VT:n ennustukset UT:iin irrotetaan asiayhteydestään?

Anonyymi-ap

Vanhasta Testamentista otetaan usein pätkiä todisteena siitä, että ne ennustavat Uuden Testamentin tapahtumia. Jos näin tehdään, pitääkö noudattaa ohjetta, ettei lauseita saisi erottaa asiayhteydestään? Esimerkiksi psalmin 69 lausetta ”kiivaus sinun temppelisi puolesta kuluttaa minut” käytetään todistamaan Jeesuksen toimia temppelissä, kun hän hajotti rahainvaihtajain ja kaupustelijoiden pöydät. Mutta entäs sitten se fakta, että kyseessä on Daavidin psalmi, jonka loppuosassa pyydetään kostoa näille väärintekijöille, joita kiivaus temppelin puolestakin koskee? ”Tulkoon heidän pitopöytänsä heille ansaksi ja uhrijuhlansa onnettomuudeksi! Tulkoon heidän silmänsä sokeiksi- -” ja lopuksi vielä: ”Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköön heidän nimeään merkittäkö vanhurskaiden joukkoon.” Tämä ei ainakaan minulle Jeesuksesta opetetun mukaan sovi häneen, hänhän viime töikseen rukoili ristiinnaulitsijoidensa puolesta.

Miten sovitatte mielessänne tämän asian? Eli ottaako huoletta lause asiayhteydestään ja tehdä siitä ennustus Uuteen Testamenttiin? Vai pitäisikö alkaa arvioimaan uudelleen Jeesuksen olemusta?

21

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki tapauskohtaiset lauseet kuuluu siihen asiayhteyteen, kulttuuriin ja niille ihmisille, joita ne koskevat siinä tilanteessa. Ainutkertaisia tapauksia ei tule yleistää joka tilanteeseen sopiviksi.

      Monille Raamattu on pelkkä palapeli, josta voidaan koota vaikka minkälainen oppi tahansa.

    • Anonyymi

      Kertokaapa mitkä raamatun ennusteet nenivät nappiin.
      Raamatun unten näkijät eivät pystyneet näkemään tätä valtavaa, kaikkialle ulottuvaa, kehitystä.
      Edes vesivessa tuloa ei onnistuttu profetioimaan.

      • Anonyymi

        Jer. 23:21

        -- Minä en ole lähettänyt tuollaisia profeettoja, mutta silti he juoksevat joka suuntaan. Minä en ole puhunut heille, mutta silti he esiintyvät minun profeettoinani. [Jer. 14:14, 27:15, 29:9]


    • Anonyymi

      Jeesus varoitti hänen kuolemansa jälkeen ilmestyvistä uusista suuruuksista.

      Matt.24:24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. [5. Moos. 13:2-4; 2. Tess. 2:9,10; Ilm. 13:13,14]

      Jeesuksen lähettämät oikeat profeetat ovat lainopettajia, ei mitään ennustajia.

      Matt. 23:34

      "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen."

      • Anonyymi

        Vanhan testamentin profeetat ennustavat Jeesuksesta. Siksi juuri Vanha testamentti on liitetty kristittyjen Raamattuun. Aloituksessa on kyse tällaisesta ennustuksesta tai sellaiseksi katsotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan testamentin profeetat ennustavat Jeesuksesta. Siksi juuri Vanha testamentti on liitetty kristittyjen Raamattuun. Aloituksessa on kyse tällaisesta ennustuksesta tai sellaiseksi katsotusta.

        Tulkinnat on aina ihmisten tekemiä.

        Kyllä ne ihmisten, kansojen kohtaloita kuvaavat profetiatasiat voivat liittyä myös menneisyyteen, siihen kuluvaan aikaan, kansoihin ja sotiin yhtä hyvin ja tulevaan aikaan ennen Jeesuksn syntymistä ja kaukaiseen tulevaisuuteen, jota ei ole vielä eletty.


    • Anonyymi

      Oikeitakin ihmeitä ja ennustuksia pitää varoa.

      5:Ms.13
      2 "Teidän keskuuteenne saattaa ilmestyä profeetta tai unennäkijä, joka lupaa tehdä ihmeen tai tunnusteon
      3 ja joka näin koettaa taivuttaa teidät palvelemaan vieraita ja teille outoja jumalia.
      4 Älkää kuunnelko sellaisen profeetan tai unennäkijän sanoja, vaikka hänen lupaamansa ihme tapahtuisikin. Herra, teidän Jumalanne, koettelee teitä näin saadakseen tietää, rakastatteko häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne. [5. Moos. 6:5]

      • Anonyymi

        Uskonlahkot käyttävät jopa "jalanvenyttäjiä" ihmisten eksyttämiseen.

        Ammattitaikurit nauraa lahkolaisten tekemille tempuille.


    • Anonyymi

      Raamattu on yksi kirja, ei Jumala ole kuollut eikä tehnyt mitään uusia testamentteja.

      Jeesus on perillinen ja kristityt ovat Jeesuksen kanssaperillisiä, jotka annetaan lahjojen ja lupausten mukaan, mutta ei mitään Jumalan kuolemaa ole tapahtunut, eikä Jumala ole kirjoittanut mitään testamentteja.

      • Anonyymi

        Vanha sana "liitto" on väärin käännetty testamentiksi.

        Liitto on Jumalan yksipuolinen varma lupaus. Ei mikään sopimus eikä kauppa. Ihminen ei ole tasapuolinen kumppani Jumalan kanssa tekemään mitään sopimuksia tai kauppoja.

        Liitot eivät kumoa toisiaan, vaan täydentävät toisiaan. Yhtä aikaa voi olla voimassa useita erilaisia liittoja.

        Matt. 5:17

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha sana "liitto" on väärin käännetty testamentiksi.

        Liitto on Jumalan yksipuolinen varma lupaus. Ei mikään sopimus eikä kauppa. Ihminen ei ole tasapuolinen kumppani Jumalan kanssa tekemään mitään sopimuksia tai kauppoja.

        Liitot eivät kumoa toisiaan, vaan täydentävät toisiaan. Yhtä aikaa voi olla voimassa useita erilaisia liittoja.

        Matt. 5:17

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

        Eikö sanan testamentti voi kääntää todistukseksi. Englanniksi ainakin viittaa todistamiseen (testify).


    • VT profetiat on kerrottu tulevaisuuteen .
      Monet ilman päivämääriä. Liittyvät täysin oikein tilanteisiin.
      Osa vanhoista poisjääneistä kirjoituksista on myös ollut käytössä apostolien aikaan .
      Täytyy osittain muistaa, että ennen Jeesuksen kuolemaa oli lakiliitto juutalaisilla ja Jeesus lopetti sen huonona kuten raamattu kertoo, että parempi odotettu, profetoitu liitto tuli Hänen veressään.
      Siksi asiaan on monia lähestymiskulmia.
      Kaikki omallatavallaan hienoja kaikuja menneisyydestä ja sen ajan maailmasta kulttuurista , säännöksistä.

      • Anonyymi

        Kysyttiinkin, että jos viittaa vaikka psalmiin, pitääkö se psalmi ottaa kokonaisuudessaan huomioon profetiana vai voiko kokonaisuudesta poimia yhden lauseen ja väittää että tämä yksi lause on nyt ennelause silloisesta tulevaisuudesta, jonka näemme jälkiviisaina Ut:ssa.

        Järkytyin nimittäin vähän, kun luin tuon ”kiivaus sinun temppelisi puolesta” -lauseen jälkeisen psalmin osan. että kuvaako tämäkin Jeesuksen ajatuksia.

        Mitään sääntöähän näistä ei taida ainakaan Raamatussa olla, vai onko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyttiinkin, että jos viittaa vaikka psalmiin, pitääkö se psalmi ottaa kokonaisuudessaan huomioon profetiana vai voiko kokonaisuudesta poimia yhden lauseen ja väittää että tämä yksi lause on nyt ennelause silloisesta tulevaisuudesta, jonka näemme jälkiviisaina Ut:ssa.

        Järkytyin nimittäin vähän, kun luin tuon ”kiivaus sinun temppelisi puolesta” -lauseen jälkeisen psalmin osan. että kuvaako tämäkin Jeesuksen ajatuksia.

        Mitään sääntöähän näistä ei taida ainakaan Raamatussa olla, vai onko?

        Ihmisten kirjoittamia matkalauluja ja runoja, joilla on tunnelmaa nostettu matkan aikana.

        Monet lauseet ovat illuusioita ja mielikuvia, kielikuvia, joilla ihmisten mielenterveyttä on hoidettu.


    • Anonyymi

      Profetia ei tarkoita mitään ennustelua, vaan rohkaisua, valetaan luottamusta tulevaisuuteen, sen ajan terapiaa ihmismielelle.

      • Anonyymi

        Jeesuksen suuhunkin on laitettu sanoja, joita Jeesus itse ei ole sanonut. Kuten se, että Jeesus tulee takaisin silloisen eläneen sukupolven aikana: "tässä seisovien joukossa on ihmisiä, jotka näkevät Jeesuksen takaisin tulon" -tyyliin.

        Toisessa kohdassa Jeesus sanoo, ettei edes itse tiedä paluunsa ajankohtaa, sen tietää ja määrää Isä yksin.

        Samoin
        Koko Markuksen evankeliumin loppu on laitettu Jeesuksen puhumaksi.

        -92 käännöksessä paljastetaan, että Markuksen evankeliumin lopun 16:9 alkaen on kirjoittanut täysin tuntematon kulkumies satojen vuosien perästä.

        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen suuhunkin on laitettu sanoja, joita Jeesus itse ei ole sanonut. Kuten se, että Jeesus tulee takaisin silloisen eläneen sukupolven aikana: "tässä seisovien joukossa on ihmisiä, jotka näkevät Jeesuksen takaisin tulon" -tyyliin.

        Toisessa kohdassa Jeesus sanoo, ettei edes itse tiedä paluunsa ajankohtaa, sen tietää ja määrää Isä yksin.

        Samoin
        Koko Markuksen evankeliumin loppu on laitettu Jeesuksen puhumaksi.

        -92 käännöksessä paljastetaan, että Markuksen evankeliumin lopun 16:9 alkaen on kirjoittanut täysin tuntematon kulkumies satojen vuosien perästä.

        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

        Mark.16:9 lopun teksti pitää laittaa hyllylle

        Ei Jeesus kuolemansa kehottanut naisia juomaan myrkkyä ja pistättämään itseään käärmeillä.

        Kyllä Raamatun kohtia voi epäillä ja ja pitääkin epäillä ja tutkia kaikki onko, jokin kohda edes se henkilön puhetta, joksi sitä väitetään.

        11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

        11 Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.

        Tutkikaa kaikki ja pitäkää vain se mikä on hyvä ja oikein.


    • Anonyymi

      Raamattu on lukittu kirja.

      Jes. 29:11

      Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",

      Raamatussa se totuus on kuin peltoon kätketyn aarteen kaltainen. Se pitää kaivaa sieltä kirjoituksien joukosta esiin.

      Ei ne kaikki lauseet ole sitä puhdasta "Jumalan sanaa" kuten usein hoetaan.

    • Anonyymi

      Jumalan pelko kun puuttuu, se on varma merkki, että kyse on harhaoppisesta uskonlahkosta. Pelkkä hilluminen ja hihkuminen on hälytysmerkkki epäpyhästä lahkosta.

      Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",
      ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "En osaa lukea".
      Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä.

      • Anonyymi

        Vieläkö niillä lestadiolaisilla on tapana "nousta riemuun" seuroissaan? Eikö se ainakin ennen vanhaan ole ollut melko hurjaa meininkiä, kun saarnamiehet ovat saaneet kuulijansa transsitilaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö niillä lestadiolaisilla on tapana "nousta riemuun" seuroissaan? Eikö se ainakin ennen vanhaan ole ollut melko hurjaa meininkiä, kun saarnamiehet ovat saaneet kuulijansa transsitilaan?

        Yoytubessa on asiasta kerrottu.
        https://www.youtube.com/watch?v=7J6Kc3RzGB0&ab_channel=ns


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      151
      8921
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1453
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      79
      1377
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      79
      1259
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      147
      1137
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      1104
    7. 50
      867
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      104
      857
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      47
      833
    10. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      828
    Aihe