Kaikkieen autojen rekisteöintilukemat laskivat, mutta sähköautojen suhteellinen osuus ei muuttunut

Anonyymi-ap

Sähköautoja eli täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä ensirekisteröitiin helmikuussa 48 % kaikista ensirekisteröidysitä autoista. Siten sähköautojen ensirekisteröinnit säilyivät yhtä vahvoina kuin ennenkin.

Ladattavia hybridejä rekisteröitiin lähes yhtä paljon kuin täyssähköautoja

Ladattavia hybridejä 1236.
Täyssähköautoja 1330.

Sähköautoja on siten rekisteröity 48 % kaikista ensirekisteröidyistä.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

29

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sähköautojen suosio ei ole lainkaan vähentynyt.

      Ensirekisteröinneissä täyssähköautojen osuus on alkuvuonna ollut noin 24 prosenttia, kun viime vuonna hieman yli kolmannes ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Tuolloin rekisteröitiin paljon tilauskannassa olleita jo aiemmin tilattuja sähköautoja, joiden tuotantoa komponenttipula oli hidastanut.

      Viime vuonna rekisteriin päätyi paljon sähköautoja, joille oli ehditty haettu kotitalouksille suunnattua 2 000 euron hankintakannustetta ennen hakuajan päättymistä vuoden 2022 lopussa.

      • Anonyymi

        Vain sähköautoilla menee hyvin, muilla tosi huonosti.


    • Anonyymi

      Se on siinä. Totuus.

      • Anonyymi

        Siinä se taas on. Totuus.


      • Anonyymi

        Skodan aikamiespikkupoika ei totuutta ymmärrä.


    • Anonyymi

      Kysykääpäs autoliikkeistä. Sama on tarina joka paikassa. Ei käy sähkö kaupaksi suomessa. Koska sähköauto ei sovi suomen talveen.

      • Anonyymi

        Miksi niillä ei siellä olut sitten esittelyautoina kuin plugareita ja täyssähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niillä ei siellä olut sitten esittelyautoina kuin plugareita ja täyssähköautoja.

        Autovalmistajat näitä nyt tyrkyttää. Patteriautoja jopa huimilla alennuksilla ja samalla vetelevät autonsa täyteen hintaan 2022/2023 ostaneita ns. kuivalla kakkoseen.

        Ei kasva patteriautojen myynti utopioiden mukaisesti ja nyt moni valmistaja miettii, kannattaako sittenkään polttomoottoreita kuopata.

        Potentiaaliset autonostajat ovat taatusti pistäneet merkille, miten julma patteriauton arvonalennus voi olla ja millainen riski pohjakosketukset ovat.

        Petteri pitää puolestaan käsiä silmillä ja tulpat korvissa välttyäkseen ikäviltä uutisilta. Juuri kun tuli uhottua, että akku kestää ikuisesti eikä arvo laske, vaan nousee.

        Pieni hipaisu pohjaan voi tarkotitaa, että auto on lunastuskunnossa. Vakuutusmaksut raketoi tai voi olla, että nämä hiton kalliit (hinta voi olla yli kymppitonnin, vaikkei itse akusto edes vaurioitunut!) pohjakosketukset rajataan kaskon ulkopuolelle.

        Eikä korjaus ole helppo. Uutisissa ollut jokin uusi kiinalaismerkki, joka seissyt 2023 lopulta odottamassa uutta pohjalevyä ja korjausohjeita. Pessimististen arvoiden mukaan voi mennä 2025 puolelle ennen kuin saadaan auto takaisin liikenteeseen.

        Sitä se teettää, kun ei ole varaosatoimitukset, ohjeistukset eikä huollon koulutus tikissä.

        Ja onhan näissä autoissakin roppakaupalla lastentauteja ja suunnittelun kukkasia. Kuten nyt vaikka akustot, jotka ei kestä edes aurausvallin läpi puskemista.


    • Anonyymi

      Jos sähköautojen suhteellinen osuus laskee 54 %:sta 48 %:iin niin siitä ei kannata uutisoida.

      • Anonyymi

        Patteriautojen suosio on romahtanut.

        Oletushan oli, että % osuus myynnistä kasvaa koko ajan. Patteripellet jopa uhonsi, että
        2026 olisi polttomoottoriautojen myynti kiellettyä ta kaikki autot patteriautoja.

        Tyhmiä kun ovat, niin eivät edes älynneet, että suurimmassa osassa sähköautoja on iso polttomoottori ja pieni akku. Tunnetaan myös nimellä lataushybridi. Lisäksi patteripet eivät edelleenkään hahmota, että XX % osuus rekisteröinneistä ei ole sama asia kuin osuus autokannasta.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokanta_kayttovoimittain/henkiloautokanta_kayttovoimittain

        2023 täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 33,8 %, mutta tämä pitkälti sen ansiota, että 2023 toimitettiin aikakausia (6-18 kk) aikaisemmin tilattuja autoja.

        2024 patteriautojen osuus enää 24,4 %. Vankkaa negatiivista kasvua ;-D

        Lataushybrideissä pientä nousua 20,7 -> 23,3 %-osuudessa sekä kappalemäärissä (vuoden 2024 alku vs. 2023 alku).

        Myös polttomoottorien %-osuus nousussa, mutta kappalemääräinen myynti laskussa. Paha tästä vielä ennustaa, kun alkuvuosi aina hiljaisempaa. Vasta kesän korvilla näkyy, miten kokonaismyynti tänä vuonna vetää.


    • Anonyymi

      Nyt jos koskaan kannattaa käyttää sähkistä, selvää säästöä ja mutkatonta tekniikkaa!🤑

      • Anonyymi

        Minulta jää sähköauto sinne autoliikkeeseen, palaan asiaan kymmenen vuoden päästä, ajan diiselilläni sen ajan sitten vaihto mahdollisesti uuteen autoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta jää sähköauto sinne autoliikkeeseen, palaan asiaan kymmenen vuoden päästä, ajan diiselilläni sen ajan sitten vaihto mahdollisesti uuteen autoon

        Ei siunulla ole silloin enää varaa siihen. Vaihtoautostasi on arvo on pudonnut nollaan. Parasta vaihtaa sähköautoon nyt kun vielä voi, niin minäkin tein.
        Vain nopeat elävät.


    • Anonyymi

      Sähköautoissa laski kaikki eniten..myös arvo

      • Anonyymi

        Kun uusien hinnat tippui ja tippuu edelleen kuten on ennustettu niin tokihan käytettyjen arvokin tippuu vastaavasti. Ei kai kukaan niin tyhmä ole että tämä tuli yllätyksenä?

        Samalla tavalla tippuisi bensakoneisen arvo jo vastaavan uuden hintaa tiputetttaisiin 8000e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun uusien hinnat tippui ja tippuu edelleen kuten on ennustettu niin tokihan käytettyjen arvokin tippuu vastaavasti. Ei kai kukaan niin tyhmä ole että tämä tuli yllätyksenä?

        Samalla tavalla tippuisi bensakoneisen arvo jo vastaavan uuden hintaa tiputetttaisiin 8000e

        Jos mummolla olisi munat, se olisi vaari.

        Kun 50 000 € patteriauton hinnasta sulaa 1. vuotena 20 %, niin takkiin tulee 10 000. Enemmän kuin 1 euro tunnissa tippuu arvo, Silti petterit sönköttää, että ajan 2 €/100 kustannuksilla. Tai sönkötti ennen, Nyt itkua tuhertavat.

        Polttomoottoriauton saa 10 000 -20 000 € halvemmalla riippuen siitä, pitääkö välttämättä olla joku hybridiviritelmä. Arvonalenema vastaavasti monta tonnia pienempi.

        Patteriuskovaiset yritti kusettaa ja kusettikin - itseään, kun autojen toimitusvaikeuksien vuoksi käytettyjen hinnat saattoivat jopa nousta. Nyt on palattu normaaliin -> autojen hinnat laskevat ja euromääräisesti kallein negatiivinen tili tehdään kalleimmilla autoilla. Siinä ei edes palasta, vaikka prosenteissa laskettu arvonalenema olisi vähän pienempi.

        Sitäpaitsi ne prosentitkin on itsensä pissittämistä. Yleensä verrataan uuden auton listahintaa ja käytettyjen hintapyyntöjä. Vaan etenkin kalliimat autot harvemmin ostetaan vailla mitään lisävarusteita, joiden hinta aina "unohdetaan" näistä laskelmista.

        Polttomoottoriautoissa on taannoin nähty jotain 3 000 € hinnanalennuksia (mm. Datsun näitä harrasti), mikä sekin kirpaisee 30 k€ hintaluokassa kivasti. Mutta patteriautot ovat vetäneet ihan uudet lukemat tauluun, kun tiputellaan n. 50 ke autoista 5-9 tonnia hintaa pois.

        Mites se patteriuskovaisten tarinointi menikään pari vuotta sittem? Patteriauton arvo ei laske ikinä, koska akku kestää ikuisti?

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010117039.html


    • Anonyymi

      Täyssähköjen rekisteröinti laski 28 % viime vuoden helmikuusta, sille ei voi kukaan mitään.

      • Anonyymi

        Riippu siitä aina mihin verrataan.


      • Anonyymi

        Kerropas myös se prosentti jolla polttomottoriautojen osuus laski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropas myös se prosentti jolla polttomottoriautojen osuus laski.

        Laskivat varmaankin enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskivat varmaankin enemmän.

        Vähemmän laski . Katso traficom sivuilta . Katso ja itke 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropas myös se prosentti jolla polttomottoriautojen osuus laski.

        Polttomoottorilla varustettujen autojen osuus rekisteröinneistä oli 2023 kaikkiaan 5,8+39,3+20,7+0,5 = 66,3 %

        Vuoden 2024 alussa (tammi+helmikuu) osuu oli 6,1+45,8+23,2+0,4 = 75,5 %

        Patteriautojen osuus rekisteröinneistä romahti 33,8 -> 24,4 %

        Tässä totuus. Petterithän yritti taas kerran kusetusta laskemalla lataushybridit = polttomoottoriautot sähköautoiksi. Tosin näinhän virallisissa tilastoissakin kusetetaan.


    • Anonyymi

      Polttomoottoristen myynti vyöryy alas kuin vuoren rinnettä.

    • Anonyymi

      No, mikä siinä on.

    • Anonyymi

      Hybridien laskeminen sähköautoihin kuvaa aloittajan hölmöyttä

      • Anonyymi

        Tätä samaa kusetusta patteriuskovaiset aina ovat käyttäneet. Lasketaan hybiridit sähköautoiksi, kun puhutaan myyntimääristä, mutta päästöistä puhuttaessa kaikki onkin täyssähkäreitä ja hybridit muistetaan haukkua huijaukseksi.

        Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinninssä on romahtanut. Hybrideissä pientä kasvua, joten "ladattavat" lukemat eivät kovin murheellisilta näytä. Pitää vaan ymmärtää, että useimmissa sähköautoissa on iso polttomoottori ja pieni akku.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansainvälisen määritelmän mukaan ladattavat hybridit ovat myös sähköautoja

        Leike Kauppalehdestä:

        "Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8

        Tuo on virallinen määritelmä, mutta sen järkevyydestä voi aina olla montaa mieltä.

        Väitän että kaikki hybridin valitsevat haluavat kuitenkin autoon polttomoottorin, syystä tai toisesta. Muutenhan sen hankinnassa ei ole mitään järkeä, miksi kuljettaa mukana polttomoottoria jos sille ei ole käyttöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on virallinen määritelmä, mutta sen järkevyydestä voi aina olla montaa mieltä.

        Väitän että kaikki hybridin valitsevat haluavat kuitenkin autoon polttomoottorin, syystä tai toisesta. Muutenhan sen hankinnassa ei ole mitään järkeä, miksi kuljettaa mukana polttomoottoria jos sille ei ole käyttöä?

        Hybrdi valitaan veroedun vuoksi!

        Paperilla CO2 päästöt tosi pienet -> kun plugarit tulivat markkinoille, saattoi malliston tehokkain ja parhaiten varustettu auto olla halvempi kuin pienimmällä bensakoneella varustettu karvalakkimalli. Näin siis puhuttaessa jotain 100 k€ hintaluokasta. Eikä nämä mitään harvinaisuuksia ole, kun katselee vaikka autokantaa Kehä I länsipään ruuhkissa.

        Työsuhdeautoiksi nämä menee ja kun on täysi autoetu, ei pätkääkään haittaa se, ettei ole latausmahdollisuutta kotona eikä töissä Ja vaikka latausmahdollisuus olisi, ei kannata ladata! Työnanataja maksaa bensat, mutta sähkö pitäisi maksaa itse.

        Joillain firmoilla henkilökunnan käytössä olevien autojen keskikulutus 12 l/100 km. Näin käy, kun 2,0-2,6 tonnin järkäleillä ajellaan PKS ruuhkissa eikä koskana latailla. Eikä näillä maantielläkään paljoa alle 8 l/100 km päästä. Autot tulee vaihtoon latauspiuhat avaamattomassa muovipussissa.

        Silti tässä on järkeä käyttäjän kannalta, koska hybrideille annetaan isot alennukse veroihin. Eli saa poimia sen tehomallin karvalakin kustannuksilla.

        Tavisten hintaluokassa tämä ei toimi. Kun jossain 30 k€ peruskipossa ei ole niin raskasta verotaakkaa päällä, että hybridi tienaisi hintansa -> hybridit ovat reilusti karvalakkimalleja kalliimpia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe