Zyprexa lääkkeen määrä-käyttö?

Anonyymi-ap

Minulla on yks tuttu halunnut päihteiden takia mennä katkaisuun.
Hän meni terveyskeskuksen kautta ja sieltä veivät ampulanssilla laitokseen(lataamoon). Missä kuulemma syötetään joka päivä kyseistä lääkettä (zyprexa-olatzapiini).
Hän on ollut n.5pvää laitoksessa.
Millähän perusteella nuin voivat tehdä?
Tutkitaanko sen kummemmin mikä lääke sopii?

4

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensiksikin täytyy olla jokin syy siihen, että hänet vietiin lataamoon, eikä järjestetty katkolle.
      Olen sitä mieltä, että on väärin alkaa lääkkeillä hoitamaan alkoholistia, vaikka se joskus saattaa olla tarpeeseen, etenkin alkuvaiheessa.
      Jatkossa olisi kyllä tärkeämpää keskittyä muihin ongelmiin, juomiseen, ym.
      Itselläni meni elämästä pitkälle yli kymmenen vuotta vähän kuin hukkaan, kun määrättiin lääkitykset päälle kärsiessäni pahoista päihdeongelmista.
      Eipä näytä systeemit muuttuneen mihinkään edes vuosikymmenten saatossa.
      Toivon kaikkea hyvää sille tutullesi, ja toivotaan, että hänen asiat järjestyvät.

      • Anonyymi

        Paitsi Minnesotahoito mutta Suomessa ei ruukata hoitaa juurisyitä vaan oireita.


    • Anonyymi

      psykiatrit eivät yleensä välitä siitä että sopiiko jokin lääke. näin erityisesti neuroleptien kohdalla.

      Olanzapin on yksi huonoimmista antipsykoottisista lääkkeistä koska se aiheuttaa eniten lihomista (asiaa on tutkittu, lue esim. Pubmed-tietokannasta). Olanzapin/Zyprexa ja Ketipinor/Seroquel hidastaa aineenvaihduntaa ja lisää nälän tunnetta. Vanhat lääkkeet kuten Peratsin eivät lihota yhtä paljon kuin suurin osa uusista neurolepteistä. Peratsin on myös vähemmän väsyttävä kuin Olanzapin tai Ketipinor. Peratsin on nykyään käytössä pohjoismaissa ja Japanissa.

      Suosittelen että puhut kaverisi kanssa ja suosittele kaveriasi puhumaan tästä seuraavassa hoitoneuvottelussa tai vaikka heti hoitajien kanssa. Kannattaa mainita syyksi Olanzapiinin väsyttävä vaikutus ja se että se lihottaa todella paljon. kannataa sanoa että haluaa saada sopivan lääkkeen kun on osastolla. Ei kanata ottaa Olanzapiini, Leponexiä tai Ketipinoria koska ne väsyttävät eniten ja myös lihottavat eniten.

      Parempia lääkkeitä ovat esim juuri Peratsin, Latuda, Rxulti ja joillekin myös Abilify. Abilifyssä on se ongelma että se ei sovi kaikille koska se voi aiheuttaa unettomuutta tai impulsiivista käyttäytymistä joillekkin. Impulsiivinen käyttäytyminen tarkoittaa esim. rahantuhlausta tai ylensyömistä. Abilify on kuitenkin nykyään melko halpaa (Peratsin on vähän halvempaa kuitenkin).. Latuda ja Rxulti ovat vähän uudempia lääkkeitä ja ne ovat kalliita ilman KELA-kortissa olevaa 112 korvausta.

      tässä on lista käytetyistä neurolepteistä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01338

      Psykiatreilta pitää itse vaatia sopivan lääkkeen etsimistä ja kannattaa itse kysyä jos voisi kokeilla jotain lääkettä. Asiasta kannattaa myös puhua hoitajille ja kannattaa sanoa että pelkää lihomista koska on kuullut että monet ovat lihoneet Olanzapiinin takia.

    • Anonyymi

      Siitähän se riemu repeää, kun aletaan alkoholistia hoitamaan neurolepteillä ja muilla psyyken lääkkeillä...
      Itselläni alkoi vasta silloin kaikki suurimmat vaikeudet, päihteet ym. haittaamaan elämää, kun lääkitykset lyötiin päälle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe