Sähköautot ovat kuin tietokoneita; Ensin sellainen on harvalla ja ne ovat kalliita, sitten...

Anonyymi-ap

...ominaisuudet paranevat ja hinnat laskevat jatkuvasti, kunnes hintataso asettuu ja ominaisuudet kehittyvät. Nykyään tietokone on puhelinkin, joka mahtuu taskuun.

Ensin tietokoneita oli harvalla ja nykyään... niinpä niin!

84

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta, muutama vuosi niin akkuteknologia on jo aivan eri tasolla, ranget kasvaa 1000km tuntumaan, latausvarkostot yhtenäistyy ja tulevat kattavammiksi. kohta tehdään lapinreissut yhdellä latauksella.

      • Anonyymi

        Muutamassa vuodessa akkuteknologia ei kehity paljon mitään. Akkuja toki kehitetään, mutta tuollaiset akut ovat kaukana tulevaisuudessa. Seuraavaan 20 vuoteen tuskin tapahtuu mitään merkittävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamassa vuodessa akkuteknologia ei kehity paljon mitään. Akkuja toki kehitetään, mutta tuollaiset akut ovat kaukana tulevaisuudessa. Seuraavaan 20 vuoteen tuskin tapahtuu mitään merkittävää.

        Lisäksi vaikka juuri nyt keksittäisiin mullistava akkuteknologia niin sen saamiseen massatuotantoon menee todella pitkä aika.


      • Anonyymi

        Vielä kun nuo asuspisteet saadaan luotettavaksi, eli toimii silloin kun sinne tarvitsee mennä lautailemaan. Nyt näin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamassa vuodessa akkuteknologia ei kehity paljon mitään. Akkuja toki kehitetään, mutta tuollaiset akut ovat kaukana tulevaisuudessa. Seuraavaan 20 vuoteen tuskin tapahtuu mitään merkittävää.

        Sinähän sen tiedät, hihii!


      • Anonyymi

        Tappiolla joutuvat nytkin myymään, niin turha odotella hinnaltaan vähintään 2-3 hintaisten akkujen tuloa järkevän hintaisiin massatuotteisiin. Se mitä kehitellään ja uutisoidaan labrojen nurkista viikottain on kaukana akkujen tuotannosta.


    • Anonyymi

      Ja silti Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä ainakin 30 vuotta.

      • Anonyymi

        Joo mutta uusia ei myydä nykytrendin valossa ennää 5 vuoden päästä ainoatakaan.


      • Anonyymi

        Niin tehdään ja vielä pidempään, mutta se ei ole este sille, että sähköautot kehittyvät.


      • Anonyymi

        Sitä ei kukaan tiedä, se voi tulla niin kalliiksi ettei kannata tai jopa kielletään kokonaan, kuka tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta uusia ei myydä nykytrendin valossa ennää 5 vuoden päästä ainoatakaan.

        Sähköautojen myynti on sakkaamassa, joten taatusti ainakin 5 vuoden päästä myydään uusia polttomoottoriautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta uusia ei myydä nykytrendin valossa ennää 5 vuoden päästä ainoatakaan.

        Et sitten ole huomannut trendin kääntyneen viime vuodesta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta uusia ei myydä nykytrendin valossa ennää 5 vuoden päästä ainoatakaan.

        Uusia polttomoottori autoja myydään EU alueella ainakin vuoteen 2040 sakka tai jopa yli.


      • Anonyymi

        Ajakaa vaikka 130 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen myynti on sakkaamassa, joten taatusti ainakin 5 vuoden päästä myydään uusia polttomoottoriautoja.

        Tammikuussa rekisteröinnit sakkasi, tosin ilmiö on jokavuotinen ja koskee myös muita kuin sähköautoja, tämä johtuu siitä että alkuvuodesta ei kannata ottaa työsuhdeautoa käyttöön verotuksellisista syistä.

        Helmikuussa on tilanne toinen kun loppuvuoden ruuhka on saatu purettua.

        Kolmanneksi näillä rekisteröintitilastoilla ei ole mitään tekemistä autojen myynnin kanssa. Autokaupat kun ei ole niinkuin elitarvikekaupat joista asiakas käy ostamassa mitä sinä päivänä sattuu tarvitsemaan, autot kun pitää tilata ja valmistaa ostosopimuksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta uusia ei myydä nykytrendin valossa ennää 5 vuoden päästä ainoatakaan.

        Hevosia myydään vieläkin, vaikka automobiilien valmistus alkoi viime vuosisadan alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tammikuussa rekisteröinnit sakkasi, tosin ilmiö on jokavuotinen ja koskee myös muita kuin sähköautoja, tämä johtuu siitä että alkuvuodesta ei kannata ottaa työsuhdeautoa käyttöön verotuksellisista syistä.

        Helmikuussa on tilanne toinen kun loppuvuoden ruuhka on saatu purettua.

        Kolmanneksi näillä rekisteröintitilastoilla ei ole mitään tekemistä autojen myynnin kanssa. Autokaupat kun ei ole niinkuin elitarvikekaupat joista asiakas käy ostamassa mitä sinä päivänä sattuu tarvitsemaan, autot kun pitää tilata ja valmistaa ostosopimuksen jälkeen.

        Ei selitä sitä, että rekisteröinnit on laskussa myös verrattuna viime vuoden tammikuuhun. Vuoden 2023 tammikuussa rekisteröitiin 1862 täyssähköautoa ja tänä vuonna 1587 täyssähköautoa.

        Tänä vuonna tullaan rekisteröimään vähemmän sähköautoja kuin viime vuonna.

        "Autokaupat kun ei ole niinkuin elitarvikekaupat joista asiakas käy ostamassa mitä sinä päivänä sattuu tarvitsemaan, autot kun pitää tilata ja valmistaa ostosopimuksen jälkeen."

        Todellisuudessa nykyisin sähköautoja valmistetaan jo ennen kuin kukaan on tilannut niitä. Teslallakin on varastot täynnä myymättömiä autoja. Ja useimmilla muillakin valmistajilla sähköauton saa nykyisin päivien tai viikkojen sisällä tilauksesta. Ei ole olemassa mitään jonoja enää, uudetkin autot saa melkein heti käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta uusia ei myydä nykytrendin valossa ennää 5 vuoden päästä ainoatakaan.

        Ei kaupat, mutta yksityiset myy. Omankin pistin kiertoon netissä, tilalle ostin myös yksityiseltä netistä. Autoliikkestä olen ostanut auton kerran elämässäni ja se riitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaupat, mutta yksityiset myy. Omankin pistin kiertoon netissä, tilalle ostin myös yksityiseltä netistä. Autoliikkestä olen ostanut auton kerran elämässäni ja se riitti.

        Nuo ovat käytettyjä autoja, ei uusia. Lue edes teksti mihin vastaat.

        Lisäksi pitkällä tähtäimellä autokantaan vaikuttaa ainoastaan uusien autojen myynti. Joka ainoa myynnissä oleva käytetty auto kun on joskus ostettu uutena. Jos kaikki tai lähes kaikki uudet autot ovat automaattivaihteisia niin käytetytkin muuttuvat ajan myötä automaattivaihteisiksi. Senhän takia nykyään käytettynä myytävissä autoissakin on yleensä automaattivaihteet vaikka vielä jokunen vuosi sitten valtaosa käytetyistä autoista oli manuaaleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hevosia myydään vieläkin, vaikka automobiilien valmistus alkoi viime vuosisadan alussa.

        ”Hevosia myydään vieläkin, vaikka automobiilien valmistus alkoi viime vuosisadan alussa.”

        Juu eikä ole tullut mitään uusien hevosten myyntikieltoa, saatikka että suunniteltaisiin hevosten valmistamisen lopettamista.


    • Anonyymi

      Kaikki uudet autot ovat kuin tietokoneita.
      Akut ovat kovin hyviä jo nyt ja niiden kehitys on ollut tästä ajasta nähden hidasta, eikä joku uutuus akku ehkä joskus vanhoja tee toimettomiksi, ihan yhtä hyvin ne kulkee kuin nytkin.
      Jos aina jää odottaman jotain uutta, niin silloin ei voi hankkia mitään.

      • Anonyymi

        Aina ei tarvitsekaan hankkia joitain tuotteita kuten idioottimaisia "äly"kelloja. Eikä tarvitse olla ensimmäisten joukossa vaan voi ostaa saman asian kuin jotkut "edelläkävijät" muutaman vuoden myöhässä.

        "Kaikki uudet autot ovat kuin tietokoneita."

        Kyllä, eli bugisia paskoja rakkineita jotka piipittää joka välissä. Nykyaikaiset uudet autot ovat surkeita ja 30 vuotta sitten autot olivat parempia. Ei autoissa tarvita jotain typeriä kosketusnäyttöjä tai avustimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina ei tarvitsekaan hankkia joitain tuotteita kuten idioottimaisia "äly"kelloja. Eikä tarvitse olla ensimmäisten joukossa vaan voi ostaa saman asian kuin jotkut "edelläkävijät" muutaman vuoden myöhässä.

        "Kaikki uudet autot ovat kuin tietokoneita."

        Kyllä, eli bugisia paskoja rakkineita jotka piipittää joka välissä. Nykyaikaiset uudet autot ovat surkeita ja 30 vuotta sitten autot olivat parempia. Ei autoissa tarvita jotain typeriä kosketusnäyttöjä tai avustimia.

        Ja sähköautojen kehitystä voi rauhassa seurata vielä ainakin 10 vuotta ja ajella sen ajan polttomoottoriautoilla. Silloin hyviä sähköautoja saa halvalla käytettynä.


      • Anonyymi

        ”eikä joku uutuus akku ehkä joskus vanhoja tee toimettomiksi, ihan yhtä hyvin ne kulkee kuin nytkin.”

        Sen varsin valehtelitkin! Vanhan akun tekee toimettomaksi jo pelkkä aika. Ei kulje 12 vuotta vanha Leaf enää kuin puolet siitä matkasta jonka on kulkenut uutena.


    • Anonyymi

      Akku materiaali loppuu...koko touhu on vasta alkumetreillä ja osaan autoihin pitää tai pitäisi vaihtaa akut korjata jne. Entä Intia,Aasia, Afrikka jne....automallit muuttuu kokojan ja vanhempia lyhyellä matkalla olevalla akulla oleva autoa ei halua kukaan ,vaan pitää olla uusi isolla akulla ja pitkällä takuulla...sitten kun kysellään varaosia romikselta niin niitä on vaikea löytää...montako merkkiä ja mallia on nyt myytävänä.???

      • Anonyymi

        Ei akkumateriaali mihinkään lopu koska akkukemiaa pystyy vaihtamaan. Nytkin on jo akkuja joissa on litiumin tilalla natriumia (natriumista ei ole pulaa) ja joissakin akuissa ei ole ollenkaan kobolttia tai nikkeliä vaan ne on vaihdettu raudaksi ja fosfaatiksi. Ja sitten on myös monenlaisia muitakin akkukemioita joita voi käyttää.

        Ja sähköautojen akut ovat lähes 100% kierrätettäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei akkumateriaali mihinkään lopu koska akkukemiaa pystyy vaihtamaan. Nytkin on jo akkuja joissa on litiumin tilalla natriumia (natriumista ei ole pulaa) ja joissakin akuissa ei ole ollenkaan kobolttia tai nikkeliä vaan ne on vaihdettu raudaksi ja fosfaatiksi. Ja sitten on myös monenlaisia muitakin akkukemioita joita voi käyttää.

        Ja sähköautojen akut ovat lähes 100% kierrätettäviä.

        Ja litiumia on löydetty paljon viime aikoina ja luultavasti litium ei loppuisi vaikka kaikki olisivat litium-akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja litiumia on löydetty paljon viime aikoina ja luultavasti litium ei loppuisi vaikka kaikki olisivat litium-akkuja.

        Paljon saa vielä löytyä...siis monta sataa miljardia kiloa....taitaa vedet ja maaperän saastua ennenkuin ilmasto saadaan kuriin


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon saa vielä löytyä...siis monta sataa miljardia kiloa....taitaa vedet ja maaperän saastua ennenkuin ilmasto saadaan kuriin

        Hyvin on venäläinen propaganda mennyt perille.


    • Anonyymi

      Sähköautot kamala floppi. Ihmiset ei halua niitä ostaa enää. Eikä osta mitään muutakaan uutta autoa. Huonot on hyvitykset etkä koskaan tiedä onko aamulla -15tonnin ale kamppis käynnissä.

      • Anonyymi

        Eihän tuo hintasota itse autosta tee sen huonompaa.


      • Anonyymi

        Semmosta se elämä on. Ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Parempi on jämähtää 70-luvulle ja elää tollona ja ennakkoluuloisena hautaan asti. Kaikista paras on vielä säästää tienaamansa varallisuus muiden tuhlattavaksi. Pääasia on ettei hanki mitään uutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmosta se elämä on. Ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Parempi on jämähtää 70-luvulle ja elää tollona ja ennakkoluuloisena hautaan asti. Kaikista paras on vielä säästää tienaamansa varallisuus muiden tuhlattavaksi. Pääasia on ettei hanki mitään uutta!

        Eläkkeellä. Jonkin verran rahaa sukassa ja tuhlaan koko ajan. Eilen ostin CanAm mönkkärin, viime vuonna matkailuauton. Kesällä lähdetään mp:llä (S 1000 XR) Kroatiaan.
        Sähköautoa en todellakaan tule ikinä ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeellä. Jonkin verran rahaa sukassa ja tuhlaan koko ajan. Eilen ostin CanAm mönkkärin, viime vuonna matkailuauton. Kesällä lähdetään mp:llä (S 1000 XR) Kroatiaan.
        Sähköautoa en todellakaan tule ikinä ostamaan.

        Ole ostamatta. Mitä sitä täällä jankutat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmosta se elämä on. Ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Parempi on jämähtää 70-luvulle ja elää tollona ja ennakkoluuloisena hautaan asti. Kaikista paras on vielä säästää tienaamansa varallisuus muiden tuhlattavaksi. Pääasia on ettei hanki mitään uutta!

        Ei ole uusi enää 2020-luvulla kuin 1970-luvulla. Kertakäyttökamaa, kestää takuuajan, ei muuta. Koskee kaikkia koneita, autoja, jopa vaatteita.
        Tätä tosiasiaa et pysty kieltämään. Tosin 70-luvulla tuskin olit olemassakaan, niin ei kannata "tietää", kun ei ole kokemusta paremmasta.


    • Anonyymi

      Vielä kun akut kestäisivät kovia pakkasia vikaantumatta ja loskasuolapaskan tunkeutumisia akkukoteloihin ja kymmeniin kosteudesta uiviin liittimiin, niin katsotaan sitten, taitaa olla turha toivo, sähköautoja ei tulla näitä oloja silmälläpitäen suunnittelemaan.

      • Anonyymi

        Tietysti ne akut kestää normaalia käyttöä, ei niitä muuten liikenteessä olisi jatkuvasti enemmän ja enemmän. Hönö perustaa tuon vesiongelman siihen yhteen lehtijuttuun jossa briteissä tyhmä oli vetänyt syvään joenpohjaan joka meni tien yli, niin reilulla vauhdilla ja valehteli sitten että en ajanut. Tuo juttu tyrmättiin täysin. Akut on suojattu normaalin vesisateen ja lammikoitten roiskevesien varalta, mutta ei ne mitään sukellusveneitä ole. Polttikset on vedelle paljon herkempiä ja kallis moottoriremppa odottaa jos ei ymmärrä mihin voi ajaa.


      • Anonyymi

        Ei tulla ei, koska täältä ei tule rahaa. Suomi ei kuulu briljanttiasiakkaisiin eikä tule koskaan kuulumaankin, mutta muualta maailmasta tulee vanhoja autoja. Suomi-Afrikkaan.
        No, kynnöspellot takaa sen, että pitää hankkia diisseli neliveto, korkealla maavaralla, kun lumiakaan ei aurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti ne akut kestää normaalia käyttöä, ei niitä muuten liikenteessä olisi jatkuvasti enemmän ja enemmän. Hönö perustaa tuon vesiongelman siihen yhteen lehtijuttuun jossa briteissä tyhmä oli vetänyt syvään joenpohjaan joka meni tien yli, niin reilulla vauhdilla ja valehteli sitten että en ajanut. Tuo juttu tyrmättiin täysin. Akut on suojattu normaalin vesisateen ja lammikoitten roiskevesien varalta, mutta ei ne mitään sukellusveneitä ole. Polttikset on vedelle paljon herkempiä ja kallis moottoriremppa odottaa jos ei ymmärrä mihin voi ajaa.

        Itämaan tietäjä se siellä viisastelee


    • Anonyymi

      Sähköauto on kuin ultrahieno 386 tietokone vuonna 1990.
      5 vuotta ja se oli historiaa, aivan kuten nykyiset sähköautot 5 v päästä.

      • Anonyymi

        Ei mene noinkaan kauaa, nykyisistä sähköautoista 3vuodessa ei saa kuin romutuspalkkion. Kehitys kehittyy nyt kovaa vauhtia.


      • Anonyymi

        Olipa taas typerä yritys. Noilla ensimmäisillä Nissanin sähköautoilla ajellaan edelleen ja hyvin ne menee edelleen. Nuo Leafit tuli 2010 markkinoille. Latviassa niitä oli takseissa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene noinkaan kauaa, nykyisistä sähköautoista 3vuodessa ei saa kuin romutuspalkkion. Kehitys kehittyy nyt kovaa vauhtia.

        Mikä kehitys on niin nopeaa ja miten se nollaa nykyiset autot. Autoissa kehitys on ollut välillä todella nopeaa ja isojakin asioita on ollut, mutta ei se nollaa ja tee vanhoista arvottomia ja käyttökelvottomia. Tyhmähän sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas typerä yritys. Noilla ensimmäisillä Nissanin sähköautoilla ajellaan edelleen ja hyvin ne menee edelleen. Nuo Leafit tuli 2010 markkinoille. Latviassa niitä oli takseissa paljon.

        Leaf 24-30 kWh akkuineen on museotavaraa. En huolisi oikein mihinkään hintaan.


      • Anonyymi

        Voi sinua typerystä. Noilla toistakymmentä vuotta vanhoilla sähköautoilla ajellaan vielä kummasti ja ajavat asiansa hyvin. Tietokoneen kehitys oli aikalailla toisenlaista ja nopeaa, ja lisäksi niiden ohjelmistot ja käyttöjärjestelmät söivät sen tehon ja kapasiteetin, ettei noilla vanhoilla tehnyt muutaman vuoden jälkeen mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leaf 24-30 kWh akkuineen on museotavaraa. En huolisi oikein mihinkään hintaan.

        Kuitenkin toisille ne riittää oikein hyvin. Ei kaikki aja 1000km päivittäin yhtäkyytiä, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin toisille ne riittää oikein hyvin. Ei kaikki aja 1000km päivittäin yhtäkyytiä, hihii!

        Kunnon pakkanen, niin Leafin range on 50 km, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin toisille ne riittää oikein hyvin. Ei kaikki aja 1000km päivittäin yhtäkyytiä, hihii!

        Leafilla ei ole normaaliajossa päässyt uutenakaan kuin reilu 100 km latauksella, 12 vuotta vanhalla ei enää pääse kuin 60 km joten niistä ei tyypillisen henkilöauton virkaan enää ole. Polttomoottoriauto ei samalla tavalla menetä käyttökelpoisuuttaan 12 vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon pakkanen, niin Leafin range on 50 km, hihii!

        Eikä tarvitse välttämättä sitä pakkastakaan. Riittää, kun yrittää pysyä muun liikennevirran mukana. Leaf on varsin suurikulutuksinen sähköauto normaaleilla maantienopeuksilla.
        Suurikulutuksinen, pieniakkuinen ja epämukava ajaa, ja rumakin vielä. Lataus on hidasta, ja Chademo -asemia ei löydy juuri mistään.
        Silti sellaisen ostaisin, jos pariin kolmeen tonniin saisin, kuten vastaavia polttiksia.
        Pyyntihinnat vain on ihan käsittämättömiä ko. auton käyttökelpoisuuteen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua typerystä. Noilla toistakymmentä vuotta vanhoilla sähköautoilla ajellaan vielä kummasti ja ajavat asiansa hyvin. Tietokoneen kehitys oli aikalailla toisenlaista ja nopeaa, ja lisäksi niiden ohjelmistot ja käyttöjärjestelmät söivät sen tehon ja kapasiteetin, ettei noilla vanhoilla tehnyt muutaman vuoden jälkeen mitään.

        Ihan sama juttu on autoissa. Aika jo itsessään syö akkukapasiteettia vääjäämättä, ja siksipä vanha sähköautokaan ei ole likikään yhtä käypäinen kuin on ollut uutena. Ja mitä vanhempi sähköauto on, sitä vähemmän sillä on virkaa.


    • Anonyymi

      Tuo avauksen vertaus tietokoneeseen on kovin onneton yritys. Kun tietokoneita olkoi tulla koteihin, niin ne eivät olleet mitään autojen hintoihin verrattavia ja ne olivat lähinnä leikkimistä varten ja totisemmat leikkivät basicilla "ohjelmointiakin", hihiii!
      Auto on liikkumista varten ja monille välttämätön päivittäisen elämän hoitamiseen.
      Eli taas kerran ajattelun kapasiteetti ei ihan riittänyt höpöpojalla.

      • Anonyymi

        Eikö? Paljos sulla on ikää? Muistatko ekat "kännykät"? Muistatko, mitä ne makso?
        Huom oli markat, palkat oli jotain muuta, rahanarvo mukaanlukien.
        Kerrohan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö? Paljos sulla on ikää? Muistatko ekat "kännykät"? Muistatko, mitä ne makso?
        Huom oli markat, palkat oli jotain muuta, rahanarvo mukaanlukien.
        Kerrohan.

        No vertaa autojen, kännyköitten tai tietokoneitten hintoja ihan millä valuutalla tahansa, niin autojen hinta on noihin muihin nähden melkoisen paljon enemmän. Voi sinua pientä höppänää.


    • Anonyymi

      Haisevat polttomoottorit saavat kyllä poistua markkinoilta ja siirtyä museo tiloihin.

    • Anonyymi

      Sähköauton suurin vahvuus on se että sillä ajaa halvalla verkkosähköllä. 100km maksaa vain noin 1,5-2 euroa sataselle.

      Polttiksella sama matka maksaa 10-14 euroa.

      Sähköauto voi olla vaikka kuinka vanhaa teknologiaa mutta tuo km-kustannus ei muutu miksikään. Se on edelleen sikahalpaa.

      Sama koskee polttista. Sitä voi kehittää vaikka kuinka paljon mutta kaikki se on vain kosmetiikkaa. Sillä ajamnen maksaa edelleen sen 10-14 euroa sataselle.

      • Anonyymi

        Ja tuo on idiootin tapa laskea kuluja. Pitäisi laskea kaikki kulut, ei vain polttoaine- tai sähkökuluja. Useimmilla polttoainekulut on vain pieni osa kaikkia autoilun kuluista.


      • Anonyymi

        Minkälaisen polttiksen otit vertailuusi? Olis hyvä tietää, kun tiedät mitä maksaa vai vertasitko omaan exääsi (tarkotan autoa)?


      • Anonyymi

        Vanha haiseva polttis on silti vanhaa Leafia käytännöllisempi sille, jolla on esim. senverran pitkä työmatka, ettei sitä pysty Leafilla joka kelissä ajamaan. Olisihan se nyt hullua joutua työmatkallakin lataamaan. Tulee pitkiä työpäiviä.


    • Anonyymi

      Helmitaulu toimii, vaikka sähköt olisivat pois. T. tiisselimies Savosta

    • Anonyymi

      No ehkä vertaus on joiltain osin osivakin.

      Olihan kotitietokoneetkin aluksi melkoisen kökköjä nykyiseen verrattunaja niitä hankki lähinnä tekniikkafriikit, joille itse tekniikka oli se tärkein juttu. Suuri yleisö silloin kyseli ihan perustellusti, että mihin niitä voi käyttää ja missä ne olisivat tarpeellisia. Silloin kuuli vastauksena mm kakkureseptien tallentamiseen, jääkaapin sisällön seuraamiseen jne. Alkeellisia pelejäkin löytyi. Tuossa vaiheessa taviskansa ei vielä vakuuttunut moisen tärkeydestä.
      No tilanne muuttui ja vähitellen alkoi tulla hyötyohjelmistoja netin myötä ja hinnat putosivat murto-osaan aiemmista. Silloin taviskansa alkoi niitä hankkimaani. Nythän elämä alkaa olla jo kovin hankalaa ilman jotain tietokonetta ja nettiyhteyttä. Samalla, kun tietokoneeterimuodoissaan on tullut yleisiksi, on niihin tai niiden käyttöön liittyviä riskejä koko ajan esiin. Niitä ratkotaan tietysti jatkuvasti, mutta aina joku joutuu niistä kärsimään ennenkuin homma saatu korjattua.

      Näin voi tosiaan ajatella sähköautojenkin kehityskulkua. Tässä vaiheessa ollaan jo ohitettu ’kökkövaihe’ eli enää ei sähköautojenkin omistajan tarvitse koko ajan keskittyä tekniikkaan eikä ihan jatkuvasti olla varuillaan, missä auton saa ladattua. Latausasemia on jo mukavasti pääteiden varsilla ja isompien asutuskeskuksissa. Ja lataukseenkaan ei enää tarvi varata tunteja. Monissa taloyhtiöissäkin on jo latausmahdollisuus ainakin ns hidastalauksena. Nyt ehkä ollaan keskellä suuria hinnanpudotukset eli hinnat laskee roimasti ja on jo osin sitä tehnytkin.

      Seuraavaksi edessä on ne haasteet, joita nousee esiin, kun sähköautojen määrä kasvaa. Niistä on jo saatu esimakua, mm pohjalevyn naarmuttamiseen liittyvät huikeat korjauskustannukset, 15.000 - 30.000€, jos vähänkin siihen liittyy pohjalevyn yläpuolella olleiden akkujen vioittumisen. Kuljettaja ei välttämättä edes huomaa tilannetta, jossa nuo naarmut syntyvät ja ne paljastuu vasta katsastuksissa, jossa ne johtavat hylkyyn. Vakuutuskorvauksia ei välttämättä ole saatavissa, kuten Moottorilehden selvittäessään asiaa tuli ilmi. Epäilemättä tähänkin löytyy jokin ratkaisu jossain vaiheessa, koska noiden naarmuttamisien väistämätön lisääntyminen sähköautojen yleistyessä saattaa olla monille totaalinen este niiden hankkimiselle. Suomalaisilla on paljon mökkejä, marjastaminen on suosittua jne ja tällöin ajellaan hyvien teiden ulkopuolella. Ja myös syrjäkylillä asuvat ja myös ihan vaan maaseudulla ja hieman kauempien lähiöiden asukkast, joiden tieolosuhteet ovat kaukana asutuskeskusten katujen tasosta niin kesällä kuin talvihoidonkin osalta, varmasti miettivät moneen kertaan tuota.

      Oma autoni on jo kohta kymmenen vuotta vanha, mutta hyvin huollettuna täysin ongelmaton. Se on diesel ja citymaasturi, nelivetoinen.
      Silti ajatuksiin on noussut autonvaihto ja sen on jostain huomanneet myös autokauppiaatkin, vaikken ole käynyt yhdessäkään autoliikkeessä enkä muutenkaan ollut niihin yhteydessä . Sähköpostissasi, puhelimeeni ja ennenkaikkea facebookkiini mainoksia tulla tupsahtelee säönöllisesti.
      Kiirehän minulla ei ole, joten katselen rauhassa….autoa, kun en lähes keskustassa asuessani tarvitse päivittäin.

      • Anonyymi

        "Suomalaisilla on paljon mökkejä, marjastaminen on suosittua jne ja tällöin ajellaan hyvien teiden ulkopuolella. Ja myös syrjäkylillä asuvat ja myös ihan vaan maaseudulla ja hieman kauempien lähiöiden asukkast, joiden tieolosuhteet ovat kaukana asutuskeskusten katujen tasosta niin kesällä kuin talvihoidonkin osalta, varmasti miettivät moneen kertaan tuota."

        On kyllä täysin ihmehorinaa. Olen ajanut maaseudulla autolla 80-luvulta lähtien enkä ole koskaan kolhinut auton pohjaa.
        Ei ne kivet sieltä syrjäpoluillakaan hyppää ylöspäin kun auto tulee kohdalle. Niihin pitää itse ajaa typeryyksissään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaisilla on paljon mökkejä, marjastaminen on suosittua jne ja tällöin ajellaan hyvien teiden ulkopuolella. Ja myös syrjäkylillä asuvat ja myös ihan vaan maaseudulla ja hieman kauempien lähiöiden asukkast, joiden tieolosuhteet ovat kaukana asutuskeskusten katujen tasosta niin kesällä kuin talvihoidonkin osalta, varmasti miettivät moneen kertaan tuota."

        On kyllä täysin ihmehorinaa. Olen ajanut maaseudulla autolla 80-luvulta lähtien enkä ole koskaan kolhinut auton pohjaa.
        Ei ne kivet sieltä syrjäpoluillakaan hyppää ylöspäin kun auto tulee kohdalle. Niihin pitää itse ajaa typeryyksissään.

        Oletko tarkistanut pohjalevyäsi koskaan? Aivan, et ole. Polttomoottoriautoja ei hylätä katsastuksessa, vaikka pohjaa olisi kuinka naarmutettu, toisin on sähköautojen kanssa. Vähänkin pientä isommat naarmut johtavat hylkyyn.
        Ei pohjan naarmuttaminen tarvitse välttämättä kiveenajoa, jo jääkalikatkin voivat sen tehdä huonosti auratuilla risteysalueilla tai teillä. Onhan se mahdollista, että kivet pomppaavat renkaista, esim työmaa-alueilla.
        Ei varmasti kovin yleisiä nuo olekaan, mutta jo tietoisuus vaikkapa 30.000€:n korjauskuluista ajaessaan riskialueille, ei ole kovinkaan miellyttävää….

        Useimmat naarmut tulevat kuljettajan huomaamatta. Näinhän kävi siinä Moottorilehden käyttötestissäkin, jossa tämä koko ’karmeus’ tuli julkiseksikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaisilla on paljon mökkejä, marjastaminen on suosittua jne ja tällöin ajellaan hyvien teiden ulkopuolella. Ja myös syrjäkylillä asuvat ja myös ihan vaan maaseudulla ja hieman kauempien lähiöiden asukkast, joiden tieolosuhteet ovat kaukana asutuskeskusten katujen tasosta niin kesällä kuin talvihoidonkin osalta, varmasti miettivät moneen kertaan tuota."

        On kyllä täysin ihmehorinaa. Olen ajanut maaseudulla autolla 80-luvulta lähtien enkä ole koskaan kolhinut auton pohjaa.
        Ei ne kivet sieltä syrjäpoluillakaan hyppää ylöspäin kun auto tulee kohdalle. Niihin pitää itse ajaa typeryyksissään.

        Oletko tullut ajatelleeksi, etteivät hetikään kaikki ole yhtä tarkkaavaisia ja keskittäneet kaikki huomionsa ajamiseen silloinkaan kun ollaan poissa hyvinhoidetuilta kaduilta ja teiltä. Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa. Tottakai pitäisi olla tiukasti keskittyneenä ja katse tiessä etsien koko ajan potentiaalisia vaarakohteita ja jättää jutustelut siihen, kun ei aja autoa.

        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut. Harva meistä kuitenkaan on sellainen superihminen, joka välttyy ’typeryyksiltäkään’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi, etteivät hetikään kaikki ole yhtä tarkkaavaisia ja keskittäneet kaikki huomionsa ajamiseen silloinkaan kun ollaan poissa hyvinhoidetuilta kaduilta ja teiltä. Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa. Tottakai pitäisi olla tiukasti keskittyneenä ja katse tiessä etsien koko ajan potentiaalisia vaarakohteita ja jättää jutustelut siihen, kun ei aja autoa.

        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut. Harva meistä kuitenkaan on sellainen superihminen, joka välttyy ’typeryyksiltäkään’.

        Vakuutus korvaa vahingot ja naarmut ei haittaa. Kyllä pojalla on taas kauhea pakkomielle yrittää keksiä ongelmia ha harmeja sähköautoihin kun oma ritsa ruostuu ja tuleva katsastus pelottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutus korvaa vahingot ja naarmut ei haittaa. Kyllä pojalla on taas kauhea pakkomielle yrittää keksiä ongelmia ha harmeja sähköautoihin kun oma ritsa ruostuu ja tuleva katsastus pelottaa.

        Nuohan ongelmat tulivat esiin Moottorilehden vuoden mittaisessa sähköauton käyttötestissä, kun auto tutkittiin testin päätyttyä ja katsastettua. Moottorilehti selvitti myös tuon pohjan naarmuttamisen korvaamista kaskovakuutuksessa eri vakuutusyhtiöissä. Yhtään selkeää vastausta, jossa olisi todettu, että pohjakosketuksen vauriot korvattaisiin, ei lehti artikkelin mukaan saanut.

        Nämä,voit ihan itse lukea uusimmasta Moottorilehdestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutus korvaa vahingot ja naarmut ei haittaa. Kyllä pojalla on taas kauhea pakkomielle yrittää keksiä ongelmia ha harmeja sähköautoihin kun oma ritsa ruostuu ja tuleva katsastus pelottaa.

        Korvaako? Onkohan korvannut tähänkään mennessä, jos on ajanut itse autonsa pohjan siihen kuntoon, ettei sillä enää voi/saa ajaa?

        Voin vain arvailla miten tuollaiset massiiviset korvaukset, jotka väistämättä lisääntyvät sähköautojen yleistyessä, näkyvät vakuutusmaksuissa. Vakuutusyhtiöthän hinnoittelevat jo riskitkin. Ja sulkevat jopa pois korvausten piiristä sellaiset, joita katsovat liian suuriksi taloudellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi, etteivät hetikään kaikki ole yhtä tarkkaavaisia ja keskittäneet kaikki huomionsa ajamiseen silloinkaan kun ollaan poissa hyvinhoidetuilta kaduilta ja teiltä. Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa. Tottakai pitäisi olla tiukasti keskittyneenä ja katse tiessä etsien koko ajan potentiaalisia vaarakohteita ja jättää jutustelut siihen, kun ei aja autoa.

        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut. Harva meistä kuitenkaan on sellainen superihminen, joka välttyy ’typeryyksiltäkään’.

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa."

        Noin voi ajaa kuivalla asvaltilla. Metsäautotiellä ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa."

        Noin voi ajaa kuivalla asvaltilla. Metsäautotiellä ei koskaan.

        Auton ajaminen päin liikkumatonta estettä on aina omaa typeryyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi, etteivät hetikään kaikki ole yhtä tarkkaavaisia ja keskittäneet kaikki huomionsa ajamiseen silloinkaan kun ollaan poissa hyvinhoidetuilta kaduilta ja teiltä. Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa. Tottakai pitäisi olla tiukasti keskittyneenä ja katse tiessä etsien koko ajan potentiaalisia vaarakohteita ja jättää jutustelut siihen, kun ei aja autoa.

        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut. Harva meistä kuitenkaan on sellainen superihminen, joka välttyy ’typeryyksiltäkään’.

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa.
        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut."

        Mietipä sitä tilannetta että tämän rupattelun ja herpaantumisen seurauksena ei olekaan osuminen staattiseen kiveen vaan ajaminen tielle sattuneen lapsen yli.
        Kun auton ajaminen ei ollutkaan niin tärkeää kuin rupattelu matkustajien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa.
        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut."

        Mietipä sitä tilannetta että tämän rupattelun ja herpaantumisen seurauksena ei olekaan osuminen staattiseen kiveen vaan ajaminen tielle sattuneen lapsen yli.
        Kun auton ajaminen ei ollutkaan niin tärkeää kuin rupattelu matkustajien kanssa.

        Totta noinhan se on. Metsäautotielläkin saatta lapsia olla tai yhtäkkiä juosta pusikosta auton eteen.

        Realismia kuitenkin on, ettei kaikki pidä ajatuksiaan ja katsettaan koko aikaa tiukasti tiessä ja tienvieruksillä.ei keskustele eikä säädä nappuloita, nykyisi kosketusnäyttöä, aina välillä. Eikä molemmat kädet ole tiukasti rattia puristamassa klo 10 ja klo 14 otteella, kuten ohjeistus on. Olen kuullut, että jotkut jopa puhuvat puhelimessa ajon aikana.
        Sinulle tuo varmaan onnistuu helposti, mutta minulle ei. Puhelinta onnistun olemaan käyttämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa.
        Aina tietysti voi kysyä, onko hetken inhimillinen herpaantuminen vaikkapa autiolla metsäautoteillä, sinun kielelläsi kaiketi typeryys, tuollaisen 30.000€:n rangaistuksen ansainnut."

        Mietipä sitä tilannetta että tämän rupattelun ja herpaantumisen seurauksena ei olekaan osuminen staattiseen kiveen vaan ajaminen tielle sattuneen lapsen yli.
        Kun auton ajaminen ei ollutkaan niin tärkeää kuin rupattelu matkustajien kanssa.

        Nonni.. tulihan sieltä taas tämä tyypillinen superihmisen besservisserismi kuvioihin mukaan…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton ajaminen päin liikkumatonta estettä on aina omaa typeryyttä.

        Niinhän se on. Onneksi niin ei kukaan koskaan teekään…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa."

        Noin voi ajaa kuivalla asvaltilla. Metsäautotiellä ei koskaan.

        Juu, eipä tietenkään. Siinähän voi vaikka tulla pohjakosketus….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvaako? Onkohan korvannut tähänkään mennessä, jos on ajanut itse autonsa pohjan siihen kuntoon, ettei sillä enää voi/saa ajaa?

        Voin vain arvailla miten tuollaiset massiiviset korvaukset, jotka väistämättä lisääntyvät sähköautojen yleistyessä, näkyvät vakuutusmaksuissa. Vakuutusyhtiöthän hinnoittelevat jo riskitkin. Ja sulkevat jopa pois korvausten piiristä sellaiset, joita katsovat liian suuriksi taloudellisesti.

        En osaa yleistää, mutta minulle valuutus korvasi hajonneet Skodan pohjan muovit yms. Oma vika, tai paremminkin valinta. Enempi tässä ala selittelemään, mutta tilanne oli sellainen, että matkaa oli pakko jatkaa...
        Luin jostain minäkin, että joiltain sähköautoilta ovat evänneet koko kaskon julmetuista korjauskustannuksista johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osaa yleistää, mutta minulle valuutus korvasi hajonneet Skodan pohjan muovit yms. Oma vika, tai paremminkin valinta. Enempi tässä ala selittelemään, mutta tilanne oli sellainen, että matkaa oli pakko jatkaa...
        Luin jostain minäkin, että joiltain sähköautoilta ovat evänneet koko kaskon julmetuista korjauskustannuksista johtuen.

        Minä ajoin vuosia sitten citymaasturin pohjalevyn rikki huomaamattani, kun hain peräkärryllinen klapikuormaa metsästä. Huomasin vasta mökin pihalla, kun se ’repsotti’ ’ auton alla.
        Uusi levy maksoi muistaakseni 140€ ja tunnin työ laskutettiin (minimilaskutus). Tosiasiassa aikaa meni puolisen tuntia.

        Ei tullut mieleenkään hakea kaskosta korvausta…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osa meistä on hyvinkin rentoutuneena ja leppoisia ajaessaan autoa keskustellen muiden matkustajien kanssa."

        Noin voi ajaa kuivalla asvaltilla. Metsäautotiellä ei koskaan.

        Voi helposti. Riippuu tietenkin autosta. Sähköautolla luultavasti ei missään tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta noinhan se on. Metsäautotielläkin saatta lapsia olla tai yhtäkkiä juosta pusikosta auton eteen.

        Realismia kuitenkin on, ettei kaikki pidä ajatuksiaan ja katsettaan koko aikaa tiukasti tiessä ja tienvieruksillä.ei keskustele eikä säädä nappuloita, nykyisi kosketusnäyttöä, aina välillä. Eikä molemmat kädet ole tiukasti rattia puristamassa klo 10 ja klo 14 otteella, kuten ohjeistus on. Olen kuullut, että jotkut jopa puhuvat puhelimessa ajon aikana.
        Sinulle tuo varmaan onnistuu helposti, mutta minulle ei. Puhelinta onnistun olemaan käyttämättä.

        Onnistuu se varmasti sinultakin, jos riskinä on 30.000€:n korjauskustannus pohjan raapaisusta.


    • Anonyymi

      Tiktok Kokkolan autohuolto, kertoo totuuden kaunistelematta, jokainen voi sitten vetää johtopäätökset, millä haluaa ajaa.

    • Anonyymi

      Sähköauto ei sovi suomeen. Täällä on kylmät talvet.

    • Anonyymi

      Miksi niihin pitää laittaa turhaa tiedostoa.???? Pelit ja jne...säätöjä ..kaikkea paskaa työnnetään tiedostoon....muutaman kympin tabletille laitetaan hintaa 100.000€..

    • Anonyymi

      Oli taas alkuviikolla kiva tankata bensaa 1,7 €/litra ja kulutus on tuollaiset 4,5 l/100 km. Ei mene talous nurin tai verenpaine kohoa, kun ei ole 1000 €/kk sähköauton leasingmaksuja niskassa tai lue uutisia, miten oman velkaisen auton uushinta putosi eilen 10000 euroa.

    • Anonyymi

      Joka muistan tietokoneiden alkuajan...kone kun tilltasi niin otettiin pistoke seinästä ja kohta työnnettiin takaisin...90 luvun autoille tehtiin vastaava irrottamalla akun kengät...nykyään laitetaan obd lukija josta tyhjennetään vikamuistit.?..

    • Anonyymi

      Näinhän se menee. Jo 30v kuluttua sähköauto alkaa olemaan jokamiehen tontilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe