilö.

      Lahkolaiset kun käännyttää ihmisiä omaan lahkouskoonsa, niin ne yrittää ensin tiedustella mahdolliselta kohteelta, tunteeko tämä kuinka hyvin Raamattua.

      Jos tuntee hyvin Raamatun perusasiat, niin jättävät rauhaan ja etsivät helpomman kohteen käännytettäväksi lahkolaiseksi.

      • Anonyymi

        Lahkot kerää tietoja ihmisistä etukäteen käännytystyötä varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahkot kerää tietoja ihmisistä etukäteen käännytystyötä varten.

        Samanlaisia lahkolaisia te kaikki uskovaiset olette, maksavia asiakkaita (uhreja)
        pitäisi värvätä mahdollisimman paljon. Väitätte, että satujeesuksenne käski muka levittää jotain naurettavaa tarinaa helposti huijattaville.


    • Anonyymi

      Raamatussa on paljon puhekielen ilmaisuja, lyhenteitä, huudahtuksia, etenkin apostolien tekojen kirjassa, ei ne ole aina täydellisiä lauseita,
      eikä ne lauseenjäsenet ole edes oikeassa järjestyksessä, joten kyllä sieltä voi rakennella vaikka minkälaisen opin. Monet kohdat on pelkkiä ihmisten tekemiä muistiinpanoja, jotka voivat olla erilaisia samastakin tapahtumasta. Esim. yksi sanoo, että molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta. Toinen muistelee, että vain toinen pilkkasi Jeesusta jne.

    • Anonyymi

      Jumala on salattu Jumala.Oikea nimi on ihmisiltä salattu ja ihmeellinen.

      Tuom. 13:18

      Mutta Herran enkeli vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni? Minun nimeni on salattu ja ihmeellinen."

      • Anonyymi

        Jes. 45:15

        Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja.


    • Anonyymi

      Jeesus ei ole Jumala eikä mikään Jehova.

      Saatanan oppia puhua, että hän tappoi Jehovan, ei ihminen Jeesusta.

      Ja siksi Saatana julistaa olevansa uusi Jehova, eli Jumala.

      2. Tess. 2:4

      Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

      Saatana oli temppelin harjalla odottamasssa kun Jeesus kuoli, niin Saatana meni temppelin kaikkein pyhimpään osaan ja julisti itsensä Jumalaksi. Repäisi mennessään esiripun halki, että kaikki voivat ihailla hänen kauneuttaan, loistoaan, viisauttaan ja ymmärrystään.

      • Anonyymi

        Ei Jeesus mitään alkuseurakuntaa perustanut.

        Matt. 26:31

        Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki loukkaannutte minuun; sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lauman lampaat hajotetaan'.


    • Anonyymi

      Martti Luther on kirjoittanut, että JHVH on Jehovah.

      Miksei luterilainen kirkko noudata perustajansa kirjoituksia?

    • Anonyymi

      Tuttavallisesti Jahvukka.

    • Anonyymi

      Voi olla yhtä hyvin myös Jahvis.

    • Anonyymi

      Voittaisiko jehova jumalan mutapainissa?

    • Anonyymi

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

      💋 K­­­u­­­u­­m­­a­­­t­­ ­t­­y­­t­­ö­t­­­ ­o­­d­­o­t­t­­a­­­v­­­­a­t­ ­s­­i­­­n­­u­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18281121

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe