140 euroa, 280 euroa, 420 euroa, 560 euroa.... Ai että kun tämä tiisselillä läträäminen MAKSAA!

Anonyymi-ap

Nykyään tankillinen maksaa 140 euroa ja sillä hinnalla saa seistä tovin sormet jäässä tuulessa ja tuiskussa. Hyvällä tuurilla saa auton kyljen likaiseksi ja housut pahanhajuisiksi. Ja tiisselivero 700 euroa vuodessa. Ei oo halpaa ei.

En haluaisi edes muistella turbo ja robottilaatikkoremontoinnin kustannuksia... ja sitä hinausta, kun pakkanen yllätti kesälaadun tankissa kesken ajon.

Kyllä se vaan on niin, että oon katellut iidee seiskaa Volkkarin sivuilta.

40

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajan 25 tkm vuodessa . Diiseliin menee vuodessa n 2000 € . Diiselvero 360 €/vuosi . Minä jatkan ajoa tällä . Osta toki se ID 7 , jos se hyvältä tuntuu .

      • Anonyymi

        Millä oikein ajelet? Taitaa olla melkoista nautintoa, hihii!
        Voisit opetella vihdoin välimerkkien käyttöä.


      • Anonyymi

        Outoa, kun itse ajoin dieselmersulla vielä pari vuotta sittten, niin suunnilleen samoilla kilometreillä, minun pankkisovellukseni mukaan siihen kului 3600€.
        Ja kyseessä oli siis aivan tavallinen 2017 E200d.
        Dieselvero oli juuri alle 700€.

        Ilmeisesti ajat jollain koirankopilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, kun itse ajoin dieselmersulla vielä pari vuotta sittten, niin suunnilleen samoilla kilometreillä, minun pankkisovellukseni mukaan siihen kului 3600€.
        Ja kyseessä oli siis aivan tavallinen 2017 E200d.
        Dieselvero oli juuri alle 700€.

        Ilmeisesti ajat jollain koirankopilla.

        Pyöreillä luvuilla laskettuna 25 tkm kun ajaa 5l/100 km kulutuksella ja 2 eur/l -hinnalla tekee 2500 eur. Jos on mennyt 3600 eur niin täytyy olla ajalta kun diesel oli erittäin kallista ja/tai kulutus on jostain syystä ollut huomattavan iso.

        Diesel- eli käyttövoimavero ei Mersussa ole ollut noin iso, käytännössä alle 500 eur ja esim. Id.7:ssakin se on vajaa 150 eur. 700 eur voi olla suuruusluokkana kohdillaan jos siihen on laskettu myös perusveron osuus.

        Traficomin sivuilta katsottuna nettiautosta poimituilla satunnaisilla rekkareilla E200d:n kokonaisverot (käyttövoima+perusvero) on 610 eur ja Id.7:n vastaavasti 266 eur, eli sähkiksessä halvempi, mutta ero ei ole lähellekään 700 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöreillä luvuilla laskettuna 25 tkm kun ajaa 5l/100 km kulutuksella ja 2 eur/l -hinnalla tekee 2500 eur. Jos on mennyt 3600 eur niin täytyy olla ajalta kun diesel oli erittäin kallista ja/tai kulutus on jostain syystä ollut huomattavan iso.

        Diesel- eli käyttövoimavero ei Mersussa ole ollut noin iso, käytännössä alle 500 eur ja esim. Id.7:ssakin se on vajaa 150 eur. 700 eur voi olla suuruusluokkana kohdillaan jos siihen on laskettu myös perusveron osuus.

        Traficomin sivuilta katsottuna nettiautosta poimituilla satunnaisilla rekkareilla E200d:n kokonaisverot (käyttövoima perusvero) on 610 eur ja Id.7:n vastaavasti 266 eur, eli sähkiksessä halvempi, mutta ero ei ole lähellekään 700 euroa.

        Juuri tarkistin, 609,55€.
        Mersun kulutus oli 5,8 l/100km.
        Kilometrejä en niin pitänyt silmällä, mutta 25-30tkm ajan vuosittain.
        Pankin sovelluksesta on helppo tarkistaa ostetun polttoaineen määrä ja se oli n. 3600€.

        Volkkarin kuluista en osaa sanoa mitään, mersun jälkeen ostin Teslan.


      • Anonyymi

        2000 eurolla ajaisin sähköautolla 66.666 km verran, vaikka en saakaan mitään ultrahalpaa sähköä. Tuohon on laskettu se, että talvella menee enemmän sähköä, sekä lataushäviöt mukaan. Kun otetaan mukaan dieselvero, niin 78.666 km voi ajaa sähköautolla samaan hintaan.

        Sähköautossa on myös minimaaliset ylläpitokulut (ei öljyjen, hihnojen, tulppien, suodattimien, jäähdytysnesteiden vaihtoja, eikä ihmeempiä jarru- tai moottorihuoltoja), joten sähköautolla ajelee noin 100.000 km samalla hinnalla kuin nuukalla dieselillä 25.000 km. Enkä edes säästele sitä sähköä lainkaan. Mutta aja vaan dieselillä jos siltä tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, kun itse ajoin dieselmersulla vielä pari vuotta sittten, niin suunnilleen samoilla kilometreillä, minun pankkisovellukseni mukaan siihen kului 3600€.
        Ja kyseessä oli siis aivan tavallinen 2017 E200d.
        Dieselvero oli juuri alle 700€.

        Ilmeisesti ajat jollain koirankopilla.

        Ajan 2008 Pösöllä 1,6 Hdi . Kulutus on vuodessa keskimäärin alle 4,5 l/100 km . Meilläpäin diiseliä on saanut alle 1,85 . Ei ole tosiaan Mersu tämä autoni ja työkavereiden juttuja omista Mersuista kuunnelleena , olen varma ettei Mersua tarvitse minun ostaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2000 eurolla ajaisin sähköautolla 66.666 km verran, vaikka en saakaan mitään ultrahalpaa sähköä. Tuohon on laskettu se, että talvella menee enemmän sähköä, sekä lataushäviöt mukaan. Kun otetaan mukaan dieselvero, niin 78.666 km voi ajaa sähköautolla samaan hintaan.

        Sähköautossa on myös minimaaliset ylläpitokulut (ei öljyjen, hihnojen, tulppien, suodattimien, jäähdytysnesteiden vaihtoja, eikä ihmeempiä jarru- tai moottorihuoltoja), joten sähköautolla ajelee noin 100.000 km samalla hinnalla kuin nuukalla dieselillä 25.000 km. Enkä edes säästele sitä sähköä lainkaan. Mutta aja vaan dieselillä jos siltä tuntuu.

        Tietysti ajan velattomalla dieselcittarillani pitkään mitä todennäköisemmin. Jos vaihtaisin vastaavaan uuteen sähköautoon, niin hintaa olisi jossain alle 100.000€:n. Toki auto olisi silloin uusi, nykyinen on noin 6 vuotta vanha.
        Melkoisesti ostelen dieseliä tuollakin rahalla. Ja huollan parin vuoden välein muutamilla satasilla. No yksi isompi huolto, jossa autoa ’uudistetaan’ reippaasti on tiedossa, johon uppoaa tonnin nurkilla.
        Eikä tarvitse huolehtia pohjan naarmuttamisten, jännittää 30.000 €:n korjauskustannuksia, liikun jatkuvasti pääteiden ja muidenkin ulkopuolella eli noin 2 km:n mökkitie 20km:: mutkaisen ja mäkinen hiekkapäällysteisen sivutien jälkeen. Kotoa sinne on parisensataa kilometriä, dieselin loppumista ei tarvitse jännittää kovillakaan pakkasilla. No voisi mökilläkin varmaan jo nytkin ladata, ulkotöpselin takana on 16 amppeerin sulake ja parkkipaikalle riittää vajaan parinkymmenen metrin jatkojohto. Noin 3.5 kwh:n teholla parissakymmenessä tunnissa jo tuollaiset 70kwh. Tietysti jos sähköauto olisi, niin lisihan sitä varten tietysti asennettu latausasema.

        Metsäautotietkin hyvin tuttuja. Pohjalevyssä on naarmuja useitakin ja painaumia eikä katsastusmies ole autoa hylännyt.

        Vaikka en ole tuo kirjoittaja, jonka kirjoitusta kommentoit, niin silti kuten totesitkin ajan dieselillä, koska siltä tuntuu. Näin koska autossani on dieselmoottori. Ja se on minulle halvempaa pääomakulujen puuttumisen vuoksi. Auton vaihtoarvo kyllä laskee, mutta ei niin paljoa lähellekään kuin uuden samanlaisen sähköauton. Tämähän realisoituu vasta auton vaihtotilanteessa.

        Ja varmaan seuraava autoni on vähintäänkin ladattava hybridi sitten joskus. Minulla ei ole mitään periaatteellista kantaa auton käyttövoimiin, sähkökin kelpaa mainiosti.
        Siihen mennessä varmaan hinnatkin ovat jo pudonneet niin paljon, että turhat ’sähköautostatus’ hintalisät kuivuneet pois. Melkoisen varmasti sähköautojen valmistuskustannuksetkin ovat huomattavasti polttomoottoriautoja alempia, onhan tekniikkakin paljon yksinkertaisempaa. Toisaalta auton hinnassa verojen osuus on merkittävä.
        Ja sekin lienee ihan varmaa, että verottaja kyllä kehittelee veroja sähköautoiluunkin. Polttomoottoriautoiluhan on kallista nimenomaan verotuksen vuoksi. Polttoaineissa verojen osuus lienee 79-80% . Jos sama tulee sähkönkin, niin kustannukset ovat aivan eri tasoa kuin nykyisin. Ei valtiovalta luovu autoilijoilta perimistään veroista siksi, että siirrytään sähköautoiluun. Turha luullakaan…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti ajan velattomalla dieselcittarillani pitkään mitä todennäköisemmin. Jos vaihtaisin vastaavaan uuteen sähköautoon, niin hintaa olisi jossain alle 100.000€:n. Toki auto olisi silloin uusi, nykyinen on noin 6 vuotta vanha.
        Melkoisesti ostelen dieseliä tuollakin rahalla. Ja huollan parin vuoden välein muutamilla satasilla. No yksi isompi huolto, jossa autoa ’uudistetaan’ reippaasti on tiedossa, johon uppoaa tonnin nurkilla.
        Eikä tarvitse huolehtia pohjan naarmuttamisten, jännittää 30.000 €:n korjauskustannuksia, liikun jatkuvasti pääteiden ja muidenkin ulkopuolella eli noin 2 km:n mökkitie 20km:: mutkaisen ja mäkinen hiekkapäällysteisen sivutien jälkeen. Kotoa sinne on parisensataa kilometriä, dieselin loppumista ei tarvitse jännittää kovillakaan pakkasilla. No voisi mökilläkin varmaan jo nytkin ladata, ulkotöpselin takana on 16 amppeerin sulake ja parkkipaikalle riittää vajaan parinkymmenen metrin jatkojohto. Noin 3.5 kwh:n teholla parissakymmenessä tunnissa jo tuollaiset 70kwh. Tietysti jos sähköauto olisi, niin lisihan sitä varten tietysti asennettu latausasema.

        Metsäautotietkin hyvin tuttuja. Pohjalevyssä on naarmuja useitakin ja painaumia eikä katsastusmies ole autoa hylännyt.

        Vaikka en ole tuo kirjoittaja, jonka kirjoitusta kommentoit, niin silti kuten totesitkin ajan dieselillä, koska siltä tuntuu. Näin koska autossani on dieselmoottori. Ja se on minulle halvempaa pääomakulujen puuttumisen vuoksi. Auton vaihtoarvo kyllä laskee, mutta ei niin paljoa lähellekään kuin uuden samanlaisen sähköauton. Tämähän realisoituu vasta auton vaihtotilanteessa.

        Ja varmaan seuraava autoni on vähintäänkin ladattava hybridi sitten joskus. Minulla ei ole mitään periaatteellista kantaa auton käyttövoimiin, sähkökin kelpaa mainiosti.
        Siihen mennessä varmaan hinnatkin ovat jo pudonneet niin paljon, että turhat ’sähköautostatus’ hintalisät kuivuneet pois. Melkoisen varmasti sähköautojen valmistuskustannuksetkin ovat huomattavasti polttomoottoriautoja alempia, onhan tekniikkakin paljon yksinkertaisempaa. Toisaalta auton hinnassa verojen osuus on merkittävä.
        Ja sekin lienee ihan varmaa, että verottaja kyllä kehittelee veroja sähköautoiluunkin. Polttomoottoriautoiluhan on kallista nimenomaan verotuksen vuoksi. Polttoaineissa verojen osuus lienee 79-80% . Jos sama tulee sähkönkin, niin kustannukset ovat aivan eri tasoa kuin nykyisin. Ei valtiovalta luovu autoilijoilta perimistään veroista siksi, että siirrytään sähköautoiluun. Turha luullakaan…

        "dieselcittarillani pitkään mitä todennäköisemmin. Jos vaihtaisin vastaavaan uuteen sähköautoon, niin hintaa olisi jossain alle 100.000€:n"

        Mikäs citymarket sinulla on, kun vastaavan sähköauton saa vastaa karvan alle 100.00€? Sori vaan, mua vähän nyt naurattaa noi sun jutut. Sähköautoja saa uutena alle 30.000 € alkaen. Vastaavan sähköauton saisit varmasti jo viimeistään 40.000 € hintaan. Siis uutena. Toki sähköautojakin saa käytettyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "dieselcittarillani pitkään mitä todennäköisemmin. Jos vaihtaisin vastaavaan uuteen sähköautoon, niin hintaa olisi jossain alle 100.000€:n"

        Mikäs citymarket sinulla on, kun vastaavan sähköauton saa vastaa karvan alle 100.00€? Sori vaan, mua vähän nyt naurattaa noi sun jutut. Sähköautoja saa uutena alle 30.000 € alkaen. Vastaavan sähköauton saisit varmasti jo viimeistään 40.000 € hintaan. Siis uutena. Toki sähköautojakin saa käytettyinä.

        40 000 € kun laittaa uuteen sähköautoon rahaa , niin range on parhaissa olosuhteissa n.350 km. Minun diisel cittarilla range on yli 1000 km. Kelillä kuin kelillä . Tällä asialla on minulle merkitystä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        40 000 € kun laittaa uuteen sähköautoon rahaa , niin range on parhaissa olosuhteissa n.350 km. Minun diisel cittarilla range on yli 1000 km. Kelillä kuin kelillä . Tällä asialla on minulle merkitystä .

        Ihan hevonpaskaa, kenenkään ei tarvitse ajaa 1000 km pysähtymättä kertaakaan. Se on pitkälti yli puolen vuorokauden ajo keskeytyksettä. Sähköä voi ladata kotona, dieselit pitää mennä hakemaan jostain asemalta, mietipä sitäkin faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hevonpaskaa, kenenkään ei tarvitse ajaa 1000 km pysähtymättä kertaakaan. Se on pitkälti yli puolen vuorokauden ajo keskeytyksettä. Sähköä voi ladata kotona, dieselit pitää mennä hakemaan jostain asemalta, mietipä sitäkin faktaa.

        En väitä ajavani 1000 km pysähtymättä . Kirjoitin sen olevan minulle merkityksellinen asia , että tankkausväli on yli 1000 km . Minun pidemmillä reissuilla ei voi ladata kotona ,


    • Anonyymi

      Hah...varo ettet aja kolmea kaistaa yhtäaikaa...

    • Anonyymi

      Nuo tuollaiset jatkuvat höpötarinat alkavat jo kovin väsyneitä ja niin kuluneita…
      Jostain syystä monilla sähköautoon vaihtaneilla on jatkuva ja kova tarve tuollaisiin. Unohtaen, että lähes kaikilla on vuosien kokemukset dieseleistä, joten ketä noilla muka luulee huiputtavansa noilla höpinöillä.

      Mikähän mahtaa olla syynä tuohon jatkuvaan kovaan tarpeeseen?

      • Anonyymi

        Tässä asiassa ei aika kultaa muistoja. Monella sähköauton omistajalla on vielä tuoreessa muistissa se kuinka paljon vaivaa ja rahaa polttoaineauton pitämiseen meni.


    • Anonyymi

      Noo, ei oo kovin kallista kun katsoo kokonaiskustannusta. Itsellä 24 vuotta vanha pakutettu Golf Variant TDI, kulutus alle 5 litraa sadalla ja dieselvero 60 €/v.
      Työmatka 50 km per päivä. Riittää kun kerran kuukaudessa tankkaa.
      Olen kyllä koko ajan katsellut Nettiauton sähköautotarjontaa, mutta vähän kalliita ovat ja yleensä jo akut huonokuntoisia. Persaukinen duunari kun olen, niin ainoa vaihtoehto olisi joku n. 2012-mallinen Leaf. En vain millään pysty vakuuttamaan itseäni siitä, että hankinta kannattaisi. Tuntuisi hullulta, jos seitsemän kertaa kalliimpaan ja 12 vuotta uudempaan autoon vaihtaminen muuttaisi elämän paljon hankalammaksi, satunnaiset pidemmät reissut pitäisi jättää tekemättä ja työmatkoihinkin varata reilusti enemmän aikaa, koska eihän tuollaisella puolikuntoisella Leafilla pääse välttämättä edes yhtä edestakaista työmatkaa talvella muuten kuin viittäkymppiä köröttelemällä. Ja kun se akun kunto heikkenee koko ajan edelleen sitä noin 4% vuosivauhtia, niin tekeekö sillä autolla mitään enää ensi vuonna tai seuraavana? Minä kuitenkin olen ostanut auton aina vähintään viiden vuoden käyttöä varten. Nykyinen Golf on minulla nyt kuudetta vuotta, mitään sellaisia korjauksia ei ole tarvinnut tehdä mitä en itse olisi pystynyt helposti tekemään omassa autotallissani. Tuokin juttu varmasti tulisi sähköauton myötä muuttumaan.
      Mutta jos vaikkapa viiteen tonniin saisi käytetyn sähköauton, niin sitten voisi kokeilla onko siitä vanhan polttiksen korvaajaksi käytännössä.

      • Anonyymi

        Leafilla saa sentään ajaa 120 km/h kesällä motarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leafilla saa sentään ajaa 120 km/h kesällä motarilla.

        Paitsi ettei kannata koska sillä nopeudella ei akku kestä edes sitä motaria päästä päähän. Leafilla vältetään motareita ja ajellaan pikkuteitä 50km/h.
        Vaikka farkkupakulla saa ajaa vain 100km/h motarillakin, niin on se silti nopeampi ja kätevämpi.


    • Anonyymi

      Suomalaiset autonomistaja ovat jo yli 100 vuotta kyenneet helpostikin maksamaan autoon liittyvät kustannukset. Miten ne nyt yhtäkkiä muka olisi nousseet niin ylivoimaisiksi ja keskeisiksi kuin täällä moni näyttää luulevan nimenomaan ja vain polttoainekulujen osalta?
      Yhtäkkiä muka on myös polttisautojen vuosikymmenten aikainen sujuva, vaivaton ja helppo käyttö matkantekoon muka tullut hankalaksi. Ja kummasti niitä vikoja yhtäkkiä onkin muka tullut valtavasti ja jatkuvasti polttisautoihin.
      Kummallista. Vielä polttiautoilla liikkuvana en olehuomannut minkäänlaista tuollaisia liikkumiseen liittyviä vaikeuksia. En myöskään ole huomannut kustannusten tulleen yhtäkkiä jotenkin merkittävämmäksi kuin ennen.

      • Anonyymi

        Eiköhän enemmän ole kyse siitä että aiemmin on vaan ollut pakko maksaa jos pitää liikkua kun vaihtoehtoja ei ole ollut. Nyt tilanne on ihan eri kun on käyttövoimakustannuksiltaan huomattavasti edullisempiakin vaihtoehtoja olemassa (kokonaiskustannuksiin en ota kantaa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän enemmän ole kyse siitä että aiemmin on vaan ollut pakko maksaa jos pitää liikkua kun vaihtoehtoja ei ole ollut. Nyt tilanne on ihan eri kun on käyttövoimakustannuksiltaan huomattavasti edullisempiakin vaihtoehtoja olemassa (kokonaiskustannuksiin en ota kantaa).

        Liikkuminen on aina maksanut eikä se ole ollut esteenä. Vaihtoehtojakin on aina ollut ja halvempia.

        Se on tottakai hyvä, että nyt voi valita vieläkin edullisempaa käyttövoimaa. Vielä toistaiseksi siihen yhä tarvitaan selvästikin kalliimpi auto, mutta eiköhän sekin muutu. Ja noista hurjista korjauskustannuksista ja muista lastentaudeista ja latausinfran ja latausnopeuden tuomista hankaluuksista päästään varmasti eroon vähitellen. Tuollaiset jutut kuuluvat aina kuvioihin, kun uutta toimintatapaa ja tekniikkaa otetaan käyttöön….
        Sähköautojen hinnathan ovat halventuneet koko ajan ja paljon. Uusia merkkejä tulee ja vieläpä maista, joissa ei juuri ole aiemmin autotekniikkaa kehitelty. Ja halvempia. Ja se jatkuu yhä.

        Toisaalta ei liene epäselvää, etteikö valtio nosta sähköautoilun verotusta tavalla tai toisella nosteta korvaamaan polttomoottoriautoista saatavien verojen supistumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkuminen on aina maksanut eikä se ole ollut esteenä. Vaihtoehtojakin on aina ollut ja halvempia.

        Se on tottakai hyvä, että nyt voi valita vieläkin edullisempaa käyttövoimaa. Vielä toistaiseksi siihen yhä tarvitaan selvästikin kalliimpi auto, mutta eiköhän sekin muutu. Ja noista hurjista korjauskustannuksista ja muista lastentaudeista ja latausinfran ja latausnopeuden tuomista hankaluuksista päästään varmasti eroon vähitellen. Tuollaiset jutut kuuluvat aina kuvioihin, kun uutta toimintatapaa ja tekniikkaa otetaan käyttöön….
        Sähköautojen hinnathan ovat halventuneet koko ajan ja paljon. Uusia merkkejä tulee ja vieläpä maista, joissa ei juuri ole aiemmin autotekniikkaa kehitelty. Ja halvempia. Ja se jatkuu yhä.

        Toisaalta ei liene epäselvää, etteikö valtio nosta sähköautoilun verotusta tavalla tai toisella nosteta korvaamaan polttomoottoriautoista saatavien verojen supistumista.

        On muuten hyvä muistaa, että bensa ja diesel-polttoaineet ja niillä liikkuminen on kallista vain ja ainoastaan siksi, että niitä verotetaan niin ankarasti. Jos verotus olisi samaa luokkaa kuin sähkön verottaminen, niin tuskin kummoistakaan eroja polttomoottori- ja sähköauton käyttökustannuksissa olisi.
        Myös sähköauton hankintaa tuetaan verohelpotuksin vielä toistaiseksi.

        Tästä voi helposti tulla mieleen mm se, että myös sähkö käyttövoimana tullaan keinolla tai toisella verottamaan suunilleen yhtä ankarasti kuin bensa- ja dieselpolttoaineetkin. Ei kai kukaan usko, että valtio tulee luopumaan noista verotuloista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muuten hyvä muistaa, että bensa ja diesel-polttoaineet ja niillä liikkuminen on kallista vain ja ainoastaan siksi, että niitä verotetaan niin ankarasti. Jos verotus olisi samaa luokkaa kuin sähkön verottaminen, niin tuskin kummoistakaan eroja polttomoottori- ja sähköauton käyttökustannuksissa olisi.
        Myös sähköauton hankintaa tuetaan verohelpotuksin vielä toistaiseksi.

        Tästä voi helposti tulla mieleen mm se, että myös sähkö käyttövoimana tullaan keinolla tai toisella verottamaan suunilleen yhtä ankarasti kuin bensa- ja dieselpolttoaineetkin. Ei kai kukaan usko, että valtio tulee luopumaan noista verotuloista?

        Sulla on kyllä pää perseessä ja syvällä. Meinaatko ihan oikeasti, että jos verotusta vähän kevennettäisiin, niin bensalitran hinta putoaisi johonkin 30-40 senttiin?

        Ja sähkön verotusta eikä yleensä hintaa voi kovasti nostaa, koskapa sähköstä 95 % käytettäisiin edelleen muuhun kuin autolla ajamiseen, vaikka kaikki autot Suomessa olisi täyssähköisiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on kyllä pää perseessä ja syvällä. Meinaatko ihan oikeasti, että jos verotusta vähän kevennettäisiin, niin bensalitran hinta putoaisi johonkin 30-40 senttiin?

        Ja sähkön verotusta eikä yleensä hintaa voi kovasti nostaa, koskapa sähköstä 95 % käytettäisiin edelleen muuhun kuin autolla ajamiseen, vaikka kaikki autot Suomessa olisi täyssähköisiä...

        Ei sähkön hintaa tarvitse nostaa . Vuosittainen vero sähköautoilla tulee edelleen nousemaan . Johan sitä on pari kertaa korotettukin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sähkön hintaa tarvitse nostaa . Vuosittainen vero sähköautoilla tulee edelleen nousemaan . Johan sitä on pari kertaa korotettukin .

        Jossain vaiheessa kyllä. Mutta niin kauan kuin verotusta ohjataan ympäristöperusteisesti bensan/dieselin verotus tulee olemaan kovempi niin kauan kuin polttomoottoriautokantaa riittää.


      • Anonyymi

        Siksikö pitäisi maksaa tuhansien eurojen vuotuisia polttoainekuluja kun niin on aina ennenkin tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on kyllä pää perseessä ja syvällä. Meinaatko ihan oikeasti, että jos verotusta vähän kevennettäisiin, niin bensalitran hinta putoaisi johonkin 30-40 senttiin?

        Ja sähkön verotusta eikä yleensä hintaa voi kovasti nostaa, koskapa sähköstä 95 % käytettäisiin edelleen muuhun kuin autolla ajamiseen, vaikka kaikki autot Suomessa olisi täyssähköisiä...

        Höpsistä…

        Minähän vain kerroin, mistä polttomoottoriautojen kalliimpi käyttökustannus johtuu. Eli verotuksesta. En laisinkaan usko, että sitä laskettaisiin niin, että käyttökulut tulisivat kilpailukykyiseksi sähkön kanssa. Miten ihmeessä kykenitkäön vetämään moisen päätelmän… no varmaankaan et jaksanut ymmärtää ja ajatella asiaa sen kummemmin ennenkuin kirjoitit juttusi… ehkä se sinun pääsi olikin siellä ’perheessä ja syvällä’, joten…

        Pointtinihan oli se, että valtiovalta ei takuulla ole valmis luopumaan autoliikenteestä saamistaan veroista. Ja jo nyt ne ovat laskeneet, kun polttoainaverotulot ovat vähentyneet. Ja niinpä ei nyt kovin kummoisesti tarvi käyttää mielikuvistusta, kun ymmärtää mitä se merkitsee. Eihän nyt sentään sähköhinnan lisäverottaminen ole ainoa keino verottaa autoliikennettä. Ja onhan nykyisinkin jo olemassa käyttövoimaverotus, autoverot, jne. Lisäksi julkisessa keskustelussa on esiin noussut kilometrivero, tietullit, jne, jne. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain vaiheessa kyllä. Mutta niin kauan kuin verotusta ohjataan ympäristöperusteisesti bensan/dieselin verotus tulee olemaan kovempi niin kauan kuin polttomoottoriautokantaa riittää.

        Verotusta autoilun osalta ei nytkään ’ohjata’ ympäristöperusteisesti kuin ehkä jotain pikku kosmeettista osuutta.

        Ja eihän sähköautokaan ole lähestulkoonkaan mikään ympäristöystävällinen., ympäristöystävällisemmäksi esim dieseliin verrattuna se tulee vasta noin 120.000 km:n jälkeen, bensaan verrattuna noin 60.000 km:n jälkeen. Suomessa keskimääräinen ajosuorite on jotain 15.000 km/vuosi, joten vuosia kuluu…

        Ja pienhiukkasia syntyykin hurjasti enemmän kuin mm renkaiden ja tiestön suuremman kulumisen vuoksi sähköautojen selvästi raskaimpien painojen vuoksi kuin vastaavat polttomoottoriautot. Enemmän ja paljonkin kuin uusien polttomoottoriautojen moottoripäästöistä. Ei näitä veroteta mitenkään, päinvastoin, sähköautoja suositaan verotuksessa.


    • Anonyymi

      Onhan tämä kallista. Mutta ei se, että lainsäädäntö on huono, tee autostani huonoa.
      Kynnys vaihtaa toisen käyttövoimaan on hyvin korkea, koska pidän dieseliä periaatteessa niin selvästi parhaana tekniikkana.
      Vielä kun lainsäädännössä vaikuttaa ideologien pyrkimys yläpuolelta käsin muovata ihmisten valintoja ja määräillä seikkaperäisesti, miten pitää elää, sellaisen harhaoppisen politiikan vastustaminen tuntuu sellaiselta, josta voi jotain maksaakin.
      Ymmärrän kyllä, että he saavat ohjattua niitä verorahoja palvelemaan muita luonnonvastaisia päämääriään. Mutta niin vain on, ja eiköhän ne rahat välillä ohjaudu hyödyllisiinkin kohteisiin, jonkinlaista kansallista infraa kuitenkin pitäisi ylläpitää.

    • Anonyymi

      Jep diesel masokistin valinta.

      • Anonyymi

        Jos mukavuutta ja huolettomuutta pidät masikismina, niin sitten.


    • Anonyymi

      Mutta hintansa diesel pitää vaikka kuluttaisi mitä. Sähköautolla ajo tuplasti dieseliä kalliimpaa heittämällä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Työkaverini ostu KIA EV6 vajaa vuosi sitten. Siinä tietää miksi penkeissä on selkänojat talvikantamakin 300 km. Vävypojalla on Polestar 2, 165 Kw , kummelia lainatakseni "kyllä lähtee". Vävypojalla jo kolmas sähköauto. Molemmilla voi ajaa myös ihan normaalisti ja 16-20 kWh/100km. Työkaverilla on työmatka + työajot 200 km/päivä. kilometrikorvaus ja polttoainekulu säästöllä maksaa kuukausierän, eli edellisen auton kuukausierä jäi pois. Itse ajelen perus Leafilla 15000-20000 km. pieni 40 kwh akku ei paljon haittaa. Seuraava on mahd. sama eli Leaf 62 kwh.

      • Anonyymi

        En jaksaisi laskea tuommoisia pikku kuluja.

        Tilasin juuri E220d 4maticin premium mallina muutamilla lisillä kuten ajodynamiikkapaketti johon tulee nelipyöräohjaus sekä ilmajouset. Hintaa tuli lopulta 84500e.


      • Anonyymi

        On ihmisiä joille sähköauto sopii ja toisille ei sovi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihmisiä joille sähköauto sopii ja toisille ei sovi .

        Sopii se käytännössä kaikille, useimmille paremmin kuin polttoromut. On jotain aivan ääritapauksia, joille sähköauto ehkä oikeasti ei sopisi, mutta 99,9 % tapauksissa kyse on vain asenneongelmista ja muista vastaavista aivo-ongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopii se käytännössä kaikille, useimmille paremmin kuin polttoromut. On jotain aivan ääritapauksia, joille sähköauto ehkä oikeasti ei sopisi, mutta 99,9 % tapauksissa kyse on vain asenneongelmista ja muista vastaavista aivo-ongelmista.

        Kun venetrailerin vetoon tarvitsee 2800 kg vetokykyä , niin mikä sähköauto korvaa nykyisen autoni ? Kun haluan ajaa kesällä avoautolla , niin löytyykö avo sähköautoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun venetrailerin vetoon tarvitsee 2800 kg vetokykyä , niin mikä sähköauto korvaa nykyisen autoni ? Kun haluan ajaa kesällä avoautolla , niin löytyykö avo sähköautoa ?

        Nuo on juuri niitä käyttötapauksia joihin ainakin toistaiseksi polttomoottoriauto on järkevämpi valinta - toisaalta aika vähän on henkilöautoja yleensäkään joista löytyy tuo vetokyky.

        Paljon on kuitenkin myös pelkkiä ennakkoluuloja ja enemmän tai vähemmän kuviteltuja ongelmia. Ihan elävästä elämästä eräs sukulainen pitää ongelmana sitä ettei sähköautolla pääsee kelissä kuin kelissä 500 kilometriä. Niin kauan taaksepäin kuin itse muistan ko. henkilö ei ole käynyt omalla autolla kuitenkaan yli 150 km:n päässä, eli lyhyempi range on täysin omassa päässä oleva ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopii se käytännössä kaikille, useimmille paremmin kuin polttoromut. On jotain aivan ääritapauksia, joille sähköauto ehkä oikeasti ei sopisi, mutta 99,9 % tapauksissa kyse on vain asenneongelmista ja muista vastaavista aivo-ongelmista.

        Miksi vertaat polttoromuja ja uusia sähköautoja? Uusiahan sähköautot lähes poikkeuksetra on.
        Sulla taitaa olla asenneongelma itselläsi….


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe