Hätkähdyttävä DNA-kieli

Professori Richard Dawkins, johtava ateisti, on todennut, että DNA on evoluution vakuuttavin todiste. Kirjassaan Maailman hienoin esitys: Evoluution todisteet hän kertoo, että DNA-koodi (eli DNA-kieli) on sama kaikissa elämänmuodoissa – hänen mukaansa tämä tosiasia ”on kaikkein selvin osoitus siitä, että elävät olennot polveutuvat samasta esi-isästä.” Väite on kuitenkin hyvin harhaanjohtava, sillä tästä ”tosiasiasta” on paljon poikkeuksia – monet eliöt käyttävät koodin muunnelmaa. Nämä poikkeukset ja koodin luonne itsessään muodostavatkin yhden vahvimmista väitteistä evoluutioteoriaa vastaan.
DNA:ta on kaikissa kehomme soluissa, ja se on muodoltaan kuin kaunis kierreportaikko. Askelmat (eli poikkipuut) ovat kuin aakkostemme kirjaimia, jotka nousevat tai laskeutuvat portaita muodostaen yhdessä merkityksellisiä sanoja. Ihmisen DNAssa on yhteensä noin kolme miljardia kirjainta, mikä on valtava määrä tietoa – noin tuhannen Raamatun kokoisen kirjan verran. Siinä on esimerkiksi ohjeet vauvan rakentamiseksi hedelmöityneestä munasolusta alkaen – kuinka sydän, keuhkot, aivot jne. kootaan. Tarvitsemme DNA:ta aikuisinakin, sillä siinä ovat ohjelmat, joiden avulla elimistömme toimii.
Eräs DNA:n tehtävistä on säädellä useiden terveen elimistön kannalta välttämättömien valkuaisaineiden eli proteiinien valmistamista. Esimerkiksi veren hemoglobiini-proteiini on rakennettava erittäin huolellisesti, jotta se kykenee kuljettamaan keuhkoista happea kaikkialle kehoomme. Jotkut proteiinit toimivat vasta-aineina, joiden avulla voimme torjua bakteerien ja virusten hyökkäyksiä. Sormiemme kynnet, samoin kuin hiuksemme, rakentuvat keratiini-nimisestä proteiinista. Vaikka erilaisia proteiineja on kehossamme satojatuhansia, ne kaikki koostuvat samoista aminohapoiksi kutsutuista rakennuspalikoista. Ihmisessä (kuten useimmissa eliöissä) on vain 20 erilaista aminohappoa, jotka yhdistyvät toisiinsa muodostaen ketjuja. Tyypillinen proteiini koostuu useista sadoista aminohapoista. Proteiinien erot ja hyvinkin erilaiset toiminnot johtuvat aminohappoketjun aminohappojen järjestyksestä.
DNA:n ”kirjainten” järjestys on kuin kieli, jossa kullakin kirjainyhdistelmällä on oma merkityksensä. Suomen kielessä aakkosia on 29, DNA-kielessä vain neljä: A, C, T ja G. Näitä neljää kirjainta käyttämällä DNA määrää kunkin aminohapon paikan ketjussa. DNA-kielessä kolmikirjaiminen ”sana” CAT tarkoittaa: ”ketjuun seuraavaksi histidiini-niminen aminohappo”; kirjainyhdistelmä GGT tarkoittaa: ”ketjuun seuraavaksi glysiini-aminohappo”; kirjainyhdistelmä GTG tarkoittaa: ”ketjuun seuraavaksi valiini-aminohappo”. ”Sanojen” muodostama ”lause” määrää aminohappojen asennusjärjestyksen. Näin CATGGTGTG tarkoittaa ”kokoa käyttäen ensin histidiiniä, sitten glysiiniä ja tämän jälkeen valiinia”.
DNA:n nerokkuus
Monet ominaisuudet tekevät DNA-koodista hyvin hienostuneen. Yksi tällainen ominaisuus on keino, jolla se selviytyy kopiointivirheistä. Samoin kuin tietokone kopioi ohjelmiston avulla tietoa kovalevyltä muistiin, niin myös DNA on kopioitava ennen käyttöä. (Kopio on itse asiassa hieman erilainen molekyyli nimeltään RNA.) Kopioitaessa tulee virheitä, joiden seurauksena aminohappo voi päätyä väärään kohtaan ketjussa. DNA-kieli on kuitenkin määritelty minimoimaan tällaisten virheiden vaikutukset. Koodi on rakenteeltaan sellainen, että vaikka kopiointivirheen seurauksena valittaisiin väärä aminohappo, on tällä usein samantapaiset ominaisuudet ja lähes yhtä hyvä toimivuus kuin sen paikalle alun perin määrätyllä oikealla aminohapolla. Joskus taas kopiointivirheestä huolimatta valitaan oikea aminohappo.
Ihmisten käyttämät kielet, kuten englanti, ranska ja latina, käyttävät kaikki eriävää koodia eli niissä kirjainten erilaiset yhdistelmät merkitsevät samoja asioita. Suomeksi ”ihmisen paras ystävä” on koira, englanniksi dog, ranskaksi chien ja latinaksi canis. Samaan tapaan DNA-kielessä monien erilaisten koodien käyttö olisi ollut mahdollista, jolloin erilaiset kirjainyhdistelmät olisivat voineet määrätä erilaisia aminohappoja. Tämä johtuu siitä, että DNA-koodin kirjainten tai sitä lukevan ja tulkitsevan koneiston kemialliset ominaisuudet eivät vaadi tietyn koodin käyttöä. Itse asiassa vaihtoehtoja olisi miljoonittain, ja kopiointivirheiden torjunnassa toiset olisivat toista parempia. DNA-kielestämme tekee nerokkaan sen käyttämän koodin erinomainen kyky mitätöidä virheiden vaikutukset. Toisin sanoen se on optimoitua suunnittelua. Eräät tutkijat ovatkin arvelleet, että perus-DNA-koodi (jota ylivoimaisesti suurin osa eliöistä käyttää) saattaa olla paras mahdollinen lukemattomista vaihtoehdoista.
Voiko evoluutio tuottaa tällaisen koodin?
Jotkut evoluutioon uskovat väittävät, että luonnonvalinnalla voidaan selittää parhaan mahdollisen koodin synty. Heidän mukaansa mutaatiot olisivat muuttaneet koodia vuosimiljoonien kuluessa, ja aina kun tämä olisi parantanut koodia, ”kelpoisimman eloonjäänti”-periaatteen seurauksena siitä olisi tullut uusi koodi. Ajatus, että

43

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!

      • Anonyymi

        "No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!"

        Ja no jos ihmisellä on noin vähän tietoa biologiasta, kaikki on sen ihmisen päässä mahdollista. Samanlaisella tiedon määrällä kuviteltiin kaikenlaista 1800-luvulla ja sitä aiemmin.

        D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena. Se ei itsestään ilmaannu tähän maailmankaikkeuteen vaan se vaatii ihmisen ihosolujen olemassaolon. Ja ne ihosolut eivät todellakaan ole yksinkertaisesti rakennettuja vaan korkeampaa teknologiaa kuin se tietokone tai puhelin jolla luet tätä tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!"

        Ja no jos ihmisellä on noin vähän tietoa biologiasta, kaikki on sen ihmisen päässä mahdollista. Samanlaisella tiedon määrällä kuviteltiin kaikenlaista 1800-luvulla ja sitä aiemmin.

        D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena. Se ei itsestään ilmaannu tähän maailmankaikkeuteen vaan se vaatii ihmisen ihosolujen olemassaolon. Ja ne ihosolut eivät todellakaan ole yksinkertaisesti rakennettuja vaan korkeampaa teknologiaa kuin se tietokone tai puhelin jolla luet tätä tekstiä.

        Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa. Olen ihmetellyt mm. sitä, että miten se kestää auringon kuumuuden (pinnallakin lähes 6000 astetta) ja miten se voi tulla sieltä valon mukana (valon nopeudella) maahan, kun kuitenkin on kyseessä massallinen molekyyli. Odotan edelleen Artolta vastausta noihin kysymyksiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa. Olen ihmetellyt mm. sitä, että miten se kestää auringon kuumuuden (pinnallakin lähes 6000 astetta) ja miten se voi tulla sieltä valon mukana (valon nopeudella) maahan, kun kuitenkin on kyseessä massallinen molekyyli. Odotan edelleen Artolta vastausta noihin kysymyksiini.

        Olet lahkolainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet lahkolainen!

        Minä? Ovatko lahkolaisia ne, jotka eivät usko D-vitamiinin syntyvän auringossa?


      • Anonyymi

        "No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!"

        Jumalalle ei sekään ole mahdotonta.

        Ja höpölle on mahdotonta kumota alustustani.

        Sanoo tuon olevan evoluution mahdollisuus. Tietenkin on mahdollisuus, mutta ei toteutus. Evoluutio ei voi näitä asioita toteuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!"

        Ja no jos ihmisellä on noin vähän tietoa biologiasta, kaikki on sen ihmisen päässä mahdollista. Samanlaisella tiedon määrällä kuviteltiin kaikenlaista 1800-luvulla ja sitä aiemmin.

        D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena. Se ei itsestään ilmaannu tähän maailmankaikkeuteen vaan se vaatii ihmisen ihosolujen olemassaolon. Ja ne ihosolut eivät todellakaan ole yksinkertaisesti rakennettuja vaan korkeampaa teknologiaa kuin se tietokone tai puhelin jolla luet tätä tekstiä.

        "D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena."

        Kertoisitko joskus mikä ihmisessä valmistaa D vitamiinia? Kuinka se kulkeutuu iholle kuinka se reagoi auringon kanssa ja kuinka se palaa takaisin johonkin tiettyyn paikkaan. Onko ihmisessä useita ajokaistoja? Toista pitkin menee ja toista pitkin palaa. Ihminen ei itsessään tuota mitään. Ei D vitamiinia synny ihmisessä. Vain hiki tulee ihmisestä iholle. Sekö sitten iholla muuttuu vitamiiniksi. Kuinka sitten palaa takaisin? Kuinka jäkälä saa D vitamiinia?

        Saanko tälläkään kertaa vastausta höpöltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä? Ovatko lahkolaisia ne, jotka eivät usko D-vitamiinin syntyvän auringossa?

        "Minä? Ovatko lahkolaisia ne, jotka eivät usko D-vitamiinin syntyvän auringossa?"

        OVAT! Ainakin he ovat äärimmäiset tyhmiä. Uskovat että ihminen itse synnyttää vitamiineja. Näin ei tarvittaisi vitamiini kauppoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!"

        Ja no jos ihmisellä on noin vähän tietoa biologiasta, kaikki on sen ihmisen päässä mahdollista. Samanlaisella tiedon määrällä kuviteltiin kaikenlaista 1800-luvulla ja sitä aiemmin.

        D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena. Se ei itsestään ilmaannu tähän maailmankaikkeuteen vaan se vaatii ihmisen ihosolujen olemassaolon. Ja ne ihosolut eivät todellakaan ole yksinkertaisesti rakennettuja vaan korkeampaa teknologiaa kuin se tietokone tai puhelin jolla luet tätä tekstiä.

        Kun höpöltä menee suu kiinni alustuksesta se sitten muuttaa puheenaiheen toiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa. Olen ihmetellyt mm. sitä, että miten se kestää auringon kuumuuden (pinnallakin lähes 6000 astetta) ja miten se voi tulla sieltä valon mukana (valon nopeudella) maahan, kun kuitenkin on kyseessä massallinen molekyyli. Odotan edelleen Artolta vastausta noihin kysymyksiini.

        "Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa."

        En usko vaan tiedän. Asia on todistettu, että auringosta saamme D vitamiinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena."

        Kertoisitko joskus mikä ihmisessä valmistaa D vitamiinia? Kuinka se kulkeutuu iholle kuinka se reagoi auringon kanssa ja kuinka se palaa takaisin johonkin tiettyyn paikkaan. Onko ihmisessä useita ajokaistoja? Toista pitkin menee ja toista pitkin palaa. Ihminen ei itsessään tuota mitään. Ei D vitamiinia synny ihmisessä. Vain hiki tulee ihmisestä iholle. Sekö sitten iholla muuttuu vitamiiniksi. Kuinka sitten palaa takaisin? Kuinka jäkälä saa D vitamiinia?

        Saanko tälläkään kertaa vastausta höpöltä?

        Vastaukset saat mistä tahansa biologian oppikirjasta.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kun höpöltä menee suu kiinni alustuksesta se sitten muuttaa puheenaiheen toiseen.

        Sinä kopioit noita alustuksia jostain paljastamatta lähteistäsi. Otan tuon D-vitamiinin lukijoille esimerkiksi Arton itsensä kyvystä tuottaa tieteellistä tekstiä...

        Voin kyllä keskustella kanssasi mistä tahansa asiasta, jos kirjoitat jotain ITSENÄISESTI. Jos olisin moderaattori, siirtäisin nuo kopioimasi jutut niille kuuluvaan paikkaan eli kreationismi-palstalle. Toki jos joku mormoni (esim. Olli "Santtunen") haluaa keskustella mormonien käsityksistä noista asioista, sen tehköön.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa."

        En usko vaan tiedän. Asia on todistettu, että auringosta saamme D vitamiinia.

        Heh...


      • Taas höpö menee toisiin asioihin, kun meni suu tukkoon minun alustuksesta.



        Koska höpö vastaa minulle tuon D vitamiinin tulon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa. Olen ihmetellyt mm. sitä, että miten se kestää auringon kuumuuden (pinnallakin lähes 6000 astetta) ja miten se voi tulla sieltä valon mukana (valon nopeudella) maahan, kun kuitenkin on kyseessä massallinen molekyyli. Odotan edelleen Artolta vastausta noihin kysymyksiini.

        Et selitä koskaan kuinka se on mahdollista?


        Fakta on että auringosta saamme sitä. Tämä todistaa Jumalan suuresta luomisesta.


        Eikö höpö joskus väittänyt että saamme D vitamiinia solariumissa. Minä heti kumosin ja höpö meni hiljaiseksi


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Taas höpö menee toisiin asioihin, kun meni suu tukkoon minun alustuksesta.



        Koska höpö vastaa minulle tuon D vitamiinin tulon?

        Voit lukea D-vitamiinista mistä tahansa asiaa käsittelevästä lähteestä. Sitten kun myönnät olleesi väärässä väittäessäsi D-vitamiinin syntyvän auringossa, voidaan palata noihin muihin kreationismihölmöilyihisi. Niihin saisit paremmin vastauksia kreationismipalstalla, kun täällä Olli ei tunnut haluavan keskustella niistä sinun kanssasi.

        Koska Arto ei osaa käyttää Googlea, tässä helposti saatava perustieto D-vitamiinista:

        D-vitamiini muodostuu esiasteestaan ihon 7-dehydroksikolesterolista auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta.

        Ja tässä yksi lähde:

        https://www.duodecimlehti.fi/duo95160


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa. Olen ihmetellyt mm. sitä, että miten se kestää auringon kuumuuden (pinnallakin lähes 6000 astetta) ja miten se voi tulla sieltä valon mukana (valon nopeudella) maahan, kun kuitenkin on kyseessä massallinen molekyyli. Odotan edelleen Artolta vastausta noihin kysymyksiini.

        Urpo!


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Et selitä koskaan kuinka se on mahdollista?


        Fakta on että auringosta saamme sitä. Tämä todistaa Jumalan suuresta luomisesta.


        Eikö höpö joskus väittänyt että saamme D vitamiinia solariumissa. Minä heti kumosin ja höpö meni hiljaiseksi

        Totta haastat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit lukea D-vitamiinista mistä tahansa asiaa käsittelevästä lähteestä. Sitten kun myönnät olleesi väärässä väittäessäsi D-vitamiinin syntyvän auringossa, voidaan palata noihin muihin kreationismihölmöilyihisi. Niihin saisit paremmin vastauksia kreationismipalstalla, kun täällä Olli ei tunnut haluavan keskustella niistä sinun kanssasi.

        Koska Arto ei osaa käyttää Googlea, tässä helposti saatava perustieto D-vitamiinista:

        D-vitamiini muodostuu esiasteestaan ihon 7-dehydroksikolesterolista auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta.

        Ja tässä yksi lähde:

        https://www.duodecimlehti.fi/duo95160

        urpo


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Et selitä koskaan kuinka se on mahdollista?


        Fakta on että auringosta saamme sitä. Tämä todistaa Jumalan suuresta luomisesta.


        Eikö höpö joskus väittänyt että saamme D vitamiinia solariumissa. Minä heti kumosin ja höpö meni hiljaiseksi

        Asia on solariumin suhteen juuri niin kuin olen kirjoittanut. Se lisää D-vitamiinin tuotantoa, mutta on huonompi kuin auringonvalo.

        "Lisäksi hyöty jää kosmeettiseksi, koska solarium lisää D-vitamiinin tuotantoa huonommin kuin auringonvalo."

        Ja minä laitan lähteeni, toisin kuin Arto:

        https://www.terveyskirjasto.fi/asy00313


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta haastat!

        Arto vastailee itselleen anonyyminä. Olisi melko epätodennäköistä, etä olisi toinen yhtä hölmö, joka uskoisi, että D-vitamiini syntyy auringossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arto vastailee itselleen anonyyminä. Olisi melko epätodennäköistä, etä olisi toinen yhtä hölmö, joka uskoisi, että D-vitamiini syntyy auringossa.

        Lahkolainen, lukisit joskus Raamattua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahkolainen, lukisit joskus Raamattua!

        Arto hyvä, ole lukenut Raamattua. Siellä sanotaan mm., että miesten kanssa makaavat miehet pitää kivittää kuoliaiksi. Totteletko sinä Raamattua tuossakin asiassa vai et?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on solariumin suhteen juuri niin kuin olen kirjoittanut. Se lisää D-vitamiinin tuotantoa, mutta on huonompi kuin auringonvalo.

        "Lisäksi hyöty jää kosmeettiseksi, koska solarium lisää D-vitamiinin tuotantoa huonommin kuin auringonvalo."

        Ja minä laitan lähteeni, toisin kuin Arto:

        https://www.terveyskirjasto.fi/asy00313

        No, menikö Arto taas hiljaiseksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "No jos D-vitamiini syntyy auringossa, mikä tahansa on mahdollista!"

        Ja no jos ihmisellä on noin vähän tietoa biologiasta, kaikki on sen ihmisen päässä mahdollista. Samanlaisella tiedon määrällä kuviteltiin kaikenlaista 1800-luvulla ja sitä aiemmin.

        D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, vaan ihmisen keho luo sitä auringonvalon seurauksena. Se ei itsestään ilmaannu tähän maailmankaikkeuteen vaan se vaatii ihmisen ihosolujen olemassaolon. Ja ne ihosolut eivät todellakaan ole yksinkertaisesti rakennettuja vaan korkeampaa teknologiaa kuin se tietokone tai puhelin jolla luet tätä tekstiä.

        "D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, "

        Kerro nyt sitten mikä elin ihmisessä synnyttää itsestään D vitamiinia? Kuinka kulkeutuu iholle? Kuinka reagoi tun aineen kanssa auringonvalo? Kuinka palaa takaisin ihmisen eliöihin?

        Totuus on fakta että auringosta saamme D vitamiinia. Sitä lähtevät monet talvella hakemaan etelästä. Parhaiten saa keväällä Alpeilta.



        Kun höpö menee sanattomaksi minun alustuksesta silloin laittaa asioita millä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Olli kirjoittaa jostain asiasta höpö alkaa syyttämään mormoneja jostain 1800 luvun moninainnista ja pikku tyttöhin sekoamisesta. Vaikka itse puolustaa homoja ja pedofiileja homopoikien pikku poikiin sekoamisesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä? Ovatko lahkolaisia ne, jotka eivät usko D-vitamiinin syntyvän auringossa?

        "Minä? Ovatko lahkolaisia ne, jotka eivät usko D-vitamiinin syntyvän auringossa?"

        OVAT! He ovat Jumalan kieltäjiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastaukset saat mistä tahansa biologian oppikirjasta.

        "Vastaukset saat mistä tahansa biologian oppikirjasta."

        Ei saa sinun teoriaasi. Koulussa kyllä opetettiin, että auringost saamme D vitamiinia. Onko sitten höpön apukoulun kirjoissa ollut toisin. Se on kokeilu siitä, että voidaanko vähä älyisille syöttää ihan mitä tahansa.

        Kun ei sitä mistään löydy kerro nyt höpö asian fakta.

        Eikä sitä ole biologian tunnilla eikä kirjoissa selitetty vaan on terveysopin oppikirjoissa selitetty. Ja sitä ei voida opettaa apukoulussa, kun eivät osaa edes itsestään huolta pitämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kopioit noita alustuksia jostain paljastamatta lähteistäsi. Otan tuon D-vitamiinin lukijoille esimerkiksi Arton itsensä kyvystä tuottaa tieteellistä tekstiä...

        Voin kyllä keskustella kanssasi mistä tahansa asiasta, jos kirjoitat jotain ITSENÄISESTI. Jos olisin moderaattori, siirtäisin nuo kopioimasi jutut niille kuuluvaan paikkaan eli kreationismi-palstalle. Toki jos joku mormoni (esim. Olli "Santtunen") haluaa keskustella mormonien käsityksistä noista asioista, sen tehköön.

        Kaikki muut täällä ymmärtävät minun D. vitamiinin saannin auringosta.

        Vain höpön selityksille nauretaan.

        Vastaa nyt höpö kysymykseeni!!!

        Jään odottamaan vastausta, vaikka saisin sitä odottaa kuolemaani tai Jeesuksen paluuseen asti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kopioit noita alustuksia jostain paljastamatta lähteistäsi. Otan tuon D-vitamiinin lukijoille esimerkiksi Arton itsensä kyvystä tuottaa tieteellistä tekstiä...

        Voin kyllä keskustella kanssasi mistä tahansa asiasta, jos kirjoitat jotain ITSENÄISESTI. Jos olisin moderaattori, siirtäisin nuo kopioimasi jutut niille kuuluvaan paikkaan eli kreationismi-palstalle. Toki jos joku mormoni (esim. Olli "Santtunen") haluaa keskustella mormonien käsityksistä noista asioista, sen tehköön.

        "Toki jos joku mormoni (esim. Olli "Santtunen") haluaa keskustella mormonien käsityksistä noista asioista, sen tehköön."

        Sinä aina menet 1800 luvun moni naintiin. Vaikka itse puolustat homoja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit lukea D-vitamiinista mistä tahansa asiaa käsittelevästä lähteestä. Sitten kun myönnät olleesi väärässä väittäessäsi D-vitamiinin syntyvän auringossa, voidaan palata noihin muihin kreationismihölmöilyihisi. Niihin saisit paremmin vastauksia kreationismipalstalla, kun täällä Olli ei tunnut haluavan keskustella niistä sinun kanssasi.

        Koska Arto ei osaa käyttää Googlea, tässä helposti saatava perustieto D-vitamiinista:

        D-vitamiini muodostuu esiasteestaan ihon 7-dehydroksikolesterolista auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta.

        Ja tässä yksi lähde:

        https://www.duodecimlehti.fi/duo95160

        "Voit lukea D-vitamiinista mistä tahansa asiaa käsittelevästä lähteestä. Sitten kun myönnät olleesi väärässä väittäessäsi D-vitamiinin syntyvän auringossa, voidaan palata noihin muihin kreationismihölmöilyihisi. Niihin saisit paremmin vastauksia kreationismipalstalla, kun täällä Olli ei tunnut haluavan keskustella niistä sinun kanssasi."

        Minä annoin sinulla monta linkkiä ja lainausta ainakin 200 kpl. Mutta et yhtään niistä lukenut. Minä en katso sinun evoluutio uskovaisten asioita, koska ne ovat valetta.

        Sinä olet ammatti valehtelija, kun et uskalla nimeäsi julkaista. Sanot syyksi, että pelkäät minua, mutta minähän tiedän sinun nimesi ja asuinkuntasi. Onko mitään tapahtunut?

        Joka uskaltaa antaa oman nimen ja kuvan puhuu totta joka ei se valehtelee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asia on solariumin suhteen juuri niin kuin olen kirjoittanut. Se lisää D-vitamiinin tuotantoa, mutta on huonompi kuin auringonvalo.

        "Lisäksi hyöty jää kosmeettiseksi, koska solarium lisää D-vitamiinin tuotantoa huonommin kuin auringonvalo."

        Ja minä laitan lähteeni, toisin kuin Arto:

        https://www.terveyskirjasto.fi/asy00313

        "Asia on solariumin suhteen juuri niin kuin olen kirjoittanut. Se lisää D-vitamiinin tuotantoa, mutta on huonompi kuin auringonvalo."

        Solariumissa ei saa D vitamiinia.


      • KOMMENTOI JO höpö MINUN ALUSTUSTANI ÄLÄ VAIHDA AIHETTA.


        Et osaa komuta alustukseni aihetta ja siksi siirryt toiseen aiheeseen, millä ei ole mitään tekemistä alustukseni kanssa.

        Tämä on sitten viimeine kerta, kun vastaan muuhun kun alustukseen. Aloita, vaikka oma keskustelu D vitamiinista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Arto uskoo edelleen, että D-vitamiini syntyy auringossa. Olen ihmetellyt mm. sitä, että miten se kestää auringon kuumuuden (pinnallakin lähes 6000 astetta) ja miten se voi tulla sieltä valon mukana (valon nopeudella) maahan, kun kuitenkin on kyseessä massallinen molekyyli. Odotan edelleen Artolta vastausta noihin kysymyksiini.

        Taas jäin vastauksia vaille. Sen voi höpöltä odottaa. Ei koskaan vastaa.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "D-vitamiini ei synny auringossa taikka auringonvalossa, "

        Kerro nyt sitten mikä elin ihmisessä synnyttää itsestään D vitamiinia? Kuinka kulkeutuu iholle? Kuinka reagoi tun aineen kanssa auringonvalo? Kuinka palaa takaisin ihmisen eliöihin?

        Totuus on fakta että auringosta saamme D vitamiinia. Sitä lähtevät monet talvella hakemaan etelästä. Parhaiten saa keväällä Alpeilta.



        Kun höpö menee sanattomaksi minun alustuksesta silloin laittaa asioita millä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Olli kirjoittaa jostain asiasta höpö alkaa syyttämään mormoneja jostain 1800 luvun moninainnista ja pikku tyttöhin sekoamisesta. Vaikka itse puolustaa homoja ja pedofiileja homopoikien pikku poikiin sekoamisesta.

        MOT. Arto ei vieläkään ole selvittänyt itselleen D-vitamiini syntyä, vaikka normaalissa kansa- ja peruskoulussa sekin asia on kerrottu.

        Mormonioppiin kuuluu ikuisena periaatteena moninaintioppi. Kyllä minä pidän sitä esillä.

        Yhtä lailla muistutan siitä, että Lutherin mielestä kehitysvammaiset saa tappaa, koska he ovat perkeleen tekemiä ja juutalaiset pitää sulkea gettoihin. Mutta nykyluterilaiset myöntävät Lutherin erehtyneen. Mormonit eivät myönnä smithin erehtyneen. Siinä on iso ero!

        Pedofiilejä en ole koskaan puolustanut, joten Arto valehtelee TAAS.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Minä? Ovatko lahkolaisia ne, jotka eivät usko D-vitamiinin syntyvän auringossa?"

        OVAT! He ovat Jumalan kieltäjiä.

        Heh...


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Vastaukset saat mistä tahansa biologian oppikirjasta."

        Ei saa sinun teoriaasi. Koulussa kyllä opetettiin, että auringost saamme D vitamiinia. Onko sitten höpön apukoulun kirjoissa ollut toisin. Se on kokeilu siitä, että voidaanko vähä älyisille syöttää ihan mitä tahansa.

        Kun ei sitä mistään löydy kerro nyt höpö asian fakta.

        Eikä sitä ole biologian tunnilla eikä kirjoissa selitetty vaan on terveysopin oppikirjoissa selitetty. Ja sitä ei voida opettaa apukoulussa, kun eivät osaa edes itsestään huolta pitämään.

        Apukoulussasi asiat on voitu yksinkertaistaa, mutta kyllä normaalissa koulussa kerrottiin, että iho valmistaa D-vitamiinia auringonvalon avulla.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kaikki muut täällä ymmärtävät minun D. vitamiinin saannin auringosta.

        Vain höpön selityksille nauretaan.

        Vastaa nyt höpö kysymykseeni!!!

        Jään odottamaan vastausta, vaikka saisin sitä odottaa kuolemaani tai Jeesuksen paluuseen asti.

        Mihin kysymykseen? Kukaan muu kuin sinä ei luule, että auringonvalon mukana auringosta tulee D-vitamiinimolekyylejä...

        Miksi menit hiljaiseksi solariumin suhteen?


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Toki jos joku mormoni (esim. Olli "Santtunen") haluaa keskustella mormonien käsityksistä noista asioista, sen tehköön."

        Sinä aina menet 1800 luvun moni naintiin. Vaikka itse puolustat homoja

        Moninainti on mormoneille ikuinen periaate, joka ei ole toistaiSEKSI voimassa, mutta se on uudelleen voimassa viimeistään tuhatvuotisessa valtakunnassa ja korotuksessa. Siksi kyseessä on erittäin olenNAINEN oppi, josta Arto ei voi kieltää puhumasta.

        Vapaaehtoinen homous on aivan eri asia kuin käytännössä pakkomoninainti painostuksen seurauksena 1800-luvu mormonikirkossa. Onhan moninaintia edelleenkin, kuten TV-sarjoistakin huomaamme. Vapaaehtoisena siinä ei olekaan mitään pahaa, mutta eipä se näytä naisille sopivan, kun Kody Brownistakin tuli yksivaimoinen kolmen lähdettyä lätkimään.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Voit lukea D-vitamiinista mistä tahansa asiaa käsittelevästä lähteestä. Sitten kun myönnät olleesi väärässä väittäessäsi D-vitamiinin syntyvän auringossa, voidaan palata noihin muihin kreationismihölmöilyihisi. Niihin saisit paremmin vastauksia kreationismipalstalla, kun täällä Olli ei tunnut haluavan keskustella niistä sinun kanssasi."

        Minä annoin sinulla monta linkkiä ja lainausta ainakin 200 kpl. Mutta et yhtään niistä lukenut. Minä en katso sinun evoluutio uskovaisten asioita, koska ne ovat valetta.

        Sinä olet ammatti valehtelija, kun et uskalla nimeäsi julkaista. Sanot syyksi, että pelkäät minua, mutta minähän tiedän sinun nimesi ja asuinkuntasi. Onko mitään tapahtunut?

        Joka uskaltaa antaa oman nimen ja kuvan puhuu totta joka ei se valehtelee.

        Minä en jaksa lukea kaikkia kopioimiasi kreationismijuttuja. Et edes mainitse lähteitä! En minä anna sinun kiusat lähisukulaisiani nimeni antamalla. JA miksi ihmeessä minun pitäisi lukea sinun kopassmiasi juttuja kun sinä kieltäydyt lukemasti minun likkaamiani juttuja?

        Et lue edes D-vitamiinia koskevia. Et uskalla, koska hölmöilysi paljastuu niistä heti!

        Sinä ja Olli ilmaisette personanne ja teillä on siihen oikeus. Keskustelupalstoilla kaikilla on oikeus esiintyä anonyymeinä.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Asia on solariumin suhteen juuri niin kuin olen kirjoittanut. Se lisää D-vitamiinin tuotantoa, mutta on huonompi kuin auringonvalo."

        Solariumissa ei saa D vitamiinia.

        No juurihan linkitin juttuun, jossa mainitaan, että solariumin avulla saadaan huonommin D-vitamiinia kuin auringonvalon avulla. Siis solariuminKIN avulla saadaan!

        Ai niin, mutta sinähän et uskalla lukea... Valitat kuitenkin, että minä en muka vastaa.

        Olet surkuhupaisa!


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        KOMMENTOI JO höpö MINUN ALUSTUSTANI ÄLÄ VAIHDA AIHETTA.


        Et osaa komuta alustukseni aihetta ja siksi siirryt toiseen aiheeseen, millä ei ole mitään tekemistä alustukseni kanssa.

        Tämä on sitten viimeine kerta, kun vastaan muuhun kun alustukseen. Aloita, vaikka oma keskustelu D vitamiinista.

        Miksi minä kommentoisin sinun kreationismialoituksia mormonismipalstalla? Varsinkaan kun ne eivät ole sinun aivojesi tuotosta vaan kopiointejasi lähteistä, joita et paljasta!

        Kun oma älykkyytesi ei riitä ymmärtämään edes D-vitamiinin syntyä, mitä järkeä on tuhlata aikaani mihinkään muuhunkaan hölmöilyysi?

        Olet sentään oppinut vuosikausien opettamiseni seurauksena YHDEN asian. Väitit ennen, että vuodenajat syntyvät siten, että Jumala kallistelee maapalloa vuosittain. Nyt vihdoin olet alkanut myöntää, että maapallon navat osoittavat aina samaan suuntaan (eli Jumala EI kallistele maapalloa).

        Mutta täysin et ymmärrä sitäkään. Nyt ihmettelet, että miten ne maapallon navat voivat osoittaa koko ajan samaan suuntaan ja miten maapallo voi pysyä ellipsiradalla. Ne ovat kuitenkin aivan perusfysiikkaa!

        D-vitamiinista olen yrittänyt opettaa sinua jo vuosikausia. Kunhan opit sen, sitten voidaan ottaa seuraava virheellinen väitteesi tarkasteluun. Ei ahmita kaikkea kerralla.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Taas jäin vastauksia vaille. Sen voi höpöltä odottaa. Ei koskaan vastaa.

        Olen selittänyt D-vitamiinin synnyn sinulle liioittelematta ainakin miljoona kertaa ja yhtä monta kertaa olen antanut lähdeviitteet, joista voista tarkistaa itse.

        Minä olen kysynyt sinulta, että MITEN D-vitamiinimolekyylit voivat tulla auringosta valon nopeudella. Ne ovat massallisia molekyylejä, joten fysiikan peruslakien mukaan niiden massa olisi sellaisessa vauhdissa ääretön.

        Olen kysynyt myös, että miten D-vitamiinimolekyylit kestävät auringon kuumuuden, edes pintalämpötilan, joka on lähes 6000 astetta.

        Vastauksia sinulta on turha odottaa. Et koskaan vastaa.


      • Anonyymi
        UUSI

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        💋 ­N­­y­­m­­f­­o­­­m­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe