Nokivasaroista sähkömoottoriin. Elämäni aikana diesel-moottori näki nousun ja tuhon.

Anonyymi-ap

Lapsuudessani diesel-autot olivat ilman turboa ja siksi pirun laiskoja. Vain raskaassa kalustossa oli turbo. Esimerkiksi Toyotan Hiacekin liikkui vapaasti hengittävällä diesel-moottorilla. Sen vetoalue oli todella kapea, kiihtyvyys huono ja vaihdetta sai hämmentää jatkuvasti. Bensiinimoottorilla varustettu Hiace oli herkullinen, mutta harvinainen pirteästi liikkuva helmi. Myös Volswagenin V-bensiinimoottorilla (muistaakseni 2,8-litainen) varustettu Transporter oli haluttu ajopeli. Chevroletin 5,2-litraisessa diisselissä oli hurjat 140 hevosta ja norsulauman jano.

Silloin lapsuudessa edellä menevän diesel-auton tunnisti hajusta ja nokisesta perästä. Joissakin diesel-mersuissa peräpää oli niin nokinen, ettei takavaloja nähnyt. Myös vauhdin hyytyminen ylämäissä oli diesel-autojen riesa. 60 laiskaa diesel-hevosta ei oikein jaksanut viedä raskasta Saksan rautaa ylämäissä. Diissel kalisi, käsi hämmensi vaihteita ja noki lensi.

Joskus 90-luvun lopussa henkilöautoihin alkoi ilmestymään pirteämpiä turbodiesel-moottoreita. Myöhemmin dieseliä perusteltiin halvalla ajamisella. Sanottiin, että dieselillä kun ajaa, rahaa säästyy. Ja pitihän dieselin tulla bensiinikoneista edullisemmaksi, koska jotain hyötyä piti saada siitä, että jaksoi ajaa raskassoutuisemmalla dieselillä.

Nokivasarainnostus sai lisää vauhtia, kun joku keksi että dieselistä tulee bensiinimoottoria vähemmän hiilidioksidia ja siksi dieselillä yritettiin pelastaa oman talouden lisäksi myös koko maailma. Siis ihan oikeasti dieselillä ajoa pidettiin ekotekona.

Mutta maailma meni eteenpäin, ihmiset viisastuivat ja kohta huomattiin, että dieselistä tulee hiilidioksidin kaveriksi erittäin vaarallisia pienhiukkasia ja typenoksideja. Yhteiskunta asetti dieseleille yhä tiukemmat päästörajat, kunnes dieselit oli lopulta kuristettu suodattimilla tukkoon eikä niitä enää kukaan halunnut. Suomeen syntyi jopa bisnes poistaa näitä suodattimia diesel-autoista, kunnes Suomen viranomaiset ilmoittivat rankaisevansa tällaisella autolla ajavaa rankalla seuraamuksella.

Diisseli-villityksen jälkeen rynnättiin ostamaan pieniä bensaturboja, joissa oli diisselin kulutus ja bensakoneen vaivattomuus ja äänettömyys. Nekin tulivat tiensä päähän päästörajojen kiristyessä. Aika oli ajanut polttomoottoriteknologiasta lopullisesti ohi, ne eivät enää pystyneet vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin.

Sitten alkoi hillitön sähköautovillitys ja nokivasarat alkoivat vähenemään. Nyt sähköautot ovat olleet tätä aikaa jo yli vuosikymmenen ajan ja suosio kasvaa edelleen.

En kyllä henkilökohtaisesti jää kaipaamaan yhtään nokivasaraa.

26

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika lähelle, tosin Chevroletilla ei ole ollut 5,2-litraista dieseliä.

      • Anonyymi

        oliko 6,2?


      • Anonyymi

        Ensin oli 5,7 l Oldsin bensakoneeseen pohjautunut diesel ja sen jälkeen ikiliikkujaksi osoittautunut ensimmäinen dieselmoottoriksi suunniteltu 6,2 l diesel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin oli 5,7 l Oldsin bensakoneeseen pohjautunut diesel ja sen jälkeen ikiliikkujaksi osoittautunut ensimmäinen dieselmoottoriksi suunniteltu 6,2 l diesel.

        Hyvä ikiliikkuja , kun nokan ja nostajat 350 -400 tkm. n välein .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ikiliikkuja , kun nokan ja nostajat 350 -400 tkm. n välein .

        Moottorin kulumisen voi välttää, kun ajaa hyvillä öljyillä.
        Noilla 6,2 dieseleillä ajetaan lähelle miljoona km ilman remonttia.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🍒 ­­­N­­­y­m­­­f­o­­m­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Suosio voi sähköautoilla kasvaa mutta myynti sakkaa.

      • Anonyymi

        Ja sakaa todella pahasti. 50-70% tänä vuonna pudotus..oikeat madon luvut.


    • Anonyymi

      ASTON MARTIN ei ole arvionsa kanssa yksin.

      Sähköautojen kysyntä kansainvälisillä markkinoilla on viime aikoina heikentynyt. Muiden muassa autojätit GM ja Ford leikkasivat hiljattain sähköautojensa tuotantoa vedoten siihen, että niiden kysyntä ei ole riittävää.

      Hiljattain suunnitelmiaan sähköautojen suhteen jarrutti Euroopassa puolestaan Mercedes-Benz. Sähköautoa väitetysti jo yli vuosikymmenen suunnitellut Apple puolestaan on päättänyt kuopata suunnitelmansa, kertoi aiemmin viikolla Reuters.

    • Anonyymi

      Hohhoijaa…. Tätä samaa hölynpölyä tuntuu jatkuvasti joku innokkaasti suoltaa…. No kaipa se tekee hyvää jollekin neuroosille tai muulle henkilökohtaiselle ongelmalle…

      • Anonyymi

        Niinpä, miksi jotkut dieselautoilijat ylipäätää vaivautuu tänne kirjoittelemaan hölynpölyään, pysyisivät omilla palstoillaan, siellä sama hölynpöly menisi täydestä.


    • Anonyymi

      Aika vanha olet, joten ymmärtää sekoilusi… ja silti uskot elämäsi vielä vuosikymmeniä…

      Ensimmäinen dieselmoottori kehitettiin joskus 1890 -luvulla. Ja kehitys on ollut huima ja se jatkuu varmasti niin kauan kuin öljyyn perustuvia polttomoottoreita käytetään. Ja siihen menee vielä vuosikymmeniä. Kovasti optimisti olet, jos uskot elämäsi niin kauan, ettei dieselmoottoreita enää ole eikä käytetä.

      • Anonyymi

        Dieselien valmistus on jo käytännössä loppunut, mutta sinä pölvästi et huomannut mitään.


      • Anonyymi

        No ei dieseleitä hirveästi henkilöauton moottorina käytetty vielä -50 luvulla, kuului enemmän osastoon maastoautot ja traktorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselien valmistus on jo käytännössä loppunut, mutta sinä pölvästi et huomannut mitään.

        Taisit vitsin murjaisit…. Tai sitten ole täysin ulalla tässäkin asiassa….
        Maailma ei vielä selviydy ilman dieselmoottoreita kymmeniin vuosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit vitsin murjaisit…. Tai sitten ole täysin ulalla tässäkin asiassa….
        Maailma ei vielä selviydy ilman dieselmoottoreita kymmeniin vuosiin.

        Voi niitä jossakin laivoissa vielä olla, ai niin nekin toimii kohta kaasulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi niitä jossakin laivoissa vielä olla, ai niin nekin toimii kohta kaasulla.

        Ensin luulin, että vitsailet, mutta taidat ollakin ihan tosissasi. Oletkin pahemmin ulalla kuin edes uskoin… ja ihan oikeasti.


      • Anonyymi

        Sitä olen aina ihmetellyt miten se Rudolph Diesel sattui kaikista keksinnöistä keksiä juuri Dieselmoottorin. Outoa tosiaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä olen aina ihmetellyt miten se Rudolph Diesel sattui kaikista keksinnöistä keksiä juuri Dieselmoottorin. Outoa tosiaan..

        Nii olis keksinyt vaikka Rudolfmootorin.


    • Anonyymi

      Diesel tulee olemaan aina ykkönen käyttövoimissa. Kuten tälläkin hetkellä vaihtoautoliikkeet tekevät eniten rahaa dieseleiden myynnillä.

      Uusissa autoissa ei ole tarjontaa dieseleille niin siksi niitä ei luonnollisesti paljoa voida myydä vaikka kansa haluaisi.

      • Anonyymi

        Riippuu autotyypistä, mm. kuorma- ja matkailuautoissa dieseleitä on 100%. Paketti- ja linja-autoissa sähkö on jo pudottanut prosentit alle sadan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autotyypistä, mm. kuorma- ja matkailuautoissa dieseleitä on 100%. Paketti- ja linja-autoissa sähkö on jo pudottanut prosentit alle sadan.

        E sarjan mersussa edelleen dieselin osuus on iso. Siihen autoon diesel on aina sopinut. Ja kyseessä on autojen kuningas normaalissa alle 100 tuhannen hintaluokassa.

        Luxus autot erikseen ja ne sitten maksaa.


    • Anonyymi

      "Autojen kuningas" ,hah

    • Anonyymi

      Ne päästöt!

      https://www.is.fi/autot/art-2000010288063.html

      "Sähköautojen päästöverottaminen alkaa -

      Sähköautojen aika virallisesti nollapäästöisinä ajoneuvoina päättyy. Samalla alkaa myös sähköautojen päästöpohjainen verottaminen."

      • Anonyymi

        Niin, ei se ydinvoimakaan ole päästötöntä. Pitää aina laskea koko elinkaari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei se ydinvoimakaan ole päästötöntä. Pitää aina laskea koko elinkaari.

        Ydinvoimahan oli hirmuinen mörkö vielä muutama vuosi sitten. Eikös niitä voimaloita ollut aikomus ajaa alas suurelta osin, vaiko peräti kaikki?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe